واکنش بازیسازان مطرح به تعطیلی Tango Gameworks و Arkane Austin
پس از حواشی و انتشار خبر تعطیل شدن استودیوهای Tango Gameworks و Arkane Austin توسط مایکروسافت، موجی از واکنشها در شبکههای اجتماعی دیده میشود.
مدتی پیش، مایکروسافت ۴ استودیوی Tango Gameworks، Arkane Austin، Alpha Dog و Roundhouse Games را تعطیل کرد. این اتفاق با واکنشهای بازیسازان و فعالان صنعت بازی مواجه شد که در این مطلب، به برخی از آنها خواهیم پرداخت.
آقای دینگا باکابا (Dinga Bakaba)، رئیس استودیوی Arkane Lyon، از اولین افرادی بود که به اخبار مذکور واکنش نشان داد. او در شبکه اجتماعی X، متنی خطاب به «مدیران در حال خواندن این متن»، از آنها خواست که به وظیفهشان در قبال بازیسازان تعهد داشته باشند.
آقای شینجی میکامی (Shinji Mikami)، خالق سری Resident Evil و موسس استودیوی Tango Gameworks، تنها با گفتن ۳ کلمه به تعطیلی استودیویی که ۱۴ سال پیش تاسیس کرده بود، واکنش نشان داد.
تانگو بسته شد. [این اتفاق] ناراحتکننده است.
آقای جان جوهاناس (John Johanas)، کارگردان استودیوی Tango Gameworks و بازی Hi-Fi Rush، با ریتوییت خبر تعطیلی استودیو، چنین گفت:
پس کار ما این گونه تمام میشود.
متاسفانه زبانم برای توصیف احوالاتم قاصر است.
از کسانی که ما را طی سالها حمایت کردند، ممنونیم.
آقای کایل راولی (Kyle Rowley)، کارگردان استودیوی Remedy و بازی Alan Wake 2، به تعطیلی استودیوی Tango Gameworks این گونه واکنش نشان داد:
ما در ساخت Alan Wake 2، الهامات بسیاری از Evil Within و نسخه دوم آن گرفتیم. هر دو بازی، از بهترین آثار ژانر ترسناک هستند و پایان کار این سری و Tango Gameworks، من را بسیار ناراحت میکند. خطاب به کارمندان Tango Gameworks، ما موقعیتهای شغلی متنوعی در استودیوی Remedy داریم، لطفا با ما در ارتباط باشید!
آقای توماس ماهلر (Thomas Mahler)، مدیر استودیوی Moon و کارگردان خلاق سری Ori، نظرش درباره تعطیلی Tango Gameworks و Arkane Austin را در چندین پست بیان کرد:
خطاب به کسانی که سالها به من میگفتند چرا استودیوی Moon را به ناشران بزرگ نمیفروشید، دلیلش این اتفاقات است.
من سالهای دهه ۹۰ میلادی را به خاطر دارم و عاقبت استودیوهایی که توسط EA خریداری شدند را به چشم دیدهام.
خطاب به کارمندان Tango Gameworks و Arkane Austin که شغل خود را از دست دادهاند، لطفا رزومه خود را برای ما ارسال کنید. ما همیشه درخواستهای بازیسازان مشتاق و فوقالعاده را قبول میکنیم!
آقای پاول ساسکو (Pawel Sasko)، کارگردان ارشد CD Projekt Red و بازیهای The Witcher 3 و Cyberpunk 2077، خطاب به کارمندان Tango Gameworks و Arkane Austin چنین گفت:
از این که باری دیگر اخراج بازیسازان خلاق را میبینم بسیار ناراحت هستم. ما جایگاههای شغلی متنوعی برای استودیوهای لهستان و آمریکای شمالی در دسترس داریم. خواهش میکنم این پیام را برای تمام کسانی که تحت تاثیر این اتفاق قرار گرفتهاند ارسال کنید.
آقای یوهان پیلستد (Johan Pilestedt)، مدیر استودیوی Arrowhead و کارگردان Helldivers 2 نیز در این باره صحبت کرده است:
تعطیلی Tango Gameworks را متوجه نمیشوم، چرا استودیو را واگذار نکردید؟ مطمئن هستم که در این صورت استودیو و کارمندانش به راحتی میتوانستند خانهای جدید پیدا کنند.
مایکروسافت دو روز پیش چهار استودیوی Tango Gameworks، Arkane Austin، Alpha Dog و Roundhouse Games را تعطیل کرد. به گفته رسانه بلومبرگ، کار این شرکت با تعدیلها هنوز تمام نشده و آنها برنامههای بیشتری برای کاهش هزینهها در نظر دارند.
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- ظاهراً تریلر معرفی Intergalactic: The Heretic Prophet به تاریخ عرضه آن اشاره دارد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
نظرات
اون زمان که من مخالف خرید بتسدا توسط مایکروسافت بودم یه عده منو هیت کردین
حالا به حرفم رسیدین؟
مثل روز برام روشن بود که این خرید هیچ چیز مثبتی نداره
ولی مایکروسافت مثل یه بچه پولدار ولخرج سرمایه رو برباد داد
خب ی سری از استودیو ها از اینکه توسط یه ناشر خریداری و بعدا تعطیل بشن به شدت میترسن
از اینکه خودشون ی گیم AA بدون دراسر و ترس از تعطیل شدن بسازن خیلی راحتترن
شرکت بتسدا هم متاسفانه تو اوضاع خوب و جالبی نبود و مجبور به فروش خودش شد
به امید اینکه مایکروسافت عصای دستشون بشه
اگر بازی یک استودیو نمیتونه خوب بفروشه و جایزه ای ببره و نظر منتقدان رو جلب کنه همش بخاطر ضعف مدیریتی ماکروسافت هست که نه بلده تبلیغات درست بکنه نه از بازی و کارکنان حمایت درستی بکنه…و بجای اینکه در مدیریت تغییری ایجاد کنن استودیو های خلاق رو از کار بیکار میکنن …
مهندساشون بهترین کنسول ها رو میسازن ، بهترین استودیوهای خلاق زیر دستشون هست ، بهترین بازی و فرنچایز ها رو در اختیار دارن ، پول زیادی هم دارن.، ولی تمام مشکلات از مدیریت مزخرف ماکروسافت هست که عرضه نداره از این موقعیت ها استفاده بکنه … .
اصن دلیل جدال ftc با مایکروسافت سر همین چیزا بود همه ftc رو هیت میدادن!
البته دلیل مخالفت تو این بود که شاید سونی دیگه نتونه تمام نسلارو ببره که موفقم شدید و با این خرید سونی این نسلم برد
*آقای توماس ماهلر (Thomas Mahler)، مدیر استودیوی Moon و کارگردان خلاق سری Ori :
خطاب به کسانی که سالها به من میگفتند چرا استودیوی Moon را به ناشران بزرگ نمیفروشید، دلیلش این اتفاقات است
–
اینکه چندین استودیو خطاب ب کارمند های استودیوهای تعطیل شده گفته اند ک رزومه خود را برای ما بفرستید؛ واقعا خوشحال کننده بود
دمتون گرم
هنوزم هستن استودیو های خوب بازیساز
#هنوز_هم_انسانیت_هست
درسته تعطیل شدن استودیوهای کارنامهدار ناراحتکننده است ولی برای بازیسازهای با استعداد همیشه کار هست.
واقعا حرفاشون ناراحت کنندس. کن لوین هم به تعداد زیادی از کارمندای اخراج شده ی این استودیو ها پیشنهاد شغل داده دمش گرم
مگه کسی روانیه یا خودآزاری داره بره زیر دست کن لوین کار کنه ؟
دم دم تک تک افرادی که به هر نحوی از ایجاد فرصت شغلی گرفته تا حتی فقط یک پیام ساده گرفته ، از افراد اخراج شده حمایت کردن گرم
هنوزم میشه انسانیت رو دید و به شدت برای مدیر عاملان مایکروسافت متاسفم بابت این تصمیم احمقانه ، صرفا از مدیریت کردن استدیو خریدن و اخراج کردن و اداره سرویس گیم پس رو بلدن 😑
خدایی دم همشون گرم آدم بغضش میگیره واقعا، پیشنهاد کار هم دادن به این طفلکا چی از این بهتر مرسی به این اتحاد و همدردی
استودیو Arrowhead هم حجت رو تمام کرد خب راست میگه چرا واگذارش نکردی بی انصاف انشالله خدا بزاره تو کاست که اینطوری این بدبختا رو از نون خوردن انداختی حسود بدبخت حاضر شد تعطیلشون کنه اما واگذارشون نکنه که یه وقت مثلا سونی نخره و تبدیل به یک استودیو شاهکار سازشون کنه
هر چی فکر میکنم جز این حرفی ک زدی حامد جان نمیتونم دلیل دیگه رو پیدا کنم ک چراااا مایکروسافت حداقل استودیو های مربوطه رو واگذار نکرد !
مثل همیشه هادی جان همون ضرب المثل همیشگی دیگی که واسه من نجوشه سر سگ توش بجوشه عه خب وقتی خودم نمیتونم سودی کنم چرا اجازه بدم بقیه سود ببرن تعطیلشون میکنم که یه وقت نرن زیر مجموعه کمپانیه های دیگه به حداکثر پتانسیلشون برسن و به ریش من بخندن
باز خدا پدر مادر اون امبریسر گروپ رو بیامرزه که استودیو گیر باکس رو تعطیل نکرد گذاشتش برای فروش تیک تو هم اومد به قیمت ۴۶۰ میلیون دلار خریدش هرچند بازم فکرمیکنم اونم به فکر منافع خودشه یهو میبینی به پول نیاز داشته گفته چرا تعطیل کنم بزار بفروشم اون پول رو تزریق کنم به استودیوهای دیگم برای بودجه بازیاشون مایکروسافت هم به قول خیلیا چون چیت پول بی نهایت زده با خودش گفته چرا بفروشمش من که به پول احتیاج ندارم بزار تعطیلشون کنم بره اینطوریم دیگه نه مستقل میشه نه میره زیر مجموعه کمپانیه دیگه به همین سادگی یعنی غیر از این چیز دیگه ای نمیتونه باشه هادی جان
همه دنبال ماهی گیرین ولی خوب میشه پر این صورت
کار مایکروسافت واقعا نفرت انگیز بود
کسی نیست یه این کارگردان Helldivers بگه مرد حسابی تو خودت نزدیک بود توسط سونی اخراج شی و پرونده استودیو رو ببنده بعد الان نشستی داری از یه شرکت چند تریلیون دلاری ایراد میگیری؟
جالبه کل شرکت هایی که بیانیه دادن رو با تموم دارو ندارشون قیمت بزاری یک چهارم در آمد یک روز مایکروسافت هم نمیشه!
شما اگه عرضه داشتید الان صاحب یه شرکت چند تریلیون دلاری با پایه های بسیار محکم بودید نه اینکه کل وجود استودیوتون به این بند باشه که بازی امسالتون خوب می فروشه یا نه
یارو داره حرف از بسته شدنه ی شرکت بازی و ازبین رفتن ای پی ها میزنه تو داری حرف از ارزشه سهامه مایکروسافت میزنی 😑هرچند فن بویی دیگه انتظاری نمیشه داشت ازت حاضری هرچیزی بگی برا طرفداری حالا اون چیز ربط داشته باشه یا نه یا شایدم عاشق دیس لایکی مثله سیروسو دختر گیمرو یانگ بوی
چقد Cd projekt Red و استودیو moon بامرام هستن/واسه همینه بازی های هر دوتاشون خوبه و در ذهن هر کسی که بازی کرده ماندگار شدن.در مورد تانگو گیم ورکس هم احتمالا تعدادی زیادی ازشون به استودیو جدید شینجی میکامی ملحق بشن.
واقعا خوشحالم از همدردی هاشون… پایان تلخ و عجیبی برای این استودیو ها بود…
🤝
حیف مایکی ناامیدم کردی خدارو شکر سی دی رو نخریدی و خدا کنه هیچ شرکتی سی دی رو نخره
درسته مایکروسافت کلی استودیو داره اما متاسفانه با تعطیلی این استودیو ها به خصوص آرکین و تانگو، ممکنه از لحاظ روحی روی بقیه استودیوهاش تاًثیر منفی بزاره! طرف میگه بیام از جون دل وقت بزارم بازی بسازم که آخرش بشه این! چه تضمینی وجود داره مارو نَبندن .
واس آقای جان جوهاناس بدجور دلم سوخت توییتش خیلی ناراحت کنندهس
دم رمدی و سی دی پراجکت و مون استودیو گرم
حداقل تانگو تعطیل نمی کردی یزید
درود بر این حمایت قابل تحسینشون
حالا دیگه همه فهمیدن وقتی یه ابر کمپانی یه ناشر میخره چه اتفاقات اسف باری میتونه رخ بده .
تازه این اول راهشه و باز تعدیل نیرو ها ، افزایش قیمت ها از جمله سرویس اشتراکیش و خارج کردن آیپی های ارزشمند از مسیر اصلیشون (مثل کاری که WB با سری بتمن کرد ) پیش روی جامعه ی مایکروسافته .
ابراز احساسات میکامی تو حلقم
د لامصب کمی ناراحتی از خودت نشون بده (تانگو بسته شد ناراحت کنندست) چیه میگی😂😂
هم خدارو شکر که رمدی و مون کارمندای تانگو و آرکین رو حاضرن استخدام کنن❤️
مایکروسافت………..