بیوگرافی ادریس البا | از دی‌جی موسیقی تا بازیگری در هالیوود - گیمفا
بیوگرافی ادریس البا | از دی‌جی موسیقی تا بازیگری در هالیوود - گیمفا
بیوگرافی ادریس البا | از دی‌جی موسیقی تا بازیگری در هالیوود - گیمفا
بیوگرافی ادریس البا | از دی‌جی موسیقی تا بازیگری در هالیوود - گیمفا
بیوگرافی ادریس البا | از دی‌جی موسیقی تا بازیگری در هالیوود - گیمفا
بیوگرافی ادریس البا | از دی‌جی موسیقی تا بازیگری در هالیوود - گیمفا

بیوگرافی ادریس البا | از دی‌جی موسیقی تا بازیگری در هالیوود

ایلیا عسگری
۱۱:۰۱ ۱۴۰۳/۰۴/۰۸
بیوگرافی ادریس البا | از دی‌جی موسیقی تا بازیگری در هالیوود - گیمفا

ادریس البا ۵۱ ساله جزو یکی از بازیگران توانمند سینما و تلویزیون هالیوود محسوب می‌شود که بدون هیچ حاشیه‌ای پله‌های ترقی را طی کرده است.

ادریس آکونا البا در تاریخ ۶ سپتامبر ۱۹۷۲ (۱۵ شهریور ۱۳۵۱) در شهر لندن واقع در کشور بریتانیا چشم به جهان گشوده است. والدین او را وینستون و ایو تشکیل داده و اصلیتی غنایی دارد. دوران کودکی خود را در شهر لندن و محله‌های هکنی و ایست‌هام سپری کرده و زمانی که وارد مدرسه شد، نام خانودگی خود را کوتاه کرد تا تحت عنوان “ادریس البا” شناخته شود. دورانی که با مقوله بازیگری آشنا و شیفته آن شد تا حدی که پس از تماشای یک تبلیغ تلویزیونی، خواستار انجام تست بازیگری شد تا بتواند در مقابل دوربین حضور پیدا نماید.

با ورود به دوره نوجوانی در کنار عموی خود به حرفه موسیقی و دی‌جی روی آورد تا در مراسمات عروسی شرکت نماید؛ روندی که به مرور به آن وابسته شد و موفق شد تا در عرض ۱ سال به همراه گروهی از دوستانش برند دی‌جی خود را پایه‌گذاری نماید. البته که همچنان تمام رویایش به بازیگری معطوف شده بود و حتی پس از ورود به دانشگاه، تمرکز کافی برای درس خواندن نداشت و به همین منظور نیز خیلی زود درس و تحصیل را کنار گذاشت و پس از کسب کمک هزینه ۱۵۰۰ هزار پوندی، وارد تئاتر ملی موسیقی جوانان شد.

البته که کمک هزینه نام برده شده برای پیشروی در زندگی کافی نبود و ادریس البا ناخواسته مجبور شد تا در حرفه‌های کاری نظیر لاستیک سازی، تماس سرد (متقاعد کردن مشتریان ناشناس برای خرید محصول یا سرویس فروشنده) و شیفت‌های کاری در دگنهام مشغول به کار شده و بتواند روزگار خود را سپری نماید. لقب او در حوزه دی‌جی و موسیقی Big Driis نام داشت که در مراسمات و جشن‌ها حضور پیدا می‌کرد و حسابی سر و صدا به راه می‌انداخت. در همین حین مشغول پشت سر گذاشتن تست‌های بازیگری مختلفی بود تا بتواند روزنه‌ای پیدا کرده و در مقابل دوربین حاضر شود.

بیوگرافی ادریس البا | از دی‌جی موسیقی تا بازیگری در هالیوود - گیمفا

سعی و تلاشی که بالاخره در دهه ۱۹۹۰ میلادی نتیجه داد و توانست از طریق حوزه تلویزیون به صورت رسمی حرفه بازیگری را با ایفای نقش در سریال‌های ۲point4 Children و Space Precinct آغاز نماید. البته که قاعدتاً شروع این مسیر با بر عهده گرفتن نقش‌های فرعی و مهمان امکان پذیر بود و این رویه تا چند سال ابتدایی حرفه کاری او ادامه پیدا کرد؛ رویکردی که ادریس البا نه تنها هیچ اعتراضی نسبت به آن نداشت، بلکه با تمام وجود خود را وقف بازیگری کرده بود و از کمترین فرصت به دست آمده، نهایت استفاده را می‌کرد و شرایط خود را سال به سال بهبود می‌بخشید.

تا سال ۱۹۹۹ میلادی موفق شد تا در سریال‌های بریتانیایی نظیر The Bill ، The Governor ،Insiders و Dangerfield کسب تجربه نموده و محبوبیتی را برای خود دست و پا نماید تا بالاخره فرصت طلایی به سراغش آمد و توانست تا برای نخستین‌بار به لطف ایفای نقش در فیلم کمدی و فرانسوی Belle maman وارد سینما شود. ورودی که زندگی‌اش را برای همیشه متحول کرده و او را در مسیر شهرت و محبوبیتی بین‌المللی قرار داده است. روند بازیگری او در سینما با فیلم‌های Sorted و Buffalo Soldiers ادامه پیدا کرد تا بالاخره فرصت بزرگ زندگی‌اش به سراغش آمد و ایفای نقش اصلی در یک مجموعه تلویزیونی به وی واگذار شد.

در همکاری با شبکه HBO و دیوید سیمون، ادریس البا ایفای نقش در سریال جنایی و درام The Wire را برای ۳۷ قسمت بر عهده گرفت تا شخصیتی به نام راسل بل را به تصویر بکشد. نقش آفرینی جذاب و تحسین شده‌ای که به عنوان مشهورترین هنرنمایی وی در کشور ایالات متحده آمریکا از آن یاد شده و سیل طرفداران را به سمتش روانه کرده است. اگرچه که در طی سال‌های بعد حضور چشمگیری در حوزه تلویزیون داشت اما تا سال ۲۰۱۰ همچنان زیر سایه The Wire قرار داشت تا این که ایفای نقش در سریال روانشناسانه و درام Luther را بر عهده گرفت و جلوه متفاوتی از قدرت بازیگری خود را در دهه ۲۰۱۰ میلادی به معرض نمایش گذاشت؛ سریالی که محبوبیت آن باعث شد تا فیلمی تحت عنوان Luther: The Fallen Sun نیز برایش ساخته شود.

بیوگرافی ادریس البا | از دی‌جی موسیقی تا بازیگری در هالیوود - گیمفا

در حوزه سینما اما ادریس البا مسیر پرفراز و نشیبی را طی کرد و دهه ۲۰۱۰ میلادی را با فیلم‌های مختلفی اعم از Daddy’s Little Girls، ۲۸ Weeks Later، The Unborn و The Human Contract سپری کرد تا نشان دهد که توانایی شگفت انگیزی برای نقش آفرینی در هر ژانری از درام و جنایی گرفته تا ترسناک و کمدی داشته است. روند موفقیت آمیزی که در ادامه با فیلم‌های Legacy و Takers تکرار شد و با کسب شهرتی نسبی در هالیوود، به دنیای سینمایی مارول ملحق شد تا ایفای نقش هایمدال را در فیلم Thor بر عهده بگیرد؛ اثری که با ۱۵۰ میلیون دلار بودجه، فروشی ۴۵۰ میلیون دلاری را به ثبت رساند و پای ادریس البا را به فیلم‌های بلاک باستر باز کرد.

ورود او به فیلم‌های بلاک باستر سبب گشت تا در طی سال‌های بعدی ایفای نقش در پروژه‌های بزرگ و جاه‌طلبانه‌ای نظیر Ghost Rider: Spirit of Vengeance، Prometheus و Pacific Rim را بر عهده گرفته که اگرچه هیچکدام به موفقیت مالی تمام و کمالی در گیشه دست پیدا نکردند اما ویژگی مشترک همگی آن‌ها برخورداری از نقش آفرینی جذاب و درگیر کننده ادریس البایی بود که می‌توانست نظر مثبت مخاطبین فیلم‌هایش را جلب نماید. او در ادامه به همکاری با استودیو مارول پرداخت و شخصیت هایمدال را در فیلم‌های Thor: The Dark World، Avengers: Age of Ultron، Thor: Ragnarok و Avengers: Infinity War نقش آفرینی کرد که به عنوان یک شخصیت فرعی، لحظاتی ماندگار را خلق کرده است.

در تلاش برای آن که بتواند نقش آفرینی جایزه پسند و بزرگی را از خود به معرض نمایش بگذارد، در سال ۲۰۱۳ میلادی ایفای نقش در فیلم بیوگرافی Mandela: Long Walk to Freedom را بر عهده گرفت و موفق شد تا جلوه ارزشمندی از شخصیت نیلسون ماندیلا را به تصویر بکشد. برای این امر نیز به جایی رفت که ماندلا واقعاً در آنجا زندانی شده بود و به مدت یک شب در آن سلول به تنهایی خود را حبس نمود تا بتواند به نحو احسنت چالش‌های این شخصیت برجسته را نمایش دهد. رویکردی که نتیجه مثبتی نیز به همراه داشت و در عین دریافت بازخوردهای به شدت مثبت، برای نخستین‌بار نامزدی در جشنواره گلدن گلوب را تجربه نمود.

بیوگرافی ادریس البا | از دی‌جی موسیقی تا بازیگری در هالیوود - گیمفا

روند رو به رشد بازیگری ادریس البا همچنان ادامه داشت و در ژانرهای مختلف، فیلم‌ و انیمیشن‌های جذابی نظیر The Jungle Book، Zootopia، ۱۰۰ Streets و Beasts of No Nation را نقش آفرینی و صداپیشگی می‌کرد که عموماً آثار وی با استقبال خوبی از سوی مخاطبین روبرو می‌شد. همچنین باید اشاره کرد که در این میان با فیلم Beasts of No Nation حسابی سر و صدا به راه انداخت و به زیبایی هر چه تمام موفق شده بود تا جلوه تاثیرگذاری از یک جنگ سالار آفریقایی را به معرض نمایش بگذارد که در فصل جوایز نیز حسابی تحویل گرفته شد و در جشنواره‌های بزرگی نظیر گلدن گلوب و بفتا نامزد دریافت جایزه گشت.

یکی از ویژگی‌های جذاب ادریس البا به نمایش شخصیت‌های منفی مربوط می‌شود که استادانه از پس آن‌ها برمی‌آمد تا حدی که پایش به فرنچایز پیشتازان فضا نیز کشیده شد تا رویارویی جذابی را در مقابل کریس پاین، کارل اربن و زکری کینتو در فیلم Star Trek Beyond نمایش دهد. برای سال‌ها بحث ساخت اقتباس سینمایی از رمان مشهور و نمادین The Dark Tower مطرح بود که پروسه تولیدش بارها و بارها به تاخیر افتاده و شرایطی طاقت فرسا را سپری می‌کرد؛ اثری که از بازیگرانی نظیر ادریس البا و متیو مک‌کانهی بهره می‌برد. اثری به شدت مورد انتظار که بالاخره در سال ۲۰۱۷ میلادی اکران شد و محصول نهایی برخلاف تمام چیزی بود که طرفداران رمان استیون کینگ انتظار داشتند.

در نهایت فیلم The Dark Tower به اثری کاملاً شکست خورده و مبتذل تبدیل شد که حتی نقش آفرینی ادریس البا نیز کلیشه‌ای جلوه کرد و در گیشه نیز با فروش فاجعه‌بار ۱۱۳ میلیون دلار به کار خود پایان داد. با این حال این دی‌جی سابق ناامید نشد و اگرچه که باز هم شکست مفتضحانه دیگری را با فیلم موزیکال Cats رقم زد اما در عین حال به عنوان شخصیت شرور اسپین‌آف سری فیلم‌های سریع و خشمگین یعنی Fast & Furious Presents: Hobbs & Shaw به همراه جیسون استاتهام و دوئین جانسون حسابی غوغا به راه انداخت و طرفداران ژانر اکشن را شگفت‌زده نمود تا به فروشی ۷۶۰ میلیون دلاری در گیشه دست پیدا نماید.

بیوگرافی ادریس البا | از دی‌جی موسیقی تا بازیگری در هالیوود - گیمفا

در حالی که دنیای سینمایی سابق دی‌سی به سال‌های پایانی خود نزدیک می‌شد، در همکاری با جیمز گان از مارول به دی‌سی تغییر کاربری داد و ایفای نقش در فیلم The Suicide Squad را بر عهده گرفت که با وجود حضور بازیگرانی نظیر مارگو رابی و جان سینا، در مرکز توجه داستان قرار گرفت و سکانس‌های اکشن ناب با المان‌های درام را به نحو احسنت به تصویر کشید. اثری که اگرچه توفیقی در فروش به دلیل همه گیری ویروس کرونا پیدا نکرد اما نقش آفرینی‌اش با تحسین مخاطبین و منتقدین روبرو شد تا حدی که طرفداران دی‌سی خواستار نقش آفرینی مجدد ادریس البا برای شخصیت رابرت دوبویس/بلاداسپورت شده‌اند. البته که بیخیال شخصیت هایمدال از دنیای سینمایی مارول نیز نشده و به عنوان شخصیت مهمان در سکانس پس از تیراژ فیلم Thor: Love and Thunder حضور پیدا کرده است.

فارغ از ژانر ابرقهرمانی ادریس البا به نقش آفرینی در پروژه‌های مختلفی روی آورده و از مبارزه با شیری وحشی در فیلم Beast گرفته تا کمک به سرباز همه فن حریف فیلم Extraction 2 توانسته تا قدرت بازیگری خود را در طیف وسیعی از آثار حفظ کرده و اساساً خود را محدود به یک ژانر و نقش نکرده است. در همین حین نیز صداپیشگی شخصیت محبوب ناکلز را در فیلم Sonic the Hedgehog 2 بر عهده گرفت که استقبال مخاطبین از وی کمپانی پارامونت پیکچرز را مجاب کرد تا سریال اختصاصی این شخصیت را پدید آورد که اخیراً از طریق سرویس پارامونت پلاش منتشر شد و استقبال طرفدارانش را به همراه داشته است. البته که ادریس البا در این بین پروژه شکست خورده دیگری نیز داشت. این سکشت در همکاری با جرج میلر برای پروژه سینمایی Three Thousand Years of Longing رقم خورده که ایفای نقش یک جن را بر عهده داشته است.

با وجود نقش آفرینی‌های متنوع و جذاب اما اثری که ادریس البا را در سال ۲۰۲۳ میلادی حسابی در شبکه‌های مجازی بر سر زبان‌ها انداخته به مجموعه تلویزیونی هیجانی Hijack از سرویس اپل تی‌وی پلاس مربوط می‌شود. اثری که در آن ایفای نقش شخصیتی به نام سم نلسون را بر عهده می‌گیرد و با سرقت هواپیما دست و پنجه نرم می‌کند تا به لطف قدرت ذهن و کلامش بتواند جان سرنشینان را نجات داده و از سقوطی مرگبار جلوگیری نماید. سریال به شدت جذاب و درگیر کننده‌ که میزان استقبال غیرمنتظره از آن سبب گشت تا برای فصل دوم تمدید شود. پروژه دیگر او در مدیوم تلویزیون به انیمیشن سریالی What If مربوط می‌شود که شخصیت هایمدال را در جهان‌های موازی به تصویر کشیده است.

بیوگرافی ادریس البا | از دی‌جی موسیقی تا بازیگری در هالیوود - گیمفا

علی‌رغم این که عمده شهرت ادریس البا برای ایفای نقش در حوزه سینما و تلویزیون بوده اما شاید برای شما جالب باشد تا بدانید که سابقه‌ای طولای در حوزه بازی‌های ویدیویی نیز داشته و از سال ۲۰۱۱ میلادی صداپیشگی و تبلیغات در این مدیوم را با عناوینی نظیر Call of Duty: Modern Warfare 3، FIFA 15، Tom Clancy’s Rainbow Six Siege و NBA 2K20 انجام داده و محبوب‌ترین اثر وی نیز به بسته الحاقی بازی نقش آفرینی Cyberpunk 2077 تحت عنوان Phantom Liberty مربوط می‌شود که در سال ۲۰۲۳ میلادی منتظر شد و نه تنها با استقبال دیوانه‌وار مخاطبین روبرو شد، بلکه نامزدی ادریس البا در جشنواره The Game Awards و در شاخه بهترین صداپیشه سال به همراه داشت.

ادریس البا، بازیگری و موسیقی‌دان ۵۱ ساله بریتانیایی در مدت زمان حضور چند دهه‌ای خود در سینما و تلویزیون موفق شده تا کارنامه قابل قبول و ارزشمندی را برای خود دست و پا نماید که به لطف برخورداری از رفتاری محترمانه و مردمی و زندگی بی‌حاشیه‌اش، او را تبدیل به هنرمندی دوست داشتنی و بسیار موفق کرده تا حدی که زمزمه‌هایی برای ایفای نقش جیمز باند توسط او به گوش رسیده است. مردی که تاکنون ۳ ازدواج را پشت سر گذاشته و آخرین‌بار در سال ۲۰۱۹ میلادی با مدل کانادایی به نام سابرینا دوور در شهر کراکش ازدواج کرده است. در نهایت باید اشاره کرد که او حضور فعال و چشمگیری در امور خیریه داشته و طی سال‌های گذشته دستاوردهای ارزشمندی برای کمک به مردم نیازمند در سراسر جهان داشته است.

منبع: گیمفا

DARKSIRENBehzad zargaryWotanBADMANnobodyسعید پرهیزی

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بیوگرافی ادریس البا | از دی‌جی موسیقی تا بازیگری در هالیوود - گیمفا
بیوگرافی ادریس البا | از دی‌جی موسیقی تا بازیگری در هالیوود - گیمفا
بیوگرافی ادریس البا | از دی‌جی موسیقی تا بازیگری در هالیوود - گیمفا
بیوگرافی ادریس البا | از دی‌جی موسیقی تا بازیگری در هالیوود - گیمفا
بیوگرافی ادریس البا | از دی‌جی موسیقی تا بازیگری در هالیوود - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بیوگرافی ادریس البا | از دی‌جی موسیقی تا بازیگری در هالیوود - گیمفا