معرفی انیمه Suzume | دری به سوی ناشناخته‌ها - گیمفا
معرفی انیمه Suzume | دری به سوی ناشناخته‌ها - گیمفا
معرفی انیمه Suzume | دری به سوی ناشناخته‌ها - گیمفا
معرفی انیمه Suzume | دری به سوی ناشناخته‌ها - گیمفا
معرفی انیمه Suzume | دری به سوی ناشناخته‌ها - گیمفا
معرفی انیمه Suzume | دری به سوی ناشناخته‌ها - گیمفا

معرفی انیمه Suzume | دری به سوی ناشناخته‌ها

ایلیا عسگری
۱۰:۰۰ ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
معرفی انیمه Suzume | دری به سوی ناشناخته‌ها - گیمفا

انیمه سینمایی Suzume به عنوان آخرین اثر منتشر شده از ماکوتو شینکای به روایت داستانی سراسر احساسی می‌پردازد که می‌تواند تا مدت‌ها ذهن شما را درگیر نماید.

یکی از مهمترین مسائلی که جذابیت و ارزش دنیای انیمه را دو چندان جلوه کرده، میزان احساسی است که می‌توان در تک تک دقایق آثار این مدیوم تجربه کرد و همین موضوع باعث شده تا شاهد روایت داستان‌های بسیار زیبا، تاثیرگذار، منحصر به فرد و به یاد ماندنی متعددی باشیم که تا ابد در یاد مخاطب حک شده و هیچگاه نمی‌تواند آن‌ها را فراموش نماید.

یکی از تازه‌ترین آثار دنیای انیمه که باری دیگر مملو از احساسات درونی می‌باشد و حسابی نیز سر و صدا کرده است، ساخته جدید ماکوتو شینکای تحت عنوان Suzume می‌باشد که از روایتی بسیار جذاب با سکانس‎‌های چشم‌نواز بهره برده است که آن را تبدیل به یکی از ارزشمندترین ساخته‌های سینمایی این مدیوم کرده و در معرفی انیمه این هفته نیز به سراغ آن رفته‌ایم تا در کنار یکدیگر نگاهی به آن داشته باشیم.

معرفی انیمه Suzume | دری به سوی ناشناخته‌ها - گیمفا
  • نام انیمه: Suzume
  • نام انیمه به فارسی: سوزومه
  • ژانر: فانتزی و ماجراجویی
  • سال پخش: ۲۰۲۲
  • خالق: ماکوتو شینکای
  • مدت زمان: ۱۲۲ دقیقه

در حالی که بسیاری از مخاطبین از نام هایائو میازاکی به عنوان تاثیرگذارترین و بزرگترین کارگردان دنیای انیمه استفاده می‌کنند اما در این بین شاهد ظهور نام دیگری نیز بوده‌ایم که اگرچه نمی‌تواند در حد و اندازه فرد تاثیرگذاری همچون میازاکی قرار بگیرد اما به خودی خود آثاری ارزشمند و به یاد ماندنی را خلق کرده که این مدیوم را طی ده‌های اخیر دگرگون کرده است.

خالق آثار سراسر هنری و تماشایی همچون Your Name (نام تو)، Weathering with You (فرزند آب و هوا) و She and Her Cat (او و گربه‌اش) یعنی ماکوتو شینکای که به طرز عجیبی در ساخته‌هایش فراغ از ژانری که دارند، مقوله احساس حرف اول و آخر را می‌زند و گاهاً حتی روایتی عاشقانه را نیز به طرز کاملاً متفاوتی به تصویر کشیده که باعث شده تا به یکی از وزنه‌های بزرگ مدیوم انیمه تبدیل شود و پروژه اخیر او یعنی Suzume نیز طی سال‌ اخیر حساب سر و صدا به را انداخته است.

معرفی انیمه Suzume | دری به سوی ناشناخته‌ها - گیمفا

انیمه فانتزی و ماجراجویی Suzume حول محور دختری ۱۷ ساله به نام سوزومه ایواتو جریان دارد که ساکن شهری به نام کیوشو بوده و زندگی آرام و ساده خود را سپری می‌کند. با این حال در یکی از روزها زمانی که در مسیر مدرسه قرار دارد، با مردی عجیب به نام سوتا موناکاتا مواجه شده که نظر سوزومه را جلب می‌کند و این دختر نوجوان به صورت پنهانی شروع به تعقیب وی می‌کند.

او موناکاتا را تا مکانی بسیار مرموز و عجیب و غریب دنبال کرده و دری غیرطبیعی را مشاهده می‌کند که حس کنجکاوی را در سوزومه برمی‌انگیز تا جایی که وی نمی‌تواند در مقابل این حس مقاومت کرده و شروع به باز کردن این در می‌کند. دری که موجودی ماورایی را وارد دنیا کرده و این مسئله وحشت سوزومه را در پی دارد که بی‌اختیار شروع به فرار می‌کند.

معرفی انیمه Suzume | دری به سوی ناشناخته‌ها - گیمفا

وحشت سراسیمه سوزومه از مشاهده این موجود عجیب و غریب که تا حدودی به گربه شباهت دارد، در پر رمز و راز را باز می‌گذارد که باعث می‌شود تا اهریمن دنیای دیگر توانایی ورود به دنیای ما را داشته باشد و این سهل انگاری دختر ۱۷ ساله می‌تواند به معنی آخرالزمانی باشد که همه چیز را به نابودی خواهد کشاند.

سوتا موناکاتا که از این مسئله آگاه شده، سعی می‌کند تا تنهایی به مقابله با این اهریمن رفته و درهایی که رابط بین دنیای ما و این اهریمن می‌باشد را ببندد تا بلکه زمین را از نابودی حتمی نجات دهد. سوزومه نیز که از خرابکاری خود مطلع می‌شود و احساس سرافکندگی دارد، برای جبران این مسئله با وی همراه شده و ماجراجویی خطیر و پر فراز و نشیبی را آغاز می‌کند که شاید هیچ راه بازگشتی نداشته باشد.

معرفی انیمه Suzume | دری به سوی ناشناخته‌ها - گیمفا

برخلاف باقی آثار ماکوتو شینکای که عموماً از روایتی عاشقانه بهره برده‌اند، این بار در Suzume شاهد تمرکز داستان بر چنین المانی نیستیم و در ازای آن شاهد سفری پر رمز و راز حول محور نجات دنیا از نابودی حتمی هستیم که دو غربیه با سرگذشتی متفاوت ولی هدفی یکسان را با یکدیگر همراه کرده است. غریبه‌هایی که در ابتدا هیچ شناخت و اعتمادی نسبت به یکدیگر نداشته ولی هدف مشترکشان باعث می‌شود تا به مرور بتوانند به هم تکیه نموده تا کار این اهریمن را یکسره نمایند.

این مسئله سبب شده تا سیر روایی داستان Suzume نسبت به باقی آثار ماکوتو شینکای متفاوت جلوه نماید و شاهد اتفاقی جدید و غیرقابل پیش‌بینی در کارنامه این کارگردان ۵۰ ساله باشیم. روایت داستانی که علی‌رغم تفاوت با ساخته‌های پیشین وی اما همچنان از احساسی سرشار و ستودنی بهره می‌برد که به نوعی امضای این کارگردان تاثیرگذار دنیای انیمه محسوب می‌شود.

معرفی انیمه Suzume | دری به سوی ناشناخته‌ها - گیمفا

احساسی که در وهله اول توسط سوزومه به مخاطب القا شده و سپس پای سوتا موناکاتا نیز به داستان باز می‌شود و مخاطب را به مرور برای واقعه‌ای بسیار بزرگ و هولناک آماده می‌کند که می‌تواند نابودی همه چیز و همه کس را در پی داشته باشد و این احساس شکل گرفته که بین شخصیت‌های اصلی که لزوما نمی‌توان آن را عشق خطاب کرد، تنها راه چاره برای جلوگیری از چنین آخرالزمانی می‌باشد که روایتی جذاب و هیجان‌انگیز را بدل کرده است.

این مسئله در کنار شخصیت‌پردازی ستودنی انیمه Suzume بسیار پراهمیت جلوه کرده و مخاطب نه تنها از همراهی سوزومه و موناکاتا خسته نمی‌شود، بلکه به سبب آثار پیشین ماکوتو شینکای در انتظار ایجاد رابطه‌ای عاشقلنه است که در کمال شگفتی این بار برخلاف انتظارات اولیه با رابطه‌ای کاملاً متفاوت و غیرقابل پیش بینی مواجه می‌شود که ارزش تماشای این انیمه را دو چندان کرده است.

معرفی انیمه Suzume | دری به سوی ناشناخته‌ها - گیمفا

انیمه‌ای که به مانند آثار پیشین این کارگردان در بحث جلوه‌های بصری نیز حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته و دنیای رنگارنگ و زیبای آن می‌تواند هر بیننده‌ای را تحت تاثیر قرار بدهد. دنیایی که گویی از دل نقاشی‌های آب رنگی متولد شده و به حدی جزییات از چشم‌نواز و زیبا بهره برده که نسبت به آثار هم رده خود قابل توجه جلوه کرده است.

در پایان نیز باید گفت که Suzume همچنان از جادوی خاص و منحصر به فرد ماکوتو شینکای بهره برده و تماشای آن صرفاً نه برای گذرندان وقت و سرگرم شدن، بلکه برای تجربه روایتی ماندگار و فراموش نشدنی می‌تواند هر مخاطبی را تحت تاثیر قرار بدهد و در این بین نیز به اهمیت طبیعت در دنیای امروز نیز گوشه چشمی داشته تا بتواند ما را از خطرات نابودی آن آگاه نماید.

منبع: گیمفا

meysambYellow-samurai𝐆𝐞𝐫𝐚𝐥𝐭v-alkaline

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

معرفی انیمه Suzume | دری به سوی ناشناخته‌ها - گیمفا
معرفی انیمه Suzume | دری به سوی ناشناخته‌ها - گیمفا
معرفی انیمه Suzume | دری به سوی ناشناخته‌ها - گیمفا
معرفی انیمه Suzume | دری به سوی ناشناخته‌ها - گیمفا
معرفی انیمه Suzume | دری به سوی ناشناخته‌ها - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • esmaaiel_63 گفت:

    متاسفانه داستانش باگ زیاد داشت. مثلاً:
    .
    .
    اسپویل
    .
    .
    – سوزومه میتونست آنسوی دَربها و دنیای ابدیت رو ببینه. درحالیکه آدمهای معمولی نمیتونستن و فقط نگهبانان دَرب این توانایی رو داشتن. آیا سوزومه از نسل نگهبانان دَربها بود؟ چون در داستان گفته میشه مادرش مجرد بوده. اصلاً معلوم نیست باباش کیه. شاید باباش یه نگهبان دَرب بوده! ولی هیچ توضیح و توجیحی برای این توانایی سوزومه در داستان داده نمیشه.
    – ابتدای انیمه سوزومه بود که سنگ مُهر کننده (همون گربه سفید) رو از جاش بیرون کشید یا به قولی آزادش کرد. ولی اون یکی سنگ مُهر کننده (گربه سیاه) رو کی، کجا و کی آزاد کرده بود؟!؟! که برای خودش ول میچرخید!!! چون طبق داستان اون سنگها خودش نمیتونه بدون کمک آزاد بشن. و اینکه سوزومه چرا اینقدر راحت سنگ اولی رو آزاد کرد ولی برای آزادی پسره که تبدیل به سنگ شده بود اینقدر زور زد؟!؟! و اصلاً چرا سنگ اولی تو دنیای واقعی بود ولی سنگ پسره تو دنیای ابدیت؟!؟!؟
    – اون دوتا موجود گربه مانند، الهه و موجوداتی خداگونه و با قدرت بودن. پس منطقی هست که وقتی تبدیل سنگ شدن میتونستن اون هیولای کرمی رو با قدرتشون مهار کنن. ولی پسره فقط یه انسان عادی بدون هیچ قدرت خاصی بود، چرا باید وقتی تبدیل به سنگ شد میتونست کرم رو مهار کنه؟!؟!
    – چرا سوزومه میتونست فقط از اون دَرب آخره فیلم عبور کنه و به دنیای ابدیت بره؟ نه بقیه دَربها! این دَرب در محل خانه دوران بچگی سوزومه قرار داشت که اون منطقه به دلیل سونامی ویران شده بود و سوزومه در همون بچگی در زمان سونامی هم ازش رَد شده و به دنیای ابدیت رفته بود. چرا در بچگی تونست به ابدیت بره؟! تو داستان دلیل وجود دَربهای فاجعه رو نبود احساسات مَردم در مناطقی که بدلیل زلزله و… مدتها متروکه شده بودن عنوان میشه. پس منطقی نیست دقیقاً در همون زمانیکه در محل زندگی بچگی سوزومه سونامی اومده یه دَرب به ابدیت وجود داشته باشه که اون بتونه ازش عبور کنه. تازه سوتی انیمه اینجاست که نشون میده در دنیای ابدیت همون مکان ساختمانهای مخروبه، کشتی و قایق داغون و… که مطمئناً از بقایا و ویرانه های سونامی همون منطقه بود در ابدیت وجود داشتن!!! یعنی چطوری میشه؟؟؟؟ آیا این بقایا و ویرانه ها همه از دَرب به اون کوچیکی رَد شدن افتادن تو دنیای ابدیت!!!!
    – وقتی هیولای کرمی از دَرب بیرون میومد و به آسمون میرفت یکسری چیزهای ریسمان مانند سفید از زمین بیرون میوندن و میگرفتنش و به زمین میکوبیدنش که همین باعث زلزله میشد. ولی هیچ توضیحی درباره اون ریسمانهای سفید که چی هستن داده نمیشه.
    و…

    هیولا (زنده باد هدَفِ والا 🥷)????Corvo Attano
  • esmaaiel_63 گفت:

    این انیمه نسبت به دو انیمه قبلی ماکوتو شینکای یعنی “اسم تو” و “فرزندان آب و هوا” از نظره داستان پردازی و شخصیت پردازی خیلی ضعیف تر بود. تموم تایم انیمه از ابتدا تا انتها صرف رفتن از مکان یک دَرب به دَرب دیگه و تلاش برای بستنشون میشه، بنابراین فرصتی برای شخصیت پردازی و داستان گویی در انیمه باقی نمیمونه. برخلاف دو انیمه قبلی شاهد شکل گیری رابطه عاشقانه بین دو شخصیت اصلی (سوزومه و سوتا) نیستیم. با اینکه بازم همون تِم تکراری در آثاره شینکای یعنی تلاش برای رسیدن عاشق به معشوق در این کارم دیده میشه ولی مثل دو انیمه قبلی آنچنان پُر رنگ نیست، چون در طول داستان رابطه عاشقانه ایی بین شخصیتها شکل نمیگیره. برای همین ژانر این انیمه ماجراجویی-اکشن (بقول IMDB) هست و برخلاف باقی آثاره شینکای نمیشه بهش گفت انیمه عاشقانه و رومنس.
    انیمه در شخصیتهای فرعی هم ضعیف هست و عملاً شخصیت فرعی خوب و تاثیر گذاری درش دیده نمیشه. میتونستن از شخصیت پدربزرگ سوتا استفاده خیلی بهتری در داستان کنن.
    طبق معمول باقی آثاره شینکای این انیمه هم از نظره گرافیک و انیمیت در سطح بالایی قرار داشت و شخصاً برای من تنها دلیل اینکه تا انتها دیدمش همین گرافیک خوبش بود. وگرنه از نظره داستان و شخصیت پردازی انیمه جذابیت چندانی برام نداشت. البته ایده کلّیش خوب بود، ولی داستان پردازی نداشت و کلّ انیمه روی همون ایده بنا شده بود. برخی از باگهای داستان رو هم در کامنت دیگه ایی در همین صفحه بهشون اشاره کردم.

    هیولا (زنده باد هدَفِ والا 🥷)????Corvo Attano
  • ???? گفت:

    یکی از مسخره ترین آثاری که‌دیدم
    با اینکه‌شینکای خیلی سعی کرد یه چیز جدید با ایده ی جدید بسازه اما
    اثر شده بود اثری پر از کلیشه

    A.Off
  • A.Off گفت:

    واقعا انمیه های جدید شینکای یک شاهکار بصری هستن! 😐 واقعا چشم نوازه داستان بدی هم ندارن اما از نظر بصری بی نظیرن

معرفی انیمه Suzume | دری به سوی ناشناخته‌ها - گیمفا