توسعهدهندگان Baldur’s Gate 3 نگران بودند که بازی به خاطر باگهایش نمرات ۶/۱۰ دریافت کند
Baldur’s Gate 3 تعریف یک بازی تحسین شدۀ جهانی است. حتی اگر موارد عجیب و غریبی وجود داشته باشد، اکثریت قریب به اتفاق نظرات منتقدان و بازیکنان بسیار مثبت هستند.
با این حال، قبل از برداشته شدن تحریم انتشار نقدها و نمرات، استودیوی لاریان (Larian Studios) نگران بود که این بازی به دلیل اشکالات و باگهایش، نقدهای متوسطی را از سوی منتقدان دریافت کند.
طی مصاحبهای در کانال یوتیوب Dungeons & Dragons، بنیانگذار و مدیرعامل استودیوی لاریان، سوئن وینک (Swen Vincke)، گفت که توسعهدهندگان انتظار چنین واکنش خیرهکنندهای را نسبت به Baldur’s Gate 3 نداشتند. وینک:
ما نگران بودیم که بازی نمرات ۶/۱۰ و ۷/۱۰ بگیرد. گمان میکردیم یک باگ رخ خواهد داد و همهچیز را خراب خواهد کرد. میدانستیم که محتوای بازی بسیار خوب است، اما با این حال چنین ذهنیتی داشتیم.
این عنوان یک بازی بسیار بزرگ بوده و میدانستیم که ممکن است همهچیز به درستی پیش نرود، بنابراین ما انتظار نداشتیم که داستانمان با Baldur’s Gate 3 به این خوبی رقم بخورد و بازیکنان چنین واکنش شدید و مثبتی به آن نشان دهند.
نظر شما در این باره چیست؟
منبع: gamesradar
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
- این ۱۵ ویژگی منحصر به فرد GTA 6 را به یک تجربه خیرهکننده تبدیل خواهند کرد
نظرات
اینقدر محتوا و داستان و شخصیت پردازی قوی بود که به خودت میگفتی باگ کیلو چند
پس سایبر چرا کم شد
سایبر باگ هاش جوری بود که تجربه رو مختل می کرد یعنی روی گیم پلی و بازی تاثیر میزاشت و جوری نبود که منتقد ها چشم پوشی کنند اما بالدرز گیت باگ هاش مثل سایبر نیست و تجربه رو از این رو به اون رو نمی کنه مثل یه بازی عادی هم با دو سه تا آپدیت حل میشه.
چون قوی نبود
سایبر علاوه بر باگ کلی کات کانتنت داشت
و همینطور دروغ گفتن ک نسخه کنسولای نسل ۸ عالیه
بخدا تجربه من روز نسل هشت نسبتا روون بود از نسخه های اولیه بازی خیلی کم افت فریم داشتم
من خیلی خرشانسم یا یه چیز دیگس
بالدر گیت باگ هاش مثل بازی های یوبی سافته مثلا شاید دست کاراکتر بره تو دیوار بعد گیر کنه
ولی سایبر پانک اون اولا غیر قابل بازی بود
شاهکاره این بازی سونی عجب استراتژی پیاده کرد که همزمان با ترشفیلد برای جعبه اینو برای فنای پلی استیشن منتشر کرد بت متای ۹۷
و یه مورد دیگم عظمت این بازی کاری کرد سطح انتظارات منتقدا.از استارفیلد بالا بره و نتونه موفق بشه
همین الان بازیکنان همزمان بالدورز گیت ۳ تو استیم از آل تایم پیک یا نقطه اوج بازیکنان استارفیلد بیشتره(شاهکار واقعی)
واقعا دست مریزاد سونی
سونی هیچ نقشی در ساخت و انتشار این بازی نداشته.
اوووف
بروتالیتی
داداش داره مسخره سونی فن ها میکنه , یعنی این رو نفهمیدین
ولی انحصاری کنسولیه در حال حاظر
انحصاری کنسولی….
یه ماه دیگه از انحصاری خرکی درمیاد
“شاهکاره این بازی سونی عجب استراتژی پیاده کرد که همزمان با ترشفیلد برای جعبه اینو برای فنای پلی استیشن منتشر کرد با متای ۹۷”
کم چرت و پرت بگو، رسما داری بازیو میزنی به اسم سونی چی میگی واسه خودت؟!
اره مثل فروش ارلی اکسس صد دلاریه بیشتر از تمام بازی های یه بار مصرف رو هم تو استیم
ترول نیستم ولی جواب ترول رو باید با ترول داد
نیازی به جواب نیس اسمت رو خودته
سونی والا یه گوشه نشسته بوده ماستش رو میخورده اینا اومدن پورت کردن رو پی اس همین از اول قرار نبود انحصاری شرکت دیگری باشه بعدم وقتی استارفیلد رو تجربه نکردی درباره اش نظر نده هر چند عظمت استارفیلد به مغز شما سونی فن بوی ها نمیرسه
اولا هر دو بازی طرفدارای خودشو داره و تو نوع خودشون عالی اند دوما هیچ ربطی به سونی نداره و عمده طرفدار این سبک رو pc هست و به خاطر همین دیر رو ps5 اومد هم واسه بهینه سازی رو کنسول هم اینکه مال پی سی از دو سال پیش تو ارلی اکسس بود . برا ایکس باکس هم میاد تا آخر سال.
خب اگه اینقدر حرص میخوری از استارفیلد برو ی کنسول اجاره کن بازی کن ، حرص نخور عزیز دلم برات میسوزه 😢😢😢
پلتفرم اصلی بازی رو پی سی هستش 😅😅😅
بالدرز گیت۲ یا ۳ ماه دیگه برای ایکس باکس میاد. این یعنی کسایی ک ایکس باکس دارن تو سال ۲۰۲۳ میتونن ۲ تا از بهترین rpg های تاریخ رو تجربه کنن. حالا این وسط تو چرا خوشحالی من نمی فهمم!!!
تا اون موقع انحصاری پلی استیشن حساب میشه
امیدوارم منظورت بهترین آر پی جی های تاریخ استارفیلد هم نباشه چون جز ۱۰ تای تاریخ هم قرار نمیگیره با متای ۸۵ و یوزر زرد
افکار خودتو به عنوان فکت صادر نکن
حالت خوبه داداش؟
ادم باید چقد فن بوی و هیتر باشه که اسم پروفایلشو برای مسخره کردن یه کنسول دیگه بذاره چند سالتونه شماها مطمعنم کمتر از ۲۰ سالتونه
حداکثر ۱۲ سالشه
شما خیلی دکل دکل میکردین چرا الان به این روز افتادین؟ دستکم از بازی خود سونی مایه بذار که بگیم فن بویی نه هیتر، تازه خوبه استارفیلد احتمال گوتی شدنش تقریبا منتفیه؟
پروفت استارفیلد باشه بعد بازی رو مسخره کنی XD
البته یه نا مردی کردن کد بازیو دیر به منتقدا دادن که به اکت های آخر نرسن که بیشتر باگ داره : D
یعنی فقط سایبر گناه کرده بود برای باگ ازش نمره کسر شد
داداش اصلا سایبر با باگایی که داشت قابل بازی کردن نبود یعنی اصلا اون شکلی نبود که بشه باگای بازی رو ازشون چشم پوشی کرد
بی ادعا اومدی بهترین بازی سالو تحویل دادی رفتی
از موقعی که رو ps5 منتشرشده ۲ تا آپدیت دادن اولی ۱ گیگ خورده ایی و دومی هم حدودا ۹۰۰ مگابایت که حتی بازی روانتر هم شده و حجم بازی به ۱۱۰ گیگ رسیده و خود محتوای بازی هم مخاطب رو انگشت به دهان میزاره
.
نمرات ۶ و ۷ منتقد ها ظاهرا خیلی برای بازیسازان مهم هست هر چقدر ما گیمرا بخوایم کم اهمیت بدونیم اما برای بازیسازان مهم هست اینکه بدونن نتیجه زحمتی که کشیدن چطور نقد میشه و چقدر منصفانه و صد البته حرفه ایی با بازی برخورد میشه ………
ولی استودیو های بزرگ بخش یوزر رو مهم تر میدونن
هیشکی به یوزر اسکور متاکریتیک اهمیت نمیده
کی به یوزر اسکور اهمیت میده؟
همین الان یوزر اسکور استارفیلد ۶ و خورده ایه
چنتا فشاری رفتن نمره پایین دادن
سر لست ۲ تو چند ساعت اول عرضه ۱۶۰۰ تا کامنت متن دار نوشته شد که نمره پایین داده بودن
۱۶۰۰ تا می اومده کی رفته
اصلا بگیم همشون بازی رو هم خریده بودن
شما تو ۶ ساعت چجوری بازی ۲۰ ساعته رو تموم کردین؟
ببین فشار چه کارا که با ادم نمیکنه😂
سر استارفیلدم گفتم اینا نه خریده شدن ، نه ایلومیناتی داره کنترلشون میکنه نه…
اینا صرفا روانین و مشکل روحی دارن
من منظورم گیمای مولتی بود استار یا لست بحث جداست
اتفاقا عالیه منتقدا و گیمرا به صنعت شکل میدن، بازی RPG با حجم چرا باید ساخته بشه، بازیساز باید بازی سینمایی شش ساعت تا نهایت ۱۵ ساعت بسازه، سطح سختی در حدی که یه شامپانزه بتونه تو اولین تلاش تمومش کنه، کارگردانی و داستان بازی چیزیه که مهمه اگه موسیقی هم خوب باشه که چه بهتر
“بازی RPG با حجم چرا باید ساخته بشه”
بازی RPG عظیم اگه عین آدم ساخته بشه هم منتقدا ۱۰/۱۰ ردیف می کنن هم گیمرا استقبال می کنن. مثال: Elden Ring با متای ۹۶ و ۲۰ میلیون نسخه فروش. یا همین Baldur’s Gate 3.
“بازیساز باید بازی سینمایی شش ساعت تا نهایت ۱۵ ساعت بسازه”
بازی سینمایی ۶ ساعته The Order 1886 که بودجه کهکشانی داشت سال ۲۰۱۵ اومد و منتقدا و گیمرا طوری کوبیدنش زمین که استودیوش منحل شد. (متای ۶۰ و فروشی که حتی بودجه ساخت رو جبران نکرد)
اگه می بینی بازی سینماتیک متای ۹۳ و ۹۴ می گیره قطعاً حرفی برا گفتن داره.
“سطح سختی در حدی که یه شامپانزه بتونه تو اولین تلاش تمومش کنه”
سطح سختی بازی یه ویژگی دسترسی پذیری محسوب میشه و سازنده تشخیص میده که درجه سختی بذاره یا خیر. بازم اینجا میشه الدن رینگ رو مثال زد به عنوان بازی سختی که هم گیمر و هم منتقد ازش راضی بودن. البته خیلی کم پیش میاد منتقد از درجه سختی حرف بزنه.
“کارگردانی و داستان بازی چیزیه که مهمه اگه موسیقی هم خوب باشه که چه بهتر”
منتقدا نشون دادن که مهم ترین چیز براشون گیمپلی و لول دیزاینه. مطمئن باش اگه همه چیز هم بی نقص باشه و گیمپلی ضعیف، به نمره ضربه می زنه. مثلاً Death Stranding و The Order 1886 که تو باقی بخش ها شاهکار بودن ولی گیمپلیشون لنگ می زد و نمرات چندان خوبی نداشتن.
اون بازی متاسفانه تو مدت ۶ ساعتهاش نتونست یه داستان حتی کمابیش منطقی رو تعریف کنه و بازی جز گرافیک چیز قابل توجهی نداشت، در مورد death stranding هم متای ۸۵ گرفت، نمیدونم شما چه انتظاری داشتی ولی بازی که از یه گیم موبایلی گیمپلی ضعیفتری داره بیشتر از این هم میشد بهش نمره داد که ندادن؟ الان شما خودت به عنوان یه سونی فن، ارزش دث استرندینگ به عنوان یه بازی در حد و اندازههای گوست آف سوشیماست؟ و اینکه نه برادر نمیگم بازی سینمایی بده میگم خیلی راحتتر نمره میگیره، برای مثال a plague tale علی رغم گیمپلی بدش و اسم خاصی هم پشت بازی نبوده گرافیک هم متوسط به بالا بوده راحت یه ۸۳ تمیز گرفته، بیشتر از days gone، بیشتر God of war ascension و …
در مورد الدن رینگ، الدن رینگ داره نتیجه بی مهری منتقدا به سهگانه شاهکار دارک سولز رو میخوره که انقدر حمایت گیمرا پشت استدیو هست که از تمام نقاط ضعف الدن رینگ چشمپوشی کردن، منتقدا از الدن رینگ راضی بودن چون واضحا میدونستن با چی طرفن، جرأت اعتراض به سختی بازی رو هم نداشتن، ولی همین منتقدا سر دارک سولز(ها) رو سر همین مسئله سختی بریدن
تمام نقاط ضعف الدن رینگ چیا هستن ؟میشه بگین.
از نقاط ضعف الدن رینگ میشه به هوش مصنوعی بسیار پایین انمیها(در مورد اکثر انمیها قابل توجیهه ولی در مورد NPCها و باسها نه) و گرافیک فنی ضعیف و آنبالانس بودن برخی اسلحهها و برخی بیلدها، revenant و royal revenant (ضعف صرفا نسبت به فقط یه دسته اسپل که برای اکثر بیلدها دست کم سه تا stat باید سرمایهگذاری کنن، یه ضعف ساختاریه) دانجنهای بازی تکراریه و حتی برای دفعه اول هم لذت بخش نیست باسهایی که بارها تکرار میشه حتی اگه فقط مراحل اجباری رو بری، بالانس نبودن برخی از مهمترین باسها مثلا مالنیا، اهمیت دادن بیشازحد به خط داستانی مالنیا که دهها برابر بقیه quest lineها روش کار شده و در عین حال روایتش ناقص و ضعیف هست و دلایلی بسیار کودکانه داره، چه در آغازش چه در دیدش برای آینده و اینا تازه چیزایی هست که تو پنج دقیقه به ذهنم رسید
نقاط قوت The Order 1886 طبق تجربه خودم:
+ گرافیک فنی بی نظیر
+ گرافیک هنری
+ محیط پردازی فوقالعاده
+ طراحی سلاح ها
+ سیستم کاورگیری روون
+ عملکرد فنی بی نقص
+ موسیقی های زیبا
+ صداگذاری فوق العاده
+ گان پلی لذت بخش
+ اجرای بازیگرا
+ شخصیت های خفن
با همه اینا اما به خاطر همون ۶ ساعته بودنش و بیش از حد سینماتیک بودن و لول دیزاین ضعیف و سطحی متای ۶۰ گرفت که این اهمیت بالای گیمپلی و لول دیزاین رو برا منتقدا نشون میده. دث استرندینگ متای ۸۲ گرفت که این نمره برا سطح استاندارد سونی درجه ۳ محسوب میشه و نمره بالایی هم نیست.
من خودم به همه چیز به یک اندازه اهمیت میدم و از اوردر و دث هم لذت بردم ولی الان بحث سلیقه من نیست، بحث نحوه نقد کردن توسط منتقده که یه چیز مشخصیه.
البته استثنا هم داریم ممکنه بازی ها کمتر با بیشتر از حقشون بگیرن مثل همون گوست اف سوشیما که به نظرم حتی از GoW 2018 هم بهتره.
بازی سینماتیک اگه یه روایت منسجم+گیمپلی خوب ارائه بده و به اهدافش برسه راحت نمره بالا می گیره. اما این فقط گفتنش راحته، همونقدر که بازی RPG و جهان باز نیرو و بودجه و زحمت داره بازی خطی و سینماتیک هم زحمت داره. (لست۲ حدود ۲۰۰ میلیون بودجه ساخت داشته و ۲۰۰۰ نفر روش کار کردن به مدت ۶ سال)
بی مهری منتقدا به دارک سولز؟! فکر نمی کنم متای ۸۹ و ۹۱ بی مهری محسوب بشه!
برادر من بخشهای مختلف صداگذاری و گرافیک رو هم تقسیم کنی باز همون دو بخشن که گرافیک عالی و نزدیک بینقص بود و صداگذاری خوب و نزدیک عالی بود ولی گانپلیش خوب نبود، داستان از شخصیت پردازی فراتر نمیره و بازی چیز دیگری غیر از این موارد برای عرضه نداره
در مورد دارک سولز یک نمره ۸۹ و ۸۷ و ۸۴ بی مهری به حساب نمیاد؟ یا ۸۹ در مورد دارک سولز ۳؟ از اون بدتر تنها نسخه ای از دارک سولز که نمره بالای ۹۰ گرفته دارک سولز ۲ بدون دیالسی هاش هست که بدترین نسخه دارک سولز بود بدون دیالسیهاش، جالب اینه که بعد از دیالسیها بازی خیلی خیلی بهتر شد ولی نمرهاش اومد پایین، بیمهری از این بیشتر که نه دارک سولز یک نامزد بازی سال شد نه دارک سولز سه؟
اگه بازیت نتونسته نمره بگیره گردن بقیه بازیا ننداز
چرا این منتقدا به ویچر و الدن رینگ نمره بالا دادن؟
اکثر بازیای سینماتیک ۲۰ ساعت به بالا گیم پلی دارن
از بازی خطی چه توقعی داری ؟ میخوای ۶۰ ساعت یه بازی خطی رو طولش بدن؟
بخش گراندد لست ۲ رو بازی کردی؟ میدونی چجوری از هوش مصنوعی برای سخت کردن بازی استفاده کردن ؟
همین منتقدا به ویچر ۲ و دارکسولز قبلش نمره ندادن، میدونی که منتقدا اساسا رو راحتترین حالت سختی بازیها انجام میدن دیگه؟ بیشتر برای حفظ تایم ولی خب …
نمیگم بده هم ساختش راحتتره هم راحتتر نمره میگیره قیمتش هم همونه من اگه بازیساز بودم یه چیز ریز می ساختم که بتونم بی نقص بسازمش
موشن کپچر کردن و اضافه کردن اون همه جزئیات + طراحی گیم پلی و نوشتن یه داستان قوی راحت تر از یه بازی مثل الدن رینگه که هیچ کدوم از این بخشارو نداره؟
الدن رینگ هم داستان و چه بسا که نوشتن داستان الدن رینگ دهها برابر بیشتر از نوشتن یه داستان خطی زمان برده، گیمپلی بهترین آثار سینمایی هم نسبت به آثار نقش آفرینی متوسط به بالا ضعف داره، در واقع برخلاف چیزی که شما فکر میکنین فشرده بودن جزییات تو داستانهای خطی باعث نمیشه بیشتر جزییات داشته باشن، در واقع حتی نسبت به الدن رینگ و اسکایریم جزییات کمتری داره بازی مثل لست علیرغم اینکه این جزییات تو یه گیمپلی ۱۲ ساعته جمع شده
دقیقا نوشتن کدوم بخش داستان الدن رینگ طول میکشه؟
یعنی چی جزئیاتو تو ۱۲ ساعت گذاشته😐
اونی که بازیش خالی از جزئیاته و ۴۰ ساعته جزئیاتش بیشتره؟😐
این حرفای منطقی رو از کجا در میارین؟
فعلا که اکثر rpg ها مشکل گیم پلی دارن
تعداد خیلی کمیشون گیم پلی خیلی خوبی دارن
دقیقا مثل بازیای سینماتیک
تعداد جزئیاتی که تو بازی هایی مثل اسکایریم یا الدن رینگ قرار داره چند صد برابر بیشتر از هر بازی خطی هست ولی چون پراکنده است و غلظت کمی داره به چشم شما نمیاد
دستکم نصف بازیهای RPG گیمپلی قابل قبولی دارن و حتی خیلی وقتا نقطه قوتشونه (از FF بگیر تا OS و …) ولی اکثر بازیای سینمایی گیمپلی نقطه ضعفشونه
داستان الدنرینگ آنقدر طول میکشید که بخشی از لور بازی رو برونسپاری کردن به یه نویسنده بزرگی مثل GRRM
به خاطر این که طول میکشید دادن grr بسازه؟🤣
یا به خاطر این بود که میازاکی نمیخواست خودش یه داستان تحویل بده که هیچ کس نفهمه ؟😂
واقعا ظلم اگر گوتی نشه،ولی خوب اسپایدر من غیرقابل پیشبینی هست.
اتفاقا باگ اگه آزاردهنده نباشه مشکل چندانی نداره گاها بامزه هم هست، بعضی وقتا باگی هست که از پیشروی داستان جلوگیری میکنه، سیو هاتو پاک میکنه یا مجبورت میکنه یه قسمتو دوباره پلی بدی، این چیزا اگه باشه باید نمره کم شه
اکت ۳ خیلی خیلی باگ داره ولی اساسا تجربه ثابت کرده خبرنگاران صنعت گیم از رسیدن به انتهای گیم ناتوانن و اگه مشکلات بازی تو بخش آخر جمع شده باشه اصلا سخنی ازش به میان نمیاد و نمرات میره بالا نمونه بارزش هم فانتوم پین و دیابلو و دث استرندینگ و …
دقیقا استارفیلدم اکت اول بد بود اونطوری شد
مقایسه کنید با استارفیلد که این همه هایپ کرد و حرف زدن ولی این استودیو هیچ ادعایی نداشت حتی فکر میکرد بازیش شکست بخوره ولی یه بازی بهتر تحویل دادن
و پین این ۲ تا تو داری فشار میخوری و با موبایلت کالاف پلی میدی
استارفیلد شاهکار تمام حیاره باید بازیش کنی تا بفهمی چیه من فقط اون دو سه ساعت اولش برام خوب نبود الان واقعا دارم لذت میبرم ازش بتسدا هیچ وقت گیم ار پی جی بد نمیده استارفیلد سر همون دو سه ساعت اولش نمراتش اونجوری شد وگرنه باید الان متای نود پنج شیش داشت اگه اولشو خوب میساختن👍
اکت ۳ بیشتر از ۲ و اکت ۲ بیشتر از ۱
باگ داشت ولی هیچکدوم باگ آزار دهنده نبود یا چیزی که بازیو خراب کنه
فقط چیز عجیب اینه که بعد از پچ دوم که تازه نصب کردم باگ های بیشتری دارم میبینم، چیزایی که قبلن وجود نداشت گرچه اکثرشون ویژوالی و مربوط به کات سین هاس
خودشونم باورشون نشده ابن نمره رو گرفتن اینجاست که معلوم میشه در حق بازیا حق خوری میشه چقدر دیز گان رو الکی کوبیدن با اون جهان وسیع و پرجزعیاتش و گرافیک محشرش واقعا حقشو خوردن و کوبیدنش منتقدهایی که همشون از روی حسادت نمره دادن
بله نباید به متا و نمره توجه کرد تجربه شخصی مهمه.البته بالدرز گیت ۳ نمره حق رو گرفته دو سال تو ارلی اکسس بودبازی داستانش خوبه گیم پلی تو سبک خودش بهترینه انتخاب ها و …. تو همه این ها عالی عمل کرده.
منم امتحان استاتیک رو یادمه وقتی که دادم خیال میکردم ۱۵ یا ۱۶ میشم یا حتی باتوجه به تعریف هایی که از استاده شنیده بودم احتمال میدادم عقده ای بازی در بیاره بندازه
ولی با اینکه ۶۰ درصد کلاس افتاده بودن من ۲۰ شدم
ولی ریاضی ۲ رو خیال میکردم ۲۰ میشم ولی ۱۶ شدم
من که زاویه دوربین از بالا رو نمیتونم بازی کنم، شخصیتمون هم لاله؟
خیلی بی ادعا اومد شد یکی از بهترین بازی ها🤝