کشف فسیل یک کرم غول‌پیکر ۵۱۸ میلیون ساله در گرینلند - تکفارس 
کشف فسیل یک کرم غول‌پیکر ۵۱۸ میلیون ساله در گرینلند - تکفارس 
کشف فسیل یک کرم غول‌پیکر ۵۱۸ میلیون ساله در گرینلند - تکفارس 

کشف فسیل یک کرم غول‌پیکر ۵۱۸ میلیون ساله در گرینلند

محمد صداقت
۳ بهمن ۱۴۰۲ - 11:38
فسیل کرم غول پیکر در گرینلند

این کرم‌ باستانی احتمالاً در زمره اولین موجودات گوشت‌خواری بوده‌ که حدود ۵۱۸ میلیون سال پیش در اقیانوس‌ها زندگی می‌کرده است. در ادامه این مطلب، با حواشی کشف فسیل کرم غول‌پیکر در گرینلند بیشتر آشنا می‌شوید.

بقایای فسیل یک کرم شکارچی عظیم‌الجثه در گرینلند شمالی کشف شده است. این بقایا به خوبی محافظت شده و سالم مانده‌اند.

طبق اعلام محققان دانشگاه بریستول، این فسیل‌ها متعلق به “گروه جدیدی از حیوانات شکارچی” هستند. این محققان، کرم‌های فسیل‌شده را Timorebestia نامیده‌اند که در لاتین به معنای جانوران تروریست است.

این کرم‌های باستانی احتمالاً در زمره اولین موجودات گوشت‌خواری بوده‌اند که در حدود ۵۱۸ میلیون سال پیش در اقیانوس‌ها زندگی می‌کردند.

این غول‌های آبی طولی بیش از ۳۰ سانتی متر داشتند. طبق گزارش تیم تحقیقات، یافته‌های فسیلی نشان‌دهنده یکی از بزرگ‌ترین حیوانات آبزی از دوران کامبرین اولیه است.

کشف فسیل یک کرم غول‌پیکر ۵۱۸ میلیون ساله در گرینلند - تکفارس 

این کرم‌ها دارای ویژگی‌های غیر عادی مانند باله در اطراف بدن، شاخک‌های منبسط شده و ساختار بزرگ فک بودند. کرم‌های Timorebestia ارتباط ژنتیکی دوری با کرم‌های پیکانی یا چئوگنات دارند.

طبق بیانیه محققان، بقایای فسیلی از محل سیریوس کامبرین پاست (Cambrian Sirius Passet) در گرینلند شمالی به دست آمده است.

دکتر جاکوب وینتر از دانشکده‌ زمین‌شناسی دانشگاه بریستول به عنوان نویسنده ارشد این مطالعه اعلام کرد: «پیش‌تر اطلاع داشتیم که بندپایان بدوی، شکارچیان غالب دوران کامبرین بودند. از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به آنومالوکاردیدهایی با ظاهر عجیب اشاره کرد.»

وینتر در یک گزارش رسمی اعلام کرد: «به نظر من Timorebestia از بستگان نزدیک کرم‌های پیکانی یا  چئوگنات است. کرم‌های پیکانی یا چئوگنات گونه‌ای از شکارچیان اقیانوس در دوران کنونی هستند که از  زئوپلانکتون‌های کوچک تغذیه می‌کنند و جثه کوچکی دارند.»

نگاهی به بقایای معده این کرم غول پیکر

فسیل‌های محافظت شده جزئیات سیستم گوارش، آناتومی ماهیچه‌ها و سیستم‌های عصبی را به خوبی نشان می‌دهند و اطلاعات جالبی را در مورد اولین اکوسیستم‌های جانوری ارائه می‌دهند.

تیم تحقیقاتی تأکید می‌کند که یافته‌ها ماهیت پیچیده اکوسیستم‌های اقیانوسی باستانی را برجسته می‌کند. آن‌ها توسط زنجیره غذایی پیچیده متمایز می‌شوند و لایه‌های متعددی از شکارچیان را درون خود جای می‌دهند.

در واقع، Timorebestia به عنوان غول‌های دوران خود، موقعیت خاصی در رأس زنجیره غذایی داشتند. دانشمندان با کشف سیستم گوارشی فسیل شده Timorebestia، بقایای ایزوکسیس، یک بندپای رایج شناگر را در داخل آن شناسایی کردند.

مورتن لوند نیلسن (دانشجوی سابق دکترا در بریستول) که به عنوان محقق در این مطالعه حاضر بود، بیان کرد: «می‌توان مشاهده کرد که این بندپایان منبع غذایی بسیاری از حیوانات دیگر بودند.»

نیلسن در ادامه افزود: «آنها در سیریوس بسیار رایج هستند. این حیوانات دارای خارهای محافظ بلندی در جلو و عقب بودند. با این حال، این خارها به وضوح در محافظت از آن‌ها موفقی نبودند، زیرا Timorebestia  تعداد زیادی از آنها را نوش‌جان کردند.»

این یافته‌ها نه تنها عادات غذایی Timorebestia، بلکه پویایی پیچیده حیات دریایی باستان را نیز روشن می‌کند. در واقع این مطالعه ممکن است پیچیدگی و سازمان‌دهی زیستگاه‌های دریایی ماقبل تاریخ را روشن‌تر سازد.

این یافته‌ها در مجله Science Advances منتشر شده است.

چکیده مقاله:

چئوگنات‌ها با خارهای چسبنده خود، قدیمی‌ترین شکارچیان شناخته‌شده دریایی هستند که در پایین‌ترین قسمت کامبرین (Terneuvian) یافت می‌شوند. در این تحقیق قرار است به توصیف یک چئوگنات غول پیکر به نام Timorebestia  بپردازیم که متعلق به دوران کامبرین و ناحیه سیریوس است. اندازه بزرگ (تا ۳۰ سانتی متر) و محتویات روده Timorebestia  نشان می‌دهد که چئوگنات‌های اولیه جایگاه بالاتری در زنجیره‌های غذایی نسبت به الان داشتند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید