جهان باز شدن BioShock 4 چه مزایا و معایبی دارد؟
تا کنون اخبار و شایعات زیادی منتشر شدهاند که خبر از تبدیل شدن BioShock بعدی به یک بازی جهان باز نقشآفرینی میدهند. تغییر مذکور برای این سری مزایا و معایب زیادی را به همراه دارد.
با توجه به شواهد کنونی باید گفت که ظاهرا BioShock بعدی که فعلا با اسم BioShock 4 شناخته میشود، قرار است یک بازی نقشآفرینی جهان باز باشد. Cloud Chamber استودیوی جدیدی است که سکاندار این فرنچایز شده. از زمان پیدایش این استودیو، نیازمندیهای شغلی آن به افرادی با تجربه طراحی بازیهای جهان باز و سیستمهای دیالوگ چند شاخه اشاره میکردند. این یعنی طرفداران BioShock باید منتظر تغییرات زیادی باشند.
طرفداران BioShock به همین سبب در رابطه با این تغییرات دو دسته هستند. با این اوصاف خوب است که نگاهی به مزایا و معایب تبدیل شدن BioShock 4 به یک نقشآفرینی جهان باز داشته باشیم.
مزایا
ساخت یک BioShock جهان باز دقیقا همان آدرنالینی است که این سری برای یک بازگشت بزرگ در دهه جدید به آن نیاز دارد. آخرین بازی BioShock در سال ۲۰۱۳ عرضه شد و آن بازی به نوعی قربانی موفقیت خودش است. برای مثال روشهای روایت داستانی مثل نوارهای صوتی که در زمان خودشان انقلابی بودند حالا تبدیل به مکانیکی کهنه شدهاند. Rapture و Columbia شهرهای بزرگی هستند، اما مناطقی که بازیکنانی به آن دسترسی دارند با توجه به استانداردهای مدرن بسته و محدود هستند.
دادن حق انتخاب به بازیکنان نوآوری جالبی برای سری BioShock به شمار میرود. پیچش اصلی داستان BioShock اول این بود که بازیکن واقعا حق انتخابی نداشته و تمام مدت تحت کنترل ذهنی بوده است. BioShock Infinite به بازیکن در چند مورد حق انتخاب چیزهای بسیار پیش پا افتادهای را داد، اما در پایان آن بازی هم مشخص شد که این انتخابها تاثیری روی اصل مطلب ندارند.
بررسی فلسفه آزادی عمل در BioShock 4 در ژانری که به بازیکن حق انتخاب معناداری را میدهد قطعا ایده جذابی است. اما یک BioShock جهان باز نقشآفرینی این مزیت را هم دارد که میتواند اثری متفاوت از نسخههای قبلی این سری از نظر ساختار باشد. Cloud Chamber باید با این ذهنیت به سراغ توسعه BioShock 4 برود و مطمئن شود که فرمول یک مرد و یک فانوس دریایی دوباره تکرار نمیشود. رفتن به سمت ژانر نقشآفرینی در احیای Assassin’s Creed نقش بسزایی داشت و BioShock 4 هم میتواند همین کار را بکند.
معایب
البته نباید از معایب واضحی که در این تغییر ژانر وجود دارد هم چشمپوشی کرد. بازیهای BioShock به خاطر داستانهای بسیار شخصیت-محور و ساختارمند خود شناخته میشوند. این داستانها بدون هیچ ابایی فلسفههای مختلفی را مورد انتقاد قرار میدهند. بازیکنان کنترلی روی پس زمینه داستانی شخصیت خود یا حتی رویدادهای درون بازی ندارند. برای مثال Booker DeWitt همیشه در نبرد Wounded Knee حضور داشته و Jack همیشه پسر Ryan بوده است. وقتی پای آزادی نقشآفرینی و داستانهای از پیش تعیین شده به وسط میآید، یک طرف باید حذف شود.
دادن حق انتخاب بیش از حد به بازیکن به محو شدن تمهای فلسفی سری منجر خواهد شد. چه میشد اگر Jack مجبور به کشتن Andrew Ryan نمیشد؟ چه میشد اگر BioShock Infinite با غرق شدن Booker به پایان نمیرسید؟ BioShock 4 باید به دقت به دنبال رسیدن به تعادلی بین ارائه یک داستان غیر خطی به بازیکن و حفظ تمهای فلسفی این فرنچایز باشد.
البته فهرست نیازمندیهای شغلی Cloud Chamber ویژگیهای حاضر در BioShock 4 را به صورت دقیق تعیین نمیکند. فعلا طرفداران باید منتظر مشخص شدن سرنوشت BioShock 4 بمانند.
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- ظاهراً تریلر معرفی Intergalactic: The Heretic Prophet به تاریخ عرضه آن اشاره دارد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
نظرات
دوستان
آیا سری بایو شاک ارزش وقت گذاشتن و پلی دادن داره ؟
تا حالا هیچکدوم از بازی های این فرنچایز رو بازی نکردم
اصلا شک نکن ولی برخی مکانیزم های قدیمی دو نسخه اول شاید یکم اذیت کننده باشه ولی داستان فوق العاده گیم پلی فوق العاده خلاصه پکیج تکمیله ، حتما حتما حتما بازیشون کن
فوق العاده است از همه نظر
ارزش این گیم حتی بیشتر از وقت گذاشتن و پلی دادنه….
اگه با گرافیک قدیمی مشکلی نداره بازی های خوبی هستن
نه هیچ مشکلی ندارم
بازی های گرافیک قدیمی هنوزم برام جذابیت دارن
حتما کالکشن ریمستر این سری رو بگیر و بازی کن.
الان نمیخوام زیاد تعریف بدم چون بعضی افراد ک تجربه نکردن الان شاید بگن دارم مبالغه میکنم، اما هر چقد از این سری تعریف کنم کافی نیس و اینو فقط کسایی متوجه میشن ک تجربه کنن بازی رو.
ارزش ک داره هیچ، وقتی تموم کنی بازیو ب خودت میگی چرا زودتر بازی نکردم و میشه جزو برترین تجربه های عمرت، شایدم برترین، بستگی ب سلیقت داره.
این سری فوق العادس اگر زبان خوبی داری و میتونی کامل داستانو درک کنی قول میدم بهترین بازیای عمرت میشن
ببین داستان سری شاهکاره یعنی هر نسخش کل صنعتو یه سطح برد بالا
تشکر از راهنمایی و تحلیل همه دوستان .
اگه خداوند توفیق و عمر بده
میریم که کالکشن بایو شاک رو داشته باشیم
من حقیقتا جریان ساخت نسخه چهارمو دنبال نکردم چون برای من بایوشاک با نسخه infinite تموم شد.
من کاری با نسخه دوم سری ندارم درکل وقتی خالق اثر نیست که ایده هاشو تو جریان بازی قرار بده پس صرفا اینا میخوان از اسم بایوشاک استفاده کنن فقط، چون میدونن که میفروشه بایوشاک صرفا یه بازی سرگرم کننده بایه داستان گیرا و پیچش های عجیب و غریب نیست بایوشاک کلاس درس فلسفه و سیاسته
گذشته از اون کن لوین ذات کمالگرایی داره فکر میکنم خیلی براش سخته ک بازی بسازه که از نسخه های قدیمیش فراتر نره
بایوشاک جهان باز!!
به جز کن لوین خالق این فرنچایز و آشنایی که با این بازی داره تصورش سخته استودیویی دیگه ساخت ادامه این آیپی فوق العاده صنعت گیم رو ادامه بده اونم با همون کیفیت سه بازی قبلی
امیدوارم موفق باشن
اگه جهان باز بشه عمرا بتونه اون اکشن خفنشو نگه داره عمرا بتونه سرعت روایت رو کنترل کنه عمرا بتونه پیچش های داستانی خفنی مثل سه نسخه قبلی درست کنه و دقیقا اینا بهترین بخش های بایو شاک بودن
همین که بتونم تو یه جایی مثل کلمبیا ماشین سواری کنم لذت بخشه
هیچ مزایا و همه معایبی
این بازی اگه جهان باز میشد قطعا من تو کلمبیا و رپچر غرق میشدم. همین چند روز پیش نسخه اینفینیت بازی رو تموم کردم که چیزی که باعث شد لذت این کار ۲ برابر شه، خوندن تمام مقاله های آقای غزالی در رابطه با این بازی بود. امیدوارم کل لوین بعد از جودس روی نسخه ۴ این بازی کار کنه.
خیلی وقته نه از این بازی خبری هست نه از بازی کن لوین
اوه اوه جهان باز نه دیگه بسته واقعا
فکر نکنم موفقیت ربطی به جهان باز بودن بازی ها داشته باشه تازه اکثر بازی های خطی و نیمه جهان باز موفقت تر از جهان باز ظاهر شدن
جهان باز پتانسیل بالایی می خواد و رسیدگی به جزئیات باید درست و حسابی باشه
اینکه فقط بازی جهان باز کنی بعد یه سری ماموریت و محیط تکراری کپی پست کنی جز شکنجه روح نیست
سه گانه شاهکار بایوشاک خطی بودن و فکر نکنم لازم باشه جهان باز کنن این بازی رو
جهان باز شده سرطان زیبای دنیای گیم ( بتل رویال بخش کمپین رو به تباهی برد جهان بازم داستان سرای منظم و یکپارچه رو(به جز عده ای از بازی های خاص با وقت گذاری دقیق))
من برای بازی کن لوین باز بیشتر هایپم حداقل اونو خیالمون راحته شاهکاره
نمیدونم چرا اما واقعا حس خوبی نسبت به جهان باز شدنش ندارم
واقعا این سری اصلا جهان باز بهش نمیاد، چون اصلا سبکش طوری نیست که جهان باز بودن بهش بخوره مثل اینه که دووم یا ولفنشتاین جهان باز بشن یا جی تی ای جهان باز نبود !
میدونم مثالم ربطی نداشت ولی اینم همین میشه. شاید سند باکس بهش بخوره ولی جهان باز نه
اگه شایعات درست باشن و بازی قرار جهان باز باشه همون طور که مقاله اشاره کرده باید یه تعادل خاصی بین داستان و جهان بازی وجود داشته باشه وگرنه باید باهمون فرمول سگانه بسازن
یکی از ترمز های صنعت گیم همین نکته هست که بازی هایی که ذاتا خطی بودن یا می بایست خطی باشند اکثرا دارن تبدیل میشن به بازی جهان باز جهت توجیه قیمت های بالاشون !
میخان به نوعی ۷۰ دلار بودنشونو توجیه کنن.
بنظر من نباید جهان باز بشه. بازیای زیادی بودن ک بخاطر جهان باز شدن ضربه خوردن، مث مثلا فانتوم پین. نسخه های قبلش همشون خطی بودن چه مشکلی داشتن؟ هیچی همشون شاهکار بودن و ی معیار برای سنجش کیفیت آثار مخفی کاری شرکت های دیگه. فانتوم پین جدا از بقیه مشکلاتی ک براش پیش اومد بنظرم اگه جهان باز نمیشد کمتر ضربه میخورد. بنظرم ی بایوشاک شبیه قبلیا بسازن و جهان بازش نکنن بهتره تا بلای فانتوم پین سرش در نیاد(البته نمیگم حتما خراب میکنه شاید موفق بشه ولی خب ریسک بزرگیه)
“بازیکن واقعا حق انتخابی نداشته و تمام مدت تحت کنترل ذهنی بوده است”
خب مساله همینه. بایوشاک های کن لوین چاره ای جز خطی/نیمه خطی بودن نداشتن. چون اصلا نقشی برای آفریده شدن نداشتن.
اگر بنا باشه جهان بازی باز بشه و بره سمت نقش آفرینی دیگه اسمش بایوشاک نیست. میشه اسسین اوریجین که فقط اسم اسسین رو داره.
خیلییییی حاق
فقط هشدار اسپویلم کاش میزاشتی اولش
اول میخواستم بگم «چه عجیب که از اساسینز کرید به عنوان یک الگوی موفق در این زمینه نام برده اما صحبتی از ماموریتهای پرشمار تکراری و کمعمق این آثار نکرده. مسئلهای که باعث نیمهکاره رها کردن این بازیها توسط جمع قابل توجهی از گیمرها شده»؛ اما بعدا یاد میزان فروش آثار اخیر این فرنچایز افتادم!
متاسفانه احتمالش زیاده که بایوشاک ۴ هم جهانباز باشه.
نویسنده با توجه ب نیازمندیای شغلی برای جهانباز شدن ، ارپیجی شدنو درنظر گرفته کامل و عیبای اونو مطرح کرده (برخلاف تیتر)
از بازیاییه ک من استقبال میکنم جهانباز بشه و عیبی تو اون بخش نمیبینم ، دلمم میخواد مدت طولانی ای تو محیطای پر پتانسیلش گشت بزنم… ولی آرپیجی ن و بنظرم بهش نمیخوره
تو تیتر مطلب باید بجای جهانباز ، نقشافرینی میبود
با اینکه عشاق بازیای جهان باز نقش افرینیم ولی به نظرم نباید این کارو انجام بدن. کلا شناسنامه بازی تغییر میکنه. بعضی بازیا این اشتباهو کردن و نتیجه مطلوب نشد. بایوشاک باید خطی بمونه.
یه نکته که افراد زیادی بهش دقت نمیکنن اینه که دو نسخه اول بایوشاک نیمه جهان باز بودن از طریق متروی رپچر میشد بین مناطق مختلف جا به جا شد ولی در روند بازی تاثیر چندانی نداشت من شخصا با این فرمول مشکلی ندارم ولی یک بازی کاملا اپن ورلد شوخیشم زشته اصلا کلا بایوشاک بدون استاد کن لوین شوخیش زشته
این سری رفته تو غار حالا حالا هم بیرون نمیاد
امیدوارم نه نقش افرینی بشه نه جهان باز
هیچ لزومی نداده که سازنده برای نوآوری حتما ازین دو المان استفاده کنن راه های خیلی بهتریم هست
به قدری این نسل و نسل قبل ازین روش استفاده کردن که اکثر بازیا دارن یه حس تکراری بهم میدن
مرسی که دقیق ته داستان همشو اسپویل کردی. خداوکیلی الان چی باید بهت بگیم؟
اگه پلی ندادی ک ی مدت بش فکر نکن یادت میره😂
به نظرم ایده بدیه همون حالت ادونچر خودشو حفظ میکرد بهتر بود.
متاسفانه اینا فک میکنن لازمه ک نوآوری داشته باشن نمیدونن ک ما گیمرا بیشتر ب اصالت نسخه منتشر شده اهمیت میدیم