پیشنمایش Lies of P؛ در جستوجوی انسانیت
آیا بازی Lies of P میتواند طلسم آثار سولزلایک را بشکند و تجربهای فراتر از یک بازی الهام گرفته از آثار میازاکی را ارائه کند؟
یک دههای میشود که آثار سولزلایک استودیو فرام سافتور، تبدیل به منبع الهام عظیمی برای سازندگان آثار اکشن نقشآفرینی شدهاند و شاهد کلونها و سولزلایکهای الهام گرفتهی متعددی، از سری The Surge گرفته تا Nioh بودهایم. آثار این چنینی، معمولا یا مثل Nioh در سطح بسیار بالایی قرار داشتهاند و یا مانند Lords of the Fallen، با وجود نقاط قوت مختلف، از مشکلات فنی و ساختاری مختلفی رنج میبردهاند و معمولا کمتر شاهد عنوانی کاملا شکست خورده در این ژانر بودهایم.
بازی Lies of P که چیزی کمتر از دو هفته تا زمان انتشارش فاصله داریم، جدیدترین عنوان الهام گرفته از آثار فرام سافتور و میازاکی است که این بار تجربهای هاردکور و سولزلایک را به ورژن متفاوتی از دنیای پدر ژپتو و پینوکیو برده است.
به دنبال انسانیت …
داستان بازی Lies of P، در اواخر قرن هجدهم آغاز میشود. جایی که شهر Krat که محل وقوع اتفاقات بازی است، از شهری زیبا، مدرن، چشمنواز و شاد، تبدیل به شهری مخوف، تاریک و مرگبار میشود که در لا به لای کوچهها، ساختمانها و پشت بامها، خطر کمین کرده است و بوی مرگ، Krat را فرا گرفته است. به نظر میرسد علت نابودی Krat، یک طاعون یا بیماری مشابه مرگبار است که برای جزئیات بیشتر باید بازی را تجربه کنیم.
در این شرایط، ما به عنوان عروسک انساننمای پینوکیو، در ایستگاهی قدیمی بیدار میشویم، بدون آن که از گذشته چیزی بدانیم یا هدف خاصی داشته باشیم. هدف مشخص است، بقا در شهر مرگبار Krat و تلاش برای رسیدن به جواب سوالهای بیشماری که ما به عنوان پینوکیو در ذهن داریم.
داستان بازی، با وجود آن که در نقطهی شروع از حربهی نسبتا تکراری پروتاگونیست فراموشکار و رسیدن به جواب استفاده میکند، اما نسبت به رقبا یک برگ برندهی بزرگ در اختیار دارد. پینوکیو، پدر ژپتو و داستان اصلی. به همین دلیل میتوان امیدوار بود که عنصر تعلیق، به خوبی انگیزهی پیشروی را عمیقتر سازد و بر خلاف تمامی آثار هاردکور و سولزلایک مشابه، داستان صرفا بستری ساده برای رخ دادن وقایع و حوادث نباشد و خود به عنوان بخش مستقل، برای مخاطبان جذاب باشد. هر چند حقیقت این است که آثار این چنینی، هیچگاه داستان محور نبوده و نخواهند بود چرا که تمرکز اصلی سازندگان و علاقهی مخاطبان، مبارزات، باسفایتها، کاوش و موارد این چنینی است تا داستانی عمیق یا متفاوت. با این وجود Lies of P ممکن است در این بخش ساختار شکنی کند.
گیمپلی بازی را میتوان ورژنی نرمتر، روانتر و سریعتر از سری سولز یا آثار مشابه در نظر گرفت. در قالب پینوکیو، سلاحها و ابزارهای مختلفی در اختیار ما قرار دارد و حتی میتوانیم بخشهایی از بدن پینوکیو را تغییر داده و برای سناریوهای خاص، شخصی سازی کنیم. با توجه به تریلرهای بازی و دمو منتشر شده، دشمنان مکانیکی و Automaton، بخش گستردهای از دشمنان و موانع پیش روی شخصیت ما هستند و تم و ساختار شهر Krat نیز حالتی صنعتی، مکانیکی در قالب قرن نوزدهم دارد.
از همان تریلر معرفی، مشخص بود که بازی به شدت از بازی Bloodborne وام گرفته است و از اتمسفر کلی حاکم بر دنیای بازی گرفته تا رابط کاربری آیتمها، شباهتها غیر قابل انکار هستند. اما به شخصه موردی که توجهم را خصوصا در هنگام تجربهی دمو جلب کرد، این بود که چقدر بازی در خلق اتمسفر و هویت به خصوص خود موفق ظاهر شده و صرفا شاهد یک کپیکاری ساده از اثری بزرگ نیستیم. فضای مکانیکی صنعتی بازی در کنار Art Style چشمنواز بازی، منجر به خلق دنیایی جذاب و چشمنواز شدهاند.
بازی Lies of P البته که شباهتهای زیادی با آثار مشابه خود دارد، اما در عین حال سعی کرده موارد عادی را نیز کمی متفاوت پیاده سازی کند. به عنوان مثال بازیابی سلامتی در بازی، با استفاده از Pulse Cells صورت میگیرد و جهت استفاده از این قابلیت، باید با آسیب رساندن مداوم، آن را شارژ کنید که در نوع خود جالب توجه است، هر چند پیش از این آثاری مثل The Surge 2 رویکردی مشابه اتخاذ کرده بودند.
معمولا آثار سولز لایک، در بسیاری از موارد کلی، مثل ارتقاء شخصیت، استفاده از آیتمها، مخفیکاری و موارد مختلف دیگر عملکرد مشابهی دارند و جایی که تفاوت آثار موفق با آثار دیگر در این ژانر مشخص میشود، بیشتر در بخش طراحی ساختاری، لول دیزاین، مبارزات و خصوصا باسفایتها است.
در واقع جذابیت و عمق طراحی باسفایتها و مینیباسفایتها، طراحی چند لایه و متنوع محیط، تنوع دشمنان، سلاحها و روشهای پیشروی و صد البته پیادهسازی مناسب اکتشاف و کاوش، مهمترین المانهای یک اثر سولزلایک به شمار میآیند. حقیقتا حتی با وجود تجربهی دمو، نمیتوانم آن چنان با قاطعیت در مورد بسیاری از مواردی که ذکر کردم صحبت کنم و برای قضاوت دقیق، باید تا هنگام فرصتی بازی صبر کرد.
در پایان، به موارد مهم و نکات کلی در مورد Lies of P خواهم پرداخت:
- به لطف وجود سیستم Humanity Points، برخی اعمال، دیالوگها و تصمیمات پینوکیو، روی پایانبندی و اتفاقات داستان، تاثیر گذار خواهند بود. برای مثال با دروغ گفتن در سناریوهای خاص، Humanity Point دریافت خواهید کرد
- قابلیت Parry کردن در قالب Perfect Guard در بازی حضور دارد که با بلاک کردن در لحظهی برخورد حملات دشمنان، نه تنها حملهی آنها دفع میشود، بلکه میتوانید آنها را Stagger کرده و حتی سلاح آنها را بشکنید و نابود سازید
- حملات Fury Attacks در بازی قابل بلاک یا Parry کردن نیستند.
- بازی قابلیت ترکیب سلاحها و قطعات با یکدیگر برای ساخت و دستیابی به ابزار جدیدتر و پیچیدهتر را فراهم ساخته است
- با توجه به این حقیقت که پینوکیو یک عروسک است، میتوان بخشهای مختلف بدن او را تغییر داده و طبق میل، سلیقه یا استایل بازی مورد نظر، شخصیسازی کرد.
- سه سبک مبارزاتی Dexterity، Quality و Strength در بازی وجود دارد که میتوانید بین آنها سوییچ کنید.
- گارد گرفتن و بلاک کردن، ۱۰۰ درصد شدت حملات دشمن را دفاع نمیکند، اما آن بخش اندک از دست رفته از سلامتی، با حمله کردن میتواند بازیایی شود (تقرییا شباهت کلی به سیستم بازیابی در بلادبورن دارد)
- هر سلاح در بازی، یک قابلیت ویژه دارد که برای استفاده از قابلیت ویژه آن، باید تعدادی مشخص دشمنان را شکست دهید تا خط مربوطه پر شود. تنوع این حملات راضی کننده به نظر میرسد.
- جاخالی دادن یا Dodging در نسخهی دمو، بیشترین موردی بود که با انتقاد مخاطبان مواجه شد. چرا که حس سنگینی را منتقل میکرد و از لحاظ انیمیشن و مسافت نیز چنگی به دل نمیزد. مشخص نیست آیا نسخهی نهایی در این زمینه تغییری ایجاد خواهد کرد یا خیر.
- بازی روز عرضه روی اشتراک گیم پس قرار خواهد گرفت و در دسترس خواهد بود.
آیا فکر میکنید Lies of P چیزی فراتر از یک کلون از بلادبورن خواهد بود و کیفیتی درخور را ارائه میدهد؟
پر بحثترینها
- فیل اسپنسر: هیچ خط قرمزی برای انتشار عناوین ایکس باکس روی پلی استیشن وجود ندارد
- فیل اسپنسر: تولید کنسولهای ایکس باکس در نسلهای آینده متوقف نخواهد شد
- کار ساخت بازی جدید ناتی داگ از سال ۲۰۲۰ آغاز شده است
- فیل اسپنسر: STALKER 2 یکی از مدعیان بهترین بازی سال است
- Red Dead Redemption 2: آیا آرتور مورگان رستگار شد؟
- ۱۰ بازی سینماتیک که میتوانند با بهترین فیلمهای سینمایی رقابت کنند
- بازی چندنفره Horizon احتمالاً در سال ۲۰۲۵ منتشر خواهد شد
- گزارش: Final Fantasy 16 روی PC تنها ۲۸۹ هزار نسخه فروخته است
- مایکروسافت: هر دستگاهی میتواند یک ایکس باکس باشد
- رسمی: بستههای الحاقی، ریمیکها و ریمسترها میتوانند کاندید بازی سال در The Game Awards شوند
نظرات
سولزا ساخته میشن. میان و میرن ولی هیچ کدوم بلاد بورن نمیشن.
حق تا ابد
منی ک همه سولزا رو تموم کردم باس اول بلاد بورن رو نمیتونم رد بکنم
امید زیادی به بازی دارم حتما موفق میشه متای بازی ۹۶
فکر نمیکنی ۹۶ براش زیاده؟
شاید زیاد باشه ولی حتما نمره خوبی میگیره
من که دانلودش کردم تا هر وقت اومد پلی بدم دم مایکروسافت هم گرم همچین باری خوبی رو دی وان آورده رو گیم پس و تا اون بیاد فعلا از پلی دادن فراشاهکاری به اسم استارفیلد لذت میبرم!
.
دم مایکروسافت به تمام معنا گرم که دوتا بازی خیلی عالیه رو پیروان گذاشته رو گیم پس! زنده باد مایکروسافت قبله گاه من تو صنعت گیم
باید چیکار کنیم تیک آبی بگیریم؟
۱۰۰۰ تا کامنت بذاری میگیری
۱۰۰۰ تا کامنت و یک سال عضویت
ای بابا
اینطوری که تا ابد طول میکشه
مگه چقد از عضویتت گذشته؟
دقیق نمیدونم حدودا یه ماهو نیم نزدیک دو ماه
ها💀
شماره کارت مسولین سایت رو بگیر: دی
دقیقا مثل سهامدار🗿
پول ندارم یه کارت خالی قبوله ؟
مهم نیته
شاید در سطح بلادبورن نشه ولی مطمئنم خیلی راضی کنندست
قطعا بازی موفقی خواهد بود ،حدود ۲ هفته تا انتشار فاصله داریم ولی با تریلرها و دموی رایگانی که قبلا از این بازی دیدیم ،هایپ رو بالا برده ،سازندگان این بازی هم درصورت موفقیت این بازی (که بسیار بالا هست)جسارت و شجاعت خودشون رو در تولید آثار این چنینی نشون میدن .پیش بینی من از متای این بازی ۸۴ خواهد بود.
جذابیت خودشو برای طرفداراش داره ولی برای من که جذاب نیست
Fury attack با Perfect Guard دفاع میشه
ممنون از آقای زاهدی💙.
اولین بازی سولزلایکی هست که قراره تجربه کنم، کلا این سری بازیا چون سختن نمیتونم تحمل کنم😂. بعد این بازی به امید حق میریم سراغ بلادبورن اما روی Pc 🥲💙.
قابل توجه دوستانی که اعصاب بازی های هارکور رو ندارن به شدت توصیه میکنم یا بازی نکنین یا با ترینر بازی کنین یا اگه میخواین بازی کنین یاد آوری میکنم که قطعات کامپیوتر گرونه با تشکر. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
بازی سولز رو ترینر واقعا بی معنی میکنه هیچ حالی نمیده،ولی تو بازی خر تو خری مث جاست کاز حرف نداره
شاهکار در راه است🔥
این بازی ظاهر بسیار پر زرق و برقی داره و گرافیکش هم از اکثر آثار سولزلایک قبلی بهتره. فضاسازی و داستان منحصر به فردی هم واسه گفتن داره ( البته از بلادبورن الهام گرفته ولی تو ویدیوهایی که دیدیم واقعا منحصر به فرد بوده )
ولی با همه ی این محسنات، در آخر چیزی که آثار میازاکی رو برتر از رقبا میکنه درون مایه ی بازی هست از عمق مبارزات گرفته تا طراحی مراحل و بالانس بودن درجه سختی و…
گذشته از اینها من خودم خیلی از آثار سولزلایک رو پلی دادم و با وجود نقص هاشون ازشون لذت هم بردم ولی بازم یه تفاوتی که آثار میازاکی با بقیه داره اینه که دشمنانی که میسازه بشدت دارای روح هستن و بعد از کشتن خیلیاشون مخصوصاً باس ها یه حس خاصی بهت دست میده. خیلی خوشحال میشی از پیروزی مخصوصاً اگه باس یا دشمن سختی رو بعد از چند بار مردن از بین ببری ولی تهش هر کاری هم کنی یه احساس شبیه عذاب وجدان و اندوه هم داری!
باس های آثار میازاکی رو که خیلیا میشناسن ولی حتی معمولی ترین دشمنانی که میسازه هم یه هدف و رفتار و پیشینه خاص دارن که آدم رو مجذوب خودشون میکنن.
مثلا تو دارک سولز ۱ یه عده موجود شبیه قارچ هستن که کاری بهت ندارن ولی اگه بچه هاشون رو بخوای اذیت کنی یا بکشی، بزرگترها خشمگین میشن و بهت حمله میکنن که این مرحله زمانی هم هست که واقعا زدن اون بچه ها برات گرون تموم میشه چون کشتن قارچ های بزرگ کار آسونی نیست 😄
نمیدونم چرا ولی خیلی به این بازی امیدوارم، حس میکنم متاشم بالا میشه🙂
در بهترین حالت ممکن، میشه بهترین اثر سولزلایک ساخته شده تا به حال…
با شباهت بسیار بالا به عناوین سولزبورن…
من که واقعا از تجربه دمو لذت بردم و بازیو پیش خرید کردم امیدوارم که تجربه نهایی حتی از دمو هم روان تر و لذت بخش تر باشه و سازنده ب بازخورد ها توجه کرده باشه(مخصوصا مشکل dodge کردن)
بلادبورن عالیه جز ب جزش
از نور پردازی تا اتمسفر تا داستان تا گیمپلی و موسیقی …
و تنها بدیش اینه زیادی از بقیه بازیای فرامسافتور بهتره
درکنار سکیرو بهترین بازیه فرامسافتوره و lies of p نزدیکشم نمیتونه بشه
این ک از بقیه بازیای سولز بهتره رو خیلی قبول ندارم
ولی ی گوتی حقش بود حیف با غولی مث ویچر طرف شد
زیباست ولی اگه موضوع پینوکیو هست چرا یه موجوداته عجیبی تو بازی بود که اصن شبی مریضی بود نه آدم چوبی و مکانیکی