تغییر در ساختار قیمتگذاری موتور بازیسازی Unity
پس از مخالفت همهجانبه بازیسازان با طرح جدید Unity در درآمدزایی، رئیس بخش توسعه این موتور بازیسازی ضمن عذرخواهی از توسعهدهندگان، نوید اعمال تغییرات بهتری را داده است.
پس از مواجهه با واکنشهای شدید و انتقادات نسبت به بهروزرسانی اخیر ساختار درآمدزایی یونیتی (Unity)، شرکت سازنده این موتور بازیسازی محبوب یک برنامه جدید و بهروز شده برای کسب درآمد در آینده را همراه با نامهای سرگشاده به جامعه کاربران خود در توضیح این تغییرات منتشر کرده است.
طی این تغییرات، یونیتی سیاست جدید هزینه اجرای (Runtime Fee) خود را برای بازیهای ساخته شده در نسخه Unity Personal، به طور کامل حذف میکند و سقف آن از ۱۰۰,۰۰۰ دلار به ۲۰۰,۰۰۰ دلار افزایش میدهد. همچنین تصمیم بر این است که الزام استفاده از صفحه «ساخته شده با یونیتی» هنگام راهاندازی بازی حذف شود.
Unity Pro و Unity Enterprise همچنان شاهد اعمال سیاست جدید هزینه اجرا خواهند بود؛ اما تغییر عمده این بار از این قرار است که این سیاست برای بازیهای منتشر شده در گذشته اعمال نخواهد شد. فقط بازیهایی که با استفاده از نسخه LTS بعدی موتور بازیسازی Unity (که قرار است در سال ۲۰۲۴ منتشر شود) ساخته شدهاند، باید هزینه اجرای مذکور را بپردازند.
در نهایت هم مارک ویتن (Marc Whitten)، رئیس تیم توسعه موتور بازیسازی Unity، از کاربران این انجین بابت تغییرات اولیه و نه چندان خوشایند آن عذرخواهی کرد:
میخواهم با این شروع کنم: متاسفم. ما باید با تعداد بیشتری از شما صحبت میکردیم و قبل از اعلام خطمشی جدید هزینه زمان اجرا، باید بازخورد بیشتری را در نظر میگرفتیم.
این اعلامیه پس از انتقاد چندین توسعهدهنده مستقل از یونیتی بهخاطر سیستم جدید اعمال هزینه اجرا منتشر شد. این سیستم اساساً به این معنی بود که توسعهدهندگان، باید هر زمان که بازی ساخته شدهشان با موتور بازیسازی Unity دانلود میشد، سهمی از درآمد به دست آمده از آن را به شرکت Unity پرداخت میکردند و این مسئله، خطمشی بازیهای مجدداً نصبشده و عناوینی که از نسخههای قدیمیتر موتور Unity استفاده میکردند را نیز شامل میشد.
نظر شما در رابطه با اصلاحیات Unity در ساختار درآمدزایی موتور بازیسازی این شرکت چیست؟
پر بحثترینها
- ادعای مدیر سابق Sweet Baby: استودیوها سراغ ما میآیند تا داستان بازیهایشان را بهبود دهیم
- مشخصات کامل سختافزار پلی استیشن ۵ پرو فاش شد
- مدیرعامل پلی استیشن: طرفداران باید انتظارات خود را کاهش دهند، PS5 Pro یک کنسول نسل بعدی نیست
- سازنده سابق راکستار: مردم سالها از واقعگرایی GTA 6 صحبت خواهند کرد
- ۷ بازی مخفیکاری با پیشرفتهترین هوش مصنوعی دشمنان
- ادعای سازنده Concord: اثری ساختیم که تجربه فوقالعادهای را به گیمرها ارائه میدهد
- شمار بازیکنان همزمان Dragon Age: The Veilguard در روز عرضه به بیش از ۷۰,۰۰۰ نفر رسید
- Horizon Zero Dawn Remastered در زمان عرضه روی استیم تنها ۲.۵ هزار بازیکن فعال داشته است
- تهیهکننده Final Fantasy: اسکوئر انیکس میخواهد بازیهای آینده را همزمان روی Xbox منتشر کند
- شرکت Sweet Baby نقشی در پروسه ساخت Dragon Age: The Veilguard نداشته است
نظرات
نکته جالب درباره رییس این شرکت این هست که قبلاً همین شخص توی EA هم بود و بقدری طمع کار بوده که EA که جزو طمع کارترین شرکت های جهان هست نتونسته تحملش کنه :^|
ea درسته یه زمانی طمع کار بود ولی الان خوب شده
این مرد همون ادمی بود که سال ۲۰۱۱ فکر میکرد برای هر خشاب پر کردن تو بازی بتلفیلد باید ۱ دلار از بازیکن میگرفت ! وقتی همچین ادمی رو میزارید رئیس یک شرکت معلومه این میشه
وقتی انجین unreal با امکانات فراوان و بهتر هست نیازی نیست از unity استفاده بشه
آره تو بشین با انریل کار کن 😐
انریل خفنه ولی سخته و بدرد بازیای موبایل و دو بعدی هم نمیخوره 😐
اول از همه یونیتی برای سازنده های ایندی خیلی بهتره دوم از همه الان کسایی فکر کنن که سه سال این ها داشتن بازی رو توسعه میکردن الان باید چیکار کنن از اول با موتور بازی سازی دیگه بازی شون رو از اول بسازن
کار با یونیتی بسیار راحتتر ، ارزونتر و البته با توان خروجی عالی همراهه ؛ با صرف پول و زمانی معقول میشه ازش خروجی بسیار عالی گرفت .
برای ساخت بازیهای موبایلی ، ۲ بعدی ، پلتفرمر و آیندی ، یونیتی همیشه اولین و بهترین گزینهس .
همچنین برا تیمهای کوچیک و مستقل که پول و بودجه کمی دارن بسیار مقرون به صرفهس ، چون هزینههای آنریل انجین واقعاً زیاده و البته کار باهاش سختیها و پیچیدگیهای خودش رو داره ، در حالی که یونیتی بسیار سادهتر و راحت تره .
همچنین برای افراد تازهکار و تیمهای تازه تاسیس ، یونیتی بهترین گزینه برای یادگیری ، ورود به عرصه ساخت بازی و پیشرفت کردنه .
درضمن یونیتی فروشگاه و کتابخانه بزرگی داره که تو ساخت بازی واقعاً به کار میاد و کسی که بخواد ، میتونه راحت طراحیها ، آبجکتها و هرچی که خواست رو بخره و دیگه مجبور نیست همهچیز رو دونه به دونه طراحی کنه و بسازه .
خلاصه که بله ، یونیتی خیلی هم نامبر وان و عالیه .
الان😐و تو پیش از این عصیان کرده جزء کافران شدی😅😉من جای توسعه دهنده ها باشم دیگه استفاده نمیکنم چون شاید دوباره تیتاب خوردن یه چیز دیگه گفتن
کار خوبی کرد که کوتاه اومد
یه حسی بهم میگه این نسل بعدیش که سال دیگه معرفی میشه یه تغییرات خیلی بزرگی به خودش دیده که اعمال قیمت جدید کردن و خروجیش ممکنه باعث شه شرکت های بزرگ هم بیان سمتش باید دید چجوریه
خدا رو شکر (با لحن آقای مدیری)
همچنین تصمیم بر این است که الزام استفاده از صفحه «ساخته شده با یونیتی» هنگام راهاندازی بازی حذف شود.
ایول به عنوان بازیساز خوشحالم کرد
مدیران یونیتی همونی هست که قبلا EA بوده و میگفت باید از گیمرا بخاطر هر شلیک پول بگیرم
چرا اصلا گرون کرد که مجبور شه کم کنه
اونایی که فهمیدن بگنD
انگار هیچ کدام از یونیتی ها خوش شانس نبودن نه این یونیتی و و نه یونیتی یوبیسافت !
داش میشه بگی الان چه ربطی به شانس داشت؟
یوبیسافت از شانسش یکی از بهترین بازی هاشو (به گفته خیلیا) به خاطر باگ نتونست اونطور که میخواد بفروشه ! (خلاصه یه نوع سایبرپانک با تعداد باگ و مشکلاک کمتر)
اینم یکی از بهترین و محبوب ترین موتور ها بود که از شانسش با این سیاست ها و مدیریت ها مثل اینکه بایکوتش کردن !
ولی در کل این کامنت یه جور تاسف همراه با طنز بود !
یونیتی یه جوری این کارو انجام داد که خیلی از پلای پشت سرش رو خراب کرد و یه حالت بی اعتمادی ای ایجاد کرد.
در آینده تعداد زیادی از بازی سازا میذارنش کنار و میرن سراغ گزینه های دیگه.
آنریل انجین: بفرمایید داخل، ما همیشه پذیرای توسعه دهنده های جدید هستیم بی قید و شرط
یونیتی نمی دونم چرا الکی همش خودشو به آنریل می چسبونه در صورتی که اصلا رقابتی بینشون نیست!
عمده مشتریای آنریل بازیای AA و AAA ن در صورتی که مشتریای یونیتی بازیای ایندی و موبایلن. اصلا آنریل واسه ساخت بازی موبایل به قول معروف overkill ه.
دوباره باید نصبش کنم البته برای ماها که فرق نمیکنه اموزش داریم میبینیم تازه با یونیتی و اگر عمری باشه به امید خدا بازی هم بسازیم به این رقما نمیرسه ولی خوب بازی های موبایلی پتانسیل درامد بالایی دارن موتور دوست داشتنی هست اموزش باهاش خیلی بهتر و زبان سی شارپ مثل سی پلاس انریل فضا اشغال نمیکنه واقعا ویژوال استودیو خیلی کامپومنت هاش کار رو راحت کرده شما فوتو شاپ واسه بازی دو بعدی بلد باش ایدت رو تو فوتو شاپ اتود بزن بیار انجین کد بده رابط کاربری صدا و موسیقی منتها تیم سه چهار نفره باشی خیلی بهتر یکی کلا کد بزنه یکی صدا موسیقی یکی انیمیشن طراحی محیط سیستم مبارزات متنوع بازی های ایرانی از نبود تنوع در سیستم مبارزات رنج میبرن نکات فنی داستان عامه پسند و خلاقانه یونیتی برای همه بهترین انجین شروع کار و مخصوصا بازی های دو بعدی ممنون یونیتی
منی که دارم با آنریل ۵ بازیمو میسازم😁😶🌫️
سازنده هایی که تحریمش کردن😄 الان با بلندر دارن کاکا سنگی طراحی میکنن🤣
این دیگه چجورشه
جالبیش اینجاس طرف قبلا تو ea بوده