تفاوت سرور و کامپیوتر - گیمفا
تفاوت سرور و کامپیوتر - گیمفا
تفاوت سرور و کامپیوتر - گیمفا
تفاوت سرور و کامپیوتر - گیمفا

تفاوت سرور و کامپیوتر

پست گیمفا
۰۷:۰۴ ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
تفاوت سرور و کامپیوتر

کامپیوتر و سرور دو دستگاه مهم دنیای فناوری هستند که کاربردهای مختلفی دارند. اما تفاوت سرور و کامپیوتر در چیست؟ اگر شما هم جزو افرادی هستید که به دنبال خرید یک دستگاه جدید هستید و نمی‌دانید کدام یک برای شما مناسب‌تر است، خواندن این مقاله را از دست ندهید.

در این مطلب به بررسی مهم ترین تفاوت های سرور و کامپیوتر مانند سیستم‌عامل، رم و فضای ذخیره سازی و … می پردازیم و به شما کمک می‌کنیم با توجه به نیاز خود بتوانید دستگاه مناسب را انتخاب کنید.

تفاوت سیستم عامل در سرور و کامپیوتر

سیستم عامل سرور و کامپیوتر هر دو نرم‌افزارهایی هستند که وظیفه مدیریت منابع سخت‌افزاری و اجرای برنامه‌های کاربردی را بر عهده دارند. با این حال، تفاوت‌های عمده‌ای بین این دو نوع سیستم عامل وجود دارد.

  • نوع کاربری

سیستم عامل سرور وظیفه ارائه خدمات به سایر دستگاه‌های شبکه را بر عهده دارد. این خدمات می‌توانند موارد مختلفی مثل میزبانی وب سایت‌ها، ذخیره‌سازی داده‌ها، پیاده‌سازی سرورهای ایمیل سازمانی، ارائه سرویس‌های شبکه و … باشند. در نقطه مقابل سیستم عامل دسکتاپ قرار دارد که برای کاربری شخصی طراحی شده‌است. کامپیوترهای دسکتاپ قرار نیست سرویسی ارائه دهند، هرچند امکان انجام چنین قابلیتی روی آن در نظر گرفته شده‌است، اما به دلیل محدودیت‌های سخت‌افزاری برای انجام چنین کاری پیشنهاد نمی‌شوند.

  • ویژگی‌های امنیتی

سیستم عامل‌های سرور به لحاظ ویژگی‌های امنیتی قدرتمندتر از دسکتاپ‌ها است. به بیان دقیق‌تر، مجهز به ویژگی‌های امنیتی سطح بالایی مثل دیوارهای آتش پیشرفته، احراز هویت دو مرحله‌ای و … هستند. همچنین برخی از ویژگی‌های امنیتی ابتدا به سیستم‌عامل‌های سرور افزوده می‌شود و در نهایت به برخی از سیستم‌عامل‌های دسکتاپ وارد می‌شود.

  • مدیریت بهینه

مورد بعدی تفاوت سرور و کامپیوتر  مدیریت و استفاده بهینه از منابع است. سیستم عامل‌های سرور قادر هستند به شکل کارآمدی از منابع سخت‌افزاری استفاده کنند. به بیان دقیق‌تر، ابزارها و ملزومات موردنیاز برای مدیریت منابع و توزیع درست منابع را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. در نقطه مقابل، سیستم‌عامل دسکتاپ به گونه‌ای طراحی شده که قابلیت کار با سخت‌افزارهای رایج سیستم را دارد و کاربر قرار نیست مدیریت خاصی در زمینه مدیریت حافظه اصلی یا پردازنده مرکزی روی کامپیوتر شخصی یا لپ‌تاپ خود انجام دهد.

تفاوت پردازنده های سرور و کامپیوتر

پردازنده‌ها در سرورها و کامپیوترهای شخصی وظیفه پردازش اطلاعات را دارند. هر دو بر مبنای جبر بولی یا همان منطقه‌ای محاسبات را انجام داده و خروجی را به واحدهای مختلف سخت‌افزاری ارسال می‌کنند. با این‌حال، به لحاظ عملکردی و فنی cpu سرور در مقایسه با پردازنده‌ های کامپیوتر تفاوت‌هایی دارد.

اولین مورد طراحی و ساختار است. پردازنده‌های سرور به‌طور عمومی برای محاسبات سنگین طراحی شده‌اند و مصرف برق بالایی دارند. آن‌ها دارای ساختارهای پیچیده‌تری هستند که به آن‌ها اجازه پردازش همزمان چند وظیفه را می‌دهد. از این‌رو؛ گزینه مناسبی برای پردازش کلان داده‌ها و رسیدگی به تراکنش‌های پایگاه داده‌ها و بارهای کاری سنگین هستند. پردازنده‌های کامپیوتر (پردازنده‌های عمومی) معماری ساده‌تری دارند و برای کاربردهای عمومی طراحی شده‌اند.

تفاوت مهم بعدی در ارتباط با تعداد هسته‌ها و رشته‌هاست. پردازنده‌های سرور بیشترین تعداد هسته‌ها و رشته‌های ممکن را دارند. به عنوان مثال، پردازنده‌های سری Intel Xeon و AMD EPYC می‌توانند بسته به مدل ۶۰ یا ۱۲۸ هسته پردازشی ارائه کنند، در حالی که این مقدار برای پردازنده‌های کامپیوتر در بازه کمتری قرار دارد. به عنوان مثال، پردازنده‌های Intel Core i9 نسل دوازدهم چیزی در حدود ۸ هسته تا ۱۶ هسته پردازشی ارائه می‌کنند. اگر کنجکاوید بدانید سایر اجزای سرور چه عملکردی دارند، خواندن مقاله آشنایی با قطعات و اجزای سرور را پیشنهاد می‌کنیم.

تفاوت پردازنده های سرور و کامپیوتر

تفاوت حافظه و هارد سرور با کامپیوتر

حافظه‌های اصلی و هارد دیسک‌ها برای ذخیره‌سازی اطلاعات به شکل موقت و ثابت مورد استفاده قرار می‌گیرند. به لحاظ عملکردی هر دو رسانه در کامپیوترهای شخصی و سرورها کاربردهای یکسانی دارند، اما به لحاظ فنی تفاوت‌هایی میان این دو وجود دارد.

حافظه‌های مورد استفاده در سرورها به برخی ویژگی‌های کلیدی مانند ECC تجهیز شده‌است و امکان تصحیح خطاهای بیتی را امکان‌پذیر می‌کنند. بنابراین، پایداری سرور را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. این در حالی است که حافظه‌های اصلی مورد استفاده در کامپیوترهای شخصی فاقد چنین قابلیتی هستند.

در ارتباط با سرعت دسترسی به اطلاعات، هر دو مبتنی بر یک فناوری یکسان هستند، بنابراین، سرعت دسترسی به اطلاعات در هر دو رسانه یکسان است. به طور مثال، شما می‌توانید از حافظه‌های DDR5 مبتنی بر باس ۴۸۰۰ یا ۵۶۰۰ روی سرورهای نسل جدید استفاده کنید.

در کامپیوترهای شخصی جدید نیز امکان استفاده از حافظه‌های DDR5 وجود دارد. همچنین، ذکر این نکته ضروری است که قیمت رم سرورها بیشتر از کامپیوترهای شخصی است.

سرورهای نسل جدید توانایی پشتیبانی از نوع خاصی از حافظه‌های فلش تحت عنوان EDSFF را دارند، در حالی که کامپیوترهای شخصی از رسانه‌های ذخیره‌سازی سنتی مثل هارد دیسک‌ها، SSDها، حافظه‌های M.2 و … پشتیبانی می‌کنند.

تفاوت پردازنده های سرور و کامپیوتر

مقایسه کارت شبکه سرور و کامپیوتر

کارت شبکه قطعه سخت‌افزاری است که کامپیوترها را به شبکه متصل می‌کند. کارت شبکه وظیفه ارسال و دریافت داده‌ها از طریق شبکه را بر عهده دارد. کارت شبکه سرور نیز همین کار را انجام می‌دهد، اما تفاوت‌های کلیدی بین این دو وجود دارد.

  • سرعت

اولین مورد در ارتباط با سرعت است. کارت شبکه سرورها اغلب سریع‌تر از کارت شبکه کامپیوترها هستند. به همین دلیل سرورها می‌توانند روی حجم زیادی از داده‌ها کار کنند و نیاز به کارت شبکه سریعی دارند که بتواند به سرعت داده‌ها را از طریق شبکه منتقل کند. کارت شبکه سرورها اغلب از استانداردهای ۱۰ گیگابیت، ۲۵ گیگابیت، ۴۰ گیگابیت و … پشتیبانی می کنند. در حالی که کارت شبکه کامپیوترها از استانداردهای کم سرعت‌تری مثل یک گیگابیت یا ۲.۵ گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کنند.

  • قابلیت اطمینان

کارت شبکه سرور قابلیت اعتماد بیشتری نسبت به کارت شبکه کامپیوتر دارد، سرورها اغلب به صورت ۲۴/۷ کار می‌کنند و به کارت شبکه‌ای که بتواند به طور مداوم و بدون وقفه کار کند، نیاز دارند.

با توجه به توضیحات فوق پاسخ پرسش مهم سرور چه فرقی با کامپیوتر دارد؟ ارائه کردیم. به لحاظ تئوری سرور و کامپیوتر ماهیت یکسانی در توانایی انجام محاسبات و ذخیره‌سازی اطلاعات دارند، اما کاربردهای آنها متفاوت است. مهم ترین تفاوت های سرور و کامپیوتر در بحث پشتیبانی از فناوری‌های روز و سطح بالا خلاصه‌سازی می‌شود.

در تفاوت سرور و کامپیوتر گفتیم، سرورها برای ارائه خدمات به کلاینت‌ها طراحی شده‌اند، در حالی که کامپیوترها برای استفاده از خدمات طراحی می‌شوند. همچنین سرورها در معماری‌های سازمانی نقش کلیدی دارند و دسترسی به وب‌سایت‌ها و پورتال‌های سازمانی را ارائه می‌دهند. به علاوه، زیرساختی متمرکز برای ذخیره‌سازی اطلاعات در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

Hesammilad saOverlordCambyses The Third

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

تفاوت سرور و کامپیوتر - گیمفا
تفاوت سرور و کامپیوتر - گیمفا
تفاوت سرور و کامپیوتر - گیمفا
تفاوت سرور و کامپیوتر - گیمفا
تفاوت سرور و کامپیوتر - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

تفاوت سرور و کامپیوتر - گیمفا