گزارش: اعضای Rockstar Games از کرانچ و فشار کاری میترسند
دقایقی پیش، شایعهای از رسانه کوتاکو مطرح شد مبنی بر اینکه جدیدترین محصول Rockstar Games، یعنی GTA 6، احتمال دارد تا سال ۲۰۲۶ تأخیر بخورد.
حال، در گزارشی دیگر آمده است که کارمندان Rockstar Games از کرانچ کاری میترسند و همین موضوع نیز از دلایل به تأخیر افتادن GTA 6 بوده است. در گفتوگوی یکی از این کارمندان با رسانه Aftermath، نگرانیهایی از کرانچ و فضای کاری مسموم بیان شد:
من در دو پروژه اخیر Rockstar Games فعالیت کردم و جفت آنها کرانچ شدیدی داشتند. من قبل از این پروژهها موهای خاکستری کمتری داشتم. ترس ما از این است که Rockstar Games به رفتار سنتی خود بازگردد و فضای کاری باز هم مسموم شود.
اولین تریلر GTA 6 در ماه دسامبر سال گذشته (آذر ۱۴۰۲) منتشر شد و رکوردهای زیادی را جابهجا کرد. شایعات متعددی در باب زمان انتشار دومین تریلر ارائه شده؛ اما تا زمان اعلام رسمی Rockstar Games، نمیتوانیم هیچکدام از این گزارشات را تایید کنیم.
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- ظاهراً تریلر معرفی Intergalactic: The Heretic Prophet به تاریخ عرضه آن اشاره دارد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
نظرات
🟢 منظور از کرانچ چیست؟!
چون کرانچ یک حرکت ورزشی میباشد.
نمیدونم چرا فکر میکنید که اگر از کلمات خارجی در جملات خود استفاده کنید، باکلاس خواهد بود!!
فشار کاری بالا برای کارمندانی که باید در موعد مقرری (ددلاین)، پروژهای را تحویل بدند.
بحث باکلاسی نیست. کرانچ چون معادل فارسی کوتاهای نداره و به همین نام در جامعه گیمینگ جا افتاده، ازش استفاده میکنند.
پ.ن: تاخیر در بازیهای راکستار موضوع عجیب و تازهای نیست. برای همین GTA 6 هم احتمالش خیلی زیاده که با تاخیر منتشر بشه.
کرانچ به فشار کاری بالا برای رسوندن پروژه به زمان تعیینی داده شده گفته میشود. چیز عجیبی نیست شما خیلی اصطلاح داری که معادل فارسی چندانی نداره برای مثال کامپیوتر رو چه کسی واقعا میگه رایانه وقتی با یارانه اشتباه گرفته میشه به ناخودآگاه.
موهای خاکستری که خیلی خوشگله ، اتفاقا بزار بیشتر خاکستری شن جذاب تر شی
اگه وسط سرش چیزی بمونه دیگه غیر این که فایده نداره
شاید مثل بازی سایبرپانک اعضای راکستارو تهدید به مرگ کنن چون الکی نیست ۱سال دیگه صبر کنن
اگر طرفدار های سی دی پراجکت تهدید به مرگ کردن ،طرفدار های راکستار دیوونه تر از این حرف ها هستن هولوکاست دو رو اجرا میکنند بخدا …بعضی طرفدار ها چون به جای سلول خاکستری مغز سلول قهوه ای دارند …
اوخی دلم شوکست
دیگه دور کاریم براشون سخته میخوان کلا کار نکنن انگار
۱۲ سال گذشت یه گیم باس میساختید با کلی بودجه
یه مشت کارمند گ.ش.ا.د توی راکستار کار میکنند
حقوقشون رو کامل میگیرن توی خونشون دورکاری هم انجام میدن آخرش غر هم میزنن که کار سنگینه
حالا توی ایران جوون بدبخت برای چندرغاز پول باید توی سخت ترین شرایط صبح تا شب کار بکنه آخرم میاد خونه غذا بادمجون گوجه با نون بهش میدن
هر جامعهای بر اساس سطحی که داره طالب راحتی و رفاهه. رفاه در یک کشور ممکنه به یک حقوق بخور و نمیر حتی با کار طاقت فرسا خلاصه بشه اما در یک کشور دیگر ممکنه اپسیلونی فراتر از استانداردها کار کردن، مساوی باشه با اعتراض فردی و یا اعتراض سراسری. دغدغه در یک کشور ممکنه بنزین و نان باشه در یک کشور از مسئله رفاه گذشته باشن و مسئلههای روانی، درونی، حقوق زنان و رفاه در سطوح بالاتر به دغدغه های جدید تبدیل بشن.
جوان ایرانی در یک محیط عقب افتاده و منفعل و بسته معلومه باید برای چندرغاز پول تلاش کنه و اون جوان کشور جهان اولی که در بستر اقتصادی مناسبتر قرار داره کاملاً حق داره دغدغههای جزئیتر داشته باشه وقتی در این بستر مطلوب با انتظارات بسیار متفاوت رشد کرده. شما هم اگر سطح اقتصادی و فرهنگی جامعهای که درش زندگی میکردی به درجات مناسبی میرسید و دغدغه های امروزی شما برطرف میشد، بعد از اون، بیدغدغه نمیشدید، از نیازهای اولیه سراغ نیازهای جوامع مدرن میرفتید و برای دریافت حق و حقوق بهتر و بهبودهای بیشتر تلاش میکردید و نیازهایی که الان خوابشون رو هم نمیبینید در زمان برطرف شدن نیازهای اولیه، به اولویت تبدیل میشن.
عالی توضیح دادید آقای کریمی 🌹
احسنت
یکی از منطقی ترین و زیباترین متن هایی که تو چند وقت اخیر خوندم
و در واقع به این ترتیب با اون محیط میشه پیشرفت و پیشرفت تر کرد
فک میکنم ما از اونا بیش از ۲۰ سال عقبیم
مثلن اونا دیگه دارن به این نتیجه میرسن که از شبکه های اجتماعی و گوشی و اینا باید فاصله بگیرن و رو خودشون کار کنن ولی اینجا حتی فکر کردن به همچین چیزی جوک حساب میشه چون هنوز نه فرهنگ نه اجتماع نه محیط اجازه این کار رو میده
مثل این میمونه هردو گروه دارن یه کتابی رو میخونن اونا بخش های اولیه رو رد کردن و رفتن سراغ چیز های جزئی تر مدرن تر بهتر بهینه تر پیچیده تر درونی تر
و ما هنوز تو درس یک و دو گیریم
تاخیر این بازی یعنی مثل صد تا کابوس شب می مونه
همین الانم واقعا صبر کردن سخت شده
اگر رونمایی نمی شد عیب نداشت ولی خب وقتی رونمایی کردن و می دونیم با چه شاهکاری قراره طرف باشیم سخته خیلی
بدبختانه راک استار سابقه تاخیر زدن تو بازیاش زیاده
کرانچ کاری و این چرت و پرتا چیه قبلا هم کارمنداش از حضوری شدن شرایط کاری می نالیدن
خیلی به قول گفتنی مس مس می کنن
امیدوارم همون ۲۰۲۵ عرضه بشه
با این وضعیت اوایل و اواخرش مهم نیست فقط ۲۰۲۵
وقتی بازی رونمایی نمیشه ایده ها هنوز خامه.وقتی حتی یه تریلر میاد که فضای بازی رو مشخص میکنه طرفدار ها شروع میکنن به ایجاد ایده پردازی.متاسفانه این کارو واسه شرکت سخت میکنه.مطمئن باشید دهها ایده از بازی حذف شده و به بازی اضافه شده بعد از منتشر شدن تریلر.شک نکنید.کلی ایده جدید وارد تیم شده که میخوان اون رو بگونجونن.پس کرانچ و یا تاخیر یکی رو باید در نظر داشته باشیم.
کرانچ دهن سازنده سرویسه.تاخیر دهن طرفدارا.انتخاب با راکستاره.
کار روی مورد انتظار ترین بازی تاریخ همچین بهایی داره
راکستار “قانوناً” حق و قابلیت این رو داره که وضعیت تیم رو به سمت کرانچ و افزایش ساعات کاری کارمندان بیشتر از حد عرف (/قراردادشون) ببره؟
یا اینکه کارمندها میتونن در صورت وقوع چنین چیزی شکایت قضایی انجام بدن؟
طبق قانون دولت فدرال آمریکا و بر اساس قرارداد، کرانچ غیرقانونی نیست. بر اساس قانون «اضافه کار»، متخصصین کامپیوتر که مقداری بالاتر از حقوق سالانه دریافت میکنن، کارمند آزاد حساب میشن و بدون دریافت مزد اضافی باید کار کنن. قراردادهای همکاری در شرکت های بزرگ طوری تنظیم میشه که کارمند نمیتونه از کرانچ فرار کنه، البته کاملاً بر اساس قانون تنظیم شده.
ایالات های مختلف آمریکا برای کارمندان ساعتی یک سری قانون تصویب کردن که بر اساس این قوانین، نمیتونن انتظار کار کردن فراتر از ساعات مشخص داشته باشن شرکتها، اما قراردادها در شرکتها و استودیوهای گیمینگ طوری تنظیم میشن که از یک مقدار حقوق مشخص به بالا یا تحت یک سری شرایط شما کارمند آزاد حساب میشی و میتونن ازتون به هر اندازهای بدون حقوق بیشتر کار بکشن.
راکستار باید آروم آروم و پله پله مجددا حضوری میکرد کار کردنه کارمندهاش رو بعد از ماجرای کرونا
نترس
میگن اولش درد داره
🤣
شیگرو میاماتو یکی از بزرگان دنیای بازی سازی یه حرف خیلی جالب داره که میگه ” یه بازی خوب با بهینه سازی عالی و کار به اندازه به عنوان یه بازی عالی و بدون نقص دست بازیباز میرسه و همونجوری هم تو ذهنشون میمونه ، ولی یه بازی شاهکار که بهینه سازی ضعیف داشته و با عجله با چسب به هم چسبانده شده همیشه به عنوان یه بازی ضعیف تو ذهن ها میمونه و در طولانی مدت هم از یاد همه پاک میشه”
در مورد اینکه برای خوب دراومدن بازی باید چه کارهایی و چه سیاست هایی به خرج داد میشه یه مقاله جامع نوشت . ولی فقط همینو بگم:
راکستار با رد دد دو و قبلش با سرقت اتوموبیل پنج عملا کاری کرد که نه تنها کل جامع گیم بلکه کل دنیای سرگرمی یه تکون اساسی خورد. بازی های اخیر این شرکت به معنای واقعی کلمه خودشون معیار تعیین استاندارد تو سبک های خودشون یا حتی سبک های مرتبطشون بودن.
این بدین معنی هست که…اون کارمندی که پاشو تو شرکت راکستار میذاره ، از همون اول کار معلومه که با چه شرایطی سروکار داره.
هیچ موقع یادم نمیره ، سر جریان رد دد دو چقدر پشت سر این صاحب کار و مدیرای این شرکت حرف درآورده بودن.
من از شما میپرسم، آیا اگه این مدیرا هم مثل مدیرای یوبیسافت یا الکترونیک آرتز یا حتی اکتیویژن بودن، ما یک درصد از تاثیری که دوتا بازی قبلی این شرکت داشت رو میتونستیم ببینیم؟؟!!.
بازی ساختن اونم تو این برهه زمانی کار هر کسی نیست…گذشت اون دوره ای که طرفو بخاطر بازی کردن مسخره میکردن. الان خانواده های مدرن هر خونه حداقل یدونه کنسول بازی برای خودش داره یا دیگه هیچی نباشه تو گوشی با پابجی و وارزون یا حتی کلش رویال برای خودش مشغوله. بعد راکستار هم از جایگاه خودش تک این صنعت رو به رشد آگاهی کامل داره . برای همینه که چهار چشمی مواظب کارکنانش هست که به اندازه و درست کار کنن تا نتیجه نهایی به اون حد از اعلا بودن برسه. اینکه نسخه بیس رد دد دو از صد تا بازیهای دیگه با اپدیتشون روون تر و بهینه تر اجرا میشه بیخود نیست…
آها…در مورد فشار کاری بیش از حد هم بگم. حاضرم شرط ببندم که بیشتر اونایی که از فشار بیش از حد این شرکت شکایت کردن ، فقط داشتن نق میزدن . محاله مدیران و بالا دستای این شرکت فکر راحتی کارمنداشونو تو این شرایط سخت کاری نکرده باشن. یا این بوده یا اینم که طرف به عنوان یه رکن بازیسازی معمولی و رو به رشد به راکستار اومده.
این همه حرف زدم که اینو بگم….شما میخوای کرانچ کن، میخوای فشار بیار میخوای تعدیل کن …هرکاری دوست داری بکن
فقط نتیجه رو به همون اندازه رد دد دو و جی تی ای پنج پولیش شده و بهینه شده تحویل ما بده
هر کسی هم از این موضوع راضی نباشه ، گیمر نیست.وسلام
فکر کن بازیساز ها با این وضع کیفیت و بهینه سازی گیماشون میان دم از کرانچ هم میزنن
کلا این اروپایی ها کم کار میکنن و حقوق هم زیاد میگیرن
کرانچ یعنی اضافه کاری و زحمت کشیدن و وقت گذاشتن تا اون بازی با کیفیت باشه
جالبیش اینه فقط هم تو استودیو های غربی مانور میدن که کرانچ چیز بدی هست وگرنه تو فرهنگ استودیو های شرقی از این خبر ها نیست و اولویت بازی خوب بیرون دادنه هر چقدر هم زحمت و تلاش بخواد
فرهنگ مردم شرقی و آسیایی زحمت کش بودن هست برخلاف اروپایی های مفت خور
تازه حقوق این کرانچ و اضافه کاری هم میگیرن ولی گله دارن
جدا خنده ام میگیره کسی میگه بازیسازی کار سخت یا دشواری هست
وقتی من گیمای یه کمپانی رو پلی میدم و تک تک انیمیشنها و دیالوگها و فیزیک و وسایل نقلیه تکسچرها و مدلهای Npc ها و مدل ساختمونای شهر، و حتی تکسچر گل و درخت گیم های یک دهه پیششون داره تو گیمای جدیدشون هم تکرار میشن و کل بازیشون Reused Asset هست من چطور باور کنم بازیسازی کار سختیه؟
وقتی ۹۰ درصد گیمایی که داره میاد گرافیکشون از یگمیا نسل قبل ضعیف تره و کلی باگ و افت فریم داره من چطور باور کنم به بازیساز سخت گذشته؟
بابا حالا چه عجله ایه، ده سال دیگه هم روش
معرفی کنین بعد بمیرین لطفا😂
هرکس خربزه (میره راکستار) باید پای لرزش هم بشینه🤣
خب بله ، ناگفته نمونه رد دد ۲ هم با این که به شاهکاری بی بدیل تبدیل شد ولی همونم ماه های آخرش ، کارمندان زیر کرانچ شدید بودن !
چی بگم والا ، اخرای کار بازیه ، این یکم کرانچو تموم کنید از شرش خلاص بشید خب…
من خودم شخصا برای کاری که علاقه دارم حتی بیخوابی هم میکشم ، شماهم دوست نداری اگه ، برو خدا روزیتو یجای دیگه بده
“ترس ما از این است که Rockstar Games به رفتار سنتی خود بازگردد و فضای کاری باز هم مسموم شود.”
ای کاش به رفتار سنتی خودش برگرده که شمایی که چندسال خوردین و خوابیدید به بهونه کرونا و مینشستید توی خونتون یه کار کمی میکردید
وقتی کارمند تحت فشار کاری قرار بگیره قطعا کاراییش پایین میاد و رو کار تاثیر میزاره فضای صمیمانه و ارامش در تیم خیلی مهمه راکستار هم اینو میدونه نزدیک یک میلیارد دلار هزینه بازی کرده ده سال زمان نمیاد همرو با یه کرانچ مثلا شش ماه یا یک سال یا هر چی خراب کنه کارمند نیاز داره روز تعطیلش رو کنار خانوادش باشه یا بره بیرون بگرده روحیه داشته باشه و انرژی این طبیعی هست .ترس اخراج نداشتن تعطیلات اخر هفته از طرفی مشکلات زندگی هر فرد اینا رو عمکرد مغز انسان اثر میزاره معلومه کارایی کارمند پایین و راندمان کاری قابل قبولی ندلره در مقیاس بزرگ این راندمان پایین مشخصا تر میزنه تو کیفیت پروژه کرانچ کاری کابوس همه کارمندان بازی سازی
اینا تو زمانه کرونا تو خونه هاشون کار کردن برایه همون الان میرن شرکت ناراحتن میگن ما میخوایم تو خونه کارکنیم تو گزارشاته قبلی اینجوری گفتن از ناراحتیشون وگرنه اینا بحثشون کاره سنگین نیست بحثشون تو شرکت کار نکردنه دوست دارن زمان کرونا ک خونه بودن پیش خانواده الانم همش خونه باشن چیزی نیست خوشی زده زیر دلشون
درست میگی ولی راکستار از بقل همینا صد برابر دراورده جایی نمیخوابه اب زیرش بره یکدوم از این کارمندا بخاطر قرار دادی که دارن اگر اذیت هم بشن از ترس اخراج میترسن بگن طبق قرار داد طرف از این کارگردان های یته غول الکترونیک ارتس بود …….نگرد با اینکه از ایی ای اومده بود بیرون بازگو کنه چی شده همین دو سه روز پیش خبرش اومد میخام بگم معلوم نیست چه نسخی از این مادر مرده ها گرفتن که …….نمیکنن بعد بیرون اومدن هم واقعیت رو بگن همین جی تی ای انلاین خدایی چقدر تو همین مدت کرونا کارمندا تو خونه دورکاری دراورد کم نزاشتن تو کار شما خوب کار کن دور کاری کارکن به قول قدیمیا اهنگرا تو بدم بمیرو بدم
کاش منو ثبت نام میکردن هفت روز هفته براشون کار میکردم خخخ 😂
کلا راکستار خیلی سخت گیره و توجهش به جزییات مثال زدنیه
یادمه برای ساخت بازی RDR2 کارمنداش همه شاکی بودن از سختی کار و… ولی خب نتیجه ش شد شاهکاری به اسم RDR2
شایعه هست…
نباید زیاد با کارمندای راکستار توجه کرد. مثل خبر قبلی که میگفتن تو ایام کرونا خیلی بهشون خوش گذشته. و نمیتونن ازش دل بکنن…
جامعه ما ثروت های کلانی در این اقلیم دارند اما کارگران و کارمندان ما با کمترین امکانات و حداقل دریافتی از طرف کارفرما یا ارگان خود مواجه هستند به قول آقای کریمی زمانی که دغدغه های یک جامعه مرتفع شود کارگر یا کارمند دنبال امکانات و امتیازات بیشتر میرود اما متاسفانه این در جامعه ما به هیچ عنوان صدق نمی کند .
ای کاش کارمندان عزیز راکستار یک بار تشریف میآوردند ایران تا با معنای واقعی کرانچ آشنا شوند ، کرانچی که بعد از ۱۶ ساعت کار طاقت فرسا در محیطی خشن و غرش دستگاه هایی که حتی در زمان خواب هم دست از سرت برنمیدارند و همچنان در گوشت طنین انداز هستند .
خب سروران عزیزی که در مراسم ….
یعنی همون دو درصدی که شک داشتم GTA 6 اخری باشه به واقعیت پیوست یعنی حداقل ۲۰ سال باید با GTA VI سرکنیم اینطوری که از اینا دارن کار میکشن عمرا تو پروژه بعدی GTA شرکت کنند :/
این کرانچ چیز خیلی بدیه خیلی رو مخه. خودم در حال تجربه اش هستم
این یه بخشی هم به اپیدمی کرونا برمیگرده غیر مستقیم