تماشا کنید: رونمایی جت مافوق صوت X-59 ناسا و لاکهید مارتین - تکفارس 
تماشا کنید: رونمایی جت مافوق صوت X-59 ناسا و لاکهید مارتین - تکفارس 
تماشا کنید: رونمایی جت مافوق صوت X-59 ناسا و لاکهید مارتین - تکفارس 

تماشا کنید: رونمایی جت مافوق صوت X-59 ناسا و لاکهید مارتین

افشین نوری
۶ بهمن ۱۴۰۲ - 15:01
ناسا

ناسا از جت مافوق صوت X-59 با همکاری شرکت لاکهید مارتین رونمایی کرد. این جت دارای سرعتی فراتر از صوت است، اما برخلاف سایر جت‌ها صدای مهیبی هنگام شکستن دیوار صوتی ایجاد نمی‌کند.

در حالیکه این‌روزها انجام پروازهای مافوق صوت به خاطر ایجاد اختلالات صوتی ممنوع است، ناسا در جدیدترین تلاش خود سعی کرده تا فصل تازه‌ای در هوانوردی فوق‌سریع باز کند.

جت X-59 طوری طراحی شده که می‌تواند با سرعت مافوق صوت (۱۴۸۸ کیلومتر در ساعت یا ۱.۴ ماخ) بدون ایجاد صدای مهیب پرواز کند. هدف تیم ناسا، کاهش صدای آزاردهنده شکستن دیوار صوتی بوده و توانسته با همکاری لاکهید مارتین به این موفقیت دست یابد.

ناسا

جت X-59 از سال ۲۰۱۶ در حال توسعه است و حدود ۳۰ متر طول و ۹ متر عرض دارد و به شکل کاملا کشیده طراحی شده تا از برخورد امواج ایجاد شده توسط پرواز مافوق صوت جلوگیری کند.

X-59 فعلا یک هواپیمای آزمایشی است و هدف از ساخت آن نشان دادن این واقعیت بوده که می‌توان هواپیمایی با سرعت مافوق صوت طراحی کرد که بدون ایجاد اختلالات صوتی بر فراز زمین پرواز کند.

یکی از مهندسان ناسا گفته است: «معرفی X-59 به معنای امکان سفر هوایی با سرعت بسیار بالا اما با صدای کم بر فراز خشکی است. ما قصد داریم بازارهای تجاری جدیدی ایجاد کنیم تا سفر را برای مسافران در سراسر جهان بهبود ببخشیم.»

ناسا

در واقع، طراحی فوق‌آیرودینامیک X-59 عامل اصلی کاهش صدای شکسته شدن دیوار صوتی توسط آن است. این طراحی حتی استفاده از پنجره جلو برای دید خلبان را غیر ممکن کرده است.

به همین خاطر، تیم ناسا به جای پنجره خلبان، از یک سیستم دید خارجی یا XVS استفاده کرده‌اند که تصاویر را از جلو به صورت زنده انتقال می‌دهد.  این سیستم از یک دوربین و یک صفحه‌نمایش در کابین تشکیل شده که به خلبان نمای واقعی از جلوی جت را ارائه می‌دهد.

نظر شما درباره جت مافوق صوت خارق‌العاده X-59 ناسا چیست؟

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید