نگاهی به پروژههای لغو شده شرکت راکستار
شرکت راکستار (Rockstar) از زمان تاسیس خود در سال ۱۹۹۸ تا به حال بازیهای مختلفی را منتشر کرده است که بسیاری از آنها مورد تحسین قرار گرفتهاند؛ اما این توسعهدهنده مشهور چندین پروژه لغو شده را نیز در کارنامه خود دارد.
از زمانی که Rockstar Games به عنوان زیرمجموعه Take-Two Interactive در دسامبر ۱۹۹۸ (آذر ۱۳۷۷) تاسیس شد، این شرکت عناوین تحسینشدهای را منتشر کرده که مهمترین آنها سری GTA و Red Dead Redemption هستند. با وجود این، سازنده مذکور روی عناوین گوناگونی کار کرده است که یا به طور رسمی لغو شده یا هرگز تکمیل نشدهاند.
تا سال ۲۰۱۳ بازیهای متنوعی در میان محصولات Rockstar Games دیده میشد و این شرکت بازیهایی از مجموعههای مختلف مانند Bully ،GTA ،Table Tennis ،Manhunt ،L.A Noire ،Red Dead ،Midnight Club و Max Payne را منتشر کرده بود. با این حال، توسعهدهنده مذکور از سال ۲۰۱۳ به بعد تنها روی سری GTA و Red Dead کار کرده و به دیگر IPهای خود توجهای نداشته است. در حالی که استودیوی Remedy روی ساخت بازسازی Max Payne 1 و ۲ کار میکند، Rockstar Games تنها بر روی GTA 6 متمرکز خواهد بود. در این مقاله به بررسی آثاری از شرکت Rockstar Games میپردازیم که لغو شدهاند.
Bully 2
در طول سالهای گذشته، توسعهدهندگان سابق Rockstar Games از طریق مصاحبه و اشاره در رزومههای خود تایید کردند که بازی Bully 2 مقطعی در دست ساخت بوده است. نسخه اول این مجموعه چندین ویژگی جدید را معرفی نمود که موجب میشد بازیکنان برای Bully 2 هیجانزده باشند. طبق گزارشی که توسط Game Informer منتشر شد، نسخه دوم بازی شامل مکانیزمهایی مانند سیستم افتخار بود که نهایتاً در Red Dead Redemption 2 پیادهسازی شد و NPCها اقدامات قهرمان داستان، جیمی هاپکینز (Jimmy Hopkins)، را مدتها پس از آن به یاد میآورند. همچنین این بازی دارای دنیایی بزرگتر نسبت به نسخه اول برای کاوش بود.
طبق اطلاعات فاش شده، طرح بازی اینگونه بود که هر ساختمانی قابل دسترسی باشد و قابلیتهایی برای بازیهای بچهگانه مانند کار با تیر و کمان تعبیه شود. متاسفانه کار ساخت Bully 2 بین سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ متوقف شد. در گزارشهایی اشاره شده که توسعهدهندگان از این عنوان کنار گذاشته شدند تا بر روی Red Dead Redemption و Max Payne 3 کار کنند. همچنین چندین نفر دیگر در همان زمان اخراج شده یا کنار رفتند.
Agent
Agent یک بازی اکشن مخفیکاری در دوران جنگ سرد بود که توسط استودیوی Rockstar North مستقر در اسکاتلند ساخته میشد. تصاویر مفهومی این اثر نشان دادند که شخصیت قابل بازی در یک محیط برفی و در کنار یک ماشین خراب شده ایستاده است؛ اما به غیر از این مورد و به جز مدت زمانی بخش داستانی، اطلاعات اندکی درباره محصول مود بحث فاش شده است. خلاصه داستان بیان میکند که این اثر بازیکنان را به یک ماجراجویی در دنیای ضد جاسوسی و ترورهای سیاسی میبرد.
بازی Agent در رویداد E3 2009 به عنوان یک اثر انحصاری کنسول PS3 معرفی شد. با این حال، در سال ۲۰۱۸ اعلام گشت که این عنوان لغو شده و از وبسایت Rockstar Games نیز حذف گردید. طبق گزارش IGN، مدیر فنی سابق Rockstar Games در وبلاگی که اکنون حذف شده است، اظهار داشت توسعه Agent آنطور که Rockstar Games امیدوار بود، پیشرفت نمیکرد. در نهایت این بازی لغو شد تا Rockstar Games تمرکز خود را روی بازی بعدی سری GTA بگذارد. استودیوی Rockstar North تلاش میکرد بخشهایی از بازی را حذف نماید تا محصول آماده انتشار شود، اما قبل از اینکه به یکی دیگر از تیمهای Rockstar Games واگذار گردد، یک عامل «حواسپرتی» در نظر گرفته شد و توسعه آن متوقف گشت.
بازی دیگری به نام Agent سالها قبل در سال ۲۰۰۳ برای پلی استیشن ۲ و ایکس باکس در حال توسعه بود و Rockstar San Diego روی ساخت آن کار میکرد. اطلاعات کمتری در مورد این نسخه در دسترس است؛ زیرا هرگز به طور رسمی توسط Rockstar Games معرفی نشد و تنها چند تصویر و ویدیو از نمونه اولیه بازی موجود است که وجود آن را تایید میکند.
Z
مدیر فنی سابق Rockstar Games در همان مطلبی که لغو شدن Agent را توضیح میداد، درباره یک بازی بقا محور با زامبیها به نام Z در اوایل دهه ۲۰۰۰ صحبت کرد. ظاهراً پس از ساخت GTA: Vice City، استودیوی Rockstar North قصد داشت بازی متفاوتی بسازد که در دنیای GTA نباشد و ایده ساخت یک عنوان زامبی محور را دنبال کرد. این استودیو قصد داشت از کدهای GTA: Vice City استفاده کند تا یک بازی در جزیرهای مهآلود در اسکاتلند را بسازد.
بازی Z میتوانست ایدههای بسیاری را به کار ببرد که در بازیهای بعدی زامبی محور دیده شدهاند؛ مانند بازیکنانی که دائماً مورد حمله زامبیها قرار میگیرند و به دنبال سوخت برای وسایل نقلیه خود میگردند؛ این مکانیکها در بازیهایی مانند DayZ و Days Gone وجود داشتند. به گفته مدیر فنی Rockstar Games، پروژه Z کنار گذاشته شد؛ زیرا این ایده بسیار ناامیدکننده به نظر میرسید. در نهایت تیم سازنده روی ساخت بازی تحسین شده GTA: San Andreas تمرکز کردند. Rockstar Games بعدها در ژانر ژامبی بسته گسترشدهنده Undead Nightmare از بازی Red Dead Redemption را منتشر نمود.
We Are The Mods
استودیوی Rockstar Toronto در سال ۲۰۰۵ تصمیمی غافلگیرکننده گرفت و یک بازی در سبک Beat’em Up برگرفته از فیلم The Warriors در سال ۱۹۷۹ را منتشر کرد. این عنوان پس از انتشار به دلیل گیمپلی جذاب و اقتباسی وفادار از فیلم مورد تحسین قرار گرفت. پس از انتشار بازی، استودیو ساخت دنبالهای معنوی به نام We Are The Mods را برنامهریزی کرد که داستان آن در انگلستان دهه ۱۹۶۰ جریان داشت و بر درگیریهای بین Modها و Rockerها در آن زمان تمرکز میکرد و ظاهراً از فیلمهایی مانند Quadrophenia الهام گرفته بود.
در گزارشی که توسط مجله CVG منتشر شد، مت کازان (Matt Kazan)، طراح سابق محیط در Rockstar Games، قبلاً در یک پست حذف شده درباره توسعه بازی We Are The Mods صحبت کرده بود. به گفته وی، Rockstar New York از تیم خواسته بود تا بازی را از نسل ششم به نسل هفتم در چرخه توسعه خود منتقل نمایند و Xbox 360 به جای PS2 به عنوان پلتفرم اصلی توسعه تغییر کند. او در این باره گفت:
هیچ دلیل واضحی برای لغو بازی We Are The Mods ارائه نشده است؛ اما کار Rockstar Toronto روی Manhunt 2 ،Bully: Scholarship Edition و Red Dead Redemption ( که Red Dead Revolver 2 نیز نامیده میشد)، در آن زمان ممکن بود یکی از عوامل لغو باشد.
Spec Ops
استودیوی Rockstar Vancouver در سالهای ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ روی ساخت عنوانی به نام Spec Ops برای PS2 کار میکرد. در گزارش مالی سال ۲۰۰۲ کمپانی Take-Two Interactive مشخص شد که این بازی اثری در سبک شوتر سومشخص به شمار میرفت و قرار بود توسط بازیهای قبلی سری Spec Ops توسط این کمپانی منتشر شود.
جاش هوم، خواننده گروه Queens of the Stone Age، قبلاً در مصاحبهای با MTV تایید کرد که در کنار آلن یوهانس، نوازنده بیس، روی موسیقی متن این بازی کار میکند. متاسفانه این محصول به دلایل نامعلومی لغو شد و استودیوی Rockstar Vancouver به جای آن به توسعه Bully روی آورد. بازی بعدی Spec Ops تحت عنوان Spec Ops: The Line که استودیوی آلمانی Yager Development وظیفه توسعه آن را برعهده داشت، تقریبا یک دهه بعد در سال ۲۰۱۲ منتشر شد.
Tony Hawk Skateboarding
در همان زمان که استودیوی Neversoft در حال مذاکره با تونی هاوک برای توسعه سری بازیهای Tony Hawk’s Pro Skater بود، چند شرکت دیگر از جمله Rockstar Games به ساخت این بازی در سبک اسکیتبورد ابراز علاقه کردند. طبق گزارش Time Extension، کار یکی از پنج بنیانگذار اصلی Rockstar Games به نام جیمی کینگ (Jamie King) این بود که لایسنسهای بازیهای ویدیویی مختلف را بر اساس پیشنهادات سم هاوسر (Sam Houser) دریافت کند. این امر منجر به دریافت امتیاز بازی The Warriors شد.
متاسفانه علیرغم ملاقاتهای Rockstar Games با تونی هاوک در خصوص ایدههای اولیه، این مذاکرات سرانجامی در پی نداشت و استودیوی Neversoft توانست امتیاز ساخت بازی را کسب کند. Rockstar Games سپس با شرکتهای Thrasher و Z-Axis همکاری کرد تا بازی اسکیت خود را بسازد و سرانجام بازی Thrasher Presents Skate and Destroy در سال ۱۹۹۹ برای کنسول PS1 منتشر شد. این عنوان با داشتن فیزیک Ragdoll و پتانسیل شکستن استخوانها بسته به سرعت و نوع برخورد، رویکرد شبیهسازی بهتری داشت؛ اما در نهایت پس از عناوین Neversoft به فراموشی سپرده شد.
LA Noire: Bunko And Burglary
برندن مکنامارا (Brendan McNamara)، یکی از بنیانگذاران استودیوی Team Bondi که در سال ۲۰۱۱ تعطیل شد، در مصاحبهای با مجله PSM3 فاش کرد ۱۱ پرونده وجود داشت که از بازی L.A Noire حذف شدند. این پروندهها میتوانستند کلاهبرداری و دزدی را مورد بررسی قرار دهند و تیم سازنده قبل از حذف شدن آنها به مرحله نوشتن و طراحی نزدیک شده بودند. دیالوگهای داخل بازی نیز همچنین به این بخشهای رها شده از حرفه کول فلپس، شخصیت اصلی، اشاره میکنند. استودیوی Team Bondi و شرکت Rockstar Games در نهایت تصمیم گرفتند تا این محتوا را به دلیل محدودیتهای قرار دادن آنها بر روی دیسک Blu-Ray کنسول PS3 کنار بگذارند. در حالی که بازی L.A Noire در قالب سه DVD برای Xbox 360 عرضه گردید، این عنوان تنها روی یک دیسک Blu-Ray برای PS3 منتشر شد.
بستهالحاقی داستانی و تکنفره GTA 5
برای بازی GTA 4 دو بستهالحاقی داستانی منتشر شد؛ اما GTA 5 فاقد چنین موردی بود و Rockstar Games در نهایت ترجیح داد به جای آن بر روی انتشار آپدیتها و محتوای GTA Online تمرکز کند. DLC داستانی برای GTA 5 ابتدا در پست حذف شده Rockstar Newswire در دسامبر ۲۰۱۳ (آذر ۱۳۹۲) ظاهر شد و قرار بود در سال ۲۰۱۴ همراه با آپدیت Heists برای GTA Online منتشر شود.
عمران سرور (Imran Sarwar)، مدیر طراحی Rockstar Games، طی مصاحبهای با Game Informer در سال ۲۰۱۷ فاش کرد دور شدن از ساخت DLC داستانی برای GTA 5 یک تصمیم آگاهانه نبود. وی در ادامه اظهار داشت که آپدیتهای GTA Online به بازیکنان این شانس را میدهند تا با شخصیتهای خط داستانی اصلی مانند Lowriders ،Bikers و Heists تعامل برقرار کنند. این عنوان محبوب آنلاین در سالهای پس از این مصاحبه محتوای داستان محور بیشتری دریافت کرد که در برخی از آنها، شخصیتهای اصلی GTA 5 مانند مایکل و فرانکلین بازگشته بودند.
عمران سرور مجدداً تایید کرد که Rockstar Games همچنان به داستانهای تکنفره علاقهمند است و دوست دارد در آینده محتوای تکنفره بیشتری برای بازیها ارائه دهد. در حالی که ممکن است بازیکنان GTA 5 از کمبود این نوع محتوا ناامید شده باشند، اما امیدواریم این نوید خوبی برای GTA 6 باشد. طبق شایعات منتشر شده، ظاهراً این بازی مورد انتظار قرار است محتوای اپیزودیک پس از عرضه دریافت کند.
پر بحثترینها
- فیل اسپنسر: هیچ خط قرمزی برای انتشار عناوین ایکس باکس روی پلی استیشن وجود ندارد
- ۱۰ بازی سینماتیک که میتوانند با بهترین فیلمهای سینمایی رقابت کنند
- فیل اسپنسر: تولید کنسولهای ایکس باکس در نسلهای آینده متوقف نخواهد شد
- کار ساخت بازی جدید ناتی داگ از سال ۲۰۲۰ آغاز شده است
- فیل اسپنسر: STALKER 2 یکی از مدعیان بهترین بازی سال است
- Red Dead Redemption 2: آیا آرتور مورگان رستگار شد؟
- بدون اشتراک پلاس، امکان انتقال فایل سیو بازیها از پلی استیشن ۵ استاندارد به پرو وجود ندارد
- مایکروسافت: هر دستگاهی میتواند یک ایکس باکس باشد
- بازی چندنفره Horizon احتمالاً در سال ۲۰۲۵ منتشر خواهد شد
- گزارش: Final Fantasy 16 روی PC تنها ۲۸۹ هزار نسخه فروخته است
نظرات
واقعا به گیم la noire بی توجهی شد.
کمتر گیمی دیدم اینقدر بتونه رو حالت چهره کارکتر ها مانور بده.
واقعا یکی از بهترین ها بود و امضاءراکستار کامل توش نمایان بود ، داستانها و پرونده های فوق العاده هم داشت
یکی در مورد بازی توضیح میده؟
داستان پیچیده داره یا سر راسته؟یعنی شما مراحلی رو از پیش تعیین شده میری و یه داستانی رو دنبال میکنید؟یا واقعا میتونید تو سرنوشت پرونده تاثیر بذارید؟
من خودم نصفه بازیش کردم.
داستانش از پیش تعیین شدس ولی هر پرونده ای به خودت بستگی داره چجوری تمومش کنی.یا حلش میکنیم یا شکست میخوری.
پایان داستان مشخص هست
ولی پرونده هایی حل می کنی ، و سرنخ ها تو روند بازی موثره و موفقیت و شکست هاش می تونه باعث شکست شدن و تغییر دیالوگها بشه
گرچه خودم همیشه به دنبال بهترین پایان هستم و روشهایی که توش شکست می خوردم امتحان نمی کردم
بازی فوق العاده جذابی در بخش جناحی هست ، مراحل فرعی و تصادفی زیادی هم داره -گیم پلی و گرافیک هم در حد بالایی هست
اون که واقعن
حداقل برام از جی تی ای وی بهتر بود.
همه این آثار ممکنه یه روز دوباره روند ساختشون شروع بشه بقول گفتنی شاید تو آب نمک باشن
چند تا بازی قربانی سیاست های gta online شد؟
حداقل ۳ تا .. حداکثر ۶ تا….
تازه یه بازیه دیگه ام هست که میگن تو قرون وسطا هستش نمیدونم چرا اسمشو نبردید
اون لغو شدنش تایید نشده و ممکنه همراه gta6 درحال ساخت باشه
یک بازیه قرون وسطایی هم بود، اون چی شد؟
لغوش تایید نشده
هر چی بخواد بشه فقط به بازی ها آب نبندن لطفا((:
بولی از همه حق تر بود و عدم انتشارش به اندازه هالف لایف سه بهم ضربه زد
اینجت هم باید جالب می شد
هالف لایف سه به تاریخ پیوست بعید بدونم تا ۱۰ سال دیگه هم ازش خبری بشه باعث تاسفه یه زمانی مورد انتضار ترین بازی تاریخ صنعت گیم بود
آره دیگه امیدی نیست متاسفانه 😮💨
کلا بازیای استیم با ۳ مشکل دارن باید ۴ عرضه کنه
راک استار تنها استودیویه که مردم حتی سر لغو بازیاش سر جی تی ای و رددد هم ازش حمایت میکنم
حالا درست اسپیک اپس واقعا خوب شد که افتاد دست تو کی و یاگر ولی بقیش توجیهی نداره
بنظرم راکستار طی یه اقدام غیر منتظره تریلر بعدی رو منتشر میکنه و به همه ابهامات خاتمه میده
امیدوارم agent احیا بشه
کاشکی برای جی تی ای وی دی ال سی میساختن😔
حتی شنیده بودم تو یکی از دی ال سی ها ترور به ماه میرفته
ترور که خودش همش تو فضا بود💫
Agent بنظرم جالب میشد
بولی ۲ > کل لیست
این پروژه های لغو شده راکستدی با مورد انتظار ترین بازی های . یوبی سافت الان . قابل مقایسه هستن
بعد از GTA VI یعنی راکستار مستقیم میره سراغ رد دد ردمشن ۳ ؟!
و حاضر نیست پروژه ای نسبتا سبکتر مثل احیای حداقل یکی از این ها رو امتحان کنه ؟
فک نکنم بعد از gta برن سراغ رد دد ۳ شایعه هم شده بود که در کنار جی تی ای روی یه بازی قرون وسطایی کار میکنن
واقعا bully2 حیف شد، بعید هم هست در آینده ساخته بشه
همچنان در حسرت بولی ۲
به نظرم دلیلش کمالگرایی راک استاره
یکی دوتا رو پروژه رو فدای یه پروژه ی دیگه میکنه و همون یکی رو به بهترین شکل ارائه میده
ازونجایی ک من عاشقه بولی هستم مثله ی گارآگاه تک تکه خبراشو هر روز پیگیری میکنم خلاصشو بخوام بهتون بگم اینکه بولی دو به گفته خیلیا کنسل شده اما این حرف کاملا اشتباهه بولیه دو کنسل نشده فقط به دلیله شلوغ بودنه سره راکستار (جی تی ای انلاین رد دد دو انلاین جی تی ای وی آی )رونده ساختش کند شده و رفته تو آرشیو الان دیگه سره راکستار خلوت شده جی تی ای انلاین کم کم تعطیل وی آی عرضه میشه رد دده دوهم ک دیگه انچنان ابدیت نمیشه این ینی دوبارع پروژه بولی ادامه پیدا میکنه طبقه گفته کارمندان راکستار این بازی چند بار در دسته ساخت بود و هفت ساعت از این بازی ساخته شده این ینی هر سری راکستار سمته این بازی میرع و یه بخششو میسازع و یک چیزه دیگه هرماه راجبه بولی دو اخبار میاد بیرون اگه قرار بود این بازی کلا کنسل شده باشه چرا باید هر ماه ازش خبر بیرون درز کنه چرا هفت ساعت باید ازش گیم پلی ساختع باشه بازی ک کنسل بشه مثله agent خبری ازش نشد و کامل کنسل شد پس مطمعا باشین این بازی بلاخرع عرضع میشه احتمال دارع بعده وی آی چون راکستار میدونه این بازی پتانسیله خوبی داره
یکی به راکستار بگه یه کوچولو جی تی ای رو ول کنه بره سراغ اینا
واقعا حیف🙁 من واقعا برای dlc های gta v و bully 2 اعصابم خورد شد
بازی بقا محور راک استار
دوست دارم بدونم ایدشون چی بوده
کاش بجای اینا بازی اورریتد و آرکید gta v لغو می شد که یک قدم رو به عقب برای سری gta بود نه تونست آزادی عمل San Andreas رو داشته باشه نه داستان iv صرفا یه بازی متوسط و تکراری بود
بازی بقا که در بنر اصلی خبر وجود داره اسمش Project Zomboid که هم مربوط به راکستار نیست و هم بازی هنوزم اپدیت میشه 😐
اگه داری این کامنت رو میبینی ، تاریخش رو بخون شاید سال ها بعد برات خاطره بشه ، مطمنم یه روزی بولی ۲ ساخته میشه ،و یکی از بهترین گیم پلی های تاریخ رو ماله خودش میکنه 💥 ✅
خلاصه کل این مقاله:
سران راکستار:
عه چه جالب. کنسلش کن تو gta و رد دد ازش استفاده می کنیم
از تک تک اینا میشد شاهکار درست کرد مخصوصا دی ال سی های جی تی ای وی که حسابی شاهکار بودن ولی راکستار گول پول انلاین رو خورد وگرنه همین دی ال سیا بیشتر از انلاین براش پول پارو میکردن