رئیس سابق پلی استیشن میخواهد صنعت بازی روی توسعه عناوین کوتاه و ارزانتر متمرکز شود
طی سالهای گذشته، بودجه لازم برای توسعه بازیهای مختلف به طرز هنگفتی افزایش یافته است و ساخت عناوینی مثل Marvel’s Spider-Man 2، حدودا ۳۰۰ میلیون دلار خرج روی دست توسعهدهنده میگذارند. حالا یکی از مدیران سابق پلی استیشن، توصیه کرده است که صنعت گیم، باید تمرکز خود را روی ساخت عناوین کوتاه و ارزان معطوف کند.
در عین حال، اگر یک بازی خوب فروش مطلوبی را تجربه نکند، میلیونها دلار ضرر را برای سازندگان بهدنبال خواهد داشت. بنابراین، کاهش هزینهها در عین حفظ کیفیت منطقی است.
شاون لیدن (Shawn Layden)، در گفتوگو با Games Industry.biz اظهار داشت که هزینه ساخت بازیها او را نگران کرده است. وی همچنین به سازندگان توصیه میکند که مدت زمان توسعه عناوین را کاهش دهند و تمام تمرکز خود را روی حفظ پایداری در بلند مدت نگذارند.
لیدن پیشبینی میکند که افزایش هزینه ساخت بازیها در نهایت به صنعت صدمه میزند. شاون لیدن امیدوار بود که پیشبینی او درست نباشد ولی متاسفانه، توسعه بازیها در سالهای اخیر هزینهبر شده است.
او همچین چندین توصیه را برای حفظ بودجه ارائه داد. اولین مورد به کوتاه کردن زمان گیمپلی عناوین جدید مربوط میشود چرا که تنها، ۳۲ درصد از بازیکنان عناوین طولانی را به اتمام میرسانند. علاوه بر این، بیشتر بازیکنان پیشرفتهای فناوری را متوجه نخواهند شد و به همین دلیل، لازم نیست روی این موضوع بیش از حد سرمایهگذاری شود.
رئیس سابق پلی استیشن همچنین روی استفاده از هوش مصنوعی تاکید کرد. به عقیده وی، هوش مصنوعی میتواند کارهای سنگینتر ساخت بازی را بدون خطا و به طرزی موثر به اتمام برساند. در ادامه، اظهار داشت لزومی برای پیادهسازی فوتورئالیسم و واقعگرایی در بازیها وجود ندارد:
باید دقیقا بدانید که قصد دارید چه بسازید و این کار را چگونه انجام دهید.
در نهایت، به توسعهدهندگان توصیه میکند که برنامه منظمی داشته باشند. به عقیده او، درست نیست که توسعه بازیهای با کیفیت استرسزا باشد و پایبند بودن به برنامههای دقیق کفایت میکند. صحبتهای او منطقی هستند چرا که برای مدتی طولانی، نقش مهمی در صنعت بازی داشت.
اخیرا استودیوهای زیادی با تعدیل نیرو و حتی تعطیلی روبهرو شدهاند. احتمالا اگر مدیریت بودجهها بهتر انجام شده بود، چنین فاجعهای رخ نمیداد. امیدواریم در نهایت، صنعت بازی را پایدارتر از گذشته ببینیم.
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مورد انتظارترین بازی های سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
نظرات
منطقی صحبت کرده البته در کنار این طی یک نسل از ناشران بزرگ نظیر پلی استیشن انتظار ۳ تا ۵ بازی بزرگ و پر هزینه هم میره به نظرم این عناوین بسیار مهم هستن فقط مشکل اینجاست حجم بازیهای AAA زیاد شده که این مفید نیست و حتی مضر هست یکی از بدترین ضرر هاش برای ما گیمر ها وجود بازیهایی کم ریسک و تکراری از حیث خلاقیت در گیمپلی هست که این به جذابیت ویدیو گیم لطمه میزنه ، تعادل باید حفظ بشه …
همین کم مونده یه بازی ۵ ساعته بدن بیرون نسخه بعدی بره تا ۵ سال دیگه
حتمابعدش میخوان ۷۰دلار پول بگیرن از مردم.🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑
ببخشید اینو میگم!
ولی اینم بیرون نشسته فقط میگه لنگش کن.
داره نون ریاست قدیمشو میخوره با خودش گفت ماهم یه چی بگیم.
ولی خوبه ممکنه بازی های ۴۰ تا ۶۰ دلاری با حتی کم ترم بیان
(AEO) مهم اینه که گیم حرفش رو بزنه،حالا چه تو ۵ ساعت چه تو ۵۰۰ساعت.
آخرین آدم درست حسابی ای که تو اون خراب شده بود همین شخص بزرگ بود
جالبیش اینه هنوزم تو فاز رقابتی مونده هر از گاهی توییترش رو چک میکنم هنوزم میره توییت کاربر هایی که فیل اسپنسر رو مسخره میکنن رو لایک میکنه😂
من این عقیده رو قبول دارم،اما چرا،بیاین بریم به زمان سگا و بازی های قدیمی،چه عنصری اون هارو جذاب میکرد ؟چه چیزی مارو جذب خودش میکرد؟با اینکه بازی ها کوتاه و گرافیک ها در مقابل بازی های الان حرفی واسه گفتن نداشتن ولی خیلی جذاب تر از بازی های روز حال حاضر بودن،واقعیت اینه یک بازی خوب لازم نیست طولانی باشه،لازم نیست غول گرافیک باشه،لازمه جذاب باشه و درگیر کننده،به شخصه اصلا به گرافیک اهمیت آنچنان نمیدم،من نظرم اینه ما میخوایم بازی ها هی به واقعیت نزدیک تر باشند،و این باعث میشه بازی ها روز به روز جذابیت قبلی خودشون رو از دست بدن،ولی این یک رویا است،خواسته من مثل مقاومت قطره ای است در مقابل موج دریا …
حرفت طلای خالص بود رفیق، حقیقت گفتنش تلخه
👏👌
شایدم دلیلش اینه که همون گرافیک تو زمان خودش بهترین بوده
خب اگر قرار باشه مقیاس بازی ها کاهش پیدا کنه (که من باهاش موافقم) و گرافیک بازی ها هم کاهش پیدا کنه ( که من باهاش مخالفم) خب تغییر نسل دیگه چه معنی ای میده؟!
عزیز من کاهش گرافیک منظورش که گرافیک پیکسلی نیست دیگه.بعدش هم تغییر نسل هدف اصلیش تغییر گرافیک بازی ها نیست.تکنولوژی هایی هست که تو بازی ها استفاده میشه.تغییر نسل هشتم به نسل نهم یعنی استفاده از تکنولوژی های بیشتر برای بهبود گیم پلی نه بیشتر شدن گرافیک.برای مثال تکنولوژی SSD برای بهبود سرعت گیم پلی و استفاده از موارد بیشتر در گیم پلی بازی هاست.رچت اند کلنگ اگر SSD نبود ، چطور میخواست در یه لحظه دنیا هارو عوض کنه؟؟ چطور میخواست سرعت لود بازی هارو بیشتر و لودینگ هارو کاهش بده؟ طرف حاضره بازی رو 1080p ولی ۶۰ فریم بازی کنه.چون ۶۰ فریم روونه و گیم پلی رو لذت بخش تر میکنه نه گرافیک.در کنار اون FPS هم ، گرافیک رو بالاتر میبرند.(توجه به گرافیک بد نیست اما باید گیم پلی در اولویت باشه و بعدش گرافیک).به شخصه حاضرم بازی رو 1080p 60 FPS بازی کنم تا 4k 30 fps.اون دنیا های بزرگ در بازی ها ، برای اجرای بازی ها به صورت ۶۰ فریم نیاز به سیستم عامل قوی تری دارند.چیزی که نسل هشتم نداشت و نسل نهم داره.
ببین،خودت هم میگی تغییر نسل،یعنی به شما القا کردن که گرافیک بازی مهم تر از خود بازیه،یعنی شما هرچی گرافیکش قدر تر باشه جذبش میشی،این باعث میشه بازی ساز های تازه کار همیشه عقب باشند،یا زیر سایه یک کمپانی بزرگ باشند،چی بشه که بازیشون بگیره،نباید اسیر بند گرافیک بود،باید گیم پلی و داستان دادخواهی کنیم از کمپانی ها،اما امان از اینکه کمپانی ها با واژه نسل جدید و گرافیک بهتر و فلان بهمان مارو از گیم زده میکنند،متوجه شدی بازی ها دیگه مثل قبل جذاب نیستند؟اما چرا ؟چون بازی ها بر اساس یک فرمول تکراری ساخته میشن،چون دیگه هنر جایگاهی در این صنعت نداره
یکی از دلایلی که خیلیها نسل هفتم رو بسیار دوست دارند ، همین موضوع اولویت داشتن گیم پلی بر گرافیکه
(یه موردی رو بنده اضافه کنم برای عزیزان.بنده به هیچ عنوان نمیگم گرافیک بده و بازی نباید گرافیک خوب داشته باشه.اتفاقا میگم گرافیک خوب داشته باشه ولی در وهله اول بازی ساز تمام تمرکزشو بر گیم پلی بذاره و بعد از اون به سراغ گرافیک بره.داشتن گرافیک صرف و گیم پلی خام و بی روح اصلا مناسب نیست)
کجای حرف من دیدی گفتم که تمرکز فقط روی گرافیک باشه و گیمپلی رها بشه؟
عزیز این کامنت که مربوط به حرف شما نبود.چرا منو میزنی؟😂
شما فرمودید اگر گرافیک کاهش پیدا کنه تغییر نسل به چه دردی میخوره؟ از کامنت شما اینطور برداشت میشه که افزایش گرافیک رو عامل تغییر نسل میدونید
من با حرفات کاملا موافقم ولی این دلیل نمیشه گرافیک بازی ها رشد نکنه. میشه یک بازی با مقیاس کوچکتر و کیمپلی غنی و گرافیک بالا ساخت.
و در یه استودیو دیگه یک بازی با مقیاس بزرگ با گرافیک متوسط بسازه.
بازی ای که گیم پلی درست نداشته باشه و هرچقدر هم گرافیک غول داشته باشه ، باز شکست میخوره.بنده یکبار این موضوع رو صحبت کردم.تکنولوژی باید در خدمت هنر(گیم پلی ، داستان ،دنیا سازی ،شخصیت پردازی و…) باشه نه اینکه هنر در خدمت تکنولوژی.بازی یک مدلی هست که فرد تعامل داره.یعنی در وهله اول براش گیم پلی مهمه نه گرافیک.چون گیمر تو بازی تعامل داره.اگر قرار بود صرفا گرافیک مهم باشه و گیمر بازی رو فقط به خاطر گرافیک بخره و بشینه نگاه کنه ، خب میرفت سراغ صنعت سینما نه صنعت گیم.هر چقدر هم یک بازی گرافیک غول داشته باشه ولی گیم پلی درست نداشته باشه ، حوصله گیمر در بازی سر میره.باید به نوعی باشه که گیم پلی در اولویت باشه و گرافیک بعدش برای بازیساز مهم باشه.اگر گرافیک هرچقدر هم غول نباشه ولی گیم پلی عالی داشته باشه ،همه سراغش میرن و اون بازی و تجربه میکنن
بذارید یک مثال بزنم(بنده قصدم ترول نیست).هلبلید ۲ چرا از همون اول تعداد پلیرهاش کم بود؟هم روی استیم و هم روی ایکس باکس.برای گرافیک بازی تبلیغات بسیار شد اما نتیجه نشون داد که گرافیک صرف مهم نیست.
بازی های نینتندو گرافیک زیادی ندارند اما به خاطر گیم پلی هاشونه که همه به دنبال تجربه این بازی ها هستند.
موافقم 🤝
فکر میکنم جهت گیری پلی استیشن در آینده رو سرگرمی در طیف خانواده و سنین مختلف باشه بیشتر با عرضه سالانه یک یا دو بازی سطح بالا برای گیمر های خاص. تو این چند سال تو این زمینه تحرکات زیادی داشته با عناوین خاص مثل Ratchet & Clank و یک سری آزمون و خطا ها. به نظرم به زودی پلی استیشن وارد بازار هدف نینتندو بشه تا حدود زیادی به دلیل هزینه های پایین و سود بالا که میبینه ولی موفقیتش در این زمینه چیزیه که گذشت زمان میتونه جوابشو بده. در کل در آینده نینتندو یک شرکت نخواهد بود که جدا از بقیه حرکت کنه👍🙂
گرافیک و موشن کپچر، دوتا از عاملان شکست صنعت گیم بشمار میرن، این عقیده و باوره منه
چون نه تنها مخاطب خاص خودش رو داره بلکه هزینه و بودجه ی هنگفتی هم میطلبه و از همه مهمتر، باعث از بین رفتن نبوغ خواهد شد.
خلاقیت به ایده پردازی تیم استودیو وابستس نه گرافیک و موشن کپچرینگ چیزایی که نسبت به خود گیمپلی و داستان کلا دوتا بخث مجزان معنایی نداره که بگیم این دو حالت مثل ترازو روی همدیگه تاثیر میزارن
مثه اینکه منظورمو نگرفتی رفیق، به این دلیل میگم باعث از بین رفتن نبوغ میشه چون مجبورن بیشتر وقت و بودجه رو صرف موشن کپچرینگ و گرافیک عمیق بکنن، و به همین دلیل مجبورن بیشتر روی کیفیت مانور بدن و کارگردانی هنری کمتر مورد توجه قرار بگیره. درست مثل ریمیک های کپکام و آثاره جدید.
به همین دلیل گفتم خلاقیت به تیم استودیو وابستس
ی بازی میتونه گرافیک عالی با تصاویر هنری زیبا داشته باشه اگه به خوبی واسش وقت گذاشته بشه مثال بارزشم چیزیه به نام سایبرپانک
اینچ به اینچ این بازی زیبایی های آینده نگرانه ی خودش رو داره بماند که به عنوان ی بازی RPG که باید بیشتر تمرکزش رو طی توسعه رو روند داستان قرار بده همچنان استاندارد های یک عنوان جهان باز رو در حد بالایی رعایت کرده ، کاتسین ها و موشن کپچرینگ این بازی از بهترینان ، گان پلیش که اندازه ی عنوان شوتر خفنه سیستم رانندگیشم نقض نداره
شما حساب کن زمان ساخت این بازیو که با همچین چیزایی ریلیز شده و همچنان دنیای دردناک در عین حال قشنگیم داره ی ویوی کلی از نایت سیتی ماشالله ی تابلو نقاشیه
یکی از دقیق ترین اظهار نظر هایی که تا به امروز اونم نسبت به وضع کنونی گیمینگ شنیدم صحبت های ایشون هستند و چقدر جای چنین مدیری رو در سونی ps خالی میبینم…
باره ها قبلا هم گفتم یکی از بزرگترین ابزار واسه کاهش هزینه توسعه بازی های aaa امروزی هوش مصنوعی هست و نکته دیگری که به دقت اشاره کردن تاکید بیش از حد استودیو ها (خصوصا چیزی که امروز گریبانگیر بازی های ps و خیلی دیگر از بازی ها شده..) روی واقع گرایی هست.
شما ببینید مثلاً استودیو فرام سافتور اگر قصد داشت چنین تاکیدی روی گرافیک کنه الان شاید حتی شاهد انتشار بازی sekiro هم نبودیم چه برسه به الدن رینگ!!! (البته نمیگم گرافیک بازی های استودیو عالی هستند ولی حداقل متوسط هم تلقی نمیشن و استاندارد نسبتا خوبی دارند، صد البته که باید پیشرفت هم کنند…)
در کل خیلی از این صحبت ها خوشم اومد و ای کاش مدیران جدید ps مثل هالست چنین سیاست هایی رو مد نظر قرار بدن.
به نظر من کاملا درست میگه ولی می تونیم سه چهار کمپانی بزرگ رو از این قاعده مستثنی کنیم که در صدر اونا راکستار قرار داره و خیلی از استودیوهای سونی ، بتسدا و کالآودیوتی سازان
هیچکدوم از این چیزایی که میگه با شرایط الان دیگه ممکن نیست نه مردم حاضرن بازی کوتاه رو بخرن نه تورم و اقتصاد جهان جوریه که بشه هزینه توسعه بازی ها رو کم کرد
البته حرفش درباره با هوش مصنوعی و یه سری از چیزای دیگه درسته
مشکل این صنعت مدیر های کت شلواری بی کفایتی هستن که با تصمیمات نادرست گند میزنن به صنعت گیم و زندگی هزاران بازیساز و کلا بازی های ویدئویی
بنده خدا داره به زبون بی زبونی میگه پول نداریم انقد برای بازی ها هزینه کنیم
نمونش اسپایدرمن ۲ که ۳۰۰ میلیون دلار بود
خیلیه
۳۰۰ میلیون دلار برای یک گیم ۲۰ ساعته…
خبری از بودجه هلبلید ۲ (۶ ساعت موشن کپچر از ۷ ساعت بازی) نیومده؟🤣
رایگان رو گیم پس گریه کن
برای جنس باکیفیت باید خرج کرد
همینه ۷ ساعت کاتسین بهتون رسیده
الان داشت هزینه زیاد بازی میگفت هلبلید چه ربطی داشت الان ؟
نه داره بودجه و زمان مقایسه میکنه
نمیگه که هلبلید ما که یه بازی aaa و ۷ ساعتس که همش موشن کپچره چقدر هزینه داشته
ولشون کن انقدر ازش فشار خوردن با اینکه حتی ما ایکس باکس فنا هم فراموشش کردیم اینا هنوز دارن ازش حرف میزنند……
#سونی دشمن صنعت گیم🔪🏹🦯💣💣
قطعا از اسپایدرباکس ۲ بهتره
اره بودجه بهتری داره 😂
هلبلید ۲ چنان شتشاهکاریه که جعبه فن گردن نگرفت بازی مفتیو تموم کنه،بعد میگن چرا بازار ۵به۱ دسته سونیه
از قضا بودجه اش ۴۰ میلیون دلاره هلبلید ۲
فیل اسپنسر در گوشت گفته؟
تام عزیز ببین هلبلید درسته تایم پلی کمی داشت ولی توی همون تایم کم با کارگردانی درست و بسیار عالی ، صدا گزاری معرکه و روایت عالی لحظات خیلی خوبی برای ادم میزاره. ببین من میتونم بهت بگم این یه بازی ۴۰ ساعت گیم پلیش برو عشق کن ولی برای بعضی بازی واقعا ادم میخواد بالا بیاره از شدت طولانی بودن.مثلا نهایت خلاقیت توی طراحی مراحل اینه که، برو متحد جمع کن. خب اقا من نمیخوام سریع برو تو خود گیم. مثالش بازیه immortal of aveum خود بچه های سایت هم که تخصصی نداشتن میگفتن بازی روایت بدی داره.ایا این درسته که ما بازی رو پلی بدیم از روی خستگی ولی چون تایم زیادی داره ؟! قطعا نه
من خودم مایکرو فنم ولی انحصاری های سونی مثل انچارتد ۲،۴ و اسپایدی ۲ رو تحسین میکنم . و یه چیز دیگه ببین هلبلید توی ژانر روانشناختیه فرض کن اگه بازی بیست ساعت گیم پلی میداد چی میشد؟ هیچی کل بازی میشد جیغ سنوعا و تاریکی محض و نبود خلاقیت در ساخت داستان. راستش این نظر من بود خیلی خوشحال میشم اگه ریپ بزنی و نظر خودت رو بدون ترول برام بنویسی.😊
داداش ژانر روان شناختی نداریم
بازی به خاطر این کشش نداره چون گیمپلی و معما های خوبی نداره
امورتال که داغونه
نمیدونم کی به اونا گفت کالافو جادویی کنیم خوب میشه 🤦😂
درسته ژانر روانشناختی نداریم ولی بازی که راجبش میسازن( سایکوناتس) در مورد اون بخشی که گفتی چون گیم پلی و معما ی خوبی نداره . درست گفتی ولی نه گیم پلی خوب رو ، بازی تمام سعیش رو میکنه که یه گیم پلی سنگین رو با تمام جزعیات قطع عضو(خط هایی که روی انمی میافته) رو به بهترین شکل حفظ میکنه. تنها بدیش اینکه تا اخر بازی المانی بهش اظافه نمیشه مثلا نهایت المان گیم پلی اینه ای هست که به سنوعا میدن. پازل هم که راستش کی میره پازل حل کنه 😂 و گرنه اگه فایت سنگین دوست داشته باشی بهشت برات( خودم بعد ویچر خیلی علاقه مند شدم) در مورد ایمورتال دقیقا مشابهشه بازی تا نصف بازی المان بعدش داستانی که انگار برو بچ گیمفا نوشتن براش😂
اصلا بازی گیم پلی نداره
هرچی هست به خاطر موشن کپچره
برای همین انقدر سنگین شده
به خودشون زحمت ندادن یه سیستم مبارزات طراحی کنن
دیگه بین پنجاه تا هفتاد میلیون دلار رو که باید هزینه یه بازی AAAکنن موشن کپچر کات سین های سینمایی دیالوگ ها خیلی تاثیر داره رو جذابیت بازی با این بودجه میشه اونارم داشت ولی دیگه نه با ده میلیون دلار بخوان بازی بسازن نه کات سین بین مبارزات یا روایی داستان داشته باشه نه چیزی حتما دیالوگ ها هم نوشته ای کنن دیگه ببخشید باید رید رو این صنعت اگه بخوان همه بازی ها اینجور لشن چرا دیگه سخت افزار خوب بگیریم غول هایی مثل انودیا چه نیازی کارت گرافیک بالا بدن خیلی از هیجان گیم خودشون هم میدونن رو همین گرافیک و نشون دادن فریم ریت ریترسینگ و همین بحث دی ال اس اس انودیا اف اس ار ای ام دی هست روشن و خاموش تو ویدیوها سرویس کردن مارو خوب پس باید اینجور که این میگه اینا نباشن هیچگدوم بعید به نظر میرسه غول های سخت افزاری بزارن چون بازی های گرافیک بالا و سینمایی یه تعداد حتی خیلی کم در سال نیاز برای به رخ کشیدن ویدیو گیم جذب مخاطب از جاهای دیگه به این سرگرمی تعادل حفظ بشه
خب منظورم این نبود که با بودجه بازی های مستقل بازی بسازن
ولی قبول کن ۳۰۰ میلیون دلار خیلیه
بیشتر هم معمولا برای مارکتینگ خرج میشه
باید اونو یکاریش کنن
پول نداریم.کمتر پول خرج کن😂😂چقدر این سخنان آشناست.فکر کنم از پدر ها شنیدیم
در مورد خیلی از بازی ها حرفش درسته که بازی کوتاه تر ولی با کیفیت تر و چگالی محتوا بیشتر میتونه به نسبت خیلی جذاب تر و به یاد موندنی تر باشه. اما یه سری از سبک ها هم هستند مثل سبک rpg که مدت زمان کوتاه بی معنی هست چون کل لذت و فلسفه بازی این هست که به مرور و بعد از گذشت مدت زمان قابل توجهی کاراکتری که ساختی قوی تر بشه و در ابعاد مختلف رشد کنه و همینطور بیشتر تو رو در فضای بازی غرق کنه.
البته هوش مصنوعی هم برای کاهش سختی های روند توسعه خیلی امیدوار کننده بنظر میاد همین الان هوش مصنوعی توانایی برنامه نویسی خودکار رو داره (البته در حد مقدماتی)، می تونه از روی یک عکس یا توضیحات متنی، فضا و مپ ۳ بعدی اون با تمام جزییات و نورپردازی مناسب و … رو بسازه، میتونه از روی متن صدا ها رو با هر لحنی که بخوایم تولید کنه میتونه یه سری ابجکتیو رو بگیره و بر اساس اون دیالوگ و رفتار های مناسب تولید کنه (یعنی برنامه نویسی npc ها خیلی اتوماتیک و سریع و حتی بهتر و وسیعتر انجام بشه) و … که همش تکنولوژی هاییه که همین الان موجوده و اگر استفاده بشه خیلی کمک کنندس.
در آینده یه ذره دور تر هم (شاید ۲۰ ۳۰ سال دیگه) اگر هوش مصنوعی به سطح AGI برسه عملا هوش مصنوعی کل کار پروگرمینگ بازی ها رو میتونه انجام بده و توسعه یه بازی فقط میشه اینکه بشینی جلوی هوش مصنوعی و براش کل فضای بازی و کاراکتر ها و داستان و روایت و … رو با تمام جزییات بگی و اون با هزینه و زمان خیلی کمتر و بدون باگ کل بازی رو بسازه.
اگه دقت کرده باشین اون زمان بازیا هم وقته کمی براشون صرف میشد هم هزینه خیلی کم تر ولی به قدری برا ساختنش فکر میکردن ک بازیا فوقولعاده میشدن تک تکه مراحلا فکر میشد روشون مثال بازیایه راکستار شما فکن ویس سیتی یا بولی تو اون حجم از مپ کوچیک با اون گرافیک کم با چنتا مراحلی ک کلا صد تا باشه نهایتش چقدر عشق میکردیم چقدر لذت میبردیم هفت ساعت گیم پلی به اندازه هفتاد ساعت لذت بخش بود اما الان چی همه چیز فقط شده پوله زیاد خرج کردن زمان زیاد گذاشتن برا مپه بزرگو پوچ و مراحلایه زیادو تکراری چرا؟چون هیچ ایده پردازی نمیکنن هیچ فکره خاصی نمیکنن برا بازیا فقط ی چیز بدن بیرون برا چاپیدن پول از گیمر بد بخت فقط ی چیز بدن دهن پرکن بی مصرف من حاضرم هفت ساعت گیم پلی شاهکار بازی کنم تو یک مپه کوچیک تا یبست ساعت گیم پلی پوچو تکراریو مپه بزرگ( این حرفام برا همه شرکتا نبود چون هنوزم هستن شرکتایی ک هنوز شاهکار میدن بیرون اما تعدادشون انگشت شماره)
یعنی الان همون بازیا با همون گرافیک فناوری همون موقع رو بزارن جلو شما پلی میدی؟والا من که برای دوران میکرو سگا اوجش که اوایل دهه هفتاد بود هستم و کلی خاطره دارم ازشون الان دیگه واقعا نمی تونم اگه کامل بخواد همه بازیا اونجوری بشه پلی بدم چون اینا منظورشون دوران بازیهای ارکید هست کلا نمیخان هرینه کنن حتی تا پنجاه میلیون دلار هم نمیخوان خرج کنن خوب دیگه ببخشید مارپله که نمیخاییم بازی کنیم صحبت سر اینه طرف یه فرمول تکراری رو استفاده میکنه که نه جدیده نه سرگرم میشه پلیر و نگه داشته میشه پای بازی خوب والا چرا کپکام میتونه چرا اسپایدر من دو که خیلی ها میگن فلان فلان با اینکه سیصد میلیون دلار خرج کرد رو فقط پلی فایو بالای ده میلیون نسخه فروخته اویل چهار ریمیک چرا فروخت و تازه به تنهایی سه درصد سهام کپکام به اون بزرگی رو رشد داد چرا الدن رینگ تونست چرا بالدر گیت سه با اینکه اون سبک و زاویه دوربین طرفدار کمی داشت ولی با نواوری گیم پلی جذاب اضافه کردن کات سین های سینمایی برای روایت داستان و نواوری های مختلف تونست رکورد افتخارات رو بزنه تو جوایز جی تی ای رددد گاد اف وار و…غیره الکی که معروف نشدن نواوری ریسک در کنار هرینه بالا کاری کرد که درامدشون اندازه فروش نفت ایران در یک سال هست .بله طرف کالیستو پروتکول میسازه کپی پیست دد اسپیس دویست میلیون دلارم خرج میکنه بهدچوخ میره دلیل نمیشه یا هر کدوم از بازیها که شکست میخورن نگاه کنی میبینی این ناشرها بزرگ بی پدر مادر میخان هیچ خرجی نکنن هفتاد دلار هم تو پاچه ما کنن اخرش چهار ساعت گیم پلی خرس مهربون ادم اهنی یا نفطه بازی به عنوان کار خلاقانه تحویل ما بدن یا نهایت سرویس ها رو با یه مشت اشغال بازی موبایلی پر کنن بعد بگن کو………. دنیارو پاره کردن بازی ساختن .خیلی بی ناموس شدن ناشرها غربی بزرگ
«چرا که تنها، ۳۲ درصد از بازیکنان عناوین طولانی را به اتمام میرسانند»
اینکه بازیای طولانی رو افراد کمتری تموم میکنن درسته ولی بعد از اینکه بازیو خریدن دیگه به شما چه ربطی داره کی تمومش کنن که اینو بهانه کنین ؟ شاید بخواد بزاره بقیشو هروقت که دلش خواست تموم کنه . هر شرکت و استودیویی باشه اصلا معنی نمیده اینو به عنوان دلیل استفاده کنه . پس لطف کنین دیگه برچسب ۷۰ دلاری هم نزنین به گیمایی که از این قاعده قراره پیروی کنن
یه گیم ۱۰ ساعته با محتوای غنی بهتر از ۲۰۰ ساعت دویدن تو کوه و بیابون ه
ازون ۱۰ ساعت فقط ۶ ساعتش کات سینه
ولی اون گیم با ۲۰۰ ساعت گیمپلی هر چیزیو بهت تحویل میده، از سینماتیک بگیر تا هیجانات مختلف و گیمپلی اعتیاد آور..
تماشای ۱۰ ساعت سینماتیک غنی و حرفه ای می ارزه به ۵۰۰ ساعت سگدو زدن وسط بیابون
نه رفیق تو از قشر گیمر نیستی، امسال شما هستن که این صنعت و نابود خواهند کرد، با انتظارات عجیب و غریب از سازنده ها و تبدیل کردن بازیها به فیلم سینمایی
درحالی که میشه با کمترین هزینه شاهکار بوجود آورد. نمونه ی حرفم هم فرام سافتور هست
الدن رینگ آیپی ای هست که هزاران ساعت میشه تجربش کرد و خسته هم نشد، ولی شما چون از قشر کژوال سینمایی پسند هستی نمیتونی
امسال یا پارسال؟!
نه همین امسال
اشتباه تایپی بود ندیدم
داداش،گمون کنم شما الان دقیقا اونایی که بازی ها رو بر اساس گرافیک لوکیشن ها بازی اپن ورلد و وسعت نقشه ،… بازی رو قضاوت میکنن، شستی و بردی
Death stranding?💀
بعد امثال تو به کوتاه بودن هلبلید ۲ گیر میدن
من از هلبلید ۲ بسیار لذت بردم و نمره ۹ بهش میدم
حق تا ابد
از دیسلایک ها مشخصه اکثرا مخالفن ک طبیعیم هست گیمرای الان گیم معمولی ولی طولانی با گرافیک بالا بیشتر میپسندن سنشون قد نمیده ب شاهکاراری قدیمی ک اکثرا زیر ده ساعت بودن
یه مثال از نسل هفت میزنم
Devil may cry 4 کلا ۸ یا ۹ ساعت کمپینش بوده
ولی بالا ۱۰۰ ساعت ارزش بازی کردن فقط کمپین دانته/نرو داشته
(باقی شخصیت ها هم به کنار)
همین اتفاق رو هم داخل devil may cry 5 داشتیم
استفاده از تکنولوژی های روز مثل هوش مصنوعی بسیار خوبه و اگر هزینه بازی هارو کمتر بکنه ، همه استقبال میکنند به شرطی که به نیروی انسانی ضربه نزنه
میزنه دیگه
تکنولوژی همیشه به یه سری نیروی انسانی ضربه میزنه و این اجتناب ناپذیره
باز هم راه حل هایی هست که باعث بشه نزنه
دیر پوشش دادید گروه اکس باکس چند ساعت قبل خبر رو کار کردن
وای حاجی تیکه هات عالین 🤣👌
فقط اینو بگم که، اره سونی خداست خیلی خفنه ولی این چند وقت اخیر آمار کاریش که خیلی ترکوند و یه جورایی همون دلیلی هم هست که شما و حتی من میگیم خفنه عرضه ۴تا GOW ” نسخه ۲۰۱۸ و رگناروک و پورت های پی سی شون چون اون هارم تو شو هاشون به عنوان نمایش حساب کردن ” عرضه لست ریمیک و ریمستر و نسخه پی سی، تسوشیما نسخه پی سی، فوربیدن وست و فوربیدن وست نسخه پیسی، و فقط دث استرندینگ ”به واسطه کوجیما ” و هلدرایورز ۲ و میشه گفت گرند توریزمو این وسط استسنا بودن و یه چیز جدید بودن و صرفا یه دنباله یا ریمیک، ریمستر نبودن. دلیل نبودنش و سکوت کردنش مشخصه مطمعنا خودشون میدونن مثل ۶ سال اخیر نمیتونن دیگه فقط نسخه های شماره بعدی ای پی هاشونو بدن و باید الان برا فن بیس شون یه چیزی در حد اندازه خودشون دراپ کنن ، نمیدونم چرا کسی به این نکته توجه نمیکنه که بیشترین تمرکز و آمار کاری سونی تو این چندسال فقط همینا بوده، هیت نیست به این میگن انتقاد ”سونی با مقایسه با گذشته یا حتی نسل قبل خودش داره به شدت ضعیف تر کار میکنه ” و این چیزی نیست که بشه با فن بازی و امیدوار بودن و درست کردن هایپ خبری ماست مالیش کرد.