معرفی ۱۰ استودیو برتر و نمادین دنیای انیمه
در دنیای انیمه شاهد برخی از استودیوهای منحصر به فرد و زحمتکشی هستیم که آثاری به یاد ماندنی را برای ما به ارمغان آوردهاند.
با گسترش و محبوبیت دنیای انیمه شاهد شکلگیری صنعت پر جنب و جوش و عظیمی بودهایم که استودیوهای مختلفی در آن شکل گرفته تا در رقابت با یکدیگر، بهترین محصولات ممکن را برای مخاطبینشان به ارمغان بیاورند. استودیوهایی که با زحمت فراوان و قبول چالشهای سخت و طاقتفرسا، انیمههایی را تولید میکنند که در طی دهههای گذشته هر بینندهای را به وجد آورده است.
نکته حائز اهمیت در دنیای انیمه به گستردگی و تنوع ژانرهای آن مربوط میشود که سبب شده تا استودیوهای مشغول در آن هر یک دست به تولید آثاری مختلف و منحصر به فردی زده که کمتر شباهتی میتوان بین آنها پیدا کرد. به عنوان مثال استودیوهای جیبلی و ماپا که امروزه از شهرت بسیاری بهره میبرند، در ظاهر هر جفت آنها در ساخت انیمه مشارکت دارند؛ با این حال آثار ساخته شده توسطشان زمین تا آسمان متفاوت بوده و هر یک از مخاطبین خاص خود بهره میبرند.
به همین سبب نیز در مقاله امروز به سراغ ۱۰ استودیو برتر حال حاضر دنیای انیمه رفته تا نیم نگاهی به آنها و ساختههای مشهورشان داشته باشیم.
استودیو ماپا
مقاله را با یکی از پرمشغلهترین استودیوهای حال حاضر دنیای انیمه یعنی استودیو ماپا آغاز مینماییم که برخی از جاهطلبانهترین آثار این مدیوم را در طی سالهای خیر تولید کرده است.
از Inuyashiki، Chainsaw Man و Banana Fish گرفته تا فصل چهارم Attack on Titan و اخیراً Jujutsu Kaisen آنها ثابت کردهاند که هیچ حد و مرزی برای کارهای خود قائل نبوده و به دیوانهوارترین حالت ممکن میتوانند انیمههایی با کیفیتی مثالزدنی را برای مخاطبین خود به تصویر بکشند که از داستان، شخصیتپردازی، موسیقی و سکانسهای به یاد ماندنی برخوردار بوده باشد. برنامه کاری اعضای استودیو ماپا به حدی فشرده و چالشبرانگیز است که شاید برای شما جالب باشد تا بدانید که برای ساخت فصل دوم Jujutsu Kaisen برخی از آنها حتی تا مرز کنارهگیری و استعفا نیز پیش رفته بودند.
استودیو بونز
استودیو بونز از سال ۲۰۰۰ میلادی تا به امروز دست به تولید آثار خاطرهانگیزی زده که چه بسا ورود بسیاری از مخاطبین حال حاضر دنیای انیمه را نیز رقم زده است.
از هر ۲ نسخه Fullmetal Alchemist گرفته تا Soul Eater و Mob Psycho آنها انیمههای جذاب با داستانهای تامل برانگیزی را خلق کردهاند که مشهورترین پروژهشان مربوط به انیمه ابرقهرمانی My Hero Academia میشود که در طی سالهای اخیر حسابی سر و صدا به راه انداخته است. همچنین نباید از یاد برد که از نسخه دوم Fullmetal Alchemist نیز به عنوان یکی از بهترین انیمههای تمام تاریخ یاد میشود که نمایانگر خلاقیت اعضای استودیو بونز بوده که در عین کار بر روی ژانرهای مختلف، توانستهاند تا بهترین کیفیت ممکن را به ارمغان بیاورند.
استودیو جیبلی
استودیو جیبلی به عنوان نامی مطرح در تمام جهان شناخته میشود که نه تنها برخی از تاثیرگذارترین انیمههای تمام تاریخ را تولید کرده، بلکه به سبب برخورداری از نوابغی همچون هایائو میازاکی، موفق به کسب جوایز بزرگی همچون اسکار نیز شده است.
اساساً تک تک ساختههای استودیو جیبلی جلوهای ارزشمند و به یاد ماندنی داشته و حتی کسانی که کوچکترین علاقهای به این مدیوم نداشته نیز در هنگام تماشای انیمههایی نظیر Spirited Away و Howl’s Moving Castle حسابی تحت تاثیر قرار گرفتهاند. استودیویی که امسال با The Boy and the Heron حسابی خوش درخشیده و باری دیگر کیفیت مثالزدنی خود را به معرض نمایش گذاشته، عموماً موضوعات و المانهایی آموزنده و زیبا نظیر اهمیت طبیعت، محیط زیست، عشق و دوستی را در آثارش مورد تجه قرار داده تا بلکه بتواند ذهن مخاطبینش را به چالش کشیده باشد.
استودیو توئی انیمیشن
نوبتی هم که باشد زمان معرفی یکی از قدیمیترین و تاثیرگذارترین استودیوهای تاریخ مدیوم انیمه یعنی توئی انیمیشن فرا رسیده که شاید بدون حضور آنها، این صنعت از جایگاه امروزش برخوردار نمیبود.
خالق آثاری نظیر Dragon Ball، Digimon و One Piece برای دهههای متوالی بدون ذرهای افت کیفیت و پسرفت، چندین و چند نسل از مخاطبین دنیای انیمه را با آثاری بینظیر و تکرار نشدنی به وجد آورده و منبع الهام برخی از استودیوهای بزرگ دیگری بوده که امروزه باعث گسترش و شهرت این مدیوم شدهاند. در وصف عظمت استودیو توئی انیمیشن همین بس که از سال ۱۹۹۹ میلادی تا به امروز ۱۰۹۰ قسمت از انیمه One Piece را به صورت پشت سر هم تولید کرده و در تمام این سالها مخاطین طولانیترین انیمه ساخته شده در تاریخ را به طرزی غیرقابل پیشبینی، به وجد آورده است.
ویت استودیو
ویت استودیو که از آنها به عنوان آغازگر حماسه تکرار نشدنی Attack on Titan یاد میشود، شاید که در مقایسه با استودیوهای قدیمی، کارنامه بلند بالایی نداشته باشد اما انیمههایی را تولید کرده که شبیهشان را هیچ جایی نمیتوان پیدا کرد.
از ۳ فصل حماسی، تماشایی و فراموش نشدنی Attack on Titan گرفته تا Vinland Saga و Ranking of Kings، انیمههای ساخته شده توسط این استودیو از حال و هوای خاصی بهره بردهاند که در هر ژانری مخاطبینش را مجذوب خود کرده است. ویت استودیویی که به لطف تولید انیمه Spy x Family نه تنها یکی از دوست داشتنیترین شخصیتهای مونث تاریخ این مدیوم را به ارمغان آورده، بلکه در اتفاقی غیرمنتظره مشغول همکاری با دیسی بوده تا انیمهای تحت عنوان Suicide Squad Isekai را روانه بازار نماید که طبق تریلرهای منتشر شده، جلوه متفاوتی از شرورهای نمادین دنیای کمیک را به تصویر خواهد کشید.
استودیو پیرو
یکی از استودیوهایی که از دهه ۱۹۹۰ میلادی تا به امروز، به شکلی خستگی ناپذیر دست به تولید انیمههایی تاریخساز و بزرگ زده و هر بار بینندگانش را در بهت و حیرت فرو برده، استودیو پیرو نام داشته است.
استودیویی که حماسههایی فراموش نشدنی نظیر Bleach و Naruto را خلق کرده که زمانی در کنار One Piece به عنوان مثلث نمادین دنیای انیمه شناخته میشدند، وظیفه سنگینی بر دوش داشته تا آثاری را خلق نماید که از طرفدارانی ۲ آتیشه و سخت پسند برخوردار بوده است. با این حال باید اشاره کرد که استودیو پیرو در طی دهههای گذشته دوران ناامید کنندهای را نیز به خود دیده که منجر به ساخت انیمههایی نظیر Boruto و Tokyo Ghoul گشته که از آنها به عنوان پتانسیل از دست رفته یاد میشود.
استودیو یوفوتیبل
یکی از قابل احترامترین استودیوهای حال حاضر مدیوم انیمه که آثاری رکورد شکن را به ارمغان آورده، یوفوتیبل نام دارد.
خالق آثاری نظیر Fate/Zero و God Eater که در طی سالهای اخیر با سرمایهگذاری بر روی Demon Slayer مورد توجه تمام جهان قرار گرفته، نشان داده که هیچ حد و مرزی برای سکانسهای اکشن دیوانهوارش قائل نبوده و با هر اثر جدیدش میتواند سکانسهای حماسی غیرقابل تصوری را در برابر دیدگان مخاطبینش به تصویر بکشد. در عین تولید فرنچایزی بزرگ و پیچیده از سری Fate که یکی از منحصر به فردترین آثار تمام تاریخ دنیای انیمه به شمار میرود، استودیو یوفوتیبل با Demon Slayer جنجال پر سر و صدایی را به راه انداخته است؛ اثری که نه تنها نسخه سینمایی آن به عنوان پرفروشترین انیمه بلند تاریخ شناخته میشود، بلکه در سال گذشته نیز فصل سومش به رکورد پربینندهترین انیمه سریالی ۲۰۲۳ میلادی نیز دست یافته است.
استودیو تریگر
یکی از خصوصیات استودیوهای مدیوم انیمه شیوه به تصویر کشیدن جلوههای بصری مختص به خودشان میباشد که اساساً به عنوان مهمترین ویژگی برای تمایز آنها در نظر گرفته شده است.
یکی از منحصر به فردترین استودیوها در زمینه جلوههای بصری، تریگر نام دارد که اگرچه تیم نسبتاً جدید و کمکاری محسوب میشوند اما در طی سالهای اخیر موفق شدهاند تا بینندگان این مدیوم را حسابی به وجد بیاورند. برای اثبات کیفیت کاری مثالزدنی استودیو تریگر تنها کافیست تا به تماشای Little Witch Academia، Kill la Kill و SSSS.Gridman نشسته تا به جادوی عجیب و غریب آنها پی ببرید. همچنین باید اشاره کرد که این استودیو تاثیر قابل توجهی در احیا محبوبیت یکی از عناوین دنیای بازیهای ویدیویی نیز داشته است؛ تولید انیمه زیبا و جذاب Cyberpunk: Edgerunners که سبب شد تا کاربران بازیهای ویدیویی فرصتی دوباره برای عنوان Cyberpunk 2077 قائل شوند که در زمان عرضه حسابی ناامید کننده ظاهر شده بود.
استودیو کیوتو انیمیشن
یکی دیگر از استودیوهای کمکار ولی ارزشمند دنیای انیمه، کیوتو انیمیشن نام دارد که آثاری دلنشین و سرگرمکننده را به ارمغان آورده است.
خالق آثاری نظیر Clannad و K-On که در ادامه با تولید Violet Evergarden قلب هر بینندهای را به درد آورده است، اصولاً به عنوان سازندهای شناخته میشود که انیمههایش میتوانند به شدت دراماتیک، دلخراش، الهامبخش و در عین حال قهرمانانه جلوه نمایند. تنها تماشای دنیاسازی، داستان و شخصیتهای انیمه Violet Evergarden کافیست تا به جایگاه ارزشمند استودیو کیوتو انیمیشن در بین استودیوهای دیگر پی ببرید.
استودیو مدهاوس
استودیو مدهاوس از سال ۱۹۷۲ میلادی تا به امروز در حوزه انیمه فعالیت چشمگیری داشته و برخی از نمادینترین آثار این مدیوم را تولید کرده است.
برای عظمت و بزرگی این استودیو تنها کافیست تا به آثاری نظیر Vampire Hunter D: Bloodlust، Trigun، Death Note، Parasyte، One-Punch Man و Overlord اشاره داشه باشیم که هر یک از میلیونها طرفدار در سراسر جهان برخوردار میباشند. همچنین باید اشاره کرد که آنها خالق هر ۲ نسخه Hunter × Hunter به شمار میروند که به عنوان یکی از محبوبترین انیمههای تمام دوران به شهرت رسیده و برخی از المانهای آن را در هیچ اثر دیگری نمیتوان پیدا کرد. اگرچه که استودیو مدهاوس در تمام این سالها دچار اشتباهات چه بسا غیرقابل جبرانی در قابل آثارش شده اما باید جانب حق را نیز در نظر گرفت و گفت که بدون حضور آنها، برخی از انیمههای به یاد ماندنی این مدیوم را با چنین کیفیتی مثالزدنی هیچوقت دریافت نمیکردیم تا حدی که منبع الهام بسیاری از استودیوهای مطرح پس از خود نیز بودهاند.
استودیو دیگری را نیز سراغ دارید که از جایگاهی ویژه در مدیوم انیمه برخوردار باشد؟ استودیو مورد علاقه شما چه نام داشته و خالق کدام یک از انیمههای محبوبتان بوده است؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.
منبع: CBR
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- ناراحتی کارگردان Black Myth: Wukong بابت نبردن جایزه بهترین بازی سال
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- ظاهراً تریلر معرفی Intergalactic: The Heretic Prophet به تاریخ عرضه آن اشاره دارد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- گپفا ۲۵؛ تریلرهای مورد علاقه شما از مراسم The Game Awards 2024
- منبع داخلی: دوران عناوین انحصاری ایکس باکس به پایان رسیده است
نظرات
مدهاوس واقعا استودیو بزرگیه آثار خیلی خوب زیادی تو کارنامه اش داره👌
مثل مانستر که البته توی مقاله ازش چیزی نگفتن ولی در یک کلمه شاهکاره
🫤 استاد ملکی هم قرار است استودیو انیمه سازی احداث کرده و شاهکارهای با معنا خلق کنند🤣🤣
من موندم چی فکر میکنه با این فیلمهای چرتی که میسازه😂✋🏻
نظرسنجی :
استودیو ویت 👍
استودیو ماپا 👎
استودیو ویت مشخصا دوست داشتنی تره ولی اخیرا خیلی تنبل شدن
یا انیمه های کوچیک یا همش همکاری با استودیو های دیگه
خیلی از اعضاشون جدا شدن
و مثله اینکه دچار مشکلات مالی هستن
انیمه ی vivy خیلی هزینه بر بود ولی ازش استقبال نشد و شکست خورد
آره مشکل من هم با ویت همینه که گفتی
فقط بونز
هردو عالین😍😍
جیبلی خاص ترین کمپانی دنیای انیمه ❤️
خاصه ولی تو بی محتوا و سمی بودن
گرافیکی و تکنیکی هم حرفی ندارن برا گفتن
یه نفر انیمه ی لاک پشت قرمز برا من تفسیر کنه اگه مخالفه باهام
😂😂😂😂منتقد درجه یک سینما
سید و هیولا
جالبه
انیمیشن The Red Turtle اصلاً جزء آثاره اصلی استودیو Ghibli محسوب نمیشه و فقط در تولید بخش انیمیشنش همکاری داشته.
…
این انیمیشن محصول مشترک فرانسه و ژاپن هست و علاوه بر استودیو Ghibli در ساختش ۶ استودیوی دیگه همکاری داشتن.
کارگردان و نویسنده این انیمیشن Michaël Dudok de Wit هلندی هست.
اسماعیل چرا بهم دیس لایک ندادی ؟
سمی که هستش ولی خب..
عشقولانه ؟
رحمان جان میدونم قدرت درک کامنت نداری
Madhouse >>>>>>>>
در کل لیست خیلی خوبی بود ولی جای خالی سانرایز و پرودآکشن آی جی به شدت حس میشه
با اسم هرکدوم از این استودیو ها یاد هزاران هزار خاطره ی قشنگی میوفتم که ساختن واسم
از بچگی با انیمه های اینا بزرگ شدم، هرچند محتوای بعضی هاشون جوری بود واسم که بعد سن ۱۵ ۱۶ سالگی تازه میفهمیدم مفهوم اصلیش چی بوده
پس Sunrise کو؟!
…
استودیو Sunrise از بزرگترین و قدیمی ترین شرکتهای سازنده انیمه است که از سال ۱۹۷۲ تا به امروز فعالیت میکنه و دارای ۱۴ استودیوی مختلف هست.
عمده مهارت Sunrise درساخت انیمه های فضایی و مکا(روباتیک) هست. از انیمه های بسیار معروف این شرکت میشه از :
مجموعه عظیم سری انیمه های Gundam (از سال ۱۹۷۹ تا امروز)
Gintama
Code Geass
Cowboy Bebop
Outlaw Star
Inuyasha
نامبرد.
فقط تو این لیست گینتاما کافی بود تا این پست با این لیستو بشوره ببره.
نمیدونستم ویت استودیو داره انیمه suicide squad isekai رو میسازه هایپم بیشتر شد
Madhouse…..❤️ death note
Death note تنها انیمه که دیدم و غیر از پایانش خیلی حال داد بهم.
پایانش تو مانگا رو بدونی پس چی میگی
تو انیمه یکم تغییرش دادن
ولی بنظرم حقش بود
همه شون عالین
فقط استودیو بونز 😑
فکر کن از شاهکار فول متال برسی به مای هیرو اکادمی
از پروفایلت مشخصه گیمر قدیمی هستی دومین پروفایله ک سایت گیمفا میبینم عشق میکنم
خواهش می کنم.
این.این گیم عشقه 😍
دوتا “این” شد 😅
اولیش چیه:d
نمیگم دیوید پروداکشن جزو بهتریناست ولی چرا از عکس jojo’s bizarre adventure استفاده میکنین وقتی از استدیوش نمیبرین؟ استدیوش هم البته قطعا از امثال پیرو بهتره
البته نبود استدیو sunrise تو لیست هم آزاردهنده است
شاید اگه توئی انیمیشن نبود انیمه های مثل dragon ball و One pice هیچوقت دیده نمیشدن اما با وجود این چند سال هیچوقت کیفیت انیمه ها رو پایین نیاوردن همیشه عالی بودن، بنظرم نقش موثری تو انیمه ها داشتن
استودیو فقط داوود
جیبلی جیبلی و جیبلی
فقط و فقط جیبلی
من مدت زیادی نیست اوتاکو ام برای همین آثار زیادی رو ندیدم. ولی جوجوتسو کایسن یکی از انیمه های مورد علاقمه. ولی هنوز فصل دوم رو ندیدم چون گفتن که ماپا خرابش کرده.
کسایی که فصل دو رو دیدن لطفاً بدون اسپویل میتونن نظرشون رو بگن🙂؟
بولشت
مانگا رو هم خوندم اون فوق بولشت
ولی اگه ماله کش باشی مث بعضیا برات شاهکاره
کسیکه انیمه میبینه رو بهش اوتاکو نمیگن.
…
Otaku به کسایی میگن که دیوانه وار عاشق ژاپن و فرهنگش هستن و هرچیزی که مربوط به ژاپن میشه مثل: مانگا، انیمه، لایت-ناول، گیم، موسیقی و… رو دنبال میکنن.
…
اگه ۲۰۰ تا انیمه ندیدی، ۲۰۰ تا مانگا نخوندی، ۲۰۰ تا گیم ژاپنی بازی نکردی، ۲۰۰ تا موسیقی ژاپنی گوش ندادی، روتختی و بالش و لحاف با عکس شخصیت انیمه نداری، دیواره اتاقت پُر از عکس و پوستره شخصیتهای انیمه نیست به خودت نگو اوتاکو.
احسنت اسماعیل
ممنون بابت توضیح کاملت. امیدوارم شما اینطور باشی. البته من فکر نمیکنم اینطور زننده گفتن حرفی درست باشه. رو خودت کار کن
ب دل نگیر اینجا محیط و جوش اینجوریه
اول برام سخت بود ولی دیگه عادت میکنی فقط مطالب میخونی و میری ب نظرات زیاد دقت نمیکنی
اسماعیل کلا بداخلاق و بی تربیت و با همه اینجوری حرف میزنه چیزی تو دلش نیست
پیر شده اعصابش ضعیفه
اولاً خودت با لحن بد کامنت رو خوندی. وگرنه من با لحن بدی ننوشتم.
ثانیاً شما هم بهتره رو خودت کار کنی و قبل از استفاده از اصطلاحات معنی اونا رو بدونی بعد استفاده کنی.
ثالثاً من بالای ۵۰۰ تا انیمه دیدم و بیش از ۲۰۰۰ تا انیمه در آرشیو دارم و بیش از ۱۵۰ قسمت انیمه زیرنویس کردم. ولی به خودم اوتاکو نمیگم. شما هم بد نیست نام کاربریت رو عوض کنی.
خیلی گذشته از این سوءتفاهم و این خودش نشون میده که من اندازه شما تو این موضوعات فعال نیستم. بعدشم من کاری به این ندارم که چند تا انیمه دیدی یا چند تا زیرنویس کردی. مبارک خودت باشه. بعدش من گفتم که تو بد حرف زدی چون این خطا ها پیش میاد چون چیز رایجیه اینکه یه مفهوم بد تعریف بشه و بعضیا که خودشون از این موضوع خوششون نیاد به اشتباه بیوفتن.
حالا هم نام کاربری جدیدمو بیشتر دوست دارم 😅😂
ماپاه>مد هاوس>ویت
۹۰ درصد انیمه های تاپ قدیم و جدید دیدم
ولی ناروتو یچیز دیگه بود برام
بعد کابوی بیباب سامورایی چامپلو این سه تا بیشتر از هر انیمه دیگه ای تو دنیاش غرق شدم ب نحو احسن دنیا هارو خلق کردن و توصیف کردن
لیست خوبی بود ولی جای این استودیو ها خالی بود: پروداکشن ای.جی، سانرایز، دین، Brain’s base, لیندن، ایس، پی. ای ورکس، دیوید پروداکشن، ای.وان، استودیو شفت که واقعا دیوانه کنندس مثل تریگر، دوگا کوبو، تی. ام.اس ، جی.سی، وایت فاکس، گیناکس، گونزو (عاشق انیمههاشم)، بایند و کلاور هم تازه واردهای خوبین، تی.ان کی هم که مخاطبای خاص خودشو داره. تزوکا هم یکی درمیون خوبن، منگلوب و xebec هم خدا بیامرزشون، واقعا عالی و خاص بودن