۱۰۰ نکته‌ای که درباره فیلم Spider-Man 2 نمی‌دانستید! - گیمفا
۱۰۰ نکته‌ای که درباره فیلم Spider-Man 2 نمی‌دانستید! - گیمفا
۱۰۰ نکته‌ای که درباره فیلم Spider-Man 2 نمی‌دانستید! - گیمفا
۱۰۰ نکته‌ای که درباره فیلم Spider-Man 2 نمی‌دانستید! - گیمفا
۱۰۰ نکته‌ای که درباره فیلم Spider-Man 2 نمی‌دانستید! - گیمفا
۱۰۰ نکته‌ای که درباره فیلم Spider-Man 2 نمی‌دانستید! - گیمفا

۱۰۰ نکته‌ای که درباره فیلم Spider-Man 2 نمی‌دانستید!

علی عبداللهی
۱۶:۰۰ ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
۱۰۰ نکته‌ای که درباره فیلم Spider-Man 2 نمی‌دانستید! - گیمفا

هفته گذشته به مناسبت ۲۰ سالگی شاهکار Spider-Man 2 سری مقالاتی را آغاز کردم که به نکات جالب و کمتر توجه شده سه‌گانه اسپایدرمن سم ریمی بپردازم.

خوشبختانه با استقبال خوب شما از نکات فیلم Spider-Man (2002)، اکنون در دومین مقاله از این سری مقالات به نکات جالب فیلم Spider-Man 2 می‌پردازم:

۱.فیلم Spider-Man 2 اولین فیلم تاریخ مارول است که توانسته جایزه اسکار ببرد! این فیلم توانست در ۳ بخش (بهترین جلوه ویژه، بهترین میکس صدا و بهترین تدوین صدا) نامزد شود و در نهایت جایزه اسکار «بهترین جلوه ویژه» را مال خود کرد تاکنون به جز این فیلم، هیچ فیلمی از Spider-Man نتوانسته جایزه اسکار ببرد!

۲. در صحنه‌ای که پیتر از بالای یک ساختمان بر روی یک ماشین سقوط می‌کند؛ توبی مگوایر بدلکاری‌اش را خودش انجام داده است! در واقع یک بدلکار هم این صحنه را اجرا کرده بود اما سم ریمی (کارگردان فیلم) اعتقاد داشت که اجرای مگوایر طبیعی‌تر و بهتر است و به همین دلیل از خود او برای این صحنه استفاده کرد!

۱۰۰ نکته‌ای که درباره فیلم Spider-Man 2 نمی‌دانستید! - گیمفا
تصویری از فیلم Spider-Man 2 : صحنه مشهور I’m Back

۳. سکانس مشهور و ماندگار قطار، ایده سم ریمی بوده و اولین سکانس اصلی بوده که فیلمبرداری شده است!

۱۰۰ نکته‌ای که درباره فیلم Spider-Man 2 نمی‌دانستید! - گیمفا
سکانس ماندگار قطار که یکی از مهم‌ترین علل بردن جایزه اسکار توسط این فیلم بود! این سکانس یکی از نمادین‌ترین سکانس‌های اکشن تاریخ سینما محسوب می‌شود!

۴. آلفرد مولینا (بازیگر نقش دکتر اکتاویوس) برای ایفای این نقش وزن کم کرد. گفتنی است که مولینا برای ایفای نقش «دیگو ریورا» در فیلم Frida در سال ۲۰۰۲ وزن اضافه کرده بود. به گفته خود مولینا او برای نقش دکتر اختاپوس به حدی وزن کم کرد تا به شمایل یک وزنه بردار دهه ۵۰ نزدیک شود!

۵. جیمز اچیسون، طراح لباس فیلم Spider-Man 2، تغییرات ظریفی در کاستوم مردعنکبوتی اعمال کرد و این کاستوم را نسبت به نسخه قبلی کمی متمایز کرد! رنگ‌ها بولد‌تر و پررنگ‌تر شدند. نماد عنکبوت مشخص‌تر شد. لباس زیر کاستوم، به بخش‌های جزئی‌تری تقسیم شده بود تا عضلات مردعنکبوتی بهتر نمایش داده شود و خصوصا حرکات او نمای بهتری پیدا کند. همچنین کلاهی که توبی مگوایر زیر ماسک مردعنکبوتی می‌پوشید بهتر شد و از برای چشمان مردعنکبوتی از لنز‌های مغناطیسی استفاده شد تا درآوردن آنها نسبت به قبل راحت‌تر شود.

۱۰۰ نکته‌ای که درباره فیلم Spider-Man 2 نمی‌دانستید! - گیمفا
تغییرات جزئی بر روی کاستوم اسپایدرمن اعمال شد و این کاستوم را از نسخه اول متمایز کرد!

۶. در حدود دقیقه ۵ فیلم، ابتدا قرار بود استن لی کامئوی مردی را داشته باشد که می‌گوید:«اوووه، {مردعنبکوتی} پیتزا‌های اون بابا رو دزدید!» حتی این صحنه با استن لی فیلمبرداری هم شده بود اما به دلیل مشکلاتی که وجود داشت، آن پلان دوباره فیلمبرداری شد و این بار «دانل رولینگز» جایگزین استن لی شد. گفتنی است که استن لی در ادامه فیلم و در صحنه نبرد مردعنکبوتی و دکتر اختاپوس در سطح شهر کامئوی کوتاهی داشت و یک زن را به سمت خودش کشید تا از سقوط مصالح بر روی زن و مرگش جلوگیری کند!

۱۰۰ نکته‌ای که درباره فیلم Spider-Man 2 نمی‌دانستید! - گیمفا
دالین رولینگز به جای استن لی در این صحنه حاضر شد!

۷. در سکانس اکشنی که زن عمو می توسط دکتر اختاپوس گروگان گرفته می‌شود و سپس به مردعنکبوتی کمک می‌کند؛ رزماری هریس (بازیگر نقش زن عمو می) خودش صحنه‌های اکشن را بازی کرد!

۸. آلفرد مولینا هر ۴ بازوی مکانیکی خود را نامگذاری کرده بود: «لری، هری، فلو و مو»! «فلو» (بالا سمت راست) بازوی مکانیکی محبوب او بود چرا که توسط یک زن (در پشت صحنه) کنترل می‌شد و همان بازویی بود که عینک آفتابی‌اش را برداشت و همچنین با آن نوشیدنی خورد!

۹. رزماری هریس از انجام بدلکاری‌های خودش لذت می‌برد اما آلفرد مولینا دقیقا برعکس او بود و ادعا می‌کرد توانایی انجام این کار را ندارد و دوست دارد که بدلکاران حرفه‌ای این کار را انجام دهند!

۱۰۰ نکته‌ای که درباره فیلم Spider-Man 2 نمی‌دانستید! - گیمفا
رزماری هریس در نقش زن عمو می در این فیلم هم حسابی می‌درخشد و در سکانس نطق معروفش به یکی از نقاط قوت فیلم تبدیل می‌شود. رزماری هریس در زمان ساخت این فیلم ۷۶ سال داشت ولی با این وجود دوست داشت بدلکاری‌هایش را خودش انجام دهد!

۱۰. ویلم دفو در ابتدا قرار نبود در این فیلم هم ایفای نقش کند اما یک شب هنگامی که داشت به سمت آپارتمانش بازمی‌گشت؛ بازیگران و خدمه فیلم را دید و با آنها سلام و احوالپرسی کرد و سپس سازندگان تصمیم گرفتند که او یک کامئو در فیلم داشته باشد!

۱۱. آلفرد مولینا یک طرفدار پر‌ و ‌پا قرص کمیک‌های مارول محسوب می‌شود و از بابت حضور در این نقش بسیار خوشحال بود. یکی از دلایلی که مولینا مجذوب این نقش شد؛ حسّ شوخ طبعی پیچیده اکتاویوس بود.

۱۲. به نظر می‌آید کوچه‌ای که پیتر کاستوم اسپایدرمن خود را به سطل زباله می‌اندازد همان کوچه‌ای باشد که آن بوسه وارونه را با مری جین انجام داد!

۱۰۰ نکته‌ای که درباره فیلم Spider-Man 2 نمی‌دانستید! - گیمفا
قاب نمادین فیلم Spider-Man 2 | چنین نمایی در یکی از کمیک‌های اسپایدرمن هم به کار رفته بوده.

۱۳. توبی مگوایر در سکانس‌هایی که بدلکاری را در نقش پیتر انجام می‌داد عینکش در واقع بدون شیشه عینک بوده است (فریم خالی) و بعدا به صورت دیجیتالی شیشه را به عینک اضافه کردند! این موضوع به دلیل امنیت توبی مگوایر و مهم‌تر از آن، نیفتادن انعکاس نور در شیشه عینک بوده است!

۱۴. صاحب خانه پیتر پارکر اسمش آقای دیتکوویچ است که اشاره‌ای به یکی از خالقان اسپایدرمن، استیو دیتکوی فقید، دارد!

۱۵. ایجنت توبی مگوایر درخواست ۲۵ میلیون دلار و یا ۱۰ درصد از فروش فیلم را کرده بود که هر ۲ توسط کلمبیا پیکچرز رد شد!

۱۶. در این فیلم علاوه بر دکتر اختاپوس، ۲ ویلن کمیک‌های اسپایدرمن هم حضور دارند! یکی جان جیمسون (پسر جی. جونا. جیمسون) که در کمیک‌ها Man-Wolf است و دیگری دکتر کرت کانرز که در کمیک‌ها Lizard است! گفتنی است که هر دوی این ویلن‌ها در کمیک، شخصیت دکتر جکیل و مستر هاید دارند. آنها مردانی خوش قلب هستند که به طور دوره‌ای برخلاف میل خود به شرور‌هایی با ظاهر حیوانی تبدیل می‌شوند!

۱۷. سم ریمی و دنی الفمن (سازنده مشهور موسیقی متن) ارتباط دوستانه‌ای با یکدیگر داشتند و در چندین فیلم با یکدیگر همکاری کرده بودند. اما سر ساخت این فیلم با یکدیگر اختلافات و درگیری پیدا کردند تا جایی که دنی الفمن گفت:« دیدن چنین تغییر منفی وسیعی در شخصیت یک انسان (سم ریمی) به حدی بود که احساس کنم دیگر علاقه‌ای به ساخت هیچ فیلمی ندارم!» این درگیری به حدی بود که سم ریمی برخلاف همکاری چندین ساله‌اش با دنی الفمن، در فیلم Spider-Man 3 با او قطع همکاری کرد و «کریستوفر یانگ» ساخت موسیقی متن آن فیلم را برعهده گرفت! همکاری یانگ و سم ریمی حتی پس از آن هم ادامه یافت (فیلم Drag Me to Hell) اما سرانجام الفمن و سم ریمی دوباره با یکدیگر در فیلم Oz the Great and Powerful همکاری کردند. همچنین دنی الفمن، ساخت موسیقی متن فیلم Doctor Strange: In the multiverse of Madness به کارگردانی سم ریمی را به عهده گرفت تا این دو باری دیگر در یک فیلم ابرقهرمانی با همدیگر همکاری کنند.

۱۰۰ نکته‌ای که درباره فیلم Spider-Man 2 نمی‌دانستید! - گیمفا
دنی الفمن علیرغم اختلافاتش با سم ریمی، موسیقی متن بسیار خوبی را می‌سازد و مورد تحسین قرار می‌گیرد.

۱۸. فیلم Spider-Man 2 توانست رکورد پرفروش‌ترین فیلم افتتاحیه چهارشنبه را که در اختیار فیلم Lord of the Rings: The Return of the King (2003) بود، با فروش بالای ۴۰ میلیون دلاری بزند! (۳۰ ژوئن ۲۰۰۴)

۱۹. در یک صحنه حذف شده در یک کلاب مردانه، جان جیمسون، مری جین را به پدرش معرفی می‌کند! جی جونا جیمسون ابتدا به او مشکوک می‌شود زیرا که می‌دانسته او در گذشته با هری آزبورن رابطه داشته و حتی شک می‌کند که شاید هری برای نفوذ بیشتر، او را به سمت پسرش فرستاده است! در آن سکانس مری جین و جی جونا جیمسون بر سر مزایا و معایب اسپایدرمن بحث می‌کنند و مری جین معتقد است که دنیا با وجود اسپایدرمن جای بهتری است و جیمسون معتقد است که اعمال اسپایدرمن فراقانونی است و باید کار را به دست متخصصان بسپارد! البته همانطور که گفتم این سکانس حذف شده است!

۲۰. برای ساخت سکانس بیمارستان، گروه تولید باید بازو‌هایی مکانیکی به طول ۴ متر می‌ساخت! وقتی نسخه نهایی این سکانس آماده شد؛ حتی خود سازندگان هم نمی‌توانستد تشخیص دهند که چه بخش‌هایی CGI و چه بخش‌هایی واقعی است! به قدری این ترکیب CGI و تیم تولید خوب بود که هیچ کسی نمی‌توانست این تفکیک را متوجه شود! طراحان تولید خصوصا به این موضوع افتخار می‌کردند که بازو‌های مکانیکی و شکل ظاهری آنها پیش از اکران فیلم به مطبوعات درز نکرده بود. گفتنی است که بازو‌های مکانیکی بسیار گرانقیمت بودند و تحت نظارت امنیتی شدید قرار گرفته بودند!

۲۱. ۳۰ خودروی ویژه برای بدلکاران فیلم تهیه شده بود تا آنها را در طول سکانس‌های اکشن فیلم تخریب کنند. در پایان ساخت فیلم هم هر ۳۰ خودروی تهیه شده نابود شدند!

۲۲. در ابتدا قرار بوده به جای نام تجاری Spider-Man 2 از نام تجاری The Amazing Spider-Man برای این فیلم استفاده شود! در نهایت این نام تجاری برای ریبوت سه‌گانه سم ریمی، فیلم‌های مارک وب، استفاده شد.

۲۳. تیتراژ جذاب و منحصر به فرد فیلم Spider-Man 2 توسط الکس راس (طراح کمیک بوک) طراحی شده که وی با هنرمندی اتفاقات فیلم ۱ Spider-Man را به شکل صفحات کمیک، به تصویر می‌کشد.

۱۰۰ نکته‌ای که درباره فیلم Spider-Man 2 نمی‌دانستید! - گیمفا
تیتراژ جذاب و تماشایی فیلم Spider-Man 2 با طراحی الکس راس

۲۴. وجود چاقوی برّنده در بازو‌های مکانیکی کاملا ایده سم ریمی بوده و چنین چیزی در کمیک‌ها سابقه نداشته است! سم ریمی به این چاقو‌ لقب «چاقوی مرگ» داده است!

۲۵. نوازنده ویولونی که در سطح شهر دیده می‌شود و برای اسپایدرمن می‌نوازد و می‌خواند صحنه دیگری هم در فیلم داشته که حذف شده است! قرار بوده او باری دیگر آهنگی درباره Spider-Man اجرا کند که هری هنگامی که در قصر پدرش بوده است صدای او را می‌شنود و یک لیوان اسکاچ (نوعی نوشیدنی) روی او می‌پاشد!

۲۶. جالب است بدانید که ماده گرانبهایی که دکتر اختاپوس برای تامین انرژی دستگاه همجوشی خود استفاده می‌کند، تریتیم، در واقعیت وجود دارد! تریتیم در واقع ایزوتوپی از عنصر هیدروژن (هیدروژن-۳) محسوب می‌شود!

۲۷. در صحنه‌ای که در روزنامه دیلی بیوگل نوشته شده «اسپایدی و آک بانک زنی کردند!» در بخش حاشیه‌ای روزنامه نوشته است «آیا کمردرد مزمن می‌تواند منجر به زوال عقل شود؟!» این در واقع کنایه‌ای به توبی مگوایر توسط سران سونی بوده است چرا که پیش از ساخت این فیلم، توبی و سران کمپانی با یکدیگر درگیری پیدا کرده بودند و توبی به دلیل کمردردش خواستار دستمزد بیشتری شده بود!

۲۸. جالب است بدانید در زمان‌هایی که دکتر اختاپوس روی زمین راه می‌رود و بازو‌هایش را حمل می‌کند؛ اینها واقعی هستند و فیلمبرداری شدند! اما در صحنه‌هایی که دکتر اختاپوس توسط بازو‌هایش در هوا قرار دارد و بازو‌ها او را حرکت می‌دهند؛ از CGI استفاده شده است! برای ساخت این صحنه‌ها از یک وسیله ۸ متری استفاده می‌شد که آلفرد مولینا را حرکت دهد و سپس با کمک CGI، بازو‌های مکانیکی به آن اضافه می‌شد. سازندگان همواره سکانس‌ها را با کمک وسایل Edge FX فیلمبرداری می‌کردند زیرا هزینه کمتری داشت. اگر حس می‌کردند که واقعا وجود CGI ضروری است آن صحنه‌ها را تغییر می‌دادند و با کمک تصاویر کامپیوتری می‌ساختند!

۱۰۰ نکته‌ای که درباره فیلم Spider-Man 2 نمی‌دانستید! - گیمفا
دکتر اختاپوس و بازو‌های مکانیکی‌اش به ویلنی جذاب تبدیل شد.

۲۹. ابتدا قرار بوده سکانس بیمارستان به عنوان سکانسی آزمایشی و Test استفاده شود اما بعدا سازندگان تصمیم گرفتند که از این سکانس در نسخه اصلی استفاده کنند! سم ریمی بعدا تاکید کرد که این بازو‌های مکانیکی بودند که به جراحان و کادر درمان حمله کردند و نه خود شخص دکتر اختاپوس. (در واقع بازو‌ها اکتاویوس را کنترل می‌کردند.)

۳۰. ساخت اسکله و محلّ کار دکتر اکتاویوس، ۸ هفته زمان برد! مجموعا ساخت اسکله تخریب شده در پایان فیلم، ۱۵ هفته زمان برد!

۳۱. فیلم Spider-Man 2 فیلم خوش شانسی بود! زیرا در هنگام فیلمبرداری سکانس‌های این فیلم (با وجود چنین عظمتی در ساخت و تولید و داشتن لوکشین‌های متعدد) حتی یکبار هم باران نیامد!

۳۲. صدای بازو‌های مکانیکی دکتر اختاپوس توسط زنجیر موتورسیکلت و سیم‌های پیانو تولید شده است!

۳۳. پس از اینکه دکتر اکتاویوس به پیتر توصیه می‌کند که برای معشوقه‌اش شعر بخواند؛ کتاب شعری که در دستان پیتر است کتاب شعر  Song of Hiawatha اثر شاعر آمریکایی، هنری وادزورث لانگ فلو است. همچنین ۲ بیت شعری که پیتر برای مری جین می‌خواند «روز به روز به او خیره می‌شد / روز به روز عشق در او شعله می‌کشید» از همین شاعر است.

۱۰۰ نکته‌ای که درباره فیلم Spider-Man 2 نمی‌دانستید! - گیمفا
پیتر به نصیحت دکتر اکتاویوس گوش می‌دهد و شروع به خواندن و حفظ کردن شعر می‌کند. کتاب The Song of Hiawatha اثر شاعر آمریکایی هِنری وادزورث لانگ فلو

۳۴. در فیلم صدای برخورد تار عنکبوت به چیزی (دیوارها، دکتر اختاپوس و غیره) با زدن نوار کاست و نوارهای چرمی روی زمین ایجاد شده است.

۳۵. مایکل چابون، یکی از نویسندگان فیلمنامه Spider-Man 2، پیش نویس فیلمنامه‌ای را ارائه کرده بود که در آن دکتر اکتاویوس مرد جوانی است که عاشق مری جین می‌شود! همچنین در فیلمنامه چابون، عنکبوت تراژنتیکی که پیتر را در قسمت اول نیش زد توسط اکتاویوس ساخته شده بود! آوی آراد (تهیه کننده) این فیلمنامه را خصوصا به دلیل داشتنِ یک مثلث عشقیِ دیگر، رد کرد.

۳۶. کریستن دانست در این فیلم موهایش را قرمز رنگ کرد. برخلاف فیلم اول که در آنجا کلاه گیس قرمز رنگ گذاشته بود!

۱۰۰ نکته‌ای که درباره فیلم Spider-Man 2 نمی‌دانستید! - گیمفا
کریستن دانست در نقش مری جین واتسون نقش آفرینی خوبی را رائه می‌دهد.

۳۷. جالب است بدانید که توبی مگوایر یک گیاهخوار (Vegan) است! او از سال ۱۹۹۲ رژیم غذایی گیاهی را در برنامه خود گنجانده است و از سال ۲۰۰۹ تخم مرغ و بخشی از محصولات لبنی را هم از رژیم غذایی خود حذف کرده است! در صحنه‌ای که ظاهرا پیتر در حال خوردن یک هات داگ است؛ توبی در واقع یک Tofu Hot Dog(نوعی هات داگ گیاهی) می‌خورد!

۳۸. اگر چه در این فیلم خود دکتر کرت کانرز حضور کوتاهی دارد اما شخصیت دکتر اکتاویوس در این فیلم به شخصیت دکتر کانرزِ کمیک‌ها نزدیک‌تر است: یک معلم باهوش و حساس که توسط یک آزمایش اشتباه تبدیل به ویلن می‌شود.

۳۹. در فیلم اول، پیتر و هری آزبورن یک واحد مسکونی نسبتا بزرگ در آپارتمانی داشتند که مشترکا در آنجا زندگی می‌کردند. هزینه آن را هم نورمن آزبورنِ مولتی میلیاردر پرداخت می‌کرد. اما در این فیلم پیتر در یک واحد مسکونی کوچک به تنهایی زندگی می‌کند. توبی مگوایر دوستانی داشته که در آپارتمان‌های کوچک و فرسوده زندگی می‌کردند و با وجود چنین آشنایی‌ای، خود توبی مگوایر به سم ریمی پیشنهاداتی داده که خانه کوچکِ پیتر باید چه شکلی باشد.

۴۰. در سکانس آتش سوزی خانه، مردی سیاه پوست به پیتر می‌گوید که یک دختربچه در طبقه دوم گیر کرده است. این مرد همان کسی است که در فیلم اول به سمت گرین گابلین اشیا پرت کرد و به اسپایدرمن کمک کرد!

۱۰۰ نکته‌ای که درباره فیلم Spider-Man 2 نمی‌دانستید! - گیمفا
حضور دوباره در فیلم Spider-Man 2

۴۱. اگر دقت کنید متوجه می‌شوید که دکتر کانرز در این فیلم فقط یک دست دارد! این نکته همان چیزی است که در کمیک هم بوده و دکتر کانرز برای معالجه دست خود به یک آزمایش ژنتیکی روی می‌آورد که نهایتا به تبدیل شدن او به لیزارد منجر می‌شود!

۴۲. در دقیقه ۲۶ نسخه فیلم Spider-Man 2.1، هنگامی که پیتر در حال فرار کردن برای پرداخت نکردنِ اجاره است؛ آقای دیتکوویچ به روسی چنین چیزی می‌گوید:« احمق! واسه چی آدم‌هایی مثل این اصلا به دنیا میان؟!»

۴۳. بودجه فیلم Spider-Man 2 200 میلیون دلار است! بنابراین در آن زمان این فیلم در کنار فیلم Titanic به عنوان پرخرج‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای آمریکا محسوب می‌شدند! رکورد پرخرج‌ترین فیلم آمریکا، یک سال بعد توسط فیلم King Kong به کارگردانی پیتر جکسون شکسته شد!

۴۴. چندین گروه متمرکز ایجاد شده بودند تا عنوان فیلم را انتخاب کنند! عناوینی مثل «مردعنکبوتی: دیگر نیست! (Spider-Man No More!)»، «مردعنکبوتی ۲ زندگی می‌کند!» و «مردعنکبوتی: بدون نقاب» مطرح شده بودند!

۴۵. قرار بوده در این فیلم گوئن استیسی (یکی از همکلاسی‌های پیتر پارکر) در صحنه کلاس درس دانشگاه حاضر شود اما این اتفاق به فیلم Spider-Man 3 و نقش آفرینی بریس دالاس هاوارد موکول شد.

۴۶. سم ریمی و توبی مگوایر به‌مانند بسیاری از طرفداران، این فیلم را بهترین فیلم سه‌گانه می‌دانند!

۱۰۰ نکته‌ای که درباره فیلم Spider-Man 2 نمی‌دانستید! - گیمفا
توبی مگوایر و سم ریمی

۴۷. تمامی جلوه‌های ویژه فیلم در ۱۶ هفته به پایان رسید!

۴۸. در آخرین لحظات ساخت فیلم در پی بالا گرفتن درگیری سم ریمی و دنی الفمن، کریستوفر یانگ فراخوانده شده بود تا یک موسیقی متن جدید برای فیلم بسازد!

۱۰۰ نکته‌ای که درباره فیلم Spider-Man 2 نمی‌دانستید! - گیمفا
اگرچه در این فیلم فرصت نشد که کریستوفر یانگ ساختن موزیک متن را برعهده بگیرد اما او به شکلی درخشان، موزیک متن فیلم Spider-Man 3 را ساخت.

۴۹. قرار بوده سکانس بیمارستان، به مراتب خشونت آمیز‌تر و خونبار‌تر از چیزی که در نسخه اصلی دیدیم باشد؛ اما به دلیل حفظ کردن درجه سنی PG-13 سازندگان کمی آن را متعادل کردند! در رمان فیلم Spider-Man 2 جزئیات این سکانس خونبار و وحشتناک آورده شده است که قرار بوده حتی دل و روده برخی از پزشکان و پرستاران در آورده شود!

۵۰. ۱۰۰ تغییر جزئی در کاستوم اسپایدرمن نسبت به فیلم اول اعمال شد و در این بین ۳۵ کاستوم ساخته شد!

۵۱. قرار بود فیلمبرداری این فیلم در فوریه ۲۰۰۳ انجام شود اما به دلیل مصدومیت بازوی توبی مگوایر، فیلمبرداری ۲ ماه به تاخیر افتاد!

۵۲. برای ساخت سکانس قطار، تیم تولید یک قطار از مقامات شیکاگو خرید!

۵۳. سم ریمی در ابتدا قصد داشت که نسبت تصویر (Aspect Ratio) به مانند فیلم اول ۱.۸۵:۱ باشد؛ اما به دلیل اینکه در بسیاری از نما‌های فیلم هم اسپایدرمن و هم دکتر اختاپوس به همراه ۴ بازوی مکانیکی‌اش حضور داشتند از نسبت تصویر عریض‌تر ۲.۳۹:۱  استفاده کرد.

۵۴. در استوری برد‌های فیلم صحنه مبارزه‌ای بین اسپایدرمن و دکتر اختاپوس بر روی برجی در حال سقوط در آب دیده می‌شد که در فیلم مورد استفاده قرار نگرفت.

۵۵. فیلم Spider-Man 2 تنها فیلم کارنامه سم ریمی است که موفق به بردن جایزه اسکار شد! فیلم‌های A Simple Plan (1998) و Spider-Man (2002) نامزد اسکار شده بودند اما جایزه نبردند.

۵۶. در مقاله قبلی هم به نقش همسر سم ریمی در انتخاب بازیگران فیلم اشاره کردم. جالب است بدانید که همسر سم ریمی پس از تماشای فیلم Frida از آلفرد مولینا، او را به سم ریمی پیشنهاد کرد!

۱۰۰ نکته‌ای که درباره فیلم Spider-Man 2 نمی‌دانستید! - گیمفا
سلما هایک و آلفرد مولینا در فیلم Frida (2002)

۵۷. آلوین سارجنت فقید، فیلمنامه نویس مشهور و کهنه‌کار که برنده ۲ جایزه اسکار بود، به خاطر دوستی‌اش با لورا زیسکین (تهیه کننده) در نوشتن فیلمنامه همکاری کرد.

۵۸. فیلمبرداری فیلم پیش از اینکه فیلمنامه اصلی کامل شود آغاز شد!

۵۹. صحنه آسانسور مابین اسپایدرمن و هال اسپارکس کاملا بداهه ساخته شد و به آنها اجازه داده شد که جوری که دلشان می‌خواهد در آن صحنه دیالوگ بگویند و به همین دلیل ۲۵ بار این صحنه فیلمبرداری شد! این صحنه در نسخه سینمایی فیلم با نسخه بلوری Spider-Man 2.1 کمی متفاوت است!

۱۰۰ نکته‌ای که درباره فیلم Spider-Man 2 نمی‌دانستید! - گیمفا
سکانس آسانسور ۲۵ بار فیلمبرداری شده است!

۶۰. هری آزبورن در مراسم عروسی ناتمام میان مری جین و جان جیمسون با پاپیون سبزرنگ حاضر است! این نشانگر همان نماد گابلین است که هری قرار است در قسمت سوم به آن تبدیل شود! چنین دقتی در رنگ بندی در فیلم اول و در سکانس روز شکرگزاری هم دیده شده بود.

۱۰۰ نکته‌ای که درباره فیلم Spider-Man 2 نمی‌دانستید! - گیمفا
هری آزبورن با پاپیون سبز رنگ (نماد گرین گابلین) حاضر در مراسم عروسی جان جیمسون و مری جین واتسون

۶۱. ۵۴ میلیون دلار فقط برای جلوه‌های ویژه هزینه شد!

۶۲. این فیلم در بیش از ۱۰۰ محل و لوکیشن فیلمبرداری شد!

۶۳. کریس کوپر، رابرت دنیرو، دیوید دوچونی، اد هریس، آرنولد شوارتزنگر، سم نیل و لیو شرایبر گزینه‌های ایفای نقش دکتر اکتاویوس بودند! رابرت دنیرو برای ایفای نقش گرین گابلین در فیلم اول هم جزو گزینه‌ها بود که این پیشنهاد را رد کرد! گفتنی است که در این لیست، کریس کوپر (بازیگر برنده اسکار) در نقش نورمن آزبورن در فیلم TASM 2 حاضر شد.

۶۴. یک ایده داستانی اولیه‌ای که کنار گذاشته شد این بود که هری برای سر مردعنکبوتی جایزه تعیین می‌کرد!

۶۵. زمانی در پیش تولید بود که ۱۲ طراح استوری برد برای سم ریمی کار می‌کردند!

۶۶. این فیلم در زمان اکران خودش با نمایش در ۴۱۵۲ سالن سینما دومین فیلم گسترده تاریخ سینما از نظر تعداد سالن سینما شد! (درست پشت سر انیمیشن Shrek 2)

۶۷. این فیلم با حدود ۷۹۰ میلیون دلار فروش جهانی و ۳۷۳ میلیون دلار فروش داخلی در آمریکا، به ترتیب سومین و دومین فیلم پرفروش سال شد! (پایین‌تر از Shrek 2 و Harry Potter and the Prisoner of Azkaban)

۱۰۰ نکته‌ای که درباره فیلم Spider-Man 2 نمی‌دانستید! - گیمفا
جدول باکس آفیس پرفروش‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۰۴ | فیلم Spider-Man 2 در رتبه سوم

۶۸. پنچ بازی ویدیویی مختلف به مناسبت اکران فیلم Spider-Man 2 ساخته و منتشر شد! با اینکه هر ۵ بازی ویدیویی توسط شرکت Activision ساخته شده بدند اما هر یک از این بازی‌ها به طور مستقل ساخته شده بودند و استوری‌لاین، کانسپت، گرافیک، گیم پلی، ویلن‌ها و ساختار کاملا متفاوتی داشتند!

۶۹. کریستن دانست در یک مصاحبه اشاره می‌کند که در خط داستانی اولیه قرار بود Black Cat (گربه سیاه) نقش پررنگی در فیلم داشته باشد!

۷۰. نوازنده ویولون (الیزه دین) در حقیقت تم موسیقی مجموعه انیمیشنی مشهور و قدیمی Spider-Man (1967) را اجرا می‌کند! همچنین او در بار دوم متن جدیدی به آن موسیقی اضافه می‌کند:«کجا رفتی تو اسپایدرمن؟!»

۱۰۰ نکته‌ای که درباره فیلم Spider-Man 2 نمی‌دانستید! - گیمفا
نوازنده ویولون در فیلم Spider-Man 2

۷۱. در پیش نویس اولیه فیلمنامه آلفرد گوف و مایلز میلار، مرد عنکبوتی با دکتر اختاپوس، لیزارد و گربه سیاه می‌جنگید!

۷۲. در دقیقه ۱۹ فیلم Spider-Man 2.1 در فیلمنامه اصلی آقای دیتکوویچ می‌گوید:«اگر قول‌های تو خوردنی بود الان من چاق می‌شدم!» اما به طرز به شدت بامزه‌ای این دیالوگ در نسخه اصلی تغییر کرده و می‌گوید:«اگر قول‌های تو خوردنی بود الان دختر من (اورسالای بسیار نحیف) چاق می‌شد!!»

۱۰۰ نکته‌ای که درباره فیلم Spider-Man 2 نمی‌دانستید! - گیمفا
آقای دیتکوویچ علیرغم نقش کوتاهش در فیلم در بین طرفداران کاراکتری محبوب شد!

۷۳. به طرز باورنکردنی‌ای قرار بوده جیک جیلنهال جایگزین توبی مگوایر شود! دلیل این موضوع، درگیری مابین توبی مگوایر و سران کمپانی و همچنین مصدومیت توبی در فیلم Seabiscuit (2003) بود!

۷۴. همزمان و در سال ۲۰۰۴، شاهکار ابرقهرمانی دیگری، «انیمیشن شگفت انگیزان» اکران شد که باعث شد بتوان این سال را یکی از بهترین سال‌های تاریخ آثار ابرقهرمانی دانست! جالب است که در هر دوی این آثار ابرقهرمان اصلی، جلوی یک قطار را می‌گیرد!

۷۵. در مراحل اولیه پیش تولید فیلم Spider-Man 2، تقاضای زیادی از سوی طرفداران برای حضور ونوم وجود داشت. اما سم ریمی در پاسخ گفت:« من باید درباره کمیک‌های اسپایدی بیشتر بخوانم چرا که هیچوقت قانع نشدم که چرا ونوم انقدر از پیتر متنفر است!» او همچنین بعدا اعلام کرد که به دلیل عدم علاقه و ناآشنایی‌اش با ونوم از این کاراکتر در ۲ فیلم اول استفاده نکرده است. گفتنی است که با تقاضای مردم و زور استودیو، شخصیت ونوم برخلاف میل سم ریمی به فیلم سوم تحمیل شد و باعث بروز مشکلات و اختلافاتی در ساخت فیلم Spider-Man 3 شد!

۷۶. جالب است بدانید با اینکه فیلم Spider-Man 2 از نظر منتقدان و بسیاری از طرفداران به عنوان بهترین فیلم سه‌گانه معرفی می‌شود اما کمترین فروش را در این سه‌گانه داشت! (البته فروش بسیار بسیار خوبی داشت و سومین فیلم پرفروش سال شد!)

۷۷. سکانس نبرد قطار در شیکاگو فیلمبرداری شده است! دلیل این اتفاق این است که در شیکاگو قطار‌های بلند و در ارتفاع بالا زیادی در مرکز شهر وجود دارند در حالی که قطار‌های نیویورک در دهه ۵۰، با واگن‌های مترو جایگزین شد.

۷۸. سم ریمی احساس می‌کرد که فیلم باید تضاد درونی پیتر و تقابل بین خواسته‌های شخصی‌اش در برابر مسئولیتش، عواقب مثبت و منفی انتخابش و روش زندگی‌اش به عنوان یک قهرمان را در فیلم را نمایش دهد. ریمی اعلام کرد که داستان تا حدی تحت تأثیر فیلم Superman 2 (1980) است؛ زیرا که در آن فیلم هم قهرمان از مسئولیت‌هایش دست می‌کشد. همچنین داستان این فیلم وامدار مجموعه کمیک‌های The Amazing Spider-Man به خصوص شماره ۵۰ (Spider-Man No More!) است که درباره زندگی خارج از تعادل پیتر پارکر است. یکی از مهم‌ترین دلایلی که این فیلم تحسین منتقدان را به همراه داشت و بسیاری از آن به عنوان یک «شاهکار» یاد می‌کنند؛ نمایش سینمایی و دقیق «زندگی دوگانه» در این فیلم است. جایی که پیتر باید یک تعادلی ما بین عشق زندگی‌اش (مری جین)، شغلش (عکاسی، تحصیل) و مسئولیتش (اسپایدرمن بودن) ایجاد کند.

۱۰۰ نکته‌ای که درباره فیلم Spider-Man 2 نمی‌دانستید! - گیمفا
بدون شک مهم‌ترین دلیل موفقیت فیلم Spider-Man 2 کارگردان آن، سم ریمی، است.

۷۹. مارتین اسکورسیزی (کارگردان بزرگ سینما) بار‌ها انزجار خود از فیلم‌های ابرقهرمانی را اعلام کرده و حتی خواستار مبارزه با چنین آثاری شده است! جالب است بدانید که اسکورسیزی اعلام کرده است که یکی از طرفداران سه‌گانه سم ریمی است و این آثار را کاملا متمایز از آثار ابرقهرمانی مارول می‌داند!

۱۰۰ نکته‌ای که درباره فیلم Spider-Man 2 نمی‌دانستید! - گیمفا
مارتین اسکورسیزی، کارگردان مشهور سینما، که یکی از مخالفان جدی Marvel Studios است و بار‌ها انزجار خود از فیلم‌های این کمپانی را اعلام کرده؛ یکی از طرفداران سه‌گانه مردعنکبوتی سم ریمی است!

۸۰. فیلم Spider-Man 2 با فروش ۲۸ میلیون دلار در اولین دوشنبه اکرانش، این رکورد را تا سال‌ها مال خود کرد! سال ۲۰۱۵ فیلم Star Wars: The Force Awakens این رکورد را از این فیلم گرفت.

۸۱. فیلم Spider-Man 2 پنجمین دنباله تاریخ سینما بود که توانست بیش از ۳۰۰ میلیون دلار در داخل آمریکا بفروشد! Star Wars 2: Attack of the Clones (2002)، ارباب حلقه‌های ۲، ارباب حلقه‌های ۳ و انیمیشن شرک

۸۲. در ابتدا سم ریمی قصد داشت از کاراکتر «کینگ پین» در این فیلم استفاده کند اما از آنجایی که این کاراکتر در فیلم Daredevil (2003) توسط کمپانی رقیب (فاکس قرن بیستم) استفاده شد، چنین کاری غیرممکن بود!

۸۳. زمانی که جی جونا جیمسون می‌خواهد یک نام مستعار برای دکتر اتو اکتاویوس انتخاب کند؛ هافمن (با نقش آفرینی برادر سم ریمی) نام «دکتر استرنج» را پیشنهاد می‌دهد که جیمسون می‌گوید که پیش از آن این اسم را انتخاب کردند! جالب است بدانید که خالق کاراکتر دکتر استرنج هم استن لی فقید و استیو دیتکوی فقید بوده‌اند!

۸۴. در فیلمنامه اصلی، رزی (همسر اکتاویوس) توسط یکی از قوس‌های انرژی که در اثر آزمایش خارج از کنترل اکتاویوس اتفاق افتاد کشته شد.

۸۵. مری جین واتسون در نمایشی براساس نمایشنامه «اهمیت جدی بودنِ» اسکار وایلد، نقش سیسیلی کاردیو را ایفا می‌کند. جالب این است که نمایشنامه اسکار وایلد به مردانی با هویت دوگانه اشاره دارد و اینکه تا پایان پرده دومِ این نمایش ۳ پرده‌ای، کاردیو از هویت مخفی شخصیت اصلی بی خبر است! درست به مانند سه‌گانه سم ریمی که مری جین تا پایان فیلم دوم از هویت مخفی پیتر پارکر (اسپایدرمن) بی خبر است!

۱۰۰ نکته‌ای که درباره فیلم Spider-Man 2 نمی‌دانستید! - گیمفا
مری جین واتسون در حال اجرای نمایشی از اسکار وایلد

۸۶. جمله مشهور پایانی فیلم که مری جین به پیتر می‌گوید:«برو دنبالشون آقا ببره!» Go Get them Tiger! در کمیک هم مورد استفاده قرار گرفته است.

۸۷. سکانس قتل در بیمارستان، ارجاعات بسیاری به فیلم Evil Dead ساخته سم ریمی دارد. از POV یکی از بازو‌ها گرفته تا استفاده از ارّه برقی!

۸۸. صحنه‌های مشابه زیادی در این فیلم و فیلم اول وجود دارد که می‌توان به این موارد اشاره کرد: پیتر/مردعنکبوتی به سمت یک خانه آتش گرفته حرکت می‌کند و یک کودک را نجات می‌دهد. پیتر/مردعنکبوتی پیش از اینکه به سمت ساختمان‌ها تاراندازی کند روی زمین می‌دود و همچنین لباس خودش را به مانند سوپرمن در می‌اورد و از زیر آن کاستومش مشخص می‌شود. پیتر شبانه سطل زباله زن عمو می را برمی‌دارد تا به سطل زباله اصلی محله بیندازد و در آنجا با مری جین روبه‌رو می‌شود و با او صحبت می‌کند. نمایی از چشمان پیتر که از پشت شیشه عینک همه چیز را تار می‌بیند! (جالب است بدانید سوتی فیلم اول در این فیلم اصلاح می‌شود!)

۸۹. در صحنه‌ای که در محوطه دانشگاه کلمبیا کتاب‌های پیتر روی زمین می‌افتد و دانشجویان تصادفا پا روی کتاب‌ها گذاشته و به صورت پیتر ضربه می‌زنند؛ نفر دوم سم ریمی است که البته چهره او نمایش داده نمی‌شود!

۹۰. آن فرد روی بالکن که در ابتدای فیلم سعی می‌کند تا پیتزا‌های اسپایدرمن را بخورد؛ اسکات اسپیگل، فیلمنامه نویس Evil Dead 2، است که در آن فیلم با سم ریمی همکاری داشته است!

۱۰۰ نکته‌ای که درباره فیلم Spider-Man 2 نمی‌دانستید! - گیمفا
کامئوی اسکات اسپیگل (نویسنده فیلمنامه Evil Dead II) در فیلم Spider-Man 2

۹۱. طبق گفته ScreenRant سکانس آتش سوزی خانه، تقریبا واقعی است و سازندگان، واقعا آتش سوزی راه انداختند و آن شعله‌های آتش واقعی است! حتی توبی مگوایر برای واقعی‌تر شدن این سکانس، وارد ساختمان شده است!

۱۰۰ نکته‌ای که درباره فیلم Spider-Man 2 نمی‌دانستید! - گیمفا
سازندگان برای طبیعی‌تر جلوه دادن فیلم، واقعا در این سکانس آتش سوزی راه انداخته‌اند!

۹۲. کریستن دانست هم به مانند توبی مگوایر اکثر بدلکاری‌هایش را خودش انجام داد تا به واقعی‌تر شدن فیلم کمک کند!

۹۳. در دقیقه ۱۵ فیلم زن عمو می اشاره می‌کند که یک ماه دیگر دومین سالگرد فوت بن پارکر است. از همین جمله می‌فهمیم که اتفاقات فیلم Spider-Man 2 تقریبا ۲ سال پس از فیلم Spider-Man 1 است.

۹۴. بروس کمپبل یار همیشگی سم ریمی در این فیلم هم یک کامئو دارد. در دقیقه ۲۹ نسخه Spider-Man 2.1 دربان تئاتر رومخی که اجازه ورود به پیتر نمی‌دهد همان بروس کمپبل است.

۱۰۰ نکته‌ای که درباره فیلم Spider-Man 2 نمی‌دانستید! - گیمفا
کامئوی دیگری از بروس کمپبل در سه‌گانه اسپایدرمن سم ریمی! کامئوی او این بار حسابی روی مخ طرفداران راه می‌رود!

۹۵. یکی از نکات موردعلاقه سم ریمی، استفاده نماهای اکستریم کلوز-آپ چشمان کاراکتر‌ها است که در این فیلم هم چندجا استفاده می‌شود.

۱۰۰ نکته‌ای که درباره فیلم Spider-Man 2 نمی‌دانستید! - گیمفا
استفاده از نمای اکستریم کلوز-آپ از چشمان کاراکتر‌ها که به امضای او بدل شده است!

۹۶. در سکانس ماندگار قطار، پس از اینکه پیتر پارکر بی هوش روی زمین گذاشته می‌شود؛ دو پسر بچه را مشاهده می‌کنیم که یکی از آنها ماسک اسپایدرمن را به او برمی‌گرداند و می‌گوید که هویت او را برای هیچ کس فاش نخواهیم کرد. این دو پسر بچه در حقیقت برادران ناتنی توبی مگوایر هستند که در فیلم حضوری افتخاری دارند!

۱۰۰ نکته‌ای که درباره فیلم Spider-Man 2 نمی‌دانستید! - گیمفا
حضور افتخاری دو برادر ناتنی توبی مگوایر در سکانس قطار

۹۷. همانطور که پیش‌تر اشاره کردم جیک جیلنهال در آستانه نقش آفرینی پیتر پارکر/اسپایدرمن در این فیلم به جای توبی مگوایر بود! حتی خود آوی آراد (تهیه کننده) هم با او جلسه گذاشت! نکته جالب‌تر اینکه از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ خود کریستن دانست و جیک جیلنهال با یکدیگر وارد رابطه شده بودند و قرار می‌گذاشتند! بنابراین این موضوع هم خودش می‌توانست مزیدی بر علت باشد!

۱۰۰ نکته‌ای که درباره فیلم Spider-Man 2 نمی‌دانستید! - گیمفا
جیک جیلنهال و کریستن دانست در زمان ساخت فیلم Spider-Man 2 با یکدیگر رابطه داشتند! گفتنی است که پیش‌تر و در زمان ساخت فیلم Spider-Man 1 کریستن دانست با توبی مگوایر رابطه داشت!

۹۸. در طول فیلم Spider-Man 2 دو ترانه به گوش می‌رسد. اولی ترانه‌ای از گروه Jet به نام Hold On است که بسیار با مضمون فیلم هم مطابقت دارد و فضای جذابی در فیلم می‌سازد. دومی هم Raindrops Keep Fallin’ On My Head  از B.J. Thomas است که هنگامی در فیلم پخش می‌شود که پیتر هویّت اسپایدرمن خودش را رد می‌کند و این ترانه هم به خوبی با فضای فیلم همخوانی دارد.

۹۹. در نکته شماره یک ذکر کردم که فیلم Spider-Man 2 جایزه اسکار بهترین جلوه‌های ویژه را کسب کرد. جالب‌تر آن که جیک جیلنهال کسی بود که اسم این فیلم را خواند و آن را به عنوان برنده جایزه اعلام کرد!

۱۰۰. فیلم Spider-Man 2 علاوه بر نسخه اصلی و سینمایی خودش، یک نسخه Spider-Man 2.1 دارد که در دی‌وی‌دی بلوری فیلم منتشر شد! نسخه سینمایی ۱۲۷ دقیقه است و نسخه دی‌وی‌دی ۱۳۵ دقیقه است و یک سری موارد اضافه دارد! برای مثال صحنه پوشیدن کاستوم مردعنکبوتی توسط جی جونا جیمسون، مکالمه پیتر و هری در جشن تولد پیتر در ابتدای فیلم، مکالمه مری جین و دوستش در رابطه با عشق و چند مورد جزئی دیگر! جالب اینجاست که احتمالا همگی این صحنه‌ها را تماشا کردیم چرا که نسخه‌ای که صدا و سیما دوبله کرد و بعدا هم در DVD های سراسر ایران فروخته شد همین نسخه Spider-Man 2.1 بود!

۱۰۰ نکته‌ای که درباره فیلم Spider-Man 2 نمی‌دانستید! - گیمفا
تصویری از نسخه بلوری Spider-Man 2.1

منبع: گیمفا

امیر حسینAMIR WAZOWSKIAMO BATMANDARKSIRENیه گیمر سادهCellMoonv-alkalineهادی صفائی𝚏𝚒𝚛𝚎𝚏𝚕𝚢 (ساول گودمن قدیم)ایلیا عسگریalihn2000Soul𝗔𝗿𝗶𝗮.xdجان قماربازJoel MorganArmanBADMANسعید پرهیزیnimamore

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

۱۰۰ نکته‌ای که درباره فیلم Spider-Man 2 نمی‌دانستید! - گیمفا
۱۰۰ نکته‌ای که درباره فیلم Spider-Man 2 نمی‌دانستید! - گیمفا
۱۰۰ نکته‌ای که درباره فیلم Spider-Man 2 نمی‌دانستید! - گیمفا
۱۰۰ نکته‌ای که درباره فیلم Spider-Man 2 نمی‌دانستید! - گیمفا
۱۰۰ نکته‌ای که درباره فیلم Spider-Man 2 نمی‌دانستید! - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

۱۰۰ نکته‌ای که درباره فیلم Spider-Man 2 نمی‌دانستید! - گیمفا