بزرگ قهرمان کوچک | اولین نگاه به Knack - گیمفا
بزرگ قهرمان کوچک | اولین نگاه به Knack - گیمفا
بزرگ قهرمان کوچک | اولین نگاه به Knack - گیمفا
بزرگ قهرمان کوچک | اولین نگاه به Knack - گیمفا

بزرگ قهرمان کوچک | اولین نگاه به Knack

حسین براتی
۱۱:۵۳ ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
بزرگ قهرمان کوچک | اولین نگاه به Knack - گیمفا

وقتی که کنسول PS4 رونمایی شد تعداد زیادی بازی انحصاری هم برای آن در نظر گرفته شد و تعدادی از آنها معرفی شدند. اما در میان آن همه بازی پر زرق و برق مانند Killzone: Shadow Fall و یا inFamous Second Son یک بازی بود که توانست حداقل توجه تعدادی از متخصصات و منتقدین را به خود جلب کند . قطعا اگر حضور شخصیتی مانند Mark Cerny نبود این بازی در زیر بار آن همه هیاهو محو می شد ولی Mark Cerny با هوش و درایت خود توانست از بین آن همه بازی بزرگ ، قهرمانی کوچک را به همه بازی کننده ها معرفی کند . قهرمانی که هم کوچک است وهم بزرگ .

knack ps4

Knack

استدیوی سازنده :  SCE Japan Studio
ناشر :  Sony Computer Entertainment Japan
کارگردان :  Mark Cerny
تهیه کننده :  Yusuke Watanabe
موتور بازی :   Unreal Engine 4
پلتفرم مقصد :  PlayStation 4
تاریخ انتشار :  Q4 2013 ( همزمان با انتشار کنسول PS4 )
سبک :   Action
مود های قابل بازی : Single-player, online multiplayer
نحوه عرضه بازی : به صورت دیسک و به صورت دانلودی

بزرگ قهرمانی ریزه میزه با نام Knack معرفی شد تا همگان به چشم ببینند که PS4 قرار است ترکیبی از بهترین ها برای خودش داشته باشد . ترکیبی از بهترین PS1 با نام Crash و بهترین PS2 با نام God Of War .

Knack در واقع یک بازی اکشن است که توسط استدیوی اصلی سونی Sony Computer Entertainment در ژاپن ساخته می شو د و طراح ارشد بازی کسی نیست جز طراح PS4 آقای Mark Cerny ، که قرار است با توجه به دانش ویژه خود از PS4  یک بازی ویژه را طراحی کند . بازی که قرار است برگ برنده ای برای سونی در زمان انتشار باشد .

knack ps4 2

داستان بازی :

دنیای انسان ها توسط اجنه ( Goblins ) مورد تهدید قرار گرفته است و رهبر آنها به نام Gundahar توانسته است که به شهر ها حمله کند و آنها را به تصرف خود در بیاورد . در این بین تنها یک دکتر باستان شناس اعتقاد دارد که تنها راه شکست دادن Gundahar استفاده از موجودی  به نام Knack است .بشریت برای بقای خود مجبور است که به Knack اعتماد کند . قهرمانی که  ۹۰ سانتی متر بیشتر اندازه اش نیست . قهرمانی که از یک بچه هم کوچک تر است اما ویژگی هایی دارد که باعث می شود تمام بشریت به او اعتماد کنند .

اشتباه نکنید Knack یک موجود خشن و نتیجه آزمایشات یک دانشمند دیوانه و خبیث نیست بلکه نتیجه تحقیقات یک دانشمند کاملا بشر دوست است ، این خود ماهیت درونی Knack است که هر چه بزرگ تر شود ممکن است خطرش برای بشریت بیشتر شود .

در واقع Knack یکی از آزمایشاتی است که برای به دست آوردن یک سلاح برتر انجام شد و پروژه ای که تقریبا هیچ یک از سیاستمداران به آن امیدی نداشتند ،حالا شده است امید نجات آنها ! به همین دلیل هم ممکن است در طول بازی ناملا یماتی از سوی برخی سیاستمداران و ژنرال ها در طول بازی را شاهد باشیم.
Knack با تکیه بر نیرویی باستانی و جادویی که در اختیارش است می تواند اندازه خود را تغییر دهد و به اندازه های یک حیوان وحشی عظیم الجثه و یا حتی یک دیو و هیولا تبدیل شود . با این وجود او تنها امید انسان برای مقابله با ارتش هیولا ها و اجنه است .
اما داستان به همین جا ختم نمی شود . در واقع هر چه جثه Knack بزرگ تر شود خوی حیوانی او بیشتر و تفکراتش هیولا تر خواهند شد و اینجاست که باید به او کمک کرد تا بیشتر به انسان ها شبیه باشد تا هیولا ها . به همین دلیل در طول بازی شخصیت هایی از بشریت همراه Knack خواهند بود و در ماموریت ها به او کمک خواهند کرد گرچه داستان بازی به ما خواهد گفت که خطری به مراتب بزرگتر از جن ها (Goblins ) انسان ها را تهدید می کند !

چرا Knack ساخته شد ؟

Mark Cerny در مورد ایده ساخته شدن Knack گفته است :

این ایده که قهرمانی را داشته باشیم که بتواند با محیط ترکیب شود ، رشد کند و توانایی خود را ارتقا بشخد خیلی لذت بخش بود ، اما بعد از یک سال و نیم ایده پردازی توانستیم Knack را خلق کنیم . در ابتدا برایمان مشکل بود که از خرده آجر های دیوار شخصیت بسازیم اما Knack همانند شخصیتش کم کم رشد کرد و شد آنچه باید می شد.

knack 1

شاید این سوال برای شما هم به وجود آمده باشد که چرا سونی این بازی را به عنوان یکی از بازی های زمان عرضه کنسول یا همان “لانچ تایتل ” قرار داده است ؟
جواب سوال در داخل گیم پلی و بازی Knack نهفته است .در نگاه اول Knack یک بازی با گرافیکی ساده و بدون زرق و برق است که اصلا به گرد پای بازی مثل Killzone: Shadow Fall  هم نمی رسد.

این بازی قرار است که قدرت PS4 را به زیر بکشد و تقریبا حداکثر فشار اولیه را بر روی پردازشگرهای گرافیکی و پردازنده های کنسول سونی وارد کند .

در واقع این بازی به خاطر بافت های فیزیکی غیر قابل پیش بینی که دارد ( بافت های فیزیکی قابل پیش بینی مثل برخود گلوله با گلدان یا دیوار که تقریبا اثراتی یک نواخت را در شلیک های مشابه به جای می گذارند ) قرار است در همان لحظه از قدرت گرافیکی و پردازنده های سونی استفاده کند .

فیزیک غیر قابل پیش بینی Knack باعث می شود که حداکثر پردازش ها به کنسول سونی وارد شود و این غیر قابل پیش بینی بودن به دلیل وجود تعداد هزاران تکه است که به بدن Knack چسبیده است و real time physics را به وجود آورده است ، همه این موارد را با کمبو ها و دکمه زنی های بی وقفه بازیکن ترکیب کنید تا متوجه فشاری که به کنسول وارد می شود شوید  + به تمام این موارد سیستم آسیب پذیری Knack را نیز اضافه کنید !

knack 1

هر دفعه که Knack آسیب ببیند هم از نوار سلامتی اش کم می شود و هم از اندازه و حجم بندش،  با هر ضربه سنگین تعدادی از تکه های چسبیده به بدنش بر روی زمین خواهد ریخت ، این نوع افکت تخریب پذیری اصلا با افکت خون قابل مقایسه نیست و فشار بی حد حصری را بر روی کنسول وارد می کند .

گرافیک بازی با این که تمی فانتزی دارد اما واقعا عالی کار شده است و تخریب پذیری محیط عالی است و طراحی شخصیت ها به بهترین نحو ممکن انجام شده است و بافت های عضلانی Knack در هر حالتی که باشد کاملا از هم جدا هستند و معلق بودن آنها را در هوا می توان به راحتی مشاهده کرد اما  همین بافت های معلق همه دارای سایه منحصر به فرد خود هستند . واقعا ساخت سایه هایی با این جزئیات، آن هم به صورت انیمیشن real time چالشی سخت برای سازنده ها ، موتور بازی ، و کنسول PS4 بوده و خواهد بود .

جزئیات محیط در بازی به شدت بالا است و رنگ بندی های جالبی در بازی به کار رفته است و با توجه به نوع و سبک بازی شاهد کمترین افت فریم ( در نسخه قابل بازی  و بتای ) هستیم و حتی زمانی که دوربین Knack تغییر زاویه می دهد و محیط بازی کاملا تغییر می کند افت فریم و یا تاخیری مشاهده نمی شود . همچنین نوع تابش  نور در زاویه ها نسبت به تصاویر قبلی نیز تغییر نمی کند .

knack 14

گیم پلی بازی :
اگر بخواهیم Knack تازه وارد را با شخصیتی مثل Kratos مقایسه کنیم قطعا راه اشتباهی را رفته ایم . این که گیم پلی بازی تقریبا شبیه به بازی خدای جنگ است نکته ای است که به وضوح می توان دید اما مقایسه شخصیت Knack با Kratos اشتباه است . در واقع بهترین گزینه برای گیم پلی همان چیزی است که در ابتدا گفته شد . ترکیبی از بازی کراش و خدای جنگ !

گیم پلی خدای جنگ + لذت بخش بودن و تم گرافیک کراش به همراه یک شخصیت دوست داشتنی  + یک داستان قابل قبول = Knack

کاراکتر Knack در طول بازی می تواند خود را با اشیاء و یا حتی یخ ها ترمیم و ارتقا دهد و تقریبا هر چیزی که در بازی خورد شود به نوعی به کمک Knack خواهد آمد . به همین دلیل هم تقریبا اشیاء خرد شدنی زیادی در بازی قرار گرفته است . از سطل زباله و کیوسک تلفن گرفته تا تانک و خودرو !

اما بازی تنها به بزرگ شدن Knack بسنده نکرده است . درست زمانی که شما جثه Knack را بزرگ کرده اید بازی چالش هایی را پیش روی شما قرار می دهد که تنها Knack آن هم در جثه ۹۰ سانتی از عهده اش بر می آید . در بخش هایی از بازی شما مجبور هستید که از آن جثه بزرگ بگذرید و به همان Knack ریزه میزه بسنده کنید و از درب ها و راهرو ها و مسیر های باریک عبور کنید . گرچه باید این را هم بدانید که بازی شما را  آزار نمی دهد به محض اینکه از مسیر مورد نظر گذر کردید ، خرده اعضای بدن شما به شما می پیوندند و دوباره به همان جثه دلخواه خود باز خواهید گشت .

knack 8

اگر تریلر های به نمایش در امده از بازی را مشاهده کرده باشید متوجه شده اید که در بالای صفحه سمت چپ در واقع نوار سلامتی Knack وجود دارد که با توجه به خرده اشیایی که دریافت می کند می تواند بهبود یابد اما در زیر آن نوار سلامتی  چند حلقه زرد رنگ  وجود دارد که هر دفعه Knack اشیای خرد شده بزرگ تری را جمع آوری می کند این حلقه ها یکی پس از دیگری روشن و پرنور تر می شوند . گویا Knack علاوه بر روش های خود دارای بخش های قدرتی و نیرو های جادویی ویژه است .

علاوه بر کمبو های Knack دکمه زنی هایی  هم در بازی قرار داده شده است و به عنوان مثال با زدن دکمه مربع Knack اشیاء را به سمت هلیکوپتر ها پرتاب می کند .

هرچه Knack در طول بازی بزرگ تر شود دوربین از او فاصله بیشتری خواهد گرفت و فضای های بزرگ ترین از ساختمان ها و شهر و مراحل را خواهید دید .

Mark Cerny در مصاحبه با یکی از خبرگزاریها این مورد را اعلام کرده است:

که در طول بازی و یا انتهای بازی شخصیت ها و کاراکتر های دیگر و متفاوت تری از Knack به عنوان جایزه و تروفی باز خواهند شد تا تجربه دوباره بازی با Knack های متفاوت دلچسب تر باشد .

مراحل بازی :
با توجه به دمو های دیده شد و تریلر های به نمایش در آمده مراحل تقریبا خطی هستند و چیزی به عنوان تصمیم گیری برای Knack وجود ندارد و دوربین هم در نمایی ثابت و مانند خدای جنگ همواره Knack را نشان می دهد . اما نکته ای که این روند خطی و کسل کننده را جالب کرده است در واقع آیتم های مخفی داخل بازی است . دربازی اینقدر برای شما راه مخفی و جعبه و آیتم قرار داده شده است که تقریبا وقت شما را پر خواهد کرد .

آیتم های مخفی عجیب و غریب و بسته های اتصال شدنی جالب همه و همه باعث می شود که روند طی شدن یک مرحله کاملا دگرگون شود. نکته مهم این است که شما می توانید این آیتم ها را آیتم های دوستان خود چک کنید و لیست آیتم های دوستانتان را ببینید و از دیگر آیتم ها موجود آگاه شوید و این آگاهی انگیزه ای خواهد بود برای بیشتر و عمیق تر گشتن هر یک از بخش های هر مرحله !

محیط های مراحل از محیط های شهری به ساختمان و موزه ها و حتی مراکز مهم نظامی تغییر می کنند و تنوع جالبی را به وجود آورده اند . در بعضی مراحل نیز شاهد  آلمان ها ی یخ ، فلز ، چوب ، سنگ و دیگر موادی هستمی که به Knack در بزرگ شدن جسه کمک می کنند .

گرچه محیط و ساختار انسان ها شبیه به زمین است اما در واقع دنیایKnack یک دنیای فانتزی و سیاره ای دیگر است .

knack 9

دشمنان نیز در هر مرحله تفاوت های فاحشی دارند و به عنوان مثال دشمنانی که در شهر ها وجود دارند از اسلحه هایی ویژه و مدرن استفاده می کنند اما اگر به مراحلی که در غار ها هستند بروید دشمنانی را مشاهده می کنید که به جای اسلحه از انواع تبر ها و سلاح های سرد استفاده می کنند .

سکو بازی و بالا و پایین رفتن و پریدن از روی موانع بخش عمده ای از هر مرحله را تغییر می دهد  که ممکن است کمی کسل کننده باشند .

موسیقی و صداگذاری بازی :

صدا گذاری بازی همانند نسخه های بازی خدای جنگ عالی است و هر کدام از خرده سنگ ها صدایی منحصر به فرد دارد . صدای محیطی به خوبی با بازی هماهنگ شده است و موسیقی پس زمینه نیز به بازیکننده کمک می کند تا در محیط به خوبی غرق شود . صدای برخورد ضربات و صدای اسلحه ها به خوبی ساخته و سازگار شده اند.
در مورد صدا پیشگان بازی تا امروز حضور :

۱- Josh Keaton

با سابقه صداپیشگی در بازی های The Last of Us ، و StarCraft II: Heart of the Swarm در نقش والریان مونگس ، و PlayStation All-Stars Battle Royale در نقش جیک و…

۲- JB Blanc

با سابقه صدا پیشیگی در بازی های Batman: Arkham Origins در نقش Bane ( اسپویل شخصیت ) و Fuse در نقش Luther Deveraux و بازی Metal Gear Rising: Revengeance در نقش Boris (voice: English version) که قرار است نقش دکتر را صدا پیشگی کند، تایید شده است .

۳- همچنین احتمال حضور جنیفر هیل هم در بازی وجود دارد .

شما با صدای این خانوم در بازی هایی مثل Metal Gear Solid V: The Phantom Pain در نقش Naomi Hunter و BioShock Infinite در نقش Rosalind Lutece آشنایی دارید .

knack 3

کلام آخر :

 با اینکه کاملا مشخص است هدف سونی برای ارائه این بازی ترغیب بخش جوان تر و خانواده هایی با فرزندان کم سن وسال تر برای خرید کنسول خود است اما با توجه به مراحل بازی و دمو های منتشر شده می توان این نتیجه را گرفت که سونی همزمان به دنبال بخش هارکور و مشکل پسند نیز بوده است و تمام آلمان های یک بازی چالشی را در Knack جمع آوری کرده است . با توجه به وعده های  سازندگان و تریلر های منتشر شده از این بازی م توان امید یک بازی موفق را داشت هر چند که تا زمان اتشار چند ماهی بیش نماینده است و باید دید تیم سازنده در طول این مدت چه چیزی را برای ما آماده می کند .

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بزرگ قهرمان کوچک | اولین نگاه به Knack - گیمفا
بزرگ قهرمان کوچک | اولین نگاه به Knack - گیمفا
بزرگ قهرمان کوچک | اولین نگاه به Knack - گیمفا
بزرگ قهرمان کوچک | اولین نگاه به Knack - گیمفا
بزرگ قهرمان کوچک | اولین نگاه به Knack - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بزرگ قهرمان کوچک | اولین نگاه به Knack - گیمفا