دل نوشته های یک گیمر خسته؛ چرا خلاقیت و عشق در بازی‌های ویدیویی کم‌رنگ شده است؟ - گیمفا
دل نوشته های یک گیمر خسته؛ چرا خلاقیت و عشق در بازی‌های ویدیویی کم‌رنگ شده است؟ - گیمفا
دل نوشته های یک گیمر خسته؛ چرا خلاقیت و عشق در بازی‌های ویدیویی کم‌رنگ شده است؟ - گیمفا
دل نوشته های یک گیمر خسته؛ چرا خلاقیت و عشق در بازی‌های ویدیویی کم‌رنگ شده است؟ - گیمفا
دل نوشته های یک گیمر خسته؛ چرا خلاقیت و عشق در بازی‌های ویدیویی کم‌رنگ شده است؟ - گیمفا
دل نوشته های یک گیمر خسته؛ چرا خلاقیت و عشق در بازی‌های ویدیویی کم‌رنگ شده است؟ - گیمفا

دل نوشته های یک گیمر خسته؛ چرا خلاقیت و عشق در بازی‌های ویدیویی کم‌رنگ شده است؟

مصطفی زاهدی
۱۸:۰۳ ۱۴۰۳/۰۴/۰۳
دل نوشته های یک گیمر خسته؛ چرا خلاقیت و عشق در بازی‌های ویدیویی کم‌رنگ شده است؟ - گیمفا

با سلام خدمت گیمفایی‌های عزیز و گل، امیدوارم تنتون سلامت، لبتون خندون و جیبتون پر پول باشه. با قسمت جدید دل نوشته‌های یک گیمر خسته در خدمت شما عزیزان هستیم.

اگر صنعت بازی‌های ویدیویی رو توی نسل شیش و هفت به یاد داشته باشین، حتما به این موضوع فکر می‌کنین که چرا بازی‌ها، اکثرا اون حس و حال سابق رو ندارن. ما سنمون بالا رفته؟ بازیا بی کیفیت شدن یا صدتا دلیل مختلف دیگه. امروز قصد ندارم به موارد حاشیه‌ای و فرعی بپردازم و صرفا، میخوام وضعیت دو جبهه‌ی سازنده‌ها و مخاطبا رو تشریح کنم که با هم به درک بهتری از شرایط فعلی برسیم.

سازندگانی که دیگر عشق ندارن

موقعی که ویدیوگیم اصلا و ابدا محبوبیت الان رو نداشت و بعضا از لحاظ تجاری هم شاید اونقدر ساخت و توسعه‌ش منطقی نبود، چیزی که باعث شد این صنعت رشد کنه، به بلوغ برسه و موفق بشه، عشق و اشتیاق و اراده سازنده‌ها بود. خیلی از فرنچایزایی که الان غول‌های این صنعت هستن و هزاران ساعت زمانمون رو صرفشون کردیم، یه روزی فقط با اصرار و همت و تلاش یک نفر یا گروه خیلی کوچکی خلق شدن و کم کم، اسمی برای خودشون دست و پا کردن. حتی چراغ سبز گرفتن خیلی از بازیا توی دهه نود و اوایل دو هزار، فوق‌العاده سخت گیرانه و بعضا بعید بود و اصرار و علاقه سازنده‌ها و خالقای این آثار باعث شد این بازیا به حیات خودشون ادامه بدن.

دل نوشته های یک گیمر خسته؛ چرا خلاقیت و عشق در بازی‌های ویدیویی کم‌رنگ شده است؟ - گیمفا
و پولی که حرف اول رو تو صنعت گیم می‌زنه


سازنده‌ها، بازیاشون رو دیوونه‌وار دوست داشتن و یجوری حکم بچشون رو داشت. قبل از این که بازی اونا یه اثر تجاری و مالی باشه، یه اثر سرگرم‌کننده بود که خودشون بارها و بارها تجربه می‌کردن و ازش لذت می‌بردن.
اما الان شرایط کاملا فرق می‌کنه. با بزرگ شدن صنعت گیم، عملا نود درصد بازیای امروزی کاملا به آثار تجاری و مالی‌ای تبدیل شدن که روح و عشقی توشون دیده نمیشه. می‌دونین یکی از دلایلی که راکستدی یه زمان بتمن می‌ساخت و این اواخر، فاجعه‌ای به نام Suicide Squad رو ساخت چیه؟ چون اگه به سری بتمن نگاه کنیم، علاقه، هنرمندی، خلاقیت و ارزش قائل شدن توش موج میزنه. کاملا مشخصه که سازنده‌ها، با علاقه و اشتیاق اون آثار رو توسعه می‌دادن. ولی اگه فقط دو ساعت Suicide Squad: Kill the Justice League رو بازی کنین، به راحتی متوجه میشین که این بازی، روح و عشقی در توسعه‌اش وجود نداشته و یه بازی بی هویته.

بحث لزوما بحث بودجه یا حمایت هم نیست چون مشخصه بازی بودجه خوبی داشته، ولی وقتی بحث علاقه، اهمیت دادن و ارزش قائل شدن مطرحه، خیلی از بازیای امروزی و حتی فرنچایزای بزرگ، تو این زمینه لنگ میزنن. وقتی روح و علاقه از یه سری بره، خیلی سخته بتونیم شاهد آثاری باشیم که به دل مخاطب بشینه. برای همینه که یک سری از آثار و بعد دو سه ساعت اصطلاحا Drop می‌کنیم و دیگه بازی نمی‌کنیم. چون هیچ گونه ارتباط احساسی با اون اثر برقرار نکردیم و هیچ گونه احساسی رو در ما برانگیخته نمی‌کنن.


به خیلی از بازیای ناموفق چند سال اخیر نگاه کنین این مسئله صدق می‌کنه. بازیای بزرگ و کوچکی که بعضا بودجه هنگفتی داشتن ولی دریغ از ذره‌ای روح و هویت. کاملا مشخصه خیلی از سازنده‌ی این آثار، صرفا به چشم یک کار معمولی که در قبالش پول میگیرن به توسعه این عناوین نگاه می‌کنین و ذره‌ای عشق نسبت به اون اثر ندارن. وقتی که بازیایی مثل Forspoken رو تجربه می‌کردم (که از قضا نقدش رو به عهده داشتم)، مدام به این مسئله فکر می‌کردم که چجوری به این ایده و بازی چراغ سبز دادن و در وهله‌ی بعدی، اصلا خود سازنده‌ها تونسته بودن این اثر رو تحمل کنن و آیا کوچک‌ترین لذتی از توسعه یا تجربه‌ی بازی خودشون بردن؟

شاید بشه وضعیت بسیاری از بازی‌های امروزی رو همینجوری در نظر گرفت. آثاری که بی علاقه و شور و شوق ساخته میشن و بعضا ذره‌ای روح در اونا دیده نمیشه. یکی از مهم‌ترین دلایلی که توی دهه‌ی اخیر، بازیای مستقل و ایندی در کنار آثار AA بیشتر به آدم می‌چسبه، همین مسئله است. وقتی یه تیم کوچیک چند نفره، چند سال با شور و شوق و اشتیاق یه بازی رو می‌سازن و کلی عشق و ارزش و احترام بهش تزریق می‌کنن، نتیجه میشه اثری که روح و هویت عمیقی داره و به شدت روی ما مخاطبا هم تاثیر می‌ذاره. 

ولی خب اکثریت بازی‌های گرون قیمت و عظیم، مدت‌هاست کامل تجاری شدن. اپن ورلد‌های بزرگ و خالی، بتل رویال های کپی شده، سولزلایک‌هایی که تلاش مذبوهانه می‌کنن تا به موفقیت آثار میازاکی برسن و خیلی موارد مشابه، تو این دسته قرار می‌گیرن. از اون طرف هم خیلی از استودیو‌هایی که با علاقه و خلاقیت به کار خودشون ادامه میدن، بعضا مورد بی مهری مخاطبا با ناشرا قرار می‌گیرن و تعطیل میشن. آخرین نموپش رو میشه تعطیلی استودیو TangoGameworks در نظر گرفت.

دل نوشته های یک گیمر خسته؛ چرا خلاقیت و عشق در بازی‌های ویدیویی کم‌رنگ شده است؟ - گیمفا
بازیابی مثل Forspoken، نمونه‌ی عالی‌ای از یک بازی بی‌روح و بی‌هدف است که در وهله‌ی اول اصلا نباید ساخته می‌شد

خلاقیت جایی نداره

از نسل پنجم تا هفتم، خیلی از سازنده‌ها نسبت به تجربه و پیاده‌سازی ایده‌های نو و خلاقانه، مشتاق بودن و از این موارد استقبال می‌کردن. از کنترل و جلو عقب کردن زمان گرفته تا وجود تصمیمات داستانی، مکانیزم‌های واقع گرایانه تو بازیای مختلف و صدها المان و ویژگی جذاب و خلاقانه‌ای که اون سال‌ها به کرات توی دنیای بازی‌های ویدیویی دیده می‌شد.
اما حقیقت اینه امروزه، تقریبا اکثریت قریب به اتفاق بازیا، کاملا شبیه هم هستن و سازنده‌ها، به خاطر مواردی مثل ترس از شکست مالی و باقی موندن توی حاشیه امن، مکانیزم‌ها رو کپی پیست می‌کنن و زحمت خلاقیت و جاه‌طلبی رو به خودشون نمیدن. میخواین بازی‌ها رو براتون خلاصه کنم؟
به نقشه‌ی بزرگ که عملا نصفش خالی و بلا استفادس، یکسری علامت سوال و یه نقشه پر از فعالیتای تکراری، یه مشت راهزن و سرباز و Outpost شبیه هم، یه درخت مهارت بی سر و ته که پره از مهارت‌های به درد نخور، رنگ بندی سبز و آبی و بنفش و زرد آیتم‌ها به سبک بازیای نقش‌آفرینی، سیستم لول بندی دشمنا و مناطق و معمولا یه داستان آبکی. این ساختار حداقل هشتاد درصد بازیای امروزیه. بزنم به تخته تموم بازیای خطی و نیمه خطی هم که یا جهان آزاد و Open World شدن یا دارن میشن.


این جاست که کسایی که بازیای قدیمی‌تر نسلای ۶ و ۷ و شاید قبل‌تر رو یادشونه، به شدت حرص می‌خورن و از وضع فعلی ناراحت می‌شن. درسته که هر نسل و دوره‌ای، شاهد بازیای شکست خورده‌ی زیادی بودیم و لزوما بازیای ضعیف و کم کیفیت محدود به دهه‌ی اخیر نمیشن. اما اینقدر حواشی مختلف به صنعت گیم وارد شده که کم کم بحث اصلی یعنی ساخت یک بازی ویدیویی سرگرم‌کننده و در عین حال هنری، میره کنار و هزارتا حاشیه و نکته‌ی فرعی مثل برابری اقلیت‌ها یا مفاهیم مدرن اجتماعی جای اونا رو می‌گیره.
خیلی ساله که شاهد بازی ساختار شکن یا انقلابی خاصی نبودیم و دریغ از بازیایی که المان‌های جدید معرفی کنن، مخاطب رو به چالش بکشن و از حاشیه امنشون بیرون بیان‌. یه بخشی از عدم وجود خلاقیت و نوآوری و ذوق هنری تو بازیای امروز بر می‌گرده به تنبلی و ضعف سازنده‌ها و این حقیقت که اونا ترجیح میدن از یکسری فرمول که که موفقیت حداقلی اونا اثبات شده استفاده کنن تا ایده‌های جدیدی پیاده‌سازی کنن. و اما یه بخش دیگه‌ای از عدم رغبت سازنده‌ها به ساخت آثار متفاوت، خلاقانه و ساختارشکن به این مسئله بر می‌گرده که جامعه‌ی مخاطبا، اکثر اوقات از این بازیا استقبال نمی‌کنن و این آثار فروش خوبی رو تجربه نمی‌کنن. یعنی از یک طرف گیمرا مدام غر می‌زنن که چرا بازیای متفاوت نمی‌سازین، ما از بتل رویال و بازیای آنلاین و تکراری خسته شدیم اما از طرف دیگه، وقتی شاهد بازیای متفاوت یا خلاقانه هستیم، همین گیمرا غیبشون می‌زنه و اون بازیا با کله سقوط می‌کنن و یک شکست مفتضحانه به بار میارن که در این مورد توی قسمت بعدی مقاله بیشتر صحبت می‌کنم.
اما به صورت خلاصه، موارد و چیزای زیادی دست به دست هم داده تا بازیا به شدت اون عنصر هنری و خلاقانه‌شون رو از دست بدن و دنیای گیم پر بشه از بازیای تکراری و کلون‌های مختل بازیای موفق…

گیمرها، مقصر اصلی یا قربانی شرایط؟

دل نوشته های یک گیمر خسته؛ چرا خلاقیت و عشق در بازی‌های ویدیویی کم‌رنگ شده است؟ - گیمفا
یکی از ده‌ها فرنچایزی که به خاطر کم‌لطفی مخاطبان، برای همیشه به خواب فرو رفت

توی جامعه‌ی گیم، یک وضعیت جالبی وجود داره و اونم اینه که به شکل عجیبی، گیمرا و مخاطبا خودشون رو حق به جانب می‌دونن و اصلا به این فکر نمی‌کنن که خودشون هم میتونن مقصر وضع موجود، یعنی نایاب شدن خلاقیت تو بازیا، تنوع آثار و موارد دیگه باشن.
انگار نه انگار مهم‌ترین عامل تغییر رویه سازنده‌ها و ناشرا، تغییر سلیقه و خواست مخاطبان بوده. چرت بازیای بتل رویال زیاد شدن؟ چون مخاطبا به شدت وقت می‌گذاشتن و میلیارد‌ها دلار هزینه می‌کردن. چرا پرداختای درون برنامه‌ای، تقریبا توی تموم سبکا و ژانرا الان عادی شده، چون خیلی از مخاطبا، که اتفاقا همیشه اعتقاد دارن وضع دنیای گیم بد شده، حاضر بودن و هستن که قیمت یه بازی رو پرداخت کنن و بتل پس و آیتم‌های تزیینی بخرن.

چرا یه سری ژانرا یا نابود شدن یا تا حد زیادی کم رنگ شدن و به حاشیه رفتن؟ چون مخاطبا استقبال نمی‌کردن ازشون. چرا سبک مخفی کاری به طور مستقل مرد و مجبور شد ترکیب بشه با بازیای ماجراجویی یا اکشن؟ چون مردم حاضر نبودن بابت Splinter Cell و Dishonored پول بدن. بعد جالب این جاست همین افراد، موقعی که یه استودیو تعطیل میشه یا یه فرنچایز می‌میره، صداشون به آسمون می‌رسه که حیف! فلان فرنچایز رو نابود کردین! وقتی بازی خاصی مثل Alan Wake 2 بعد نه ماه، هنوز نمی‌تونه به یه دلار سود خالص برسه، چرا سازنده‌ها و ناشرا باید از ساخت این جور آثاری حمایت کنن؟


میدونین چرا اکثر بازیا Open World شدن یا میشن یا بخس چند نفره بهشون اضافه میشه؟ چون بر خلاف نسل شیش و هفت، به ندرت گیمرا بابت یه بازی خطیده پانزده ساعته، چه شوتر چه ترسناک و چه داستانی پول میدن. چون میگن بازی کوتاهه، به هزینه نمی‌ارزه و محتوا میخوایم. بعد وقتی که یه بازی خطی مثل The Evil Within 2 میاد از این روش جدید استفاده می‌کنه تا بیشتر باب میل مخاطبا بشه، اکثریت همین افراد میگن که نه! ما ساختار کلاسیک رو میخوایم! بازی از ریشه‌ها دور شده و کلی حرف دیگه!

یادمه سر تعطیلی استودیو Visceral و فرنچایز Dead Space، خیلیا خشمگین بودن و EA رو لعنت می‌کردن. نکته‌ی جالبش می‌دونین کجاست؟ EA بالای ۱۶۰ میلیون دلار بودجه به نسخه‌ی دو و سه اختصاص داد، اونم نه الان، بلکه بیش از یه دهه پیش که هزینه‌های ساخت خیلی کمتر بود. یعنی فرصت دوباره به سری داد و از لحاظ بودجه کم کاری نکرد، ولی خب باز هم مخاطبا استقبال نکردن و ماجرای همیشگی. نکته‌ی جالب؟ نسخه‌ی بازسازی Dead Space، حتی یه میلیون نسخه رو هم به زحمت فروخت. حالا از شما می‌پرسم، تقصیر EA که تمایل داره بازیای سرویس محور بسازه؟ شرور این ماجرا واقع کیه؟

و خب الان هم یه وضعی پیش اومده که مخاطبا زه غیر یه سرب بازی خاص، همه بازیا رو می‌کوبن. یه بازی نشونه‌های Woke داره، یه بازی شخصیت اصلیش چاقه، یه بازی از ریشه‌ها دور شده و کلی بهونه دیگه. بحث اینه شاید یسری جاها حق با مخاطبا باشه، ولی باید صبر کرد و فرصت داد و نمیشه و نباید از روی بیست ثانیه تریلر، فاتحه بازی رو خوند و بهش برچسب زباله بودن زد! بعضی از ما آیا درک می‌کنیم که خودمون داریم دنیای گیم رو نابود می‌کنیم؟

دل نوشته های یک گیمر خسته؛ چرا خلاقیت و عشق در بازی‌های ویدیویی کم‌رنگ شده است؟ - گیمفا
عنوانی مثل Anthem به دلیل تغییر سلیقه‌ی مخاطبان خلق شد و مفتضحانه شکست خورد

سخن پایانی:

تمام افراد درگیر تو این صنعت، از سازنده‌ها و ناشرا گرفته تا مخاطبا و گیمرا، توی وضع فعلی شریک و مقصریم. این که بیایم صرفا توپ رو بندازیم زمین بغلی و تموم تقصیرارو بندازیم گردن بقیه، هم دور از انصاف و هم دور از حقیقت. اگه امید داریم که تو آینده، وضعیت بازی‌های ویدیویی متحول بشه و بیشتر شاهد بازیای با کیفیت، ساختار شکن و خلاقانه باشیم، باید دست به دست هم بدیم. باید صبور باشیم، به ایده‌ها و بازیای جدید فرصت بدیم و با خشم و نفرت و هیجان، ایده‌ها و بازی‌ها رو از دم تیغ انتقاد بی مورد، نگذرونیم.

seyedمحمدحسینB-manmohsenmjCodeName:666Mr TechnoRichmanT4Tboy gamerامیر حسینقصابunknownTekkenGodBehzad zargaryollieCyrus94DARKSIRENMasoud1994AnakinNimamore

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

دل نوشته های یک گیمر خسته؛ چرا خلاقیت و عشق در بازی‌های ویدیویی کم‌رنگ شده است؟ - گیمفا
دل نوشته های یک گیمر خسته؛ چرا خلاقیت و عشق در بازی‌های ویدیویی کم‌رنگ شده است؟ - گیمفا
دل نوشته های یک گیمر خسته؛ چرا خلاقیت و عشق در بازی‌های ویدیویی کم‌رنگ شده است؟ - گیمفا
دل نوشته های یک گیمر خسته؛ چرا خلاقیت و عشق در بازی‌های ویدیویی کم‌رنگ شده است؟ - گیمفا
دل نوشته های یک گیمر خسته؛ چرا خلاقیت و عشق در بازی‌های ویدیویی کم‌رنگ شده است؟ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Mikasa گفت:

    راه حل مشکل:
    بازی های نینتندو + ایندی

    Thank me later

    arshya12mohsenmjReza.Gامیر حسینelzaollieسروش یاکوزاLove story gamesیه گیمر سادهSTmore
    • NRG-souls گفت:

      Alan wake 2 هم انقلاب گرافیکی بود ، هم انقلاب داستان سرایی بود , هم جاه طلبی به ابعاد کره زمین بود , اما چه میشه کرد مخاطب ها ، بیشتر علاقه دارن یه ماموریت کپی پیست شده رو ۲۳ بار تو بازی اساسین تو هر مپ بطور مجزا تکرار کنن ! واقعا وقتشه نسل انسان ریست فکتوری بشه

      NRG-soulsseyed⃤‎ PARTiSANمحمدحسیندکتر ناساarshya12mohsenmjAEOpacman remasteredboy gamermore
      • Mikasa گفت:

        اتفاقا همین “انقلاب های گرافیکی”
        و عدم توجه به گیم پلی بودن که این بلا رو سر کمپانیای AAA آوردن از نسل ۷
        وقت توسعه دهنده صرف موشن کپچر میشه بجای طراحی گیم
        کمپانی گیم میشه کمپانی انیمیشن سازی
        راه خلاقیت تو گیمینگ از سمت آلن ویک نمی‌گذره حتی اگه قراره روایت محور هم باشه آثاری مثل disco Elysium با هزاران پایان بندی و درگیر کردن مستقیم گیمر در کوچکترین بخش های روایت، ارزش به مراتب بالاتری از یه گیمی که دوست داره فیلم سینمایی باشه دارن
        راه خلاقیت تو گیمینگ راه و روش animal wel, neon white, outer wilds, Celeste و امثالهم هست
        اگه قراره تغییری تو گیمینگ ایجاد بشه، مکانیک جدیدی معرفی بشه ، سبک جدید ایجاد بشه اینها هستن که ایجادش میکنن
        نه انقلاب گرافیکی ها و انقلاب روایت ها

        ⃤‎ PARTiSANMr.Morganarshya12AAACEpacman remasteredkravinoffub fankanameSeraZabimore
        • خوب خلاقیت رو قبول داریم ولی اینم در نظر بگیر گرافیک فناوری جدید سینمایی بودن خیلی بازی رو جذاب میکنه این بازیایی که شما اسم بردی بله قطعا خلاقانه هستن ولی اگر در همین سبک به همین شکل و مقیاس بازی ها ساخته بشن همه خوب بریم همون دوران کودکی ما میکرو سگا ها رو بیرون بکشیم چکاری هست اصلا سخت افزار جدید بیاد کلا ویدیو گیم مقیاسش انقدر کوچیک بشه برگرده به همون زمان فقط دیگه ایا جلو سینما حرفی دلریم برای زدن ؟یعنی شما افتخار نمیکنی وقتی اثاری مثل جی تی ای رددد الن ویک دو بالدرگیت سه گاد اف وار رگنوراک هورایزن گیرز اف وار جلو هالیوود قد علم میکنن و باعث میشن جدی گرفته بشه گیم و همون هنر پیشه ها بزرگ هالیوود ترغیب بشن یا کارگردانان بیان سمت اقتباس های سینمایی از گیم لست اف اس انچارتد گرند توریسمو کاری به کیفیت اقتباس سینمایی هاش ندارم ولی باعث افتخار جلو سینما نیستن؟اگه جاه طلبی دیروز گیم نبود امروز شک نکن به اینجا نمی رسید متاسفانه امروز درگیر یه سری افراط شده دیگه از اون تعادل خارج شده والا میشه بازی سینمایی و خلاقانه با بودجه معقول ساخت ولی اینکه خدایی همش بشه این اثاری که شما گفتی بعد یه مدت خدایی شوق داری بری کنسول یا پی سی رو روشن کنی اینارو پلی بدی اخه گیرایی تصویر هیجان چی میشه

          ⃤‎ PARTiSANHeshmatTekkenGodA.Off
    • DANTE گفت:

      خیلی منطقی ای
      اسمت میکاساعه
      پروفایلت ماریو
      کاورت بلادبورن

      boy gamerub fanبدون‍ تعصبMono and 6
    • bbb103 گفت:

      به عنوان کسی که این راه رو امتحان کرده تایید میکنم حرفتو
      ۱ هفتس سوییچم رسیده دستم تازه فهمیدم خلاقیت چیه
      شدید ترین pc فن دنیا داره بهتون میگه یه کنسول دستی بخرید تا بیخ پر ایندیش کنید لذت دنیا رو ببرید
      huntdown هم تونستید پلی بدید باحاله

      mohsenmjelzaA.Off
  • 🟢 خلاصه بگم: به دلیل سیاست‌های کثیف و مدیریت ضعیف 😞😞

    Mr.Morganخدای سابقBehzad zargaryollieTojiیه گیمر سادهآریاgamepassbozorge(در شوک برگشت Ezio | Alex)Mehran.Baاسپایدرمن گیمفا (آنتی فن بوی)more
  • Talking man گفت:

    دقیقا.
    گیمرا الان بزرگترین دلیل وضع فعلی گیمینگن

    arshya12mohsenmjboy gamerub fanزندگی ببخشیم💚VEGANبدون‍ تعصبDARKSIRENیه گیمر سادهآریاgamepassbozorge(در شوک برگشت Ezio | Alex)more
  • tommy گفت:

    دلایلی دارد داستان میشه براتون بنویسم:

    boy gamerBenyamin
  • با خسته نباشید ب نویسنده محترم و عزیز بابت این مقاله ی زیبا
    ویدیو گیم هم داره راهی ک هالیود رفته رو می‌ره نسخه ی جدید بعضی از ایپی ها فقدر لگوشون همونه و کمپانی هایی قرار داد می‌بنده ک ضرر ما گیمرا تمام میشه 😞

    arshya12boy gamer(DOOM DARK AGES COMING🔥🔥) ThunderDoomزندگی ببخشیم💚VEGANیه گیمر سادهآریاSeraBenyaminPinocchio
  • یادش بخیر قدیما
    آی پی های معروف مثل اساسین و کالاف هر نسخشون پر از نوآوری بود داستان عالی گیم پلی عالی اصلا حال هوای اون زمان عالی بود
    حتی آی پی های تازه و کمتر مطرح شده هم عالی بودن و هرکدوم برای مدت ها مارو سرگرم میکردن اما الان چی؟
    سالی یدونه کالاف یا یدونه اساسین بدون هیچ نوآوری یا داستان جالبی

    mohsenmjboy gamerBehzad zargaryسروش یاکوزاآریاLord Sauronاسپایدرمن گیمفا (آنتی فن بوی)BenyaminPinocchioMmdmore
    • اساسینز یک ، دو ، برادرهود ، رولیشنز ، سه
      اینا معرکه بودند.مو به تنت سیخ میکردند.الان جوری شده که آدم بی تفاوت از کنار اساسینز رد میشه(پیش خودت میگی شد بازی میکنم و نشد هم چیز خاصیو از دست ندادم)
      هیچ وقت تریلر تاریخی اساسینز رولیشنز رو یادم نمیره😔

      arshya12mohsenmjSHINOBI HUNTERboy gamerBehzad zargaryآریاKURD WARRIORLord SauronMehran.Baاسپایدرمن گیمفا (آنتی فن بوی)more
    • AQUARIUS گفت:

      اساسین و کالاف خودشون عامل نابودی گیم هستن

      باراکا اساسینarshya12boy gamerKAIHajEsiزندگی ببخشیم💚VEGANاسوالد ایوریHellblade2Minecrosoftاسپایدرمن گیمفا (آنتی فن بوی)more
    • Benyamin گفت:

      نه ببینید شما دارید اشتباه کلا تجزیه تحلیل میکنید ببیند کالاف دیوتی خوبه اکتیویژن خوبه خوب بوده و همیشه هست و خواهد بود چون اگر بد بود که این همه طرفدار و درآمد و مایکروسافت ایکس باکس خریداری ش نمی‌کردند نه ببینید کالاف خوبه اکتیویژن خوبه و نمیشه همانند نظر شما بخاطره یک کالاف دیوتی مدرن وارفار ۳ دیگه کلا بگیم که کالاف دیوتی بده دیگه فلان چنان اکتیویژن چنان فلان نه نباید به همین زودی امید رو از دست داد و سریع یک شرکت یا یک فرنچایز انحصاری بزرگ و بسیار پر طرفداری مانند کالاف دیوتی رو به همین زودی کوبید ببینید من قصد طرفداری ندارم قبول دارم مدرن وارفار ۳ دارای ۵ ساعت کمپین بخش داستانی بود درسته بد بود اصلا خوب نبود بیشتر شبیه به یک بال رویال بود درسته اما اکتیویژن خودشو از اون تریلری که از اون کالاف دیوتی بلک اپس ۶ داد بیرون مشخص شد که خودشو جمع کرد و تنها اکتیویژن ۴ سال فقط داشته است می‌کرده کالاف دیوتی بلک اپس ۶ رو و تازه خبر های خیلی زیاد و خوشحال کننده ای اومده حاکی از اینکه کالاف دیوتی ۲۰۲۶ بیشتر بر رویه شخصیت گوست تمرکز داره . قراره که کالاف دیوتی ۲۰۳۰ و کالاف دیوتی ۲۰۵۰ قراره یکی از بهترین و پیشرفته ترین سری از این فرنچایز کالاف دیوتی بشه ببین نباید امید خودش رو آدم از دست بده ما حق داریم فقط از بازی لذت ببریم اگر لذت نبردم دست به دست هم به اون استودیو سازنده انتقاد کنیم تا اشتباهاتشان رو متوجه شده و از عناوین خیلی بهترین برخوردار باشیم همین کالاف دیوتی مدرن وارفار ۲ نسخه جدیدش که تویه سال ۲۰۲۲ عرصه شد چش بود ؟؟ ۸ ساعت کمپین بخش داستانی داشت و اینقدر موفقیت آمیز و هیجان انگیز بود که به عقیده خیلی از افراد گفتند که اکتیویژن به خودش انگار اومد برو ببین ۸ ساعت کمپین بخش داستانی کالاف دیوتی مدرن وارفار ۲ ماله سال ۲۰۲۲ نسخه جدیدش عالی بود

      mohsenmjBenyamin
      • کسی فقط به مدرن ۳ جدید کار نداره
        اکتی از ۲۰۱۳ راهش رو با کالاف گم کرده
        تک و توک این بین بودن کالافای خوب ولی مسیر همونه

        arshya12رضا
        • Benyamin گفت:

          👎🏻👎🏻 بنظر من اصلا این چنین نیست تنها کالاف دیوتی مدرن وارفار ۳ رو اینطوری خراب کردند وگرنه کالاف دیوتی مدرن وارفار ۲ که نسخه جدیدش رو اکتیویژن در سال ۲۰۲۲ عرضه کرد دارای ۸ ساعت کمپین بخش داستانی بود و اینو از خیلی ها از سایت زومجی ویجیاتو دیدم و شنیدم که گفتند که اکتیویژن دوباره به خودش اومد و یکی باز هیجان انگیز ترین نسخه های کالاف دیوتی رو از سری بسیار پر طرفدار مدرن وارفار داد بیرون همون مدرن وارفار ۲ ماله سال ۲۰۲۲

          Benyaminmohsenmj
            • Benyamin گفت:

              ونگارد فاجعه بود یعنی واقعا اولین کسی هستی که داری چنین حرفی میزند کی میگه کالاف دیوتی ونگارد فاجعه بود اتفاقا خیلی هم ازش من دیدم استقبال شد بهترین کمپین بخش داستانی رو داشت کالاف دیوتی ونگارد من بازیش کردم بنظر من بهترین و نوآورانه ترین بازی در رابطه با جنگ جهانی دوم بود که تا به حال نظر من ساخته شده بود میدونی چرا من میگم نوآورانه ترین چون من تا به حال تویه هیچ بازی جنگ جهانی دومی از جمله اون بتلفیلد ۱ که این همه گفتند عالیه عالیه من سلاح MP40 یا فکر کنم MP50 بود ولی بیشتر فکر کنم همون MP40 باشه من ندیدم که این سلاح رو داشته باشه که تازه بشه این همه آپگرید ش کرد و تا سطح ۲۰ تا ۲۵ ارتقا ش داد بتلفیلد ۱ کوتاه ترین بخش کمپین داستانی رو داشت اما ونگارد کمپین بخش داستانی عالی ای داشت و بسیار نوآورانه اتفاقا من از خیلی از رسانه های خارجی دیدم ازش استقبال کردند خودم بازیش کردم فوق العاده بود تمامیه مناطق بازی تمامیه سرباز ها و شخصیت های بازی دقیقا بر اساس خورده جنگ جهانی دوم ساخته شده بودن حتی مناطق بازی داستان بازی خود اکتیویژن گفت که ما برای ساخت کالاف دیوتی ونگارد تحقیقات زیادی در رابطه با همون جنگ جهانی دوم انجام دادیم شخصیت ها و بخش داستانی بازی عالی بود نمره و استقبال خوبی هم از شد و گرفت منم که بازیش کردم فوق العاده بود البته اختلاف نظر وجود داره ولی فکر کنم شما دارید کاملا بر یکسری پایه و اساس های اشتباه دارید میگید فاجعه بود ببخشیدا فاجعه به مدرن وارفار ۳ میگن فاجعه به تمام معنا نه ونگارد البته خوب اختلاف نظر هست

              BenyaminПΣGΛП(شیفته عظمت یوبیسافت)
              • داداش شما چند ساله گیم میزنی؟
                هدف از ساخت بتلفیلد برای آنلاینشه.
                ونگارد نه تنها بازی بدی بود بلکه باعث نابودی وارزون هم شد. من نمیدونم شما ها از چی کالافای امروزی خوشتون میاد که انقد روشون تعصب دارید. یه سر به همون بلک اپس سه که همه میگن بده بزن،کمپینش به تمام کالافای امروزی می ارزه.
                نویسنده درست میگه، مشکل از ما گیمراست که بازی های سطحی و تکراری مثل کالافای امروزی حمایت میکنیم اونوقت بازی های شاهکاری مثل Alan Wake حتی به سودم نمیرسن.

                Benyamin
                • Benyamin گفت:

                  چون به کالاف دیوتی ایمان دارم و میدونم خودشو می‌کشه بالا و خودش می‌دونه که اگر بخواد اینطوری پیش بره خودش می‌دونه اکتیویژن که دیگه هیچ گونه فر.شی نخواهد داشت الان همین کالاف دیوتی بلک اپس ۶ تنها ۴ سال فقط روش اکتیویژن از همه لحاظ تستش کرده بود ببینید اختلاف نظر وجود داره و هر کسی یک نظری داره و تمامیه حرف های من کاملا بر اساس حقیقت هستند ببینید خیلی ها با ونگارد موافق هستند. چون بنظر من منی که بازیش کردم واقعا بسیار زیبا ساخته شده بود مخصوصا بخش کمپین بازی که به شدت شبیه جنگ جهانی دوم ساخته شده سلاح MP40 ای که داشت بتلفیلد ۱ با اون کمپین بخش داستانی کوتاهش اصلا نداشت که میشد تا سطح ۲۵ قشنگ ارتقا ش داد ببینید من قبول دارم شما دارید بخاطرن اختلاف نظر بحث میکنید پس بهتره که بحث ادامه پیدا نکنه چون فاجعه واقعی به مدرن وارفار ۳ میگن هر چند که مدرن وارفار ۲ ماله سال ۲۰۲۲ اصلا بد نبود به هیچ عنوان بد نبود دارای ۸ ساعت کمپین بخش داستانی بود خیلی هم نمره اتفاقا خوبی هم گرفت من اشتباهات اکتیویژن رو قبول دارو درست اما این دلیل بر این نمیشه که ونگارد بد بود نه اتفاقا خیلی شبیه به همون جنگ جهانی دوم بود کارکتر ها و شخصیت و داستان بازی ف.ق العاده بود نظر بقیه رو هم که من پرسیدم خیلی ها راضی بودن ولی خوب بازم میگم اختلاف نظر وجود داره همین گیمر هایی که شما میگید چرا بجای حمایت از. Alan wake ۲ نمی‌کنند همین گیمر ها اگر ببینند که اکتیویژن دیگه کالاف نمی‌ده بیرون سریع میان به حمایت کردن از کالاف اول اینکه گیمر ها باید از تمامیه بازی ها به خوبی دست به دست هم داده و حمایت کنند بازی کنند لذت ببرند و اگر انتقادی دارند به اکتیویژن یا همون استودیو سازنده بکنند ما حق دارید فقط لذت ببریم بازی کنیم حمایت کنیم مثلا چرا نباید از پرنس آف پرژیا حمایت بشه دوم. اینکه دقیقا کجاش وارزون نابود شد تا اونجایی که من میدونم همین الان وارزون ۲ پلیر هایش خیلی زیاده خیلی زیاد بعدم دقیقا میشه شما بگید کجای کالاف سطحی بود یک مدرن وارفار ۳ اینطوری واکنش شمارو روز عرضه کالاف دیوتی بلک اپس ۶ میبینم الان اینارو میگن بقیه ولی روز عرضه قیافه ها تویه یک روز میلیون ها دلار فروش می‌کنه ۴ سال هم تست کرده بوده ش اکتیویژن بازی رو از اون تریلری که داد بیرون تویه شوکیس ایکس باکس مشخص بود بازی خیلی هیجان انگیز ساخته شده پس فقط یک مدرن وارفار ۳ اینطوری خراب شد حالا این خراب شد دلیل بر خراب بودن نسخه های قبلی که نیست الان اخبار خیلی هیجان انگیز از کالاف دیوتی ۲۰۲۶ وکالاف دیوتی ۲۰۳۰ و کالاف دیوتی ۲۰۵۰ به گوشم خورده خاکی از اینکه قراره این سه نسخه از کالاف یکی از هیجان انگیز ترین نسخه های این فرنچایز پر طرفدار بسه دقیقا مثل مدرن وارفار ۲ ماله سال ۲۰۲۲ که با اون ۸ ساعت کمپین بخش داستانی ولی چقدر هیجان انگیز بود اکتیویژن همیشه فروش داره و خواهد داشت و طرفدار های خودشو حفظ می‌کنه چون می‌دونه بخواد اینطوری پیش بره باز سرش میخوره به سنگ کالاف دیوتی بلک اپس cold war فوق العاده بود و اینکه شما میگید بقیه میگویند بده اینا یکسری تعداد کمی از کاربران هستند که عذر خواهی میکنم از سر بیکاری و بخاطره اینکه بحث های چندین ساعتها بوجود بیارم میان میگویند کالاف دیوتی black ops cold war بد بود نه اصلا هم بد نبود اتفاقا بسیار هیجان انگیز بود همین بلک اپس ۶ هم من مطمئنم عالی میشه اگر هدف از ساخت بتلیفیلد بخش انلاینش هست که خوب بهتره نسازه و امیدوارم که از کمبود بیش از حد و اندازه بخش آنلاین و چند نفره بتلیفیلد ۲۰۴۰ درس و عبرت گرفته باشه باز به مدرن وارفار ۳ که قبول دارم کمپین نداشت ولی تعداد پلیر های بخش چند. نفره و زامبی ش از بتلفیلد ۲۰۴۰ هم بیشتره

      • داداش شما یا تازه گیمر شدی و شاهکار های قبلی اکتیویژن رو ندیدی که بخوای به این وضع انتقاد کنی
        یا فن شدید اکتیویژن هستی و نمیخوای ایرادشونو ببینی
        در هر صورت نظرت واسم قابل احترامه ولی بنظرم از زاویه دیگه ای نگاه کن به وضع موجود

        رضاmohsenmj
        • Benyamin گفت:

          سلام دوست عزیز از اینکه نظر من رو خوندی و این چنین با احترام پاسخ دادی متشکرم دوست عزیز من خودم تمامیه اشتباهات اکتیویژن رو قبول دارم و اینکه اون تیکه از حرف شما که دارید میگید شما هنوز شاهکار های سری قبلی اکتیویژن رو ندیدید این چنین اشتباه قضاوت نکنید من تمامیه سری های قبلی . قبلی تر که شاهکار اکتیویژن بودند رو دیدم درسته که رتبه اول که بهترین بازی عمرم هست اول کالاف دیوتی هست سری کالاف دیوتی هست و رتبه دوم که جز بهترین بازی عمرم محسوب میشه بازی دث استرندینگ هست اما من خودم به شخص خودم اشاره کردم که خودم تمامیه اشتباهات اکتیویژن رو قبول دارم و به شخصه خودم میگم که اکتیویژن بدترین کار عمرش رو کرد که رفت زیر سلطه اون ایکس باکس مدرن وارفار ۳ رو قبول دارم بد بود اما کالاف دیوتی مدرن وارفار ۲ ماله سال ۲۰۲۲ اصلا بد نبود چون ۸ ساعت کمپین بخش داستانی بسیار هیجان انگیز داشت و من نقد و برسی ش که به صورت ویدیو از سایت هایی همچون زومجی و ویجیاتو که دیدم گفتند که اکتیویژن بسیار پر هیجان ساخته بود کالاف دیوتی مدرن وارفار ۲ سال ۲۰۲۲ و خیلی خیلی هزاران برابر بهتر از مدرن وارفار ۳ بود چرا من ایرادات اکتیویژن رو دیدم قبول دارم نباید می‌رفت زیر سلطه ایکس باکس این یک ایراد ش دو اینکه واقعا نباید مدرن وارفار ۳ رو می‌ساخت وگرنه الان بلک اپس ۶ همین سایت خوب گیمفا گفت که در وضعیت توسعه خوبی قرار داره و ۴ سال هم تست شده بود توسط اکتیویژن و از تریلری هم که داد بیرون خیلی هارو هیجان زده کرد

          mohsenmj
  • ما داریم دلی به قضیه نگاه میکنیم
    میگیم سازنده باید فرانچایز محبوبی که فقط من تو دنیا دوستش دارم و بدون دنوو عرضه کنه تا کرکم شه و همون درصد محدود گیمو نخره
    ولی ایا این توی بیزینس جا داره؟ قطعا خیر
    قطعا هنوزم گیمای کوچیک مثل استامبل گایز هستن که با اینکه مولتین پر لوت نیستن
    ولی ایا گیم اپیک که یه ابر کمپانیه مثل فال گایز اینطوریه؟

    باراکا اساسینarshya12boy gamerیه گیمر سادهآریااسپایدرمن گیمفا (آنتی فن بوی)دورچی (مناطق ماینکرفتی)Pinocchio
  • یادش بخیر یوبی قدیم
    اساسین های قدیم
    مثلا اساسین رولوشن چقدر خلاقانه بود
    (بمبا سفارشی. هوک بلید. جنگ سر منطقه. دفاع از دژ)
    مخصوصا سیستم بمب ها

    arshya12boy gamerآریاNimaLord SauronMehran.Baاسپایدرمن گیمفا (آنتی فن بوی)AEOBenyaminMayamore
  • هیچکدوم از بازی هایی که اخیرا پلی میدم حتی نسل هشتی هم نیستن.
    گیمینگ افت کرده، افت شدیدی هم کرده ولی نه از نظر درآمدزایی بلکه از نظر خلاقیت و کیفیت بازی ها
    حتی مسئله فقط به این محدود نیست که بازی ها نوآوری خاصی ندارن. نکته جالب این جاست که در واقع بازی هایی که برای اولین بار ایده نوآورانه رو انجام دادن و به نوعی نوآوری که داشتن تبدیل شد به ویژگی از بازی ها که بار ها تکرار شده در واقع بیشترشون بهتر از بازی های امروزی اون ویژگی یا مکانیک رو اجرا کردن نه فقط بهتر بلکه بسیار بسیار بهتر طوری که بازی های امروزی که از فرمول موفقی که بازی های قدیمی ساختن استفاده میکنن حتی نزدیک به سطح کیفی شاهکار های قدیمی هم نمیشن.

    boy gamerNimaloghainLord Sauronاسپایدرمن گیمفا (آنتی فن بوی)Benyaminبدون‍ تعصبMayaPinocchioLove Gamemore
  • توقعات بی جا گیمرها تنوع گیم ها باعث این شرایط شد

    boy gamerNimaLord Sauronاسپایدرمن گیمفا (آنتی فن بوی)ویچ کینگ انگمارBenyaminPinocchioub fanامیر رضاBrainiacmore
  • ALIREZA0111 گفت:

    همونطور که تو متن اشاره شد مقصری اصلی خوده گیمرا هستن
    وقتی بازی مثل الان ویک ۲ بزور میتونه هزینه تولید شو در بیاره ولی یه بازی مثل فیفا که نه تنها ۷۰ دلار از مخاطب میگیره بلکه با خرید های درون برنامه وسیع عملا توهین به شعور مخاطبه ..تو پیش خرید ها نه تنها هزینه تولید جبران میشه چه بسا به سود دهی هم میرسن (صرفا در زمان پیش خرید )
    یه سری بازی های دیگه مثل کال اف دیوتی قابل تحمل تر هستن چون حداقل انقدری به مخاطب احترام گذاشتن که p2w نشه ..ولی EA با وقاحت تمام فیفا رو p2w میکنه و عجیبه که بازم استقبال میشه
    معلومه که سازنده های دیگه هم به این طمع می افتن که برن سمت بازی های سرویس محور یا خرید های درون برنامه ای
    به تدریج باعث مرگ امثال الان ویک و دیس آنرد میشه

    arshya12mohsenmjboy gamerNimaLord Sauronاسپایدرمن گیمفا (آنتی فن بوی)BenyaminJoel MorganMayaPinocchiomore
    • Unknown گفت:

      اینو که قبول داری کنسول\پیسی بدون بازی فوتبالی کنسول نیست. و مشکل اینجاست که فیفا رقابت نداره و هر کاری بخواد میکنه و همه ب جز فیفا گیم فوتبالی دیگه ای نمیتونن بخرن. الان تنها امیدم به ۲k هست که تو ایپی های مختلف موفق بوده و جای امید گذاشته

      arshya12mohsenmj
  • وقتی امثال یوبی سافت بازی میسازه کپی پیست بدونه خلاقیت یا اکیتویژن کالاف ۳ساعت میسازه و به عنوان بازی کامل میده بیرون و مردم با کله میرن واسه پیش خرید و همیشه بازیاشون تو جدول فروش یا اولاً یا دوم پس برای چی به خودشون زحمت ریسک بدن؟

    arshya12mohsenmjKideo hojimaboy gamerNimaLord Sauronاسپایدرمن گیمفا (آنتی فن بوی)BenyaminPinocchioBrainiacmore
  • صدرصد گیمر ها مقصر هستند
    الان فردا پس فردا که فارکرای ۷ با فرمول تکراری عرضه شه ، بیشتر گیمرا با کله میرن میخرن
    نتیجشم میشه همونی که فکر می‌کنی « بازی تکراری »

    arshya12ПΣGΛП(شیفته عظمت یوبیسافت)mohsenmjKideo hojimaboy gamerبیگ اسموکNimaLord Sauronاسپایدرمن گیمفا (آنتی فن بوی)Seramore
  • AAACE گفت:

    پول به کنار، کیه که از پول بدش بیاد
    حالا قرارداد هایی که میبندند رو هم بذاریم کنار
    “توجه” بیش از حد خود بازی سازا به گرافیک و سخت افزار هایی که فقط برای فروش اونا صرف میشه تا خودِ بازی، میتونه عامل اصلی باشه.
    از وقتی که یه گیمر مجبور شد به فکر ارتقا سخت افزار باشه صنعت بازی سازی رو به افول رفت و رفته رفته از مخاطبای اصلی اون کمتر و کمتر شد و داره میشه و سود اصلیشم الان طوری شده که انویدیا و شرکت هایی از این قبیل تونستن برسن به همچین جاهایی.
    متاسفانه این تغییر نسلیه که گیمر های جدید خودشون باید با این وضع کنار بیان و مقصر اصلی هم میتونن خود این نوع گیمرا باشن.

    boy gamerarshia.ya.mo
  • A.Off گفت:

    مردم ناراحت چرا عشق و خلاقایت توی ویدوگیم کم شده… از نظر من چون از بازی هایی که با عشق ساخته شدن حمایتی نمیشه. مثال میزنم بازی های پلاتینیوم گیمز که اکثرشون کاملا مشخصه با عشق ساخته شدن. مثلا سری بایونتا یا بازی astral chain که هر لحظه سازنده ها برای بازی برنامه داشتن و خواستن بازی رو خلاقانه و متنوع کنن این تنوع نیازمند هزینه کردن زمان و پول برای سازنده هاست ولی درنهایت زیر دو میلیون این بازی های پر هزینه فروش رفتن، وقتی سازنده ها نتیجه کارشون رو نمی بینن دیگه دست به این خرج کردن ها نمیزنن . بعد خیلی بازی ها هستن که تقریبا هیچ هویتی از خودشون ندارن و ده ها میلیون میفروشن مثل همین palworld که تازگی ترند شد توی چند ماه ۲۰ میلیون نسخه فروخت. الان ترند بودن و جو رسانه ها خیلی بیشتر روی فروش بازی تاثیر داره مگه توی موارد خاص

    arshya12mohsenmjboy gamerLord Sauronاسپایدرمن گیمفا (آنتی فن بوی)Benyaminبدون‍ تعصبJoel MorganLove GameMalekmore
    • A.Off گفت:

      یا بازی prince of persia lost crown که بازی خیلی فان و خیلی خوبی بود اما جای اینکه از یوبیسافت برای ساخت یه بازی جدید و خلاقانه حمایت بشه بیشتر این بازی هیت شد! 😑 و فروشش هم انگار خوب نبود اما میراژ بیشتر از ۵ میلیون فروخت الان یوبیسافت معلومه سمتی میره که پول توش باشه

      arshya12mohsenmjboy gamerHellblade2Lord Sauronاسپایدرمن گیمفا (آنتی فن بوی)Benyaminبدون‍ تعصبJoel MorganLove Gamemore
    • bbb103 گفت:

      آقا این بایونتا چی بود خداااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
      دیونش شدم روانی شدم
      فکر میکردم میدونم hack and slash چیه تا وقتی بایونتا بازی کردم
      The World Ends with You هم خیلی خفن بود تا اینجا

      arshya12mohsenmjA.Off
      • A.Off گفت:

        من خودم بایونتا یکی از سری های مورد علاقمه! خیلی خیلی به این سری کم توجه ای شده در صورتی که هر لحظه توی این سری شگفتی می بینی! معنی هکن اند اسلش خالص میشه بایونتا
        من خودم نسخه دوم رو خیلی خیلی دوست داشتم و پلی تایم بالایی هم دارم واقعا عاشق این سری هستم. نسخه سوم رو کمتر دوست داشتم اما باز عالیه عالی بود.
        متاسفانه این سری فروش اصلا خوبی نداره.

        Astral chain هم تونستی امتحان کن یک بازی به معنای واقعی اندرریتد!

        یه گیمر سادهbbb103
  • میتونم دعوتتون کنم به ضیافت شاهکار های نینتندو
    که هنوز هم ذره ای از خلاقیت و روح توی بازیاش کم نشده
    و میتونید اون‌خلاقیت مرده توی این صنعت رو دوباره درش ببینید
    امیدوارم تجربش کنن همه
    پشیمون نمیشید🙂🤍😉🤝

    mohsenmjboy gamerNimaاسپایدرمن گیمفا (آنتی فن بوی)Benyaminبدون‍ تعصبJoel MorganPinocchiosnowgirlبیرونیmore
  • Sina.ss گفت:

    بازیهای ویدئویی هم مثل صنعت سینما دوره اوجشو پشت سر گذاشته
    صنعت سینما دهه پنجاه و شصت کجا این سینمای پوشالی الان کجا!
    بازیهای ویدئویی هم به همون سمت رفتن راهی هم وجود نداره موضوع و داستانهای انسانی یعنی قابل درک برای ما محدودیت داره!
    تقریبن تو هر سبکی به اخرش رسیدیم..
    در واقع ما هرچی رو تصور یا تخیل کردیم وارد دنیای بازی کردیم
    چیز جدیدی وجود نداره!
    به همین دلیل بسیای از بازیها ریمیک میشن چون اتفاق جدید فقط مقداری فناوری جدید برای بهتر شدن بازی های گذشته است.
    البته هنوزم میشه بازی خوب ساخت ولی احتمالن هر پنج سال یک بار بشه یه بازی نسبتن خوب پیدا کرد.

    SeraBenyaminبدون‍ تعصبarshia.ya.mo
  • چرا خلاقیت و عشق کم شده ؟
    به علت اخراج های پی در پی
    فروش و عدم حمایت از بازیای فوق العاده مثل همین پرنس جدید یا کلی از بازی های استدیو پلاتنیوم گیمز مثل بایونتا ۳ و استرال چین
    و وجود بازی هایی مثل کال اف دیوتی و فیفا که حتی سطل زبالم بدن ملت میخرن نه کسی از پول بدش میاد و نه گیمرا از بازی خوب بدشون میاد ولی با این حال کاش گیمرا بیشتر به این بازیای خوب و ناشرها بیشتر به استدیو ها و توسعه دهنده های با استعداد بها میدادند

    mohsenmjاسپایدرمن گیمفا (آنتی فن بوی)BenyaminsnowgirlMahdi Samموز خندان (در شوک عظمت شوکیس ایکس باکس)(DOOM DARK AGES COMING🔥🔥) ThunderDoomA.Offیه گیمر ساده
  • Ghost گفت:

    بنظرم همه خلاقیت ها قبلا اتفاق افتاده و مردم خودشون میدونن به چی علاقه دارن و سلیقه ادما فرق داره، یکی انلاین یکی افلاین، یکی خطی سینمایی یکی جهان باز با بالای ۱۰۰ ساعت گیم پلی و گشت و گذار آزاد…. هر ژانر چنتا دسته گل شاهکار داره، بقیش نمونه های قلابی و فیکه

    The icemohsenmjقصابمحمدBenyaminاسوالد ایوری
  • عوامل زیادی دخیله ولی من بیشتر مشکل رو در تقاضای بالا و زیاد و عجیب غریب گیمر ها میبینم
    مثل همین جی تی ای ۶ که کلی درخواست ازش دارن
    خب همه هم راکستار نیستن بتونن از این بازیا درست کنن
    و هی با همین جی تی ای مقایسه میشن و در براورد نیاز ها دچار مشکل میشن

    اسوالد ایوریKURD WARRIORLord Sauronاسپایدرمن گیمفا (آنتی فن بوی)SeraBenyaminLove GameA.Off
  • وقتی افرادی در این سایت هستند که کال آو دیوتی رو یه بازی آنلاین میبینند تا یه بازی داستانی، معلومه همین تفکر هم در جاهای دیگه جهان هست و باعث میشه دیگه خلاقیت نباشه و صنعت گیم که پایه و اساسش بازی داستانی هست،به سمت آنلاین بره.این یعنی خلافیت خداحافظ. یادمون نره در گذشته مولتی پلیر به عنوان بخش دوم بازی ها حساب میشد و اصل بازی، بخش داستانیش بود. وقتی میگی چرا یه بازی ۶ ساعته ۷٠ دلاره؟ و طرف جواب میده: “تو چرا گیر دادی به بخش داستانی؟؟ مهم بخش آنلاین و زامبیشه و بنابراین ۷٠ دلار می ارزه”
    خب معلومه همین تفکر باعث افت خلاقیت و این وضعیت الان صنعت گیم میشه

    mohsenmjMalekLord Sauronاسپایدرمن گیمفا (آنتی فن بوی)SeraBenyaminبدون‍ تعصبLove GameA.Off(DOOM DARK AGES COMING🔥🔥) ThunderDoom
  • چرا خلاقیت کم شده؟
    پول خواهی و طمع استودیو ها
    انتظارات مسخره و بیجای گیمر ها
    بی توجهی به شاهکار هایی مثل دیسانرد،الن ویک و … و فروش میلیونی یه مشت زباله از شرکت های یوبیسافت،اکتیویژن و EA

    mohsenmjSeraBenyaminبدون‍ تعصب
  • Alastor گفت:

    کسی اینجا بازی H.A.W.X رو یادشا؟ هرموقع حرف از یوبیسافت میشه همه میگن اساسینز کرید و…
    ولی واقعا بازی HAWX یه شاهکار بود برای من…

    Morning sunBenyamin
  • نمیگم این پیش بینی بنده به حقیقت میپیونده ولی صنعت گیم داره به روزای اوخر اتاری ۲۶۰۰ زمانی که بازی های بیخود پر شده بودن تو بازار (خود اتاری هم با بازی ای تی دخیل بود) میرسه
    خوشبختانه یه جورایی گیمر ها کم کم دارن به خودشون میان یعنی نه همشون ولی استارتش خورده شده اینو از اون جایی میگم که بازی هایی که تازگیا دارن معرفی میشن اکثرا سینگل پلیر هستن
    امیدوارم زودتر به خودشان میان وگرنه سقوط صنعت گیم دوباره تکرار میشه

    mohsenmjloghainSeraBenyaminبدون‍ تعصبLove GameBrainiacsnowgirlAAACE
  • Love Game گفت:

    من هنوزم تو کف alan wake 1 و dishonored 1 هستم و به خاطر سیستم نمیتونم نسخه دوم رو تجربه کنم
    بعد تو دیسکورد میبینی ی ایرانی با سیستم بالا صد میلیون استیمش پر گیم های نمیشه اسم برده (دیدم که میگم) بعد چندتا گیم خوب بهش میگی تهش میگه کالاف :/

    The icemohsenmjArsinNimaSeraBenyaminبدون‍ تعصبPinocchioarshia.ya.moHideo_kojimamore
  • AMK old گفت:

    چرا خلاقیت و عشق در بازی‌های ویدیویی کم‌رنگ شده است؟
    چون ویدئو گیم به صنعت تبدیل شده و گیمرای کژوال زیاد شده
    (جواب کوتاه)

    ‌mohsenmj
  • Mahdi Sam گفت:

    همین چند وقت پیش مشغول بازی کردن prey 2017 بودم و با خودم فکر می کردم، چطور منتقدی که به این بازی نمره ۶۰ داده داره از تعطیل شدن آرکین لیون شکایت می کنه؟ بازی عملا یه شاهکاره، یکی از بهترین ایمرسیو سیم هایی که تا الان دیدم، وقتی دیسهانرد و پری نمی فروشه واقعا جای تعجبی هست که سازنده مجبور به ساخت چیزی مثل ردفال شده؟ تو همینجا کسایی برای اویل ویثین ۲ اشک می ریزن که تا هفته قبل از تعطیلی تانگو مسخره‌ش می کردن

    در نهایت که آره دنیای گیم الان انگار سه دسته شده یا سرویس محور یا سینماتیک، یا سولزلایک و بقیه معمولا ایندین، شاید باید گیمینگ رو گذاشت کنار و سپرد به جوونایی که نسل ۷ رو ندیدن و نمی دونن اون دوره برای ناشر خوب به حساب اومدن چنتا بازی خوب در سال باید می ساخت

    همون که باباتو خوردSera
  • Oracle گفت:

    همون batman arkham knight هم کم گیر الکی بهش ندادن. اما الان بعد از چند سال تازه فهمیدن خدا بود، واقعا از نظر گرافیکی شاهکاره و از کلی از بازیای همین الان جلوتره.

    من تو شرایط الان فقط به کپگاد(کپکام سابق😃) ایمان دارم و بنظرم کم نمیذاره واسه بازیاش و هنوزم مثل قبل صدش رو تو گیمپلی، صدا، گرافیک، تکنولوژی، داستان، روایت و… میذاره و خلاقیتش رو هم داره حتی تو ریمیک کردن بازیاش. کمپانی رو نظمی هستش.

    mohsenmjهمون که باباتو خوردSerajustgamexb
  • ببینید در گذشته استودیوهای کمی بودن که بازی تولید میکردن و اونموقع گیمینگ به اندازه الان به یک صنعت پردرامد تبدیل نشده بود و بازی سازها از روی عشق و علاقه بازی میساختن با بودجه کم و ترسی هم از شکست نداشتن چون هزینه زیادی برای بازی ها نمیکردن…و اون زمان خبری هم از بازی های آنلاین نبود که گیمرا چندین مدت سرگرم اون بشن…بازی کم تولید میشد و گیمرا مجبور بودن هر بازی که میاد رو بخرن و بخاطر همین هزینه تولید بازی ها هم در میومد و البته این رو هم بگم که هر چیزی که تازه شکل گرفته باشه نیاز به خلاقیت کمتری داره…اون زمان یه بازی شوتر یه بازی اپن ورلد یه بازی سوروایور هورور خودش ایده جدید و خلاقیت بود برای همین کار بازی سازها هم خیلی سخت نبود ولی الان بازیسازها علاوه بر بودجه زیادی که باید صرف بازی کنن ایده های بسیار کمتر ی روبروشون هست…دوست ندارم اینو بگم ولی واقعیت اینه که هر شروعی یه بن بست و پایانی داره و ما چه خوشمون بیاد و چه خوشمون نیاد به اون مرحله میرسیم…

    همون که باباتو خوردjill sonya valentina
  • درود و خسته نباشید خدمت آقای زاهدی بابت این مقاله زیبا🌹.

    نکات درست و به جایی رو مطرح کردید به خصوص در مورد نقش خود ما بازیکن ها در وضعیت فعلی که از بی مهری ما نسبت به تغییر عناوین و پیش داوری در مورد یه سری عناوین نشأت میگیره که به شخصه تاحالا از این زاویه بهش نگاه نکرده بودم.

    ایشالا در آینده هردو طرف ضعف ها و عادت های نادرست شون رو کنار بزارن که شاهد تکرار اون دوران طلایی و به یاد موندنی باشیم🙏.

  • محمد گفت:

    در کل اصل مطلب: نصف مخاطبا مخا تباه😂(موزیک بیم از سلطان یاس)

    mohsenmjهمون که باباتو خوردSeraهوزیا متیوزPinocchioAli.B𝐓𝐡𝐞 𝐆𝐮𝐚𝐫𝐝𝐢𝐚𝐧 𝐀𝐧𝐠𝐞𝐥مصطفی زاهدی
  • دل نوشته های یک گیمر خسته؛ چرا خلاقیت و عشق در بازی‌های ویدیویی کم‌رنگ شده است؟

    چون این گیمر خسته دیگه پولی براش نمونده 🥺

    همون که باباتو خوردMeti55NimaHellblade2Saeedهوزیا متیوزSilent KillerPinocchio
  • به به این آیتم خفن
    خسته نباشید آقای زاهدی
    کاملا با شما موافقم
    توجه بیش از حد سازنده ها به پول این صنعت رو نابود کرده در حالی که اگه واقعا به فکر سرگرم کردن گیمرا باشن قطعا در پی اون پول هم میاد
    البته که خود ما هم همون طور که گفتید در این اتفاقات سهیمیم و بازی خفنی مثل الن ویک ۲ که در متن هم بهش اشاره شد واقعا حقش همچین فروشی نبود
    به امید روز های بهتر

    mohsenmjMeti55
  • Unknown گفت:

    یکی ار مهمترین دلایلش ناپدریه!
    یعنی چی یعنی دیگه خبری از خالق اصلی و پدید آوردنده اون کاراکتر و فرنچایز نیست و اون اثر افتاده دست افراد دیگه که شرکت سازنده آگهی استخدام میزنه طرف میاد بازی رو کار میکنه و پولش رو میگیره رو میره سراغ پروژه بعدی،هیچ تعهد و دلسوزی راجب اون گیم و شخصیتش نداره و خروجیشم میشه یه گیم آبکی و سطحی یا فوقش متوسط که زود فراموش میشه و هیچوقت تو یادها نمیمونه

    همون که باباتو خوردMeti55
  • ممنون از آقای زاهدی بابت این مقاله. درباره وضعیت گیمینگ مدرن یه مثالی دارم: توی سریال انیمیشنی به اسم Smiling Friends که هدفشون کمک به مردم با مشکلات زندگیشونه. توی یک قسمتی رفتن که به یک شخصیت بازی پلتفرمینگ به اسم Gwimbly که توی اواخر دهه ۹۰ حسابی پرطرفدار بود ولی کم کم به سراشیبی رفتن کمک کنن، بعد وقتی رفتن با مدیر شکم گنده استودیوی سازندش صحبت کنن، اون گفت که : متاسفانه باید بگم که ما دیگه توی سال ۱۹۹۸ نیستیم و دیگه کمتر کسی یه بازی پلتفرمینگ بچه گانه میخواد، و الآن گیمینگ دی ال سی و پرداختای درون برنامه ای هست و بعد یه ناگت مرغ به یکیشون تعارف میکنه. این صحنه به حساب جوک درواقع وضعیت کنونی صنعت گیم رو منعکس میکنه و ناگت مرغی که دست مدیر شرکت ناشره میتونه خیلی چیزا باشه (دی ال سی، یک آیتم گرون ولی بی ارزش، یا همون بازی بی روح)

    (DOOM DARK AGES COMING🔥🔥) ThunderDoomهمون که باباتو خوردMeti55Sera
  • DANTE گفت:

    متن حقی بود
    ما گیمرا هم مقصریم
    یاده زمانی بخیر که گاد اسنشن اومد و همه بازی رو کوبیدن و گفتن تکراریه اله بله و…سونی هم به خاطر این نظرا اومد گاد ۲۰۱۸ رو ساخت و حالا عده کثیری با بازی حال کردن و همون هایی که اسنشن رو کوبیدن حالا از این ناراضی بودن!!
    از ماست که بر ماست

    همون که باباتو خوردMeti55
  • Lone_wild گفت:

    خب دادا مصطفی مقاله عالی و حق بود ولی کامل نبود ! یه عامل سومی هم هست که صنعت گیم به کثافت نابودی کشیده!
    گیم های سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰ همه داستان داشتن خشن بودن یجورایی آموزنده بودن … اما حالا یه تعداد اقلیت های کثیف مخصوصا فمینیسم و فرقه های زد انسانی شیطان پرستی وارد صنعت گیم شدن و رو هر گیم برچسب های خشونت زیاد – زن آزاری- استفاده جنسی از زنان- زد انسانی- میزنن . چون این فرقه های کثیف به رسانه های جهانی دسترسی کامل دارن خیلی راحت میتونن هر گیمی رو که باب تایید شون نباشه را نابود کنن مثل Alone 2 ! یا stellar blade که بهش برچسب جنسیتی +۱۸ زدن !
    پس نه گیمرا مقصرن نه گیم سازا…! گیم ساز از عکس‌العمل فرقه ها می‌ترسه و گیم های بچه بازی مسخره بازی میسازه که یه موقع برچسب زد انسانی این چرندیات بهش نزنن خشونت بازی ها صفر شده متاسفانه
    مث GTA 6 همین حالا بهش برچسب دزدی ناهنجاری زدن چرا با پلیس درگیر میشه!!
    و ما گیمرا مخصوصا بچه‌های زیر ۲۰ سال که فکر زهنشون رسانه های جهانیه که مثلا کدوم فرقه چی میگه راجع هر بازی جدید
    بخاطر همین همه دوس دارن بازی های آنلاین پلی بدن مثلا یه خودی نشون بدن تو بازی جهانی آنلاین! دیگه داستان بازی و گیم پلی مهم نیست…

    همون که باباتو خورد
  • AV گفت:

    شایدم ما خیلی خسته شدیم فقط داریم به چیز های پیچیده فکر میکنیم دلم واسه اون موقع تنگ شده که نه می‌فهمیدم انحصاری چیه نه نسل هر کنسول چند میرفتم گیم نت فقط بازی میکردم و هر بازی رو برای خودش دوست داشتم 🖤

    AVهمون که باباتو خوردMeti55
  • Meti55 گفت:

    این مدت اخیر به شدت ذرگیری ذهنی داشتم بابت این موضوع
    من میخوام دوباره ببینم روزایی رو که وقتی بازی رو تموم میکردیم اسم شخصیت اصلی داستان رو میگذاشتیم روی خودمون و سعی میکردیم مثل اون رفتار کنیم
    جَو زده
    عاشق
    درگیر داستان
    و…
    امیدوارم بیاد اون روزا (دوباره).😔

    AVهمون که باباتو خورد
  • Amir Abbas گفت:

    سلام به همگی من زیاد اهل صحبت نیستم اما دیدمجاشه بیام غم دلمو بگم دلیلش خود ما گیمرا هستیم که فقط عادت کردیم به اسم و بازی و های گنده و شرکت های معروف و تبلیغات و فلان برامون مهم نیست هر آشغالی بدن اکثرا میخریم اما یه سری شرکتای ناآشنا مثل آسوبو میاد و بازی زیبایی مثلa plague tale requiem رو میسازه و اصلا خیلیا اسمشو نمیدونن و میگن بچه بازی و آشغاله بدون هیچ دلیلی صرفا به خاطر معروف نبودن شرکت و نداشتن چیزایl.g.b.t و این بازیای گمنام که دیده نمیشن دیگه چرا سازنده بیاد با عشق بازی بسازه؟که شکست و ضررشو جلوی کپی پیست های بی ارزش و بی محتوا ببینه؟!!واقعا بهتره اصلاحو از خودمون شروع کنیم…

    CodeName:666همون که باباتو خوردMeti55
  • nobody73292 گفت:

    یه دلیل مهم که بهش اشاره نشد تعداد زیاد بازیهای الان هست
    قبلا تعداد بازیها خیلی کمتر بود و خب پیمر وقت میکرد به همه یه فرصتی بده
    اما الان اینقدر بازیها زیاد شده که گیمر میره سمت ایپیهای اشنا و پولش رو اونجا خرج میکنه
    گیمر ترجیح میده یک یا دو بازی داشته باشه و توی همونا خودش رو قوی کنه تا اینکه ده تا بازی داشته باشه و نتونه همش رو بازی کنه و مسلما میره سمت بازیهایی که باهاشون اشناتره
    همچنین یک مشکل دیگه هم هست که ایده های جدید و جالب بودجه تبلیغاتی ندارن و لابلای طوفان بازیهای بزرگ گم میشن وگرنه بازی باز ایده خلاقانه کم نداریم نمونش همین manor lord

    همون که باباتو خورد
  • mamad1166 گفت:

    نظر من
    به نام خدا
    اول : بازی های آنلاین. جنس خلاقیت در ساخت بازی های آنلاین با اون چیزی که ما از خلاقیت در گیم دیزاین میشناسیم فرق داره و البته آن کجا و این کجا
    دوم : پر هزینه شدن بازی ها
    سوم : تمرکز زیاد روی کمیت به جای کیفیت. قطعا یک بازی ده ساعت گیم پلی ولی با کیفیت بسیار بهتره از بازی که پنجاه ساعت گیم پلی داره ولی بی‌کیفیت هزینه ساخت و بودجه کمتری هم نیازه

    همون که باباتو خوردHellblade2
  • Benyamin گفت:

    سلام به همگی ببینید من مقاله رو کامل خواندم و با تمامیه صحبت هایی که نویسنده داخل این مقاله نوشته بود کاملا موافق هستم و کاملا حقیقت رو نوشته بود و واقعا راست میگه یکی از مقصر های اصلی نابودی خیلی از استودیو ها و بازی های و بسته شدن خیلی از استودیو های بازی سازی واقعا خود همین ما گیمر ها هستیم که دو روز میگیم نه بازی خطی می‌خوایم دو روز دیگه میگیم که بازی فلان چنان می‌خوایم اون استودیو ها هم بخاطره خواسته های ما معذرت می‌خوام چندین میلیون دلار میرن خرج می‌کنند این همه بازی میسازن بعدش چی میشه بازم استقبال نمی‌کنند ببینید باید منطقی باشیم و و بپذیریم الان خیلی از ما همین خورده ما ایرانی ها واقعا طوری شدیم که تا یک تریلر چندین ثانیه ای یا یک تریلر چند دقیقه ای از یک بازی میبینیم سریع فاتحه بازی رو می‌خونیم اما نه این چنین نیست باید بازی رو بازی کرد تجربه کرد درسته من قبول دارم از طرفی دیگه استودیو های بازی سازی عادت کردن که همش و همش پشت سر هم تا عناوین انحصاری دیگه رو می‌بینند که اونا چون اینقدر معروف هستند خودشون تنبلی به تمام معنا میکنند و میروند به جای اینکه خودشون از فکر و عقل خودشون استفاده کنند و یک بازی درست و حسابی بسازن میرن از رویه بازی های دیگه کپی برداری. میکنند مثلا من یک مثال کوچیکی میزنم برای شما کاربران محترم الان بازی جدیدی جنگی ای به نام BOOD STRIKE داخل گوگل پلی اومده برید ببینید برید نصبش کنید ببینید یعنی این بازی قشنگ همه چیز ش کپی برابر با اصل شده ی کالاف دیوتی موبایل . کالاف دیوتی وارزون و بازی ولورانت هست تازه این یک بازی موبایلی بود الان خیلی بازی های بتل رویالی اومده اما از بس بازی بتل رویالی اومده دیگه خسته شدیم و فعلا فقط و فقط سلاطین بتل رویال کالاف دیوتی موبایل \ وارزون و دیگه پابجی هستن پس ما اصلا نیازی به یک بال رویال نداریم اصلا نیازی نداریم به بتل رویال

    Benyaminjustgamexb
  • Benyamin گفت:

    بازی های بتل رویال فقط و فقط جیب سازندگان کپی برداری از رویه بازی های دیگه رو خوب پر می‌کنه و این وسط گیمر ها حسابی قربانی چنین مسائلی هستند البته خود همین گیمر ها هم طبق همون چیز هایی که داخل این مقاله اشاره شد به درستی مقصر اصلی چنین اتفاقاتی هستند یعنی اصلا نمی‌دانند که چه محتوایی میخواهند مثلا آقا من خودم طرفدار دو آتیشه سونی و پلی استیشن هستم خودم رتبه اول بهترین بازی عمرم کالاف دیوتی هست قبول دارم تمامیه نسخه های کالاف دیوتی فوق العاده هستند و خواهند بود اما شما فکر میکنید برای چی کالاف دیوتی مدرن وارفار ۳ رو خراب کردند به دلایل مختلف خریده شدنشان توسط مایکروسافت و ایکس باکس فسخ هر چه سریعتر قرار داد های خودشون با سونی بعد دیگه اکتیویژن براش مهم نبود که باید من دارم چی کار میکنم دارم مدرن وارفار ۳ رو با یک بخش کمپین داستانی ۵ ساعتها میدم بیرون این کارو نکنم اونم از سری بسیار پر طرفدار مدرن وارفار رو دارم خراب میکنم نه براش مهم نبود فقط گفت خوب بخش آنلاین چند نفره و بخش زامبی ر. عالی می‌سازم بعدش میدم بازار درسته بخش داستانی رو گند زدم ولی حالا از اون درآمد دارم دیدید که هنوز که هنوز هست از بخش آنلاین و زامبی درآمد میلیاردی داره و اما حالا دیگه اکتیویژن خودشو جمع کرد از تریلر کالاف دیوتی بلک اپس ۶ مشخص هست که داره عالی می‌سازم کالاف دیوتی بلک اپس ۶ تنها ۴ سال فقط تست شده بود و خوب مشخص هست که عالیه اطلاعاتی هم لو رفته از فوق العاده محشر بودن کالاف دیوتی ۲۰۲۶ و کالاف دیوتی ۲۰۵۰ و کالاف دیوتی ۲۰۳۰ مثلا الان راکستدی آقا سویسد اسکواد رو خراب کرد الان وقتش هست که تمامیه ما گیمر ها دست به دست هم بدیم و بریم به این شرکت و به استودیو سازنده بازی ایمیل بدیم همینجوری و بهش بگیم که ما باز هم افسانه ای به نام بتمن ارکام نایت رو می‌خوایم

    Benyaminjustgamexb
  • mamad1166 گفت:

    و نکته بعدی اگر عاشق بازی های خطی و داستانی هستیم چرا ایکس باکس و گیم پس میلیونی نمیفروشه ؟ به نظرم راه چاره نجات صنعت گیم از بازی های آنلاین همین سرویس ها هستن اینجوری خیلی راحت تر و بدون ترس از ژانر و کیفیت بازی سمتش میریم و اگر خوب باشه بازیش میکنیم

    همون که باباتو خورد
  • AEO گفت:

    با پایان نسل ۷
    پایان بعضی از فرانچایز ها هم رقم خورد

  • crash گفت:

    کل نسل ۶ می ارزه بهps5 و xbox من هنوزم بازیهای قدیمی تجربه میکنم قابل قیاس با بازیهای پوچ امروزی نیستن

    AEOهمون که باباتو خوردیه گیمر سادهMeti55justgamexb
  • abbas1990 گفت:

    این مقاله رو انگار من نوشتم چون همش حرف دل من بود منم معتقدم مقصر اصلی ۱۰۰ درصد گیمرها هستن ما هم پای این جامعه ی عظیم بی محتوا پرست داریم میسوزیم بحث گیم هم نیست تو سینما و موزیک هم همینه شما آثار قدیمی رو با جدید مقایسه کنین متوجه میشین…سازنده ها هنوزم خیلی هاشون پای ساخت بازی های تک نفره موندن و حتی همین ea و یوبی سافت که دیگه خیلی منفورن هم تلاش هایی دارن میکنن مثلا پرنس آو پرشیا رو شما ببینین چقدر فروشش پایین بود یا ریمیک دد اسپیس(یکی از بهترین ریمیک ها بود )که تو مقاله اشاره شد اینا واقعا شاهکار بودن…الان سازنده ها به اجبار باید از همون عناوین قدیمی حالا چه در قالب ریمیک چه ادامه استفاده کنن تا فروش بره یا آیپی های پرطرفدار که فروششون تضمینی مثل استاروارز و…یا بازی های جهان باز با ساعت گیم پلی زیاد و ماموریت های تکراری و خسته کننده یا سولزکلون ها بازی های خطی و یا آیپی های جدید با بودجه بالا یه ریسک سنگین که در صورت عدم موفقیت می‌تونه به بسته شدن و تعطیلی استدیو ختم بشه و این مقصرش قطعا گیمرهای نسل جدید هستن که شدیدا ازشون متنفرم و به نظرم هیچ درکی از هنر و ذات ویدئوگیم ندارن و فقط گیم رو واسه رقابت و دیده شدن می‌خوان…هیچ درکی از درگیر شدن احساسات(لست آو آس یا شادو کلوسوس)یا فلسفه (بایوشاک) یا سیخ شدن مو به تن از اتمسفر و پازل و پایان بندی( اینساید) ندارن حتی پیشرفت تکنولوژی و گرافیک هم براشون مهم نیست حتی جزئیات توی بازی ها هم براشون اهمیتی نداره صرفا یه چیزی باشه که سرگرم کننده باشه و قابلیت رقابت داشته باشه براشون کافیه(یه چیزی تو مایه های بازی های آنلاین موبایلی)

    pacman remasteredیه گیمر سادهMeti55justgamexbHideo_kojima
  • justgamexb گفت:

    اجازه بدید اوناهم آدم هست باید استراحت کنند بیخیال شوید

  • …… فقط قدیمی ها یادشون هست 😢 ،،،،،،

  • Nastaran گفت:

    اگه قرار بود همه به حقشون برسن و همه مشاغل با عشق انجام بشن دنیا جای قشنگ تری بود…فردی که عاشق پزشکی بره پزشک بشه،فردی که عاشق فیلمسازی فیلمساز بشه،فردی که عاشق بازی سازی و ایده های ذهنی داره بازی بسازه و….

  • Evil witten تقصیر گیمرا نیست تقصیر منتقداست منتقدا کوبوندنش گفتن ترسناک نیست . اصلی ترین نقطه قوت بازی های گذشته کاراکتر های اون بودن . کاراکتر ها کاریزماتیک بودن و کاملا با بازی منطبق بودن در حالی که کاراکتر های الان اصلا جذبت نمیکنن . شما فارکرای ۶ رو ببین پروتاگونیست ها مشکلی نداشتن و ضعفش فقط استفاده نکردن از پتانسیل بازیگر بریکینگ بد بود ولی وقتی به آنتاگونیست فارکرای ۶ نگاه کنید سازگاری با محیط موقعیت و شرایط جنگی رو نمیتونید پیدا کنید در حالیه که کسی این مشکل رو نقد نکرد . اوج فاجعه کاراکتر ها هستند میدونم با این حرفم مخالفت میشه ولی آنتاگونیست هورایزن فوربیدن وست و الوی اصلا جذاب نبود شخصیت بی روحی داشت و نمیشد باهاش ارتباط گرفت . کلی بگم آنتاگونیست های زن توی بازی ها بی شمار شدن و توی موقعیت هایی قرار میگیرند که نمیشه یک زن رو اونجا متصور شد و کسانی که آنتاگونیست مذکر میسازند هم اون رو به خوبی اجرا نمیکنن ‌چون بهترین ها دارن کاراکتر مونث خلق میکنند . دلیل جذاب بودن کاراکتر های زن در نسل های گذشته حضور کم ولی به موقع اون ها توی میادین بود

    همون که باباتو خورد
  • Zabi گفت:

    ممنون از این مقاله خوب، ولی به عنوان یک گیمر پیر با این بخش کلامتون موافق نیستم که بازیهایی مثل Dishonered یا Alen Wake 2 باید همه پسند باشن، چون خودم به شخصه از سبک Dishonered خوشم نمیاد و Alen Wake 2 از زمانی که زد تو توهم صد درصدی و جنازه وسط اتاق Autopsy راه افتاد، گفتم گور بابای رمدی با این بازی ساختنش. ولی اینا دلیل نمیشه که خلاقیت یا پیچیدپی بازیهای ارزشمند را ستایش نکنم و با کلیت مقاله شما موافق نباشم.

    همانظوری که فرمودید الان هم عشق و خلاقیت در بازیها خصوصا بازیهای ایندی هست، و در نظر داشته باشید که بعضی از بازیهای بزرگ کنونی هم روزی ایندی بوده اند. پس جای نگرانی نیست.

  • نا شکری =
    بازی خلاقانه چهaaa چه ایندی زیاد عرضه میشه ولی خودتون رو به کوری میزنید

  • TekkenGod گفت:

    نسلی از گیمرا به وجود اومده که غیر از فورتنایت و پابجی ، وارزون ، ایپکس و چندتای دیگه اسم هیچ بازیی به گوشش هم نخورده . اینا ترجیح میدن هشتاد درصد زمان گیم که هیچ ، هشتاد درصد زندگیشون پای این چند تا بازی بگذره . حاضرن کلی واسه اسکین و بتل پس و … هزار دلار هزینه کنن ولی چون درکی از لذت بقیه سبکای گیم ندارن یه سنت واسه یه بازی تک نفره هزینه نمیکنن . همین قشر الان جامعه بزرگ و تاثیر گذاری رو تشکیل داده که کمپانی ها رو ترغیب به ساخت بازیهای آنلاین و سرویس محور کرده تا جایی که بیخیال ساخت بقیه سبکها بشن ، روی پیشرفت مکانیک و گیمپلی و گرافیک و داستان خط بکشن و بهترین و پرسود ترین استراتژی رو ساخت بازیهای آنلاین با هزینه کم و فروش زیاد ببینن. اوایل که این بازیها باب شده بود میگفتیم اینا سرطان دنیای گیمن ولی بعضیا گفتن نه شما نباید بتل رویال رو بکوبین چون هر کسی سلیقه ای داره و باید احترام گذاشت ولی ما این روزها رو پیشبینی کرده بودیم و نگران همین اوضاع کنونی بودیم .

    پو
  • Tom_Gates گفت:

    بازی ها انقدر واقع گرایانه،بزرگ و پر هزینه شدن که آدم حوصلش نمیاد بیاد بازی های جدید رو انجام بده و مردم به سمت بازی های سبک و کوچیک و گوگولی مگولی مثل انیمال ول سوق پیدا میکنن

    Shah
  • آقا منم موافقم بخش بسیار اندکی‌اش تقصیر گیمره اما چرا تا این بحث پیش میاد همه‌ی کاسه کوزه‌ها سر گیمر میشکنه. چرا این داستان استقبال کم گیمر شده مرغ عزا و عروسی که هی گیر میدیم به این. خب مگه مخاطبین بودن که به EA گفتن اینقدر سر دد اسپیس ۳ خرج کنه؟ چرا کسی نمی‌پرسه دلیل اینکه دد اسپیس ۳ ماه ابتدایی فروشش از دو نسخه‌ی قبلی بهتر بود اما یکهو افت کرد چی بود؟ همون دسآنرد ۲ که شده مثال هرکسی که میخواد گیر بده به گیمر نسخه‌ی اولش ۱۰ میلیون نسخه فروخت چه اتفاقی افتاد که نسخه‌ی دوم اینقدر کمتر فروخت؟ چرا به جای اینکه یه آنالیز دقیق بشه که چرا بعضی بازیها نمیفروشن زرت و زورت میچسبونید به گیمر؟ دلیل اصلی و تعیین‌کننده‌ی کمرنگ شدن خلاقیت تو بازیسازی طمع ناشراست که نتیجه‌ی مزه کردن سود زیادیه که بعضی بازیا بهمراه دارن. ناشر میبینه کال‌آو‌دیوتی و فارکرای سودشون قابل قیاس با بازیهای خلاقانه نیست میزنه تو اون خط. همون دسآنرد ۲ حول و حوش ۷۰ میلیون دلار فقط روی استیم درآمد داشت. با تمام احترام، این چیزی که شما نوشتید بیش از اونکه دل‌نوشته‌ی یک گیمر باشه دل‌نوشته‌ی یک ناشره.

    همون که باباتو خورد
دل نوشته های یک گیمر خسته؛ چرا خلاقیت و عشق در بازی‌های ویدیویی کم‌رنگ شده است؟ - گیمفا