از Elder Scrolls تا Starfield؛ ردهبندی تمام بازیهای نقشآفرینی بتسدا
بتسدا گیم استودیوز یکی از بهترین استودیوهای بازیهای نقشآفرینی در تاریخ است و حالا که جدیدترین اثر آنها، Starfield، منتشر شده، قصد داریم تا تمام نقشآفرینیهای این استودیو را ردهبندی کنیم.
در تقریبا ۳۰ سال گذشته، Bethesda دائما در حال به جلو راندن ژانر نقشآفرینی در بازیهای ویدیویی بوده است. با وجود اینکه Bethesda بازیهای با کیفیت زیادی را ساخته و منتشر کرده، اما نام این استودیو همیشه با فرنچایزهای Fallout و The Elder Scrolls گره خورده است. حالا که این استودیو جدیدترین نقشآفرینی حماسی خود یعنی Starfield را در دسترس جامعه گیمینگ قرار داده، فرصت بسیار مناسبی پیش آمده تا نگاهی به تاریخچه غنی نقشآفرینیهای این استودیو بیندازیم و آنها را ردهبندی کنیم.
پیش از اینکه به خود فهرست برسیم، باید چند قانون در مورد آن را با هم مرور کنیم:
- این لیست بیشتر روی نقشآفرینیهای توسعه یافته توسط Bethesda Game Studios تمرکز دارد. پس عناوینی مثل Pirates of the Caribbean و شبه-نقشآفرینیهایی مثل Prey و Dishonored که توسط این شرکت منتشر شدهاند در این فهرست نیستند.
- با این وجود، تصمیم گرفتهایم که Fallout: New Vegas را در این فهرست قرار دهم. این بازی توسط Obsidian Entertainment توسعه یافته، اما بخش مهمی از میراث Fallout خود Bethesda به شمار میرود و از Fallout 3 الهام زیادی گرفته است.
- این فهرست شامل نقشآفرینیهای متنوعی میشود، اما بازیهایی مثل Fallout Shelter و The Elder Scrolls Adventures: Redguard در آن نیستند چرا که این بازیها شامل المانهای نقشآفرینی کافی نیستند.
با این اوصاف، این شما و این ردهبندی تمام نقشآفرینیهای Bethesda:
۱۳. Fallout 76
با وجود اینکه چند بازی هستند که در ابتدا قصد داشتم پایینتر از Fallout 76 قرار دهم، این بازیها بیشتر مشکلاتشان را به دلیل سن بالای خود دارند و نه طراحی بد. Fallout 76 متفاوت است. با بازی مدرنی طرف هستیم که باید از مزایایی اکثر بازیهای جدید بهره میبرد. در عوض، Fallout 76 آمد و تبدیل به نمایندهای برای بدترین المانهای طراحی مدرن گیمینگ و صنعت بازیهای ویدیویی شد.
پس از یک روند توسعه کابوسوار، Fallout 76 با یک ناله و شیون در دسترس تمام بازیکنان در سرتاسر جهان قرار گرفت. حتی پیش از عرضه بازی، نگرانیهای زیادی در مورد این ایده و حتی جذابیت یک تجربه چندنفره Fallout وجود داشت و عرضه Fallout 76 مهر تاییدی بر تمامی این نگرانیها زد. آنهایی که توانستند مشکلات فنی متعدد بازی را نادیده بگیرند و زمان زیادی را در آن صرف کردند، با جهانی مواجه شدند که خالی و بیروح بود. نمک روی زخم هم تصمیمات واضحا سودجویانه Bethesda بود که قصد داشت این بازی را تبدیل به اثری سرویسمحور کند.
البته اگر منصف باشیم، باید گفت که Fallout 76 در حال حاضر بهتر شده است. بسیاری از مشکلات فنی بازی رفع شدهاند و کارهای بیشتری برای انجام دادن در جهان آن وجود دارند. المانهای جامعهمحور چندنفره بازی که همیشه یکی از نکات مثبت محدود آن بودند هم بهتر از همیشه هستند. بهترین چیزی که در مورد این بازی میتوان گفت، این است که Fallout 76 در حال حاضر در نقطهای قرار دارد که به هنگام عرضه باید میبود.
۱۲. The Elder Scrolls: Blades
برخلاف Fallout Shelter (همان طور که اشاره شد در این فهرست نیست)، The Elder Scrolls: Blades تلاش میکند تا تجربهای مشابه با سایر بازیهای The Elder Scrolls را روی پلتفرم موبایل ارائه دهد. در واقع بازی به ریشههای Elder Scrolls باز میگردد و تجربه یک Dungeon Crawler اول شخص را به بازیکن ارائه میدهد که ستون فقراتی برای ایدههای دیگر گیمپلی است. در نگاه اول، Blades مثل یک Elder Scrolls واقعی است.
این بخش بزرگی از مشکل است. چرا که Blades آن قدر به یک The Elder Scrolls واقعی نزدیک میشود که وقتی میفهمید در اصل با یک بازی موبایلی پر از پرداخت درون برنامهای طرف هستید، احساس میکنید که به شما خیانت شده است. با وجود اینکه Blades سعی میکند با برخی از المانهای نقشآفرینی سنتی خود چیز نسبتا متفاوتی را ارائه دهد، خیلی زود متوجه خواهید شد که این بازی بیش از حد سطحی و خستهکننده است.
Fallout Shelter در الهام گرفتن از منبع اقتباس خود و ارائه یک بازی مدیریتی واقعا سرگرمکننده بسیار بهتر عمل کرده بود. Blades اثری جاهطلبانهتر اما به صورت همزمان به طور دردناکی آشنا است.
۱۱. The Elder Scrolls: Arena
اثری که فرنچایز The Elder Scrolls را آغاز کرد هم عنوانی به شدت متفاوت از چیزی است که این سری با آن شناخته میشود و هم به طرز عجیبی نمایانگر بسیاری از ایدههای بزرگتر این فرنچایز است.
همانند سایر بازیهای The Elder Scrolls، در Arena هم با یک جهان پرجزئیات، ماموریتهای جانبی زیاد، یک سیستم خلق شخصیت گسترده و فرصتهای زیاد برای نقشآفرینی طرف هستیم. نگاه به این بازی در عصر مدرن و دیدن اکثر المانهای برتر و تاثیرگذار سری Elder Scrolls در آن به شدت جذاب است.
با این وجود، تجربه The Elder Scrolls: Arena برای مدتی طولانی میتواند کمی دشوار باشد. به عنوان یک Dungeon Crawler، اندازه و جاهطلبی The Elder Scrolls در بسیاری از مواقع به ضررش تمام میشود. در مقایسه با اثری مثل Ultima Underworld (یکی از منابع الهام اصلی بازی)، Arena به اندازه کافی روی المانهای Dungeon Crawler خود تمرکز نمیکند و به اندازه کافی منسجم نیست تا بخش مهمی از تاریخچه این بازیها باشد.
Arena به خاطر جاهطلبی و همچنین تاثیرهایی که به لطف نسخههای بعدی The Elder Scrolls روی جهان گیمینگ گذاشته شایسته تحسین است، اما اینکه آیا باید آن را تجربه کنید یا نه مسئله کاملا متفاوتی است.
۱۰. An Elder Scrolls Legend: Battlespire
در کنار The Elder Scrolls Adventures: Redguard (که به اندازه کافی شامل المانهای نقشآفرینی نمیشود)، Battlespire فراموششدهترین تکه از تاریخچه سری The Elder Scrolls است. Battlespire که در ابتدا قرار بود یک بسته الحاقی برای Daggerfall باشد، یک تجربه خالصتر Dungeon Crawler است که بسیاری از المانهای نقشآفرینی Daggerfall را رها میکند. در عوض، این بازی به شما یک سلاح میدهد و شما را راهی سیاهچالههای عمیق و خطرناک میکند.
با این وجود، صرفا به خاطر اینکه Battlespire فراموش شده دلیل نمیشود با اثری فراموششدنی طرف باشیم. این بازی یک اکشن نقشآفرینی سرگرمکننده است که بعضا مثل نسخه Dungeon Crawler یک شوتر اول شخص دهه نودی میماند. همچنین این بازی شامل داستانگویی و نویسندگی جالبی میشود که معمولا در این نوع آثار دیده نمیشوند. در واقع چیزهای زیادی برای دوست داشتن این بازی وجود دارند، خصوصا برای اثری که کاملا فراموش شده است.
متاسفانه Battlespire یک تجربه اساسا دشوار است که هنوز هم به طرز شوکهکنندهای پر از باگ و به طرز خیرهکنندهای سخت است. راستش را بخواهید برای به پایان رساندن این بازی با لبخندی روی صورت باید یک مازوخیست کامل باشید. با این وجود، Battlespire هنوز هم شایسته میراث بزرگتری است.
۹. The Elder Scrolls: Daggerfall
این دشوارترین بازی برای ردهبندی در این فهرست بود. حقیقت امر این است که Daggerfall بسیاری از مشکلات Arena را با خود حمل میکند. کسانی که تحمل نقشآفرینیهای PC این دوره از گیمینگ را ندارند، نمیتوانند حتی سادهترین المانهای تجربه Daggerfall (اکشن، مکانیابی و خصوصا رابط کاربری) را تحمل کنند. حتی به هنگام عرضه هم Daggerfall به خاطر جاهطلبی بیش از حد مورد انتقاد قرار گرفت.
با این وجود، پس از گذشت این همه سال، تحسین برانگیز ندانستن جاهطلبیهای Daggerfall کار دشواری است. چگونه نمیتوانید به اثری که نقشه آن حدودا اندازه بریتانیا عظیم است احترام بگذارید؟ البته فناوری تولید تدریجی به کار گرفته شده در این بازی به این معنا است که بسیاری از بافتها و حتی نواحی تکراری هستند.
در حالی که اندازه Daggerfall مبحث اصلی اکثر گفتوگوها در مورد این بازی است، اما برخی از نوآوریهای این دنباله در زمینههای دیگر هستند که اهمیت بیشتری دارند. Daggerfall نه تنها داستانگویی، مبارزه و امکانات رشد شخصیت این سری را بهبود میبخشد، بلکه این کارها را طوری انجام میدهد که در نسخههای بعدی The Elder Scrolls اثرش کاملا دیده میشود.
۸. Fallout 4
اگر بتوانید Fallout 4 را از سایر بازیهای فرنچایز و این فهرست جدا کنید، همچنان چیزهای دوستداشتنی زیادی را در آن خواهید یافت. در این بازی جهانی بزرگ و پر شده از فعالیتهای روایتمحور و همچنین حواسپرتیهای سرگرمکننده وجود دارد. شما میتوانید صدها ساعت را صرف پرسه زدن در جهان Fallout 4 کنید و در نهایت آن قدر با لحظات ارزشمند مواجه شوید که این سرمایهگذاری زمان توجیه شود. اگر این موارد برای شما کافی نیستند، باید گفت که این بازی چند بسته الحاقی بسیار با کیفیت هم دارد که میتوان گفت حتی از بازی اصلی هم بهتر هستند. به عنوان یک بازی جهان باز با تم Fallout، میتوان گفت که Fallout 4 در انجام ماموریت خود موفق میشود.
اما به عنوان یک نقشآفرینی، Fallout 4 تقریبا از همان ابتدا زمین میخورد و هرگز هم بلند نمیشود. به عنوان نسخه جدید اصلی فرنچایزی که استاندارد ژانر نقشآفرینی را بالا برد، Fallout 4 به طرز شوکهکنندهای شامل المانهای نقشآفرینی بسیار کمی میشود. انتخابهای ساخت شخصیت و دیالوگ به طرز خندهداری محدود است. داستان بازی به طرز آزاردهندهای بسته (و راستش را بخواهید اکثرا بد) است و به عنوان اثری که تا این حد روی لوت و تیراندازی تمرکز دارد، لوت و تیراندازی در آن خیلی خوب نیستند. حتی مکانیکهای ساخت پایگاه هایپ شده آن هم از المانهای نقشآفرینی اصلی بازی جدا هستند.
Fallout 4 اثری است که با خودش و تعداد زیادی از طرفدارانش جنگ دارد. با وجود اینکه این بازی از بسیاری از بازیهای جهان باز مدرن تحسین برانگیزتر است، اما سخت میتوان به آن به عنوان یک قدم رو به عقب برای Bethesda نگاه کرد.
۷. The Elder Scrolls Online
به هنگام عرضه در سال ۲۰۱۴، حتی وجود The Elder Scrolls Online هم مورد انتقاد زیادی توسط طرفداران قرار گرفت. در زمانی که طرفداران Elder Scrolls صرفا به دنبال نسخه اصلی بعدی این سری بودند، وجود The Elder Scrolls Online مثل اثری غیر ضروری بود که صرفا عرضه The Elder Scrolls Online را یکی دو سال به عقب میانداخت. اینکه ESO به هنگام عرضه به شدت ساده بود و شامل چیز منحصر به فردی نمیشد هم کمکی به مسئله نمیکرد.
با این وجود، گذر زمان The Elder Scrolls Online را تبدیل به یکی از جذابترین MMORPGها در بازار کرده است. در مقایسه با چیزی مثل Final Fantasy 14 یا World of Warcraft، تمرکز اصلی ESO روی المانهای PvE و تجربه تکنفره یک MMO است. برخلاف شبه-MMOهایی مثل Diablo 4 یا Destiny، در ESO شاهد المانهای چندنفره بیشتری هستیم که در نهایت شما را مجاب میکند تا با سایر بازیکنان همکاری کنید. در واقع برخی طرفداران بر این باورند که ESO برای تازهواردان ممکن است کمی گیجکننده باشد.
در حالی که تلاشهای The Elder Scrolls Online برای جذب همه نوع بازیکنی بعضا به ضررش تمام میشود، بستههای الحاقی عالی و روایت شگفتانگیز این بازی باعث میشود تا با اثر ارزشمندی طرف باشیم.
۶. Starfield
Starfield یکی از بزرگترین نقشآفرینیهای تاریخ Bethesda است. زمانهایی وجود دارند که عظمت این بازی به ضررش تمام میشود و به تجربه نهایی آن صدمه میزند. ضرورت Fast Travel با هیجان گشت و گذار در جهان بازی تقابل دارند و Starfield گاها در انتقال اطلاعات زیادی موجود در جهان خود به بازیکن خیلی خوب عمل نمیکند. المانهای نقشآفرینی Starfield هم سطحی هستند تا بازی بتواند بیشترین مخاطب ممکن را به خود جذب کند. در برخی مواقع Starfield بیشتر مثل یک نقشآفرینی بتسدایی سطحی است تا جاهطلبانهترین ساخته این استودیو تا به امروز.
با این وجود، مبانی خلاقانه زیادی در جهان Starfield وجود دارند. میزان حیرتانگیز ماموریتهای جانبی با کیفیت بازی به این معنا است که دائما یک ماجراجویی جذاب برای کسانی که به دنبالش هستند پیدا میشود. فعالیتهای جانبی Starfield از برخی از بازیهای بزرگ مدرن هم مکانیکها و عمق بیشتری دارند. در حالی که تکههای پازل Starfield همیشه به خوبی کنار هم چیده نشدهاند، مثالهایی برای بهترین کار Bethesda تا به امروز در این بازی پیدا میشوند.
۵. Fallout 3
گاهی اوقات حس میکنم که باور عمومی نسبت به Fallout 3 در چند سال گذشته به سمت منفیتری رفته و این برای من دلخراش است. این ایده که Fallout 3 ادای یک بازی Fallout توسط Bethesda را در میآورد حسابی ریشهدار شده است. البته اگر منصف باشم بسیاری از این انتقادات نه تنها منطقی، بلکه پاسخی ضروری به واکنشهای تماما مثبتی هستند که Fallout 3 به هنگام عرضه دریافت کرد. Fallout 4 مثال خوبی از نتیجه سوق دادن بیش از حد این فرنچایز به سمت فرمول Bethesda است.
با این وجود، نباید فراموش کرد که Fallout 3 در اکثر مواقع چه اثر شگفتانگیزی است. حتی امروز هم فکر نمیکنم اثری را تجربه کرده باشد که به این اندازه بتواند به این خوبی المانهای علمی-تخیلی، وحشت و نقشآفرینی را با هم ترکیب کند. Bethesda همیشه در ساخت جهان استاد بوده و Fallout 3 هم شامل جهانی پر از ماجراجویی، غافلگیری، اکتشافات و احتمالا مهمتر از همه خطرات گوناگون است. حتی ایستادن در میان یک شهر بمباران شده و گوش دادن به صدای رادیو شما را به زمان و مکانی میبرد که اکثر بازیها حتی خوابش را هم نمیبینند.
و این جادوی Fallout 3 است. این بازی روی این ایده بنا شده که شما در حال قدم گذاشتن به جهانی کابوسوار هستید. این ایده پیچیده به طرز فوقالعاده قدم به قدم اجرایی شده است. مجموعه شگفتانگیز بستههای الحاقی آن هم یکی از بزرگترین مشکلات بازی اصلی را رفع میکند: پایان ناگهانی و عدم وجود یک Endgame مناسب.
۴. The Elder Scrolls V: Skyrim
بسیاری میتوانند بدون لحظهای فکر کردن و به آسانی بگویند که Skyrim بازی محبوبشان در سری The Elder Scrolls یا حتی کل کاتالوگ Bethesda است. این یکی از آن آثار نادری است که به هنگام عرضه با خیل عظیمی از واکنشها و نقدهای مثبت مواجه شد و هنوز هم توانسته علیرغم موفقیت، شرایط افسانهای خود را حفظ کند.
باید گفت که تصمیم من برای بالاتر قرار ندادن این بازی در چند فاکتور خلاصه میشود. حس میکنم که Skyrim چند المان نقشآفرینی، چند ماموریت جانبی با کیفیت و کمی از عمق خود را فدای تبدیل شدن به موفقیتی به این بزرگی کرده است. البته یک سری ماد Skyrim وجود دارند که بسیاری از این مشکلات را رفع کرده و آن را به بهترین بازی The Elder Scrolls موجود تبدیل میکنند.
با این اوصاف، Skyrim هنوز هم یک بازی حقیقتا ویژه است. اگر مقدمه افسانهای این بازی شما را قانع نمیکند که در حال تجربه یک شاهکار هستید، پس قطعا لحظهای که وارد اولین سیاهچاله خود میشوید این کار را خواهد کرد. میزان دقتی که در طراحی نواحی به ظاهر نه چندان مهم این بازی شده بنچمارکی است که تا کنون بازیهای کمی آن را رده کردهاند. در زمانی که اکثر بازیهای جهان باز روی محتوای فیلر برای افزایش متر مربع دیجیتالی خود حساب باز میکنند، منابعی که صرف تمام جوانب جهان Skyrim شده از همیشه مهمتر به نظر میرسند.
پس از گذشت این همه سال، این قابل بازی بودن Skyrim است که آن را از سایر آثار Bethesda متمایز میکند. برای استودیویی که در بسیاری از مواقع در اجرای یک سیستم مبارزات خوب شکست خورده، Skyrim کاری میکند تا هر تاب شمشیر، هر ورد جادو و هر تیر کمان حس رضایتبخشی داشته باشد. به زبان ساده باید گفت که Skyrim یکی از بهترین بلاکباسترهای تاریخ گیمینگ است.
۳. The Elder Scrolls III: Morrowind
همانند بسیاری، Morrowind اولین ورود من به جهان The Elder Scrolls است. همچنین همانند بسیاری، من به هنگام عرضه فرصت تجربه این بازی روی PC را نداشتم و در عوض تصمیم گرفتن نسخه کنسولی آن را امتحان کنم. Morrowind در آن زمان اثری بود که به محض مواجهه با آن شگفتزده میشدید. من پیش از آن، نقشآفرینیهایی را تجربه کرده بودم که تا این حد زیبا یا عمیق بودند، اما هیچ نقشآفرینی سه-بعدیای به من اجازه نمیداد تا این همه کار را به این همه روش متفاوت انجام دهم.
پس از گذشت این همه سال، هنوز هم چنین حسی نسبت به Morrowind دارم. Bethesda همیشه در جهانسازی تخصص داشته، اما ترکیب وحشت کیهانی، فانتزی سنتی و مناظر جذاب در Morrowind ممکن است بهترین دستاورد آنها در این زمینه باشد. جهان Morrowind بینظیر است و بازیهای بسیار کمی به شما اجازه انجام کارهایی که در Morrowind قادر به انجامشان هستید را میدهند.
بله، شما یک قهرمان را ساختهاید و دنیا را در نقشآفرینیهای زیادی نجات دادهاید، اما Morrowind در مورد این نیست، حتی اگر ظاهرا این طور به نظر برسد. این بازی اثری است که اکثر اوقات نسبت به ماجراجویی شخصی شما بیتفاوت است و من این را به عنوان یک نکته مثبت میبینم. برای شناخته شدن در جهان خدایان و افسانهها باید زحمت زیادی بکشید. یا میتوانید راه خود را پیش بگیرید و طوری در جهان Morrowind زندگی کنید که مناسب شما است. مهم نیست چه میکنید، تمام دستاوردهای شما در Morrowind با ارزش هستند.
البته نمیتوان انکار کرد که Morrowind فاقد بسیاری از راحتیها و قابلیتهای دسترسی آثار مدرن است و تجربه آن این روزها کار دشواری است. اصلا این بازی به هنگام عرضه هم شامل بسیاری از قابلیتهای دسترسی آن زمان نمیشد. اما میتوان گفت که Morrowind بهترین نقشآفرینی خالص Bethesda است.
۲. Fallout: New Vegas
قرار دادن اثری که توسط Bethesda توسعه نیافته (این افتخار به Obsidian Entertainment میرسد) در این رتبه کمی به من احساس گناه میدهد. البته باید گفت که اثر انگشت Bethesda در جای جای این بازی دیده میشود. پر واضح است که New Vegas از نظر ساختاری، مکانیکی و فنی روی ستون فقرات Fallout 3 بنا شده است. وقتی کلید یکی از بزرگترین فرنچایزهای خود را به استودیوی دیگری میدهید و از آنها میخواهید تا دنبالهای برای یکی از بزرگترین بازیهایتان در یک سال و نیم بسازد همین میشود.
New Vegas هم به هنگام عرضه پر از مشکلات فنی بود که با توجه به مدت زمان کوتاه توسعه آن منطقی و قابل انتظار است. اما New Vegas موفق شد با گذشت زمان، عرضه فاجعهبار خود را پشت سر بگذارد و میراث خود به عنوان یکی از بهترین نقشآفرینیهای تاریخ را تثبیت کند.
توانایی استفاده از کد Fallout 3 به Obsidian اجازه داد تا روی کاری که در آن بهتر هستند تمرکز کنند. New Vegas هم شامل برخی از بهترین روایات و داستانها در یک نقشآفرینی به این بزرگی است. البته وقتی نویسندگی این بازی را تحسین میکنم، صرفا منظورم دیالوگها و شخصیتها نیست. New Vegas در تنیدن تاری از روایتهای پیچیده به یکدیگر استادانه عمل میکند و این چیزی است که آن را متمایز کرده است. New Vegas هیچوقت به شما نمیگوید که به کجا میروید و همین شما را وادار به فکر کردن میکند.
Fallout: New Vegas نماینده بهترین Obsidian، بهترین Fallout و به طرز عجیبی بهترین Bethesda است.
۱. The Elder Scrolls IV: Oblivion
اگرچه Morrowind در متداولسازی نوعی جدید از یک تجربه نقشآفرینی برای گروه جدیدی از بازیکنان عالی عمل کرد، Oblivion این در را با لگد فرو ریخت. این بازی یکی از بزرگترین انحصاریهای زودهنگام ایکس باکس ۳۶۰ بود و شامل تجربهای میشد که خبر از فرا رسیدن نسل جدیدی از بازیهای ویدیویی را میداد.
چیزی که در مورد Oblivion تحسینبرانگیز است، توانایی این بازی در سادهسازی بسیاری از جوانب Morrowind بدون کمرنگ کردن المانهای نقشآفرینی آن است. رابط کاربری، مکانیابی و سیستم مبارزات همه سادهسازی شدند، اما این المانها همه در خدمت یک ماجراجویی نقشآفرینی واقعی پیادهسازی شده بودند. کلاسها هویت خود را حفظ کردند و مکانیکها و مهارتهای جدید بازیکن را به سمت تجربی عمل کردن سوق میدادند. Oblivion هنوز هم شامل بهترین ماموریتهای تاریخ The Elder Scrolls میشود. حتی بستههای الحاقی بازی هم به آغاز نسلی طلایی از بستههای الحاقی کمک کردند.
چیزهای زیادی هستند که Bethesda و نقشآفرینیهای آنها را منحصر به فرد میکنند، اما به نظر مهمترین چیز علاقه این استودیو و آثارش به آوردن ژانر نقشآفرینی به دسته بزرگتری از مخاطبان است. آنها همیشه در ماموریت خود موفق نبودهاند. اما از Morrowind به بعد میتوان دید که این استودیو به دنبال ارائه بهترین تجربه نقشآفرینی ممکن به بیشترین تعداد افراد ممکن بوده است. در حالی که کاتالوگ Bethesda Game Studios شاهکار کم ندارد، به نظرم Oblivion هنوز هم بهترین نمایانگر اهمیت فلسفه آنها در طراحی بازی است.
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- ظاهراً تریلر معرفی Intergalactic: The Heretic Prophet به تاریخ عرضه آن اشاره دارد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
نظرات
استارفیلد ششممممممم
من حرفی ندارم
به تازگی ایکس باکس سری اس خریدم حقیقتا استارفیلد انچنان بازی عالی هم نیست الان حدودا ده ساعت میشع بازی کردم ولی اصلا جذبم نکرد و از اونجا که حجم سری اس کمه مجبورم حذفش کنم تا فورزا بریزم
متوسط
نسل گیمرا عوض شده و دیگه مثل قدیم به باگ های الدر اسکرولز و حرکات عجیب و غریب npc ها نمیخندن و ازش لذت ببرن
الان استارفیلد با همین دست از مشکلات میکوبن و از ریشه میزنن
بتسدا چه بخواد چه نخواد باید به این موضوعات توجه ویژه ای کنه
نسل ما دیگه گذشت که بازیهارو بخاطر عشق و خلاقیتی که داشتن بازی میکردیم در حالیکه پر از باگ و اشکال فنی بود
الان که اسپایدرمن ۲ اومده دیدم اکثرا تو سوشیال مدیا از مکانیزم خفن فست تراولش که یه دست آورد فنیه تعریف میکنن ، کسی نمیاد با نسخه قبلیش مقایسه کنه ببینه بازی نسبت به قبل چقدر خلاقیت و تغییر داشته
زمان ما هف لایف ۲ اومد نسبت به یک یه دنیای دیگه بود چون سازنده ها جرئت نمیکردن یه بازی بدن که فقط گرافیکش بهتر باشه و یه ذره نقشه رو گشاد تر کنن، کل مکانیزمای گیمپلی باید دست خوش تغییر میشد
چه قدر حق …
بخش کامنتای اینجا ظرفیت این همه سخن حق رو نداره دوست عزیز …
با مشکل over hagh مواجه شده 😂
خیلی کامنتت رو دوس داشتم ، دمت گرم ❤️
حق
نیووگاس بتسدا رو که در نظر نگیریم ۵ بازی برتر بتسدا دقیقا همین ها هستن و تفاوت فقط توی چیدمان این هاست که به سلیقه فرد برمیگرده …
Oblivion لیاقت رتبه یک رو داره
اسکایریم به نظر من بهترینشونه
رتبه بندی من از بین اونایی که بازیشون کردم
۱.اسکایریم
۲.فال اوت ۳
۳. فال اوت نیو وگاس
۴.فال اوت ۴
۵.استارفیلد
از بین اینا oblvion رو خیلی دوست داشتم بازی کنم که نشد متاسفانه فال اوت ۷۶ هم برام مهم نیست
oblvion گرافیکش اشغال گیم پلی اشغال داستان مبهم! سیستم مبارزه ابر اشغال
دلم یه فال اوت جدید به همراه الدر اسکرول جدید می خواد
ممنون بابت لیست.
برای من لیست به این شکله(اونایی که تجربه کردم)
1: Skyrim
۲: Fallout 3
۳: Oblivion
۴: Fallout new Vegas
۵: Morrowind
۶: Blades
سلام دوستان ببخشید بابت اسپم،گزینه aim assist رو داخل بازی halo infinite روی ایکس باکس رو چطور باید فعال کنیم؟؟؟؟
عالی بود خسته نباشید 🌷
در کل بتسدا رو بهتر از اکتیویشن میدونم
آخه بازی ایی ندارن که بتونیم باهم مقایسه شون کنیم و بهتر و بدتریشونو بررسی کنیم. شوتر کژوال کجا و آر پی جی های سنگین بتثدا کجا
لذت و میزان سرگرمی معیار مقایسه
خب اون میشه سلیقه دیگه، یکی از کال آو دیوتی لذت میبره و یکی از rpg های بتثدا. واقعا المان قابل مقایسه ندارن
صحیح می فرمایید
۱.نیووگاس
۲.oblivion
۳.اسگایریم
۴.استارفیلد
۵.فال اوت ۳
به نظرم این لیست منطقی تره
خودتون رده بندی کردین؟؟ چقدر خوب بود خیلی حال کردم، مرسی که به نمرات متا اهمیت ندادین در مورده شاهکاری بنام فالوت نیو وگاس. وای خدا چه روزهایی داشتیم با آبلیویون 😍
اگه تأثیر گذر زمان در رتبه بندی دخیل نبوده دگرفال به راحتی میتونست بخشی از پنج رتبه اول باشه، الان هم بازی جالبی هستش ارزش یک بار تجربه رو داره برای طرفدار های آر پی جی
والله جای مایکروسافت بودم میگفتم یه ریمیکی از Fallout: New Vegas بسازند و بعدش Fallout: New Vegas 2 بسازند ,
حق گفتی پسر
عالی بود، به نظرم رتبه اسکایریم پایین تر میبود بهتر میشد. با تشکر از نویسنده محترم بابت این رتبه بندی
دیگه استارفیلد از اسکای ریم که بهتر نبود
منظورم از پایینتر رتبه بهتر بود
منظورتو اشتباه رسوندی مث اینکه😅
ابلیویون رو نیستم
اسکایریم واقعا بهتر بود
اتقافن ابلیوین ساختار بهتری داره
بخصوص در مورد اسپل ها
من هنوز چیزی تو حد و اندازه های آبلیویون ندیدم تو کل صنعت ، منظورم جو و اتمسفرش و نوع جنس بازیش هستش !! لیست خوبیه
لیست، لیست عجیبیه، از یک طرف با آبلیوین در رتبه اول به شدت موافقم از یک طرف میگم دگرفال حقش بیشتر از رتبه ۹ هست، یک طرف قبول دارم اسکایریم نباید بخشی از سه رتبه اول باشه ولی از یک طرف میگم فالوت ۳ حقش بیشتر از رتبه پنجم هستش من اگه بخوام سه بازی برتر بتسدا رو بگم قطعا آبلیوین، مارریوند و فالوت ۳ سه رتبه برتر هستن و تجربشون برای هر پلیر نقش آفرینی صد درصد لذت بخشه البته فالوت نیو وگاس هم هست ولی فالوت نیو وگاس ساخت آبسیدین هستش و من فالوت ۳ و فالوت نیو وگاس رو در یک سطح میدونم و به خاطر حس نوستالژی فالوت ۳ رو بیشتر دوست دارم
حالا چرا آبلیوین بهترین آر پی جی بتسداست؟ اسکایریم زیادی اکشن ادونچره، مارریوند زیادی آر پی جی هستش یعنی یک پلیر جدید به هیچ عنوان قادر به تجربه مارریوند نیست ولی آبلیوین بالانسه، نه یک آر پی جی فوق العاده پیچیده هستش و نه یک اکشن ادونچر سطحی ولی یک چیز دیگه هم هست که باعث ارزشمند شدن آبلیوین میشه و اون این هستش که سر هر کوئست وقت گذاشته شده، میدونید سازنده برای وقت گرانبهای پلیر ارزش قائل شده، درسته دانجن ها کپی همدیگه هستن اما محدودیت های مالی اون زمان بتسدا باعث این مسئله شدن، کارکتر های آبلیوین به یاد موندنی بودن
موقعی سیو خودم رو داخل آبلیوین، مارریوند و فالوت ۳ رو لود میکردم کارکتر لود نمیشد، من وارد بازی میشدم، این معنی یک آر پی جی هستش
ببین کلا بازی های بتسدا رو نمیشه با هم مقایسه کرد
شاید هر کدوم تو یه موردی بهتر از اون یکی باشه
اگه بخوایم شاخو برگ لیستو بزنیم و به اسامی اصلی برسیم
1- oblivion
2-new vegas
3-morrowind
4-skyrim
5-fallout3
6-starfield
7-fallout4
بتسدا اسم بزرگی هستش و قسمت بزرگی از خاطرات گیمرا رو تشکیل میده
اگه بخوام دو تا اثر نام ببرم که ازشون لذت بردم توو اون سالها
نیو وگاس و اسکایریم بود
اگه بخوام ی نقد به بتسدا بکنم قطعا انتقادی هستش که به یوبیسافتم میکنم
لطفا انجینتونو بروز کنید
اصلا اثرگذاری گذشترو نداره
دقیقا باهات موافقم
یوبیسافت نسل ۷و۸ بهترین موتور های بازی سازی رو داشتن ولی تنبلی بخش فنی باعث شد خیلی عقب بمونن و حتی پسرفت کنن
«مقایسه فارکرای ۶ با فارکرای پریمال و ۵»
بتسدا هم عملا هر چی جزییات و فیزیک و عمق موتورش رو گسترش میده تو بخش فنی و گرافیکی پسرفت میکنه
«بهترین چیزی که به درد بتسدا میخوره ریج انجین راکستاره یا هم میتونه با cd, project و اپیک گیمز روی آنریل ۵ کار کنن تا بتونن برای open world های بزرگ آماده اش کنن»
با تمام کامنتت موافقم جز قسمت آخر
اصلا به فرض محال راکستار اومد ریج داد به بتسدا ، تیم بتسدا اصلا نمیتونه باهاش کار کنه
تا بیاد بفهمه چی به چیه نسل تموم شده
به نظرم بهترین تصمیم سرمایهگذاری قوی مایکرو روی انجین تمام استدیوهاش هستش
اکثرشون دارن با انریل۵ کار میکنن که تا الان نشون داده کار هر استدیویی نیست کار کردن باهاش
An Elder Scrolls Legend: Battlespire
چرا این یکی به جای The با An شروع شده ؟!
چون an به معنی یکِ، و An elder Scrolls legend، میشه “یک افسانه الدر اسکرولز”، اگه the بود میشد: “افسانه الدر اسکرولز”، و این مثلا یک افسانه از الدر اسکرولزه
کار ماتریکسه
ماتریکس کیه؟!
باید بزنی گوگل نمیشه توضیح داد
این ربط به رابطه گرامری داره . وقتی the میاد اول اسم منظور یه نام آشنا و شناخته شدست ، مثلا میگن : کدوم الدر اسکرولز ؟ در جواب میگه همون الدر اسکرولز معروف با آوردن the . ولی وقتی a و an میاره منظور «یه نسخه» ای از بازیه ، که احتمالا ربطی به باقی سری نداره حالا از نظر داستان یا گستردگی و ربط ، و یا سبک یا المان های سری یا حالا هرچی (چون بازی نکردم نمیتونم بگم فرقش احتمالا چیه) ولی از نظر محتوایی حتما یه تفاوتی داشته که توی نام گذاری An آوردن که از باقی جدا حساب بشه انگار یچیز جداییه
دیگه به اندازه کافی خوردن و بردن نوش جونشون باشه ولی باید از قسمت ۴ فال اوت کل انجین و سبکشونو عوض می کردن.
بهترین لیست، و بدون تعصب
خیلی مقاله ی خوبی بود
برای من استارفیلد از اسکایریم هم بهتر بود ، به خصوص که ارزش تکرار بیشتری توش دیدم – هر دو رو ساعت ها پلی دادم و در حالی که استارفیلد داستانش شروع سطحی ای داشت ، ولی در ادامه مخصوصا نیمهٔ دومش فوق العاده دل نشین بود – شاید اسکایریم بخاطر تم متفاوتش قابل مقایسه با استارفیلد نباشه ، ولی این مقایسه فقط از این جهته که هر دو نهایتا از یک فرمولاسیون استفاده می کنن ؛ اسکایریم فوق العاده قوی شروع میشه ، ولی همیشه نمی تونه ریتمشو حفظ کنه – از اون طرف استارفیلد شروع شتاب زده ای داره ولی عمقش رفته رفته بیشتر میشه و همینه که ارزشمندترش میکنه
استارفیلد از برترین rpg هاییه که تابحال ساخته شده و واقعا المان های آر پی جیش شگفت زده م کرده، حتی با فرعی ترین افرادم که حرف میزنی میتونی از لابلای حرفهاشون کوئست بکشی بیرون، یعنی واقعا تجربه کسایی که استارفیلد رو بازی میکنن خیلی باهم متفاوته از بس گسترده ست این بازی، استارفیلد نهایت تکامل بازی های بتثداست. قطعا اگر الان بخوای بشینی بازی کنی استارفیلد بهترین بازی بتثداست اما اگر هرکدوم رو به زمان انتشارشون نگاه کنی آبلیویون حرف اول رو میزنه، خوده استارفیلد هم خیلی شبیهشه. من بشخصه استارفیلد رو جزو سه اثر برتر بتثدا میدونم در کنار فالوت سه و ابلیویون.
سه تای برتر نیست ولی خب نظرت محترمه
واقعا دلیل این همه دیسلایک رو به حرفت درک نمیکنم استارفیلد واقعا از بهترین rpg هاست فقط اگه سلیقت به گیمای فضاییه کافیه یکم توش وقت بگذرونی تا اون طعم و شیره بازیای بتسدا و مثل همیشه ازش بگیری
الان یکی میاد میگه چون نومنز اسکای ۳۰ فریمه . باشه مایی که با بهینه ترین حالت بازیش کردیم نمیدونیم چی داریم میگیم تویی که اصلا ندیدی بازیو میدونی چجوریه 😄
اکثر دیسلایک ها مال کسانیه که اصلاً استارفیلد رو بازی نکردن یا به هر ترتیب مغرضانه نظر میدن. جهان استارفیلد خیره کننده ست. روی کنسول من سه نفر داریم هم زمان پلی میدیم، پای بازی اون دو تای دیگه که میشینم انگار اصلاً یه بازی دیگه ست.
۱- نیو وگاس ساخته ابسیدین هست و با بند یک در تناقض و همچنین یادم با اینکه دوستش داشتم مورد استقبال قرار نگرفت چون با فال اوت۳ مقایسه میشد
۲ نظر شخصیم اینه استارلفیلد از فال اوت ۴ و درگفال زمان خودش بهتر نیست
در کل با بقیه موافقم
یه رتبه بندی هم از بازیای راکستار بزارید
از نظر من هیچ کدوم از بازی های بتسدا جالب نبود
تا جایی که میدونم The Elder Scrolls رو از نسخه Morrowind به بعد Bethesda Game Studios ساخت تا قبل اون یه استودیو دیگه میساختش
دگرفال :ادیت
مقاله واقعا جزو معدود مقالاتیه که تقریبا هیچ ایرادی نمیشه گرفت دم شما گرم اقای بوالحسنی
۱. اسکایریم
2. نیو وگاس
3. استارفیلد
4. فالوت ۴
5. اوبلیوین
6. فالوت ۳
به نظر خودم
1_نیو وگاس
2_اسکایریم(سیستمم نکشید)
3_فال اوت ۳
4_آبلیویون(فارسی ساز نداشت😕)
5_استارفیلد(بازی خوبی بود سیستمم نکشید)
تو کل بازی هایی که بازی کردم تو این لیست. Oblivionو skyrim اصلا در یه جایگاهه دیگه ای هستن به نظرم. من موسیقی گیم برام خیلی مهمه و ۶ تا بازی rpgکه بازی کردم که وحشتناک موسیقشون معرکس؛
1.witcher 3 wildhunt
2.elder scroll skyrim
3.elder scroll oblivion
4.Dark soul 3
5.A plague tale requim
6.Fable 1
تو این لیستی که شما گفتین Skyrim و oblivion کلا یه سطح بالاترن از بقیه. استارفیلد هم بازی نکردم نمیتونم نظر بدم.
خود من سر اسکایریم هر چند وقت یه بار توی منوی شروع میموندم که فقط به اهنگش گوش بدم
دم شما گرم که بازی نکردی نظر نمیدی، حداقل نصف مخالف های استارفیلد بازی نکردنش ولی نظر میدن!
خیلی هم عالی
مرسی واسع این مقاله
فقط dlc بازی oblivion . یه dlc داشت به نام shivering isles شاهکار بود . اونایی که بازی کردن میدونن چی میگم . ولی دقیقا لیست من همینطوریه
ردهبندی خوبی بود 👍🏻
استار فیلد واقعا تجربه اعصاب خورد کنی بود پر از باگ. حتی مرحله اخر. مجبور شدم چنتا کد بزنم راه پیش بره. واقعا عذاب کشیدم
اسکایریم اول نیس پس این مقاله هیچ جایگاهی در محفل ما ندارد
استارفیلد ایده اش خیلی چقته بوده و ینمو نیاز به بهبود داشته……
اینکه خیلی بازی رو واقع گرایانه کنی بهش ضربه زده با اینهمه سیارات خالی……
بنظرم رتبه بدی خیلی خوبیه
مقاله خوبی بود، استارفیلد رو هم گذاشتید ششم که دل سونی فن ها رو هم بدست بیارید و دیسلایک نخورید، حرکت قابل درکیه.
چه عجب یک بار به TES Oblivion پرداخته شد، عشق است این گیم. به امید ریمستر