سازندگان The Last of Us Part 2 از پایان متفاوتی که برای آن در نظر داشتند میگویند
به نظر میرسد که بازی The Last of Us Part 2 تقریباً پایان متفاوتی داشته است و به نوعی، با کشتن ابی توسط الی به پایان میرسید.
محتویات این متن، حاوی اسپویل است.
The Last of Us Part 2 به یکی از موردانتظارترین بازیها در آستانه انتشار تبدیل شد، اما باور کنید یا نه، مانند بازی اول مورد تحسین قرار نگرفت. داستان بسیار تفرقهانگیز بود و بسیاری از افراد، دلیل آن را شخصیتی به نام ابی میدانستند، کسی که جوئل، قهرمان داستان بازی اول، را در ساعات ابتدایی به قتل میرساند.
بازیکنان بقیه بازی را صرف تلاشی برای انتقام جوئل و کشتن ابی میکنند که باعث جنگ و نزاع زیادی در این روند میشود. هنگامی که الی پس از چندین درگیری بالاخره بر ابی چیره میشود، او را در آب فرو میبرد و می خواهد او را غرق کند اما در نهایت تسلیم میشود و او را نمیکشد. الی متوجه میشود که انتقام راه حل نیست، آن چیزی نیست که جوئل احتمالاً میخواهد و این تلاش غیرانسانی برای انتقام بیهوده است. سپس، او را رها میکند. این موضوع، واقعاً بسیاری از بازیکنان را خشمگین کرد؛ کسانی که عطش قابل درکی برای انتقام داشتند.
در The Last of Us Part 2 Remastered بازیکنان میتوانند یک قطعه شامل توضیحاتی از سوی کارگردان بازی، نیل دراکمن، و برخی از بازیگران، از جمله اشلی جانسون و لورا بیلی، داستان را مشاهده کنند. دراکمن در آن فاش میکند که الی در پیشنویس قبلی داستان، ابی را میکشت. در آن نقطه از داستان، هم لو و هم یارا میمردند و ابی را کاملاً تنها میگذاشتند.
هیلی گراس (Halley Gross)، یکی از نویسندگان بازی، خاطرنشان کرد که الی با نکشتن ابی، قسمتهایی از وجود خود به عنوان آن کودک بیگناه در بازی اول را حفظ میکند و به او این شانس را میدهد که به همان شیوهای که ابی در این مرحله از داستان بوده، احیا شود.
این سناریو، تقریباً آنچه که The Last of Us Part 3 میتوانست باشد و آنچه خواهد بود را بهطور چشمگیری تغییر خواهد داد. اینکه آیا اقتباس آتی بازی در فصل دوم (و احتمالاً سوم و شاید حتی چهارم) این سریال تلویزیونی هیچ کدام از اینها را تغییر میدهد یا خیر، باید دید.
پر بحثترینها
- فوری: سونی در حال مذاکره برای خرید کمپانی مادر FromSoftware است
- نامزدهای بهترین بازیهای سال مراسم The Game Awards 2024 مشخص شدند
- نقدها و نمرات بازی STALKER 2 منتشر شدند
- پلی استیشن برای ۱۰ سال متوالی نمایندهای برای بهترین بازی سال داشته است
- شایعه: حالت پرفورمنس بازی STALKER 2 روی Xbox Series X به خوبی اجرا نمیشود
- شایعه: کمپانی مادر FromSoftware احتمالا برای جلوگیری از تصاحب خصمانه از سوی یک شرکت کرهای به سونی مراجعه کرده است
- از صنعت بازی های ویدیویی در سال ۲۰۲۵ چه انتظاراتی داریم؟
- رسمی: شرکت مادر FromSoftware پیشنهاد خرید از سوی سونی را تایید کرد
- بازی Death Stranding Director’s Cut دومین بازی پرفروش ایکس باکس شد
- بازی GTA V با این هدف ساخته شد که از هر نظر بهتر از GTA IV باشد
نظرات
باید حداقل توی ریمستر حق انتخاب میزاشتن
اخه ینی چی خاک برسرشون
اگه حق انتخواب میزاشتن دیگ شما باید با last of us part 3
خدافظی میکردی
مگه تو لست سه هم قراره ابی رو تحمل کنیم؟🤢
یعنی اگر می کشتش بازی تبدیل می شد به فیلم هندی. نمی دونم کی توی لحظه آخر بلید رانر رو نشون دراکمن داده که سر عقل اومده اما باید براش دعا کرد.
میدونی من کسیم که این بازیو نزدیک ده بار تموم کردم ، حتی به نظر منم که فن چهار اتیشه این فرنچایزم ، کلا شروع بازی خیلیییی ابکیه
**اسپویل**
ما اخر لست اف یک عملا یه ان پی سی رو میکشیم (همون دکتره ) یه npc بی سر و ته و عادی مثل اون هزار تا npc که تو کل بازی تیکه پاره کردیم ، تازه ما بهش حمله نمیکنیم !!! طرف با چاقو میاد سمت ما خب ماهم از خودمون باید دفاع کنیم دیگه…
حالا تو نسخه دوم یهویی از وسط نامجا اباد دختر همین npc میاد شخصیت اصلی نسخه اولو (که حتی از بین زامبی ها هم نجاتش داد اون وسط ها ) مثل پشمک میکشه…. مثل اینه که تو نسخه بعدی gta یکی از اون صد هزار تا npc که کشتیم یهو بچش بیاد انتقام بگیره 😐
جدا از اون گرایشات الی خیلی عجیب فواران میکنه تو نسخه دوم…
خلاصه که من این گیمو خیلی دوست دارم ولی این دوتا نکتش واقعا رو مخم رژه میره
خب عذر میخوام، فک کن دور از جون شما جای ابی بودین. چیکار میکردین؟
عزیز من ، هدف اصلی حرف منو نفهمیدی …. بحث من این نیست که کار ابی اشتباهه یا چی ، اتفاقا حق داره ، من دارم به منطقی نبودن استارت خوردن داستان نسخه دومش میپردازم
معمولا سازنده ها از قبل برای نسخه دوم و اینا برنامه ریزی میکنن ، یا اگه بعدا میکنن ، یه داستان منطقی برای دنبالش میسازن
من میگم یه NPC خیلی خیلی خیلی رندوم ، بدون هیچ نقشی تو داستان بازی میمیره (اینجا تو مرحله اول اصلا ابی وجود نداره )
بعد دوباره خیلی رندوم همین npc یه شخصیت پیچیده میگیره ، دختر دار میشه ، دخترش میاد خیلی پشمکی طور ادمی که نصف امریکارو پیاده رفته و اندازه یه لشکر ادم کشته رو نابود میکنه…
من از لحاظ منطق حرف میزنم ، والا اگه درک نکنی چیمیگم بعید میدونم حتی نسخه اولو پلی داده باشی…
آها
از این لحاظ درسته و باید یکم استارا بازیو منطقی تر میکردن. من فک کردم درمورد خود ابی صحبت میکنی.
تو متال گیر سالید ۴ هم کوجیما اومد یدفعه سالید اسنیک رو سریع پیرش کرد ولی خب دلیلش کاملا منطقی بود مربوط ژنتیکش بود ک جوری طراحی شده بود ک بعد از مثلا ۳۰ سال شروع کنه ب پیر شدن و بعد….
حالا سازندگان لست ۲ هم میتونستن یکم استارت بازی رو منطقی تر کنن ولی خب زیاد بنظرم نباید خرده گرفت. اگه واس اون دکتره تو نسخه اول یکم شخصیت پردازی در نظر میگرفتن اینطوری بهتر میشد بنظرم.
کشتن وحشیانه صدها آدم برای رسیدن به نابود کردن یک نفر و در انتها بخشیدن همان یک نفر آن هم بدون دلیل منطقی، باعث میشه من گیمر این سوال در ذهنم پیش بیاد: خب آخرش که چی؟
پیشاپیش در جواب مغلطه “واقعگرایی در این جهان”، بنده به روایت بینظیر نسخه اول TLoU اشاره میکنم.
ولی جول نجاتش داد
تو خود لست ۱ وقتی دم دانشگاه اون npc هارو میکشیم دیوید میاد سراغمون
همین چیزاس که سری لست رو طبیعی میکنه
لست با gta زمین تا اسمون فرق داره
هعی ، امان از دست ادمی که میفهمه ، خودشو میزنه به نفهمی برای اتو گرفتن…
من کل بازیو با کل gta مقایسه نکردم ، برای اینکه ادمی مثل شما بیشتر درک کنه (که اصلا هم نکردین ) مثال زدم 😐 که چرا یه npc که هیچ شخصیتی تو داستان بازی نداره ، هیچ نقشی نداره ، هیچ تاثیری (تو نسخه اول) نداره ، و مثل همون هزار تا npc (مثل npc های همه گیم ها نه تنها gta ) که حمله ور میشن سمت ما ، چرا یکهویی انقدرررر تاثیر سنگین و بزرگی رو نسخه دوم میزاره ؟
خب برای همین میگم زمین تا اسمون با gta که یه rpg دستت میگیری میفتی دنبال مردم فرق داره
داستان لست خیلی پیچیده تر از بقیه بازیاس
کشته شدن چنتا npc باعث شد دیوید بیاد سراغمون
کشته شدن یه npc دکتر باعث شد دخترش بخواد انتقام بگیره
با کشته شدن هر npc تو لست ۲ چه اتفاقی میفته ؟ همراهش اسمشو صدا میزنه و به همه خبر میده که بیشتر دنبالت بگردن
اینجوریه که میفهمی تمام کاراکترای بازی حس دارن و باهاشون هم دردی میکنی
میفهمی هر کاری عواقب خودشو داره
خب اینایی که گفتی مکانیک گیم پلی هر بازی مخفی کاری هستش….
همین کشته شدن یه دکتر که انقد راحت از کنارش همه رد میشن کلی جای بحث داره
داداش این دوستمون snowgirl منظورش اینه توی لست اف اس ۱ زمانی ک npcها هیچ کدوم اهمیتی نداشتن برامون و خیلی راحت میکشتیم و اتفاقی نمیوفتاد ی دکتر هم اخر بازی خودش بهمون حمله کردو مرد مثل بقیه npcها این تا اینجا خو
توی لست۲ میبینن نمیتونن داستان درست حسابی پیدا کنن چیکار میکنن میان اول میگن npcها درک دارن همو صدا میزنن و فلان بعد میان کلیک میکنن روی دکتری ک توی لست۱ کشتیم در حالی ک این npcهیچ اهمیتی برا هیشکی نداشت اومدن دست گذاشتن رو این چون داستانی نداشتن ک بگن فک کن چجوری میخواستن داستانو ادامه بدن حالا تو داستان دختر این دکتر خیلی راحت و کشکی میاد شخصیت اصلی و اول بازی رو مثل آب خوردن میکشه شخصیتی ک به هیچ کسی اعتماد نمیکرد خیلی راحت میره تو مخفی گاه اَبی خیلی راحتم کشته میشه این داشمون همینو میگ
میگ که اقا از بین این همه npcک زدیم ترکوندیم و اهمیتی نداشتن این دکتره چیشد یهو دخترش از نا کجا اباد پیداش شد محل زندگی جول رو فهمید و اخرم خیلی راحت زد کشتش اگ بازم متوجه نشدی ب نظرم دیگ گیم نزن داش🙂
خب داداش تو لست ۱ هیچ کدوم از npc ها مثل دکتره با جول حرف نزدن
منم جریان دیوید رو گفتم که اومده بود سراغ قاتل گروهش
فقط فرقشون اینه که جری شخصیت پردازی داشت
ولی اون npc ها که کشتی و دیویدو کشوند سمتت شخصیت پردازی نداشتن
کی گفت جول به کسی اعتماد نمیکنه؟
کل دنیارو رد کرد که یه دختر که الوده شده رو به مقصدی که نمیدونست کجاست برسونه
هنری و سم چی بودن؟ به اونا اعتماد نداشت؟
در ضمن جول ۴ سال تو یه فضای امن زندگی کرده
تو یکی از نامه های بازی میگه که موقع گشت زنی اگه کسیو دیدین که به کمک نیاز داشت به جکسون بیارینش
اینجوری گیم زدی؟هیچی از بازی نفهمیدی که برادر😂
یعنی چون طرف یه npc بوده و ما نمیشناختیمش بی اهمیت بوده؟ اتفاقا این نشون میده که تک تک آدم ها چقدر ارزشمند هستن ، همه شون خانواده و زندگی و آرزو ها خودشون رو دارن
چون یکی رو نمی شناسی دلیل نمیشه که مهم نباشه
اتفاقا تو دنیا آخرالزمانی که تعداد آدم ها کم شده تک تک انسان ها مهم تر از قبل شدن، بازی میخواد ارزش انسان ها رو نشون بده ، میخواد بهت بفهمونه که تک تک دشمن هایی که میکشی صرفا یه هوش مصنوعی نیستن که بهت حمله میکنن، اونا انسانن با داستان ها ، آرزو ها خودشون
اون یادداشت هایی که تو بازی پیدا میشه هم گواه همین موضوع هست
بازی نشون میده که هر کار بدی که انجام بدی درنهایت یه تاوانی داره ، هرچقدر هم که در نظرت کوچک و بی اهمیت باشه
خب من این نکته رو انکار نمیکنم !
جمله که شما برای دفاع گفتی کاملا درست
پس اگه اینطوریه ما باید تاوان همه اون npc هارو پس میدادم !
** اسپویل**
این چیزی که شما گفتی اشکالی نداره ، اشکالش اونجایی هست که تاوان پس دادنش رو خیلی بد به رخ میکشن
اگه واقعا هدف سازنده ها این بوده ، چیز های خیلی خیلی بدتر از مرگم هست ! بعدشم اگه الی به خاطر جول از انتقام گرفتن دست کشید ، پس چرا ابی نکشید ؟ جول حتی نجاتش داد توی یه نقطه از بازی ،همین نکته نشون میده که ابی چقد شخصیت خود خواهانه ای داره
کلا بحث انتقام تو این بازی خیلی عمیقه نمیشه با چندتا کامنت تحلیلش کرد…
هرچیزی تاوانی داره درست ، ولی قرار نیست تاوانش مرگ باشه !
(پس اگه اینطوریه ما باید تاوان همه اون npc هارو پس میدادم)
(هرچیزی تاوانی داره درست ، ولی قرار نیست تاوانش مرگ باشه)
با هر دو جمله موافقم، انسان تاوان همه چیز رو تو این دنیا پس نمیده ، قطعا کشتن تک تک اون آدم ها تاوان داره اما فقط یه بخشیش تو این دنیا ست
یه جمله بود تو کتاب دینی که واقعا باهاش موافقم ، میگفت یکی از دلایل خلق جهان آخرت اینه که این دنیا ظرفیت پاداش و عذاب تمام کار ها آدم رو نداره
.
در مورد جمله دوم هم ابی تاوان مرگ پدرش رو مرگ قاتلش میدید رو همین ایده هم پافشاری میکرد ، حتی با اینکه جوئل نجاتش داد(همون طوری که گفتی) ولی باز هم از انتقامش دست نکشید ، این چند دلیل میتونه داشته باشه
یکی اینکه به نظرش این کار جوئل نمیتونه با قتلی که انجام داد برابری کنه و به عبارتی عدالت کامل اجرا نشده
دوم اینکه حس انتقام چشم ها ابی رو اینقدر کور کرده که هیچ چیز دیگه ای رو نمیبینه دقیقا مثل الی که اینقدر تو حس انتقام غرق شده بود که حتی حاظر شد بیخیال تامی بشه و جسی رو تنها بفرسته دنبالش، دینا رو ترک کنه و چیز ها مثل این
سوم اینکه نشون میده همه آدم ها تو زندگی شون تصمیم اشتباه میگیرن، تصمیم هایی که اصلا با منطق جور در نمیاد ولی در اون لحظه احساسات بر عقل چیره میشه ، همین تصمیم ها و کار ها اشتباه هست که یه شخصیت رو واقعی میکنه نه مثل بعضی از آثار که نقش اول از هرگونه تصمیم و کار اشتباه مصون هست
دقیقا ، با حرفاتون موافقم
مخصوصا نکته سوم و دوم که فرمودین
جوئل هیچ وقت ردی از خودش جا نذاشت که هر ان پی سی بتونه ازش انتقام بگیره. تو اون بیمارستان همه فایرفلای ها دیگه شناخته بودنش و منتظرش بودن تا الی رو برسونه. خودش هم انتظار نداشت ماجرا اونطوری پیش بره…
خیر اما توی دنیای خیالی که شما از است ساختین بقیه ان پی سی ها هم خانواده دارند. این همه رفقای ابی توسط الی کشته شد. به نظرت اینکه یکی از اونها بیاد و الی رو تو نسخه ۳ بکشه منطقیه؟ اگه بگی نه پس مرگ جول هم منطقی نیست. جول و الی و ابی و تامی این همه آدم کشتن چی میشه که فقط خانواده یکیشون به فکر انتقام میوفته؟ تازه نه صرفا ان پی سی های ساده. خیلیهاشون شخصیت تعریف شده داشتند. این همه آدم دیگه بی خانواده ان؟ خودتون خندتون نمیگیره؟ متاسفانه داستان بازی بدجوری ضربه دید اینجا. هیچ جوره هم نمیشه توجیهش کرد. ناتی داگ صرفا چون اسمش ناتی داگ بود منتقدا بهش حمله نکردند.
در دنیایی که جان انسانها انقدر درش مهمه، چرا هیچکس تلاشی برای دور نگه داشتن زنان باردار از جهان بیرحمش نمیکنه؟
ان پی سی ؟ کامل در اشتباهی ! اون دکتر تنها آدمی بود که میتونست واکسنو بسازه. اون آدم جنگ نبود که کشته شدنش برای کسی عادی باشه! اما بقیه ان پی سی ها تفنگ دستشون گرفته بودن و اومده بودن جنگ. حالا قضاوت اینکه مرگ یه دکتر عادیه یا مرگ یک سرباز با خودته
این یک کهن الگوی معمول هست. مگر ما توی فیلم بتمن آغاز می کند، داستان بچه ای رو نداریم که برای گرفتن انتقام پدر و مادرش بتمن می شه؟ اهمیت گذشته اش چیه؟ مهم اینه که اون بچه کیه. هر قتلی، در هر شرایطی می تونه به داستانی مشابه ختم بشه. مرگ هر فرد عادی برای خانواده اش اندازه هر مرگ دیگه ای دردناکه. صرفا داستان جایی آغاز می شه که اون بچه آدم عادی نیست، که البته ابی هم اصلا عادی نیست.
گرایشات الی هم عجیب نیود. الی از بازی اول هم دارای همین گرایشات بود و چیز تازه ای توی بازی دوم رخ نداد. صرفا نمایشش برای همه قابل درک بود. وگرنه بازی Unpacking که اینقدر محبوب هست هم شخصیت اصلی داستان همین گرایش رو داره اما چون اکثریت داستان رو نفهمیدن، ایرادی نگرفتن. نمونه معروفترش فیلم Lighthouse که چون صرفا گیج کننده، سیاه و سفید و پر از استعاره بود هرگز توی جامعه ما به دلیل گرایشات قهرمان داستان (شخصیت پتینسون) ایرادی بهش وارد نشد.
شما مثال از بتمن زدید ، درسته ولی کل ماهیت بتمن همینه ! کل داستان روی این بایو گرافی بنا شده
لست اف اس اصلا داستانی راجب انتقام از مرگ فلان و بیسار شخصیت نبود
البته که مرگ عضوی از خونواده برای هرکسی دردناکه ولی این دکتری که اخر بازی خیلی رندوم کشته میشه اصلا شخصیت پردازی نداره ، این به کنار ، خیلی راحت جول رو میکشن
گرایشات الی رو بنده هم تو نسخه اول دیدم ، توی نسخه دوم خیلی زیاد بهش میپردازن ، خیلی درگیر فمنیسم میشه ، حالت فوران داره قشنگ ، من نمیگم گرایشاتش عجیبه یا نباید داشته باشه ، فقط بیش از حد به رخ کشیدنش تو نسخه دوم…
ماهیت ابی رو هم مثل ماهیت بروس وین در نظر بگیرید. مرگ پدرش که فقط حادثه محرک هست. اما اونی که شخصیت پردازی داره، رابطه اش با پدرش نمایش داده می شه، قدرت بدنی اش و شرایط احساسی اش توضیح داده می شه، و اهمیتش توی جامعه ای که زندگی می کنه. حتی دلیل قتل جوئل رو هم کاملا نمایش می ده. ابی هم عشق پدر رو از دست داده هم مردی رو که دوست داره. یکی رو به الی باخته و یکی رو به دوست صمیمی اش. شخصیت پردازی اش کامل و خوبه و پدر هم اهمیتی نداره.
درباره گرایشات الی، اتفاقا بازی هیچ چیز خیلی واضحی نشون نمی ده. داستان درباره یک زن عملگرا، فارغ از گرایشات، واضحا داستانی فمنیستی هست. که نه تنها ایرادی نداره که اصولا به عنوان موتورحرکتی داستان خوب عمل می کنه و با توجه به اینکه بازی اول داستان پدری در فقدان دختر بود، داستان بازی دوم درباره دختری در فقدان پدر هست (البته این فقدان بین دو شخصیت تقسیم شده بود و مواجه با درد رو در کنار میل بقا به زیباترین شکل ترکیب کرده بود). انتخاب صحنه آخر بازی/داستان و جایی که الی بالاخره چیزی رو می فهمه که ابی قبلتر فهمیده فوق العاده است. به نظر من صحنه توی دریا، در حد صحنه نهایی بلید رانر جذاب بود. ارزش بازی ۲ از نظر ادبی خیلی بالاتر از چیزی هست که جامعه گیمینگ واکنش نشون دادن.
شما برداشتتون از حرف بنده این بوده که با کل داستان بازی ارتباط نگرفتم و درکش نکردم ، این حرفایی که زدید رو خودمم متوجهش هستم … حالا بگذریم ، نظریه من زیاد محبوب نبودش
راجب با الی هم منظور من گرایشاتش بود ، توی بازی چندجا خیلی واضح و رکیک گرایشاتش رو نشون میده ، اینکه به الی برچسب فارغ از گرایشات زدید رو مخالفم ، ولی بقیه موارد کاملا با شما موافقم
الیته منظور من این نبود متوجه داستان نشدید. صرفا یک زاویه دید دیگه رو به داستان گفتم.
مثل اینکه اونی که هنوز چیزی متوجه نشده خود شمایی عزیزجان..ناتی داگ سعی کرده تو قسمت دوم نشون بوده که همین ان پی سی هایی که شما حسابشون نمیکنی و از دیدت هیچ داستانی تو نسخه ندارن برای خودشون خانواده..شخصیت..نگرانی و هزار چیز دیگه دارن و همین چیزای کوچیک میتونه سرنوشت خیلی هارو تغییر بده..تو قسمت دوم همین ان پی سی ها موقع مردن اسم دوستشونو صدا میزنن..شیون میکنن..عصبانی میشن..چرا فکر میکنی هر چیزی باید از قبل یک زمینه سازی داشته باشه؟ مگه کشتن همین ان پی سی نبود که دیوید رو انداخت دنبال جویل؟ مگه خود جویل چجوری قبول کرد همراهی کنه الی رو ؟ دلیل خیلی گنده پشتش بود؟ ایراد میخواین بگیرین اوکی ولی ایراد بنی اسراییلی نگیرین لطفا
زمانی که میگی من چندین بار این بازیو تموم کردم باید بدونی که همون npc بی سرو ته که میگی کنار الی مهم ترین شخصیت کل دنیای بازیه.تنها کسی که میتونست کل جهان بازی به دستش نجات داده بشه اگه کشته نمیشد
میگن بدون اینکه بهمون بگی «داستان بازی رو درک نکردم» بهمون بفهمون که داستان بازی رو درک نکردی. «یه npc بی سر و ته و عادی»!؟
جراح الی شخصیت بسیار مهمی در داستان بود از این نظر که نه تنها کاملا بیگناه بود بلکه برای نجات بشریت میجنگید. در تمام طول داستان ما اشاراتی از اینکه جوئل در حقیقت یک هیولا هست و با توصل به اینکه برای بقای خودش و عزیزانش میجنگه دست به هرکار شومی میزنه میبینیم. اما به دلیل سمپاتی ای که با این کاراکتر داریم و بخشیش بخاطر اتفاقات آغاز داستان و مرگ سارا هست و بخشی بخاطر اینکه در نقش این کاراکتر بازی میکنیم و بخشی بخاطر زمانی که باهاش گذروندیم خودمون به شکل فعالانه پرده ای جلوی چشمانمون میندازیم تصمیم میگیریم که این حقیقت رو نبینیم.
برای نمونه در مرحله ای که داخل پیتزبورگ الی و جوئل داخل تله راهزن ها گیر میفتن دیالوگ جالبی بین جوئل و الی رد و بدل میشه. الی میپرسه که از کجا فهمیدی که این تله بود و جوئل پاسخ میده که «هر دو طرف بودم». یعنی هم راهزنی کردم و تله گذاشتم و هم داخل تله دیگران افتادم. الی ادامه میده «پس حتما آدمای بیگناه زیادی رو کشتی» و جوئل بیحوصله میگه «اوهوم». الی میگه «من این رو آره برداشت میکنم» و جوئل بیحوصله میگه «هرجوری دلت میخواد برداشتش کن». این دیالوگ به شکل واضح به ما میگه که جوئل از بعد از اتفاقات آغاز داستان عملا تبدیل به یه هیولا شده اما بخاطر دلایلی که اشاره کردم ما تصمیم میگیریم که این دیالوگ رو نادیده بگیریم و بذاریم به حساب اینکه جوئل بیحوصله بود. اما اشارات خیلی بیشتری هست از ترس عجیب و غریبی که همه در بوستون از جوئل دارن گرفته تا اشاره تامی به این که براش از چیزی که جوئل بهش میگه بقا فقط کابوس مونده و همه اینا نشون میده که جوئل کارهای خیلی ترسناکی کرده. ما میزان ترسناک بودن جوئل رو وقتی که دو نفر رو شکنجه میده تا محل الی رو پیدا کنه میبینیم ولی بازم راحت برای خودمون توجیهش میکنیم چون کسایی که شکنجه میده یه مشت آدمکش و متجاوز و آدمخوار بودن.
اما در پایان داستان همه چیز برامون واضح میشه. مارلین هم الی رو عمیقا دوست داره و حتی به مادرش قول داده که ازش مراقبت میکنه. اما مجبورن که الی رو قربانی کنن تا درمانی برای این بیماری ایجاد کنن و بشریت رو نجات بدن. اما برای جوئل بقای خودش و عزیزانش در برابر نجات بشریت یک انتخاب واضحه و در اونجا تبدیل به نمود کاملی از اون هیولا میشه. جوئل تمام فایرفلای هایی که سر راهش قرار میگیرن رو قربانی میکنه و این در جایی به اوج خودش میرسه که وارد اتاق جراحی میشه. در اونجا تیم جراحی حتی مسلح نیست. یک گروه پزشکی بیگناه که برای نجات بشریت تصمیم سخت قربانی کردن یک کودک رو گرفتن. و جوئل به شکل بیرحمانه ای اون جراح کاملا بیگناه و نامسلح رو به همراه تمام بشریت قربانی میکنه تا الی رو نجات بده. و اینجاست که پرده ای که مقابل چشمانمون انداختیم تا نبینیم که جوئل میتونه چه هیولایی باشه به شکل بی رحمانه ای دریده میشه. جوئل در راه خروجش مارلین رو هم برای اینکه دنبال الی نیاد قربانی میکنه و درباره تمام اتفاقاتی که رخ داده به الی دروغ میگه.
قتل اون جراح توسط جوئل یکی از مهمترین نقاط اوج داستانه و دیدن اون تصاویر هرکسی که داستان رو درک کرده باشه برای روزها مبهوت میکنه و گفتن اینکه اون قتل مشابه کشتن یه npc از بین هزاران npc دیگری که داخلی GTA میکشیم هست عمیقا اشتباهه.
npc رندوم ؟ تو کل بازی اول هدف اینه از روی الی واکسن بسازن و یه دکتر مشخص تو فایر فلای فقط این طرح رو داره . حالا به اون دکتری که میخاد واکسن بسازه و تو کل بازی اول هدف اینه الی رو میخایم ببریم پیشش میگی رندوم ؟!!!!
در ضمن گرایش جنسی تو اون سن اتفاقا یهو پیش میاد البته تو دی ال سی لست ۱ ارتباط الی با رایلی نشون داد رابطه الی با دخترا بد نیست !!
من بااین نگرش بهش نگاه میکنم که ممکن بود هر کسی جای ابی باشه . یعنی بازی میخواست بگه باشه npc بود ولی هرکس تو دنیای بازی ممکن بود بخواد انتقام خانوادشو از جوئل بگیره اما خب ابی دسترسیه بیشتری داشت شاید یاهرچی
درود دوست عزیز
راجع به ایراد اولت: (که میگی جول که گور میگرفت همه بازی چرا یه دفعه گور جول گرفت) اول بگم از لحاظ داستانی تو بازیا همه اتفاقاتی که توی گیم پلی میوفته کنون نیست. یعنی اینکه اگه مثلا کارگردان یه تکه از روند بازی رو مخفی کاری گذاشته ولی شما میری همه رو به رگبار میگیری و اون قسمتو رد میکنی دلیل نمیشه داستان اصلی اون روند شما باشه و دلیل هم نمیشه اون مخفی کاری اصلی باشه در کل جدا در نظرش بگیر
و باز همینظور کشتن npc و شخصیت پردازی اون npc در نسخه بعد به خاطر خاص بودن اون یه شخص خاص نیست اون npc یه نماد از تمام کارا و مثلا آدمایی که تو بازی کشتیم (در اصل پیام این کاراکتر عواقب داشتن کارهامون به صورت کلی هست نه فقط عاقبت داشتن کشتن یه نفر).
ایراد دو: واقعا نگو توقع داشتی رفتار جنسی یه بچه ۱۳ ساله با یه ۱۹ ساله یه جور نمایش داده بشه بخش مهمتری از زندگیش شده در نتیجه مقبوله اسکرین تایم و پردازش بیشتری بگیره به نظر من. درد شما همون یه دیقه کیس سینه؟؟ به نطر من صحنه ابی که فورسد تر بود برای مخاطب تا الی
با نحوه مردن جول ولی منم خیلی راضی نیستم اگه نقشی داشتم صد در صد جول رو جای دیگه ای از بازی میکشتم ولی بازم طبق پیامای بازی ما تو همه چی نقش نداریم مجبوری بپذیری XD
بلید رانر و لست ۲ خیلی باهم فرق دارن خیلی بیشتر از خیلی اندینگ لست ۲ بد نیست ولی نذارش جلو بلید رانر از هرنظری فرق دارن انگیزه ها دلایل هدف همچی اگرم درانکمن هدفش برداشت از اون بوده شکست خورده چون هیچ ارتباطی بینشون نیست
⛔کامنت حاوی اسپویله
الی با کشتن هر کدوم از دوستای ابی بیشتر از خودش متنفر می شد . روز به روز انسانیتش کمتر می شد. اواخر بازی دیگه چیزی ازش نمونده بود، عملاً خودش رو داشت نابود می کرد. این همون الی بود که جوئل بهخاطر زندهموندنش یه بیمارستان رو سلاخی کرد و خودش در نهایت بهخاطر همون قضیه کشته شد؟ اگر جول این ورژن سیاه از الی رو می دید باز هم دست به اون کار می زد؟
البته الی هم خودش یه بار کنار کشید، تامی دوباره تحریکش کرد! دوباره افتاد تو چرخه انتقام و در انتهای مبارزه با ابی، تصویر جول و مکالمه بهیادموندنیشون یادش اومد و تصمیم گرفت این انسانیت از دست رفته رو برگردونه.
اما اگر ابی رو می کشت چه اتفاقی می افتاد؟ عذاب وژدان و افسردگی تا آخر عمر و حتی احتمال خودکشی! کشتن ابی که در انتها هیچی براش نمونده بود و به اندازه کافی زجر کشیده بود و نابود کردن زندگی یه بچه که به ابی وابسته شده بود هیچ دردی رو دوا نمی کرد.
در کل هیچ پایانبندی دیگهای رو نمیتونم برای بازی تصور کنم. به نظر من پایانبندی بازی فوقالعاده بود و بهترین تصمیم رو گرفتن.
الی ۱۰۰۰ نفر رو کشت که به ابی برسه (از جمله او زنه که حامله بود که واقعا همون جا واقعا از الی متنفر شدم و به زور تونستم باهاش بازی کنم تا انتها در حالی که ابی این کار رو نکرد و رحم کرد به ز.ید الی) آخرشم یه دفه ای عذاب وجدان گرفت نکشتش ، که یه خرده دور از منطقه
الی اون حس تنفر از خودش رو به تدریج پیدا کرد، با اولین نفری که کشت کمکم شروع شد تا به خود ابی رسید (اونجا دیگه به آخر خط رسیده بود) حتی یک بار هم کلاً بی خیال شده بود که تامی تحریکش کرد مجدداً.
اون تصویر و خاطره جول که تو ذهنش اومد باعث شد تصمیم نهایی رو بگیره، جول این ورژن از الی رو نمیخواست.
در مورد اون ۱۰۰۰ نفر الان واقعا حوصله ندارم بنویسم چون خیلی طولانی و پیچیده میشه
ولی درباره مل، اولا که mel و owen (اگه اسمشون رو درست گفته باشم) خودشون اول به الی حمله کردن ، الی قصد کشتن شون رو نداشت ، دوم اینکه بعد اینکه طرف مرد الی فهمید که مل حامله هست تازه بعد اینکه فهمید هم حالش واقعا بد شد
.
درمورد بقیه دوست ها الی هم اون هیچ وقت کسی نبود که حمله رو شروع کنه همیشه اون ها بودن که به الی حمله میکردن
چه اون پسره که کلاه داشت تو اوایل بازی
چه اون دختره که با یه کنسول دستی داشت بازی میکرد
چه نورا ، mel, owen
شاید الی بعد سوال ازشون باز هم میکشتتشون ولی نمیشه مطمئن بود
الی اخرای بازی مشکل ptsd داره ( اتفاقات مزرعه)
برای همین بعد کشتن مل ادامه میده که بتونه خودشو اروم کنه ( بعد کشتن مل خودشم از خودش بدش اومد)
اخر بازی فهمید میتونه جول رو ببخشه
بخشیدن جول و اون خاطره از جول ارومش کرد که باعث شد ابی رو ول کنه
نتیجه انتقام الی هم چی شد ؟ هیچ کس براش نموند
اون هزار نفری که سر راه کشته باعث افسردگی و عذاب وجدان الی نشد ولی کشتن قاتل جول باعث عذاب وجدان الی میشد 😂
فکر کن عبدالله«ابی» بیاد بابای غضنفر«الی» رو بکشه بعد غضنفر برای انتقام گیری سر راهش هزار نفر سلاخی کنه تا به قاتل باباش یعنی عبدالله برسه و بعد در حالی که غرق مبارزه با قاتل باباشه و آدرنالین و جنون تو خونش داره فوران میکنه و یه انگشتش هم قطع شده یهو یاد نصیحت باباش میفته و صلوات میفرستند و همه ختم به خیر میشه و قهرمان داستان ما غضنفر هم از افسردگی و عذاب وجدان رهایی پیدا کرده
من فقط اسم ابی و الی رو عوض کردم و نتیجه اش شد یه جوک خوب 😉😂
من فقط با “آدم ها” درباره این بازی بحث می کنم، نه یه موجود عقب مانده ذهنی مثل تو.
ali984@
ناموسا با جوابت حال کردم😂
متاسفانه برای پلی گراند چیزی به اسم تفکر و منطق تعریف نشده
والا به مغز داشتان شما شک کردیم
کی گفته احساس گناه نداشت ؟ رفته رفته از لحاظ روحی هعی داغون تر و افسرده تر میشد ، میدونست که داره به یه هیولا تبدیل میشه…
جدا از نمک بودنت باهوشم هستی مثل اینکه
دقیقا. اونایی که میگن الی باید ابی رو میکشت، فراموش کردن که بازی gta نیست و بازی واقع گرایانه محض هست حتی اگه تو دنیای خیالی شکل بگیره. هدف اینه که این شخصیت ها زنده هستن (نه شخصیت های غیرواقعی تو یه بازی ویدیویی) و اینکه تو این شرایط انتظار داشته باشیم مثل کریتوس بیاد طرفو جر بده، کل بازی رو میبره زیر سوال چون نتیجه اون تصمیم توی دنیای واقعی همینه که گفتی. کسی که همه دوستاش و نزدیکاشو از دست میده یا فراری میده، وقتی هم از درون تهی بشه نتیجه خودکشی هست (حتی کریتوسم بعد انتقام میاد خودکشی میکنه) و اگه اینو قبول دارین که بعد کشتن ابی الی هم بمیره، اون موقع مشکلی نیست. ولی اگه میخواید الی زنده بمونه و برای انسانیت و آینده خودش تلاش کنه، باید اون پایان رو بپیذیرید.
۲۱۲/۱۰۰۰
پ.ن: خیلی وقت بود با این مسخره بازی تیک آبی حس پیام دادن نداشتم ولی کامنتت عالی بود
gta واقع گرایانه نیست؟!! اوکی
“فراموش کردن که بازی gta نیست و بازی واقع گرایانه محض هست”
جی تی ای کلی مکانیک غیرواقعی داره تا جنبه فان بازی زیاد بشه که باعث میشه بازی واقع گرایانه “محض” نباشه. چیز عجیبی نگفتم. اصلا لست به کنار، الان میزان واقع گرایی رد دد ۲ رو با جی تی ای مقایسه کن. منم نگفتم جی تی ای بازی فانتزی هست. گفتم واقع گرایانه محض نیست. مهمتر از اون صحبت اصلا راجع به جی تی ای نیست. اصلا بجاش بذار کلش آو کلنز.
ایراد الکی نگیر خلاصه
213/۱۰۰۰
باشه حالا آروم باش
“اگر جول این ورژن سیاه از الی رو می دید باز هم دست به اون کار می زد”
قطعا بله جوئل آدمی بود که به خودش و اطرافیانش صرفا اهمیت میداد این رو بارها توی نسخه اول دیدیم جوئل خودش کثافت کاری کم نداره جلوش اگه یه آدم بی گناه هم بیفته بمیره اصلا اهمیتی نمیده همونجور که به دنیا اهمیت نداد و گذاشت نابود شه و خواسته خودش رو ترجیح داد به کل دنیا
این عوض شدن یهویی تصمیم الی رو من واقعا دوست نداشتم بنظرم یا یه دفعه آخر داستان گفتن اقا بیاین عوضش کنیم یا اگه از اول این برنامه رو داشتن خوب نشونش ندادن که این همه آدم هنوز بعد ۴ سال مخالف این پایانبندی هستن
نسخه ی اول هدف چی بود؟ارتباط جوئل رو الی رو به تصویر بکشه و حالا شما فرض کن آخرش میگفتن الی قراره بمیره جوئل هم میگفت اوکی حداقل دنیا نجات پیدا میکنه من میخوام اون یه ذره انسانیت خودم رو با این تصمیم حفظ کنم و میذاشت الی بمیره.ببین چقدر احمقانه میشد این پایان حالا نسخه ی دوم هدفش چیه انتقام؟رسید بهش آخر؟تنها کسی که به تمام خواسته هاش رسید ابی بود و تنها کسی که همه چیز رو تماما از دست داد الی بود.انسانیت به چه دردش میخوره وقتی هیچی نمونده واسش.جوئل و الی رو به بهونه های مختلف حذف کردن از داستان یه کلون و کپی ضعیف و ناقص جاشون گذاشتن
انگار با الی خصومت داشتن و ابی سوگولی شون بود یه plot armor احمقانه گذاشته بودن واسه ابی جاهایی که باید هزارتیکه میشد صحیح و سالم میومد بیرون از اون موقعیت
به نظرم یکی از دلایلی که بعضی از گیمر ها پایان بازی رو منطقی نمیدونستن ناشی از همین شک سازنده ها در انتخاب پایان بندی مناسب بود
این شک احتمالا باعث شد که در نوع روایت داستان، کاتسین ها و دیالوگ ها با احتیاط بیشتری قدم بردارن و به نوعی یکی به نعل بزنن و یکی به میخ تا در نهایت فرصت برای هر دو پایان باقی بمونه
شاید اگه این شک نبود میتونستن روایت بازی رو شسته رفته تر دربیارن و منطق پایان بندی بازی رو ملموس تر بکنن تا برای اون بخش از گیمر ها هم قابل درک تر بشه
به هر حال این انتخاب در پایان بازی شاید بهترین تصمیمی بود که در پروسه ساخت بازی گرفتن
برای شخص من که هم روایت و هم پایان بندی بازی فوق العاده بود
هر چی بیشتر بگذره افراد بیشتری داستان بازی رو درک می کنن، این موضوع به وضوح مشخص بوده طی این سال هایی که از انتشارش گذشته.
دقیقا👌
من یادمه روزی که بازی اومد تا یک ماه بعدش زیر هر پستی که میرفتی هشتاد درصد هیت بود ولی الان کاملا برعکس شده
کامنت ها زیر پست نقد زومجی دقیقا همین شکله
ولی بازی خوبه منتقد ها همون اول تونستن ارتباط برقرار کنن و متا بازی خراب نشد
یوزر اسکور ریمسترو دیدین؟
البته هنوز نقداش کمه ولی بین ۷.۹ تا ۸.۴ میچرخه
نسخه اصلی یوزر اسکورش ۵.۶ هست
متأسفانه تحت تاثیر همون هیت و لیک ها اولیه باعث اینقدر بین یوزر اسکور بازی و متا تفاوت داشته باشه
ریمسترش هم احتمالا بخاطر قیمتش خیلی بالا نشده
ولی باز خیلی بهتر از نسخه اصلی شده
نصف نقدای منفی یوزر اسکور ریمسترش همون هیترای قدیمین . یه شعر مینویسن یه نمره ۰ و ۱ هم میدن
اون زمان که نقدش تو زومجی اومد کسی تجربهش نکرده بود، همه یه چیزی از هیترا و لیکرا شنیده بودن و مثل طوطی تکرار می کردن و اتفاقا لایک هم می گرفتن. مقاله های سال اول انتشار باز هم هیتر ها و مخالفای بازی بودن ولی تعدادشون کمتر شده بود و تعداد لایک و دیس لایک ها هم برابر بود. چون افراد بیشتری بازی رو تموم و درک کردن. سال دوم به بعد هر مقاله ای که اومد ۹۰ درصد افراد داشتن زیر پستها تحسینش می کردن. الانم که هر جا نظرسنجی بذارن بهترین بازی های تاریخ سونی کدومان امکان نداره لست۲ جزو ۳ تای اول نباشه.
یه بنده خدایی بود همون سال اول گفت هر چی بگذره این بازی محبوب تر میشه، الان دارم به حرفش می رسم.
البته تک و توک همچنان مخالف و هیتر داره بازی ولی خب اقلیت محسوب میشن.
البته تمام مخالفت ها با روایت بازی بود که بخش کوچکی از زحمت سازندگان بوده، هیچکس نمیتونه منکر گیمپلی، صداگذاری، موسیقی، گرافیک و عملکرد فنی شاهکار بازی بشه.
🔶 (𝗔𝗹𝗶𝟵𝟴𝟰): زمان عرضه بازی که کن فیکون شد همه چی به هرکی میرسیدم هی توضیح میدادم سردرد میشدم که خیلیا درک نمیکردن داستان بازی رو خیلیا که سنشون کم بود داستان بازی براشون سنگین بود درکش نمیکردن، خیلیا که نوک دماغشونو میدیدن فکرمیکردن اومدن یک بازی بکش برو جلو رو تجربه کنن، خیلیا هم انقدر تعصب داشتن رو جوئل وقتی مرد ول کردن بازی رو و خیلیا هم که کلا پایان بازی رو قبول نداشتن خیلیا هم که فقط اومده بودن هیت بکنن الان اوضاع خیلی بهتر شده
🔸میدونی مشکل چیه دوست من مشکل اینه که همه دوست دارن که همیشه همه چیز گلو بلبل باشه همه چی خوشو خرم بگذره توقع همچین چیزای خشن و سنگینی رو ندارن توقع داشتن جوئل و الی تا آخر خوشبخت زندگی کنن اونم تو یک دنیای آخرالزمانی که ممکنه هر ثانیه و هردقیقه یک اتفاق بیوفته همین ریسکاس که بازی رو متفاوت میکنه مطمئن باش اگر الی ابی رو میکشت همینایی که ناراضی بودن میومدن میگفتن چرا همچین پایانی گذاشتین اصلا بحث پایان بازی نیست در جای جای این بازی پر از پیامه راجع به بخشش، انتقام، عشق پدرو دختری همه چی
🔸در مورد پایان بازی هم چند وقت بعد زمان عرضه دراکمن گفت که تو دقیقه نود تصمیم گرفت پایان بازی رو عوض کنه که به نظر من بهترین کار ممکن رو کرد یک سری چیزا باید زمان بگذره تا درک بشه سر دث استرندینگ هم کوجیما گفت ده سال بعد تازه خیلیا سبک و داستان بازی رو درک میکنن، میدونی کلا مردم از چیزای جدید واهمه دارن خیلیا قدرت درکش رو ندارن و برای همین ناخودآگاه گارد میگیرن و میگن نه این بدرد نمیخوره نه این داستان قابل قبول نیست
اول اسپویل میکنی بعد تیتر میزنی محتوای بعدی حاول اسپویل است😐
خب همین ک فهمیدن الی، ابی رو نمیکشه خودش اسپویله مرد حسابی
این بازی هرگز مثل شاهکار نسخه اولش خوب نبود و نیست و روایتش خیلی نفرت انگیز بود ولی بازم بازی بدی نبود
«این سناریو، تقریباً آنچه که The Last of Us Part 3 میتوانست باشد و آنچه خواهد بود را بهطور چشمگیری تغییر خواهد داد»
اینو ناتیداگ گفت؟یا نتیجه گیری نویسندس؟
اگه دست من بود قطعا به ابی رحم نمیکردم
داستانش از بازی هم شاهکارتره….
تماما یک اثر هنری بی نقص هست…هر چقدر بازی کنی تکراری نمیشه…باید اینجور بازی بیشتر ساخته شن استودیوها دست از ساخت بازیهای انلاین بیخودی دست بردارن…
دوستان برای درک بیشتر بازی لطفا چندین بار بازی رو تجریه کنه ب دیالوک ها ب اتفاقاتی ک میوفته دقت کنید بازی شاهکاره خو من خودم دیونه لست اف اسم حتی دو تا نسخشم پلاتینیوم کردم توی ps4 ولی واقعا اون یکی دو ساعت اول واقعا اشغال بود من چقد سر مرگ جول گریه کردم واقعا بهترین شخصیتی بود ک خیلی دوسش داشتم حتی بعداز مرگشم باورم نمیشد مرده فک میکردم شاید اخرای بازی پیداش شه ک مثلا نمردع بودو نقش بازی میکرد ولی اینطوری نبود ولی بازم امید دارم ب زنده بودنش اما این امید داشتنا غیر واقعیه😭
تنها نکته منفی پارت دوم نمایش تمایلات جنسی اونم به زور و به شکل عجیب بود که عمو دراکمن قصه ما از اونجایی که یهودی هستش خلاصه به زور کرد تو حلقمون شما برو آنچارتد ۴ رو ببین ناتی داگ دقیقا بعدا از سال ۲۰۱۶ و خروج بروس استرلی به گوه کشیده شد یجورایی حس میکنم بروس ترمز نیل دراکمن بوده تو تمام این سال ها که تر نزنه به بازی ها در حاضر وضعیت مدیریتی استدیو های سونی بعد از پایانگاد راگناروک برام عجیب شده سونی نسل ۷ و ۸ تو این نسل یجوری شده بازی هاش شاهکار هستن ولی پایانشون داره شبیه فیلم های اصغر فرهادی میشه ( ادامه کامنت حاوی اسپویل )
مثلا تو پایان گاد راگناروک اوکی اودین رو کشتن و دهن هرچی خدای نورس بود سرویس شد اول از همه اینکه کریتوس کل خدایان المپ زئوس کبیرو تکی پاره کرد چجوری این اودین پیزوری رو جر نداد من توقع داشتم باس فایت اودین خیلی خفن تر و سنگین تر باشه درواقع به صورت کلی هیچ کدوم از مبارزات کریتوس تو راگناروک گیرایی ۳ نسخه اول رو نداشت حتی نسخه ۲۰۱۸ هم به نظر بهتر بود و این مسئله الان تنها مشکل بازی های سونی هستش باس فایت ها مثل قدیم نیستن ته بازی ها درست و حسابی بسته نمیشه الان آترئوس کجا رفت سرگذشت ابی و الی چی شد سونی پایان بندی و باس فایت بازی هاشو مثل قبل کنه عملا بی رقیبه
بروس استرلی همونی بود که با دراکمن dlc لفت بیهایند رو ساخت
کلا ۱ یا ۲ صحنه بیشتر نیست 😐 چجوری به زور به تو نمایش دادن 😐
ناتیداگ هیچ فرقی نکرده
همونیه که نسل هفت و هشت بود
قرار ندادن هیچگونه حق انتخابی در بازی، یکی از بزرگترین ضعفهای این عنوان با کیفیت بود. منظورم فقط انتخاب کشتن ابی نیست، بلکه انتخابهایی که باید در روند گیمپلی در حین مسیر رسیدن به ابی شاهدش میبودیم؛ مثل انتخاب کشتن یا بخشیدن یاران ابی. گرفتن هرگونه انتخاب از گیمر آن هم در بخش کاتسین و به شکل اجباری اصلا کار جالبی نبود و در بعضی موارد بیمعنی هم جلوه میکرد.
سکانس پایانی که الی، ابی را زیر آب نگه داشته بود را به یاد بیارید. ما گیمرها بهواسطه تجربهای که از زندگی ابی داشتیم میتونیم به او حق بدیم که انتقام پدرش را از قاتلش بگیره و الی را رها کنه؛ اما الی چطور؟ تنها مرور یک خاطره از جول، چطور میتونه او را در لحظه آخر از کشتن ابی منصرف کنه؟ الی که از فراز و نشیبهای زندگی ابی تقریبا هیچچیزی نمیدوست.
مخلص کلام اینکه اگر این بازی به گیمر حق انتخاب میداد(نه فقط در پایان داستان) و همچنین مکانیکهای بیشتری در گیمپلیش میگنجوند؛ مثل استفاده از تله یا انداختن زامبیها به جان دشمنان انسان که به شکل خیلی محدود اجرا شد، طرفداران بیشتری را به خودش جلب میکرد.
راستی به نظرتون منطقی نیست اگر یک زن پا به ماه بجای تفنگ دست گرفتن و دوئل کردن با شمبلرها و کلیکرها، داخل پایگاه امن میموند تا هم مریضها را مداوا و هم به تعداد بازماندهها نفر جدیدی اضافه کنه؟!
کاشکی حق انتخاب میدن. حداقل حق انتخاب میدادن موقعی که نسخه سوم رو میسازن بگن پایان اصلی اونی بود که ابی زنده میمونه
الی اصلا نباید خونه و زندگی شو برای انتقام رها می کرد، ولی کرد، چون ذات این بشر انتقام هست.
لذا برای چنین آدمی که چشمشو روی عشق و خانواده میبنده تا انتقام بگیره، بخشش ابیگیل بی معنی هست.
در اینکه این بازی شاهکار بود شکی نیست . اما فراز و نشیب داستانی نسخه ی دوم رو خودمم بعد ۱۰ بار تموم کردن درک نمی کنم .
به نظرم حضور جول میتونست خیلی محتوای غنی تری باشه تا یه کاراکتری که از همون بخش ابتدایی به یه شخصیت منفور تبدیل میشه .
بماند که نیمی از این بازی هم با اون پیش میره و کارگردان مجبورت میکنه باهاش الی رو خفه کنی . اصلا منطقی نیست .
خداروشکر پایان بندی تغییری نکرد . لست آف آس پارت ۲ رسالت اصلیش تو همین پایان بندی و گذشت الی از کشتن ابی خلاصه میشه و با کشتنش بی معنی میشد
پ ن : پایان دادن به لوپ انتقام و این که حال الی با هر قدمی که برای انتقام و کشتن افراد برمیداشت بدتر میشد !