نقد و بررسی نسخه‌ PS5 بازی V Rising - گیمفا
نقد و بررسی نسخه‌ PS5 بازی V Rising - گیمفا
نقد و بررسی نسخه‌ PS5 بازی V Rising - گیمفا
نقد و بررسی نسخه‌ PS5 بازی V Rising - گیمفا

نقد و بررسی نسخه‌ PS5 بازی V Rising

مصطفی زاهدی
۱۶:۱۶ ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
نقد و بررسی نسخه‌ PS5 بازی V Rising - گیمفا

با نقد و بررسی نسخه‌ پلی‌استیشن بازی V Rising، همراه باشید.

بازی V Rising، ما را در نقش خون‌آشامی قرار می‌دهد که پس از سالیان سال، از خواب بیدار شده و اکنون باید در دنیایی بی‌رحم که جایی برای خون‌آشام‌ها ندارد، زندگی‌ای برای خود دست و پا کند و زنده بماند.
بازی از همان لحظات اول، به لطف یک بخش آموزشی فوق‌العاده جامع و در عین حال ساده و قابل فهم، دست مخاطب را می‌گیرد و پله پله و به تدریج، او را با مکانیک‌ها و ساختار‌های بازی آشنا می‌کند.

یکی از پیچیده‌ترین چالش‌های پیش روی سازندگان بازی‌های Survival، یا آثاری که المان‌های مشابه دارند، این مسئله است که چگونه مخاطب را با المان‌های Survival و بعضا پیچیده خود آشنا سازند به طوری که نه بیش از حد به آن‌ها راهنمایی کنند و لذت کاوش و رمزگشایی را از آن‌ها بگیرند و نه آن قدر مخاطب را سردرگم رها کنند که باعث گیج شدن آن‌ها شود. در این زمینه، V Rising، به شکل فوق‌العاده‌ای موفق عمل می‌کند و به یک بالانس بسیار جذاب دست یافته است.

نقد و بررسی نسخه‌ PS5 بازی V Rising - گیمفا


از یک طرف بخش آموزشی بازی، و در ادامه سلسله اهداف داده شده و Objective‌ها مشخص اما کاربردی هستند و از طرف دیگر، بازی از همان ابتدا تمام برگ‌های برنده‌ی خود و مکانیزم‌ها و سیستم‌های مدیریتی و مبارزاتی خود را در دسترس مخاطب قرار نمی‌دهد، بلکه با تکمیل اهداف مختلف و پیشرفت تدریجی، موارد جدیدی، چه در بخش ساخت و ساز و چه در بخش مبارزات و مکانیزم‌های گیم‌پلی و اکتشاف،در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد.

بعد از گذراندن بخش ابتدایی و مواجه شدن با نقشه‌ی بزرگ بازی، ماجراجویی شما در V Rising آغاز می‌شود. بازی V Rising، مانند اکثریت بازی‌های Survival، آن چنان داستان یا روایت خاصی را دنبال نمی‌کند و بزرگ‌ترین و مهم‌ترین هدف داستانی، قدرتمندتر شدن خود شخصیت اصلی و قلعه‌اش و قلع و قمع کردن دشمنان انسانی و غیر انسانی است که در طول مسیر سد راه شما می‌شوند.

نقد و بررسی نسخه‌ PS5 بازی V Rising - گیمفا

قبل از آن که به طور مفصل به مکانیزم‌های بقای بازی بپردازم، در مورد مبارزات و گیم‌پلی بازی توضیحاتی می‌دهم. معمولا اکثریت بازی‌هایی که سیستم بقا، مدیریت منابع و پایگاه سازی و دنیایی عمیق دارند، در زمینه مبارزات سطحی و بسیار ساده عمل می‌کنند و معمولا مبارزات، نقطه‌ی عطف و قوت این آثار به شمار نمی‌آید. اما عنوان V Rising در این زمینه نیز کاملا استثنا به شمار می‌آید و یک سیستم مبارزات جذاب و نسبتا پیچیده را برای مخاطبان تدارک دیده است که در دل خود، میزبان قابلیت‌ها، امکانات و موارد متعدد جذابی است. از آن جایی که بازی از دوربینی ایزومتریک بهره جسته است، ممکن است شباهت‌های قابل توجهی بین این اثر و آثار ایزومتریک دیگر پیدا کنید و این شباهت‌ها صرفا به دوربین خلاصه نمی‌شود.

از آن جایی که شخصیت اصلی یک خون‌آشام است، قدرت‌های ماوراءالطبیعه مختلفی دارد و در ادامه‌ی بازی نیز با شکست دشمنان دارای V Blood، قدرت‌ها و Spell‌های متعدد دیگری را آزاد می‌کند و خود در دسته بندی‌هاس مختلفی،از یخ گرفته تا Unholy و دسته بندی می‌شوند. از پرتاب یخ و جادو‌های مختلف گرفته تا حرکات ویژه‌ی دیگر، بازی در بخش Spell‌ها واقعا تنوع عمیق و رضایت بخشی را ارائه می‌دهد.

نقد و بررسی نسخه‌ PS5 بازی V Rising - گیمفا

از طرف دیگر، شخصیت ما می‌تواند از سلاح‌های فیزیکی معمول، از شمشیر و گرز گرفته تا نیزه و تبر نیز استفاده کند و با استفاده از این سلاح‌ها، که خود دارای دسته‌بندی‌ها و جنس‌های مختلف مثل استخوان، مس، آهن و غیره هستند، به تار و مار کردن دشمنان بپردازند. در واقع مبارزات بازی بر دو پایه مبارزات نزدیک از طریق سلاح‌های مختلف و مبارزات از راه دور با استفاده جادو‌های مختلف استوار است. البته بسیاری از جادو‌های بازی در سناریو‌های مختلف امکان استفاده دارند.
بازی تنوع دشمنان خوبی نیز دارد و از اسکلت‌های از گور برخاسته گرفته تا انواع شکارچیان و راهزنان و دشمنان انسانی و هیولاها و حیوانات مختلف، طیف متنوعی از دشمنان مختلف با سبک و سیاق مبارزه‌ای گوناگون را به استقبال شما می‌فرستد.

از طرف دیگر، تنوع باس‌فایت‌های اصلی یا همان دارندگان خون V بسیار تحسین‌برانگیز است و این باس‌ها که در واقع همان محتوای اصلی – داستانی بازی محسوب می‌شوند، فوق‌العاده پر تعداد و در عین حال جذاب و متنوع هستند و هر کدام از آن‌ها، جوایز، چالش‌ها و سناریوهای مختلفی برای مخاطبان خلق می‌سازند. نبرد و شکست این باس‌فایت‌ها نیز حالتی تدریجی دارد و با قوی‌تر شدن شخصیت شما و بالاتر رفتن لول Gear و تجهیزات شما، با باس‌فایت‌‌های قوی‌تر رو به رو خواهید شد. همچنین باس‌فایت‌های مختلف فرعی‌ای نیز در جای حای دنیای بازی نیز وجود دارند، از گیاهان غول‌پیکر گرفته تا هیولاهای بزرگ و کوچک مختلف دیگر.

نقد و بررسی نسخه‌ PS5 بازی V Rising - گیمفا

خوشبختانه از حیث انیمیشن‌ها، فیزیک حملات، هوش مصنوعی و موارد فنی و تکنیکی مختلف دیگر، شاهد مشکل یا ضعف خاصی نیستیم. شاید انیمیشن‌های مبارزاتی بازی آن قدر پیچیده و دقیق نباشند و به نسبت طراحی ساده‌ای داشته باشند، اما کاملا به دل ساختار این اثر نشسته‌اند.
در کل با توجه به سبک بقای بازی، باید اشاره کرد که مبارزات V Rising آنقدر جذاب هستند که بتوانند به کمک مکانیزم‌های بقا، اکتشاف، مدیریت منابع و صد البته قلعه سازی، مخاطب را ساعت‌ها با خود همراه سازند.

بازی از المان‌های عمیق پایگاه سازی و بقا نیز بهره می‌برد. به عنوان یک خون‌آشام، شخصیت شما به یک پایگاه یا قلعه نیاز دارد تا هم بتواند منابع مورد نظر خود را ذخیره کند و هم به انواع و اقسام ساختمان‌ها و بخش‌های مختلف، از آسیاب و Grinder گرفته تا موارد مختلف دیگر دسترسی داشته باشد. همچنین بازی گزینه‌های متعددی برای جمع‌آوری و استفاده از حیوانات و مردگان مختلف را نیز پر پایگاه برای شما فراهم ساخته است. همچنین از آن جایی که نور خورشید دشمن بزرگ خون‌آشام‌ها به شمار می‌آید، طبیعتا داشتن سقفی بالای سرتان، ضروری است!

قلعه شما از چهار دیوار ساده شروع به کار می‌کند و ساعت‌ها بعد، دارای یک قلعه و پایگاه عظیم با کاربری‌های فراوان خواهید بود که حتی می‌تواند میزبان انسان‌هایی باشد که به شما خدمت می‌کنند. شما در قلعه‌تان، منابع ذخیره‌ می‌کنید، به ساخت و ساز می‌پردازید، کشاورزی می‌کنید، آیتم جمع‌آوری می‌کنید و به تعمیر و ارتقاء لوازم و قدرت‌های خود می‌پردازید. معمولا بعد از هر سفر دور و دراز و مبارزه با باس‌های داستانی بازی،بازگشت به قلعه ضروری و است به شدت نیز حس خوبی را به مخاطب منتقل می‌سازد.

نقد و بررسی نسخه‌ PS5 بازی V Rising - گیمفا

البته ذکر چند مورد جزئی در اینجا خالی از لطف نیست. مورد اول این است که بازی، آن چنان مکانیزم‌های دفاعی و امنیتی مناسبی برای قلعه‌ی شما در دسترس قرار نمی‌دهد و خصوصا اگر مورد حملات دشمنان در مود PvE یا حملات پلیر‌ها در مود PvP قرار بگیرید، این کمبودها بیشتر خودنمایی می‌کنند.
از طرف دیگر، مکانیزم مدیریت داشته‌ها (Inventory Management) در بازی بعد از گذشت چند ساعت ممکن است بیش از حد گیج کننده و پیچیده شود و بهتر می‌بود اگر راه‌های سریعتری برای انتقال آیتم‌ها و منابع یا برداشت‌ آن‌ها وجود داشت. البته با توجه به ذات بازی و این مسئله که مدام سازندگان به اضافه کردن ویژگی‌های جدید به بازی می‌پردازند، دور از ذهن نیست که این اشکالات جزئی نیز در آینده برطرف شوند.

در واقع ساختار و هسته‌ی درونی V Rising دو بخش کلی دارد. مبارزات بازی، پیدا کردن باس‌فایت‌های حامل V Blood، شکار آن‌ها و به دست آوردن قدرت‌ها و تجهیزات بهتر بخش اول را تشکیل می‌دهند و مدیریت قلعه، منابع، آیتم‌ها و مکانیزم‌های نام آشنای بقا و قلعه سازی، بخش دوم را شامل می‌شوند. این روند نیمه اکشن نیمه مدیریتی بازی، تجربه‌ی V Rising را به نوبه‌ی خود بسیار اعتیادآور می‌سازد. خصوصا اگر با دوستان به تجربه‌ی بازی مشغول شوید و یا در سرورهای PvP بازی را تجربه کنید.

نقد و بررسی نسخه‌ PS5 بازی V Rising - گیمفا

دنیای بازی بر خلاف آثاری مثل Don’t Starve یا Minecraft، تصادفی تولید نمی‌شود و شاهد نقشه‌ای ثابت و یکسان و با اهداف و مناطق مشخص هستیم. این مسئله از یک طرف باعث آشنایی سریع مخاطب با دنیا و نقشه‌ی بازی می‌شود و از طرف دیگر، برای کسانی که عادت دارند بارها و بارها دنیاهای جدیدی در آثار Survival تجربه کنند، آن چنان خوشایند نخواهد بود. در واقع کاملا این احتمال وجود دارد که V Rising، با وجود تمام جذابیت‌های مبارزاتی و بقای خود، در نهایت تکراری شود و خصوصا بعد از شکست باس‌های دارای V Blood، به نقطه‌ی پوچی برسد؛ که صد البته این امر برای تقریبا تمام بازی‌های ویدیویی اجتناب ناپذیر است. اما آن چه اهمیت دارید این است که حتی اگر صرفا بخواهید فقط یک بار تمام و کمال بازی را تجربه کنید، شاید نزدیک به صد ساعت زمان نیاز داشته باشید که خود طبیعتا قابل توجه است. و همچنین نباید فراموش کرد که بازی مدام آپدیت‌ها و محتویات جذاب جدید نیز دریافت می‌کند.

گرافیک بازی، واقعا چشم‌نواز و زیباست و طیف رنگ متنوع به کار رفته در محیط در کنار زاویه دوربین ایزومتریک و افکت‌های آب و هوایی و زمانی مختلف، رنگ و لعاب بسیار خوبی به ظاهر و چهره‌‌ی این اثر بخشیده‌اند. از طرف دیگر جزییات در طراحی ساختمان‌ها و مکان‌های مختلف بازی نیز بسیار قابل توجه و تحسین برانگیز است. خوشبختانه بازی بهینه‌سازی فوق‌العاده‌ای روی کنسول PS5 دارد و در طول تجربه بازی، حتی به یک مورد باگ، مشکل فنی، افت فریم و موارد آزار دهنده دیگر برنخوردم که بسیار قابل توجه و ستایش تحسین و تمجید است.


V Rising

بازی V Rising به شکل فوق‌العاده مطلوبی المان‌های بقا را با مبارزات اکشن و دوربین ایزومتریک ترکیب کرده است و نتیجه، عنوانی به شدت سرگرم‌کننده و اعتیادآور شده است که کاملاً توانایی غرق کردن مخاطب در خود را دارد.


نکات مثبت:

  • مبارزات جذاب
    مکانیک‌های بقای عمیق و لذت‌بخش
    تنوع بالای جادوهای بازی
    تنوع بالای باس‌فایت‌ها
    جذاب بودن اکتشاف و جمع‌آوری منابع
    آپشن‌های شخصی سازی متعدد
    محتوای مناسب PvE و PvP

نکات منفی:

  • برخی المان‌های مربوط به ساخت قلعه مثل بخش دفاعی می‌توانند بیشتر و کامل‌تر باشند
    جابه‌جایی آیتم‌ها و منابع می‌توانست سریع‌تر و بهینه‌تر صورت گیرد
    تعادل بین جادو‌ها و حملات فیزیکی گاهی اوقات بر هم می‌خورد

۹

این بازی بر اساس کد ارسالی ناشر (Stunlock Studios) و روی پلتفرم PS5 تجربه و بررسی شده است

خستههیربدꕥMatin BarkatIran_gamerAshixMahdi SamDonMono and 6یه گیمر سادهمحمد طاها مهدی پورامیرحسین رهنوردپروفسور بی سوادLonesome guy (در شوک عظمت گرالت سیبیلو)هادی صفائیlul-bookBADMANJoel MorganBHAAL

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی نسخه‌ PS5 بازی V Rising - گیمفا
نقد و بررسی نسخه‌ PS5 بازی V Rising - گیمفا
نقد و بررسی نسخه‌ PS5 بازی V Rising - گیمفا
نقد و بررسی نسخه‌ PS5 بازی V Rising - گیمفا
نقد و بررسی نسخه‌ PS5 بازی V Rising - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نقد و بررسی نسخه‌ PS5 بازی V Rising - گیمفا