همکاری Sony و Seagate در ساخت هارد درایو ۳۰ ترابایتی - گیمفا
همکاری Sony و Seagate در ساخت هارد درایو ۳۰ ترابایتی - گیمفا
همکاری Sony و Seagate در ساخت هارد درایو ۳۰ ترابایتی - گیمفا
همکاری Sony و Seagate در ساخت هارد درایو ۳۰ ترابایتی - گیمفا

همکاری Sony و Seagate در ساخت هارد درایو ۳۰ ترابایتی

نوید رزاقی
۲۲:۴۶ ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
همکاری Sony و Seagate در ساخت هارد درایو ۳۰ ترابایتی - گیمفا

شرکت سیگیت (Seagate) به خاطر تولید دیودهای لیزری پیشرفته برای ساخت نسل بعدی تکنولوژی HAMR خود با سونی (Sony) همکاری کرده است تا تولید آن توسط سونی از ماه می (اردیبهشت ماه) آغاز شود.

امروزه استارت‌آپ‌های مربوط به هوش مصنوعی، به طور روزافزون در حال ظهور هستند و این قضیه، تقاضا برای مراکز داده را به شدت افزایش داده است. با توجه به قصد شرکت سیگیت برای عرضه یک میلیون نسخه اول درایو HAMR (مخفف Heat-Assisted Magnetic Recording) در نیمه اول سال ۲۰۲۴ و حجم تولید صعودی آن، همکاری این شرکت با سونی (Sony) ممکن است راه حلی برای مشکلات عدیده‌ مراکز داده ارائه کند.

این حرکت بدان معناست که سیگیت نمی‌خواهد تنها به یک تامین‌کننده متکی باشد و به تنهایی این اجزای حیاتی را تامین کند؛ بلکه با وارد کردن سونی به عنوان یک تامین‌کننده ثانویه، این شرکت حجم ثابتی از دیودهای لیزری را برای تولید هارد دیسک‌های ۳.۵ اینچی آینده خود تضمین می‌کند؛ درایوهایی که ظرفیت ذخیره‌سازی خیره‌کننده‌ای (نزدیک به ۳۰ ترابایت) را دارا می‌باشند.

اما دقیقا چه چیزی این جهش عظیم در تراکم داده‌ها را ممکن می‌سازد؟ پاسخ این پرسش در مهارت سونی در تولید مواد نیمه‌هادی نهفته است. دیودهای لیزری تولید شده با این مواد از دقتی باورنکردنی برخوردارند که به لیزرها اجازه می‌دهد روی نقاطی با عرض تنها یک میلیونم میلی‌متر متمرکز شوند. با تابش این پرتوهای با شدت بالا به سطح ذخیره‌سازی درایو، فناوری HAMR قادر است حجم ذخیره‌سازی داده‌ها را تا دو برابر افزایش دهد.

بر اساس گزارش Nikkei، سونی برای تحقق این امر و با هدف ارتقای تولیدات خود، هزینه قابل‌توجه‌ای (حدود ۳۳ میلیون دلار) را صرف یک کارخانه در استان میاگی ژاپن و یک کارخانه در کشور تایلند کرده است‌.

همکاری sony و seagate در ساخت هارد درایو 30 ترابایتی

زمان‌بندی این عمل، نمی‌توانست بهتر از این باشد. با رشد سریع هوش مصنوعی و برنامه‌های کاربردی داده محور، تقاضا برای ذخیره‌سازی ابری و مراکز داده به شدت افزایش یافته است. Statista (یک شرکت تحلیلی آلمانی) پیش‌بینی می‌کند که تولید داده‌های جهانی تا سال ۲۰۲۵ به ۱۸۱ زتابایت (واحدی هم‌ارز با ۲۱ صفر در مقیاس بایت) خواهد رسید؛ جهشی ۹۰ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۲.

این اشتهای سیری‌ناپذیر جهان مدرن برای ذخیره‌سازی داده، فشار زیادی را بر اپراتورهای مراکز داده وارد می‌کند تا زیرساخت های خود را گسترش دهند؛ اما با وجود محدودیت‌های زمین و نیرو، ساخت تسهیلات مراکز تولیدی بیشتر، راه حل موثری محسوب نمی‌شود. در این نقطه همکاری سیگیت و سونی به عنوان راه حلی بنیادین مطرح می‌گردد تا با کاهش ۴۰ درصدی در مصرف انرژی، تراکم ذخیره‌سازی داده‌ها دو برابر شود.

با اعلام سیگیت در ماه ژانویه (دی ماه)، این درایوها پس از تکمیل ارزیابی‌های مشتریان، تا پایان سه‌ماهه‌ی اول سال جاری میلادی به صورت انبوه در دسترس قرار خواهند گرفت. همچنین در قدم اول، مراکز داده ابری و برنامه‌های ذخیره‌سازی انبوه اهداف اصلی این برنامه خواهند بود.

اگر سیگیت بتواند با موفقیت‌ تولید خود را افزایش دهد، گام بعدی دستیابی به درایوهای ۴ ترابایتی (۴TB per platter) است که به طور بالقوه، راه را برای هارد دیسک‌های ۴۰ ترابایتی در دوره دو ساله بعدی هموار می‌کنند. با نگاهی بیشتر به آینده، نقشه‌های آینده‌نگرانه‌ سیگیت هدف بلندپروازانه‌ای برای توسعه درایوهای ۱۰۰ ترابایتی تا سال ۲۰۳۰ دارد.


نظر شما در این رابطه چیست؟

OmidکوروشRepatriateARSHIAAAAJavad.StarAQUARIUS✧ℳ๑ђѧ๓๓α∂ℜєzą✧v-alkalineDARKSIREN3doDota2人Acker益man人𝐓𝐡𝐞 𝐆𝐮𝐚𝐫𝐝𝐢𝐚𝐧 𝐀𝐧𝐠𝐞𝐥AMIR 007Brainiac(خداحافظ)WalleR MaNSoulS Ghost of SpartaHTremblererfankarimimore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

همکاری Sony و Seagate در ساخت هارد درایو ۳۰ ترابایتی - گیمفا
همکاری Sony و Seagate در ساخت هارد درایو ۳۰ ترابایتی - گیمفا
همکاری Sony و Seagate در ساخت هارد درایو ۳۰ ترابایتی - گیمفا
همکاری Sony و Seagate در ساخت هارد درایو ۳۰ ترابایتی - گیمفا
همکاری Sony و Seagate در ساخت هارد درایو ۳۰ ترابایتی - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • سونی روح بخش صنعت هارد درایو ❤️‍🔥💙❤️‍🔥

    ARSHIAAAA✧ℳ๑ђѧ๓๓α∂ℜєzą✧Republic of Segaفرمانده سایوDota2گیمری عادیشادمن 3AMIR 007Volliemore
    • Dota2 گفت:

      جالبه بدونی این شرکت اول با مایکروسافت قرارداد بسته بود. نمیدونم چرا الان برگشته به سونی.
      من اینو از امازون سفارش دادم رفیقم از اروپا رسوند دستم. Seagate 500gb ssd for xbox. تو سایتِ خود مایکروسافت معرفی شده بود برای یکپارچه سازی هارد بیرونی با هارد داخلی. ولی واقعا عالیه. اندازه دو بند انگشت. و میره پشت کنسول اصلا فیزیکی دیده نمیشه

      ARSHIAAAADota2
  • اسپم
    .
    .
    .
    .
    .
    دوستان یه سوال ذهنمو درگیر کرده بود؟من زیاد از این قضایای مایکروسافت و استودیو های زیرمجموعه‌اش سر در نمیارم
    بانجی شروع کننده فرنچایز هیلو بود و از اول دست بانجی بوده ساختش،بعد چیجوریه این قضیه؟که وقتی سونی بانجی رو خریده حق فرنچایز هیلو افتاده دسته ۳۴۳industries ؟ممنون میشم یکی توضیح بده

    halker
    • HTrembler گفت:

      بانجی که داشت اولین هیلو رو میساخت، قبل عرضش توسط ماکروسافت خریده میشه ولی تا جایی که میدونم صاحب آی پی هیلو بانجی بود. ولی وقتی تو سال ۲۰۰۷ که از ماکروسافت جدا میشه، آیپی هیلو دست ماکروسافت میافته.

      ARSHIAAAAگیمری عادیRezaollieWalleR MaNS Ghost of Spartaدرخت خورده شده توسط کربی
      • Reza گفت:

        صاحب ایپی لست اف آس ناتی‌داگه؟
        ایپی استودیو هیون سونی چون موقع خریده شدنشون شروع ب ساخت کرده بودنش مال هیونه ن سونی؟
        خب خودتون یکم فکر کنید
        صاحب حق امتیاز آیپی همیشه ناشر و مالک استودیوعه ، فقط کنترل و تصمیمات راجب ایپی رو ب استودیو میسپرن ، اونم تا وقتی ک صلاح بدونن

    • Reza گفت:

      مالک استودیو بانجی و همه داراییاش مایکروسافت بود
      وقتی استودیو تصمیم ب جدایی میگیره ، مایکروسافت بهشون این اجازه رو میده ، تمام داراییای سابقشون مثل همین ایپی ماراتون رو هم بهشون میدن ، بجز هیلو ک خب مهمترین دارایی اکس باکس شده بود

      ARSHIAAAAدرخت خورده شده توسط کربی
      • HTrembler گفت:

        قطعا ماکروسافت تو رشد و گسترش آی پی هیلو نقش خیلی بزرگی داشته و طبیعیه که موقع جدا شدن آی پی رو برای خودش نگه داره ولی خیلی مورد هم داشتیم که استودیو که جدا شده آی پی رو هم تونسته از ناشر بگیره.

        • Reza گفت:

          حالا من کاری ب نقشش تو گسترش ایپی ندارم ، بالاخره مالکن دیگ ، کلا حق مالکه ک نگه دارن
          همچین بخششیو راجب بقیه ایپی های بانجی کردن ک برای من اون عجیبه ، اونم از مایکروسافت ک جون ب عزرائیل نمیده😂
          البته ایپیای خاصی نبودن بقیه اونموقع
          من تنها حماقت عظیمی ک دیدم درین باره ، ک یکی ایپی بزرگو ببخشه ، فقط اسکوئره
          Ioi رو با ایپی هیتمن ول کرد ، این دیگ واقعا از معجزاته ، حتی بهشون گفته بود شمارو با ایپیتون حاضریم ب قیمت یک دلار بفروشیم😐
          الان بخوان بخرن زیر دویست میلیون نیست…

      • عالی توضیح دادی👏هیلو واقعا نماد ایکس باکسه،نماد ایکس باکس همین که الان هیلو رو دارن عالیه

        Reza
  • Soul گفت:

    دیگه دوران هارد دیکس داره به سر میرسه الان تمام شرکت های سخت افزاری دارن روی ssd های با سرعت و حجم بالا کار میکنن تمام کنسول ها و کامپیوتر دیگه از هارد دیسک استفاده نمیکنن چون احتمال خراب شدن هارد زیاد هست از همه مهم تر سرعت انتقال داده هستش که ارزش خرید ssdرو زیاد میکنه

    OmidARSHIAAAAدختر گیمرFrom Ashes人Acker益man人ollieReza
  • Vampire گفت:

    من ۲ ترابایت HDD دارم خدا بده برکت راضی ام😁
    کالکشن بزرگی از فیلم و سریال
    و البته چندتا بازی

همکاری Sony و Seagate در ساخت هارد درایو ۳۰ ترابایتی - گیمفا