نقد و بررسی بازی Indika
این روزها زیاد میشنویم که Indika مشابه رمانهای روسی یا آثار داستایفسکی است. همینجا باید گفت که چنین ادعایی اشتباه است و این بازی هیچ شباهتی به این آثار ندارد. حتی موضوع آن نیز از آثار نام برده، متمایز و متفاوت است و ارتباطی به آنها ندارد. پس طرفداران رمانهای داستایفسکی چندان خوشحال نباشند!
Indika سعی میکند دلواپسیها و نشخوارهای فکری یک راهبه به نام ایندیکا را به تصویر بکشد که در میان دو راهی ایمان و بیایمانی، قدم میزند. استودیوی Odd Meter گاهی اوقات در طرح موضوع بازی خود، جسورانه و متفاوت عمل میکند و حتی میتوان گفت به عنوان یک بازی، با استفاده از مکانیزمهای گیمپلی، موفق ظاهر میشود. اما آنچه به واقع این بازی را تبدیل به یک تجربه خام و سطحی میکند، به ادا و اطوار آن برمیگردد؛ طوری که حس میکنید یک سری چیزها به زور در بازی گنجانده شدهاند تا صرفا حس خاص بودن را القاء کنند. همین موضوع خودش را در داستان و شخصیتپردازیها نیز نشان میدهد؛ جایی که بازی به پایان رسیده و تقریبا هیچ صحنه ماندگاری در ذهنمان نمانده. ایندیکا شبیه عطر تندی میماند که بعد از سه ساعت، بویش میرود و در همان سه ساعت هم چندان به دل نمینشیند.
برای به تصویر کشیدن شک و ایمان در ایندیکا و جدالی که او درون خود دارد، از تمهیدات بعضا جالبی استفاده شده که میتوانند در لحظه، توجه ما را به خود جلب کنند. به عنوان مثال، یکی از مکانیزمهای گیمپلی، بر شک و ایمان ایندیکا بنا شده، به نحوی که ایندیکا در دو حالت مکانی قرار میگیرد: حالتی شبیه به جهنم؛ مکانی که تخریب شده و راوی داستان با صدای بسیار جالبی که دارد، مدام به ذهن ایندیکا افکار شیطانی القاء میکند. حالت دیگری از همان مکان وجود دارد که همه چیز در آن عادی است و ایندیکا با دعا کردن میتواند افکار شیطانیاش را فرو بنشاند و به این حالت برود. حالا شما باید با استفاده از دعا کردن و گاهی شک کردن، میان این دو حالت از یک مکان مشابه قرار بگیرید و معمای مربوط به آن را حل کنید. این مکانیزم بسیار خلاقانه و جالب توجه است؛ اما متاسفانه دکوراتیو باقی میماند و نمیتواند آنطور که باید و شاید، برای روایت داستان کمککننده باشد. آنچه من توقع داشتم این بود که ایندیکا بنا به اقتضای داستان، در موقعیت سخت و پرتنشی قرار بگیرد و سپس این نشخوارها و شکها، جهان پیرامون او را بهم بریزند و در این موقعیت، شخصیتهای دیگر نیز حضور داشته باشند، به نحوی که ایندیکا خود را در دو راهی بسیار پیچیده و سختی ببیند که هر تصمیم او ممکن است به یک شخصیت صدمه برساند. در واقع، آنچه که Indika را تبدیل به تجربهای سطحی میکند، همین نبود انتخابهای کافی اخلاقی است؛ جایی که ایندیکا در دو راهی شک و ایمان، باید تصمیم بگیرد که خیر باشد یا شر.
یک مشکل مهم بازی، همان طور که بالاتر گفتم، به ادا و اطوار آن برمیگردد. یکی از آنها، قسمتهای دو بعدی بازی است که به سبک عناوین Pre-Rendered Graphics ساخته شده و انصافا باید گفت این قسمتها بسیار زیبا هستند. اما به هیچ عنوان درک نمیکنم که چرا در بازی وجود دارند. منطق آنها از کجا میآید؟ متوجه نمیشوم. شاید برای ادای دین به بازیهای ویدیویی در بازی قرار داده شدهاند. اما حضورشان در بازی، جدای از زیبایی بصری و جنبه نوستالژیک آنها، هیچ منطقی ندارد و از طرفی، به روایت داستان و لحن آن صدمه میزند.
در مورد سبک بصری بازی باید گفت که از دور، با بازی زیبایی مواجه هستیم. فضاهای بازی دیدنی هستند اما وقتی کمی به جزئیات بازی دقت میکنیم، ذوقمان کور میشود و با بازی زشتی مواجه میشویم. در واقع این زشتی و کمکاری در جزئیات، به شکلی ناخودآگاه به زشتی درون بازی نیز باز میگردد؛ به پوچی بیاندازه آن که با ادا و اطوار مختلف میخواهد بر این تهی بودنش سرپوش بگذارد و بگوید ببینید، من زیبا و عمیقم! اما کافی است کمی در معنای آن و در داستان بیسر و ته آن ریز شویم تا ببینیم تا چه اندازه با بازی پوچی در طرفیم.
جدای از جلوههای بصری، باید گفت که از نظر صداپیشگی، بازی سنگ تمام گذاشته و به خصوص صداپیشگی راوی بازی بسیار خوب از آب در آمده است.
Indika
Indika بازی خوبی نیست. ادا و اطوار و ناز و کرشمهاش به دل نمینشیند و خیلی زود از یاد خواهد رفت؛ چرا که داستان و شخصیتپردازی مناسبی ندارد. البته از طریق موضوع خود، میتواند بسیاری را فریب دهد، اما کافی است مانند گرافیک بازی، کمی به جزئیات داستانی و شخصیتپردازی آن دقت کنید تا بفهمید تا چه اندازه با بازی پوچ و بیهویتی سر و کار دارید. Indika به واسطه ضعف بنیادینی که در روایت داستان خود دارد، نمیتواند گیمپلی قابل قبولی نیز ارائه دهد. همه چیز در سطح ایده باقی مانده و هیچ پیوستگی و تناسبی میان اجزای آن وجود ندارد.
نکات مثبت:
- ایدههای بعضا جذاب برای گیمپلی مانند قسمتهای شَک و ایمان
- صداپیشگی بسیار خوب راوی
- از دور همه چیز جذاب و زیبا به نظر میرسد
نکات منفی:
- داستان پوچ و سطحی
- عدم استفاده درست از مکانیزمها و ایدهها در بخش گیمپلی
- عدم تناسب اجزای بازی با یکدیگر
- از نزدیک همه چیز زشت و بیریخت است!
۵
این بازی روی PC تجربه و بررسی شده است
پر بحثترینها
- فوری: سونی در حال مذاکره برای خرید کمپانی مادر FromSoftware است
- نامزدهای بهترین بازیهای سال مراسم The Game Awards 2024 مشخص شدند
- نقدها و نمرات بازی STALKER 2 منتشر شدند
- ۱۰ بازی سینماتیک که میتوانند با بهترین فیلمهای سینمایی رقابت کنند
- شایعه: حالت پرفورمنس بازی STALKER 2 روی Xbox Series X به خوبی اجرا نمیشود
- پلی استیشن برای ۱۰ سال متوالی نمایندهای برای بهترین بازی سال داشته است
- فیل اسپنسر: تولید کنسولهای ایکس باکس در نسلهای آینده متوقف نخواهد شد
- فیل اسپنسر: STALKER 2 یکی از مدعیان بهترین بازی سال است
- بدون اشتراک پلاس، امکان انتقال فایل سیو بازیها از پلی استیشن ۵ استاندارد به پرو وجود ندارد
- بازی Death Stranding Director’s Cut دومین بازی پرفروش ایکس باکس شد
نظرات
هعیی بابا. خیلی وقته دیگه عادت کردیم به این بازیا. لامصب تو قدیم از هر چهار تا بازی دوتاش شاهکار بود اما الان…
البته به کارنامه ۲۰۲۴ از ابتدا نگاه بندازیم تقریبا ۹۰% بازیها عملکرد خوب به بالا رو داشتن ، این بازی میشه گفت اولین ضد حال امساله که غیر منطقی بودن نمره متاکریتیک هم نشون میده… ۷۸ سبز!!! ، امیدوارم تا آخر سال امثال این بازی خیلی زیاد نشن.
اخه متا؟ واقعا نامعتبر هست در اکثر موارد و نمیشه طبق متا امار داد
امسال هم شاهکار اومده
فاینال فانتزی ۷ ریبث
میدونم ولی شاهکار ها نسبت به قدیم خیلی کم شده
کل گیم پلی این بازی تقریبا سه ساعته و بازی ایندی و AA هست
به نظرم اگه داداش کوچیک تر یا مثلا نوجوون دارید و دوست داره پازل حل کنه این بازی رو براش بریزید چون پازل های بازی لایت و سبک هست و به سن نوجوون ها میخوره که انجام بدن
فقط این که یه قسمت لباس هاشون خیس میشه و میرن جلو آتیش که گرم شن اون تیکه رو مواظب باشید
(این اسپویل حلال بود چون ترغیب میشید بازی کنید 😂)
نقد بسیار عالی و مفصل و پرجزئیاتی بود خسته نباشید
واقعا خودتم فهمیدی چی گفتی😂؟نمرش از طرف گیمفا شده پنج این میاد میگه بسیار مفصل و پرجزئیاتی بود.به جون خودم این حتی تیتر رو هم نخونده
مشتی نقد رو میگفت نه بازی ایکیوت پایینه
واقعا فاز بعضیاتونو نمیفهمم که میان از ترولا دفاع میکنین.تو اصلا میفهمی این کیه؟اصلا تا حالا ترولاشو دیدی که ازش دفاع میکنی؟تکلیفتون با خودتون مشخص نشده هنوز؟
اسپم :
💢 فیل اسپنسر اچیومنت Officer On Deck عنوان Fallout 76 را جهت قادر بودن به پرتاب بمب اتم، تکمیل کرد 😁
یه عده تا فردا خودشونو جر بدن اسپنسر تو کار خودشه بزودی هم احتمالا انتقام بگیره 🤣🤣 . این بشر خیلی سمه دفعه قبل هم داشت دیابلو پلی میداد xD
فکر کنم چند صد ساعت الدن پلی داده
Diablo+
اگه به جا این مسخره بازیا ، استودیوهایی که خریده رو سر و سامون میداد بهتر نبود ؟
باز یه آدم صوبر پیدا شد که فرق شوخی و طنز و نفهمه و گند بزنه تو موود آدم ، من شبیه پشتیبان ایکس باکس ؟ یا منیجر شخصی فیل اسپنسر؟
تو وقتی یکی از بهترین استودیو ها بسته میشه تو مودت گند زده نمیشه ؟ الان من از کار اشتباهشون ایراد گرفتم کند زده میشه ؟ جلل خالق
خب برو تو گوگل ساپورت ایکس باکس و پیدا کن غم و اندوه تو اونجا خالی کن
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت جناب علیائی. با تشکر از زحمتتون برای نگارش این نقد ولی خواستم بگم یکمی جانبدارانه و متعصبانه دیدم نقدتون رو. البته این نظر شخصیم بود با تمام احترامی که برام شما قائلم.
به شدتتتت بازی عالی بود
شایدم اعضای سازنده بازی ایندیکا زیاد میزنن سنگین هم هست لامصب ، حس میکنن بهشون وحی شده یه بازی راجع به ایمان و شک یک راهبه بسازند یهو فاز روبر برسون و تارکوفسکی برداشتند تا دستایفسکی
من بازی رو تموم مردم انصافا بازیه قشنگی بود چه از نظر گرافیک چه داستان و پازل دوستان زیاد به نقدها تکیه نکنید تجربش کنید نظر خودتون مهمه با احترام
بازی عجیبی به نظر میرسه
اونایی که تجربه کردن صد در صد با نظر دوستمون که نقد کرده موافق هستند
ولی نسل به نسل بازی ها به سمت افول میرند
فقط شرکت های بازی ساز بزرگ حفظ آبرو میکنند
یه سری ها فقط نقلید کارند. تهش گند میزنند
مثل بازی دیمر ۱۹۹۴ و ۱۹۹۸.
گیم پلی خشک.
گان پلی مسخره
با احترام به منتقد محترم . یکی از وجوه خیلی ظریف نقد بازی این هستش که بازی رو با توجه به مقدار بودجه و سازنده ای که روی بازی کار کرده نقد کنیم . منظورم این نیست اگر بازی بد هست چون با بودجه کم ساخته شده بگیم بازی خوبی هست ؛ یعنی این که اگر بازی از استاندارد های روز فاصله داره ولی چون تریپل ای نیست میتونیم جوری نقد کنیم که مو رو از ماست نکشیم بیرون !!
دوستان میدونستید سازنده های این بازی تنها ۱۴ نفر بودن ؟ میدونستید ده نفر از بین اینا بعد جنگ روسیه و اوکراین از کشور فرار کردن و به قزاقستان پناه بردن ؟ میدونستید لیدر اصلی این شرکت کوچیک از ترس این که به عنوان خائن شناخته نشه خونوادش رو ترک کرده . میدونستید بخشی از فروش این بازی رو به کودکان اکراین اهدا کردن ؟
تاکید میکنم همه اینا به این معنا نیست اگر تو مواردی بد هست چشم پوشی کنیم ولی اینقد سختگیر نباشیم خوبه ! مخصوصا در بخش گرافیکی بازی ! نمرات منتقد تا تا به این حال در متاکریتیک از ۲۸ نقد ۷۸ هست . و تو استیم نود درصد رای مثبت داره چیزی که خیلی از بازی های تریپل ای آرزوشون هست
بنده به عنوان یکی از دوستداران ادبیات روسیه ؛ اتمسفر بازی رو تحسین میکنم . از لحاظ معماری و آرت استایل بسیار به حال و هوای شعرا و داستان نویسی های روسی شبیه هست . یکی از نقاط قوت بازی همین داستان سراییش هست که خود سازندش هم گفته ما اومدیم خلاف یه سری از متر و معیار های مشخص بازی ها ؛ این بازی رو طراحی کردیم . محیط سورئال بازی با تم تاریک یک تجربه بسیار جدید به مخاطب ارائه میده
تو روزگاری که بازی های تریپل ای تکراری زیادی تولید میشه هوای این بازی هارو بیشتر داشته باشیم چون همین بازی ها هستن باعث میشن خلاقیت هنوز زنده باشه …
نمره خودم ۸ از ۱۰
دقیقا ، منم از این نقد تعجب کردم
نقد کوتاه و سطحی بود.
بازی خیلی خوبی به نظر میاد
این الان نقد بود؟ چرا به پازل ها هیچ اشاره ای نشده؟
نقد جهت دار!
اگر با دقت بخونید، متوجه میشید که اتفاقا با توجه به همین پازلها، و ایدههای خام گیمپلی، بازی رو سطحی دونستم. و من جهت خاصی ندارم. صرفا برام مهمه که بعد از بازی، چیزی همراه خودم داشته باشم. برام مهمه که بازی باهام صادق باشه نه اینکه پشت کلماتی مانند ایمان، شک و مذهب قایم بشه.
قبلا مقالات نقد و بررسی گیمفا بسیار دلچسب تر و توصیف شفافی از یک بازی به دور از تعصب و نگرش جانب دارانه بود.
متاسفانه مشخص نیست که چرا کیفیت نقد و بررسی ها این چنین فراستی طور و مغرضانه شده