ظاهراً استودیوهای فرست پارتی پلی استیشن از تمرکز سونی بر روی عناوین سرویس محور ناراحت هستند
به نظر میرسد که استودیوهای فرست پارتی پلی استیشن از جهت گیری سونی و تمرکز آن بر روی بازیهای سرویس محور ناراحت هستند.
دیوید جفی (David Jaffe)، خالق سری بازیهای God of War، با انتشار ویدیوی جدیدی در یوتیوب اظهار داشت که از برخی منابع شنیده است که استودیوهای فرست پارتی پلی استیشن از مسیر سونی و تمرکز آن بر روی عناوین سرویس محور ابراز نارضایتی کردهاند.
به گفتهی دیوید جفی، جیم رایان (Jim Ryan)، رییس پلی استیشن، متقاعد شده بود که عناوین سرویس محور آینده صنعت بازی هستند و استودیوهای فرست پارتی پلی استیشن را برای کار بر روی آنها انتخاب کرد، اما استودیوها از این مسیر جدید ناراضی بودند. علاوه بر این، وی اشاره کرد که شایعات لغو بازی چندنفره The Last of Us باعث ناراحتی بسیاری از استودیوهای پلی استیشن شده و در نتیجه آشفتگی داخلی را در پی داشته است.
منابع جفی به او گفتند که سونی تمام تقصیرها را به گردن تهیه کننده Connie Booth انداخت و او را به همراه اکثریت قریب به اتفاق افرادی که زیر نظر او کار می کردند، اخراج کرد. علاوه بر این، وی اشاره کرد که هرمن هالست (Herman Hulst)، رییس استودیوهای پلی استیشن، طرفدار حذف کردن تمام استودیوهای ژاپنی است. او همچنین خاطرنشان کرد که مخاطب او از طرفداران هولست نیست.
در میان آشفتگی داخلی ادعا شده در استودیوهای پلی استیشن، در مدت اخیر گزارشهایی از اخراجهای متعدد در پلی استیشن منتشر شده است. با توجه به پستهای منتشر شده در صفحهی لینکدین دانیل بلمار (Daniel Bellemare)، که یک طراح ارشد در پروژهای معرفی شده در پلیاستیشن بود و همچنین صفحهی لینکدین مت بارنی (Matt Barney)، که یک استخدامکننده فنی ارشد در پلیاستیشن بوده است، چندین کارمند در بخش سرگرمیهای تعاملی سونی تحت موج اخیر اخراجها قرار گرفتهاند.
این سومین موج گزارش شده از اخراج کارکنان پلی استیشن است. اخیراً در پروفایل لینکدین Macauley Hopper، هماهنگکننده بخش تولیدات ناتی داگ و Markos Orfanos، تستر کنترل کیفیت در ناتی داگ، اشاره شده که این استودیوی فرست پارتی سونی برخی از کارکنان قراردادی خود را اخراج کرده است. Orfanos به عنوان بخشی از تیم کنترل کیفیت محیط پیشزمینه در ناتی داگ روی یک پروژه چند نفره در حال توسعه کار کرده بود که احتمالاً بازی چند نفره The Last of Us باشد. پیش از این در ماه می سال جاری میلادی، جان بوربا (John Borba) هماهنگکننده سابق پروژه در بخش Visual Arts پلی استیشن، با انتشار پستی اعلام کرد که استودیو در نتیجه یک تغییر بزرگ در ساخت یک بازی چند نفره AAA که روی آن کار میکرد، چند کارمند را اخراج نموده و او از جمله افرادی بود که برای حمایت از نیازهای جدید بودجه اخراج شده است.
منبع: Twistedvoxel
پر بحثترینها
- گپفا ۲۴؛ امتیاز شما به نیمۀ اول نسل نهم پلی استیشن
- ادعای مدیر سابق Sweet Baby: استودیوها سراغ ما میآیند تا داستان بازیهایشان را بهبود دهیم
- مشخصات کامل سختافزار پلی استیشن ۵ پرو فاش شد
- مدیرعامل پلی استیشن: طرفداران باید انتظارات خود را کاهش دهند، PS5 Pro یک کنسول نسل بعدی نیست
- پلی استیشن ۵ پرو با قیمت نجومی وارد ایران شد
- سازنده سابق راکستار: مردم سالها از واقعگرایی GTA 6 صحبت خواهند کرد
- تماشا کنید: گیمپلی چندین بازی روی پلی استیشن ۵ پرو
- ۷ بازی مخفیکاری با پیشرفتهترین هوش مصنوعی دشمنان
- نقد و بررسی فیلم Joker: Folie à Deux | هیچ جوکری وجود ندارد
- تهیهکننده Final Fantasy: اسکوئر انیکس میخواهد بازیهای آینده را همزمان روی Xbox منتشر کند
نظرات
مگه قبلا این خبر رو منتشر نکرده بودین؟
دوستان نگران نباشید مدیر جدید پلی استیشن که اریک لمپل خواهد بود خیلی با سرویس محور ها حال نمیکنه و بعد از عرضه دو یا سه تا بازی سرویس محور اگه موفق نشدن به کل این رویه رو تعطیل میکنه 😊
امیدوارم همینطور باشه ک میگی
اره خیالت راحت باشه دیگه مدیر که قطعیه لمپل هستش سرویس محور هم وقتی ببینن سودی نداره دلیلی نداره ادامش بدن
خوب نیست تعطیل بشه چون دیگه بعد درآمدی برای ساختن بازی های سینگل پلیر ندارن چون سینگل پلیر به اندازه سرویس محور درآمد ندارن برای ساختن بازی داستانی عالی مجبورن بازی سرویس محور بسازن
سرویس محور که باید بسازن
برای رقابت لازمه
ولی کاش بیشتر حرف بزنه
مثل جیم رایان از این مدیرای خشک نباشه
مدیر باید جک ترتون باشه
خبرشو جایی نخوندم میشه لینک بدی
نه داداش خبری نیست
میگن چون زیاد حرف زده احتمالا مدیر جدید ps میشه🤷
اگه به مصاحبه باشه که بهترین گزینه هرمن هالسته
هرمن هالست خیلی ادم خشکیه
فکر نکنم به اون بدن
یا همون ژاپنیه میشه که موقت جای جیم گذاشتن
یا همین لمپل
🤷🤷
به ایناش کاری ندارم
مسئله اینجاس که هالست الان ی عضو با سابقس و تنها عضو با سیاستیم هست که تووبحث خود ویدئوگیم سابقه زیادی داره منظورم اینه که روحیه و سلیقه ی گیمرو بهتر از هرکسی بین عوامل پلیستیشن درک میکنه
از این جهات گزینه سر تریه
اگه هرمن هالست بشه رئیس SIE و تد پرایس بشه رئیس PS Studios خیلی خوب میشه
جفتشون سالها سابقه ی بازیسازی و مدیریت استودیو دارن
X (scorpion)@
.
داداش گلم ببین یک چیزی میخوام برای بار هزارم بگم نه فقط خودت بلکه همه اونایی که با بازی های سرویس مخالفن و میگن سونی باید تمام تمرکزشو بزاره رو بازی های داستانی بفهمن که چرا سونی داره اینکارو میکنه یه سری از طرفدارای ایکس باکس که تکلیفشون مشخصه میخوان که سونی پیشرفت نکنه اونارو کار ندارم حرفم با طرفدارای سونی و طرفدارای منطقیه ایکس باکسه
.
یک سوال شما فکرمیکنید هزینه ساخت بازی های فرست پارتی سونی از کجا میاد؟ از سود خودشون؟ نه از درآمد بخش آنلاین امثال بازی هایی مثل کالاف دیوتی مثل دستینی یا از درآمد انحصاری زمانی کردن عناوین تردپارتی و… حالا اولا اینکه تورم فقط واسه ماها نیست واسه اونوریا هم هست منتها نسبت به ما کمتر وقتی تورم بشه در نتیجه هزینه های ساخت بازی حقوق کارمندا میره بالاتر وقتی این اتفاقا دست به دست هم میدن شما مجبور میشی کاری رو بکنی که دوست نداری گوش کنید مجبور، نیاز، چاره این سه تا رو به خودتون بقبولونین
.
که سونی چاره ای نداره یعنی اگر نسازه شما دیگه نمیتونی بیای بگی من فقط بازی های داستانی سونی برام اهمیت داره چون دیگه بازی داستانی وجود نخواهد داشت خب وقتی سونی درآمدی واسه ساخت بازی های داستانی نداشته باشه میخواین بشینین فقط بازی ها تردپارتی رو کنسولتون پلی بدین؟ از طرفی خارج از بحث هزینه ها تو دوره الان و سلیقه گیمرای جدید بازی های سرویس محور جزوی از سرگرمی شدن مثل فیلم های ابرقهرمانی چه خوشمون بیاد چه خوشمون نیاد الان طوری شده که بازی های سرویس محور مکمل بازی های داستانی شدن موفقیت و سود بازی های سرویس محور مساویه با ساخت بازی های با کیفیت داستانی تازه سونی میخواد هرچه سریعتر سودی که از کالاف دیوتی درمیاورد رو جایگزین کنه چون ده سال بیشتر فرصت نداره چون با شناختی که از مایکروسافت دارم بعد ده سال قطعا انحصاریش میکنه
.
در مورد استودیوهای داستانی سونی هم یک ناتی داگ داره لست آنلاین رو میسازه یک گوریلا داره هورایزن رو میسازه من نه به گوریلا کار دارم نه به بقیه بازی های سرویس محور سونی من اگر از ناتی داگ دفاع میکنم بخاطر اینکه میخوام لست آنلاین رو پلی بدم چون انقدر دراکمن ازش تعریف کرده و گفته جاه طلبانس هایپ شدم ولی خب اگر ببینم ساختش رو لست سه و آیپیه جدیدش داره تاثیر میزاره خب مخالفت میکنم
.
اما این معتاد و جیسون شرایر دوتا گزارش دادن که چی همه استودیوهای سونی ناراضی هستن بخاطر این قضیه، درصورتی که فقط دوتا استودیوی داستانیش دارن بازی میسازن اگر قرار باشه مخالفتی باشه از ناتی داگ و گوریلاس یعنی اون استودیوهایی که سونی فقط بخاطر این خریده که سرویس محور بسازن هم ناراضین؟ خب مشخصه جفتشون دارن چرت میگن
صحبتای جفی به نظر منطقی میومد. قطعا مخالفت های داخلی زیادی وجود داشته که از بالا دستور رسید رایان و عده دیگه ای از تیم مدیریت کنار برن.
به هر حال اگر درست باشه (که امیدوارم باشه) تو دراز مدت اثرات مثبت خودشو نشون میده. پلی استیشن بهتره بیشتر به نینتندو و ولو شبیه باشه تا به ایکس باکس.
نشون نمی ده هر استودیو استعداد خودش رو داره وقتی که سونی زور میکنه که سرویس محور بسازه استعداد رو هدر داده بعضاً هم نابود کرده ، دوباره زمان زیادی میگیره که بتونند یاد بگیرند که سرویس محور چطور کار میکنه!
دربارهی ولوو و نینتندو مدیریت این دو کمپانی فلسفه های مختلفی داره ولوو به دلخواه کار میکنه و با پشتیبانی استیم پول در میاره ، البته نینتندو متفاوت هست عناوین زیاد و مختلفی رو تولید میکنه بعضی وقتا خودش و بعضی وقتا کمپانی های دیگه که رابطه طولانی نینتندو خیلی تاثیر گذاشته مخصوصا با سازندگان ژاپنی و اینکه نینتندو آزادی متناسب میده به استودیو ها تا خلاق باشند اما در کنترل مدیریت درست و فشاری که روی سونی و ایکس باکس هست روی شونه های نینتندو و ولوو به سنگینی این رو کمپانی نیست!
برای ادامه دادن رقابت توی صنعت گیم سونی باید سرویس محور موفق داشته باشه وگرنه پلیراش میپرن
سیستم سلر های داستانی مردمو به کنسول جذب میکنن
ولی کدوم بازی باعث میشه اینا کنسولو نگه دارن؟ اره سرویس محور
نینتندو هیچ نقشی تو رقابت سونی و ماکروسافت نداره
داره برای خودش بازی میسازه
عرض ادب
سونی و پلی استیشن شبیه به خودشون باشن کافیه.
شرکتی که الگو هست و بوده، میتونه با ادامه دادن راه طلایی گذشته، همچنان ضمن احترام به مخاطبش، مسیر جدید رو هم با موفقیت طی کنه. عناوین مستقل و قابل احترامی که تا به حال تولید کرده، نشون میده ناراحتی استودیو ها برای چی هست.
با این حال تغییر غیر قابل انکار هست…
من ۱۲ ساله کاسبم، و تجربم نشون داده هیچ جنس خوبی رو ارزون یا مفتی بهت نمیدن، جنس خوب میخوای باید پول بدی ! اگه میخوای ۱۷ دلار بدی و ده تا بازی فرست پارتی در اختیارت بزارن، کیفیتشون خوب نیست. من شیش ماه سری اس داشتم و الان یک ساله پی اس فایو گرفتم. واقعا دوتا انحصاری سونی میرزه کل انحصاری های مایکروسافت. در کل یا باید پول بدی و عشق کنی، یا با پول کم قانع کنی (خودتو گول بزنی) که این خیلیم خوبه.
اها اوکی.
باشه حتما
موافقم
منم موافقم صدرصد
البته میدونم اینایی که گیمپس دارن این حرفا توکتشون نمیره بهشون قصد توهین ندارم ولی متاسفانه این واقعیتی که هست
شما ۱۲ سال کاسب نیستی شما ۱۲ ساله هستی.
آدرس مغازم بدم میای ببینین همو؟ همسن پدرتم
شاید همسن پدرم باشی ولی از نظر عقلی همسن منم نیستی❤️
نکته داشت، گفتم ((ببینین همو))
میای ببینیش یا نه حالا؟
ما هممون سونی رو به بازی های داستانی با کیفیتش میشناسیم ، سال ۲۰۲۴ سال سرنوشت سازی برای سونی خواهد بود چون کلی آیپی جدید داره و باید ببینیم باهاشون چیکار میکنه
یکی نیست به سونی گدا بگه آخه مگه شما چیزی به غیر بازی زباله با داستان آبکی سینما زده که از ۲۰ ساعت گیم پلیش ۱۵ ساعتش کات سینه بلدین بسازید که الان تصمیم دارید بازی سرویس محور که از دهنتون بزرگتره بسازید
اخه چرا یکی نیست امثال شمارو با لگد بن کنه
آره واقعا
دیوید جفی شده بلندگوی دشمنای پلی استیشن.
شرم آوره
به هر حال این طفلکا هم به یه دکل احتیاج دارن :دی
پوزش بابت اسپم: مگه این خبر رو چند وقت پیش کار نکرده بودید؟
اون یکی گزارش جیسون شرایر بود رفیق این مال دیوید جفه
خیلی جالبه این دومین خبریه میاد که میگن استودیوهای فرست پارتی پلی استیشن از تمرکز سونی بر روی عناوین سرویس محور ناراحت هستند اولی که شایعه بود اینم که از اسم منبع مشخصه
.
بعد تا الان هیچکدومشون نیومدن بگن ناراضی هستن حتی خود دراکمن هم هیچوقت نیومد همچین حرفی بزنه اونوقت این David Jaffe معتاد کینه ای اومده مثل همیشه مزخرف تحویل میده
.
مطمئنا مشکلاتی پیش اومده اما نه به این شوریه که این معتاد میگه چون همه میدونن این چقدر نسبت به سونی کینه داره
خود دراکمن و هزاران کارمندی که تو کل شرکت های بازی سازی کار میکنن قرارداد عدم افشا امضا می کنن که یعنی اکر زیرش بزنن سونی یا هر شرکت دیگه ای میتونه ازشون شکایت کنه
پس این حرفای بچه گونه که آره دراکمن نگفت بارلوگ نگفت بزار کنار
کارمندا اگر حرفی بزنن به صورت ناشناس میزنن که اونجوری فقط از طریق جفی ، شرایر ،گراب و … میشنوی
من نمیدونم تو چرا انقدر عصبی هستی همش بابا کمتر گرمی بخور خب مایکروسافت نیست که انقدر سرش حرص میخوری سونیه شما غصه مارو نخور عزیزدلم درست میشه
.
فکرکن کسی که بخاطر بچه بازی و لجبازی با ما پروفایل
و اسم خودش رو به کراش بندیکوت تغییر میده میاد به من میگه حرفای بچگونه نزن D:
اصلا چه شاکی باشن چه شاکی نباشن چی به من و تو و ما میرسه ؟
بازی خوب و بد 😂
اینم جوابت داداش D:👆
اینکه جفی انتظار داره ما باور کنیم هرمن هالست دنبال تعطیل کردن پولیفونی و اسوبی عه واقعاً خنده داره :)))
اینا دو تا از بهترین بازی های PS5 رو ساختن ، گرن توریزمو گسترش پیدا کرده به سینما ، استرو هم مسکات پلی استیشن شده تو تبلیغ UCL نشونش دادن
حق دارن بنده خدا ها واقعا ، سونی بهترین فرست پارتی سازه و شاهکارای زیادی ساخته و بازم باید بسازن از بس علاقمندن بهش
فعلا همه اینایی که مخالف لایو سرویسن کلشون داغه نمیفهمن چی میگن
بخوایم نخوایم بخشی از گیم و درآمد ۹۹ درصد شرکت ها همین بازی های لایو سرویسن
سونی بخواد نخواد باید چند تا لایو سرویس درست حسابی داشته باشه همونطور که خیلی از شرکت های دیگه دارن
مثل نینتندو که سه گانه اسپلاتون رو داره
دقیقا
حتی نینتندو هم اسپلاتونو داره 😂
بعد سونی میخواد واردش بشه میگن نه 😂
کلن سونی ۶ ماهه بجز اسپایدرمن ۲ فقط ضد حال و اخبار منفی و شوکیس چرت و پرت و بازیای چرت پلاس داده بیرون
دقیقا ما هم به همین خاطر ناراحتیم. لایو سرویس اشغاله واسه من
دیوید جفی شرو ور زیاد میگه زیاد مهم نیست حرفاش
ما هم راضی نیستیم بخدا
پلی استیشنگرفتیم که در وهله اول داستان محور بازی کنیم
و فکر میکنم که ساخت بازی های داستان محور به مراتب ریسک کمتری نسبت به بازی های آنلاین دارن بازی های آنلاین فوق العاده ریسکی و دارای تاریخ مصرف هستن
فورتنایت واقعا یک استثنا بود،اپیک گیمز کاری انجام داد که شاید هیچ وقت دیگه تکرار نشه
و ولو با بازیای Dota 2, Team Fortress 2 و Counter Strike
یه خبر از دیوید جفی
یه خبر از جیسون شرایر
🤣🤣🤣🤣
با خبر رسانی این دوتا فهمیدم هیچ خبری تو سونی نیست
همه هم راضین
همینا که اخراج شدن یکیشون نگفت که ما از سرویس محور سونی ناراضییم
ولی دیوید جفی و جیسون شرایر به این نتیجه رسیدن که همه ناراحتن 🤣🤣🤣
همه کیان؟
نکنه بانجی ناراحته؟ میخواسته داستانی بسازه ؟
یا بند استودیو ناراحته که اصلا هیچ سرویس محوری نمیسازه؟
شاید سانتامونیکا ناراحته؟ به نظرم سانتا حسودیش شده که سونی میخواد سرویس محور بسازه🤣
خوبه همون لست فکشنم کنسل شد
دیگه کی ناراضیه؟
لست کنسل شده نشده تام جان به تعلیق در اومده تازه اونم هنوز نه سونی به صورت رسمی اعلام کرده نه ناتی داگ چون هرخبری اومده ازش شایعه یا گزارش بوده
احتمال کنسل شدنش خیلی زیاده
ناتی داگ بیدی نیست که به این بادا بلرزه بهت قول میدم عرضه میشه و میترکونه این کامنت منو نگه دار واسه اون موقع
جیسون شرایر خودش آدم نچسبیه ولی ۹۰ درصد حرفاش تا الان درست از آب درومده تقریبا. مطمئن ترین اینسایدریه که من دیدم.
فکشن هم هنوز رسما کنسل نشده و اونم شایعست مثل ناراضی بودن کارکنان پلی اسیتشن استدیوز. نمیشه که یه شایعه رو که دوست داری به عنوان فکت ارائه بدی اون یکی رو که دوست نداری بگی مضخرفه چرته همش دروغه
۹۰ درصد حرفاش همین امسال :
فروش ps vr2 نا امید کننده بوده
فروش فاینال فانتزی ۱۶ برای اسکوئر انیکس نا امید کننده بوده
لیستی که از بازیای سونی برای شوکیس داد
سونی یه شوکیس دیگه هم داره
که همشونم دروغ بود
قبلتر هم گفته بود سونی به بازی های ایندی اهمیت نمیده که با Kena و Sifu و Stray خورد تو پوزش
قضیه دیزگان ۲ هم وارونه تعریف کرده بود که بعدا خودش اومد درستش کرد
جیسون شرایر یکی از معتبر ترین افشا کننده اخبار هست و بعید صحبت هاش نادرست باشه اما با شناختی که از دیویدجفی وجود داره مشخص که صحبت هاش مبالغه آمیز و برای جذب مخاطبه
اتفاقا از اون خالی بنداست
صد بار اخبار دروغ کار کرده
‘رییس استودیوهای پلی استیشن، طرفدار حذف کردن تمام استودیوهای ژاپنی است’.
قطعا چرتو پرت بین این متنا هست (ولی اینم در نظر بگیریم که بدون شک نارضایتی داخلی از این کار هست)چون دیوید حکم حرفا بغال سر کوچه رو داره این وسط ولی اسکوئر انیکس در دنیا موازی؟☠️اون بخش غربیشو فروخت این برعکسه،میدونی چندتا همکاری،قرارداد و پروژه ژاپنی داره الان؟
این ناراحتی طبیعیه، وقتی به هر استودیویی فشار بیاد که بازی ایی که براش اشتیاق ندارن رو بسازن قطعا خشنود کننده نیست برای کارکنانش حتی اگر بازی موفقی دربیاد
به کدوم استودیو های داستانی فشار اومده؟
همون ناتیداگ هم بازیش کنسل شد
فقط یدونه گوریلا گیمز مونده
استودیوهای سونی که طبق شایعات بازی سرویس محور در دست ساخت دارن:
Naughty Dog
Insomniac Games
Guerilla Games
Bend Studio
Savage Game Studios
Firesprite
London Studio
Bungie
Firewalk
Haven
داداش اینسامنیاک که خودش برنامه ایندشو مشخص کرده
اول ولورین بعد اسپین اف ونوم بعد اسپایدرمن ۳
به نظرت شایعش درست بوده؟
بند استودیو هم که خودشون گفتن دارن روی ip جدید کار میکنن
Savage که اصلا برای موبایل کار میکرد وقتی هم خریده شد گفتن داره روی سرویس محور
هیچ کدوم از اینا بجز ناتیداگ و گوریلا استودیو های داستانیی نیستن
که ناتیداگم از لیست رفت کنار
بقیه برای همین کار خریده شدن
اینسامنیاک ۳ تا تیم داره احتمالاً یکیش داره سرویس محور میسازه
ip جدید بند سرویس محوره ولی بخش داستانی هم داره.
خب منم ۳ تا بازی گفتم که رسما اینده اینسامنیاکو پر کرده
بند استودیو هیچ وقت نگفت ip جدیدش سرویس محوره
هیچ اطلاعاتی ازش نیومده
Bend Studio هیچ کجا نگفتن سرویس محوره صرفا گفتم بخش کوآپ داره بخش مولتی و کوآپ داشتن با لایو سرویس بودن فرق میکنه
Insomniac Games هم همینطور هنوز مشخص نیست دقیقا پروژشون چیه و چجوریه تنها چیزایی که تا الان رسمی شده مولتی Horizon با The Last of Usعه
Savage Game Studios استودیو موبایله
Firesprite هم چند تا پروژه داره همین چند وقت پیش شایعه بازی سوروایور هاررش اومد که قراره ۲۰۲۵ عرضه بشه
Insomniac Games هم که همین الان داره رو Marvel’s Wolverine کار میکنه پروژه معرفی نشدشون اصلا معلوم نیست دقیقا چیه اینکه بخش کوآپ و مولتی پلیر داشته باشه صرفا دلیل بر اینکه بازی سرویس محور باشه نیست
تنها استودیو هایی که دارن بازی لایو سرویس میسازن Haven Studios و Firewalk Studios هستن که همشون تازه خریداری شدن و این اولین بازیشونه
London Studio هم تا قبل این اصلا زیاد بازی مهم و معروفی نداده بوده شاید تنها بازیشون The Getaway بود و کلا قبل اینم سابقه طولانی تو ساخت بازی های لایو سرویس یا تو سبک های دیگه داشتن
Bungie هم از همون اول گفتن هدفشون از خریدش ساخت لایو سرویس بوده خیلی وقت هم هست دیگه بازی داستانی نمیسازن هیچ ربطی به زور کردن نداره
هنوز کنسل نشده صرفا شایعست جیسون شرایر هم تکذیبش کرد
مثل اینکه شما نمیخوای درست درک کنی
مسئله فقط ۱ یا ۲ استودیو نیست که چه بازی بسازه
مسئله اینه که چرا باید بازی online یا live service بسازن اونم استودیو هایی که به عمرشون روی live service موفق و مطرح هم کار نکردن
بازی های live service یه شدت منابع مصرف میکنه اگر میخوای یه بازی live service درست داشته باشی باید منابع عضیمی رو به کار ببری تا فقط ۱ بازی live service خوب تولید کنی
این که میگن از این داستان live service رازی نیستن دلیل بر این نیست که دارن live service میسازن دلیل بر اینه که وقتی توانایی و منابع لازم واسته این کارو نداری و از همه مهم تر سابقه ساخت live service خوش ساخت هم نداری اینجاست که به مشکل بر میخوری
فکر میکنی ۲ میلیارد دلار هزینه واسه ساخت gta 6 برای چیه؟ برای ساخت بازی؟ نه برای live service بودن و بخش انلاین بازی که محتوا کم نیاره
زمانی که بلیزارد توی دوران اوج بود overwatch رو معرفی کرد و همه گفتن اولین شکست بلیزارد قراره بشه ولی زمانی که عرضه شد بهترین بازی سال شد چون بلیزارد استاد ساخت بازی های live service بوده هست و هم خواهد بود نمیشه از شرکتی که از سال ۲۰۰۰ داره بازی live service میسازه انتظار شکست داشت توی این سال ها پستی و بلندی داشته ولی سوختو سوز نداشته که به شکست تبدیل بشه
اگر سونی بخواد live service بسازه نباید دست استودیو های خودش بده باید کلا استودیو جدید تاسیس کنه که فقط live service محور بسازه که نه مشکلی توی روند ساخت بازی های داستانیش بیاد هم بازی انلاینش هم ضمانت بیشتری به موفقیتش باشه
داداش کلا این ۲ تا استودیو دارن رو لایو سرویس کار میکنن
خبر داره میگه استودیو های سونی ناراضین
مگه بقیه چیکار میکنن که نا راضی باشن؟
قطعا انقدر منابع دارن که هم روی یه ip جدید کار میکنن هم روی دنباله بازیاشون هم روی این
اره میدونم ۲ تا استودیو دارن میسازن و بازم میگم مسئله یه چیز دیگست
دارن میگن که استودیو های ps از این که برن به سمتی که نه توش مهارت دارن نه تجربه و نه علاقه دارن رضایت ندارن
سونی به جای اینکه بیاد یه استودیو کاملا جدید تاسیس کنه تا بازی انلاین لست رو بسازه داده خود ناتی داگ براش بسازه که اخرشم نتونستن جعمش کنن و کلا کنسل شد
برای همینه که استودیو ها نگرانی دارن که نکنه این ۱۳ بازی live service ( فکر کنم همین تعداد بود) رو خودشون بسازن نه استودیو های جدید که تمام تمرکزشون بشه پشتیبانی کردن از بازی ها
برای اینکه یه بازی live service بتونه سالها به حیات خودش ادامه بده به برنامه ریزی طولانی مدت و منابع فراوان نیاز داره چیزی که شاید سونی نتونه انجام بده
شما تصور کن ۱۳ بازی live service نیاز به ۱۵ – ۲۰ تا استودیو جدید داره که هرکدوم از این ها نیاز به منابع فراوان دارن و خارج از اینا نیاز به برنامه ریزی های بلند مدت برای محتوا داره وقتی سونی همین بازی انلاین ناتی داگ رو نتونست جم کنه میتونه ۱۳ بازی live service که منابع عضیم میطلبه رو میتونه جمع کنه؟
من که اینده رو ندیدیم و امیدوارم بتونه بازی های موفقی رو عرضهکنه تا همه لذت ببریم ولی این کار از دست استودیو هایی که تا الان سونی داشته بر نمیاد
ناتیداگ صد بار گفت ما خودمون میخواستیم فکشن لستو جدا و بزرگ تر از قبل بسازیم
کسی بهش چیزی نگفته بود
گوریلا گیمز هم تا حالا ازش حرف نزده
سونی کلی استودیو برای این کار خرید
الان برنامه سونی اینجوریه که تا چند ماه از بازیا پشتیبانی میکنن
اگه پلیر جذب کرد میدن استودیو های پشتیبان ازش پشتیبانی کنن
اگه جذب نکرد میرن سراغ سرویس محور دیگه
نبرد ۲ ماله کش با هم :
اخه دیوید جفی ماله کشی میخواد؟😂
ببین تامی الان ۵۵ درصد بودجه پلی استیشن روی لایوسرویسه و قراره تا ۶۰ درصد هم رشد کنه، خب همین نشون میده چه خبره. من ابدا قضاوت نمیکنم که چی قراره بشه و چه افتضاح یا شاهکاری میخواد عرضه بشه فقط میگم در نبود اخبار جزئی و دقیق رسمی، آمار بودجه بهترین معیار واسه بررسی اهداف فرست پارتی پلی استیشنه. طبیعتا اگر این ۵۵ تا ۶۰ درصد بودجه روی بازی های داستانی متمرکز میشد خیلی بنفع طرفداران این سبک بازی ها میشد،
راستش از طرفی نگاه میکنم به رقیب پلی استیشن که الان صاحب بزرگترین لایوسرویس هاست از سی آو تیوز و الدراسکرولز آنلاین و فالوت بگیر تا ماینکرفت و اورواچ و دیابلو و کال آو دیوتی و وارکرفت. از طرفی هم وقتی به این لیست نگاه میکنم اصلا نمیتونم درک کنم کسی رو که فکر میکنه میتونه با اینا رقابت کنه.
ببین تامی واقعا الان در قالب یک فن اکس باکس حرف نمیزنم و کاملا دارم سعی میکنم از دید تجاری و فروش محصول به قضیه نگاه کنم.سونی باید کاملا بیخیال رقابت مستقیم با اکس باکس بشه، باید زوم کنه روو فنبیسی که از قبل ساخته و گسترشش بده با همون دست فرمون قبلی اما به تکامل برسونتش و چند برابر قبل عناوین داستانی باکیفیت عرضه کنه، یعنی از نظر تجاری مسیر نینتندو رو بره اما به روش و سبک خودش. نینتندو بدون اینکه حتی از فروش بازی های بزرگ مولتی پلتفرم روی استورش درآمد کسب کنه، نسبت به بخش پلی استیشن همیشه حدود یک و نیم برابر profit یا سود بیشتری کسب میکنه. حالا سونی درآمدِ این بخش رو هم داره که میتونه جبران هزینه بالای ساخت بلاک باسترهای سینماتیکش باشه.
بجای تمرکز روی لایوسرویس سونی فقط باید با چند برابر بودجه قبل روی عناوین بزرگ داستانی سینماتیک و بازی های سولزبورن تمرکز میکرد.
خب این بخش داره تازه راه میفته
باید بودجه بالایی داشته باشه
بعدشم مگه از بودجه بازیای داستانی کم شده
چرا نتونه رقابت کنه ؟ داریم درمورد سرویس محور حرف میزنیم نه بازی داستانی که نشه رقابت کرد
فقط کافی کیفیت لازمو داشته باشه
به قول خودت رقیب این بازیارو داره
سونی مثل نینتندو بازی سینگل پلیر بده بیرون؟ خب ۲ روزه کارش تمومه 😂
نینتندو هیچ وقت تو رقابت نبوده که مجبور باشه چیزی رو برای فروشش تغییر بده
پس ردفال چی بود اپیلاسیون
باز تو حرف زدی خوشگلم؟ ردفال چی؟ ردفالم نتیجه ی دقیقا همین اشتباهه شبیه به سونیه بتثدا بود. که خوشبختانه با خریداری شدنش سیاست هاشون تغییر کرد همینطور abk که از این به بعد روو چیزی کار میکنن که براش اشتیاق دارن، مایکرو هم البته از اینور بوم افتاده و دست استودیو هاش رو بیش از حد باز میزاره
یک آرکین که نمیخواست ردفال رو اونجوری درست کنه و مایکروسافت مجبورش کرد ببخشید 💔🥲
ایشالا که اشتباه کردین و عنادی در کار نیست، اتفاقا ردفالم نتیجه همین رویکرد بتثدا بوده دقیقا مثل سونی که بخاطر درآمد بیشتر به استودیو فشار آورد که استودیو چیزی رو بسازه که دلش نمیخواد، و این رویکرد با آمدن به زیر مرچم مایکرو بود که تغییر کرد.مایکروسافت هرگز فشار نیاورد کسی ردفال بسازه و این فشار بتثدا بود که دقیقا همین سیاست سونی رو داشته که اتفاقا پس از خریدش توسط مایکروسافت این فسار از روشون برداشته شده و تیم بتثدا از بازی های آنلاین بیرون اومد، کلا مایکروسافت تاکیدش بر اینه که دست استودیو باز باشه و آنچیزی رو بسازن که خودشون براش اشتیاق دارن کاش مصاحبه آخر اسپنسر رو خوب گوش میکردین، وقتی ازش پرسیدن کدام یک از عناوین قدیمی ab برمیگردن گفت من توو ذهنم خیلی چیزاست اما این خوده استودیو و اشتیاقشونه که تعیین کننده ست که در آینده چه بسازن.
ناتی داگ و نیل دراکمن هزار بار گفتن خودشون رفتن سمت لست آنلاین و سونی مجبورش نکرده که الان بیان بگن ناراحتیم. خودشون گفتن براساس علاقه و اشتیاق خودشون تصمیم گرفتن پروژه آنلاین لست دو رو یه بخش جدا و مستقل بکنند.
راجع به بقیه استودیوها هم ساکرپانچ داره داستانی میسازه، سانتا داره داستانی میسازه، گوریلا و احتمالا اینسامیاک (شایدم سانتا) دارن کنار پروژه داستانیشون سرویس محور میسازن، بلوپوینتز، هاوسمارک و پولیفونی هم که اصلا وارد فاز سرویس محور نشدن. این وسط یدونه بند معلوم نیست داره چیکار میکنه. الان دقیقا کی ناراضیه خدا میدونه
خلاصه که به غیر استودیوهای جدید، استودیوهای قدیمی هیچ کدومشون منحصرا روی بازی سرویس محور کار نمیکنند که کسی ناراحت بشه. دیوید جفی هم که وضعش معلومه.
یه مورد هم این که سونی چه بخواد چه نخواد، به بازی سرویس محور موفق و بازار بازیای موبایل برای رقابت با ماکرو نیاز داره و این انتخابی نیست بلکه اجباریه. بنابرین سونی باید بازی سازاشو قانع کنه که راه دیگه نیست و این وسطم خوب اگه کسی رویه جدید رو قبول نداره، یا باید داخل استودیوها روی پروژه های داستانی منتقل بشه، یا اینکه اجازه جدایی بهشون داده بشه
۱۳۰/۱۰۰۰
سونی در حدی نیست بتونه سرویس محور بسازه اصلا تا الان سرویس محور ساخته ؟ بنظر میرسه بزرگترین هایپ تاریخ برای قوطی فنا هم یعنی لست آنلاین داره کم کم به سمت سطل زباله داره هدایت میشه سونی فقط بلده اکشن ادونچر سوم شخص سینماتیک ۱۰ ساعت نصف کاتسین بسازه بیشترین از این عرضه ساخت بازی نداره اما از اونور تقریبا بزرگترین آیپی های سرویس محور جهان الان در اختیار. مایک مایکروسافت جالبه اکتیویژن و موجانگ سر هم ۵۵۰ میلیون فن بیس دارن یعنی مایکروسافت صاحب ۵۵۰ میلیون گیمر در جهان که ۴ برابر. فن بیس سونی هستن اصلا چطوری سونی رو با مایکروسافت مقایسه میکنید ؟ در ضمن خبر اومده تا الان ۴۵ میلیون نفر در صف انتظار. تجربه کالاف وارزون موبایل هستن یعنی مردم برای پلی دادن کالاف صف میکشن اما زباله های سونی کلا شاید ۱۰ میلیون نفر با این وضعیت بنظرم سونی ار نسل دهم تبدیل به ناشر ثرد پارتی میشه و تولید کنسول رو میذاره کنار پس قوطی فنا از آخرین سال های هنر قوطی لذت ببرین
به نظرم ورود کردن پلی استیشن به عناوین سرویس محور کار درستیه هر چند برای خودم به احتمال زیاد محتوایی نداشته باشه. اما مشکل برای منه مخاطب پلی استیشن زمانی به وجود میاد که استودیو های سینگل پلیر ساز سونی تبدیل به سرویس محور ساز بشن مثل ناتی داگ و گوریلا که تا اینجای کار تایید شده. به نظرم این تصمیم زیاده رویه دیگه میخوای سرویس محور بسازی با استودیو بانجی، هیون و … بساز.
اگر این شایعه درست باشه، استودیوهای پلی استیشن با اعتراض کردن بهترین کار ممکن رو می کنن. اگه قرار باشه به زور سرویس محور بسازن به هیچ جا نمی رسن تهش. استودیویی که ۲۰-۳۰ سال داستان محور و تک نفره ساخته نمیتونه یهو بیاد بازی سرویس محور بسازه. به نفعشه سرویس محور ساختن رو بذاره برا استودیوهایی که تخصصشون اینه مثل Haven و Firewalk و بانجی که جدیداً خریده.
با این بخر بخری که شرکت بی استعداد راه انداخته پلی استیشن باید سرویس محور بسازه تا به درآمد پایدار برسه و متکی به خودش باشه
و این کاملاً توضیح میده چرا دشمنای پلی استیشن از سرویس محور ساختنش دارن آتیش میگیرن
اونا میخوان پلی استیشن به شرکای تردپارتیش متکی بمونه و کم کم با خریده شدن اون شرکتا ضعیف و حذف بشه
منبع خبرو
پیش تر گفتم که کنار گذاشتن جیم رایان (یا هرچی که اسمش رو میزارید) در میان مدت بخاطر تغییرات سیاست های کلی، باعث آشفتگی هایی میشه اما در نهایت کار درستی بود. منتها تحلیل گران گیمفا نظر دیگری داشتند!
خیلی از استودیو های سونی اصلا تجربه ی، یه بخش آنلاین ساده رو هم ندارن، چه برسه به این که بخوان بازی سرویس محور بسازن!. ناتی داگ که بهترینشون بوده، توش مونده و مشخص نیست بازیش کنسل شده یا چی!. سونی بخاطر سود آور نبودن بازی های داستانی در بلند مدت ،مجبورا به سمت سرویس محور ها میره اما روش فعلی اشتباه محض بود.
یکی به رایان بگه PR کد وارزون موبایل از ۴۵ میلیون نفر گذشته!! هنوزم فکر میکنه بانجی از اکتی بهتره؟؟😁
آخه اعتراض چی بابا شما استودیو متعلق به سونی هستید اعتراض چی میکنید آخه! الان مثلا سونی بگه سرویس محور بسازید شما میتونید اعتراض کنید بگید نه نمیسازیم؟ بازی سازید دیگه قرار نیست همین چندتا آی پی خودتون رو همش کپی پیست کنید ناشر هرچی گفت باید بسازید دوبار شکست بخورید بار سوم باید موفق بسازیدش. هیچکس از استودیو سازنده ی بازی داستانی انتظار نداره یه بازی آنلاین با متای ۹۰ بسازه همین که بتونی آنلاین متا ۷۰ هم بسازی برات موفقیت آمیزه بعدی رو ۷۵ میسازی و بعدیش رو ۸۰ که این میشه یه موفقیت ولی باید بسازی که یاد بگیری به جز چندتا آی پی قدیمیت بازیای آنلاین جدید هم بسازید. بنده خدا بانجی رو هم خریده تا گند کاریاتون رو درست کنه خدایی به نظرم سونی داره بهترین کار رو میکنه هم میتونه تو داستانی واسه خودش یلی باشه هم تو آنلاین با ایکس باکس رقابت کنه. از جیم رایان خوشم نمیاد ولی واقعا مدیر خوبی برای پلی استیشن بود. ابهت پلی استیشن پنج رو نه پلی استیشن چهار داشت نه سه. به نظرم بعد از ps2 همین ps5 محبوب ترین کنسول سونی بوده
مگه هرمن هالست از نعمت عقل محروم طرفدار حذف استودیوهای ژاپنی باشه؛ این بنده خدا امسال فقط چهار بار رفته استودیو کوجیما دیدن کرده .اینکه استودیوها مخالف سیاست های محوری در مورد بازی های سرویس محور هستن یک موضوع مسلم ولی خب دیویدجفی هم علاقه زیادی به مبالغه گویی داره
البته به نظرم شاید حرف های بیراهی هم نزده باشه دیوید جفی، با وجود اینکه همیشه یه مقدار مبالغه آمیز هم حرف میزنه، چرا که یکی از استودیو های ژاپنی موفق یعنی Japan studio تعطیل شد.
البته به نظرم همین موج تغیرات بزرگ از جمله رفتن جیم رایان و… نشون از این میده که سران سونی از روندی که در پیش گرفته بوده ps تو نسل ۹ با مدیریت جیم رایان (منظورم بیشتر بازی های سرویس محور) خیلی راضی نبودن.
حرف هایی هم که راجب هالست زده شده به نظرم بی راه نیست چرا که یه نگاه به کیفیت بازی ها تو نسل ۹ و ۸ بندازی متوجه تفاوت بین ایشون و شخصی مثل یوشیدا میشد.
موافقم که تغییر رویه اتفاق افتاده اما نه به این شدتی که دیویدجفی ازش حرف می زنه.ژاپن استودیو بیشتر با نظر غالب جیم رایان منحل شد تا هرمن هالست.اگه قرار بود چنین رویه تندی را در پیش بگیرن به هیچ وجه اجازه ساخت دث استرندینگ ۲ را صادر نمی کردن یا حداقل نقش ناشر را به عهده نمی گرفتن .البته اینکه سیاست هاشون به سمتی رفت که بیشتر مخاطب غربی را جذب کنن موضوع غیر قابل انکاری هست
همین الان در مقایسه با استودیوهایی رقیب می بینیم که چقدر مدیریت هرمن هالست به پایداری استودیوها کمک کرده، بعید فردی با همچین بینش صفر و صدی که دیویدجفی ازش حرف می زنه بتونه اینقدر موفق باشه.خرید سهام فرام سافتور یا تاکید بر روی همکاری با اسکوئرینیکس و کپکام با همچین دیدگاهی در تضاد
این که Japan studio بیشتر با نظر جیم رایان منحل شد رو قبول دارم و از نظر مالی شاید منطق هم پشتش بود ولی به نظرم با توجه به اظهارات جدید دیوید جفی و ضمن اینکه هالست رئیس استودیو های جهانی ps هست نظرش بی تاثیر هم نبوده باشه البته به قول خودتون اگر این همه هالست با استودیو های ژاپنی مخالف بود پس خرید سهام فرام سافتور یا تاکید بر روی همکاری با اسکوئر اینکس و کپکام (البته کپکام هم بازی هاش تقریباً اکثرا کاملا غربی هستن و همینطور کوجیما پروداکشنز لذا به همین خاطر اسکوئر اینکس شاید مثال نقض بهتری باشه) با همچین دیدگاهی که دیوید جفی میگه در تضاد.
این که مدیریت هالست رو بخوایم با طرف دیگر رقیب مقایسه کنیم به نظرم حتی قابل قیاس نیستند و این رو از کیفیت کار و خروجی استودیو ها به وضوح میشه دید ولی به نظرم مدیریت ایشون با افراد قبلی در این پست حداقل قابل بحث هست.
البته من هم با این تغییر رویه و شدتی که دیوید جفی هم گفته خیلی موافق نیستم ولی چون قبلاً جیسون شرایر هم چنین گزارش هایی داده بود پس میشه فهمید که یه خیرابی هم بوده.
ژاپن استودیو بعد این همه سال نتونسته بود یه بازی موفق عرضه کنه
طبیعیه بود بسته بشه
ولی با یه تیم موفق تر مثل اسوبی ترکیبشون کردن که تیم اسوبی رو خیلی قوی کرد
بعد مواد بیای خبر بدی همین میشه دیگه
هرمن هالست میخواد تیم اسوبی و پولیفونی دیجیتالو حذف کنه🤣
اره داداش منطقیه
این دیوید جفی از وقتی گفت استارفیلد یکی از سه بازی برتر تاریخه دیگه شد دشمن درجه یک سونی فن ها 😂 بابا طرف خالق بزرگترین آی پی پلی استیشنه 😃
اصلا بحث اون نیست
اون که تبلیغاتش بود
این طرف خیلی چرتو پرت گفته راجع به سونی
همین الان یکی از چرتو پرتاشو داری میبینی
بخش جالبشم این بود که گفت هرمن هالست میخواد استودیو های ژاپنی تعطیل کنه 🤣
کار به دست یا غلط بودنش ندارم
اما برای باید سرویس محور برنامه داشت
برای مثال اکتیویژن کالاف دیوتی بلک آپس ۴ رو سرویس محور کرد
اما با انتشار وارزون کسی نمی اومد پول بهش بده چون هم این بتل رویال بود هم اون و هر دو هم کالاف بودن
این طور شد که بلک آپس ۴ کلا فراموش شد
حس میکنم تمرکز بیش از حد بوده وگرنه بعضیا بسازن اشکالی نداره
بهمین خاطره اینهمه اخراجی و این همه شایعه داره میاد
امیدوارم همچی سریع حل و فصل بشه
این دیوید جفی هم دیگه گندشو در آورده😑 فقط شایعه پراکنی میکنه
اینا همش چرته
اتفاقا به نظر من بازی های سرویس محور خیلی مهمه به خصوص برای سونی که بتونه با استفاده از اونا پلیراشو نگه داره
به نظر من سونی به بازی سرویس محور نیاز داره به هرحال پول باید در بیاد
تازه فهمیدی رفیق خب قربون شکلت ما هم چند ماهه یا چند ساله داریم همینو میگیم دیگه زبونمون مو درآورد از بس گفتیم سونی مجبوره سرویس محور بسازه چون به درآمدش نیاز داره اما نه خیلیا میگن نباید بسازه خیلیا هم میگن استودیوهای داستانیش نباید بسازن
.
این وسط الان از استودیوهای داستانی سونی یک ناتی داگه که لست آنلاین رو میسازه یکی گوریلا گیمز که هورایزن آنلاین رو میسازه که اونم اگر من از ناتی داگ دارم دفاع میکنم چون دوست دارم لست آنلاین رو ببینم از بس که دراکمن ازش تعریف کرده از بس هم گفت جاه طلبانس هایپم رفته بالا اما اگر ببینم داره به بازی های دیگش لطمه میخوره خب منم جزو مخالفا میشم
.
در کل سونی چاره ای نداره اگر به درآمد نیاز نداشت محال بود بره سمت سرویس محور خیلیا فکرمیکنن سونی روشش رو عوض کرده و بوی پول به دماغش خورده نمیدونن که مجبوره ما که زخم شدیم از بس گفتیم، داداش به حرف ما که توجه نمیکنه کسی مگه به حرف شما گوش بدن ❤️
اره دیگه سونی کلن گیر کرده
از طرفی پول میخواد
از طرفی هم تجربه انچنانی نداره
گیر افناده😂
حامد همین الان یادم افتاد که حتی نینتندو هم سرویس محور داره 😂
ولی سونی هیچی نداره😂
بعد دوستان میگن سونی نباید سرویس محور بسازه 🤣
بعضی از دوستان از فشار خون بالا رنج میبرن داداش درکشون کن 🤒
اینا همه از عوارض دوره جیم رایانه و بهتره هر چه زود تر بره. جیم رایان فردی بود که فقط فکر پول بود و تصمیم و کار هاش اصلا به نفع پی اس پلیر ها نبود کار هایی مثل تمرکز بر عناوین سرویس محور چون پول زیادی توشونه یا عرضه بازی های پی اس روی پی سی برای پول بیشتر و…
پس خوب شد که جیمبو رفت
این دیوید جفی هم داره همش از خودش مارتین اسکورسیزی بازی در میاره از خودش. دلیل اینکه اینو میگم اینه که دیوید جفی مثل مارتین اسکورسیزی که آثار ابرقهرمانی رو میکوبه اون بازیای سرویس محور رو میکوبه.
سرویس محور نه که خالی از سود باشه . اما مسیر سونی نیست
سونی باید تمرکزشو بذاره در چیزی که همیشه درخشان ظاهر شده
چیزی که در نسل هفت نجاتش داد و انتخاب اول اکثریت گیمرها در انتخاب کنسول نسل بعدیشون بود .
حتی خود کارکنان سونی هم ناراضی هستند!
به قول شاعر:
(آقای سونی حیا کن)
صنعت گیم را رها کن!)
باید بجای تیکه «صنعت گیم را رها کن» بنویسی «سرویس محور را رها کن»
سونی زور بیخودی میزنه نمیتونه با گیم پس رقابت کنه