چگونه پایان دو بازی Elden Ring و Bloodborne مسیرهایی متمایز را برای FromSoftware نمایان میکنند
اگرچه Elden Ring و Bloodborne هر دو از آثار استثنایی زیر-ژانر سولزلایک هستند، پایانهای متفاوت آنها مفهومی را آشکار میکنند، که به نظر میرسد FromSoftware هنوز روی آن سرمایهگذاری نکرده است.
سابقه FromSoftware با عرضه بازیهای موفق گره خورده است. از Demon’s Souls گرفته تا آخرین بازی آنها یعنی Armored Core 6: Fires of Rubicon، همگی طرفداران خاص خود را دارند. در کنار تمامی این آثار، قضیه برای Elden Ring و Bloodborne متفاوت است و هسته مباحث زیادی را در جامعه بازیکنان، به خود اختصاص دادهاند. Elden Ring که در اوایل سال ۲۰۲۲ عرضه شد، هنوز در ذهن بازیکنان تازه است و بهزودی، با دریافت یک بستهالحاقی، ماجراجویی حماسیاش به پایان میرسد. از سوی دیگر، محتوای Bloodborne در سال ۲۰۱۵ به انتهای خود رسید و طرفداران مشتاق آن، به جایی رسیدهاند که خود دست به ساخت دنباله و ریمستر این اثر میزنند.
همانند بسیاری از بازیهای سولزبورن، دو بازی Elden Ring و Bloodborne از منظر گیمپلی و روایت، عناصر مشترک زیادی دارند. با این وجود، ویژگیهایی خاص هر کدام، این دو اثر را از هم متمایز کردهاند. در حقیقت، تفاوت آنها در زیباییشناسی و تمرکز ساختاری (مثل جهان باز بودن Elden Ring) آشکار میشود. با این حال، از دیگر تضادهای مهم این دو اثر، بخش پایانی آنهاست که هر کدام، FromSoftware را در مسیرهای کاملا متفاوتی قرار میدهند.
در نگاه اول، به نظر میرسد که دو بازی Elden Ring و Bloodborne بخش پایانی مشابهای دارند. هر دو اثر بازیکن را در مسیری نسبتا خطی از دانجنها قرار میدهند که پس از رویارویی با باسها، خود را در منطقه نهایی میبینید. رویکرد منحصر به فرد Elden Ring و Bloodborne، اینجا از هم متمایز شده است. مثلا در Bloodborne، باسها و پایان نهایی بر اساس انتخابهای بازیکن، از هم منشعب میشوند. در مقابل، Elden Ring از بازیکن میخواهد تا قبل از انتخاب یک پایان، چند باس مختلف را در قالب مراحل فرعی شکست دهد. در نهایت، بازیکن پایان را بر اساس مراحلی که انجام داده، انتخاب میکند.
مشخصا، رویکردهای متفاوتی در قبال انتخاب پایانها وجود دارد، اما رویکرد مشابهای در دیگر بازیهای FromSoftware همانند Dark Souls و Sekiro پدیدار میشود. بازیکن جایی متاثر میشود که به جای تماشای تیتراژ پایانی، گشت و گذار در پرده آخر بازی را برگزیند و تمام بازی را کاوش کند. Elden Ring، سرافرازانه، مناطق زیرمینی و Consecrated Snowfield را به عنوان چالشبرانگیزترین محتوای اواخر بازی به نمایش میگذارد. این در حالی است که Bloodborne، باسهای فرعی و مناطقی چون Ebrietas و Castle Gainhurst را در گوشه و کنار دنیای تاریک خود جای داده است.
بخش انتهایی Bloodborne تجربهای خالص از ترکیب دو ژانر Roguelike و Soulslike را ارائه میدهد
با در نظر نگرفتن بستهالحاقی، بخش پایانی بازی Elden Ring از نقشه متراکم، تمرکز بر سختی و تجربه آنلاین Colosseums تشکیل شده است. با اینکه چنین رویکردی زمان گیمپلی را افزایش میدهند، اما اغلب در رفع خستگی بازیکنی که پایان بازی را دیده عاجز میشود. بازیکنان، بسیاری از مناطق Elden Ring را در بازی نادیده میگیرند، چرا که بخش زیادی از آنها اختیاری هستند. به جای محتوای غنی اما ثابت Elden Ring، بازی Bloodborne دانجنهای Chalice را در اختیار دارد. Chalice Dungeons، ماهرانه جنبه اکشن ژانر Soulslike را حفظ کرده است و به طور غافلگیرانهای، آن را با سبک و سیاق Roguelike ترکیب میکند.
وقتی بازیکنان، بخش از پیش آماده شده Chalice Dungeons، که به طور فزایندهای سختتر میشود را تمام میکنند، با به دست آوردن یک توانایی خاص، میتوانند مراحل تصادفی ایجاد کنند. این نقطهای است که Bloodborne به عنوان یکی از آثار استاندارد FromSoftware، با عناوین Roguelike ترکیب میشود و عملکردی دوگانه از خود نشان میدهد. Chalice Dungeons با تعداد زیادی از ویژگیهای منحصر به فرد، چندین ساعت تجربه جدید را فراهم میآورد.
FromSoftware به طور معمول از چنین الگوریتمی استفاده نمیکند، اما ادغام آن در بخش پایانی Bloodborne، باعث شده تا بسیاری از بازیکنان با وجود دیدن تمام بخشهای بازی، همچنان مجذوبش شوند. همیشه جا برای بازیهای استاندارد Soulslike وجود دارد ولی وجود Chalice Dungeons، حس کاوش و غیرقابل پیشبینی بودن را افزایش میدهد. اگر دانجنهای بازیای به وسعت Elden Ring، با دانجنهای تصادفی Bloodborne معاوضه شوند، به طور بالقوه، FromSoftware میتواند سبک کاملا جدیدی در چشم انداز بازیها خلق کند.
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- ظاهراً تریلر معرفی Intergalactic: The Heretic Prophet به تاریخ عرضه آن اشاره دارد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
نظرات
فرام نشون داد که هم توی دارک خوبه هم توی مجیطای رنگی تر
امیدوارم هر دو هم ادامه بده
واقعا ایده جنریت کردن دانجن به صورت رندوم تو بلاد بورن خیلی خوب بود، کاش تو آثار بعدیشونم استفاده میشد ازش الخصوص همین dlc جدیده
آخر تو کف بلادبورن جون میدم من
دقیقا منم همین حالو دارم لعنت ب سیاست سونی و انحاصری کردن بازی
دوستان دو تا سوال داشتم ممنون میشم جواب بدید.
برای منی که به بازی های سولز لایک هیچ آشنایی ندارم و تاحالا بازی نکردم بنظرتون میتونم بلادبورن رو بازی کنم ؟
و بعد داستانش سر راسته ؟ منظورم اینه که مثلا لست اف اس من کامل با بازی کردن فهمیدم و لازم نبود مقاله برای داستانش بخونم ولی الان بایوشاک دارم بازی میکنم و متاسفانه هیچی از داستان نمیفهمم با اینکه زبانم خوبه .
نه داداش سر راست نیست ولی بنظرم تو یوتیوب داستانشو ببین چند تا ویدیو بودن که توشون خیلی قشنگ داستانو توضیح میدادن
سپاسگزارم 🙏
فقط یک سوال دیگه داشتم تو کامنت قبلی گفتم
درجه سختیش چطوره ؟
برای منی که سولزلایک بازی نکردم میتونم تمومش کنم ؟
و اگر نه بازی سولزلایک برای شروع چه بازی خوبه ؟
درجه سختیش به خودت بستگی داره پس نمیتونم نظری بدم ولی برای خودم کمی از الدن رینگ سخت تر بود و بنظرم برای شروع الدن رینگ خوبه بعدش بلادبورن
مرسی بابت راهنمایی
مقاله داستان بایوشاک یک در سایت هستش میتونید مطالعه کنید
برای داستان بلادبورن هم همینطور
سپاسگزارم
حتما مطالعه میکنم 🙏
سلامی دوباره آقای حقیقی
ببخشید یک سوال داشتم
میتونم بپرسم کتاب BIOSHOCK:RUPTURE رو از کجا تهیه کردید ؟ چون عکسش تو مقاله بایوشاک بود .
ممنون میشم جواب بدید.
کلا داستانای سری سولزبورن یه مقداری فهمش تو گیم سخته باید یه ویدویی چیزی ببینی مثلا من یادمه تو دارک سولز ۲ عملا هیچی از بازی نمیفهمیدم بنابراین یچی تو یوتیوب ببین قبلش/ سطح بازیاشم اگه بار اولت باشه تو چهار پنج بار مردن احتمالا دستت میاد البته بجز بعضی باس فایتا/ بنظرم برای شروع بهتره با الدن رینگ شروع کنی البته بلادم اوکیه
ببخشید طولانی شد. ببین داداش. اول اینکه باید ببینی سولز با شخصیتت سازگاره یا نه. یعنی حتی شده ۵۰ بار به خاطر یک اشتباه ریز توی جاخالی یا ضربه زدن ببازی و کل پولایی که خرج نکردی از دست بره (البته یک بار بازی بهت فرصت میده بری همونجا و پولاتو برگردونی). در صورت اینکه سازنده هدفش فقط خراب کردن اعصابت نیست.مهم تلاش کردن و عزمه. وگرنه سولز با only up فرقی نداشت. اگه فک میکنی تا آخر میتونی تحمل کنی این ژانر مناسب شماست. در زمینه داستان هم بگم فرامسافتور که استودیو سازندست شیوه خاص خودشو برای روایت داره. مثلا همینجوری داستان رو برات حاضر آماده نمیذاره.اگه انگلیسیت بیسته باید بری نامه ها، سنگ نوشته ها، npc ها، باس ها و دیالوگ ها رو بررسی کنی اگه هم نه میتونی داستان فارسیش و آموزش هاش رو تو همین یوتیوب پیدا کنی. (ولی اگه انگلیسیت خوبه خیلی آموزش های بهتری توی یوتیوب گیر میاری). از لحاظ درجه سختی هم اینکه قابل تعیین کردن نیست و همه توی یک سطح بازی میکنن. اوایل که با الگوریتم بازی آشنایی و عادت نداری ممکنه سخت یا خیلی سخت باشه. ولی وقتی قدرت بگیری و حرفه ای شی بازی بهت خیلی میچسبه. پیشنهاد منی که الدن رینگ و بلاد بورن و دارک سولز ۳ رو پلاتین کردم اینه که از الدن رینگ شروع کنی. چرا که از لحاظ آرت استایل بعد از بلاد بورن بهترینه. مبارزات کلی کار شده. طراحی محیط و باس بیست. از لحاظ تنوع بهترینه. چون اولین سولز بورن جهان بازه میتونی وقتی یه باس گیر کردی بری مناطق دیگه و با کللللییییی لوت و آیتم ها و لول های بالاتر برگردی. ولی اینو بدون ۹۹ درصد کارت به یوتیوب میفته چون حتی الدن رینگ که به نظرم آسون ترین سولزه بازم پیچیدگی های خودش رو داره. ولی مطمئن باش به هر سختی ای می ارزن بازی های این سبک.(جون هر کسی دوست داری اگه شروعش کردی نصفه ولش نکن)
چه توضیح مفصلی
دمت گرم . از این جهت خیلی دوست دارم بازی سولز لایک بازی کنم چون از کشتن باس ها خیلی خوشم میاد و شنیدم که بازی های سولز لایک خیلی باس دارن
درسته که باس های گاد رگناروک در حد الدن رینگ نیست ولی وقتی تو رگناروک یه باس باهم برخورد میکرد با لذت میکشتمش
انگلیسیمم یه ۵ سالی هست کلاس میرم یعنی میتونم صحبت های npc ها رو با مقالات بخونم
پس از همون الدن رینگ شروع میکنم
بازم مرسی بخاطر توضیح مفصل
از اونجایی که dlc های فرامسافت یه سوپرایز بزرگ واسه secret boss دارن که به lore اصلی مربوط میشه شدیدا منتظرم ببینم با کی قرار هست روبرو بشیم.
خودم شخصا امیدوارم godwyn باشه
بلادبورن خاص ترین بازی میازاکی هست…
یک اثر هنری بی نقص …
خودش هم گفت بلاد بورن بازی مورد علاقشه. چون اون طور که خودش میخواست اون رو ساخت.