اولین نشست خبری ساختار حمایتی همگرا - گیمفا
اولین نشست خبری ساختار حمایتی همگرا - گیمفا
اولین نشست خبری ساختار حمایتی همگرا - گیمفا
اولین نشست خبری ساختار حمایتی همگرا - گیمفا

اولین نشست خبری ساختار حمایتی همگرا

کسری نراقی
۱۳:۴۶ ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
اولین نشست خبری ساختار حمایتی همگرا - گیمفا

ساختار حمایتی همگرا در سال ۱۳۹۶ متولد شد تا حمایت‌های بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در حوزه‌های مختلف صنعت بازی را همگرا کند! ا در همگرا که کارکنانی با تجربه‌ی بالا و باکیفیت، شما را در مسیر موفقیت همراهی کرده و آنچه را برای رشد احتیاج دارید، در اختیارتان قرار می‌دهند.

هدف در همگرا چیست؟

هدف اصلی، همگرا کردن حمایت‌هایی است که در بنیاد ملی بازی‎‌های رایانه‌ای به بازیسازان ارائه داده می‌شود تا با متنوع‌ترین خدمات، صنعت بازی ایران را بتوان توانمندتر کرد.

چشم‌اندازهای این ساختار حمایتی چیست؟

شفاف‌سازی حمایت‌های بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، ارتقاء تعالی شرکت‌ها و همچنین تیم‌ها و تحول ساختاری صنعت بازی ایران از طریق ارائه‌ی متنوع‌ترین، بهترین و سریع‌ترین خدمات حمایتی

این ساختار مدتی پیش با هدف حمایت از بازی‌سازان داخلی توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای معرفی گردیدو مهلت ثبت نام این سیستم تا  ۱۷  شهریور تعیین شده بود اما پس از آن به مدت ۱۰ روز دیگر نیز آن را تمدید کردند و این سیستم به ساز و کار خود ادامه داد. این مرحله، مرحله ابتدایی از این فرایند است و این مراحل تا ۴ سری دیگر نیز ادامه دارد.

صبح امروز سه شنبه ۲۲ آبان ماه سال ۹۷ اولین نشست خبری ساختار حمایتی همگرا که حمایت همسو با نیازهای بازیسازان است با حضور حسن کریمی مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، متین ایزدی معاون حمایت بنیاد و با حضور دیگر اهالی رسانه برگزار گردید.

مدیرعامل بنیاد، حسن کریمی قدوسی در ابتدا درباره مسیر و گام‌هایی که لازم است در مسیر ساختار همگرا برداشته شود، صحبت کرد و گفت:

همگرا جای کار زیادی دارد و این ساختار به‌دنبال این است که سازمان‌های بازی‌ساز مختلف را ارتقا دهد. لذا هدف ما بهتر کردن سازمان‌های بازی‌ساز است.

وی این طور ادامه داد:

همگرا به دنبال هم‌افزایی سازمان‌ها هم است تا بتوانند حمایت‌های خوبی از بازی‌ها شود. این هم‌افزایی همگرا باعث می‌شود شایسته‌سالاری در حوزه بازی بهتر انجام شود.

همچنین با توجه به صحبت‌های وی، مایت‌های مالی سقفی دارد تجهیزات، سرور و… بودجه‌ای را تامین می‌کند و در آیین‌نامه ریز این حمایت‌ها عنوان شده است. بنیاد بخشی از بودجه خود را نزدیک به یک میلیارد در این زمینه هزینه کردیم و سعی کردیم به دو میلیارد هم برسانیم.

معاون حمایتی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، متین ایزدی هم در این نشست خبری حضور داشت و در ادامه و تکمیل صحبت‌های مدیرعامل بنیاد، حسن کریمی قدوسی به ضفاف سازی جزئیات این ساختار از ابتدا تا انتها پرداخت.

او اظهار داشت: همگرا جای کار زیادی دارد و این ساختار به‌دنبال این است که سازمان‌های بازی‌ساز مختلف را ارتقا دهد. لذا هدف ما بهتر کردن سازمان‌های بازی‌ساز است.

سپس ادامه  داد: همگرا به دنبال هم‌افزایی سازمان‌ها هم است تا بتوانند حمایت‌های خوبی از بازی‌ها شود. این هم‌افزایی همگرا باعث می‌شود شایسته‌سالاری در حوزه بازی بهتر انجام شود.

با توجه به صحبت‌های اخیر وی، حمایت‌های مالی سقفی دارد تجهیزات، سرور و… بودجه‌ای را تامین می‌کند و در آیین‌نامه ریز این حمایت‌ها عنوان شده است. بنیاد بخشی از بودجه خود را نزدیک به یک میلیارد در این زمینه هزینه کردیم و سعی کردیم به دو میلیارد هم برسانیم.

متین ایزدی در ادامه این نشست خبری بیان کرد: همگرا با اهداف شفاف‌سازی و شایسته‌سالاری ایجاد شده است و شعارش بر ارتقا دادن سازمان‌ها و شرکت‌های بازی‌ساز است.

او در ادامه اعلام کرد: حمایت‌های همگرا برای تیم‌های‌بازی‌ساز و شرکت‌های بازی‌ساز است. آنها با ارائه مدارک و نیازسنجی از سوی همگرا می‌توانند همگرا شوند. ما چهار شاخص برای سنجیده تیم باشرکت‌ها داریم که اول کیفیت بازی است، بعد وضعیت حقوقی و افتخارها بوده، شاخص‌های فرهنگی تا چه اندازه نهادینه شدند، همکاری‌های شرکت هم در این زمینه مهم بوده است.

او درباره کیفیت بازی‌ها و شاخص‌های تعیین کننده بازی‌ها اعلام کرد: این بازی تست استاندارد و تجربه اثرگذاری بازی مهم بوده است و تیم‌های فرهنگی شاخص های فرهنگی را ارزیابی کردند و امتیازها را دادند. ۷۴ تیم ثبت‌نام کردند که ۵۰ تیم فرآیند ثبت‌نام را کامل کردند. شرکت‌ها هم نزدیک به ۳۴تا ثبت‌نام کردند.

همچنین در اشاره به رتبه‌بندی ساختار حمایتی همگرا این طور این رتبه‌ها را نام برد:

مواردی همچون سیمرغ، هما، ققنوس، شیردال، هدیوش، یوز، غزال به عنوان امتیاز انتخاب شده‌اند و به تیم‌ها و بازی‌سازان در این رتبه‌بندی قرار می‌گیرند.

او در ادامه بیان کرد:  علاوه بر زیرساخت‌ها، زیرصدا، سرور، رندرینگ، تسهیلات مالی و سرمایه‌گذاری، تامین فضا، خدمات تست بازی، فرآیند تبلیغاتی و رسانه‌ای و پرداخت درصد تشویقی و توسعه و تسریع فرآیند رشد و ارتقا شرکت است.

شرایط ثبت نام در این ساختار همگرا به شرح زیر است:

معاون حمایت بنیاد بازی های رایانه ای، متین ایزدی، به ویژگی های شرکت ها و تیم های بازیسازی که می توانند در همگرا ثبت نام کنند اشاره کرد و گفت: شرکت‌هاو تیم هایی که در ۴ سال گذشته یک یا دو بازی منتشر شده ساخته باشند می توانند در همگرا ثبت نام کنند. روند بهرمندی از طرح همکرا با ثبت نام آغاز شده و پس از تکمیل مدارک، ارزیابی، رتبه بندی و سپس دریافت حمایت باقی مراحل را شامل می شود و  ۴ شاخص اصلی برای ارزیابی همگرا وجود دارد که این افراد و هیئت به هیچ عنوان نمی‌تواند سلیقه‌ای انتخابی انجام دهد و این شاخص‌ها در چهار حوزه توانمندی، کیفیت و اثرگذاری بازی، مولفه‌های فرهنگی بازی و مولفه‌های تاثیرگذاری در صنعت بازی دسته‌بندی می‌شوند. برای هر شاخص تیمی وجود دارد که بازی ها را ارزیابی می کند به عنوان مثال یک تیم فرهنگی بازی ها را بر اساس شاخص های   ۱۲گانه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارزیابی می کند و به آنها امتیاز می دهد. ارزیابی شاخص همکاری شبکه ای دارای دو بخش پژوهش و کارآموزی است که این امتیاز امسال به دلیل اینکه اولین سال همگراست به کسی تعلق نمی گیرد و ما به تمام شرکت کنندگان امتیاز کامل را در این بخش می دهیم.

او درباره وام و گرنت برای بازیسازان این طور گفت:

به عنوان مثال ما هیچ وقت از بازی‌سازانی که به دنبال جذب مخاطب بودند حمایت نکرده بودیم اما الان سیستم پی آر و تبلیغات را تفکیک کرده و گسترش داده‌ایم. شرکت‌های  بزرگ‌ نمی توانند گرنت بگیرند بلکه از تسهیلات بهره مند می شوند و شرکت‌های کوچک وام نمی توانند بگیرند چون توان بازپرداخت نخواهند داشت اما می توانند از گرنت همگرا برخوردار شوند.

همگرا با پارتنرهای حمایتی مختلف وارد مذاکره در حوزه‌های مختلف مانند آموزش یا تست بازی، صداگذاری، رندرینگ و یا خدمات دیگر می‌شود و از این طریق با تخفیف بیشتر خدماتی به بازی‌سازان به انتخاب خود آنها  و براساس گرید بندی یک اعتبار حمایتی در سال دریافت می‌کنند. حتی برخی از مجموعه های آموزشی همکار، با تخفیف ارائه خدمات می‌دهند.

مدیرعامل بنیاد، حسن کریمی قدوسی درباره ارزیابی کیفی بر اساس کاربرگ‌ها نیز گفت: ارزیابی بازی بر اساس کاربرگ‌های قابل انتشار انجام خواهد شد. قطعا برخی از این ارزیابی‌ها کارشناس محور است. اما برای اینکه سلیقه فردی اعمال نشود ما برایند امتیازات داده شده توسط چند کارشناس را برای هر بازی در نظر می گیریم.

با قاطعیت می‌توانم بگویم که مجموعه‌های حمایتی خارجی بنابه شرایط اقتصادی هر کشور نوع حمایت را تعیین می‌کند اما در هیچ کدام منعی برای حمایت از شرکت‌های بزرگ وجود ندارد بلکه اتفاقا حمایت های زیادی هم می‌کنند.

وی درباره انتظارات در قبال حمایت و همچنین بودجه مورد نظر برای این ساختار نیز صحبت‌هایی کرد:

در ازای حمایت‌ها هیچ توقعی از بازی‌سازان نداریم حتی پروژه محور نیست چرا که بازی‌ساز را براساس موفقیت‌های قبلی ارزیابی می‌شود. اما شرکت‌ها در صورت افت گرید از ساختار همگرا خارج می‌شوند. به همین دلیل بر اساس آیین نامه، ارزیابی اولیه در سال اول ثبت‌نام انجام می‌شود و ارزیابی ثانویه مربوط به گریدبندی سال‌های بعد است.

کریمی قدوسی تصریح کرد: بخشی از بودجه همگرا که معادل یک میلیارد تومان است، از محل بودجه‌های بنیاد تامین می‌شود و بخشی هم از عوارضی که از بازی‌های خارجی گرفته می‌شود.تاکید می کنم که این عوارض شامل بازی‌های ارجینال و کنسولی نمی‌شود چون به دنبال آن هستیم که قاچاق ریشه‌کن شود؛ اما عوارض بازی‌های دیجیتالی که به طور رسمی در ایران عرضه می‌شوند را شامل می شود.

در آخر این نشست نیز علاوه بر پاسخگویی به تمامی سوال‌های پیش آمده و مطرح شده، این گروه سعی بر شفاف‌سازی کامل برای اهالی رسانه داشتند.

در ادامه می‌توانید به مشاهده عکس‌های بیشتر پیرامون این نشست خبری حمایتی توسط گروه گیمفا بپردازید.

 

تصاویر اختصاصی گیمفا از نشست خبری

 

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

اولین نشست خبری ساختار حمایتی همگرا - گیمفا
اولین نشست خبری ساختار حمایتی همگرا - گیمفا
اولین نشست خبری ساختار حمایتی همگرا - گیمفا
اولین نشست خبری ساختار حمایتی همگرا - گیمفا
اولین نشست خبری ساختار حمایتی همگرا - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • aliusa گفت:

    این نشست ها فایده ای نداره موتور که نداران بودجه که ندارن
    فقط دارن خبر جوسازی میکنن اسمم رو ش میزارن

    • کریمی قدوسی ==> #آقازاده
      متین ایزدی===> #نون_به_نرخ_روز_خور.

      حداقل از ایزدی انتظار میرفت واقع گرا باشه و هوای گیمرها رو داشته باشه الان شده بلندگوی بنیادی که گیمرها ازش نفرت دارن.

    • J117 گفت:

      موتور بازی سازی چند دفعه تو ایران ساخته شده ولی فقط اتلاف وقته ایران باید با بازی های مستقل خوب وارد بازار بشه که داره میشه children of morta و خاله قزی و ساجرن عناوین موفقی خواهند بود بنیادم خوب حمایت میکنه همین TGC واقعا حرکت فوق العاده ای از بنیاد بود.
      بنیاد بد عمل نکرده الکی ازش بد نگین

  • PERSIAN NAZI گفت:

    قیمتها رو بیارن پائین و اون ۳۰۰% مالیات مربوط به حوزه گیم که شامل قطعات سخت افزاری و دیسک بازی و کنسول و تجهیزات جانبی میشه رو بردارن میشه بالاترین خدمت و کمک.بقیش رو خودمون انجام میدیم

    • aliusa گفت:

      اون کاری نیست الان گوشی با کد ملی یه دونه میدن به هر گیمر یه بازی بدن شده دونه ایی یک میلیون کنسول شده شش میلیون اینا چون سیم کارت نمیخوره کد مون نمیخوان گوشی شده بیست میلیون پرچمدار دوران تموم شد گیمرها کلکسون گیم داشتن

  • siavash2050 گفت:

    افتابه لگن هفت دست شام و ناهار هیچی

    میدانم این بنیاد هست و انستیتو ملی بازی سازی بخشی ازشه ولی:
    دو سال میشه انستیتو دیگه کلاس انلاین برگزار نمیکنه، از شادی اینکه در ایران به دنیا اومده بودیم در پوست خود نمیگنجیدیم که فهمیدیم شهرستانی هم هستیم!!!
    اقای قدوسی اقازاده عزیز (ایشون یه نظر سنجی شده بود راجع به مدریتش و گزینه مزخرف هم داخلش بود یادم نمیاد ولی فکر کنم بالای ۸۰% این گزینه رو انتخاب کرده بودن) کلاسای انلاین رو برگردونین، حداقل از همین کلاسای حضوری فیلم بگیرین به عنوان کورس درسی بزارین ما هم شهریشو میدیم اینکه دیگه بخاین نمایندگی یونیتی بگیرین و کورسای معتبر بزارین پیشکش

    من از اموزشای نت استفاده کردم، خودشون یه اپ دارن به نام مکعب از اونم استفاده کردم ولی هیچ چی جای یه دوره منسجم با دروس طبقه بندی شده رو نمیگیره

    • h00man گفت:

      هیچی جای تمرین زیاد و ازمونو خطا رو نمیگیره باید موتور موردنظرتونو نصب کنیدو روزانه چندین ساعت تمرین کنید بعضی وقتا عملا صب تا شب باید فقط تمرین کنیدو بسازید…صدها بار باید یه چیزیو بسازیدو شکست بخوریدو ناامید نشید از کارتون تا بلاخره مسلط بشید و در نهایت بتونین یه محصول نزدیک با کیفیت جهانی تولید کنید… هیچ وقت با یه دوره اموزشی نمیتونید بازی بسازید باید فقط دریک حوزه دهها اموزش ببنید و صدها بار عملا اون رو داخل موتور بسازید…تازه اون موقع یه سیستم مثلا تیر اندازی در حد بازیای درجه ۳ بازار بین المللی ساختین.
      هیچ بازی با کیفیتی با یکی دوتا اموزشو یکی دوساعت تمرین روزانه تکمیل نمیشه

  • AXEL STONE گفت:

    از خودشون عکس میزنن انگار مردم ندیدیم. همش خودنمایی میکنن همش خودنمایی هیچ کاری نمیکنن
    والله چندین سال تو گیمفا هستم از اول که اومدم گیمفا تا امروز همیش حرف میزنن والله چیزی ندیدم بجز حرف زدن. گرافیک بازیا شبیه به حقیقت شد! و ما هنوز در حد قارچ خور نساختیم.
    مشکل از اصوله! کسی اصول بازی سازیرو بلد نیست! همش با پارتی میان جلو اگه با سختی میومد جلو اون وقت یچیزی میدادن بیرون یعنی بلد نیستن کار کنن (جالبه یکی میگه موتور ندارن این که وظیفه خود شرکته موتور بسازه) اینا بلد نیستن کار کنن اگه موتور مشکلشونه برن بخرن مگه شرکت نیستن؟ یکی بگیرن واسشون موتور گرافیکی بسازه یا اماده بگیرن تا بازی بسازن باش!. الاهی شفــــــــــــــــا

  • ... گفت:

    موتور بازیسازی چیزی نیست که یک استدیوی مستقل با بودجه پایین بخواد بسازه.ساخت موتور بازیسازی فقط پول حروم کردن هست.اونهم زمانی که موتور هایی مثل یونیتی و آنریل انجین و کرای انجین رایگان هستن هر چیزی هم که بسازی باز هم به خوبی این موتور هایی که سازنده هاش چندین سال سابقه تو این کار دارن و کلی هزینه می کنن براش نخواهد شد.
    مشکل بازیسازی ایران این هست که کسی امید آنچنانی نداره به آینده بازی که میسازه (حالا موبایل باز وضعیت بهتر هست) وقتی هم که امیدی به آینده و فروش بازیت نداری بخوای هم نمی تونی یک بازی خوب بدی بیرون و براش هزینه کنی.نمیشه هم که از همه انتظار داشت که فقط بازی خلاقانه با هزینه پایین بدن بیرون که بلکه به یک فروشی هم برسن..
    از طرفی هم وقتی امیدی به فروش بازی نداری نه تنها هزینه ای براش نمی کنی بلکه جرات استخدام چند تا آدم درست و حسابی و این کاره هم نداری.کمتر کسی پیدا میشه که واقعا چیزی از کامپیوتر و حالا هر بحثی مربوط به بازیسازی داشته باشه و دنبال کار تو این زمینه باشه مگر اینکه واقعا علاقه داشته باشه به این زمینه..
    این قانون کپی رایت هم که تاحدودی مشکل درست کرده برای بازی های بزرگتر حالا بازی های موبایل جای خود دارد و اون رو میشه تاحدودی بهش امید داشت که بازیساز های ایرانی هم به یک جایی برسن البته همون بازی های موبایل داخلی هم اکثرا بازی هایی هستن که یک هفته ای و یک ماهه ساخته شدن ولی نمیشه گفت که همگی همینطورن و برای بازی های موبایل هم باید حالا به هر طریقی به فکر بازار خارجی باشن اول و بعد گیمر های داخلی و ایرانی اگر واقعا دنبال سودی هستن.ولی امیدی فعلا به بازی های PC و یا کنسولی نیست.

اولین نشست خبری ساختار حمایتی همگرا - گیمفا