۱۰ فیلم سرگرمکننده با جلوههای ویژه فاجعهآمیز
برخی از فیلمهای هالیوودی علیرغم آن که به صورت کلی اثر جذاب و ارزشمندی محسوب میشوند اما به طرز عجیبی از جلوههای ویژه فاجعهآمیزی رنج میبرند.
جلوههای بصری و کامپیوتری طی ۲ الی ۳ دهه گذشته به پای ثابت آثار سینمایی بدل گشته تا حدی که امروزه فیلمهای انگشتشماری را میتوان پیدا کرد که بدون جلوههای کامپیوتری پروسه تولید خود را پشت سر بگذارند. مسئلهای که اگرچه به خودی خود نکته منفی به شمار نمیرود اما شیوه به کارگیری آن توسط عوامل تولید میتواند پاشنه آشیل محصول نهایی شده و حتی موجبات ناکامی برخی از پروژهها را نیز فراهم کرده که نمونه بارز آن را میتوان در فیلم فلش از دنیای سینمایی دیسی مشاهده کرد.
در حالی که به طرز عجیبی آثار امروز سینمای هالیوود به جزو مواردی معدود، در استفاده از جلوههای کامپیوتری و بصری بسیار ناامید کننده ظاهر شده که نمونه بارز آن را میتوان در آثار ابرقهرمانی مرتبط با دیسی و مارول مشاهده نمود، باید به یاد آورد که در گذشته نیز با فیلمهای محبوب و بعضاً جذابی نیز طرف بودهایم که در کمال تعجب و ناامیدی، در بحث جلوههای ویژه با افت فاحشی روبرو بودهاند.
به همین سبب نیز در مقاله امروز به سراغ معرفی ۱۰ فیلم سرگرمکننده و جذابی رفتهایم که جلوههای ویژه بسیار زشت و ناامید کنندهای را به تصویر کشیده بودند. پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.
فیلم I Am Legend (من افسانه هستم) محصول سال ۲۰۰۷
تاکنون آثار متعددی حول محور شیوع ویروسی هولناک و بر پا شدن آخرالزمان بشریت در سینما به تصویر کشیده شده که یکی از به یاد ماندنیترین آنها I Am Legend با هنرنمایی تماشایی ویل اسمیت نام دارد.
این فیلم در سال ۲۰۱۰ جریان دارد؛ زمانی که شیوع نوعی هاری سبب شده تا انسانها از حالت عادی خود خارج شده و به موجوداتی غیرقابل کنترل، وحشی و خونخوار تبدیل شوند که عملاً دنیا را تا مرز نابودی پیش برده و در این بین دکتری به نام رابرت نویل سعی دارد تا درمانی برای این کابوس بشریت پیدا نماید. در حالی که I Am Legend یکی از تحسین شدهترین آثار آخرالزمانی سینما به شمار میرود که فروش قابل توجه ۵۹۰ میلیون دلار را به ثبت رسانده اما جلوههای کامپیوتری استفاده شده حول محور موجوداتی مبتلا به بیماری هاری بیش از حد مصنوعی و فانتزی جلوه کرده تا حدی که نمیتوان تهدید آنها را جدی گرفت و ترسی نسبت به حضورشان در مقابل دوربین داشت.
فیلم The Langoliers (لانگولیرها) محصول سال ۱۹۹۵
یکی از اقتباسهای رمانهای استفن کینگ که تحت عنوان The Langoliers شناخته میشود، در اصل اثری ۲ قسمتی بوده که به عنوان یک فیلم سینمایی در میان سینماگران جا افتاده است.
این فیلم حول محور گروهی از مسافران یک هواپیما از لسآنجلس به مقصد بوستون جریان دارد که در میانه پرواز به خواب رفته و پس از بیدار شدن، خود را در بعد عجیب و غریب و وحشتناکی پیدا میکنند که میزبان حضور موجوداتی کابوسوارانه میباشد. به طرز عجیبی اکثر اقتباسهای ساخته شده از رمانهای استفن کینگ به طریق مختلفی پر عیب و ایراد ظاهر شده و The Langoliers نیز در حیطه جلوههای کامپیوتری به عنوان یکی از زشتترین آثار سینمایی دوره خود محسوب میشود که تماشای آن برای نسل جوان به امری غیرقابل تحمل تبدیل خواهد شد.
فیلم Wonder Woman (زن شگفتانگیز) محصول سال ۲۰۱۷
سال ۲۰۱۷ میزبان به وقوع پیوستن اتفاق بزرگی در ژانر ابرقهرمانی بود. ساخته شدن نخستین فیلم اختصاصی حول محور یک ابرقهرمان زن آن هم از دنیای دیسی که حسابی تمام توجهات را به سمت خود معطوف کرده بود.
در این فیلم شاهد ماجراجوییهای پرنسس داینا در قامت زن شگفتانگیز هستیم که از سرزمین مادری خود در تمیسکیرا خارج شده تا با حضور در جنگ جهانی نخست، بشریت را از سلاخی کردن یکدیگر نجات دهد. در حالی که زک اسنایدر با وجود تمامی عیب و ایرادات کارگردانیاش، به عنوان یکی از ماهرترین کارگردانان در حوزه خلق جلوههای ویژه محسوب میشود اما پتی جنکینز در Wonder Woman به طرز ناامید کنندهای، جلوههای بیش از حد مصنوعی و کامپیوتری را خلق کرد که عملاً سکانس مبارزه پایانی و حضور خدای جنگ را به اتفاقی طنز و فراموش شدنی تبدیل کرد.
فیلم The Hobbit: An Unexpected Journey (هابیت: یک سفر غیرمنتظره) محصول سال ۲۰۱۲
هنوز هم نمیتوان باور کرد که پیتر جکسون و تیم او بین سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ چگونه ۳ گانهای را خلق کردند که پس از گذشت بیش از ۲ دهه هیچ پروژه سینمایی و تلویزیونی توان نزدیک شدن به آن را ندارد.
بینقصی جلوههای ۳ گانه ارباب حلقهها به حدی جادویی ظاهر شده که حتی خود شخص پیتر جکسون نیز در تکرار آن ناکام مانده است. فیلمهای هابیت که به عنوان پیش درآمد ارباب حلقهها شناخته میشوند و با The Hobbit: An Unexpected Journey در سال ۲۰۱۲ کار خود را آغاز کردند، به سبب بهره گیری از تکنولوژی فیلمبرداری ۴۸ فریم در ثانیه (برخلاف شیوه سنتی ۲۴ فریم) سبب شد تا جلوههای کامپیوتری فدای آن شده و به حدی کارتونی و مصنوعی جلوه نماید که به هیچ عنوان آن حس و حال حماسی و به یاد ماندنی ارباب حلقهها را با خود به همراه نداشته است. لحن و حال و هوایی که در ابتدا برای ۳ گانه هابیت در نظر گرفته شده بود، به سبب استفاده از شیوه فیلمبرداری جدید، بسیار ناامید کننده ظاهر شد تا جایی که نبرد پایانی فیلم سوم به رویارویی موجودات کارتونی بدل گشت و اورکهای آن به هیچ عنوان جدیت و تاثیرگذاری ارباب حلقهها را نداشتند.
فیلم The Thing (موجود) محصول سال ۲۰۱۱
همانطور که پیشتر اشاره کرده بودیم، کمپانیهای فیلمسازی عادت عجیبی دارند که اقتباسهای استفن کینگ را همیشه پرایراد خلق نمایند!
این مسئله در قبال یکی از وحشتناکترین داستانهای خلق شده در ژانر وحشت نیز صادق بوده و فیلم The Thing سال ۲۰۱۱ که در اصل بازسازی ساخته ۱۹۸۲ به شمار میرود، به حدی کارتونی ظاهر شده که به هیچ عنوان نمیتواند مخاطب را به وحشت دچار کند. حضور موجود بیگانهای در قطب جنوب که قربانیهای خود را به بخشی از وجود خود تبدیل میکند، بر روی کاغذ بسیار وحشتناک و غیرقابل تحمل جلوه میکند. با این حال خساست در صرف بودجه برای ساخته سال ۲۰۱۱ سبب شد تا تیم تولید دست به دامان جلوههای کامپویتری بسیار مبتذلی شوند که از The Thing یک شوخی احمقانه به یادگذار گذاشت.
فیلم The Flash (فلش) محصول سال ۲۰۲۳
شاید که اگر اندی موسکیتی جلوههای بصری و کامپیوتری The Flash را تا این حد فاجعهآمیز خلق نمیکرد، لااقل با اثر قابل تحملتری مواجه شده بودیم.
اثری که قرار بود تا دنیاهای موازی را در دنیای سینمایی دیسی به تصویر کشیده و راه را برای آغاز فرنچایزی جدید آغاز نماید، به حدی عجیب و غریب و فاجعهآمیز ظاهر شد که با افتخار بدترین فروش یک فیلم ابرقهرمانی را در تاریخ این ژانر رقم زد. جالب است که حتی سکانسهای مشابهی که زک اسنایدر در سال ۲۰۱۳ با فیلم Man Of Steel (مرد پولادین) کارگردانی کرده بود نیز ۱۰ها برابر جلوههای ویژه جذاب و واقع گرایانهتری داشتند و The Flash به حدی مصنوعی و خندهدار ظاهر شده بود که حتی برای استانداردهای دهه ۱۹۹۰ میلادی نیز زشت و فجیع میبود.
فیلم X-Men Origins: Wolverine (خاستکاه مردان ایکس: ولورین) محصول سال ۲۰۰۹
در دورانی که فیلمهای مردان ایکس کمپانی فاکش در ژانر ابرقهرمانی پادشاهی میکردند، محبوبیت ولورین با هنرنمایی هیو جکمن سبب شد تا نخستین فیلم اختصاصی وی تحت عنوان X-Men Origins: Wolverine ساخته شود.
این فیلم سعی داشت تا به نوعی دنیای مردان ایکس را ریبوت کرده و مسیر را برای به وقوع پیوستن اتفاقاتی جدید هموار نماید. با این حال مشکلات فیلمنامه، شرور نهایی احمقانه و جلوههای کامپیوتری بیش از مصنوعی و عملاً نیمه کاره سبب شد تا طرفداران مارول آنطور که میبایست از X-Men Origins: Wolverine لذت نبرند. در حالی که فیلم فلش با وجود تمام جلوههای بصری بیش از حد کارتونیاش، لااقل اثری تکمیل شده محسوب میشود، سازندگان فیلم X-Men Origins: Wolverine گویی که حتی زحمت تکمیل جلوههای بصری را به خود نداده و سکانسهای بعضاً خندهداری را در محصول نهایی به تصویر کشیدند که به راحتی میتوانستیم پرده سبز را در آنها را تشخیص دهیم. اتفاقی که در آن زمان حسابی سر و صدا به راه انداخت و شکست سنگینی را برای نخستین فیلم اختصاصی ولورین به همراه داشت.
فیلم The Matrix Reloaded (ماتریکس: بازگذاری مجدد) محصول سال ۲۰۰۳
دنبالههای فیلم ماتریکس هر یک از مشکلات متعددی رنج میبرند که کیفیتشان را در مقایسه با فیلم انقلابی نخست تا حد بسیاری زیادی تحتالشعاع قرار داده است.
با این حال در سالی که شاهکار سینمایی به یاد ماندنی The Lord of the Rings: The Return of the King (ارباب حلقهها: بازگشت پادشاه) اکران شد که به لحاظ کیفیت جلوههای بصری هنوز هم هیچ فیلمی از هالیوود توان مقایسه با آن را نداشته است، خواهران واچوفسکی The Matrix Reloaded را روانه سینماهای جهان کردند که حتی صدای کارگردان مشهوری همچون کوئنتین تارانتینو را نیز درآورده بود. اوج بیکیفیتی جلوههای بصری را میتوان در سکانس مبارزه نئو با نسخههای متعددی از مامور اسمیت مشاهده کرد که به حدی فاجعهآمیز به تصویر کشیده شده بودند که گویی در حال تماشایی مبارزهای از یک بازی ویدیویی هستیم!
فیلم Air Force One (نیرو هوایی یکم) محصول سال ۱۹۹۷
فیلم جذاب و تماشایی Air Force One که میزبان تقابل هریسون فورد و گری اولدمن میباشد، در زمان خود به حدی هیجانانگیز بود که این روزها در سینمای هالیوود شدیداً میتوان کمبود چنین آثاری را احساس کرد.
در این فیلم هریسون فورد ایفای نقش رئیس جمهور کشور ایالات متحده آمریکا را بر عهده داشته که در هواپیما مورد سوء قصد گروهی جنایتکار به رهبری گری اولدمن قرار میگیرد و برای بقا، بازی مرگ و زندگی هیجانانگیزی را تجربه میکند. در حالی که کلیت فیلم Air Force One سراسر هیجان و تنش و اضطراب را در وجود مخاطب ایجاد میکند اما سکانس سقوط هواپیمای آن به حدی مبتذل و فاجعهآمیز ساخته شده که قطعاً خنده شما را به همراه خواهد داشت. سکانس سقوطی که تمام جذابیت و لذتی که Air Force One پیشتر مهیا کرده بود را در مقابل دیدگاه مخاطب به اتفاقی پوچ با جلوههای بصری بسیار زشت تبدیل میکند.
فیلم The Mummy Returns (بازگشت مومیایی) محصول سال ۲۰۰۱
۳ گانه مومیایی برندن فریزر به حدی جذاب و جادویی بود که هالیوود نه تنها در تکرار موفقیتهای آن ناکام مانده، بلکه حتی جرأت ادامه دادن آن را نیز نداشته و یکی از بهترین آثار فانتزی و اکشن تاریخ سینما به حال خود رها شده است.
این فرنچایز حول محور خانوادهای ماجراجو و باستانشناس جریان داشت که به سراغ مومیایی مرموزی در کشور مصر رفته و در هر فیلم مجبور میشوند تا با تهدیدات ماورایی مومیاییهای زنده شده دست و پنجه نرم نمایند. در حالی که هر یک از فیلمهای این ۳ گانه به خودی خود جذاب، سرگرمکننده و هیجانانگیز جلوه کردهاند اما فیلم دوم با عنوان The Mummy Returns که از قضا با بودجه هنگفت ۹۸ میلیون دلار تولید شده بود، سکانس را با خود به همراه داشت که حتی دوئین جانسون نیز با گذشت این همه سال از به یاد آوردن آن احساس شرم میکند. در سکانس پایانی The Mummy Returns شاهد حضور پادشاه عقرب در قامت شرور نهایی بودیم که از صورت دوئین جانسون (که ایفای نقش همین شخصیت را در فیلمهای پادشاه عقرب بر عهده داشت) اسکن کرده بود. با این حال جلوههای کامپیوتری این شرور ماورایی به حدی مبتدیانه و خندهدار به تصویر کشیده شده بود که به هیچ عنوان مخاطبینش را راضی از سالنهای سینما خارج نکرد و خاطرهای تلخ و زشت را برایشان به یادگذار گذاشت.
آیا فیلم سرگرمکننده دیگری را نیز سراغ دارید که از جلوههای کامپیوتری و بصری فاجعهآمیزی رنج برده باشند؟ به عقیده شما دلیل افت کیفیت جلوههای بصری آثار هالیوودی طی سالهای اخیر با وجود پیشرفت تکنولوژی در این زمینه، چه بوده است؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.
منبع: کولایدر
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- ظاهراً تریلر معرفی Intergalactic: The Heretic Prophet به تاریخ عرضه آن اشاره دارد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
نظرات
نقل قول : “The Hobbit: An Unexpected Journey در سال ۲۰۱۲ کار خود را آغاز کردند، به سبب بهره گیری از تکنولوژی فیلمبرداری ۴۸ فریم در ثانیه (برخلاف شیوه سنتی ۲۴ فریم) ”
اسماعیل این استاندارد ۲۴ فریم از کجا اومده
چرا ۲۴ ولی ۳۰ نه ؟
اگه ۶۰ فریم بسازن بهتر نیست یا ۱۲۰ فریم 🤔
اگه کارگردان بودم اولین فیلم ۱۲۰ فریم تاریخ جهان میساختم و اسم خودم تو تاریخ جادوانه میکردم
همه هم از رو کنجکاوی نگاه میکردن رکورد فروش رو هم میزدم
چرا ۲۴ ولی ۳۰ نه؟
این حرفی که زدی فریم پرستیه 🗿
اچ ممد عو عو تو که خیلی ادعات میشه جدی نمیدونی اولین بار کی ب ذهنش رسید فیلما باید ۲۴ فریم باشن 🤔
از ۲۴ فریم تا ۶۰ برای پخش زنده مسابقه ها یا لحظاتی مثل خندیدن و فوت کردن شمع کاربرد داره بیشتر از اون هم برای صحنه های اسلوموشن مثل شلیک گلوله و کمتر از ۲۴ هم برای ثبت صحنه های کم تحرک و فست موشن کاربرد داره و تا جایی که میدونم فکر نکنم کسی از اول اینو تعیین کرده باشه که فیلما حتما ۲۴ باشن صرفا چون ۲۴ فریم حداقل فریمی هست که چشم توش قادر به تفکیک تصویر ها نیست فیلم رو ۲۴ فریم میگیرن و اینم بگم اگه طرف نخواد فیلم رو اسلوموشن کنه یا… نیازی به فریم بالاتر نداره چون فقط باعث زیاد شدن حجم فیلم میشن
میدونی چقدر سخته
برا نوب های مث تو اره سخته
من هاردکورم 🗿🚬
فیلمی هم که میساختم داستانش
دنیای موازی قاطی پاطی میکرد
کریتوس ، دانته ، سفیروث سر از یک دنیا در میاوردن و برای شکست دادن یک ویلن خیلی قوی باهم متحد و داداشی میشدن و ب جنگش میرفتن
خیلی باحال میشد مگه نه ؟
ایشالا که همچین فیلمی رو میسازی البته نه تو این دنیا بلکه تو جهنم 😂
برات آرزوی موفقیت میکنم 👍🏻
یکم سطح مانتاق فیلم رو بیار پایین کمرم شکست
بعد تو یه مبارزه سخت برابر سه تاشون شکست میخوردن و نفله میشدن و در حالی که دیگه هیچ امیدی نیست
یدفعه تانوس با یه صحنه حماسی میومد و با گفتن جمله ی ” هنوز بازی تموم نشده ” و کمکشون میکرد و پیروز میشدن
چه داستانی نوشتم پسر شاهکار
نویسنده های هالیوود یکم از خلاقیت و نبوغ منو داشتن دنیا گلستان میشد
😐😐😐😐
حدس بزن اون ویلنی که قرار دهن اینارو سرویس کنه کیه ؟
اگه بگم درود میفرستی بهم
عمرا بتونید حدس بزنید
تازه کاملا هم همشون حریفه
اسفندیار روئین تن از شاهنامه فرودسی
بازیگر اورلاندو بلوم سبک جنگدینش هم تو هر دست یک شمشیر یعنی با دو تا شمشیر
تانوس هم با سنگ زمان تمام اینده های ممکن میدید تو یکیش اتفاقی ب چشم هاش اسیب میرسید و متوجه شد نقطه ضعفش چشماشه و تونستن شکست بدن
میگن اطرافیان افراد باهوش همیشه در عذاب هستن
چون نمیتونن پا به پای فردی با ای کیو بالا حرکت کنن
این مشکل درمورد دور و بری های شما هم صدق میکنه استاد؟
نه کاملا برعکس
اون شخص باید برا اینکه بتونه با بقیه ارتباط بگیره سطح اگاهیش تا حد اونا بیاره پایین و مث احمق ها رفتار کنه
وا مصیبتا
بعید میدونم چنین فردی ۳۲ سالش باشه …
سن یه عدده
🤷💸🔥🔥🔥
کمرم شکست
تو هر دست یه شمشیر یعنی دوتا شمشیر؟! پشمام چه نبوغی چه ذکاوتی!!! گور بابای اسپیلبرگ خودت بسازش😳😜😂
دنیای فیلم و سریال با دنیای بازی فرق میکنه که بگی هر چی فریم باشه بهتره اکثر ویدیوهایی که تو یوتیوب هست و ۶۰ فریم هستن رو آدم نگاه میکنه سرگیجه میگیره
۲۴ فریم ایده آل سینماست از همون قدیم چون به این شکل بوده، چشم بیننده عادت کرده. تو این نرخ فریم بیننده درک بهتری از فیلم داره.
خود من با دیدن فیلم های هابیت کمی چشمم اذیت میشد
قبلا فیلم ها روی نوار های حلقه ای ضبط میشدن اونهم به صورت قاب عکس های پیاپی و از اونجایی که مثل الان فناوری پیشرفته نبود و مجبور بودن برای نمایش فیلم با دست اونو بچرخونن اکثرا خوب در نمی اومد پس توماس ادیسون با استفاده از فرمول های ریاضی فهمید که ۱۷ فریم یا قاب در ثانیه باعث میشه انسان تصاویر رو به صورت پیوسته و نه چندتا عکس ببینه،ولی از اون جایی که کار با ۱۷ فریم سخت بود ۲۴ انتخاب شد چون مضربی از ۲ و ۳ و ۶ بود و کار پخش و ادیت راحت میشد
اما الان دیگه واقعا بخاطر راحتی چشم محاطبه
نمیدونم تو هم اینطور شدی یا نه وولی من ویدئو های شت فریم و سی فریم هم که تو یوتوب میبینم یعضی وقت ها سرگیجه میگیرم اما عجیبه که تو بازی ها این اتفاق برا نمیوفته
البته از مخاطب فوق-نوبی مثل تو که بجزء سریال ترکیه ایی چیز دیگه ایی ندیده و اطلاعات سینمائیش در حد کودک ۵ ساله است توقع آگاهی زیادی نمیشه داشت.
…
فقط بدون که فیلم Billy Lynn’s Long Halftime Walk 2016 به کارگردانی “آنگ لی” اولین فیلم داستانی سینمایی در تاریخ سینما هست که با نرخ فریم ۱۲۰ فریم-در-ثانیه ساخته شده و همینطور فیلم Gemini Man 2019 با بازی ویل اسمیت باز به کارگردانی “آنگ لی” دومین فیلم ساخته شده با نرخ فریم ۱۲۰ fps هست.
…
فیلمهای Titanic 1997 و Avatar 2009 و Avatar: The Way of Water 2022 به کارگردانی “جیمز کامرون” هم با نرخ فریم ۴۸ fps ساخته شدن.
شما بیوگرافی این دوست عزیز و گلمون رو بخون
و بهش حق بده این فیلم و سزیال هارو ببینه
علت اصلی ۲۴ فریم چفم و مغزی هستش که عادت به تماشای فریم بالاتر رو نداره فیلم و یا سریال ! قشر گیمر مغزش به مرور عادت کرده و عکاسها و فیلمبردارها با این موضوع مشکلی ندارن ولی عده زیادی از مردم دچار گیجی بی حالی غش و … میشن و دیدنش برای همه امکان پإیر نیست !
دلیلش پدید اومدن افکتی به اسم موشن بلار هست که در فیلم های ۲۴ فریم وجود داره ولی در ۳۰ فریم که فرمت تلویزیونی هست وجود نداره به همین دلیل برنامه های تلویزیونی تصویر صاف تری ارائه میدن.
اون ۳۰ فریم تلویزیون قضیه اش با ۲۴ فریم-در-ثانیه فیلمهای سینمایی فرق داره.
…
توضیحش خیلی طولانی هست. ولی همینو بدون که:
30 فریم برای پخش NTSC هست که تو کشورهایی مثل آمریکا و ژاپن به دلیل اینکه برق خانگیشون ۱۲۰ ولت و فرکانس ۶۰ هرتز هست برای نمایش ۲۴ فریم بدون مشکل در سیستم تلویزیونی بصورت تفکیک هر فریم به دو field بالا و پایین طبق محاسباتی به ۳۰ fps سیستم NTSC تبدیل میشه. درحالیکه برای پخش تلویزیونی در کشورهایی مثل ایران و اروپا که برق خانگیشون ۲۲۰ ولت در فرکانس ۵۰ هرتز هست، برای نمایش ۲۴ فریم از سیستم PAL که نرخ فریم ۲۵ fps داره استفاده میشه.
…
برای دریافت اطلاعت کافی از نرخ فریم در سینما و تلویزیون ویدیوی زیر رو تماشا کن:
B2n.ir/cineiq31
خیلی خیلی ممنون از راهنماییت و توضیحاتت دوست عزیز🙏
ویدیو هم عالی بود👌
یکی از بزرگ ترین دلیل هایی که فریم رو بالا نمیبرن به خاطر اینکه اشتباهات بیشتر تو چشم میاد ، مثل بازی نیست که همه چیز رو بشه کنترل کرد و با دست ساخت ، تو دنیای واقعی هزاران اتفاق مختلف ممکنه تو طول ساخت محصول بیوفته که خیلی ها نتونن ببیننش که تو همین فیلم های این لیست هم سوتی هایی داشتیم
حالا فکرشو بکن بخوان ۶۰ فریم یا ۱۲۰ فریم بسازن
احساس میکنم فلش حتی اگه جلوه های ویژه خوبی هم می داشت، بازم اونقد اثر خوبی نمیشد
نولان : نه بابا اینا مسخرس فقط باید ادم کشت
خدانکنه نولان بخواد فیلم در مورد زامبی ها بسازه
یه فیلم دیدم اسمش end of days بود یک سمی بود
ترکیب فیلم ترسناک با مکس پین
جلوه های ویژس افتضاح بود ولی خو واسه یه بار دیدن بد نبود
بنظر من جلوه ویژه فقط فیلم Terminator 2 بخاطر اینکه سال ۱۹۹۱ بود !!!!!
زاویه دوربینش خیلی ناب بود
جلوه های ویژه ترمیناتور ۲ رو داری با اینا مقایسه میکنی ؟
مرد حسابی جلوه های ویژه اون فیلم بعد گذشت سی سال هنوز از خیلی فیلمای امروزه جلوتره چی میگی واسه خودت اصلا دیدی فیلمش رو ؟
اشتباه فهمیدم کامنت رو از فیلم تعریف کردی فکر کردم داری میگی جلوه های ویژه اش بده ولی چون این همه نوشتم زورم میاد پاک کنم پس ….
🗿
جلوه های ویژه هابیت افتضاح و فاجعه بار بود ؟ 🤨
الآن ماتریکس ۲ جلوه های ویژه اش فاجعه بود!!!!!
…
سه گانه ماتریکس چه در زمان خودش و چه الآن جلوه های ویژه اش جزء بهتریناست.
دقیقا
شاید بخاطر اون سکانس مبارزه نیو با اسمیت ها هست که یه صحنه بخصوص که میرن هوا، فیک و انیمیشنی بودن شخصیت ها کاملا واضح هست! بعلاوه ۲ و ۳ خیلی نسبت به ۱ که حداقل مبارزاتش پرکتیکال تر بود، cgi محور شدن ولی خب این مسائل تو اون سالها خیلی شایع بود و ماتریکس زمان خودش واقعا خوب بود.
با نصف مورد های مقاله موافق نیستم
مخصوصاً هابیت ها که نسبت به زمان عرضه شون خیلی خوب بودن
البته همین الانم خوبن ولی اگر چشم تیزی داشته باشید گهگاهی تو ذوق میزنه
لیست خوب و معمولی ای بود
یسری ها مثل ماتریکس واسه بیست سال پیشه و میشه ارفاق کرد بهشون
هابیت واقعا جلوه های ویژه خوبی داشت
فاجعه مناسب فیلمی مثل مومیایی هستش
ولی همین که راک رو وارد سینما کرد ارزش منده
اون سکانس شاه عقرب هنوز کابوس منه …
نه از لحاظ ترسناک بودن ؛ از لحاظ فاجعه بودن جلوههای کامپیوتریش …
هر وقت خوابش رو میبینم ، راک بهم میگه : اوج ذلت و خواری و بدبختی سینما رو ببین ( فقط هم همون سکانس )
فلش: انفجار🤝☕
بهترین جلو های ویژه فقط نسخه آفریقایی فیلم اسپایدرمن
فلش؟ سرگرم کننده؟
بازگشت مومیایی فاجعه اس! 🤯
به نظر من در مورد فیلمهای قبل از سال ۲۰۱۰ نباید توقع زیاد داشت تکنولوژی تو اون سال ها در این حد بود معمولا جلوه های ویژه کامپیوتری بهتر از این نمیشد دلیل این که ارباب حلقه ها بی نظیر بود چون بیشتر از گریم و سازه های مینیاتوری استفاده می شد تا جلوه های کامپیوتری
ممنون از مقاله. اگرچه با بعضی موارد مثل ماتریکس (در زمان خودش) خیلی موافق نیستم.
فقط یک سوال:
این که ناکامی جلوه های ویژه ی هابیت رو به بهره گیری از تکنولوژی فیلمبرداری ۴۸ فریم در ثانیه ربطش دادین منبع خاصی داره؟! چون حداقل با دانشی که من از جلوه های ویژه دارم، ارتباط این دو مورد رو درک نمی کنم!
تا اونجایی که من اطلاع داشتم، رمز موفقیت سه گانه ی ارباب حلقه ها در استفاده ی درست و بجا از جلوه های ویژه و ترکیب به موقع اون با تکنیک های کلاسیک جلوه های سینماییه. و بخشی از عدم موفقیت هابیت در این زمینه هم به تلاش برای CG کردن کل جلوه های ویژه بوده که در زمان خودش، بعضا خیلی جواب نداده!
البته نمی گم این کل ماجراست، ولی با منطقی که شما گفتین، تماشای این فیلم در ۲۴ فریم باید مشکل رو حل کنه!!
البته حرفمو در مورد Matrix پس می گیرم! خط آخر متنش یادآور همه چیز بود! 😅
ضمنا یه نکته ی عجیب! من نه تنها با تیک آبی پیغامم در انتظار تاییده، بلکه حتی پاسخ پیغام خودم رو هم نمی تونم بدم و باید صبر کنم تا تایید شه! قبلا اینجوری نبود! 🤔
هعی وفتی ماتریکس کنار فلش میبینم متاسف میشم
شما فقط سال ساخت این ۲ اثر ببین
همین الان جلوه های ویژه ماتریکس از ۱۰۰ تا اثر الانی بهتره
فلش ☠☠سرگرم کننده/=
خواهران واچوقسکی! هیچوقت عادی نمیشه!
تاثیر زن شدن واچوفسکی رو توی فیلم افتضاح چهارم دیدیم یهو فیلم علمی تخیلی تبدیل به عاشقانه کمدی شد
انگار که نئو و ترینیتی عشق شون از رو پاراگون لاو! بری الن و ایریس عووق وست الن سریال فلش کپی کرده بود
انقلاب توی جلوه های ویژه از ارباب حلقه ها شروع شد اونم تا مدتها اختصاص خود شرکت سازنده بود فیلمای ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۳ یا ۴ طبیعیه زیاد جلو هاشون به چشم نیاد
فک می کنم یه اشتباهی در ترجمه عنوان شده باشه. کدوم یک از این فیلما جلوه های ویژه شون فاجعه آمیز بود؟ نهایتش به اون عالی ای که انتظار می رفت نبود. جلوه های ویژه هابیت خیلی بالاتر از ارباب حلقه هاست. کافیه الان هر دو فیلم رو نگاه کنین. جلوه های ویژه ماتریکس ۲ که خارق العاده بود. مثل این می مونه یه نفر یه مقاله بنویسه با ای عنوان: ” بدترین فوتبالیست های تاریخ” بعد لیونل مسی و رونالدو رو هم توی لیست بزاره. واقعا از اون مقاله های عجیبه این مقاله…
جلوه های ویژه گالوم تو ارباب حلقه ها از خیلی از فیلمای امروزی بهتره بعد میگی هابیت جلوه های ویژهش بهتر از ارباب حلقه هاس؟؟؟؟؟
پ ن: حساب کاربری ساختم فقط برای اینکه این کامنتو حواب بدم🤣😵
حالا درسته که جلوه های ویژه هابیت در حد ارباب حلقه ها نبود ولی دیگه لفظ فاجعه برای اون زیاده روی هست
در مورد ماتریکس کاملا کوافقم صحنه مبارزه خودش به تنهایی خیلی حرف برای گفتن داره البته از لحاظ اکشن ولی تو اون صحنه فقط ۸ نفرشون واقعی ان و چهره هاشون هم با هم متفاوته که مثلا قرار بوده همه شون یه نفر باشن ولی تو صحنه نهای تفاوت شون کاملا مشخصه نیازی هم نیست خیلی روش زوم کنین تا متوجه بشین خیلی واضحه. 🤣🤣
خداییش تو نقد کردنو بزار کنار،هرچی که خودت خوشت بیاد یعنی یه اثر خوب و از فیلم یا بازی هم که بدت بیاد یعنی اون اثر بد،نویسنده و نقد کننده قطعا یا یه بچه هست یا فهم پایینی نسبت به اثار ویدئویی(چه بازی چه فیلم) داره
ماتریکس خیلی جلوه های ویژه خرابی داشت
فلش حتی سرگرم کننده هم نیست