چگونه یک بازی زامبی محور می‌تواند خود را از میان انبوه عناوین مشابه متمایز کند؟ - گیمفا
چگونه یک بازی زامبی محور می‌تواند خود را از میان انبوه عناوین مشابه متمایز کند؟ - گیمفا
چگونه یک بازی زامبی محور می‌تواند خود را از میان انبوه عناوین مشابه متمایز کند؟ - گیمفا
چگونه یک بازی زامبی محور می‌تواند خود را از میان انبوه عناوین مشابه متمایز کند؟ - گیمفا
چگونه یک بازی زامبی محور می‌تواند خود را از میان انبوه عناوین مشابه متمایز کند؟ - گیمفا
چگونه یک بازی زامبی محور می‌تواند خود را از میان انبوه عناوین مشابه متمایز کند؟ - گیمفا

چگونه یک بازی زامبی محور می‌تواند خود را از میان انبوه عناوین مشابه متمایز کند؟

رضا الهی
۱۳:۳۳ ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
چگونه یک بازی زامبی محور می‌تواند خود را از میان انبوه عناوین مشابه متمایز کند؟ - گیمفا

بازار بازی‌های زامبی محور، به‌خصوص عناوین Co-op، از فرمولی تکراری تبعیت می‌کند، اما با افزودن یک عنصر ساده، می‌توان این روند را متحول کرد.

امروز به بررسی این موضوع می‌پردازیم که چگونه تمرکز بر گیم‌پلی Emergent (ساختار چند لایه و پیچیده) به جای کلیشه‌های همیشگی، می‌تواند در بازی‌های زامبی محور تجربه‌ای منحصر به فرد خلق کند.

نکات کلیدی:

  • بازی‌های جدید ژانر زامبی‌ محور می‌توانند با تمرکز بر گیم‌پلی Emergent و دور شدن از سبک کلیشه‌ای بزن‌بزن (shoot’em up)، تجربه‌ای کم‌نظیر به کاربر ارائه دهند.
  • گیم‌پلی Emergent به بازیکنان اجازه می‌دهد تا نیاز داشته باشند راه‌حل‌های خلاقانه پیدا کنند و برای حل موانع یا چالش‌ها، مسیرهای دیگری در کنار تیراندازی به گروهی از زامبی‌ها وجود داشته باشد.
  • بازی‌هایی مانند The Last of Us و Days Gone، نشان‌دهنده پتانسیل گیم‌پلی Emergent برای احیای این ژانر هستند.

در دنیای بازی‌های ویدیویی، گاهی اوقات اتمسفر کلیشه‌ای یک اثر زامبی‌ محور نه تنها آزاردهنده نیست، بلکه حسابی هم لذت‌بخش است. لذتِ وصف‌ناپذیر در این نهفته است که میان انبوهی از مردگان متحرک که به سمت شما حمله می‌کنند، بجنگید و از غرق شدن در دریای زامبی‌ها جان سالم به در ببرید. بازی‌هایی مانند Call of Duty Zombies نمونه‌ای مثال‌زدنی از این دسته‌ هستند.

با این حال، لزومی ندارد همه بازی‌های زامبی محور اینگونه باشند. ساختارهای دیگری فراتر از آنچه عناوینی مانند Call of Duty ارائه می‌دهند وجود دارند و اکثر آن‌ها بر گیم‌پلی Emergent تکیه می‌زنند. با استفاده مناسب از گیم‌پلی Emergent، سبک زامبی محور می‌تواند تجربه‌ای کاملاً جدید را به مخاطبان ارائه دهد.

گیم‌پلی Emergent چیست؟

گیم‌پلی Emergent محصول موقعیت‌های پیچیده‌ای است که از طریق تعاملات ساده کاربر به وجود می‌آید. این اتفاق گاهی عمدی و با طراحی قبلی سازندگان بازی و گاهی هم به‌طور غیرمنتظره و تصادفی رخ می‌دهد.

Minecraft نمونه‌ای عالی از این نوع گیم‌پلی است. این بازی به بازیکنان اجازه می‌دهد تا در یک دنیای سندباکس (Sandbox) قوه تخیل خود را شکوفا کنند و با استفاده از منابع اطرافشان، سازه‌هایی پیچیده بسازند. در این بازی هیچ راهی برای پیش‌بینی تجربه یک بازیکن وجود ندارد. مثال عالی دیگری از این نوع، بازی Tears of the Kingdom است که در آن بازیکنان می‌توانند با استفاده از دست قدرتمند شخصیت Link به نام Ultrahand، ابزارهای خلاقانه‌ای بسازند و دشمنان را به روش‌هایی شکست دهند که سازندگان بازی احتمالاً هرگز انتظارش را نداشتند.

چگونه یک بازی زامبی محور می‌تواند خود را از میان انبوه عناوین مشابه متمایز کند؟ - گیمفا

گیم‌پلی Emergent می‌تواند فوق‌العاده باشد

بسیاری از نمونه‌های جذاب گیم‌پلی Emergent در بازی‌ها، حاصل باگ‌ها و اتفاقات غیرمنتظره هستند. به عنوان مثال، در بازی Project Gotham Racing، بازیکنان با استفاده از کندترین ماشین و هل دادن و منحرف کردن ماشین‌های دیگر، برنده می‌شدند. این بازی محبوب فقط یکی از نمونه‌های بی‌شماری است که نشان می‌دهد گیم‌پلی Emergent چطور می‌تواند باعث درخشش یک بازی شود.

گیم‌پلی Emergent در بازی‌های زامبی محور

بازی‌های زامبی محور، به‌ خصوص در حالت Co-op، می‌توانند جذاب و سرگرم‌کننده باشند، اما متاسفانه اکثر آن‌ها فاقد تنوع و نوآوری هستند. بازی‌هایی مانند The Last of Us نشان داده‌اند که با استفاده از گیم‌پلی Emergent می‌توان در این ژانر تجربه‌ای منحصر به فرد خلق کرد.

بازی The Last of Us به عنوان نمونه‌ای کامل از گیم‌پلی Emergent، تجربه‌ای فراتر از یک عنوان تیراندازی صرف را به مخاطب ارائه می‌دهد. در این عنوان، به جای صرفاً بسنده کردن به انبوه مهمات برای کشتن زامبی‌ها، بازیکنان می‌توانند با استفاده از تله، مین‌گذاری و پنهان شدن در سایه‌ها، به شکلی خلاقانه مقابل زامبی‌ها بایستند. این رویکرد، بازی را از یک عنوان تیراندازی ساده فراتر می‌برد و به تجربه‌ای متفاوت تبدیل می‌کند.

این روش بدیع، نویدبخش الگویی ارزشمند برای بازی‌های زامبی محور آینده است. در این نوع از گیم‌پلی، به‌جای ترغیب بازیکن به نابودی بی‌هدف انبوه زامبی‌ها، مسیر‌ها و موقعیت‌های متنوع برای پیش‌برد گیم‌پلی ارائه می‌شود. این رویکرد کلید خلق تجربه‌ای منحصر به فرد و به‌یادماندنی خواهد بود که صرفاً بر خشونت بی‌مغز متکی نیست.

چگونه یک بازی زامبی محور می‌تواند خود را از میان انبوه عناوین مشابه متمایز کند؟ - گیمفا

گیم‌پلی Emergent در عنوان Days Gone باید الهام‌بخش سایرین شود

Days Gone که در ظاهر یک بازی تیراندازی زامبی محور کلاسیک به نظر می‌رسد، با ارائه چند مکانیک منحصر به فرد، خود را از سایر عناوین این ژانر متمایز می‌کند. در این بازی، با انبوهی از زامبی‌ها به نام Horde روبرو می‌شوید، اما فقط به سلاح خود برای دفاع محدود نمی‌شوید. شما می‌توانید با تخریب محیط بر سر دشمنان یا با شلیک به اشیاء انفجاری، آن‌ها را به آتش بکشید. همچنین می‌توانید Hordeها را به سمت تله‌ها یا خطرات محیطی هدایت کنید و از این طریق نبرد با آن‌ها را کنترل و مدیریت کنید. اگرچه Days Gone به پتانسیل نهایی خود مبنی بر یک گیمپلی Emergent تمام عیار دست پیدا نمی‌کند، اما نسخه دوم می‌توانست در این مسیر تقویت شده و یک بازی فوق‌العاده باشد.

چگونه یک بازی زامبی محور می‌تواند خود را از میان انبوه عناوین مشابه متمایز کند؟ - گیمفا

جمع‌بندی

در حالی که آثار زامبی‌ محور سرشار از کلیشه‌ها است، اما هنوز فضای خلاقیت و نوآوری در آن وجود دارد. گنجاندن گیم‌پلی Emergent در یک بازی زامبی محور، می‌تواند مسیری که برخی فرنچایزها شروع به پیمودن آن کردند را برای سایرین هموار کند.

人Acker益man人هایزنبرگMeti55جان قماربازRichman_Alex_Joel Morgan(سابق SAM LAKE (KAZUYAامیر حسینAAACEAEO𝐓𝐡𝐞 𝐆𝐮𝐚𝐫𝐝𝐢𝐚𝐧 𝐀𝐧𝐠𝐞𝐥Saman_hkموز خندان(خدانگهدار👋👋)امیر پورحسینی

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

چگونه یک بازی زامبی محور می‌تواند خود را از میان انبوه عناوین مشابه متمایز کند؟ - گیمفا
چگونه یک بازی زامبی محور می‌تواند خود را از میان انبوه عناوین مشابه متمایز کند؟ - گیمفا
چگونه یک بازی زامبی محور می‌تواند خود را از میان انبوه عناوین مشابه متمایز کند؟ - گیمفا
چگونه یک بازی زامبی محور می‌تواند خود را از میان انبوه عناوین مشابه متمایز کند؟ - گیمفا
چگونه یک بازی زامبی محور می‌تواند خود را از میان انبوه عناوین مشابه متمایز کند؟ - گیمفا
چگونه یک بازی زامبی محور می‌تواند خود را از میان انبوه عناوین مشابه متمایز کند؟ - گیمفا
چگونه یک بازی زامبی محور می‌تواند خود را از میان انبوه عناوین مشابه متمایز کند؟ - گیمفا
چگونه یک بازی زامبی محور می‌تواند خود را از میان انبوه عناوین مشابه متمایز کند؟ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • ول کردن دیزگان صرفا سر متای بی ارزش بزرگترین شکست سونی بود
    به نظرم یه نکته مهم استفاده از چیزای غیر زامبی و حتی انسان به عنوان ویلنه مثل وسایل نقلیه و حیوانات وحشی

    mohammadhasan
  • 🟢 حقیقتا وقتی خودم درمیانشونم، تجربه‌ی بازی در چنین محیطی دیگر برایم عادی است.!!!
    شاید صحبتم مخالف دیدگاه خیلی از شماها باشه، اما حقیقت حال حاضر همینگونه است…
    😞😞😞💔🔥

    SUKUNAbetWeenmohammadhasanFashanformer godایوری و همکارانکفتر گیمینگپسر شجاع💪VEGANGun head(BLIZZARD fan)Lord Sauron
  • زامبی محور تنها سبکیه که بنظرم فقط و همیشه باید جهان باز باشه( لست او آسم قسمت دومش نیمه جهانباز بود )

    بیشترشون هم جهان باز بودن ولی من بنظرم dead rising 3 یکی از خوبا بودش من خودم خیلی باهاش حال کردم تم دارک داشت همه چی داشت.

  • 🔶 خسته نباشی آقای الهی عزیز مقاله خوبی بود❤️

    🔸 به نظر من واکینگ دد پتانسیل یک بازی جهان باز رو داره درسته که چند تا نسخه ازش اقتباس شده و حتی مشابهش هم دیدیم تو The Last of Us و Days Gone ولی اون چیزی که من در ذهنم دارم فرای این ها هستش به عنوان مثال خیلی جذاب میشه که تو بازیش مثلا یک گله زامبی جلوت هست و تو هیچ راهی نداری جز اینکه ازشون رد بشی میای چیکارمیکنی؟ میای یکیشون رو به صورت مخفی کاری میکشی خونشون رو میمالی به خودت درست مثل سریالش از بین گلشون رد میشی یا مثلا میای درست مثل فصل ۶ قسمت ۱ سریالش گله زامبی هایی که دارن به طرف پایگاهت میان رو با منور و صدا منحرفشون کنی

    🔸 یا به عنوان مثال یک جا قایم میشی مثلا زیر ماشینی چیزی تا گله رد بشه ازت یا تله گذاری کنی درست مثل لست یا دیزگان یا حتی اویل ویتین بعد یک چیز جالبی هم که میشه در آورد اینه که مثلا گروه نجواگران The Whisperers رو داخل بازی بزارن اونوقت نمیتونی تشخیص بدی که این زامبیه یا آدمه که داره سمتت میاد میخوام بگم از لحاظ گیم پلی خیلی میشه رو واکینگ دد مانور داد و نوآوری ایجاد کرد تازه این چیزایی که گفتم بخشی از نوآوری هایی هستش که میشه داد احساس میکنم اگر Days Gone 2 ساخته میشد میتونستیم شاهد چندتا از این مواردی که گفتم باشیم

    پسر شجاع💪VEGANرضا الهی
  • R2R.M گفت:

    با خلاقیت و ایده‌های جدید، میشه یک بازی زامبی محور رو از بقیه متمایز کرد و جذابیتش رو چند برابر کرد.

  • ممنون اقای الهی از مقاله فوق‌العاده عالی تون
    فقط ی سوالی دارم
    شما چطوری ب چنین دانشی رسیدین ک میتونین برای گیم پلی های جدید طرح ارائه کنین؟
    منبع و مطالعاتی ک دارین از کجاس؟
    ممنون میشم جواب بدین
    بازم ممنون از مقاله خوبتون خیلی دوستش داشتم

    former godJoel Morgan
  • AAACE گفت:

    بازی های زامبی محور باید مثله The Last of Us و Days Gone باشند ؟؟ 👎
    اتفاقا این ژانر رو احیا که نمیکنن هیچ بلکه تو یه لوپ تکراری قرارش میدن یا حتی میشه گفت قرار دادن
    زامبی های Days gone که شبیه هرچی هستن الا زامبی فقط چون موتور داشت یه عده خوششون اومده با چند تا آپگرید جزیی رو موتور و میگن بازی اشتباهاتی داشته و میتونن تو نسخه بعدی جبران کنن که باز هم اگه نسخه ی دومی هم باشه هیچ نوع آوری نخواهد داشت چه تو لول دیزاین چه تو گیم پلی.
    The Last of Us هم که کلا حول بیان داستان و شخصیت های اصلیش مگیرده تا نشون دادن زامبی ها و دشمنایی که تعدادشون اندازه انگشتای دست هم نیستن و زامبی ها بیشتر به عنوان یک عامل برای پیشروی تو داستان شدن تا خود گیم پلی و شکوفا کرن قوه ی تخیل پلیر
    گیم‌پلی بقول شما Emergent تو بازی Days gone بیشترین صدمه رو به بازی زده چطوری میتونه الهام بخش سایرین باشه ؟؟
    گیم‌پلی Emergent تو The Last of Us چه نوع آوری و تنوعی داره که تو بازی های دیگه دیده نشده ؟؟
    ضمن خسته نباشید خواستم بگم که واقعا مقاله عجیبی بود و فقط خواستید بگید Days gone و The Last of Us گیم پلی خوبی دارن که واقعا هرچی داشته باشن گیم پلی خوبی ندارن و اینکه بخش زامبی cod چه ربطی به اینا داره ؟
    CO OP بدِ اینا خوبن ؟
    یا اینا بد هستن co op خوبه ؟
    مثله این دو تا بازی باشن متمایز از سایرین میشین ؟
    یکی از بازی هایی که تونسته زامبی ها و اون محیط آخر زمانی رو به درستی به تصویر بکشه و دست پلیر رو تو هر زمینه ای از لحاظ “گیم پلی” و “اکتشاف” باز بزاره و یک سبک ریسکی
    و متمایز از بقیه رو ارئه داد باشه که تو این پست حتی یک اشاره کوچیک هم بهش نشده Dying Light 1 هستش.
    The Last of Us و Days Gone شاید خوب باشن ولی هیچ وقت به عنوان متمایز کننده نمیتونن در نظر گرفته بشن و فقط برای خودشون و مخاطبای خاص خودشون میتونن حرفی برای گفتن داشته باشن.
    چگونه یک بازی زامبی محور می‌تواند خود را از میان انبوه عناوین مشابه متمایز کند؟ >>>>>>> رو یه کنسول به عنوان انحصاری عرضه شود آنوقت میتواند خود را متمایز کند.

    🍗Tinier🍖Saman_hkامیر فتحیsmdعدنان کباری(jonatanreid) Ethan MarsTom
    • Reyam- گفت:

      😂😂😂
      باشه باشه.۲۰ خط نوشتی که بگی لست آو آس بده
      تو لست آو آس رو با Dying Light مقایسه میکنی؟؟؟البته حق هم داری.لست آو آس مال سونیه و انحصاری هستش و پلی ندادی.باید هم از Dying Light دفاع کنی
      سوال من اینجاست.چطور بازی ای که بازی نکردی و چیزی نمیدونی ، در مورد گیم پلیش نظر میدی؟؟؟
      در آخر هم بگم بسیار خوشحالم که پلی استیشن نداری و لست آو آس رو تجربه نکردی.چیزی که ازش هیچی نمیفهمی و تجربش نکردی ، بیانیه براش صادر نکن!
      لست آو آس بازی داستانیه.دنبال بازی ای هستی که داستان نداشته باشه و فقط زامبی بکشی ، برو Back 4 Blood پلی بده.اتفاقا کوآپ هم هست که تو دوست داری

      (jonatanreid) Ethan MarsGun head(BLIZZARD fan)AAACE
      • AAACE گفت:

        بیا بیرون از این حرف کلیشه ایِ “”چطور بازی ای که بازی نکردی و چیزی نمیدونی ، در مورد گیم پلیش نظر میدی؟؟؟”””
        شما باید اسمتو بزاری Reyam- (آره به Woke) اگه انقدر در مورد داستان tlou صحبت میکنی و اونو بالا میبری از هر در و دیواری
        من میام در مورد چند تا بازی و گیم پلی نظر میدم تو میای در مورد منو و بازی هایی که بازی کردم یانکردم اظهار نظر میکنی ؟
        قبلا هم یه بار بهت گفتم در مورد مطلب نظر بده و بحث رو شخصیش نکن و به خود طرف حرفای بیخود نزن و ربطشون نده به هم.
        حرف آخر ایکه اگه یه خورده تو باغ بودی متوجه میشدی که من نگفتم co op خوبه یا بد ، منظورم این بود که گیمپلی ربطی به این قضیه نداره اصلا تو هم نمیخواد بهم بازی یپیشنهاد بدی.

        Ghost🍗Tinier🍖(jonatanreid) Ethan Mars
    • smd گفت:

      تا انتهای کامنتت رو نخوندم عذرخواهی میکنم ولی واقعا شما فکر میکنی زامبی های لست صرفا برای پیشبرد داستانن و از لحاظ تنوع و گیم پلی قوی نیستن؟
      چندین نوع زامبی وجود داره که رویکرد گیم پلی بازی نسبت به هرکدوم متفاوته که اگر بازی کرده باشید قطعا متوجه این موضوعه به این واضحی شدید و نیازی برای توضیح بیشتر من نیست
      موضع شما کاملا مشخصه و صرفا با گفتن اینکه ” فقط خواستید بگید Days gone و The Last of Us گیم پلی خوبی دارن که واقعا هرچی داشته باشن گیم پلی خوبی ندارن” مشخص شد هدف این کامنت چیزی به جز هیت نیست

      iceSaman_hk(jonatanreid) Ethan Mars
      • AAACE گفت:

        درود، نیازی به عذر خواهی نیست و راحت باشید، هیت یا نه، چیزیه که نظرم بود.خواه یکی قبول داره یکی خیر.
        “چندین نوع زامبی وجود داره که رویکرد گیم پلی بازی نسبت به هرکدوم متفاوته “، قبول (گرچه تعدادشون آنچنان زیاد هم نیست از اول تا آخر بازی) ولی آیا داخل بازی های دیگه ای به جز این دو بازی وجود ندارن؟؟
        آنچنان عنصر متمایز کننده ای درش نمیبینم که اونارو از سایر بازی ها تو این ژانر بخواد متمایز کنه و بسیاری از اون هارو در بازی های دیگه دیدیم فقط مشکل اینجاس که کمتر مورد توجه قرار گرفتن.
        کسی هم نیستم که بگم فقط فلان بازی باید حتما اسمی برده میشد ازش ولی اینکه فقط اسم دو بازی به این روش داخل یه پست مربوط به بازی های زامبی محور واقعا جای بحث داره.

        (jonatanreid) Ethan Mars
  • Alirezz گفت:

    بنظرم یکی از بازی هایی که قشنگ نشون میده فضای زامبی محور اصلا اون چیزی نیست در بازی های زامبی – اکشن نشون داده میشه و صرفا توجه به واقعی بودن اون فضا نمیکنن و کل موضوع بازی اینه که بزنی بکشی . بازی project zomboid هست چون نگاه خیلی جالب و واقعی تری داره . حتما امتحانش کنید .

  • ItsShabah گفت:

    فکر کنید یه روزی راکستار یه بازی زامبی محور بسازه(که نمیسازه)
    یه داستان قوی مثل rdr2 با جزئیات شاهکار و خیره کننده(البته اونموقع پچه ها یا نوه‌هامون باید بازی کنن)

  • عکس کالاف دیوتی زامبی گزاشتی ولی ازش یاد نکردین

چگونه یک بازی زامبی محور می‌تواند خود را از میان انبوه عناوین مشابه متمایز کند؟ - گیمفا