نگاهی به طرحهای هنری استفاده نشده Dark Souls
بازیسازی فرایندی طولانی است که در طول آن، ایدههای زیادی رد و بدل میشوند. بنا به دلایل مختلف، همه این ایدهها به بازی نهایی راه پیدا نمیکنند. بازیهای فرام سافتور (From Software) نیز از این قائده مستثنی نبوده و این عناوین حاوی محتویات حذف شده زیادی همچون شخصیتها، دیالوگ، باسها، دشمنان، آیتمها، مناطق و … هستند. بازمانده تعدادی از این ایدهها در فایلهایِ بازیِ نهایی وجود دارند و در طول سالها، دادهکاوان توانستهاند بسیاری از این محتویات حذف شده را بازیابی کنند، به همین خاطر، بسیاری از افراد با این دست از محتویات حذف شدهای آشنایی دارند؛ اما گروهی از این محتویات که درباره آنها زیاد بحث نمیشود و تاحدودی ناشناخته ماندهاند، طراحیهای استفاده نشده در این عناوین هستند. در این مقاله نگاهی به طراحیهای استفاده نشده/تغییر کرده نسخه اول دارک سولز و اطلاعاتی که میتوان از آنها دریافت کرد، میاندازیم.
*منبع بیشتر این تصاویر از آرتبوک رسمی دارک سولز تحت عنوان Dark Souls Design Works است، تعدادی از آنها نیز، از مینی آرتبوکی که همراه با نسخه لیمیتد ادیشن بازی و صرفا با نام Dark Souls Art Book منتشر شد.*
طراحی ابتدایی تارکوس
در این تصویر، شخصیت تارکوس (Tarkus) را مشاهده میکنیم. سلاح این شخصیت، تنها تفاوتی است که میان این طراحی و ظاهر داخل بازی وجود دارد و در اینجا، تارکوس یک شمشیر بدون نوک که توسط جلادان استفاده میشود را در دست دارد.
از بین موارد لیست، این تنها طراحی است که شخصا به نمونه داخل بازی ترجیح میدهم! ظاهر قطورِ شمشیر تارکوس در این تصویر، بسیار بهتر از سلاحِ بلند و باریکی که او در داخل بازی حمل میکند با فیزیک و هیکل درشت این شخصیت همخوانی دارد.
طراحی ابتدایی اورنستین
در این تصویر، طراحی ابتدایی اورنستین (Ornstein) را مشاهده میکنیم که همچنان موتیفِ شیر در آن وجود دارد. زره اورنستین در این تصویر، بسیار بیشتر از نمونه داخل بازی دارای لبههای نوکتیز و تیغتیغی مانند است که ظاهری خشنتر به او میدهد. تفاوت بزرگ دیگری که میان این طراحی و نمونه داخل بازی وجود دارد، وجود دهانهای باز در کلاهخود اورنستین است که بخشی از چهره او را نشان میداده. مورد دیگری نیز که ممکن است در نگاه اول بهنظر نرسد، گیسوی اورنستین است که در طراحی ابتدایی بسیار بلندتر بوده و تا پایینتنه او ادامه داشته!
یکی از مواردی که باعث زیبایی بازیهای فرامسافتور میشود، این است که تقریبا همه طراحیهای این استودیو، در عین پرجزئیات بودن، هیچگاه بیشطراحیشده (OverDesigned) بهنظر نمیرسند. اگرچه بخشهایی از طراحی ابتدایی اورنستین وجود دارند که شخصا دوست دارم (از جمله موهای بلندتر)، ولی در مجموع، این طراحی بهخاطر ظاهر تیغتیغی مانند، تاحدودی بیشطراحیشده و شلوغ بهنظر میرسد و بهنظرم، انتخاب نمونه داخل بازی تصمیمی درست بود. با این حال، نمیتوان منکرِ زیبایی طراحی ابتدایی شد.
طراحی ابتدایی (تصویر چپ) و طراحی نهایی (تصویر راست).
جاینتهای اَنور لاندو
ظاهر جاینتهای اَنور لاندو (Anor Londo) مشابه نمونه داخل بازی بهنظر میرسد، تا زمانی که به آدمی که در پایینِ سمت چپ تصویر قرار دارد، توجه میکنید! این موجودات فوقِ عظیم بودهاند!
موردی که شاید بسیاری به آن توجه نکرده باشند، این است که جاینتهای اَنور لاندو و باسفایت تاوِر نایت (Tower Knight) از دیمنز سولز، مووسِت (MoveSet) تقریبا مشترک دارند! منظور صرفا این نیست که حرکات آنها شبیه هستند، حرکاتی مثل پریدن به سمت عقب و یا کوبیدن سپر به زمین در این دو دشمن، دقیقا از یک انیمیشن استفاده میکنند! اندازه جاینتها در این تصویر، تقریبا با اندازه تاور نایت در دیمنز سولز برابری میکند. با در نظر داشتن این اطلاعات، شاید در ابتدا قرار بوده شاهد یک جاینت باشیم که مبارزه با آن، همچون مبارزه با تاور نایت بوده.
تصویر سلاح جاینتها در آرتبوک که بار دیگر و با قرار دادن یک آدم در کنار آن، بر روی عظیم بودن آنها تاکید میکند.
Egg lizard
این طراحی شبیه به موجودات مارمولکمانندی است که با کشتن آنها، میتوان سنگهای ارتقا دریافت کرد؛ منتهی بهجای یک کریستال آبیرنگ، این دشمنان چیزی که بهنظر میرسد تخم یک موجود (شاید اژدها؟) باشد را حمل میکنند. شاید با کشتن این نوعِ خاص از این دشمنان، آیتم Dragon Scale دریافت میکردیم.
دارکریثِ سوارکار
در این تصویر، طراحی ابتدایی دشمنان دارکرِیث (DarkWraith) را مشاهده میکنیم که در آن، این دشمنان سوار بر اسب هستند! طراحی آنها در اینجا، یادآور طراحیهایی همچون نازگولها (Nazgul) از ارباب حلقهها و یا اسکالنایت (Skull knight) از بِرزِرک است. شاید یکی از دلایل استفاده نکردن از این ایده، همین بوده که این طراحی، بیش از هر چیز دیگر، یادآور طراحیهای مشهور و شناخته شده دیگر است؛ ولی دلیلی که به احتمال بیشتر باعث کنار گذاشتن این ایده شده، بحث فنی ساخت دشمنی است که بر روی اسب بجنگد؛ موردی که نیازمند دو سِت انیمیشن جدا، یکی برای سوار و یکی برای مرکب است و کار کردن این دو در کنار هم، موردی است که فرام سافتور اولین بار در سکیرو توانست آن را پیادهسازی کند. نکته دیگری نیز که شاید تاکنون به آن توجه نکرده باشید و میتواند منشا آن به دلیل قبلی مربوط باشد، این است که در نسخه اول دارک سولز، اسبها وجود ندارند! شخصا نمیتوانم در نسخه اول دارک سولز، حتی یک اشاره به اسبها را بهیاد بیاورم! البته، در نسخههای بعدی، بهوسیله یک باسفایت در دارک سولز ۲ و در نامِ آیتم Horsehoof Ring در دارک سولز ۳، به اسبها اشاره شد، ولی شاید در نسخه اول، وجود نداشتن اسبها، بخشی مهم از دنیاسازی و حال و هوای بازی برای سازندگان بوده.
زوایهَندِر سیاه
زوایهَندِر (Zweihander) یکی از محبوبترین سلاحها در نسخه اول دارک سولز است و در اینجا، یک نسخه از این سلاح با رنگبندی سیاه و طلایی را مشاهده میکنیم. نکته جالبی که راجع به این سلاح وجود دارد، این است که برخلاف موارد قبلی که تاکنون دیدهایم، این سلاح در بازی نهایی وجود دارد! شما میتوانید در محیط مبارزه با باسفایت سیف (Sif)، زوایهندر سیاه را در بین سلاحهایی که در زمین هستند مشاهده کنید! موردی که باعث میشود غیرقابل دریافت بودن این سلاح در بازی و در حالی که مدلسازی آن انجام شده، بیش از پیش عجیب باشد.
در آرتبوک، شخصیت Shiva of the East این سلاح را حمل میکند.
شوالیه طلایی
یک شوالیه با زره طلایی و شنل سیاه که سه طرح مختلف برای کلاهخود او مدنظر بوده. اولین نکته جالبی که بهچشم میآید، وسیله زنجیر مانندِ دور شانه این شخصیت است که دقیقا چیزی مشابه آن، در دور گردنِ اورنستین قرار دارد!
مورد جالب دیگر، طرحِ خورشید مانندی است که بر روی شنل و دو مورد از کلاهخودهای این شوالیه وجود دارد و مشابه تاجِ گویندولن (Gwyndolin) است.
این اطلاعات هر دو به اَنور لاندو مرتبط هستند، با این وجود، نمیتوان بهصورت قطعی از ماهیت پشت این طراحی سر در آورد؛ شاید این زره پاداشی بوده که از طریق اتحاد (Covenant) گویندولن دریافت میکردیم؟
کله مخروطی
شخصیتی با کلاهی مخروطی شکل. اگر شباهت این طراحی با گروهی خاص که بهخاطر عدم علاقهشان به «چیزهای دارک» شناخته میشوند را نادیده بگیریم، شخصا طراحی این شخصیت را خیلی بیش از حد شلوغ میدانم و این احتمال وجود دارد که دلیل استفاده نشدن از آن، همین مورد باشد.
فَت آفیشیال
در این تصویر یک شخصیت چاغ، کلاه بر سَر و تبر به دست را مشاهده میکنیم که سوار بر یک گُراز است. اگر دیمنز سولز را بازی کرده باشید، احتمالا با دیدن این تصویر، متوجه شباهت غیرقابل انکار بین این شخصیت و دشمنان فَت آفیشیال (Fat Official) در آن بازی شدهاید. نکته جالب، این است که این طراحی شبیه به هَر فت آفیشیالی نیست؛ این طراحی بسیار مشابه به طراحی فَت آفیشیال در نسخه ریمیک دیمنز سولز است که توسط بلوپوینت (BluePoint) ساخته شد!
سوالاتی که در واکنش به این طراحی پیش میآیند: ۱- چنین دشمن مضحکی چگونه در دنیای دارک سولز میگُنجیده؟ ۲- چه فرایند ذهنی باعث شده بلوپوینت، برای بازسازی یک دشمن در دیمنز سولز، از یک طراحی استفاده نشده از دارک سولز الهام بگیرد؟
Brain Bug
یک دشمن که از بدن او، حشرات گزنده بیرون میآیند. حشراتی که در تصویر مشاهده میکنیم، در بازی وجود دارند و در باتلاق منطقه BlightTown میتوان آنها را پیدا کرد، ولی خود موجودی که حشرات از آن بیرون میآیند، در بازی نیست. نکته جالبی که در مورد این دشمن وجود دارد، این است که فایلهای این دشمن در بازی نهایی وجود دارند و دادهکاوانی همچون Zullie the Witch، توانستهاند این دشمن را بازیابی کرده و آن را در بازی لود کنند! در پایین، میتوانید مدل داخل بازی این دشمن را مشاهده کنید.
موارد دیگر:
یک شمشیر نقرهایرنگ که در بازی نهایی وجود ندارد.
در این تصویر، سپرهای طراحیشده برای انواع مختلف سپر با فُرمهای متفاوت را مشاهده میکنیم. سپرهایی که به بازی راه پیدا کردند، داخل کادر سبز رنگ قرار داده شدهاند.
یک زره طلاییرنگ که نسبت به سایر طراحیها، با جزئیات بسیار کمتری کشیده شده؛ موردی که میتواند حاکی از کنار گذاشته شدن زودهنگام این طراحی باشد.
چند ایده مطرح شده برای کلاه شخصیت Big Hat Logan.
این مورد چنان عجیب، غیرمعمول و متفاوت از سایر بازی است که حتی گمانهزنه درباره آن نیز سخت است! یک مرد درشت هیکل که خود را با بخشهای مختلف بدن حیوانات پوشانده و کله یک خرس (یا گرگ؟) را بر سر دارد.
در سری دارک سولز، با استفاده از آیتم Dragon Torso Stone، میتوان وارد فُرم اژدها شد. اینطور که بهنظر میرسد، در اینجا یک ایده ابتدایی برای ظاهر فُرم اژدها را شاهد هستیم.
در این طراحی یک موجود آبیرنگ و لزج را مشاهده میکنیم. تنها دشمنان داخل بازی که تا حدودی به این موجود شباهت دارند، دشمنان اختاپوسمانند در منطقه Duke’s Archive هستند. شاید این یک طراحی ابتدایی و یا نوعی دیگر از این موجودات بوده.
یک سامورایی که میتواند شخصیتی حذفشده و یا شاید یک طراحی ابتدایی برای Shiva of the East بوده باشد.
در این تصویر دشمنان Great Stone Knight را مشاهده میکنیم. تنها تفاوت میان این طراحی و نمونه داخل بازی، فُرم سپر این دشمنان است که در بازی دایرهایشکل است.
کِیاس باگ (Chaos Bug) نوعی حشره انگلی است که با چسبیدن به سر طعمه، از او تغذیه میکند. با توجه به این تصویر، بهنظر میرسد که قرار بوده این حشرات و قربانیان آنها، نقشی پررنگتر در بازی داشته و بیشتر شاهد آنها باشیم.
در اینجا دو ظاهر متفاوت برای نیتو (Nito) را مشاهده میکنیم که در یکی از آنها، در مرکز او یک قلب، و در دیگری، یک اسکلت با چشمان آبیرنگ وجود داشته.
یک جاینت با ظاهر و تجهیزات فرسوده که تکههای فلز به داخل بدنش فرو رفته. این طراحی، تا حدودی مشابه جاینتهایی است که در دارک سولز ۳ شاهد آنها بودیم.
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- ظاهراً تریلر معرفی Intergalactic: The Heretic Prophet به تاریخ عرضه آن اشاره دارد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
نظرات
خسته نباشید آقای قربانی.
.
مقاله رو تا الان نصفه خوندم عالی بود .
ولی درکل اومدم بگم هیچوقت با سختی بازیای سولز نتونستم ارتباط برقرار کنم.
اتمسفر و طراحی هنریشون منو محو خودشون میکنه ولی مشکل اینه بخاطر سختی بیش از حد نمیتونم بازی کنم .
البته یبار با ترینر دارک سولز ۲ رو تا حدی تونستم پیش برم🙂.
از سری سولز خیلی چیزا یاد گرفتم اول اینه که تا زحمت نکشی چیزی به دست نمیاری دوم صبر و برد باری . تمرکز کردن روی کارت و فقط توی زندگی به خودت متکی باشی از کسی هیچ توقعی نداشته باشی و… کلا سری سولز باعث میشه تحملت زیاد شه
این مواردی که اینجا مطرح شد برای dark souls 1 بود؟
عالی بود چندتاشون رو دیده بودم این سری خارقالعادست
دیگه بازی شلوغ میشد
همین بسه
تا بحال هیچ بازی ای نتونسته بهم اون حس غم و تنهایی لحظه هایی که توی این سه گانه شاهکار به یه جای بلند میرسیدم و دقایق طولانی ای به دوردست ها خیره میشدم رو بهم منتقل کنه و شاید خنده دار باشه ولی همیشه برام سوال پیش میومد که یعنی اون دور دست ها چه خبره؟
این سه گانه یه طوریه که یا اولش ولش میکنی از شدت سختی یا تا مرزش پیش میری ولی بعد چند ساعت که بهش عادت میکنی تا آخر آخرش میری و بعدش با خودت میگی اونقدر ها هم سخت نبود.
جا داره بگم هیچ بازی ای هم نتونست حس افسردگی رو مثل سه گانه Metro و هیچ بازی ای هم نتونست جهانی به زیبایی و گیرایی The Witcher 3 Wild Hunt بهم نشون بده.
دارک وریث سوارکار چیز جالبی بود.
همیشه طرح های استفاده نشده خیلی جالب هستند.
کامنتتو الان دیدم..چقدر خوب و جالب که انقدر شباهت در سلایق و علایق داریم..
درباره مترو،جزو ۵ سری برتر تمام زندگیمه..بتمن ارکهام،مترو،اساسینز،دارک سولز،ویچر..یکی از غمگینترین مکانهای مترو،برای من،موقعی بود که به اون ناخدای دیوونه که با طوطی عروسکیش همدم شده بود،رسیدم..و البته آهنگ و تم و اتمسفر غمگین قبرستون،قبل از شروع فایت با خرس..سلامت باشی سید جان..
فکرشم نمیکردم کسی کامنت ۶ماه قبلم رو ببینه دمت گرم :).
سه گانه Metro یه جور عجیبی غم انگیزه مخصوصا وقت هایی که داری مکان های مخفی رو کشف میکنی برای باز کردن پایان شاد و یا پایان غم انگیز Exodus که دیگه حرفی برای گفتن نمیزاره.
تاپ۵ بازی های منم خیلی مثل خودته سه گانه Witcher, سه گانه MW اوریجینال, Nier Replicant و سه گانه Metro و Black Flag (صد البته سه گانه Souls هم هست ولی در جایگاه ۶).
تارکوس یکی از قوی ترین ان پی سی ها توی دنیای سولز هست شمشیری هم که توی طرح دستش بود بهش میومد.
طرح فَت آفیشیال هم جالب بود با اینکه بنظرم حضورش توی دارک سولز به لور نمیخورد، مگه اینکه توی منطقه ایی مثل بلایت تاون قرارش میدادن.
میرم جلوی دفتر فرامسافتور بست میشینم تا اون دارکریثِ سوارکار رو بالاخره وارد یه بازی کنه :D
اون نیتو هم خیلی جالب میشد …
اون شمشیر نقرهای بینهایت زیبا بود
آرت بوک ها واقعاً خارق العاده ان ❤️
بعضاً چیزایی توشون هست که با خودت میگی کاش به نسخه نهایی هم راه پیدا میکردن .
واسه من هیچ چیزی به اندازه آرت بوک های سری دریکن گارد و نیئر ، بازیهای فرام سافتور و فاینال فانتزی ها جذاب نیستن 🤩
بهترین سه گانه بود برام
خیلی ممنون از مقاله خوبتون
یه دست مریزاد و خسته نباشید میگم خدمت نویسنده عزیز و اینکه اگر میشه مقالات بیشتری از این دست مقالات کار کنید.
به شخصه خیلی از این جور مقالات خوشم میاد.
اینام قشنگه نگهدارید برای بازی بعدی
زره طلاییه چقدر شبیه زره کاتافراکت های ایرانیه
توی سری سولز بخصوص الدن رینگ تقریبا از هر فرهنگ برای طراحی یه نوع ارمور خاص استفاده کردن بجز ایران
اگه هم استفاده کرده باشن من که ندیدم
ستی که کلس warrior داره تقریبا دیزاین ایرانی-عربی داره
تارکوس حضور کمی داشت ولی خیلی شخصیت جالبی بود
دارک ریث سوارکار و ارنستاین هم جالب بود طرحشون
دارک یک قرار بود باسی داشته باشه فرمتی شبیه پادشاه النت در دیمن سولز داشت ولی حذف شد از بازی اصلی
با وجود همه اینا دارک ۱ همچنان یک بازی خاطره انگیزه
چه پتانسیل بی نظیری
زیبایی
آقا خیلی عالی من با این مقاله خیلی حال کردم خسته نباشید جناب قربانی 💙💙
یه باس توی نیو لاندو به اسم آندد کینگ جار ایل هم بوده، فایل شمشیر فور کینگز هم توی بازی هست.
اون سامورایی رو فکر میکنم خود شیوا بوده بعد از گرفتن chaos blade،چون یه کوئست حذف شده داره که توش choas blade رو ازتون میدزده و مثل لاترک باید برید ازش بگیرید.
اون آدمی که لباس حیوانی داره هم خیلی شبیه ونگارل توی دارک سولز ۲ هست.
اون جاینت هم تابلوی نقاشیش توی خود آنور لاندو هست و وقتی دیدمش واقعا تعجب کردم.
طراحی شمشیر قبلی تارکوس واقعا عالی بود،شبیه شمشیر گیل توی دارک سولز ۳ بود،ولی خب یکم زیادی به برزرک شباهت داشت مثل همیشه.
بدون همینام کم زجرمون ندادن