برترین فیلم‌های ترسناک ژاپنی
برترین فیلم‌های ترسناک ژاپنی
برترین فیلم‌های ترسناک ژاپنی
برترین فیلم‌های ترسناک ژاپنی

برترین فیلم‌های ترسناک ژاپنی

سهراب قربانی
۲۰:۰۰ ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
برترین فیلم‌های ترسناک ژاپنی

در این مقاله به معرفی برترین فیلم‌های ترسناک ساخته شده در کشور ژاپن خواهیم پرداخت.

ژانر وحشت در کشور ژاپن با اصطلاح معروفی با نام J-horror شناخته می‌شود. فیلم‌های ژانر J-horror معمولاً به مسائلی از جمله داستان‌های عامه‌پسند ژاپنی، ارواح و یوکای می‌پردازند.

کشور ژاپن تا به حال موفق شده فیلم‌های ترسناک خاص و تحسین شده‌ی‌‌ بسیاری را خلق کند. از جمله‌‌ فیلم‌های کلاسیک و ترسناک ساخته شده توسط آن‌ها می‌توان به دو فیلم Onibaba و Kwaidan در دهه‌ی ۱۹۶۰ و از فیلم‌های مدرن آن‌ها نیز می‌توان به فیلم Ring در سال ۱۹۹۸ و فیلم Ju-On: The Grudge در سال ۲۰۰۲ اشاره کرد.

بدون شک فیلم‌های ترسناک ژاپنی، در مقایسه با فیلم‌های ترسناک ساخته شده توسط دیگر کشور‌ها، بسیار وحشتناک‌تر هستند. حتی برخی از این فیلم‌ها به‌قدری موفق بوده‌اند که فیلم‌سازان هالیوودی نیز تصمیم گرفته‌اند ریمیک‌های متعددی را براساس آن‌ها تولید کنند.

معمولاً فیلم‌های ترسناک ژاپنی در مقایسه با دیگر فیلم‌های ساخته شده در این ژانر، به شکل متفاوتی ساخته می‌شوند. به عنوان مثال وحشت حاضر در این فیلم‌ها بیشتر بر روی چیز‌هایی تمرکز دارد که توسط بینندگان قابل دیدن نیستند.

در ادامه‌ی این مقاله به رده‌بندی برترین فیلم‌های ترسناک ساخته شده در این کشور خواهیم پرداخت.

این لیست براساس نمره‌ی این فیلم‌ها در وب‌‌سایت IMDB (بانک اطلاعات اینترنتی فیلم‌ها) طبقه‌بندی شده است.

۱۰. The Depths

برترین فیلم‌های ترسناک ژاپنی

فیلم سیاه و سفید و ترسناک «اعماق» محصول سال ۱۹۵۷ سینمای ژاپن می‌باشد.

این فیلم به‌قدری موفق بوده که حتی ریمیکی براساس آن در سال ۱۹۷۰ با عنوان Kaidan Kasane-ga-fuchi ساخته شده است. داستان نسخه‌ی باز‌سازی شده‌ی این فیلم با نسخه‌ی اورجینالش تفاوت اندکی دارد.

فیلم سیاه و سفید The Depths داستان مردی را روایت می‌کند که توسط یک سامورایی به قتل رسیده و پس از انداخته شدن جنازه‌اش در یک باتلاق، روح او از این مکان برخواسته و به سراغ این سامورایی می‌رود.

این فیلم به علت حال و هوای روستایی خود و همچنین سکانس‌های بسیار تماشایی‌ و ترسناکش، توانسته توجه‌های بسیاری را به خود جلب کند و در میان برترین فیلم‌های ترسناک ساخته شده در کشور ژاپن جای گیرد.

فیلم ترسناک The Depths موفق شده در سایت IMDB نمره‌ی ۶.۶ را به دست آورد و در رتبه‌ی دهم این لیست قرار گیرد.

۹. Sweet Home

برترین فیلم‌های ترسناک ژاپنی

فیلم ترسناک «خانه شیرین» محصول سال ۱۹۸۹ سینمای ژاپن و یکی از شناخته‌شده‌ترین فیلم‌های ترسناک ساخته شده در این کشور به حساب می‌آید.

وظیفه‌ی هدایت این فیلم را کارگردان مطرح ژاپنی با نام کیوشی کوروساوا (Kiyoshi Kurosawa) بر عهده داشته است.

فیلم ترسناک Sweet Home داستان گروهی از فیلم‌سازان را روایت می‌کند که قصد دارند با سفر به خانه‌ متروکه‌ یک هنرمند مشهور، مستندی در رابطه با نحوه‌ی زندگی‌ او و کارهایش بسازند.

پس از رسیدن این گروه به خانه‌ی این هنرمند، یک روح خبیث وارد بدن یکی از آن‌ها شده و اقدام به آزار و اذیت دیگر اعضای این گروه می‌کند.

این فیلم پر از تصاویر آزاردهنده و سکانس‌های بسیار وحشتناک می‌باشد. جلو‌ه‌های ویژه به کار رفته در این فیلم نیز با توجه به تاریخ ساخت آن، بسیار عالی از آب درآمده و توانسته به داستان این فیلم کمک بسیاری کند.

این فیلم به‌قدری موفق بوده که حتی کمپانی Capcom نیز تصمیم گرفته در ساخت سری بازی‌های ویدیویی بسیار مشهور خود با نام Resident Evil، از آن الهام بگیرد.

فیلم ترسناک Sweet Home موفق شده در سایت IMDB نمره‌ی ۶.۶ را به دست آورد و در رتبه‌ی نهم این لیست قرار گیرد.

۸. Visitor Q

برترین فیلم‌های ترسناک ژاپنی

فیلم «ویزیتور کیو» محصول سال ۲۰۰۱ کشور ژاپن در ژانر Found footage (ژانری که تمام یا بخشی از اتفاقات داستان از طریق ویدئوهایی که توسط شخصیت‌های داستان ضبط‌ شده یا در حال ضبط است، روایت می‌شود) می‌باشد.

فیلم Visitor Q نه تنها فیلمی بسیار عجیب و غریب می‌باشد بلکه با تماشای آن نیز بسیاری از بینندگان، حس بسیار بد، ناخوشایند و آزاردهنده‌ای را تجربه کرده‌اند.

این فیلم قطعاً برای آن دسته از بینندگانی که تحمل دیدن تصاویر و مضامین آزاردهنده را ندارند، مناسب نیست.

فیلم Visitor Q موفق شده در سایت IMDB نمره‌ی ۶.۶ را به دست آورد و در رتبه‌ هشتم این لیست قرار گیرد.

۷. Ju-On: The Grudge

برترین فیلم‌های ترسناک ژاپنی

فیلم ترسناک «جو-آن: کینه» محصول سال ۲۰۰۲ سینمای ژاپن و یکی از مشهورترین فیلم‌های ساخته شده توسط این کشور به حساب می‌آید.

این فیلم به‌قدری موفق بوده که حتی توانسته به فرهنگ عامه‌ی مردم نیز راه پیدا کند. علاوه بر این، محبوبیت بسیار بالای این فیلم نیز باعث شده که فیلم‌سازان هالیوودی، نسخه‌ی آمریکایی آن را نیز تولید کنند.

داستان این فیلم که در کشور ژاپن روایت شده، بر روی خانه‌ی نفرین شده‌‌ی یک خانواده (که قتل‌های وحشتناکی در آن صورت گرفته)، تمرکز دارد.

فیلم Ju-On: The Grudge، تمرکز خود را بیشتر بر روی چیز‌هایی قرار داده که بینندگان به سختی قادر به دیدن آن‌ها هستند. به عنوان مثال می‌توان به روح‌های مخفی شده در پس‌زمینه برخی از سکانس‌‌ها مانند گوشه‌ی اتاق‌ها، سقف‌ها و راهرو‌ها، اشاره کرد.

این فیلم موفق شده در سایت IMDB نمره‌ی ۶.۷ را به دست آورد و در رتبه‌ هفتم این لیست قرار گیرد.

۶. Twilight Dinner

برترین فیلم‌های ترسناک ژاپنی

فیلم Twilight Dinner، محصول بسیار موفق کشور ژاپن در سال ۱۹۹۸ می‌باشد.

این فیلم داستان یک مرد و رابطه‌اش با دو خواهر عجیب و غریب که به‌تازگی به محله‌اش نقل مکان کرده‌اند را روایت می‌کند. رابطه‌ی این مرد با آن‌ها و اتفاقات عجیب و غریب رخ داده در این حین باعث می‌شود که او تبدیل به یک قاتل روانی و بسیار خطرناک شود.

فیلم Twilight Dinner که ترکیبی از ژانر‌های مختلف مانند ژانر وحشت، ژانر معمایی و مهیج می‌باشد، موفق شده سکانس‌های وحشتناک بسیاری را در خود جای دهد. علاوه بر این، تکنیک‌های به کار رفته در نحوه‌ی فیلم‌برداری این فیلم نیز بسیار تماشایی و زیبا از آب درآمده است.

از دیگر نکات مثبت این فیلم می‌توان به بازی بسیار خوب گروه بازیگری حاضر در آن و پایان داستان شوکه کننده‌اش اشاره کرد.

فیلم Twilight Dinner موفق شده در سایت IMDB نمره‌ی ۶.۷ را به دست آورد و در رتبه‌ ششم این لیست قرار گیرد.

۵. The Ghost of Yotsuya

برترین فیلم‌های ترسناک ژاپنی

فیلم ترسناک «روح یوتسویا» نیز مانند فیلم The Depths، محصول اواخر دهه‌ی ۱۹۵۰ سینمای ژاپن می‌باشد.

فیلم The Ghost of Yotsuya براساس تئاتر سنتی مشهوری در کشور ژاپن با نام Yotsuya Kaidan ساخته شده است.

این فیلم داستان یک رونین (به گروهی از سامورایی‌های بدون ارباب در دوران فئودالی در ژاپن گفته می‌شود) را روایت می‌کند که تصمیم می‌گیرد جهت ازدواج دوباره و حل کردن مشکلات مالی‌اش، همسر خود را به قتل برساند.

این فیلم برخلاف طرح داستانی ساده‌اش، دارای داستان و کاراکترهای بسیار پیچیده‌ای می‌باشد که معمولاً نمونه‌اش در فیلم‌های ژانر وحشت به ندرت یافت می‌شود.

از نکات برجسته‌ی حاضر در این فیلم می‌توان به داستان شگفت‌انگیز، عجیب و غریب و در عین حال وحشتناکش، ‌اشاره کرد.

این فیلم موفق شده در سایت IMDB نمره‌ی ۷ را به دست آورد و در رتبه‌ پنجم این لیست قرار گیرد.

۴. The Woman of The Snow

برترین فیلم‌های ترسناک ژاپنی

فیلم درام و ترسناک The Woman of The Snow محصول تحسین شده‌ی کشور ژاپن در سال ۱۹۶۸ می‌باشد.

این فیلم عنصر‌های مختلفی را در داستان خود جای داده که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به روابط رمانتیک عجیب و غریب، اتفاقات دراماتیک و صحنه‌های وحشتناک اشاره کرد.

فیلم The Woman of The Snow داستان یک مجسمه‌ساز و شاگردش را روایت می‌کند که در حین یک کولاک شدید، با جادوگری وحشتناک با نام The Snow Woman (زن برفی) رو‌به‌رو می‌شوند.

این فیلم براساس داستان عامیانه‌ی مشهور ژاپنی با نام یوکی-اونا (Yuki-onna) ساخته شده است. یوکی-اونا در اساطیر ژاپن، روح خبیث و خطرناکی می‌باشد که در کولاک و برف بر مردمان نمایان شده و با واداشتن آنان به خوابیدن، آن‌ها را به قتل می‌رساند.

فیلم The Woman of The Snow با تزریق عناصری مانند هیجان و عشق به این افسانه، توانسته داستانی با جلو‌های تصویری بسیار زیبا و در عین حال بسیار ترسناک و دلهره‌آور خلق کند.

این فیلم موفق شده در سایت IMDB نمره‌ی ۷.۱ را به دست آورد و در رتبه‌ چهارم این لیست قرار گیرد.

۳. Ring

برترین فیلم‌های ترسناک ژاپنی

فیلم ترسناک «حلقه» را می‌توان یکی از مشهورترین فیلم‌های ساخته شده در کشور ژاپن قلمداد کرد.

این فیلم نیز درست مانند فیلم Ju-On: The Grudge، توانسته به فرهنگ عامه‌ی بسیاری از مردم راه پیدا کند. علاوه بر این، نسخه‌ی آمریکایی این فیلم نیز یکی از موفق‌ترین فیلم‌های ساخته شده براساس فیلم‌های ترسناک ژاپنی به حساب می‌آید.

داستان این فیلم درباره یک نوار ویدئویی مرموز و نفرین شده‌ است که هر کس آن را تماشا کند، پس از هفت روز جان خود را از دست می‌دهد.

فیلم Ring علاوه بر داستان پر‌استرس و دلهره‌آورش، دارای وحشتناک‌ترین صحنه‌های به نمایش درآمده در تاریخ فیلم‌های ترسناک می‌باشد.

این فیلم موفق شده در سایت IMDB نمره‌ی ۷.۲ را به دست آورد و در رتبه‌ سوم این لیست قرار گیرد.

۲. Ghost Story of Kasane Swamp

برترین فیلم‌های ترسناک ژاپنی

فیلم سیاه و سفید «داستان روح باتلاق کاسان» محصول سال ۱۹۷۰ کشور ژاپن است. این فیلم نسخه‌ی بازسازی شده‌ای از فیلم ژاپنی The Depths در سال ۱۹۵۷ می‌باشد.

فیلم ترسناک Ghost Story of Kasane Swamp، داستان خیانت همسر یک سامورایی که توسط شوهرش به قتل رسیده را روایت می‌کند. او پس از مرگ، در قالب یک روح به زندگی باز می‌گردد و شروع به انتقام گرفتن و آزار و اذیت کردن شوهرش می‌کند.

این فیلم نیز مانند فیلم The Woman of The Snow، براساس یک داستان عامیانه‌ی مشهور ژاپنی با همین نام ساخته شده است.

فیلم Ghost Story of Kasane Swamp با وجود قدیمی بودن، موفق شده داستانی جذاب و صحنه‌های بسیار وحشتناکی را در خود جای دهد و علاوه بر این، جو خاص و ریتم داستانی فوق‌العاد‌ه‌اش نیز، این فیلم را تبدیل به نمونه‌ای مثال زدنی در میان دیگر فیلم‌های ژانر وحشت کرده است.

فیلم Ghost Story of Kasane Swamp موفق شده در سایت IMDB نمره‌ی ۷.۲ را به دست آورد و در رتبه‌ دوم این لیست قرار گیرد.

۱. Battle Royale

برترین فیلم‌های ترسناک ژاپنی

فیلم اکشن و دلهره‌آور «نبرد سلطنتی» محصول سال ۲۰۰۰ کشور ژاپن می‌باشد. این فیلم برخلاف دیگر فیلم‌های ترسناک ژاپنی، به جای مسائل ماوراءالطبیعه، تمرکز خود را بیشتر بر روی مسائل واقعی قرار داده است.

علی‌رغم این موضوع، فیلم Battle Royale موفق شده صحنه‌های بسیار وحشتناک و شوکه‌کننده‌ای را در داستان خود خلق کند.

این فیلم داستان گروهی از دانش‌آموزان یک مدرسه را روایت می‌کند که مجبور می‌شوند با شرکت در مسابقه‌ای که دولت به جهت کم کردن جمعیت خلاف‌کاران کم سن و سال تدارک دیده، برای نجات خود تا سر حد مرگ با یکدیگر مبارزه کنند.

فیلم Battle Royale به علت مضامین بسیار خشن و تاریک خود و همچنین سن کم کاراکترها و بازیگران حاضر در آن، جنجال‌های بسیاری را به وجود آورده است.

با این حال، ترکیب بسیار عالی عنصر ترس با شوخ‌طبعی در این فیلم باعث شده که تماشای آن تبدیل به تجربه‌ای فراموش‌نشدنی شود.

فیلم Battle Royale موفق شده در سایت IMDB نمره‌ی ۷.۶ را به دست آورد و در رتبه‌ اول این لیست قرار گیرد.

منبع: اسکرین‌رنت

DARKSIRENیوهانSXerexplaymatrix4221489MEYSAMB300

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

برترین فیلم‌های ترسناک ژاپنی
برترین فیلم‌های ترسناک ژاپنی
برترین فیلم‌های ترسناک ژاپنی
برترین فیلم‌های ترسناک ژاپنی
برترین فیلم‌های ترسناک ژاپنی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

برترین فیلم‌های ترسناک ژاپنی
برترین فیلم‌های ترسناک ژاپنی