سیدی پراجکت: Cyberpunk 2077 در زمان عرضه آنقدرها هم بد نبود
یکی از اعضای ارشد استودیوی سیدی پراجکت در مصاحبۀ اخیر خود گفته است که بازی Cyberpunk 2077 در زمان عرضه بهتر از چیزی بود که بازخوردها نشان میدهند.
معاون بخش مدیریت ارتباطات سیدی پراجکت، میکال پلاتکُو-گیلوسکی (Michal Platkow-Gilewski) در گفتوگو با Gameindustry.biz حول لانچ بازی Cyberpunk 2077 صحبت کرد. وی در این باره گفت:
من در حقیقت باور دارم Cyberpunk در زمان عرضه بهتر از چیزی بود که عموم افراد به آن واکنش نشان دادند، حتی اولین نقد و بررسیها مثبت بودند. مدتی بعد، نفرت داشتن از بازی به «یک چیز باحال» تبدیل شد. ما خیلی سریع از عرش به فرش آمدیم. لحظۀ سختی بود. ما نمیدانستیم که این اتفاق رخ میدهد. ما میدانیم که بازی عالی است، بله میتوانیم آن را بهبود دهیم و این به زمان نیاز دارد و ما باید برخی چیزها را بازسازی کنیم.
نظر شما در این باره چیست؟
پر بحثترینها
- بازی Intergalactic ناتی داگ را زود قضاوت نکنید
- گزارش: بازی بعدی God of War با محوریت اساطیر مصر در دست ساخت قرار دارد [بهروزرسانی شد]
- کارگردان Ori: پلی استیشن بهزودی استراتژی چندپلتفرمی ایکس باکس را دنبال خواهد کرد
- فیل اسپنسر: بازیهای بیشتری از Xbox برای پلتفرمهای دیگر عرضه خواهند شد
- شایعه: لیان کندی شخصیت اصلی Resident Evil 9 خواهد بود
- فیل اسپنسر: Starfield انحصاری Xbox باقی نخواهد ماند
نظرات
کسی نگفت بد بود فقط باگ زیاد داشت ولی من از همون اول عاشق این بازی بودم و الان که داره بازی بهتر میشه میخوام دوباره تجربش کنم
دقیقا همینه وقتی اول که این بازی اومد سریع با کلی هایپ رفتم بازی رو تجربه کنم واقعا با اون حجم از باگ هم سعی کردم خودم متقاعد کنم که از بازی لذت ببرم و واقعا لذت بردم ولی الان که کلی آپدیت دیدم و کلی آزادی عمل جدید. داده بازی مثل تغییر خود ماشین مسلح کردن ماشین دریفت کشیدن وقتی سوار ماشین هستی بتونی تیر اندازی کنی هوش مصنوعی بهتر واسه پلیس و کلی چیز دیگه…
اره بابا مشکلی نداشت ک، فقط ریده بود
آقای ملکی از شما بعید بود
😅
داداش من خودم طرفدار ۲ آتیشه شما هستم و سهامدار 😄 ولی قبل از مصاحبه از weed پرهیز کن ، لانچ بازیتون رو کنسول های نسل ۸ افتضاح بود و گفته بودین بازی رو نسل ۸ عالی انجام میشه ، پذیرفتن اشتباه اصلا و ابدا چیز بدی نیست 👍
اینا خرشون از پل گزشت ، زبون در آووردن .
“نفرت داشتن از بازی به «یک چیز باحال» تبدیل شد” . منظورش کلمه ی سایبر باگه که واقعا باحال بود .
این به معنای واقعی pain یعنی خودشون از باگ هاشون حال میکردن 😂
Pain فقط اونجا که سازنده های بازی high on life سر همون هشدار اول بازیشون واسه ماله کشی باگاشون گفتن دارن سایبرپانکو ترول میکنن
این ی مورد از دیدن فلش بک زندگی ماکسیم دردناک تر بود
باز این دو بازی خیلی فرق دارن high on life روی گیم پس بود و باز هزینه ای زیادی برای بازی نداشت
دانم ولی من اشاره ای به سبکشون نکردم به حاشیه های پیرامون سایبرپانک پرداختم
خود کمپانیcpr اوایل گفته بود که این بازی برای نسل ۸ آماده نیست منتها سرمای گذار های بازی این قدر بهشون برای انتشار بازی فشار آوردن که اون بدبخت ها حتی مجبور شدن یک سری از فعالیت های درون گیم رو حذف کنند که نسل ۸ بتونه بازی رو بکشه این بازی بیشتر قربانی شرکت های تجاری و سرمایه گذار ها شد
کدوم بقالی میگه ماست من ترشه؟
بقال سر کوچمون
درود به شرفش البته من خودم ماست ترش دوس دارم
دمشون گرم از بازی خیلی پشتیوانی کردن تا این بازی عالی باگاش برطرف شه
دنیای عجیبیه
در این حد برخی گیمرارو کوته بین کردن که دیگه گیم ناقصم تحویلمون بدن بعد با پچو آپدیت کاملش کنن بش میگن پشتیبانی
عزیز این آپدیتا وظیفه قبل ریلیز بازیشون بوده نه جز پشتیبانیاشون
کاری که CDPR میخواد بکنه، مثل بچهایه که میخواد کارهای بدش رو هم حسن نشون بده. ولی ازونجایی که طرف مقابل CDPR مدیاست، این حرکتها همیشه با Backlash مواجه میشن.
حرف ایشون تا حدی درسته، بازخورد مدیا وحشتناک بود و حقشون هم بود، ولی ذات این شرایط اینه که همه حرفهای خوبی که میشه زد موکول بشن به آینده، یعنی الان. سایبرپانک تا یکسال اول عرضش هیچ کانتنت کریتور مطرح ثابت نداشت، واقعا عجیب بود، دیتیلهای روایی که سرتاسر Cyberpunk هستن هیچجایی پوشش نداشتن، ولی الان اگه توی یوتیوب یا توییتر سرچ Cyberpunk بزنید بینهایت کانتنت داریم. اینها نتیجه دو سال تلاش خود سیدی پراجکته، پس بهتره بجای اینکه تلاش کنن خاطره خوبی از عرضه Cyberpunk بسازن، اون رو قبول کنن و به این تسلیم نشدنشون در قبال بازی افتخار کنن، تا اینکه بخوان بحث ریلیز رو پیش بکشن و چه درست چه غلط درموردش اظهار نظر کنن.
سایبرپانک و ویچر ۳ دو عدد Underrated hidden gem masterpiece فراموش شده
من بعد از تقریباً دو سال و نیم، بازی رو تجربه کردم و تنها چند ساعت تا پلت کردن فاصله دارم، اما همچنان گلیچها و باگهای به شدت اعصاب خرد کنی داره روی کنسول PS5، داخل منوی اصلی فریز کامل میشه، باید چندین بار خارج شد از بازی و دوباره لانچ کرد تا درست بشه، مدل کاراکتر اصلی و اتومبیل گاهی اوقات به رنگ سیاه مطلق در میاد، کلی گلیچ در مورد انیمیشن دشمنان وجود داره، یکی دو Outpost یا همون کوئست های NCPD ظاهر نشدن، کلی مشکل صدا هم داشتم، صدای NPCها چند جای اساسی قطع میشد یا صداها بیش از حد زیاد یا بیش از حد خفیف میشد و یکی از بدترین باگ ها و سیستمها زنگ زدن NPCها برای دریافت کوئست بود که بعضی وقت ها می بایست چند ساعت صبر کرد. در کل هنوز بعد از ۲.۵ سال و چندین و چند پچ حجیم شما نتونستید بازی رو کاملاً فیکس کنید مخصوصا مشکلاتی مانند فریز شدن، بعد چطور زمان لانچ بازی بهتر از چیزی بود که بازخورد داشتن مخاطبین؟
این که تیم سی دی پراجکت هنوز به زمان لانچ بازی اشاره داره و کاملاً از بحث کردن حول این موضوع خودداری نمیکنه برای من عجیبه، هر کمپانی دیگری بود با فاکتورگیری از این قضیه، روی آیندۀ موفق تمرکز میکرد.
چندین موضوع مهم حول بازخوردها وجود داره:
1- مدیریت محترم سی دی پراجکت قبل از عرضه به پولیشی در حد rdr 2 اشاره داشت، چیزی که دریافت کردیم حتی نزدیک اون سطح از پولیش هم نبود، این حرفهای شما هست که سطح انتظارات رو تعیین میکنه. همیشه ارتباطات عمومی اغراق شدهای داشتید، اغراقی در سطحی عجیب غریب.
2- بازی از روی فروشگاه پلی استیشن برداشته شد! در طول تاریخ مگر چند بار این اتفاق رخ داد، اون هم برای بازیای که انتظارات ازش چیزی در حد GTA بود و این انتظارات رو خود سی دی پراجکت تعیین کرد با مارکتینگ عجیب و غیرمنصفانه برای مخاطب. انگار تیم مارکتینگ بازی از تیم توسعه هیچ آگاهیای نداشته، به جای تمرکز و تبلیغ المان های RPG، خیلی اوقات تبلیغ اثری شبیه به GTA رو کردن.
3- بازی به هیچ عنوان در هسته و زیر باگها اون اثر جاهطلبانهای که تبلیغ میشد نیست، اگرچه بازی بدی هم نیست و اتفاقا خروجی خوبی داره، اما از نظر ساختاری مشکلات قابل توجهای در نقاط کلیدی و مهم دیده میشه، تغییرات ساختاری یک یا دوسال بعد از عرضه این موضوع رو تایید میکنه. طراحی مراحل، انتخابهای چند شاخهای، اسکیلتری Passiveمحور، سیستم رانندگی، شخصیت پردازی و رویکرد در قبال شخصیت پردازی V و … هیچکدوم بیایراد نیستن و برخی ایرادات جدیای به شمار میرن. تمام ایرادات بازی نمایندهای از پروسۀ ساخت شتابزده هستند و اگر عمیقاً به مشکلات فکر کنید، متوجه خواهید شد که مربوط به تایم کم توسعه میشه و بازی نیاز به چندین سال پولیش و بازسازی مکانیکها داشته.
4- در زمان عرضه حتی اگر بازی در حد وعدهها بود، هر چقدر تلاش میکردی، نمیتونستی زیر بار سنگین باگها و گلیچها قدردان بازی باشی.
۵- این شخص (مدیر ارتباطات عمومی سی دی پراجکت) در این گفت و گو گفته که ما انتظار نداشتیم بازی اینطوری از آب در بیاد ولی به نظرم یا دروغه محضه یا در جایگاه مدیریتی از توسعه آگاهی نداره. چون درست بعد از عرضه اعضای تیم سی دی پراجکت در مصاحبه با شرایر (اگر درست یادم باشه بلومبرگ بود) گفتن که ما میدونستیم بازی در وضعیت اسفناکی قراره رلیز بشه و مجبور بودیم به انتشار. همچنان به نظرم مدیریت و تیم توسعه همدل نیستند، انتظارات متفاوتی دارن و آگاهیشون از هم پایینه.
شاید در طول تاریخ با بازیهایی رو به رو شده باشیم که در وضعیتی داغون تر از سایبرپانک رلیز شده باشن، اما هیچکدوم در سطح هایپ شکل گرفته برای سایبرپانک نبودن، این که اثری مثل Vampyr یا Days Gone در وضعیت Broken عرضه بشه معلومه خیلی فرق داره با Cyberpunk 2077 که میلیونها گیمر روی تمام پلتفرمها از ۲۰۱۳ در انتظارش بودن و توسط سازندگان the witcher 3 در دست ساخته. ما از هر شخص، محصول یا اثر هنری انتظار منحصر به فرد داریم.
با تمام حرفاتون موافقم ولی واقعا تعجب میکنم چون دوستمون هادی صفایی هم بهش اشاره کرده بود که بازی رو نسخه نسل نهم باگ و مشکلات داره و چون هر سه نفر ps5 داریم من واقعا رو نسخه نسل ۹ هیچ باگ و گلیچی ندیدم و خیلی بی دردسر بازی کردم ، سوالی که برام پیش میاد اینه که بازی رو هر کنسول ps5 عملکرد متفاوتی داره ؟ خیلی از دوستانم بعد از اپدیت نسل ۹ رو ps5 مشکلی نداشتن واقعا به لحاظ فنی جز مشکلات کوچک از طرفی یک تعداد هم داشتن رو ps5 ، عجیبه این نوسان و یک ضعف بزرگ به حساب میاد هر چند دلیلش رو دقیقا نمیدونم ولی خوشحالم به آنریل انجین ۵ کوچ کردن
گلیچ و باگ به اعمال شما داخل بازی و مثلا تعداد سیوها و نحوه بازی کردن ربط داره برای همین ممکنه شانسی باشه.
صحبت عجیبی میکنی، تنها نکته ای که بعد این همه مدت همچنان به شدت اتفاق میوفته و قابل مشاهده هست باگ و گلیچ هست. به حدی که باعث شد مجبور بشم از یه save قبل تر (حدود ۲ ساعت قبل تر) بازی رو load کنم تا بتونم از گلیچ در بیام . اینکه میگی هیچ مشکلی ندارم خیلی عجیبه و مطمئنم اگه گلیچ برات پیش نیومده (که بعیده) ۱۰۰٪ باگ داشتی ولی دقت نکردی یا متوجهش نشدی. ناسلامتی این بازی به cyberbug معروفه.
شاید به قول جناب کریمی مربوط به نوع بازی کردن و تعداد سیوها باشه ولی من روی اکس باکس پلی میدم ( نسخه ۱.۶۱ ) و تاحالا تنها یه گیلیچ دیدم اونم گیر کردن یه NPC توی درب یه خونه بوده 😅 نه در حین مأموریت های داستانی نه در گشت و گذار توی نایت سیتی به هیچ باگی برنخوردم 😅 و البته بگم که چیزایی مثل shadow flicker به گفته دیجیتال فاندری یه مدل Aliasing هست که مربوط به FSR میشه و باگ نیست
من وسط یه ماموریت اصلی بازی که یادم نیست با ماشین رفتم زیر زمین و هر چی بازی رو بستم و دوباره وارد شدم، همونجا میومد و منم دیر به دیر از manual save استفاده میکردم، مجبور شدم یه save قبل تر رو ادامه بدم. فقط همین یه دونه گلیچ رو هم تو طول بازی ندیدم، خیلی مشکل داشت. یه ماموریت فرعی داشت که با یه نفر میری racing tournament, برای من آخریش رو هر چی میرفتم اون شخص نبود که مرحله رو شروع کنم، بعد یه آپدیت سنگین درست شد تازه.
دقیقا منم همین نسخه رو روی پلی فور میزنم و تا حالا باگ ها جوری نبوده ک بخواد از بازی بدم بیاد تنها ضعفش دیالوگ هاست که بعضی وقتا به موقع گفته نمیشه
به گلیچ که بر نخوردم واقعا و باگ هم اگر بوده باگ کوچک بوده نه در حدی که توجهم رو جلب کنه اتفاقا همین چند روز پیش یک آپدیت ۷ گیگی منتشر هم کردن که فک کنم به فیکس شدن بازی بیشتر کمک کرده در مجموع در این موارد بازی نکته قابل دفاعی نداره و صحبت اصلی من هم نکته دیگری داشت و اون کوچ کردن از رد انجین بود و اینکه چقدر باگ ها و گلیچ ها میتونن تصادفی باشن. به نوعی فانتوم لیبرتی آخرین ایستگاه رد انجین هست “احتمالا” چون این انجین و اونچه که ازش دیدیم برای پلتفرم های مختلف بسیار پر دردسر و پر هزینه و وقت گیر هست.
آره وی پلتفرم ها و حتی کنسول های روی اون پلتفرم متفاوته نسخه اولیه سایبرپانک خیلی باگ ها کمی داشت برای من درک نمیکردم اوایل ولی بعد متوجه شدم من خیلی خوش شانسم چون از نسخ قدیمی هم بود
کامنت دفاع از ps5?
به خدا دیگه سایبرپانک ربطی به پلی استیشن نداره
*بازی هنوزم پر از باگه متنها باگای نسل هشتم نیست ، خبری از سیو نشدن و فرو رفتن تو زمنو یهو پاک شدن سیوات نیست
همیناس که باعث میشه قابل بازی باشه
اینکه از بقیه میشنوین قابل بازی شده ربطی نداره به کنسول و…)
والا محسن جان, دقیقا منم با مشکلاتی که آقای کریمی ذکر کردن مواجه شدم تو بازی!
احتمالا ب قول ایشون ب نحوه بازی کردن و سیوها ربط داره
مردم با سر ویچر کلی هایپ بودن براش و خب استدیو هم راحت از هایپ مردم استفاده کرد
متاسفانه بعضی بازی ها مثل gta 6 هم با اینکه هیچ چیز رسمی منتشر نشده همین داستان رو دارن و راکستار هم حتی الان بیاد خراب کنه باز به خاطر هایپ مردم پول میزنه به جیب(نه که حالا بد بگم مثال بود)
چون دیگه اینجوری شده بری به یکی بگی اقای X داره گیم میسازه بدون اینکه چیزی بهش نشون بدی هایپ میشن فقط به خاطر کارنامه بازی های قبلیش
و در آخر : https://s8.uupload.ir/files/1_urlg.png
بنظرم دلیل اصلی هیت اون زمان هایپ بیش از حد بود. البته برای یه عده ای که تجربه یا سن بیشتری داشتن مشخص بود بازی اون چیزی که میگن نیست و نمیشه. تجربه واچ داگ و آنتم و… باید به همه بفهمونه صحبت هایی تبلیغاتی که ورای قدرت سخت افزاری بخصوص کنسول ها و علم روز هست قطع به یقین دروغی بیش نیست و صرفا برای افزایش فروش تو روزهای اول هست.
با این حال من رو PS4 دو بار و PS5 یک بار تمومش کردم و با این دی ال سی هم یه بار دیگه از اول میرم چون بشدت دنیای جذابی خلق کردن.
برادر کریمی. حالا خوبه شما روی کنسول نسل ۹ دارین این زباله رو بازی میکنین. منی که روی کنسول نسل ۸ گرفتمش حتی نمیتونم بیشتر از یک ساعت پلی بدم از بس که افت فریم و… دهن من رو سرویس کرده،سردرد شدید میگرفتم.
قسمتای تیراندازی رو اصلا درست نمی بینم بتونم حتی ایم کنم.معلوم نیست لاکردار fps رو چند میاد.
بعد فنبوی های اینجا میان از این بازی مزخرف و شرکت کلاهبردار سیدی پراجکت دفاع میکنن از کاری که کرده، فقط به واسطه بازی های قبلیش.
دقیقا !!!
من ۱ ماه پیش بالاخره PC زغالیم رو ارتقا دادم و اولین بازی که نصب کردم همین بود ولی انقدر بازی باگ داشت و هوش مصنوعی داغون بود که الان یک هفتس بازی رو نصفه ول کردم.
یک جا مپ بازی سوراخ داشت و هی ماشینم میافتاد پایین! اون موقع دهنم از تعجب باز مونده بود چطور هنوز این درست نشده؟
هوش مصنوعی به قدری داغونه که اصلا مخفی کاری به هیچ وجه جواب نمیده.
امیدوارم دیگه این مشکلات تو آپدیت بزرگشون بر طرف بشه ولی این بازی از هسته احساس میکنم مشکل داره.
نمیدون چرا ولی اصلا با بازی های رباتیک و فضایی تور حال نمیکنم. البته سلیقه ایه. من خودم سبک ویچر را بیشتر دوست دارم. نمیدونم چرا ولی بازی تو زمان های قدیم بیشتر از بازی های آینده حال میده. نظر شما چطوره دوستان؟😁
شهر های سایبرپانکی معمولا شلوغی و بهم ریختگی خاص خودشون رو دارن و ۱۰۰ البته همه خوششون نمیاد. ولی کلا اون سطح جرم و جنایت تو شهر رو من دوست دارم.
رسما یکی از بدترین لانچ های تاریخ رو روی کنسول داشت بزرگوار
راست میگن والا
البته برای پیسی D:
و این قسمت حرفش که میگه (مدتی بعد، نفرت داشتن از بازی به «یک چیز باحال» تبدیل شد.) حقیقت محضه
اگه شما هم مثل بقیه مدت طولانی اخبار این بازی رو دنبال میکردی، بعد از release مطمئنا حس نفرت پیدا میکردی به خاطر این همه دروغی که شنیده بودی. اگر pc گیمر هم بوده باشی باز باید بهت بر بخوره چون عملا شعور مخاطب رو به یه جاییشون گرفته بودن. بازی همچنان هم (به غیر از pc) یه بازی نیمه تمام هست بعد از این همه مدت.
تازه خیلی روو دارن که میان این حرف رو میزنن، من که شخصا دیگه علاقه ای به دنبال کردن خبر ها حول cdpr رو ندارم و برام مهم نیست چون فقط با the Witcher 3 حال کردم بقیه بازی هاشون پیش کش خودشون.
راستش ورای PC اهمیتی نمیدم، همونطور که هیچ وقت کنسول گیمرا اهمیتی برای بهینه سازی ورای کنسول خودشون اهمیتی نمیدن
خب نباید هم کسی براش device که نداره مهم باشه
خیلی دوست دارم بازیش کنم ولی بدلیل مشکلات خانوداگی ترجیح میدم فعلا بازیش نکنم و اصلا بهش فکر نمیکنم
بعضیا رو دیده بودم میگفتن چرا بازی این مشکلاتو داره و…
خب مهم نیس راستی کسایی که الان رو کنسول نسل نهم بازی میکنید باگ ها رفع شده؟
اره
یزید بد نبود؟با سرعت میرفتی تو خیابون جلوت لود نمیشد چی میگی
چقدر من ویدیوهای مقایسه اش رو با سن اندرس میدیدم و همیشه هم برنده ، سن اندرس بود .
مسخره ترین لحظه موقعی بود که یک نارنجک مینداختی وسط خیابون و همه راننده ها همزمان و هماهنگ از ماشین پیاده میشدن و مینشستن روی زانوشون و دستشون رو میزاشتن رو سرشون
دقیقا بازی به همون بدی ای بود که مردم میگفتن(از نظر فنی)اینکه میان میگن بازی به اون بدی نبود احمقانه است و اینکه مسخره کردن بازی شده بود یه چیز باحال تقصیر خودشون بود ولی دارن میندازن گردن گیمرا که تقصیر شماست
دو بار
واقعا هم که همنیطور بود. این بازی باید تاخیر می خرد و فقط برای نسل ۹ عرضه می شد تا این جو منفی دورش نمی بود. هرچند ملت سر تاخیر خردنشم هی بازی در میوردن و میم کرده بودنش.
من حتی تا الانی که دارم پلی اش میدم باگ هنوز توش هست وسط راه یه دفعه میبینی ماشین میره زیر یه ماشین دیگه گیر میکنه پرت میشه رو هوا اذیت کننده نیستن