میازاکی در مورد سپردن پروژههای FromSoftware به دیگر کارگردانان صحبت میکند
هیدتاکا میازاکی (Hidetaka Miyazaki)، کارگردان Elden Ring، در مصاحبهای با IGN گفت: «فکر میکنم اگر این کار را انجام دهیم، ترجیح میدهم از نقش نظارتی نیز فاصله بگیرم».
میازاکی به طور غیرقابل اجتنابی با فرامسافتور (FromSoftware) مرتبط است؛ به گونهای که به ندرت همچنین ارتباطی را بین بقیه کارگردانها با استودیوها شاهد هستیم. او با کارگردانی بازیهای Demon’s Souls ،Dark Souls ،Bloodborne ،Dark Souls 3 ،Sekiro: Shadows Die Twice و Elden Ring مسئول برخی از بزرگترین موفقیتهای این استودیو در یک و نیم دهه اخیر بوده.
با این حال، ممکن است این روند در آینده ادامه نداشته باشد. میازاکی در مصاحبهای با IGN گفت احتمال زیادی وجود دارد که مسئولیت کارگردانی پروژههای آینده Soulslike را به افراد دیگری در استودیو واگذار کند و حتی از وظایف نظارتی برای آن عناوین هم فاصله بگیرد. او گفت:
بله، فکر میکنم به احتمال زیاد شاهد کارگردانان جدید در آینده خواهیم بود و اگر این کار را انجام دهیم، ترجیح میدهم از نقش نظارتی نیز فاصله بگیرم و به آنها فرصت برای جهتدهی و کنترل کامل روی پروژهها را بدهم. فکر میکنم این بهترین و راحتترین راه برای آنها است تا در آن محیط و با آن پروژههای جدید شکوفا شوند.
میازاکی کارگردان Dark Souls 2 نبود؛ اما به عنوان ناظر در این پروژه حضور داشت. او با نگاه به گذشته، این موضوع را یک پشیمانی کوچک میداند و آن را نقش نظارتی مینامد. او گفت:
من از بسیاری از پروژههایی که در آنها کارگردان هستم لذت میبرم؛ بنابراین فکر میکنم نقش نظارتی برای من چیزی است که به آن عادت نکردهام و شاید خیلی هم مناسب من نباشد.
محتوای بزرگ بعدی فرامسافتور، بسته الحاقی مورد انتظار Elden Ring: Shadow of the Erdtree است. همچنین میازاکی گفته استودیو قصد دارد بازیهای Armored Core را نیز ادامه دهد؛ حتی اگر هنوز هیچ چیز جدیدی در حال توسعه نباشد.
نظر شما در این باره چیست؟
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- ظاهراً تریلر معرفی Intergalactic: The Heretic Prophet به تاریخ عرضه آن اشاره دارد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
نظرات
نقش نظارتی مناسب شما نیست استاد . همون نسخه دوم دارک رو که شما نبودین توش گند زدن رفت یکبارم به زور بازیش کردم . اصلا نمیتونستم دارک سولز نام گذاریش کنم .
امیدوارم این اتفاق به این زودیا نیفته اگرم افتاد . حداقل یکی بیاد که کارش خوب باشه
اگر ابداع یکی از محبوب ترین مکانیزم های سری سولز اسمش گند زدن، اگر خلق شخصیت های مثل آلدیا و وندریک اسمش گند زدن امیدوار فرام سافتور تا می تونه از این گندها بزنه
اگر در این لحظه میشه ادعا کرد که میازاکی برترین بازیساز حال حاضر است،مدیون مجموعه ای که بهش کمک می کنند اگر یک نگاهی به احوالات کوجیما و میکامی بندازین اینقدر قدیس وار میازاکی را محور همه چیز قرار نمی دهید
ولی بنظر بنده دارک سولز ۲ حتی اگه بهترین نباشه ، بین فن های سولز محبوب ترینه
این هیتر های دارک ۲ هم انقدر مسئله رو بزرگ میکنن آدم فکر میکنه با گالوم طرفه :/
دارک سولز ۲ بازی بدی نیست، اگرچه مشکلات زیادی داره مخصوصاً در زمینه طراحی هنری، باسها و اتصالات محیطی، اما تلاشهایی زیادی کردن تا متمایز باشه نسبت به نسخه اول. در نهایت، این تلاش ها به اشتباهات و پدید آمدن پتانسیلها منجر شد. در همین مصاحبه میازاکی به اهمیت DS2 اشاره داره.
عدم وجود میازاکی مشکل اصلی بازی نیست اگرچه میازاکی رسماً قبل از شروع ساخت بازی اعلام کرده بود هیچ علاقه ای به ساخت نسخه دوم نداره و سری باید با ایدههای تازه و جدید ادامه پیدا کنه.
۱- فشار باندای نامکو در مورد توسعه بازی،
ریبوت شدن پروژه و تعویض کارگردان ۱۵ ماه قبل از عرضه
تفاوت ایده و چشمانداز دو کارگردان. به عبارتی بازی برای نیمی از توسعه با یک ایدۀ خاص توسعه پیدا کرد نیمه دوم یک کارگردان با ایدۀ مجزا. کارگردان اول یعنی شیبویا قصد داشت یک بازی آسون و متفاوت بسازه. اما کارگردان دوم یعنی تانیمورا که CO DIRECTOR بازی الدن رینگ هم هست، قصد داشت یه بازی بسازه که اگرچه تفاوت های کلیدی داره اما به بازی اول پایبنده و چالشبرانگیزه. نتیجه این شد که توسعه بسیار از اوقات سردرگم بود، مخصوصاً وقتی پیچیدگیهای موتور گرافیکی رو اضافه کنیم. در اون بازه قصد داشتن سیستم نورپردازی جدیدی رو معرفی کنن، اما نهایتاً پروژه به شکل قابل توجه ای نسبت به تریلرها دانگرید پیدا کرد و شروعی برای تنفر بسیاری از گیمرها از DS2 بود.
موضوع در حقیقت این نیست که نبود میازاکی روی پروژه تاثیر گذاشته، در اون بازه یه گام بزرگ برای تحول نیاز بود و یک سری فشارها روی فرام سافتور مبنی بر ادامه دادن سری وجود داشت در حالی که کارگردان اصلی علاقه ای نداشت به ادامه دادن. در حال حاضر، پروژهها بدون فشار ناشر و با توجه به تخصص به کارگردان ها واگذار میشن یکی از مهرههای کلیدی سکیرو یامامورا بود چون در طراحی سیستم مبارزات مهارت داره، بازی ac بخاطر مبارزه و اکشن محور بودنش به چنین شخصی واگذار شد چون مهارت خاصی در این زمینه داره.
هاماتانی، یامامورا و تانیمورا از قدیمی ترین اعضای فرام سافتور هستن که در طول این سالها کنار میازاکی روی elden ring و sekiro و bloodborne و ds کار کردن، مطمئناً خیلی چیزها یاد گرفتن. تکیه استودیوها به یک شخص اشتباه محضه، میازاکی روزی بازنشسته میشه، اما فرام سافتور بازنشسته نمیشه. باید مهره های جوان خودش رو حفظ کنه و پرورش بده. این کارگردانهای تازهکار روزی میتونن میازاکی جدید باشن.
من کوچکترین اطلاعی راجب اتفاقاتی که اونجا افتاد تا اگیم اینطور شد ندارم
متنی که من بالا نوشتم فقط و فقط راجب گیم پلی بود نه قسمت های دیگه ی بازی خیلی جاها بازی معرکه بود دیزاین محیط از ۲ نسخه دیگه به مراتب قشنگتر بود
اتمسفر دیوونه کننده بازی یه قسمت دیگش بود .
مشکل اصلی که من با بازی داشتم این بود که نمیتونستم داج بدم و همش ضربه میخوردم . نمیدونم بازی انگار رو دور کند بود . هرکار کردم نتونستم بهش عادت کنم
انگار من هر طرف میپریدم این ضربه دشمن بهم میخورد. درصورتی که تو دارک ۱و۳ این مشکل رو نداشتم .
نمیدونم شاید در ابتدا میخواستن بازی ساده بشه ولی توی بازی میشد مشاهده کرد که مثلا ی باس هایی بودن به شدت ساده حتی بعضی باس هارو میشد خیلی راحت کشت . اما اینقدر که سیستم داج مشکل داشت همش ضربه میخوردی و نمیتونستی راحت پلی بدی . بعضی باس هام به قدری سخت بودن نمیشد اصلا زدشون . من با هیچ سولزی همچین مشکل هایی رو نداشتم و این اولین باری بود که واقعا از یه سولز بدم اومد .
رو دشمن دوربین رو قفل نکن، اینه مشکل Ds2 ، یا بهتره بگیم راه حلش
وات 😐 مگه میشه به همین راحتی
و اینکه Adaptability هم باید تا یه جایی لول آپ کنی تا به اون آیفریم دلخواهت برسی
یعنی دوباره دانلودش کنم …
اره زره هم سبک بپوش بتونی راحت جاخالی بدی 😂😂😂 نمیدونم مانگا برزرک دیدی یا نه من زمانی که دارک دو رو شروع کردم به عشق گاتس رفتم great sword رو برداشتم و با سنگ لایتنینگ هم تا اخر اپگریدش کردم و چه قدر راضی بودم از کارم کاملا کلاس str برازندش بود و من با شمشیر خداکش گاتس باس هاشو دونه دونه ایزی زمین انداختم البته باس اخرش اینقدر ترسناک بود بنده خدا یه پنج شیش باری از سر ترس و استرس و زربان بالا جلوش مردم 😂 و اهان گفتم ضربان ببین اگه سختته جاخالی بدی سعی کن ضربان قلبتو بیاری پایین اون موقع قلقش میاد دستت ،برو دانلودش کن لذت ببر از این شاهکار موفق باشی دوست عزیز
دیزاین که بدترینه، چینش مرحله فوقالعاده ضعیف نسبت به نخسه اول و باس های اکثرا در بو داغون غیر چند مورد
دوست عزیز شما کاملا مشخصه داشتی با زره و سلاح سنگین پلی میدادی و overload کرده بودی ربطی به بازی نداره شما اشتباه داشتی بازی میکردی باس های بازی هم به نسبت دارک ۱ بالانس بهتری داشت
پارک سولز ۲ به تمام معنا زیبا بود
دارک سولز ۲ میتونست بهترین بازی سال بشه اگه میازاکی روش کار میکرد
داش خیلیلا DarkSouls2 رو ترجیح میدن اما خب سلیقس دیگه
من خودم معشوقه Sekiro هستم 😆🤞
مشکلی با خود بازی ندارم فقط گیم پلیش هست که نمیشه توش داج داد اعصاب ادم بهم میریزه
اگر MobileLegends بازی میکنی یکی از هیروها (Zilong) اسکین جدیدش کپی Sekiro !
درسته متا ملاک نیست ولی جدیدا بازی هایی که گند میزنن متا بالای ۹۰ میگیرن؟ میشه دقیقا بگی کجای بازی گند زدن؟
گیم پلی .
گیم پلیش هم باز نسبت به ۱ ارتقا های خوبی داشت مثل مکانیزم استفاده دو دستی از ۲ سلاح
کار قشنگیه
میازاکی کارگردان خیلی تواناییه تو این شکی نیست ولی نبودش به معنای بد بودن اون گیم نمیشه همون دارک سولز ۲ از حیث داستانی بهترین گیم سری محسوب میشه
همین AC خودش نشون داد تو فرام سافتور فقط میازاکی نیست و کلی کارگردان با استعداد اونجا هستن در انتظار یک فرصت بنظرم چیز خوبیه لاین اپ فرام سافتورم بیشتر میکنه
به نظرم بهترین گزینه برای کارگردان سری سولز در صورت نبود میازاکی طراح گیمپلی و مبارزات سکیرو و کارگردان آرمورد کور ۶ یعنی ماسارو یاماموراست این آدم ثابت کرده چه قدر تو خلق کمبت استعداد داره و گیمپلی معرکه ای خلق میکنه
چقدر زیبا و منطقی صحبت میکنه . اما میترسم کس دیگه ای چنین پروژه هایی رو به عهده بگیره . حداقل خداکنه سولزلایک هارو خودش کارگردانی کنه
فرام سافتور بدون میازاکی هیچ ارزشی نداره . تا میازاکی هستش آیپی های جدیدی درست میشه اگه اون بره فقط نسخه های تکراری قراره منتشر بشه
آره داداش اصلا میازاکی تکی بازی ها رو میسازه و اصلا تیمی پشتش نیست
میازاکی خودش که اثبات شدس و بحثی در موردش نیست و بزاریم کنار ولی برای رسیدن به همچین سطحی حتما باید یه “تیم” قوی و کاربلد تو همه زمینه ها داشته باشی که بتونی به این سطح برسی و واقعا بی انصافیه که همچیو به اسم میازاکی تمومش کنیم.
این همه سال با هم کار کردن حتما یکی دو نفر بودن (نیازی به نام بردن نیست) که چند تا چیز ازش یاد بگیرن و راهشو ادامه بدن
یعنی میخواد بازنشسته کنه خودش رو ؟
داش این چند نسل داره عین تراکتور بازی میده بیرون یزره باید به خودش اسون بگیره یا یه پروژه خیلی خفن برداره چندین سال پشتش کار کنه
به نظرم اینکه داره راه میده به جوون ها عالیه و خود خواه و انحصار طلب نیست
چه بسا افرادی با استعداد رشد کردن که حتی روی دست خود میازاکی زدن، نمیدونم بعد از دست کشیدن از کارگردانی میخواد چکار کنه ولی امیدوارم ویدیو گیم رو ول نکنه و گاها کارگردانی هم انجام بده
چقدر این میازاکی خوبه دمش گرم همیشه دنباله ایده های جدید و متفاوت بود. امیدوارم ب این زودیا کارگردانی رو ول نکنه. جا داره ی دو سه تا شاهکار مثل سکیرو و الدن رینگ بسازه برامون
نظر شخصی
اکثر سولز بازا خیلی نتونستن با دارک ۲ ارتباط بگیرن اینم حرف من نیست نظر اکثریت بود که اکثر گیمرا اعلام کردن.جدایی از اینکه دارک ۲ یه سیستم جدید ارائه داد ولی به اکثریت گیمرا نچسبید.خودمم توی تمام سری سولز فقط با این نسخه مشکل داشتم اما شکی نیست بازی خوبی بود ولی اون احساس اشنایی سری سولزو به گیمر نمیداد.اما اگر میازاکی بخواد کنار بکشه به نظر من باید با ساخت بلاد بورن ۲ کارشو تموم کنه چون این انتظار اکثر طرفداران این سری و میازاکیه.اینجوری در اوج کنار میره و یه خاطره خیلی شیرین توی دنیای گیم به جا میزاره.ولی هرکاری هم بکنیم با رفتن میازاکی این دوره سولز تموم خواهد شد و یه اسطوره به جا میمونه.این دوره ها تکرار نشدنین.همونجوری که اسکاریم یک بار بود دارک سولز هم فقط یک بار اتفاق افتاد.اونقت باید منتظر بود تا چندین سال دیگه تا یه اسطوره جدید بیاد.دنیای گیم همیشه همین بوده و اجتناب ناپذیره
البته تو همین مصاحبه راجب دارک ۲ میازاکی میگه نزدیکترین بازی به الدن رینگ هست و بدون دارک ۲ اصلا معلوم نبود بازیای بعد از اون چه جوری در میومدن… یه سرچ کنید میاره همین ign اخرین مصاحبش همینه.
این حرف میازاکی یعنی اینکه ناشرین بهشون فشار آوردن تا تولیدشون را بالا ببرند و ازش خواستن که پروژه های موازی پیش ببره و فقط ناظر باشه. میازاکی هم که از این موضوع خوشش نمیاد، گفته که نظارت کار من نیست و اگر چندین پروژه موازی میخواهید خودتون کارگردانیشون کنید!
حتما شما درست می فرمایید ولی اول لطفا خشمتون رو کنترل کنید. و به این نکته دقت کنید که آخر واژه هایی که کسره اتصال میگیرن نباید ه گذاشت. لذا بکار بردن واژگان «بدرده» و «قصده» در کامنت شما صحیح نیست.
امیدوارم بعد از این داستان مکانیزم مبارزات بازیهای FromSoftware مثل همیشه پیشرفت و تکاملشون سیر صعودی داشته باشه، تقریبا گنده ترین بازیهای دنیا حتی GOW که دیوونشم مکانیزم دقیق و کاملی در حد ELDEN یا SEKIRO و Nioh و غیره نداره
این میازکی منو یاد تارو میساکی میندازه اخرین بار عمل قلب باز داشت