ترسناک‌ترین فیلم‌های ژاپنی - گیمفا
ترسناک‌ترین فیلم‌های ژاپنی - گیمفا
ترسناک‌ترین فیلم‌های ژاپنی - گیمفا
ترسناک‌ترین فیلم‌های ژاپنی - گیمفا
ترسناک‌ترین فیلم‌های ژاپنی - گیمفا
ترسناک‌ترین فیلم‌های ژاپنی - گیمفا

ترسناک‌ترین فیلم‌های ژاپنی

علی محمدپناه
۱۲:۰۰ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
ترسناک‌ترین فیلم‌های ژاپنی - گیمفا

مطمئناً به هنگام تماشای ترسناک‌ترین فیلم‌های ژاپنی خواب از چشمان شما خواهد رفت و حتی پس از پایان فیلم نیز ترس در وجود شما رخنه خواهد کرد.

ژانر وحشت ژاپنی معدن طلایی از وحشت سینمایی به شمار می‌رود که مدت‌ها است برخی از مؤثرترین و دلهره‌آورترین فیلم‌های ترسناک را به ارمغان آورده است، فیلم‌هایی که در سراسر جهان بسیار تحسین شده‌اند. شکی نیست که فیلمسازان این کشور بر هنر ترس تسلط پیدا کرده‌اند و تماشاگران را با داستان‌های انتقام‌جویانه، نفرین‌های خصمانه و قاتلان دیوانه حتی پس از پایان فیلم نیز به وحشت می‌اندازند.

این فیلم‌ها از فیلم‌های برجسته مدرن که نگاهی انتقادی نسبت به جامعه مدرن ارائه می‌دهند تا داستان‌های تاریخی که تاریک‌ترین جنبه‌های ماهیت بشر را هدف قرار می‌دهند را شامل می‌شود و آثاری هستند که به دلیل تأثیر و محبوبیت‌شان در بین مخاطبان جهانی تأثیرگذار هستند، حتی با وجود اینکه برای بسیاری از آن‌ها نسخه‌های انگلیسی ساخته شده است. این آثار سینمایی بسیار وهم‌آور، کابوس‌وار و دردناک هستند و مطمئناً کسانی که سینمای وحشت را دوست دارند، از تماشای بهترین فیلم‌های ترسناک ژاپنی بسیار لذت خواهند برد.

۱۵. فیلم Marebito – محصول سال ۲۰۰۴

فیلم «ماربیتو» ترکیبی از درام اجتماعی تند و وحشت هیولایی است که برداشتی جاه‌طلبانه از کارگردان تاکاشی شیمیزو بود و تصویرگری جذابی از تنهایی و زوال ذهنی را به نمایش گذاشته بود. این اثر سینمایی داستان تاکویوشی ماسوکا با بازی شینیا سوکاموتو را دنبال می‌کند که یک فیلم‌بردار آشفته و متزلزل است و تمایل زیادی برای درک ماهیت ترس دارد. او متوجه می‌شود که دختر بی‌خانمانی در زیر متروی توکیو زندگی می‌کند و او را به خانه‌اش می‌آورد، جایی که در آن متوجه می‌شود این دختر از خون انسان تغذیه می‌کند.

اتفاقات این اثر سینمایی در فضایی تیره و شهری جریان دارد و حس ناخوشایندی از فضولی را از طریق تکه‌های فیلم به نمایش می‌گذارد و این در حالی است که ماسوکا برای ارضای کنجکاوی خودش نیز وقایع ناراحت‌کننده‌ای ضبط می‌کند. فیلم «ماربیتو» با موجودات عجیبی که یادآور موجودات At the Mountains of Madness اچ پی لاوکرفت است، غرق در الهامات ترسناک است و به‌عنوان یک فیلم جذاب و مهیج از شیمیزو ارائه شده و هم‌زمان با فیلم Ju-On: The Grudge به روی پرده سینماها آمده است.

۱۴. فیلم Carved: The Slit-Mouthed Woman – محصول سال ۲۰۰۷

در حالی که فیلم «حک‌شده: زن دهان شکافته» توسط بودجه اندکش محدود شده است اما توانسته فراتر از یک فیلم درجه دو برود و و از اسطوره‌های شهری وحشتناکش از افسانه‌های ژاپنی معروف به کوچیساکه اونا بهره ببرد و به یکی از دست کم گرفته شده‌ترین فیلم‌های ترسناک هیولایی تبدیل شود. این اثر سینمایی در شهر کوچکی جریان دارد که در آن، ساکنان توسط یک روح بدخواه و انتقام‌جو که در حال ربودن کودکان است، وحشت زده می‌شوند.

تلاش‌های جاه‌طلبانه و تحسین‌برانگیز فیلم برای به هم بافتن افسانه شهری در تفسیری پیچیده و وهم‌آلود درباره مادر بودن و بدرفتاری آن‌قدر که می‌توانست تند و تیز نیست اما همچنان به‌خوبی توانسته هیجان‌های فیلم‌های اسلشر و وهم‌آوری آثار ماورا طبیعی را تداعی کند. این اثر سینمایی با موجود شروری که دارد، یک فیلم ژاپنی ترسناک مؤثر به شمار می‌رود، حتی اگر یک فیلم بی عیب و نقص نباشد.

۱۳. فیلم Uzumaki – محصول سال ۲۰۰۰

فیلم «اوزوماکی» بر اساس مانگایی به همین نام از جونجی ایتو ساخته شده و ثابت کرده که یک فیلم ترسناک و مؤثری است که از افرادی همچون دیوید لینچ الهام گرفته است تا فضایی به شدت عصبی و ترسناک را ایجاد کند که از محیطی سوررئالیستی بهره می‌برد و همچنین جلوه‌های مسحورکننده و خوبی دارد. اوزوماکی کلمه‌ای ژاپنی به معنای مارپیچ است و این فیلم در شهری کوچک جریان دارد که در آن، ساکنان آن به تدریج علاقه‌مند به مارپیچ‌ها می‌شوند، پدیده‌ای که جرقه‌ای از مرگ‌های عجیب و ناراحت‌کننده را به همراه دارد.

این اولین کارگردانی شیک و گیرا برای هیگوچینسکی بود، کسی که در به تصویر کشیدن ماهیت مانگا با داستان‌سرایی لایو اکشن، استفاده از سکانس‌های عجیب و غریب و تکان‌دهنده و موسیقی متنی منحصربه‌فرد و شوم عالی عمل کرده است. مسلماً فیلم «اوزوماکی» به‌اندازه برخی از وحشتناک‌ترین فیلم‌های ترسناک ژاپنی نیست و روایت آن می‌توانست جذابیت بیشتری داشته باشد اما همچنان یک نمایش بصری جاه‌طلبانه، جسورانه و جذاب محسوب می‌شود.

۱۲. فیلم Noroi: The Curse – محصول سال ۲۰۰۵

پس از موفقیت چشمگیر The Blair Witch Project محصول سال ۱۹۹۹ میلادی، فیلم‌های ترسناک به سبک found-footage در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی بسیار محبوبیت پیدا کرد و فیلم ژاپنی دست کم گرفته شده و در عین حال، وحشتناک و دلهره‌آور «نفرین» یکی از بهترین فیلم‌هایی است که این زیر ژانر ارائه می‌دهد. این فیلم با معرفی یک محقق ماوراءالطبیعی به نام ماسافومی کوبایاشی شروع می‌شود که در حین ساخت مستندی با عنوان نفرین ناپدید شده است. سپس این مستند پخش می‌شود و حالا بینندگان باید رازهایی که او از خودش به جای گذاشته است را کشف کنند.

این فیلم با استفاده از اسراری که مربوط به اتفاقات عجیب و وحشتناکی در رابطه با کشف یک آیین قدیمی است که شیطانی به نام کاگوتابا را احضار می‌کند، توانسته به‌خوبی تعلیق را ایجاد کند. این اثر سینمایی با این رویکرد، استفاده عالی از روش مستند مانند و همچنین لحظات پایانی دلخراشش، در بهترین حالت خودش یک اثر سینمایی ترسناک است.

۱۱. فیلم Tag – محصول سال ۲۰۱۵

ترسناک‌ترین فیلم‌های ژاپنی - گیمفا

فیلم «تگ» اثری کاملاً عجیب و دیوانه‌وار بود و تماشاگران را از صحنه آغازین شوکه‌کننده‌اش غرق خودش کرده و آن‎‌ها را با خودش همراه کرده بود و از میان روایتی دیوانه‌کننده از هذیان و قتل عام عبور می‌داد. این فیلم روی دختر مدرسه‌ای جوانی به نام میتسوکو با بازی رینا تریندل تمرکز دارد که خود را در میان واقعیت‌های متناوب بسیار خشونت‌آمیزی می‌بیند که در آن، افراد اطرافش بدون هیچ توضیحی و به شکلی بی‌رحمانه کشته می‌شوند.

میتسوکو مجبور است تا برای زندگی خودش بجنگد چراکه سناریوهای اطراف او به سرعت تغییر می‌کنند و این در حالی است که او باید تلاش کند تا آنچه که در جریان است را متوجه شود و در همین حین نیز فیلم با سرعتی بسیار بالا پیش می‌رود و سعی دارد تا بینندگان را با خودش نیز همراه کند. علی‌رغم داستانی مرموز و همچنین نمایش اکشن شگفت‌انگیز، واقعیتی که در پایان فاش می‌شود ترسناک‌ترین و نگران‌کننده‌ترین پیچش در این اثر سینمایی است.

۱۰. فیلم Pulse – محصول سال ۲۰۰۱

در حالی که کیوشی کوروساوا در ژانرهای مختلفی کار کرده اما فیلمسازی است که بیشتر به‌خاطر نقش‌هایش در فیلم‌های ترسناک ژاپنی شناخته می‌شود. فیلم سال ۲۰۰۱ او به نام فیلم «نبض» یکی از تحسین‌شده‌ترین و ترسناک‌ترین فیلم‌های وی محسوب می‌شود. این فیلم ترسناک داستان سه ساکن به‌ظاهر بی‌ارتباط در شهر توکیو را دنبال می‌کند که در حال تحقیق درباره یک سری ناپدید شدن‌های عجیب و غریب مرتبط با مناظر وحشتناکی است که در اینترنت دیده می‌شوند.

این اثر سینمایی ترسناک برای شوکه کردن طرفداران و بینندگان به خونین بودن متوسل نمی‎‌شود اما به طور پیوسته تنش را ایجاد می‌کند تا یک تجربه عصبی ایجاد کند. در حالی که عناصر این فیلم بیش از حد طولانی بودند اما این اثر به دلیل تمایلش برای پرداختن به مضامین مربوط به تنهایی، افسردگی و خودکشی مورد تحسین قرار گرفت. تحلیل اولیه خطرات مرتبط با استفاده از اینترنت در این اثر سینمایی هم پیشگویانه و هم دلخراش بود.

۹. فیلم Horrors of Malformed Men – محصول سال ۱۹۶۹

فیلم «وحشت‌های مردان بدفرم» یک سفر پر از کابوس و سوررئالیستی به سمت تابو است که به‌عنوان یک فیلم ترسناک خونین از زمانه خودش جلوتر بود و به سمت پرداختن به چیزهای عجیب و غریب و عمیقاً تکان‌دهنده تمایل داشت. این اثر سینمایی داستان یک دانشجوی پزشکی فراموش شده را دنبال می‌کند که از یک بیمارستان روانی فرار می‌کند و هویت مرد مرده‌ای را به خودش می‌گیرد که شباهتی به او دارد تا اینکه خاطرات پراکنده‌اش، او را به جزیره‌ای عرفانی سوق می‌‌دهد.

در این جزیره، جنزابورو متوجه می‌شود که یک دانشمند متوهم در تلاش برای ایجاد یک جامعه ایده‌آل با تغییر شکل انسان‌ها است تا پیروان او باشند. این اثر سینمایی با تصاویری خیره‌کننده، ایده‌های برجسته، معمایی وهم‌آلود و عجیب و همچنین وحشت بدنی بسیار زیاد توانسته به اثری تبدیل شود که برای هر طرفدار ژانر وحشت جذابیت دارد.

۸. فیلم Perfect Blue – محصول سال ۱۹۹۷

ترسناک‌ترین فیلم‌های ژاپنی - گیمفا

فیلم «آبی تمام عیار» یک فیلم ترسناک روشنگرانه است که بسیار جلوتر از زمانه خودش بوده است. این فیلم داستان یک ستاره موسیقی پاپ به نام میما را دنبال می‌کند که در یک برنامه اعلام می‌کند که او از خوانندگی کناره‌گیری می‌کند تا حرفه بازیگری را در پیش بگیرد. این خبر باعث می‌شود تا طرفداران از این حرکت وی به شدت خشمگین شوند و در تعقیب جنون‌آمیز او برآیند.

توهم و پارانویا میما را در بر می‌گیرد و این در حالی است که او تلاش دارد تا زندگی جدیدی به‌عنوان یک بازیگر شروع کند. در همین حین نیز فردی او را دنبال می‌کند و این در حالی است که او از توهمات خودش نیز رنج می‌برد. مضامین اصلی دوگانگی، هویت و خودشناسی در این اثر سینمایی و با پیشرفت تکنولوژی و همچنین محو شدن حریم خصوصی از زندگی ما، بسیار برجسته و مهم به نظر می‌رسند.

۷. فیلم Cure – محصول سال ۱۹۹۷

این اثر سینمایی ممکن است به جای یک فیلم ترسناک بیشتر یک اثر مهیج، جنایی و روان‌شناختی باشد اما همچنان فیلمی عالی به شمار می‌رود که ترس و وحشت را به زیر پوست بیننده منتقل می‌کند و در عین حال فضایی هیپنوتیزم کننده و تاریک را به ارمغان می‌آورد. این فیلم داستان کارآگاهی را دنبال می‌کند که در حین تحقیق درباره یک رشته قتل یکسان توسط قاتلان مختلف که هیچ چیزی از اقدامات دیگری نمی‌دادند، دچار ناامیدی می‌شود.

این اثر سینمایی هم در ژاپن و هم در سطح بین‌المللی به یک موفقیت بزرگ تبدیل شد و همچنین باعث شد تا فیلم‌های ترسناک ژاپنی در سراسر جهان و در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی به‌شدت محبوب شوند. تنش جوی و درون مایه تیره فیلم «درمان» باعث ایجاد یک تجربه تماشای ناراحت‌کننده می‌شود که مدت‌ها پس از تیتراژ پایانی خودش نیز در ذهن مخاطب باقی می‌ماند.

۶. فیلم Hausu – محصول سال ۱۹۷۷

فیلم «هائاسو» یا «خانه» بین کمدی تجربی و یک رؤیای هولناک و بیش فعالانه تناوب دارد و یکی از آشفته‌ترین فیلم‌های ترسناک درباره خانه‌های جن زده‌ای بوده که تاکنون ساخته شده است و با گذشت زمان نیز تبدیل به اثری کلاسیک و محبوب در بین مخاطبان شده است. داستان پیچیده این فیلم دختر جوانی را دنبال می‌کند که همراه با شش دوستش به یک سفر تابستانی به ملک دورافتاده عمه مریضش می‌روند و در آنجا نیز یک مکان ترسناک را پیدا می‌کنند که در آن، هر یک از دختران باید با عمیق‌ترین و تاریک‌ترین ترس‌های خود مواجه شوند.

شروع فوق‌العاده این اثر سینمایی به‌زودی به سمت خونین و دلهره‌آور بودن سوق پیدا می‌کند و این در حالی است که لحن کمدی بی‌نظیر خودش را نیز حفظ می‌کند. این اثر سینمایی توانسته یک تجربه تماشا ایجاد کند که توصیف آن بسیار دشوار است. این فیلم مملو از صحنه‌های باورنکردنی است که شامل سکانس مشهوری می‌شود که در آن، دختری توسط یک پیانوی بزرگ زنده زنده خورده می‌شود. این فیلم یکی از مبتکرانه‌ترین فیلم‌های ترسناک تجربی است که تاکنون ساخته شده است.وآور خه

۵. فیلم Tetsuo: The Iron Man – محصول سال ۱۹۸۹

فیلم «تستوئو: مرد آهنین» به‌راحتی در کنار آثار کلاسیکی همچون The Fly و The Thing قرار می‌گیرد چراکه تمایل این زیر ژانر به وحشت بصری را با داستانی پیچیده از ارواح ترکیب می‌کند. این فیلم که ساختار داستانی عجیبی دارد، داستان حقوق‌بگیری را دنبال می‌کند که پس از کشتن یک فیتیشیست فلزی در یک تصادف، متوجه می‎‌شود که در قسمت‌های مختلف بدنش فلز جوانه می‌زند.

در حالی که منتقدان این فیلم را از لحاظ وحشت بدنی و گرافیکی آن با آثار دیوید کراننبرگ مقایسه کردند اما بسیاری از افراد نیز بیان کردند که فیلم «تتسوئو» همچنان فیلمی است که هم منحصربه‌فرد است و هم قرار دادن آن در ژانر خاصی دشوار است. این فیلم با ترکیب وحشت بدنی خودش با موارد روانی و آزاردهنده توانسته در مدت زمان کوتاه ۶۷ دقیقه‌ای خودش ترس زیادی را بگنجاند و از این طریق نیز توانسته ذهن پرشورترین علاقه‌مندان به ژانر وحشت را درگیر خودش کند.

۴. فیلم Audition – محصول سال ۱۹۹۹

ترسناک‌ترین فیلم‌های ژاپنی - گیمفا

تاکاشی میکه یکی از پرکارترین فیلمسازان تاریخ سینما است که از زمان اولین اثرش در سال ۱۹۹۱ بیش از ۱۰۰ پروژه را کارگردانی کرده و فیلم «آزمون بازیگری» محصول سال ۱۹۹۹ میلادی نیز از جمله تحسین‌شده‌ترین عناوین وی است. این فیلم داستان یک مرد بیوه و تنها را دنبال می‌کند که به دستور پسرش تصمیم می‌گیرد تا دوباره سر قرار رفتن را شروع کند و از یک دوست تهیه‌کننده خودش کمک می‌گیرد تا یک تست بازیگری جعلی راه بیندازد که در آن، زنان برای نقش همسر وی تست بدهند.

همین رویکرد عجیب منجر به این می‌شود که آئومایا با دختری دلربا اما گوشه‌گیری رابطه برقرار کند که در ادامه معلوم می‌شود فردی بسیار متفاوت است. این اثر سینمایی با شوک‌های وحشتناکش به سرعت تبدیل به یک اثر ترسناک روان‌شناختی می‌شود که ایده‌های وسواس گونه را از طریق روایتی بی‌رحمانه و ترسناک منتقل می‌کند.

۳. فیلم Ringu – محصول سال ۱۹۹۸

در حالی که بازسازی آمریکایی این اثر سینمایی تحت عنوان The Ring محصول سال ۲۰۰۲ میلادی سبب شد تا این داستان در بین مخاطبان جهانی به شهرت برسد و به یک زیر ژانر تبدیل شود اما این نسخه ژاپنی آن محصول سال ۱۹۹۸ میلادی است که برای اولین بار این داستان وحشتناک را به روی پرده آورد. این فیلم ترسناک بر اساس رمانی به نام Ring نوشته کوجی سوزوکی محصول سال ۱۹۹۱ میلادی است که داستان یک خبرنگار و شوهر سابقش را روایت می‌کند که در حال بررسی یک نوار ویدیویی نفرین شده هستند که هرکسی آن را تماشا کند، پس از هفت روز کشته می‌شود.

فیلم «حلقه» بیننده‌ها را در معرض یک هجوم روان‌شناختی قرار می‌دهد و این در حالی است که حسی معمایی و عذاب‌آور را در آن‌ها ایجاد می‌کند. این اثر سینمایی نه‌تنها به‌عنوان یک فیلم ترسناک جذاب بلکه به‌عنوان فیلمی معمایی، فراطبیعی و جذاب نیز دستاوردی عالی بود. ترس‌های فراوان، جیغ‌ها و انتقاد قدرتمند و اساسی از فناوری مدرن سبب شده تا فیلم «حلقه» به یک اثر ماندگار و محبوب تبدیل شود.

۲. فیلم Onibaba – محصول سال ۱۹۶۴

در حالی که ژاپن در دهه‌های اخیر به‌خاطر سینمای ترسناک خودش مشهور شده اما هنوز هم می‌توان گفت که این فیلم‌های سامورایی قرن بیستم این کشور هستند که متمایزترین دستاورد سینمایی آن‌ها باقی مانده‌اند. فیلم «اونی‌بابا» توانسته تلفیق بسیار خوبی از این دو ژانر باشد و این فیلم ترسناک و تاریخی داستان یک مادر و عروسش را دنبال می‌کند که سامورایی‌‌ای را می‌کشند و دارایی‌های خود را می‌فروشند تا زنده بمانند و این در حالی است که تنها ارتباط بین آن‌ها یعنی کیچی در جنگ است.

اما خبر مرگ کیچی منجر به شکاف بین این دو زن می‌شود و بیوه کیچی شروع به ایجاد رابطه‌ای عاشقانه با همسایه می‌کند و این در حالی است که مادر ناراضی کیچی از ماسک سامورایی مرده استفاده می‌کند تا این دختر را عذاب بدهد. با اینکه این اثر سینمایی ۶۰ سال پیش اکران شده اما همچنان تجربه تماشای پرتنشی را ارائه می‌کند که جذاب است و تصاویر زیبا و در عین حال دلخراش آن در ذهن باقی می‌مانند.

۱. فیلم Ju-On: The Grudge – محصول سال ۲۰۰۲

فیلم «جو – آن: کینه» نه‌تنها یکی از مشهورترین و بهترین فیلم‌های ترسناک ژاپنی است بلکه به لطف روایت غیرخطی و این واقعیت که دو روح شیطانی درون خودش دارد، تجربه تماشای دلهره‌آوری را ارائه می‌کند. این فیلم یک نفرین شیطانی را نشان می‌دهد که درون یک خانه ریشه کرده، خانه‌ای که در آن یک مادر و فرزندش به طور وحشتناکی به قتل رسیدند و حالا نیروهای بدخواه هر کسی که وارد خانه می‌شود را به وحشت می‌اندازند.

این اثر سینمایی توانایی استادانه‌ای در به هم آمیختن مسائل واقعی همچون آزار خانگی با داستانی ماورا طبیعی و وهم‌آور دارد تا تجربه تماشایی پر از وحشت محض را ایجاد کند. علاوه بر این، این اثر سینمایی با نمایش فنی خارق‌العاده و روایت وحشتناک هوشمندانه و پراکنده، یکی از فیلم‌های شاخص و برجسته در رونق ژانر وحشت ژاپنی در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی بود و امروزه نیز به همان اندازه مؤثر است و می‌تواند ذهن بینندگان را آزار بدهد.


در این مطلب به معرفی ترسناک‌ترین فیلم‌های ژاپنی پرداختیم. نظر شما درباره این آثار چیست؟

منبع: collider

人Acker益man人AHCYohanaMahdikarma(دازای)nobodymrNimamasoud souls gamermariov-alkalineB-manCambyses The Thirdshadow71Sami 227snowgirl𝗣𝗢𝗣𝗘𝗬𝗘💚𝙑𝙀𝙂𝘼𝙉Porfosor

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

ترسناک‌ترین فیلم‌های ژاپنی - گیمفا
ترسناک‌ترین فیلم‌های ژاپنی - گیمفا
ترسناک‌ترین فیلم‌های ژاپنی - گیمفا
ترسناک‌ترین فیلم‌های ژاپنی - گیمفا
ترسناک‌ترین فیلم‌های ژاپنی - گیمفا
ترسناک‌ترین فیلم‌های ژاپنی - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

ترسناک‌ترین فیلم‌های ژاپنی - گیمفا