گیم‌پلی، داستان یا گرافیک؟ مسئله این نیست! - گیمفا
گیم‌پلی، داستان یا گرافیک؟ مسئله این نیست! - گیمفا
گیم‌پلی، داستان یا گرافیک؟ مسئله این نیست! - گیمفا
گیم‌پلی، داستان یا گرافیک؟ مسئله این نیست! - گیمفا
گیم‌پلی، داستان یا گرافیک؟ مسئله این نیست! - گیمفا
گیم‌پلی، داستان یا گرافیک؟ مسئله این نیست! - گیمفا

گیم‌پلی، داستان یا گرافیک؟ مسئله این نیست!

محمد صالح اسدی
۱۷:۲۱ ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
گیم‌پلی داستان یا گرافیک مسئله این نیست

زمانی که کودکی بودیم و سرگرم بازی‌های خود می‌شدیم، نه خبری از شوکیس‌ها داشتیم، نه داستان بازی را درست و حسابی می‌فهمیدیم، و نه می‌دانستیم گرافیک واقع‌گرایانه یعنی چه. حتی روحمان هم از بیانات و صحبت‌های رییس ایکس باکس یا پلی استیشن خبری نداشت.

خب حالا که حرف از رهبران ایکس باکس و سونی زدیم، بگویید ببینم واقعا آن موقع آنها کی بودند؟

البته چنین سوالی به هیچ وجه صحیح نیست. به جای آن سوال باید از خودمان بپرسیم: «می‌گویم، آنها را بی‌خیال شویم. به جایش بگویید ببینم… واقعا آن موقع “ما” کی بودیم!؟»

لطفا تا انتها متن حقیرم را همراهی کنید

هشدار!

اگر حس تعصب شدید نسبت به بازی‌های موردعلاقه خود (به خصوص سونی) دارید، این متن را به هیچ وجه نخوانید! تکرار می‌کنم: «به هیچ وجه نخوانید!» حرف‌های من صرفا نظر شخصی است؛ همان طور که شما هم نظرات شخصی خاص خود را دارید و علاقه‌مند به بیان و پذیرش آن از طرف دیگران هستید. اما اگر در اشتباه هستم، خوشحال می‌شوم که مرا در قسمت نظرات آگاه بفرمایید 🌹.

بی‌خبری واقعا خیلی خوب بود!

اولین باری که به صورتی بی‌تفاوت وارد جامعه گیمینگ شدم، قبل از ورودم به دوران دبستان بود. یعنی آن زمانی که حداکثر و تنها یک مورد را از چنین جامعه‌ای می‌دانستم: “ویندوز XP روی کامپیوتری اجرا می‌شود که Age of Empires 3 دارد.” و هرگز از وجود باقی رفقایی مثل پلی استیشن و ایکس باکس خبری نداشتم!

ولی واقعا خیلی جالب است؛ این بازی نه صورت درست و حسابی در حد نسخه بازسازی شده امروزی‌اش داشت، نه داستان خاصی. لکن همین طوری عشق می‌کردم که دارم بر آدم کوچولوها و مینی‌موی‌ها فرمانروایی می‌کنم. بماند که قبل از یادگیری اسمش یک فیگور پادشاهی می‌گرفتم و می‌گفتم: «می‌خواهم آدم کوچولوها بازی کنم…»

age of empires 3
آدم کوچولوها | با وجود بازسازی به نظرم هنوز نسخه قدیمی یک چیز دیگر است که متاسفانه رها شد

این خاطره‌ها قطعا در درون شما نیز وجود دارد. ولی هیچ کس آن موقع دنبال ۶۰ فریم بر ثانیه و کیفیت بالای بافت در گونه و پیشانی کریتوس نبود. کسی برایش مهم نبود که در داستان بازی چه می‌گذرد و فقط می‌نشستیم و با گیم‌پلی عشق و حال می‌کردیم. “بی‌خبر” بودیم از دنیای شلوغ و پر سر و صدایی که همیشه با جار و جنجال می‌گذرد.

و حالا در پاسخ به پرسش اینکه «ما واقعا کی بودیم؟» باید ببینیم که در محیط اطرافمان چه عواملی موجب شده خود واقعی‌مان را فراموش کنیم و تبدیل به کسی بشویم که انتظارات بالایی دارد. یعنی بایستی دید که آیا گرافیک مدرن مقصر است، یا اینکه گیم‌پلی یا داستان ما را به این روز انداخته‌اند؟

زمانی که گرافیکی جسور شدم…

اولین بازی شوتر اول شخصی که انجام دادم، یک بازی ایرانی بود به نام “عملیات ویژه”. داستان خاصی نداشت؛ صرفا بر اساس زندگی یک دانشمند هسته‌ای هم‌وطن بود که خودش و همسرش را ربوده بودند؛ حالا بر چنین مبنایی حقیقی، یک قصه ساده و تخیلی در بازی شکل می‌گیرد: “پیدایشان کن و آنها را نجات بده.”

اما چیزی که لذت بخش بود، داستان و کات سین‌های ضعیفش نبود. گیم‌پلی آن جذاب به نظرم می‌آمد. چون هرمرحله تفاوت خاصی با مرحله قبلی داشت و چالش‌های جالبی را هم به عنوان یک بازی شوتر ارائه می‌داد. ولی از همه اینها بگذریم، گرافیکش خیلی بوق بود و هر از گاهی کاراکتر داخل درب گیر می‌کرد! چیزی که اصلا برایم اهمیت نداشت.

بازی ایرانی عملیات ویژه

تا اینکه دستم به عنوان دیگری رسید: Call of Duty 1! و قطعا با مقایسه تصویر بالا و پایین می‌توانید حدس بزنید که چقدر از نظر گرافیکی تفاوت وجود داشت. ولی باز هم آن موقع دنبال گرافیک نبودم. همه چیز در گیم‌پلی و شیوه جالب صحبت کردن کاراکترها برایم خلاصه می‌شد.

این نیز گذشت. حالا دیگر نوبتی هم که باشد، نوبت Call of Duty Black Ops 1 است! آن موقع یک چیزهایی از زبان حالی‌ام می‌شد و داستان را نیز کم و بیش می‌فهمیدم. چیزی که برایم لذت بازی را دوچندان کرد. البته مبهوت هم شدم و بیشترِ این حس، با دیدن منوی بازی و کات سین‌ها پدید آمده بود. اصلا دوست نداشتم کات سین‌ها را رد کنم! در همین حین، متاسفانه آن موقع کمی به سمت گرافیک متمایل شدم. انگار وسوسه و هوس جذابی بود: «وای! چه گرافیکی!»

call of duty 1 و call of duty black ops 1
گرافیک در Black Ops مشخصا با Call of Duty 1 فرق چشم نوازتری دارد | طراحی چهره Reznov را ببینید

اکنون دوران فراموشی خود خودم، آرام آرام داشت شروع می‌شد. تا اینکه بعد از مدتی، چشمم افتاد به Resident Evil 2 Remake که عجب چیزی بود، هست و خواهد بود. با خودم خیلی کلنجار رفتم. چون ژانر ترسناک با من خیلی رابطه خوبی نداشت. ولی دل را زدم به دریا و ماجرای جسور شدن گرافیکی‌ام آغاز شد؛ با اولین کات سین، دهانم باز ماند، و خنجر لذت زهرآگین از گرافیک بالا در دلم فرورفت. و چه لذت هوس‌آلودی داشت این گرافیک بالا…

حالا دیگر به مرحله‌ای می‌رسیم که خود واقعی‌ام را فراموش کرده‌ام. عشق Resident Evilهای بازسازی شده در دلم افتاده بود و می‌گفتم: «حیف که همین سه‌تا بیشتر نیست…» البته الان که چهارتا شده. ولیکن سومی برایم از بقیه عاشقانه‌تر است! یعنی Resident Evil 8 Village. زبان انگلیسی را حالا خیلی به مراتب بهتر از قبلم می‌فهمم. اینجا داستان برایم به شدت اهمیت دارد؛ اما چیزی که لذت را برایم دوچندان کرد، چیزی نبود جز اهریمنی پلید به نام گرافیک… گرافیک… گرا… فیک… گرا دادنی فیک (Fake) از گرافیک!

resident evil 8 village cover
بازی‌های با گرافیک بالا از سونی و غیره زیاد دیده‌ام اما هیچ کدام به نظرم به زیبایی RE8 نمی‌رسند

خب، احتمالا می‌دانید که من علاوه بر مقالات جدی، مطلب‌هایی به سبک فکاهی یا طنز صفحه‌پرکن به نام “گیوتین نامه” نیز می‌نویسم و در آن بازی‌ها را بدبختانه دست می‌اندازم! یکی از روزها که گیوتین نامه چهارم منتشر گردید، از کاربران کسی درخواست کرد که گیوتین نامه‌ای را هم برای Call of Duty بنویسم. من هم از خدایم بود! چه چیزی بهتر از یادآوری خاطرات و یک حس نوستالژیک؟ با شوق و اشتیاق به تندی برگشتم، گیوتین نامه‌اش را نوشتم و گذاشتم برای بعد از گیوتین نامه Elden Ring؛ اما می‌دانید چه شد؟

آن Call of Duty Black Ops 1 دیگر ابداً کالاف دیوتی قبلی نبود. هرگز لذت قبل را نداشت. گرافیکی که قبلا برایم شروع مزه مزه کردن زهر لذت از گرافیک بود، دیگر چشم‌نواز نبود. کات سین‌ها لذت قبل را نداشتند و داستان برایم مسخره، فیلم هندی و حالت پروپاگاندای سازمان سیا شده بود. حتی گیم‌پلی نیز روی مخم راه می‌رفت. درحالی که من قبلا هیچ‌کدام از این احساسات را نداشتم.

به راستی آیا من واقعا گرافیکی جسور شده‌ام!؟

برو فیلم ببین!

نمی‌دانم. شاید دلیل دیگری دارد. چون قبل‌تر زبان انگلیسی را به حد الان نمی‌دانستم؛ اما احتمالا حالا که “می‌فهمم” کامل چه می‌گوید و از اوضاع جهان “بیشتر خبر دارم”، دلم می‌گیرد و حالم به هم می‌خورد. فعلا این را داشته باشید، تا بعد.

the walking dead telltale series

گفتم زبان انگلیسی… حقیقتا انگیزه‌ای که برایم ایجاد شد، فهمیدن حرف‌ها و ماجراهای داستان‌ها در بازی‌های ویدیویی بود. به این دلیل، بهترین بازی‌ها برای سلیقه شخصی خودم که به جرئت می‌توانم بگویم، بازی‌های شرکت Telltale و Supermassive Games بوده‌اند. به نظر گویا خیلی بد سلیقه هستم، مگر نه؟ (اینها چه ربطی به پرسش «واقعا آن موقع ما کی بودیم!؟» دارد؟ خواهید فهمید…).

تنها دلیل لذتم این است که داستان به شدتی فجیع برایم از گیم‌پلی مهم‌تر است. شاید اینجا حالا یکی بیاید و بگوید: «ای افسوس بر سلیقه تلف شده‌ات! چرا The Last of Us 2 که داستانش شاهکار و هنر و کباب ناتی داگ هست را تجربه نفرمایی؟»

خارج از میدان: نمی‌فهمم چرا بحث هربازی خاصی پیش کشیده می‌شود، اکثرا و اینقدر هرچه شد، TLOU را روی میز می‌اندازند و می‌گویند بفرما که چقدر زیباست. درحالی که شرکت‌هایی مثل سونی ما را به اندازه کافی با گرافیک‌هایشان شدیداً بدعادت کرده‌اند. تازه بگذریم از اینکه سونی دارد Performance را قربانی گرافیک سینماتیکی خاصش می‌کند. طوری که به قول The Gamer، سونی هیچ وقت یک The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom نخواهد ساخت (یا شاید هم بشود ترجمه کرد: هرگز نمی‌تواند بسازد، چون دست از کمر گرافیک برنمی‌دارد و نمی‌خواهد بردارد). آخر امکان ندارد همزمان مواردی Photorealistic (واقعی درحد تصویر حقیقی) با فیزیکی شبیه فیزیک خلاقانه زلدا بتوانند در محیط بازی Render (پردازش) شوند. وگرنه افت فریم و مشکلات بسیاری ایجاد خواهند شد.

playstation will never make a game like tears of the kingdom
عکس از The Gamer | به همین خاطر زلدا به قول خالق گرافیک‌پرست گاد آف وار شلخته است چون Performance و خلاقیت را قربانی گرافیک بالا مثل سونی نمی‌کند
بیایید منطقی باشیم؛ دلیلش قدرت پردازش کنسول‌هاست که از یک PC یا لپ تاپ گیمینگ پایین‌تر است. از طرفی دیگر نیز، اصولا ساخت بازی‌های ویدیویی برای کنسول آسان‌تر از رایانه‌‌هاست.
از اینها گذشته، در تمامی بازی‌های PS همیشه رد پای یک فرمول سونی‌وارانه با “گرافیک بالا” وجود دارد (که بعدا در مطلبی راجع به کلیشه‌ها به آن می‌پردازم). برخلاف نینتندو که مهد خلاقیت است، گرافیک برایش خیلی مهم نیست و به جایش Performance و خلاق بودن را مدنظر قرار می‌دهد.

«خب تو که اینقدر با گرافیک بالا مشکل داری و گیم‌پلی برایت کم اهمیت است، پس چرا اصلا بازی می‌کنی!؟ داستان می‌خواهی؟ برو فیلم ببین!»

اشتباه چنین افرادی در این است که فرق بازی را با فیلم نمی‌دانند. اگر Resident Evil 2 Remake فیلم بود و لیان را یک لیکر گاز می‌گرفت، واکنش شما حداکثر این خواهد بود: «آخ! دردش گرفت!» ولی درست چند دقیقه بعد، همین را فراموش می‌کنید؛ چون خیلی مهم نیست. گازش گرفت، گرفت. به منِ تماشاگر چه ربطی دارد؟

اما حالا فرض کنید که دارید در نقش لیان بازی می‌کنید و لیکر کاراکتر را گاز گرفت… نه! اینجا دیگر فرق می‌کند! شما چنان دردی می‌کشید که حواس خود را از این به بعد جمع و جور کرده، آماده حملات بعدی می‌شوید. چون احساس خطر شدیدتری نسبت به فیلم می‌کنید. آدرنالین بیشتری در بدن شما ترشح می‌شود. چون مغزتان اینجا دیگر احساس وظیفه می‌کند. می‌داند مجازی هست و واقعی نیست. ولیکن حس مسئولیت کنترل کاراکتر لیان را برعهده دارد. این مورد، علاوه بر لذت آزادی و گشت و گذار در محیط‌های هنری بازی‌هاست.

راستی، فکر کنم اوایل بحث بر سر داستان پرسیدید: «اینها چه ربطی به پرسش “واقعا آن موقع ما کی بودیم!؟” دارد؟» درست است؟ آهان. خواستم بگویم که من به Age of Empires 3 قدیمی هم همین الان سر زدم؛ ولی لذتش بسیار بیشتر از بازگشت به کالاف دیوتی بود و بنابراین، رسماً حرفم را پس می‌گیرم. به عبارت دیگر: “من گرافیکی جسور نشده‌ام. من به خاطر اینکه داستان را برتر از گیم‌پلی می‌دانم، آزرده نشده‌ام.”

لطفا دقت کنید. گفتم احتمالا حالا که “می‌فهمم” کامل چه می‌گوید و از اوضاع جهان “بیشتر خبر دارم”، دلم می‌گیرد و حالم به هم می‌خورد؛ همچنین، گفتم قبلا روحمان هم از حرف‌ها و بیانات رییس ایکس باکس و سونی “خبر نداشت”می‌فهمم… بیشتر خبر دارم… خبر نداشت… می‌فهمم… بیشتر خبر دارم… خبر نداشت…

حق با شازده کوچولو بود

شازده کوچولو

اولین بار که کتاب شازده کوچولو را خواندم، به رگ غیرتم برخورد و در دفاع از بزرگترها گفتم: «این نویسنده چقدر گستاخ بوده. سر تا ته کتاب، تمامش بدبینی و ناسزای به بزرگترها هست. خدای من! این دیگر چه کتابی بود که خواندم!؟» من آن زمان جوان کوچکی بودم؛ حالی‌ام نبود که آنتوان دوسنت اگزوپری چه می‌گوید. تا اینکه الان رسید و خودم هم جزء دسته بزرگترها شدم!

شازده کوچولو می‌گفت که بزرگترها همه‌اش نیاز به توضیح دارند. همه‌اش به دور جیب، پول، ارقام، ریاضیات، جغرافیای بیخود، لهو و لعب‌های بیهوده و هزاران مورد بی‌فایده می‌چرخند. حتی گاهی موجب کور شدن استعدادها می‌شوند؛ شاید مثل همان استعداد ذهن خلاق خلبان که نقاشی بود و با کشیدن مار بوآیی که فیل خورده است شروع شد، ولی بزرگترها (عام) آن را یک کلاه می‌دیدند و نتیجه اینکه… پیشنهاد می‌کنم حتما کتاب را مطالعه بفرمایید.

به هروجه، دروغ در کار شازده کوچولو نبود. آخر همان طور که به شکل دیگری قبل‌تر نیز گفتم، کسی اصلا برایش مهم نبود که Unlocked Framerate بازی کند یا اینکه کاراکتر اصلی Max Payne 1 چرا سرش خیلی فرقی با مکعب مستطیل ندارد. موضوعاتی که الان برایمان متاسفانه بیش از حد و به وجهی افراطی مهم‌تر از زمان کودکی است.

خب عاقبت مقصر چنین دیدی نسبت به بازی‌های ویدیویی چیست؟

بی‌خبری هنوز هم واقعا خیلی خوب است

نمی‌گویم جهالت و نادانی محض باید داشته باشیم. فقط می‌گویم درصورتی که بیاییم و نگاهی به عقب بیندازیم، حقیقت عجیبی را متوجه می‌شویم. یعنی آن چیزی که ما و خود واقعی‌مان را دگرگون کرده. و آن دردی نیست جز: آگاهی مضر، خبر داشتن زیان‌آور و دانستن افراطی. باور کنید با کمتر دانستن چنین دانش‌هایی راحت‌تر نفس می‌کشیم، بدون منطق به نظر محترم دیگران حمله نمی‌کنیم و این قدر شور نمی‌زنیم سر اینکه چرا اینجا کج است و چرا آنجا راست. به قول بابا طاهر:

خوشا آنان که هِر از بِر ندانند / نه حرفی وانویسند و نه خوانند

چو مجنون سر نهند اندر بیابان / ازین گُوگَل روند آهو چرانند

گُوگَل به تفسیر یعنی “جامعه‌ای که تقلید می‌کند، اسیر کلیشه‌های بی‌مورد است و هیچ روشن بینی خاصی ندارد.” چیزی هم به نام آهو چرانی نداریم. منظور شاعر از این عبارت، دیوانگی می‌باشد. گویا بابا طاهر دارد به ما می‌گوید: «دیوانه بودن و کم دانستن بهتر از این هست که در چنین جامعه‌ای [مسموم و تاکسیک]، بیش از حد درگیر باشیم.»

پیشرفت و پیچیدگی تکنولوژی در جامعه گیمینگ
جامعه صنعت گیمینگ به کجا چنین شتابان می‌رود

پیشرفت در جامعه صنعت گیمینگ قابل تحسین است. اما حواسمان باشد که زیادی دارد مغز خیلی‌ها را شست و شو می‌دهد (اشتباه نکنید! بحث من درباره نظریه توطئه نیست!). هرچه بیشتر به جلو می‌رویم، جنون توسعه‌ها بالاتر می‌رود. و آن هم درست در شرایطی که حال و احوال خودمان را فراموش می‌کنیم؛ اینکه احساسات، ترس‌ها، اضطرابمان و نگرانی‌های ما هم دارند همراهشان به مقصد آسمان هفتم پرواز می‌کنند! گویی ذهن ما بازیچه صنعت بازی‌های ویدیویی شده و هرروزی ذهنمان را با خودش به یک طرف خاص می‌کشد.

به فرض مثال، روزی دعوایی افراطی بر سر این هست که گرافیک فلان بازی چقدر پایین است و گرافیک بازی ویدیویی که انحصاری کنسول من است، بالاتر به نظر می‌رسد. انگار که می‌خواهد بیشتر، مرفه بودن و بهتر بودن خودش را ثابت کند تا برتری شرکت کنسولش! افزون بر این، هیچ سودی از حمایت کردن به جز چند خط نزاع نمی‌برد. تازه بعید نیست که همین شخص فردا صبح، با دیدن گرافیک پایین در فلان بازی شاهکار کنسول گرانش، بگوید گرافیک مهم نیست؛ گیم‌پلی را بچسب! و باز هم جدالجدال… و جدال

یا مثلا وقتی منتقدی محترم برخلاف عام می‌گوید انتظارات بیشتری از شوکیس ایکس باکس داشتم و ناامید شدم، بدون اینکه بنشینیم و ببینیم دقیقا فهرست کامل دلایلشان چیست، حمله‌ور می‌شویم و برچسب به نرخ روز می‌زنیم؛ یک روز سونی فن‌بوی، روز دیگر ایکس باکس فن‌بوی. بی‌توجه به اینکه ایشان چند سال تجربه نقد، مقاله نویسی و بازی دارند. حتی به باور خودم چنین جمله‌ای نشان می‌دهد که می‌دانند این شوکیس، پتانسیل بهتری را می‌توانسته از خودش آزاد کند و به نوعی یک تعریف است. (واژه “عام” را کجا قبلا گفته بودم؟)

پس گیم‌پلی، داستان یا گرافیک!؟ مسئله اصلی بحث ما هیچ‌کدام از اینها نبود و نیست! مسئله اصلی ما آن آگاهی مضر و زیان‌آوری است که مرام و منش‌مان را از آن بالا، یعنی سقف اعلای انصاف و اخلاق، بر فرشِ کف می‌زند و خود واقعی درونمان را به سمتی دیگر تغییر می‌دهد. سمتی که دیگر به جای لذت بردن، شور و حرص‌های بیهوده را غذای جسم و روانمان می‌کنیم.

گویا دانستن برای همه هدایتگر نیست و به قول بابا طاهر، همان بهتر که ندانستن باشد تا بودن و دانستن در این جامعه.

فراموش نکنید که گم شدن، حتی از یافتن مقصد با کمک نقشه نیز آسان‌تر است

خود واقعی درونمان را یک وقت گم نکنیم!

بیایید آرام باشیم…

جیم رایان و فیل اسپنسر
نسل به نسل فکر کنم قرار است علاوه بر پیشرفت در صنعت گیمینگ شاهد پیشرفت جنگ‌های ابد الدهری کنسولی هم باشیم | اما لطفا پفیلاها را آماده نکنید چون دعوای دیگران تماشایی نیست

یک خاطره را تعریف می‌کنم که صد درصد واقعی و بدون ذره‌ای اغراق است. البته نوشته‌ام پرسپولیس و استقلال، اما خواهشا شما بخوانید ایکس باکس و سونی:

توی اتوبوس سفر به شمال وطن با جمعی سی و خرده‌ای نفری از هم‌کلاسی‌هایم در فکر این بودم که وقتی به فلان جا برسیم، باید صف بکشیم و چقدر بدبختی دارم تا بخواهد برای X نوبتم بشود. اما درست نزدیک مقصد، دیدم یکهو اکثریت شروع کردند به بحث حول اینکه تیم پرسپولیس چقدر از استقلال در لیگ عملکرد بهتری داشته و فاز کارشناس‌های فوتبال و ورزش را گرفتند. واقعا هم صحبت‎‌هایشان حرفه‌ای بود. نمی‌دانم! شاید هم این تصور من بود.

ولی وقتی به مقصد رسیدیم، دیگر بحث، هرچیزی می‌شد اسمش را گذاشت به جز بحث! چون حالا شده بود یک جر و دعوای مفصل و ناموسی. به هرحال، از اتوبوس پیاده شدم با فکر اینکه عجب صفی تشکیل بشود و خدا خدا می‌کردم که یک جوری در این هوا گیر یک صف دراز نمانم. ولیکن در کمال تعجب با معجزه‌ای غریب روبه‌رو شدم: «فقط و فقط پنج نفر در صف ایستادند و بقیه کنار درب اتوبوس گیر دعوا هستند!»

البته فکر کردم با دیدن صف، آخرش این دعواها می‌خوابد، ولی نه. عاقبت ما شش نفر زودتر نوبتمان شد و رفتیم. اما آنها هنوز دنبال جر و دعوای بی‌فایده‌ای سر دربی آینده پرسپولیس با استقلال بودند. ضمن اینکه نفهمیدم؛ عاقبت آنها نوبتشان کی شد و اصلا کی از شروع اردوی شمال وطن “لذت بردند”؟

خدا می‌داند.

پایان ماجرا

البته برای آنهایی که آرامش و مرام خود را از این به بعد حفظ می‌کنند…

گیم‌پلی داستان یا گرافیک مسئله این نیست

نظر شما چیست؟

به نظر شما، واقعا آن موقع کی بودیم و چه بلاهایی بر سرمان آمده که این چنین شدیم!؟

ممنونم از همراهی شما دوستان عزیز گیمفایی 🌹

موفق باشید

Amir :))77Dark FantasypaymanNukeولگرد اوسکلVenom 🗿Overlordخستهriversideامیررضا ایزدپناهDota2FrostAbby Anderson.Sina FateminezhadRezzDARKSIRENMalenia Blade of MiquellaParsamore

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

گیم‌پلی، داستان یا گرافیک؟ مسئله این نیست! - گیمفا
گیم‌پلی، داستان یا گرافیک؟ مسئله این نیست! - گیمفا
گیم‌پلی، داستان یا گرافیک؟ مسئله این نیست! - گیمفا
گیم‌پلی، داستان یا گرافیک؟ مسئله این نیست! - گیمفا
گیم‌پلی، داستان یا گرافیک؟ مسئله این نیست! - گیمفا
گیم‌پلی، داستان یا گرافیک؟ مسئله این نیست! - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • The Red Devil گفت:

    من حس تعصب شدید نسبت به بازی‌های موردعلاقه خود (به خصوص سونی) دارم واسه همین متنو نخوندم (بنابر توصیه نگارنده 🙂 )
    فقط اینو بگم که بازی باید همه چیو باهم داشته باشه گرافیک و اجرای روان ۶۰ فریم (در نسل فعلی) و گیم پلی و داستان
    اگه هرکدومو نداشته باشه یجای کار لنگ میزنه

    Amir :))Vaas77BAXY bachsتیک آبیArcix™ツ`Redwingولگرد اوسکلLorD TaroTA.Amore
  • Mehdi_Morgan گفت:

    خسته نباشید (:
    با این دست مقالات که حالت دل نوشته داره واقعا حال میکنم ، امیدوارم ادامه دار باشه آقای اسدی :)))

    77Brainiac( خداحافظ )Albert WeskerRezzAMIR WAZOWSKIجوجه ای در گاتهام 🐥Ermiya MK(از گور برگشته)Old blacksmithNashvilleWalleR MaNmore
  • فقط ردد که هم گرافیک و داستان همه چیز شاهکار بود

    77OverlordAlbert WeskerFrostRezzCYRUSgoatAMIR WAZOWSKIهالک ایرانی (دیوانه عظمت استارفیلد کبیر گوتی 2023)Alireza1882more
  • ali گفت:

    عالی محمد صالح جان حرف هات دقیقا حرف های دل خودمم بودن هرچند تو بعضی چیز ها اشتراک نداریم ولی لذت میبرم از مقالاتت مخصوصا این یکی بیشتر جذبم کرد.
    فقط یه چیزی درباره لست نوشته بودی به نظر من(نظر شما رو سر ما جا داره البته) ولی خیلی دقیق نبود!!!یعنی خود موضوعی که نوشتی برای مقاله درباره گرافیک، داستان یا گیم پلی هست، که به نظرم هر سه رو داره اینجا به نظرم یکم از هدف متن خارج شدی ولی در کل خیلی کیف کردم موفق باشی

    Brainiac( خداحافظ )AMIR WAZOWSKIAbbasمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)FernandoWalleR MaNمحمد صالح اسدیAli_pxفرید
  • چه بلایی به سرمان اومده ؟
    بلا فقط وقتی پدر و مادر سر درآوردن از جی تی ای 🫂☕

    77Brainiac( خداحافظ )مارتین فورد(شیفته عظمت غلام)WalleR MaNمحمد صالح اسدیAli_pxRezaَlordgoorba(انتظار سخت برای dlc elden ring)
  • AmirAgha گفت:

    یه مقاله متفاوت
    جالب بود
    خسته نباشید❤️

    ParsaAMIR WAZOWSKIWalleR MaNلئوناردو داوینچیAli_px🤘𝕬𝖘𝖘𝖆𝖘𝖘𝖎𝖓َlordgoorba(انتظار سخت برای dlc elden ring)فریدKratosParhammore
  • A.A گفت:

    به نظرم گیم پلی مهم تره
    چرا؟
    چون بازی هایی مثل ماریو و زلدا هر نسخه داستانی یکسان دارن ولی بازم ما از بازی کردنشون لذت می‌بریم به سبب گیم پلی جذابشون.

    Amir :))77Brainiac( خداحافظ )OverlordMarvel-ManUNCLE ARTHURgoatژنرال اردکAMIR WAZOWSKIDream in Red (Playstation T)more
    • A.Off گفت:

      من با این تفکر که بازی های زلدا داستان یکسانی دارن خیلی مخالفم
      هدف ها تو بازی زلدا یکسانه نجات/ پیدا کردن زلدا و نجات هایرول از بدخواهی ( که بعضی وقتا هم کاملا هدف متفاوت میشه ) اما داستان تو بعضی از نسخه های این سری دقیقا همون چیزی که باید باشه، “افسانه!” و link’s awakening و حتا بازی جدید زلدا tears of the kingdom داستان جز نقاط قوت بازیه (-:

      به طور خلاصه هدف ها تو سری زلدا یکسانه اما داستان و روایت اون متفاوته

      Amir :))v-alkalinegoatDream in Red (Playstation T)arshia.ya.moمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)محمد صالح اسدی
  • god of war گفت:

    سونی پرفورمنس رو فدا می کنه؟
    والا دیگه بیشتر از ۶۰ فریم و ۱۴۴۰ می خواید ؟
    من که نمی فهمم نکنه انتظار ۴k 120gps داریم ؟
    والا در الان هدف همه اینه به همین برسن
    همون نینتندو ۳۰ فریم اجرا می کنه
    تازه مشخص شد استارفیلد هم ۳۰ فریم اجرا می شه
    اصلا ساخت کنسول کم هزینه و فدا کردن پرفورمنس برای قیمت کار یک کمپانی دیگه بود

    Brainiac( خداحافظ )LorD TaroTSina FateminezhadCYRUSAlone In DarknessAMIR WAZOWSKIsilent-man(Metro edition)arshia.ya.moگکو پلنگی (دکتر گیمفا)Anakinmore
  • kia (Bye All) گفت:

    همه چیز از فن بویهای سونی شروع شد .پز دادنهای بیخود.بزرگنمایهای الکی و منطق کوچه بازاری (تاکید میکنم شروع شد الان نپرین وسط بگین مایکرو فنهام اینطورن چون شروع کننده مد نظره و پای ما پی سی پلیرهام کشیدین وسط نینتندو فنم داشتیم ۱۰۰ درصد به خاطر شما ضد سونی میشدن ) .هر پی سی پلیری که اینجا میشناسم به خاطر دلقک بازیهای این فنبویها ضد سونی شدن جمله معروفشونم ما گاد و لست داریم شما ندارین (البته تو این مورد ضایع شدن 😂) ما انحصاری داریم ما فلانیم (بدون اینکه فکر کنن ما میخواستیم پلی بدیم خب پلی استیشن میخریدیم 😐 ) حتی جمعیتی ازشون اصلا کنسول هم ندارن اما باز به تعریف و تمجید از چیزی که تجربه نکردن میپردازن.حقیقت ماجرا اینه که دشمنی ما با سونی نیست بلکه رژه رفتن اینا رو مخ و ضربه زدنهای اینا به تجربه ما تو گیمه .انقدر از یه بازی تعریف بیجا میکنن ما پلی میدیم به ۱ ساعت نکشیده پاکش میکنیم چون چیزایی که اینا میگن اصلا تو گیم وجود نداره.در آخر من و خیلیهای دیگه فقط میومدیم ببینیم چه بازیهای اومده یا قراره بیاد من که فقط مجله گیمفارو دانلود میکردم میرفتم (چرا دیگه مجله نمیدین) الانم دوست دارم به همون دوران برگردم اما خب طعم شیرین انتقام نمیزاره 😂

    قاتل فنبویaliVaasگرگ غرب وحشیDanialCYRUSAlone In DarknessArnaldܝ̇ߺیܩߊ ܢܚ݅ܩܚܓژنرال اردکmore
  • sis sus گفت:

    بسیار قوی بود آقای اسدی! لذت بردم خیلی خوبه این جور چیزها رو از برای بعضی ها توضیح بدیم که بازی که بهشون ربط نداره و نمیخوان تجربه کنند رو اینقدر سر مسائلی مثل گرافیک و فریم ریت نکوبن
    ممنونم ازتون!

    AMIR WAZOWSKIمحمد صالح اسدیAli_pxMMD
  • Final seyed گفت:

    عالی بود صالح جان قند

    «نسل به نسل فکر کنم قرار است علاوه بر پیشرفت در صنعت گیمینگ شاهد پیشرفت جنگ‌های ابد الدهری کنسولی هم باشیم | اما لطفا پفیلاها را آماده نکنید چون دعوای دیگران تماشایی نیست»

    خیلی خوب بود☝️

    AMIR WAZOWSKIsilent-man(Metro edition)Mɾ Mɱԃv-alkalineمحمد صالح اسدیAli_px(DOOM DARK AGES COMING🔥🔥) ThunderDoomَlordgoorba(انتظار سخت برای dlc elden ring)god of war
  • Fume knight گفت:

    بشخصه پشیزی برای گرافیک ارزشی قائل نیستم حالا تو ۲۰۲۳ کیفیت ۱۰ سال پیش یا هر چی !!! فقط و فقط گیم پلی و در درجه دوم داستان برام اهمیت داره.

    Final seyedAMIR WAZOWSKIDream in Red (Playstation T)Brainiac( خداحافظ )silent-man(Metro edition)Mɾ Mɱԃمحمد صالح اسدیAli_px(DOOM DARK AGES COMING🔥🔥) ThunderDoomَlordgoorba(انتظار سخت برای dlc elden ring)more
  • Haj_Hossein گفت:

    آقای اسدی یه تنه طرز تفکر مارو نسبت به مسائل با مقالات خودشون عوض میکنند.🗿🫱🏼‍🫲🏻و این نشان از این میده که کوزت هم همچین تفکری داره!😉

    Rezzv-alkalineWalleR MaNAhmadreza:king of movieRezaَlordgoorba(انتظار سخت برای dlc elden ring)Brainiac( خداحافظ )Spider-Manمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)(DOOM DARK AGES COMING🔥🔥) ThunderDoommore
  • Dastan گفت:

    اصلا مسئله اینجاست کی گفته صنعت گیم باید مثل سینما بشه و بازی های سینمایی عرضه کنه , خیلی ها مفهموم بازی رو نکردن
    مفهموم بازی این هست که خودت پلی بدی و شخصیت و هر طور که دوست داری بازی کنی , یه بازیی مثل Elden Ring واقعا بازیی هست , و تمرکزش فقط روی گیمپلی و باس ها بود
    داستان میتونه یه چاشنی باشه و بفهمی سر چی بازی میکنی نه اینکه کل بازی داستان بشه ,
    البته این همه مهم هست که روند بازی تکراری نشه

    Star LordCYRUSWalleR MaNHades
  • با احترام تمام و ذکر این نکته که من تمام مقالات شما از جمله این مقاله رو دوست دارم، مقایسه عکسی که از جیم رایان و فیل اسپنسر گذاشتید مشخص می‌کنه که فن‌بوی مایکروسافت (یا هیتر سونی) هستید

    WalleR MaNمحمد صالح اسدیMMD
    • سلام بر شما یه دوست خوب گیمفایی 🌹
      بنده حقیر… آره!… یه کینه شخصی از جیمبو دارم… و اون اینکه بستنی‌های خوشمزه‌ای مثل FF 16 رو من الان میخوام برای تابستون. ولی ندارم. چرا!؟ چون کنسول ندارم! باید دو سال صبر کنم که تا اون موقع شاید بستنی آب نشده (پچ و آپدیت و پورت بد نباشه) و خودمم آب نشده باشم و حالش رو داشته باشم.

      ممنونم از اینکه همراهی کردید 🌹

      Eggheadیه دوست خوبWalleR MaN
  • Ali_px گفت:

    هی…
    اون زمان مهم ترین چیز فقط لذت بردن بود
    نه میدونستیم متاش چند شده،نه گرافیکش برامون مهم بود،نه از داستان چیز زیادی میفهمیدیم
    فقط و فقط میخواستیم بعد مدرسه یا تکلیف توی اوقات فراغت کنسول رو روشن کنیم و چند ساعتی توی دنیای جادویی گیم غرق بشیم و لذت ببریم
    اما الان…
    کاش میشد برگشت به همون دوران
    خسته نباشید جناب اسدی

    silent-man(Metro edition)WalleR MaNRezaمحمد صالح اسدی(DOOM DARK AGES COMING🔥🔥) ThunderDoomHadesَlordgoorba(انتظار سخت برای dlc elden ring)Old Huntergod of war
  • 47 گفت:

    خسته نباشید
    مقاله زیبا و به جایی بود.

    شخصا از نظر من الویت بندی اینجوره که
    داستان >گیم پلی > گرافیک

    البته که واقعا برام تریتب خاصی وجود نداره و حتی امتیاز و متا هم اهمیتی نداره
    صرفا یک بازی باید سرگرم کننده باشه و از نظرم ارزش بازی کردن را داشته باشه

    ولی خب در نسل جدید که انتظارات هم بالاتره قطعا استاندارد ها نسبت به قبل بالاتر و توقع ها تو تمام زمینه هابیشتره
    و الان بیشتر از تمام سه مورد بالا “نو آوری و خلاقیت ” هست که میتونه تفاوت ایجاد کنه

    مجدد خسته نباشید

    Mehdi_Morganمحمد صالح اسدی
  • ŴILliAm گفت:

    جالب و خوندنی بود
    خسته نباشید

    محمد صالح اسدی
  • Grandmaster گفت:

    به نظرم مشکل از زیاد دونستن یا آگاهی فرد نیست که باعث شده از بازی لذت نبریم در واقع این طبیعت زندگیه شما هر چی رو به جلو بری چیزهای جدید کم و کمتر میشه برای همینه که خیلی از لذت های بچگی به دلیل تازگی و نو بودن حس جذاب تری ایجاد کرده بودند. به همین خاطره که تو صنعت گیم خیلی مهمه که بازیسازها چقدر میتونن محصولی جدید تازه و نوآورانه خلق کنند که باعث حس تازگی بشن حتی ملاک بهترین بازی سال هم‌ همین مورده. نکته بعدی آگاهی راجع به چیزهای مختلف باعث میشن دریچه ها، موضوعات و مدیوم هایی که قبلا درکی از اون ها رو نداشتی بروت باز بشن و فرصت لذت بردن برات ایجاد میکنن که تا قبل از آگاهی در اون موضوع امکان پذیر نبوده. این مورد که استانداردهای هر فرد در مورد بازی ها هی بروز میشه و تغییر میکنه چیزی بدی نیست منتها همونطور که از بازی‌ها حداقل استانداری انتظار داره باید ببینه آیا خودش آمادگی و درک محصول رو داره یا نه؟ همونطور که یه کودک نمیتونه از یه فیلم جدی و بزرگسالانه لذت ببره چون درکی از اون نداره خیلی از ماها در مقابل خیلی از موضوعات مثل اون کودکی هستیم که درکی از اون موضوع نداره.

    🖤james McCaffreyAli_px(DOOM DARK AGES COMING🔥🔥) ThunderDoomBrainiac( خداحافظ )مارتین فورد(شیفته عظمت غلام)محمد صالح اسدیFinal seyed
    • سلام بر شما یار عزیز و محترم
      بله. درواقع من بیشتر خواستم نمادین بگم آگاهی‌ای که زیان‌بخش باشه، خوب نیست. چون برخی رو تبدیل به موتور ترول و اظهار فضل میکنه.
      وگرنه که صد درصد حق با شماست و کاملا موافقم. نو بودن در زمان کودکی و بعدها یادگیریِ یک سری نکات موجب لذت خواهد بود.
      ممنونم از همراهی شما 🌹

      Ali_pxGrandmasterBrainiac( خداحافظ )god of war
  • Ynsavion گفت:

    ممنون از آقای اسدی مقاله بسیار زیبایی بود و مینیمال های طنز جالبی داشت!!!
    آقای اسدی عزیز دوران قدیم رو خیلی از بازیکنان عزیز دوست دارند بخاطر یک سری مسائل مثل نوستالژی و دورهمی جالی که داشت ،اون زمان ها مثل الان هر روز بازی جدیدی عرضه نمیشد و ما هم از همه جا بی خبر هر چند ماه یکبار یه سری به توپخونه میزدیم ببینیم جدید چی اومده رسانه ها مثل الان نبودند و یک بازی چند ماه قبل از عرضه رونمایی نمیشد.یاد دفترچه های کامبت با جلد زردشون بخیر . یاد فوت کردن های کارتریج بخیر.
    من بهترین خاطره ها رو با کلاسیک های سگا برای خودم رقم زدم .
    به نظر من بازی اون دنیای دوست داشتنی خودشو حداقل دیگه برای ما نداره ، زمانی که همه چیز برای ما تازگی داشت. دنیای بازی های تحت شبکه یا بازی های co-op که با دوستان جمع میشدیم و بازی های زیبایی مثل street of rage ، golden axe و … (بخوام لیست کنم خیلی زیاد میشه) اما ما باید یه چیزی رو در نظر بگیریم و اونم اینه که این صنعت با سلیقه نسل جدید پیش میره و ما چه خوشمون بیاد چه بدمون بیاد باید لذت ببریم ، این تنها چیزیه که تو این شرایط می تونه مارو یه خورده از مشکلات و گرفتاری ها دور نگه می داره.
    خب بگذریم ، بازی های Macro/Micro Management بیشتر با علایق من جور در میاد و واسم فرقی نداره با چه گرافیکی اجرا بشه ، و تنها چیزی که من رو به سمت اینجور بازی ها کشوند داستان حماسی اون بازی بود و واقعا خانم Christie Golden گل کاشت و من رو مجذوب دنیای بسیار بسیار زیبای اون بازی کرد .
    در حال حاضر این بازی در شرایط خوبی به سر نمیبره اما پس از تقریبا ۱۸ سال از زمانی که من با اون بازی آشنا شدم داستان ها هنوز هم حس خوبی القا میکننن ، امیدوارم دوباره به اوج برگرده تا شخصیت پردازی و داستان های حماسی فوق العاده اش رو به دیگران و صد البته توسعه دهندگان نشون بده ، واقعا که یه Master class برای طراحی شخصیت بود این بلیزارد

    محمد صالح اسدیAnny
  • مقاله ی بجایی بود…
    بعضیا میان کل ویژگی ها و نقاط قوت یه گیمو ول میکنن
    میچسبن به کارکترای خشک یا مقدار fps بازی :/
    یا یجای دیگه گیر میدن به فیزیک آب…
    به شخصه همین چند هفته پیش یه بازی مال ۲۵ سال پیش رو بازی کردم و خیلی هم لذت بردم چه برسه به اینکه همون زمان پلی میدادم…

    محمد صالح اسدیAli_px(DOOM DARK AGES COMING🔥🔥) ThunderDoom
  • هسته و اصلی ترین بخش یک بازی یعنی گیمپلی هست البته داستان و گرافیک بخش بسیار مهمی از یک بازی رو تشکیل میده و نمیشه براحتی از کنار این گزینه ها رد شد ولی یک بازی بدون گیمپلی مناسب همیشه یک حس خالی بودن رو به مخاطب القا میکنه چه بسا بازی هایی هست مثل سبک آرکید بدون داستان خاص که ساعت ها میشینیم پاش و سرگرم میشیم
    باید این و واسه خودمون یادآوری کنیم که اولین بازی های ویدئویی دنیاهاشونو روی گیمپلی بنا کردن بعدها پیشرفت کردن و چاشنی های جذاب گرافیک خیره کننده و داستان های نفس‌گیر و به دنیای گیم اضافه کردن امیدوارم این پیشرفت ادامه پیدا کنه و هدف ما گیمر ها هم از بازی کردن یک هدف واحد یعنی سرگرمی باشه و درگیر حاشیه و سیاست بازی نباشیم

    silent-man(Metro edition)محمد صالح اسدی
  • حس میکنم برای همه این مسئله خیلی قابل درک هست . یادمه بازی crysis 2 از اولین بازی هایی بود که در دوران کودکی با کامپیوتر انجام دادم و با دیدن اینکه میشه نامرئی شد خیلی حال میکردم ؛ فقط مرحله هایی رو بازی میکردم که با آدما کار داشت چون از دوستان فضایی ترس بدی داشتم و بابام وقتی از ماجرا با خبر شد پاک کرد بازیو. منم اسم بازیو نمی دونستم. حدود ۶ سال بعد که اسم بازی رو پیدا کردم کلی ذوق زده شدم که قراره کلی حال کنم. دوباره رفتم سراغش و دانلود کردم ؛ اونجا بود که فهمیدم که چه سیستم داغونی داشتم ! در این حد که بازی با کمترین میزان گرافیک و با وضوح ۸۰۰ در ۶۰۰ نرخ فریمی نزدیک به ۲۰ یا ۲۵ میداد!
    بعد از دیدن این شدت از داغونی سیستم با خودم فکر کردم واقعا با چی حال میکردم؟ اونم نه تمام بازی فقط نبرد با دشمن های زمینی؟ بعد از کلی فکر فهمیدم به خاطر یکی از رفقا بود با اصطلاحات نرخ فریم، رزولوشن(وضوح)، نمره منتقدا، نورپردازی و جزئیات گرافیکی اینا آشنا شدم. فکر نکنم تا اخر عمر بتونم ازشون خلاص بشم. همین الانم هر بازی‌ای که میخوام برم سراغش مخصوصا بازی های داستانی موبایل این موارد آفت جونم شدن . . .

    محمد صالح اسدیOld blacksmith
  • z for zack گفت:

    آقای اسدی.
    دست مریزاد میگم. روی موضوع فوق العاده ظریفی دست گذاشتید. اونم تو چه زمانی!!!!
    واقعیت اینه که بی خودی اسم گیم پلی روی مهمترین جزو هر بازی نداشتن.
    مثال خیلی بارز این موضوع برای من بهمن ماه اتفاق افتاد
    کالیستو پروتوکل رو شروع کردم…همه چی اول خوب بود. یه داستان مرموز..یه گیم پلی به ظاهر امیدوار کننده و از همه واضح تر یه گرافیک به معنای واقعی کلمه فک برانداز
    پریلوگ رو تموم کردم. چپتر اول رو شروع کرده بودم که تازه فهمیدم چه فاجعه ای تو زمینه گیم پلی تحویل ما دادن. یعنی منی که از کنترل آبکی ریمیک سه هم شکایت داشتم با شمع دنبالش گشتم.
    مکانیک های سفت و ناکار آمد بعلاوه ایراد های فنی که مستقیما روی گیم پلی تاثیر میذاشت . سه ساعت نکشید که دیگه عطاشو به لقایش بخشیدم و بازی رو پاک کردم رفت
    حالا همین قضیه برای Hades….یه تیکه فقط تریلر بازی رو دیدم.. وسوسه شدم دانلودش کنم. چون حجمش هم کم بود دانلودش کردم شروع کردم بازی کردن. آقا این بازی منو معتاد کرد. خدایی یه بازی با دوربین ایزومتریک چقد می‌تونه سرگرم کننده باشه اخه؟؟؟!!
    فوق العاده …یعنی یکی از بهترین هک اند اسلش هایی بود که بازی کردم. علی رغم دوربین ایزومتریکش که اولین باری بود تو این زاویه بازی رو کنترل میکردم.
    گرافیک مثل بازی های تریپل ای فک برانداز نیست. ولی یه گیم پلی داره به معنای واقعی کلمه اعتیاد آور
    لب کلام. بازی با گرافیک ضعیف اگه گیم پلی قوی داشته باشه برندس
    اما نه برعکس این قضیه باشه میشه رسوای عالم
    اگر هم گرافیک و داستان و گیم پلی همشون با هم خوب باشن که دیگه نیازی به تعریف و تمجید نداره. بازیباز ها خودشون هوای بازی و سازندشو دارن

    WalleR MaNمحمد صالح اسدیDark.Elden-Lord
  • Ynsavion گفت:

    بهترین بازی ها من :
    Castlevania: Symphony of the Night
    trilogy کلاسیک WoW
    Dota 2
    Grim Fandango
    Psychonauts
    Desert Strike
    Comix Zone
    Jagged Alliance 2 (بهترین بازی RPG تاریخ از نگاه من نوعی)
    Bioshock 1
    Disco Elysium
    The Legend of Zelda: Ocarina of Time
    Dick Tracy
    و چندتای دیگه که بنویسم طولانی میشه ، هیچ کدوم هم گرافیک بالا ندارن اما همیشه دوستشون دارم و باهاشون زندگی کردم

    ژنرال اردکThe last Elden ringWalleR MaNمحمد صالح اسدی(DOOM DARK AGES COMING🔥🔥) ThunderDoomRezaHadesOld blacksmith
  • مقاله بسی جالب و تامل برانگیز بود
    هرچند بنده الویتم با گیم پلیه (حتی اگه بازی برای ۳۰ سال پیش باشه)

    v-alkalineمحمد صالح اسدیRezaOld blacksmith
  • Porfosor گفت:

    اون زمان که بهترین بازی های تاریخ(جنگ های صلیبی.کانتر.حتی آیجی آی)پلی میدادیم اصلا به گرافیک و باگ و…..اهمیت نمیدادیم وخیلی هم بیشتر حال می کریدم

    Alone In Darknesssilent-man(Metro edition)The last Elden ringDesignerWalleR MaNRezaAli_pxRezaHades(DOOM DARK AGES COMING🔥🔥) ThunderDoommore
    • گفتی آی جی آی
      هنوز بهترین بازی میدونمش اون زمان واقعا گرافیکش خفن بود ولی من بخاطر گرافیک پلی نمیدادمش .
      ولی الان شاید خندت بگیره دلم واسه همون گرافیک تنگ شده .
      دوباره دانلود کردم بازی کردمش فقط بخاطر گرافیکش اون و حس نوستالژی اون حس قدیمی بودن اون گان دست گرفتنش ……
      اون مخفی کاری قسمت دوم که میرفتیم پشت طرف E رو میزدیم گردن طرف رو پخ پخ میکرد .
      واقعا بازیای اون موقع بهتر از الان بودن.
      کاش بازم تکرار شه اون موقع .

      MojibWalleR MaNRezaPorfosor
      • Porfosor گفت:

        دقیقا نظر منم همینه
        خودم دوباره نسخه دوم دوبله بی نظیر نسل برتر رو دان کردم و مرحله هشتمم
        به خدا که گرافیک اهمیت نداره اصل اینه که کیف کنی
        من خودم روزم تا یه دست کانتر و جنگ های صلیبی نرم شب نمیشه

        silent-man(Metro edition)Alone In DarknessBrainiac( خداحافظ )Ali_pxReza
        • دوبلش هم عالی بود
          آخ دقیقا این کیف کردنه خیلی مهمه بر خلاف بقیه من خودم سه بازی که هم میکوبونن یکی دیزگان و یکی دیگه هم دث استرندینگ یکی دیگه فالوت ۷۶ رو من واقعا باهاشون لذت بردم
          و نمره متا هم برام مهم نیست چون نمره همین آی جی آی خیلی پایینه در حالی که زمان خودش نوآوری خالص بود .
          من جنگ های صلیبی رو به دلایلی پاک کردم واجب شد برم نصب کنم دوباره .
          کانتر من نمیدونم چرا قفلی زدم رو نسخه موبایلش( خود ولو نساختش ولی خیلی شبیه بهش اینی که بقیه ساختن) . پیسی رو ول کردم دارم رو گوشی میزنم حکمم چیه آیا ؟.

          Porfosor
          • Porfosor گفت:

            استاد جان نسخه گوشی هم بسیار لذت بخش است ولی تا وقتی کامپیوتر داری رو گوشی آخه؟
            خب حکمش حرام نیست ولی مکروه هست
            در مورد فالوت۷۶هم موافقم عالی بود
            کلا متا چرت وپرته مثلاً باورت میشه من هنوز هم تاکسی دیوونه رو با اون دوبله دیوونه وارش بازی می کنم و خیلی هم حال میده و به خداکه ایکس باکس رو میرم پر بازی های جدید می کنم و هرسری فقط فیفا میزنم و تمایلی به سایر بازی ها ندارم
            نمی‌دونم بعضی هام مثل ما اینجورین دیگه ولی خوش حالم که می بینم هنوز آدم های مثل من هستن
            حتما دوتا بازهم هستی؟

            Brainiac( خداحافظ )
            • نه دوتا باز نیستم حقیقتا . سر درد میگیرم میرم تو بازی .
              باز من اتفاقا اصلا با بازی های فوتبال حال نمیکنم یه مدت بسکتبال میزدم ان بی ای ۲۰۱۸
              بعد از اون هم خسته شدم .
              کانتر رو میخوام سر کار هم بازی کنم بخاطر همین باید با گوشی باشه
              کامپیوتر های جایی که من هستم همشون به یه کارت شبکه وصله کوچکترین کاری من بکنم چک میشم .
              اطراف هم محیط بازه کلا کاری نمیشه کرد .
              تاکسی… هم عالی بود اصلا همه قدیمیا عالی بودن .
              منم کم آدمی مثل خودم میبینم انقد خوشحال میشم مث خودم پیدا میشه.
              بازیای تو سبک دوتا رو دوست ندارم یه مدت دیابلو ۳ زدم همونم زیاد جذب نکرد کلا با این سبک زیاد حال نمیکنم. ولی دوتا رو جدا از اینکه از سبک خوشم نمیاد نمیدونم چرا سردرد میگیرم موقع رفتنش.

              • Porfosor گفت:

                شاید چون با آیتم ها آشناییت نداری
                یه سوال جسارت نباشه ولی می تونم بدونم شغلت چیه؟زیادی فضولم 😅
                بعد یه سوال دیگه این بازی آن بی ای دو کی چطوریه گیم پلیش؟

                Alone In DarknessBrainiac( خداحافظ )
                • نه فضولی عیبی نداره خودمم همینطوریم🤣🤣
                  من مدیریت آموزشی خوندم.
                  قبلا یکم انسانی تدریس کردم چون اعصاب بچه هارو نداشتم رفتم کارمندی دانشگاه پیام نور اونجا هم چون قراردادی بودیم بخاطر کمبود بودجه اخیر چند وقت قبله پیام نور .
                  متاسفانه مارو انداختن بیرون ولی خداروشکر الان یجا استخدام شدم.
                  و الان کارمند معمولی پشت میز نشینم کارم یکم شبیه حسابدار هاست .
                  تو یک شرکت خصوصیم.
                  کلا وضعیت خرابه داداش.
                  ان بی ای حقیقتا نمیدونم چجوری توضیح بدم دوربین از سمت بالایه و شما کنترل کرکتر رو داری تو زمین بسکتبال مث فیفا هم میتونی تعویض کنی کرکتر رو و اینطوری…….
                  اون آشنایی با آیتم رو هم درست گفتی.

                  Soosmar (بازنشسته)Porfosorمحمد صالح اسدی
              • Porfosor گفت:

                موفق باشی استاد
                ما که پشت کنکوریم😥

                Brainiac( خداحافظ )محمد صالح اسدی
      • Mojib گفت:

        سال پیش بود که برای زنده شدن خاطرات به سراغش رفتم ولی فقط تونستم نسخه دومش بازی کنم و اولی اجرا نمیشد (البته چیزی هم هست که انتظار میره؛ خروجی ویندوز ۱۰ برا بازی که برای ویندوز xp کد زده شده…)

        البته که اصل کار گیم پلی رو داخل نسخه دومش دیدیم ولی خب یکش هم مرحله های خاص خودش رو داشت…

        Brainiac( خداحافظ )Porfosor
    • Ķįņosą گفت:

      فکر میکردیم داریم حال میکنیم چون نبود و ندیده بودیم بازی گرافیکی . توی مقاله نوشته دیگه شرکتای بازیسازی ساختن ما هم به قول یارو گفتنی خوشمان آمد آب از لب و لوچمون راه افتاد بعد اونا بهترش کردن از اونورم کلا جامعه گیمری حریص‌تر شد نسبت به گرافیک
      هرکی الان بگه گرافیک برام مهم نیس چرت گفته .الان بازیو شروع میکنی اولش به قاب تلویزیون نگاه میکنی ببینی چه شکلیه چی می‌بینی ! والله
      چی‌چیو گرافیک مهم نیس مثلا میخوای چیو ثابت کنی !
      با شما نیستما به طور کلی گفتم.

      Mojib
    • Reza گفت:

      igi یادش بخیرررر سال ۸۶ بود، اون موقع کلاس سه ابتدایی بودم. از مدرسه میومدم خونه مینشستم پاش تا غروب بازی میکردم کاش بشه برگشت به اون دوران همه چیز یه حس و حال دیگه ای داشت

      Brainiac( خداحافظ )Porfosor
  • Kratos گفت:

    بنظرم یه بالانسی باید هرسه باشه و اگه یکیشون دیگه خیلی از رده خارج باشه واقعا تو ذوق میزنه

    Brainiac( خداحافظ )HadesThe last Elden ringsaeed rahimiمحمد صالح اسدیRezaAli_px
  • نظر شخصی من داستان و گیمپلی ۱۰۰٪ ارجعیت داره به گرافیک

    The last Elden ringمحمد صالح اسدیAli_pxOld blacksmith
  • آقای اسدی خسته نباشید
    این مقاله عالی بود مثل بقیه مقاله ها گیوتین نامه هاتون . اصل کار یک داستان خوب با گیمپلی خوبه دیگه گرافیک و فریم بهانه های ………
    خوشحال میشم اگه یک مقاله باستانی دیگه هم کار کنید مثل مقاله مقایسه رستم و کریتوس . واقعا اون مقاله جذاب بود .

    محمد صالح اسدیsaeed rahimi
    • سلام و درود بر شما
      ممنونم. سلامت باشید 🌹
      چشم. سعی می‌کنم اگه موفق بودم باز چیزی رو بگم. ولی البته فعلا که زدیم تو کار تاریخ اساسینز. ان شاءالله هفته آینده روز جمعه مشکلی پیش نیاد و عمری باقی باشه، با تاریخ حشاشین واقعی در خدمتیم 😁
      پی نوشت: همین جا هم میشه یه چی باستانی گفت. اینکه کوروش درواقع بهمن پسر اسفندیار در شاهنامه بوده. جالبه که رستم، کوروش رو پس از مرگ اسفندیار رویین تن (با تیر دوشعبه رستم توی چشماش!) تربیت کرده و این به خاطر درخواست خود اسفندیار بود. ضمن اینکه اسم ایرانی کوروش، بهمن هست. چون کلمه کوروش یهودی شده نام زیبای بهمنه. البته بهمن با یکی از بچه‌های رستم (بعدها بعد از مرگ خود رستم) یه جا جنگ داشته که توی مقاله کریتوس گفتم؛ دلش نمی خواسته زنده به دست کوروش بیفته، از خدا کمک میخواد و کوروش جسدش رو به دار میزنه، نه تن زنده اونو (البته این تیکه رو دقیق نخوندم و نمی دونم چرا. ولی نمیشه اینو دال بر بد بودن بهمن گفت.)
      بعد از حکومت بهمن، پسران بهمن هستن تا میرسه به حکومت اسکندر مقدونی در شاهنامه. خیلی جالب و قشنگ میتونیم تاریخ رو توی شاهنامه ببینیم و لذت ببریم.

      Brainiac( خداحافظ )
      • به به تاریخ حشاشین ، دوره سلجوقیان….
        حقیقتا ازاین نکته تاریخی که عرض کردید خودم ریختم پشمام موند .
        و یک سوال چرا پس ما میگیم کوروش چرا نمیگیم بهمن ……
        فردوسی اسمشه میگن داستان و افسانه نوشته نامرد اومده تاریخ نوشته .
        خیلی ممنون که پاسخ دادید ❤❤🙏🙏

        محمد صالح اسدی
        • راستی قبل از جواب سوال شما البته بگم اینو که من دانشم رو از ویکی پدیا و سایت های مختلف دست و پا شکسته گرفتم. وگرنه اصلا روحمم از وجود کوروش تو شاهنامه خبر نداشت! حتی خیلی متعجب بودم که چرا فردوسی از اسکندر گفته اما از کوروش و داریوش و خشایار و غیره نه. تا اینکه فهمیدم نه بابا، اسمشون برای ایرانیان قدیم چیز دیگه‌ای بوده.

          اما جواب سوالتون: گمان می‌کنم مهم‌ترین دلیل، اولین استفاده محمدرضا شاه پهلوی از کلمه کوروش به جای بهمن بوده. همین “ای کوروش! آسوده بخواب…” وگرنه هیچ جایی از آثار ادبیات شعرا کلمه کوروش، داریوش و غیره وجود نداره. اینا همه یه جورایی کلمات غیرفارسی اصیل هستند و در ذات از ادبیات یهودی گرفته شدن. هرچند که میگم… شاید مخالفت کنید و بگید کوروش واژه فارسی هست… ولی یه جورایی نیست. بهمن یا کیخسرو واژه‌های اصیل فارسی هستن. حالا اینکه دقیق کدوم کوروش بوده، نمی‌دونم. دقیق دنبال نکردم. درهمین حد رفتم خوندم که گفتم آخیش، پس توی شاهنامه هم هست!

          Brainiac( خداحافظ )
  • Nikan گفت:

    خیلی مقاله خوبی بود احساساتیم کرد
    حق با شماست دقیقا از ته قلبتون اینو نوشتید
    نشون میده چقدر احمق شدیم
    هدف اصلی و یادمون رفته همش جنگ همش دعوا دیگ غرق شدن تو دنیای ویدیوگیم معنی نداره فقط حاشیه شده

    محمد صالح اسدی
  • Hamed گفت:

    چندوقتی هست میخوام یک کامنتی بزارم منتها منتظر بودم یک مقاله یا خبری کار بشه که به کامنتم مرتبط باشه اول یک خسته نباشید بگم به محمد صالح عزیز بابت این مقاله زحمت کشیدی عزیز دل و بعد بریم سراغ اصل مطلب
    .
    یادمه یک کامنتی چند روز پیش دیدم از یک عزیزی نوشته بود گیمرای جدید چقدر سوسولن و چقدر این بحث فریم ریتو بهینه سازیو فلان مهم شده براشون حالا جدا از این حرف که خیلی منطقی هست منم میخوام یک چیزی اضافه کنم اونم اینه که یک بخشیش برمیگرده به اینکه گیمرا ناشکر و قدر نشناس شدن یعنی چی؟ یعنی شما اگر بدونید اون زمان ما با چه وضعیتی گیم ها رو پلی میدادیم خداروشکر میکنین
    .
    میخوام خودم رو مثال بزنم که اون زمان اینطوری نبود که هر خانواده ای تلویزیون رنگی داشته باشه یعنی من و داداشام تا یک بازه زمانی بازی های سگا، میکرو و پلی استیشن وان رو تو یک تلویزیون ۱۴ اینچ بازی میکردیم تازه اونم نه رنگی سیاه سفید مثلا کراش بش اگر خاطرتون باشه دوتا مرحله داشت که مربوط به رنگ میشد یکی اینکه سوار یک وسیله هایی بودیم که هیچوقت نفهمیدم چی بودن خلاصه هی بپر بپر میکرد و نوک این وسیله ها رنگ تولید میکرد ما باید با این رنگا امتیاز کسب میکردیم یا یک مرحله دیگه داشت که یه سری بادکنک های رنگی رو هوا شناور بودن که باید میپریدیم اون بادکنکی که رنگش مال ما بود رو میترکوندیم حالا از کجا اینا رو میدونستیم چون تلویزیون پدربزرگم اینا رنگی بود ولی مال ما سیاه سفید واسه همین هر هفته که میرفتیم اونجا بازی میکردیم میفهمیدیم این مرحله ها اینطورین واسهه همین تو تلویزیون خودمون هیچوقت نمیتونستیم حدس بزنیم که رنگای ما کدومان چون سیاه سفید بودن
    .
    یا رزیدنت اویل رو مثال میزنم یه سری از سازندها اون زمان واسه بازیاشون از دوربین ایزومتریک استفاده میکردن رزیدنت اویل های قدیم هم همینطوری بود حالا دوربین ایزومتریک یعنی چی یعنی یک دوربین ثابت که تو گوشه کنارا مراحل بازی میزارن و شما هروقت که رد میشین میرین صحنه بعد کات میخوره میره رو دوربین بعد حالا سختیش کجاس اونایی که پلی استیشن وان داشتن میدونن من چی میگم سختیش این بود که هروقت این دوربین کات میخورد بعضی موقع ها بازی گیر میکرد یعنی تا اون کلید ریست پلی استیشن رو فشار نمیدادی و ریست نمیکردی هیچوقت نمیتونستی بازی رو ادامه بدی باید دوباره میرفتی این زمانی رو اعصاب میشد که قبلش بازی رو سیو نکرده بودی نه فقط رزیدنت اویل بازی ها انقدر اون موقع گیر میکردن که حد نداشت ولی با همه این سختی ها لذت داشتن چرا چون زمان تنها دقدقمون این بود که چالش های بازی هارو رد کنیم تنها دقدقمون این بود که این بازی که داخل دستگاه گذاشتیم اجرا بشه چند نفری میشستیم پای یک تلویزیون فسقلی لذت میبردیم، ولی الان خیلیا هستن تلویزیون دارن اندازه اینایی که دور میدونا میزارن با کیفیت ۴K یه نفری میشینن پاش ولی لذتی که باید نمیبرن چرا؟ چون خوشبختی یعنی چیزای کوچیک و ساده خوشبختی یعنی آرامش داشتن، خوشبختی و لذت به تلویزیون بزرگ و ماشین آنچنانی یا خونه بزرگ نیست، البته از یک لحاظ حقم میدم الان وضعیت خیلی سخت شده و دیگه آرامش نداریم مثل اون زمان
    .
    یا اساسین کرید یک رو مثال میزنم یادمه اولین بار که یک PC خریدیم بازی ها به سختی روش اجرا میشدن منظورم بخاطر کارت گرافیک و رم پایین PC ما یه سری از بازی ها لگ داشتن افت فریم داشتن البته اون موقع نمیدونستیم لگ چیه افت فریم چیه فقط دارم الان اسمشون رو میارم که متوجه بشین خلاصه آقا ما اساسین کرید یک رو روش نصب کردیم به قدری توش لگ داشت که وقتی میخواستیم از بالای قلعه بپریم تو گاریه پر از کاه میرفتیم تو کوچه یک دست فوتبال بازی میکردیم دوباره برمیگشتیم بازی میکردیم
    .
    خیلی زیادن اگر بخوام بگم هم من خسته میشم هم شما کلافه میشین بخاطر طولانی بودن کامنت خلاصه میخوام بگم انقدر درگیر فریم ریتو گرافیکو متا نباشین بازیتونو بکنین لذت ببرین اینکه استارفیلد ۳۰ فریم باشه یا ۶۰ فریم باورکنین انقدر تاثیری تو لذت بازی نمیزاره ببینین ما با چه وضعیتی بازی میکردیم حالا شما به فکر این هستین که یک بازی سی فریمه یا شصت فریم خداروشکر کنین که همینم دارین که بتونین بازی کنین خیلیا رو میشناسم که هنوزه که هنوزه پلی استیشن وان یا تو دارن طرف اون روز اومده بود دم مغازمون میگفت ببخشید شما دسته پلی استیشن ۲ هم تعمیر میکنین یا یکی اومده میگفت واسه پلی استیشن ۳ هم بازی میریزین خیلیا هستن که هنوز تو نسل شیش یا هفت گیر کردن بعد شما همدیگرو مسخره میکنین و گدا همو خطاب میکنین یا میگین چرا استارفیلد ۳۰ فریمه یا چرا فاینال فانتزی مشکل داره باورکنین چند وقت دیگه که سنتون رفت بالاتر مشکلات زندگی هوار شدن رو سرتون به این روزاتون میخندین و پشیمون میشین که وقتتونو سر این چیزای بی خود هدر دادین

    فریدAliژنرال اردکHadesمحمد صالح اسدیOmidکلاغ
    • Omid گفت:

      دقیقا.
      هیچوقت ps1 رو یادم نمیره، کافی بود یزره خط و خش رو دیسک بیوفته عذابی میشد واسه خودش، از یه طرفم به طور مداوم همش پی اس وانم میرفت واسه تعمیرات انقدر که همش خراب میشد حتی اگه خیلی خوب هم ازش مراقبت میکردی باز خراب میشد، اما با این حال دوران جذاب و طلایی بود واسه خودش، مخصوصا کراش.
      یه چند وقتی هم قبلا رفتم سراغ گیمای قدیمی ps1 رفتم برای مرور خاطرات و یه چیزی که واسم عجیب بود این بود که اون موقع بازی ها خیلی سخت بودن(حداقل واسه من) و هیچوقت نمیتونستم بازی رو تموم کنم و اگه هم تموم میکردم به سختی تمومش میکردم ولی وقتی دوباره اون بازی ها رو انجام دادم در عرض چند دقیقه بازی رو تموم کردم و واسم عجیب بود و با خودم میگفتم چجوری نمیتونستم بازی رو اون موقع تموم کنم!

      محمد صالح اسدیHamed
    • سلام بر شما دوست عزیز گیمفایی
      خاطرات شیرینی رو بیان فرمودید. من که کنسول نداشتم، ولی یه تلویزیون مکعبی توی خونه بود که یه دکمه داشت، می‌زدیم رنگی می‌شد 😅 موقع بحث تلویزیون پدربزرگتون که فرمودید رنگی بود و مال خودتون سیاه سفید، یادش افتادم.
      بله. متاسفانه تجمل این روزا بیداد میکنه. هرچی جلوتر میریم سادگی‌ها کمتر میشن و استرس‌ها زیاد. البته برای همه اینطور نیست… برخی هنوز وسط این هیاهوها از نون و خرمایی که دارن، لذت می‌برن…
      ممنونم از همراهی شما 🌹

      Hamed
    • lie?no گفت:

      وای گفتی ps1
      چه دورانی بود اونموقع رزیدنت ایول ۳ بازی میکردیم بعد توی یه صحنه نمسیس از پنجره می‌پرید بیرون بعد همون موقع تصویر وایمیساد و حرکتی نمی‌کرد و واسه همین نتونستم با اون کنسول تموش کنم بازی رو
      یا تو ps2 باس آخر زئوس تو گاد ۲ کنسولم سوخت ( البته اونموقع خونه تنها بودم و یه ضرب داشتم گاد رو تموم میکردم که تو سوختن دستگاه نقش داشته احتمالا) ولی خدارو شکر مموری کارتم نسوخته بود و به دستگاه دیگه گرفتم و تموش کردم
      یا تو نسل هفت مکس پین ۳ پدر ایکس باکس ۳۶۰ ام رو در آورد
      تو نسل هشت از اونجایی که کنسولم ps4 فت بود تو رددد ۲ و لست ۲ خیلی fps میومد پایین و با این حال فقط حال میکردم
      خلاصه سرتو درد نیارم کامنتت خیلی برام خاطره انگیز بود

      Hamed
  • Amirtk07 گفت:

    والا last of us که هم داستان داره هم گیمپلی هم گرافیک
    نظر شما راجب این بازی دیگه خیلی عجیب بود
    <> این جمله هم خیلی عجیب بود :))

    محمد صالح اسدیHadesDeimosofSpartaHamed
    • سلام رفیق
      نظرم تکنیکی بود. هنری یا سلیقه‌ای نبود. بحث عملکرد و پردازش کنسول رو گفتم که محدودیت داره. چون تصاویر واقع گرا با فیزیکی مثل زلدا رو نمی تونه کنسول پردازش کنه. زلدا هم اگه واقع گرا بود له میشد با این فیزیکش. واسه همین زلدا اومده گرافیک رو آورده پایین که دستگاه نینتندو بتونه پردازشش کنه… عملکرد رو قربانی گرافیک نکرده برخلاف سونی…
      ممنونم از همراهی شما 🌹

      Amirtk07A.Off
  • Kratos گفت:

    اولویت من واسه بازی اول گیم پلی هست که هسته اصلی هر بازی هست که بتونه ترو جذب خودش کنه، دوم داستان و شخصیت پردازی هست که آدمو تو فکر فرو ببره و در کل داستان خوبی داشته باشه و در آخر گرافیک

    محمد صالح اسدی
  • کلاغ گفت:

    خسته نباشید
    بنظر من مهم تر از گیم‌پلی و داستان و گرافیک آزادی عملی هست که بازی به آدم میده
    میشه گفت هیچ جای دیگه نمیشه تو صنعت سرگرمی این آزادی عمل رو تجربه کرد

    محمد صالح اسدی
  • Zabi گفت:

    نگارنده خیلی خیلی خیلی پرحرف است، ولی حرفش حقه

    محمد صالح اسدی
  • سلام جناب اسدی
    من دقیقا برعکس شما هستم، حدودا دو سال پیش بود که برای اولین بار الدر اسکرولز چهار رو بازی کردم، نه انگلیسی بلد بودم نه میفهمیدم لول دیزاین چیه و نه میفهمیدم چرا موقعی دارم ضربه میزنم بالا سمت چپ نوشته هایی میاد (نشونه ارتقا اسکیل ها بود) ولی سی ساعت بازیش کردم که درسته بیست ساعتش رو مشغول جا به جا کردن اجسام داخل بازی بودم ولی برام لذت بخش بود که رفتم سراغ به قول شما بازی های گرافیکی دیگه پلیر بازی های قدیمی نبودم، پی سی ذغالی من رها شد تا اینکه هشت ماه قبل گفتم چرا اینقدر ویدیو گیم خسته کننده شده؟ همه بازی ها مثل هم شدن اون موقع خیلی تجربه کسب کرده بودم و دوباره رفتم پیش پی سی ذغالی خودم گفتم این الدر اسکرولز اینجا چیکار میکنه؟ برم داخلش ببینم مثل قدیم حال میده و دیدم وای ………. حداقل داره پنجاه برابر قدیم حال میده این عجب بازی هستش! حالا میفهمیدم کارکتر ها چی میگفتن، عجب داستان هایی هم میگفتن، حالا میدونستم بازی عجب دیزاین استادانه ای داره، حالا همه چیز بازی رو میدونستم، حتی میدونستم چرا موقعی به دشمنا ضربه میزنم بالا سمت چپ نوشته میاد و کلی بازیش کردم در حد دو سه ماه! حالا فهمیده بودم که قبلا چیزی از بازی نمیدونستم و حالا چون دفعه اول که بازی رو پلی داده بودم چیزی نمیدونستم برام هیچی اسپویل نشده بود و این تجربه برای من خیلی ارزشمند شده بود

    محمد صالح اسدی
    • سلام بر شما یار گیمفایی گرانقدر
      خاطره‌های قدیمی کاربرا رو که می‌خونم، خاطرات خودم زنده میشن. راستش منم از اول انگلیسی بلد نبودم. یه بازی دیگه بود، Robinhood the legend of sherwood، اونو نگفتم توی متنم. اونو از برادرم کمک می‌گرفتم و می‌گفتم: “این اینجا انگلیسی چی نوشته؟” اونم راهنماییم می‌کرد. 😅

      البته جدید که برگشتم سمت AOE3، دیدم دانش بچگیم زیادی بر باد رفته! با تکیه بر انگلیسی می‌فهمیدم باید برم کجا تا بتونم حالت Campaign رو مثلا بازی کنم

      ممنونم از همراهی شما 🌹

      TES fan (در شوک عظمت dragon age origins)
  • فرید گفت:

    نمیدونم چرا ولی این متنتون بیشتر از متن های قبلی به دلم نشست (منظورم ضعف نوشته های قبلی نیست)
    شاید چون سوال من هم بود که چرا دچار این حس میشیم
    فارغ از اهمیت گرافیک داستان گیمپلی
    هر کاری که میکنم واقعا نمیتونم از بازی ها مثل قبل لذت ببرم و نمیدونم چرا؟

    The last Elden ringمحمد صالح اسدیلئوناردو داوینچی
    • سلام بر فرید گرانقدر
      گاهی اوقات میشه به خاطر استرس‌ها و سختی‌های توی زندگی باشه. برای منم پیش اومده و واقعا خیلی حس بدیه. عذاب وجدان می‌گیره آدم.
      گاهی اوقات هم مشکل از ما نیست و بازی ممکنه طبع دل آدم نباشه… چون اگه درست یادم باشه یه بار فرموده بودید توی آکادمی، چیکار می‌کنید وقتی یه بازی که خیلی ازش تعریف شده می‌بینید یه حالتی داره که میخواین صرفا برای این برید جلو که ببینید چی تو چنته داره و از دست ندید درحالی که چیزی نداره.

      ممنونم از همراهی همیشگی شما 🌹

      فرید
      • فرید گفت:

        سلام آقای اسدی عزیز
        حالا به هر دلیلی این مسئله مسئله ایه که نتونستم پاسخ درخور واسش پیدا کنم
        شاید به این خاطر که قبلا مشکلات رو کمتر بهش توجه میکردیم
        خیلیا میگن قبلا مشکلات کمتر بود اما باید بگم قبلا هم مشکلات وجود داشتن شاید بیشترم بودن ولی اون موقع ما به مشکلات توجه کمتری میکردیم فرقش تو این بود

        محمد صالح اسدی
  • امروز یک اتفاقی برای من افتاد که واقعا الان این مقاله رو درک میکنم خب اول بگم که بنده چند سال پیش که رزیدنت اویل ۲ ریمیک اومده بود اون بازی رو هکی روی PS4 داشتم و بازی میکردم و واقعا هم ارزش تکرار زیادی داشت و ۱۰۰ ها بار بازی رو تموم کردم و واقعا هنوز یکی از بهترین بازی هایی هست که تجربه کردم حالا برمیگردیم به زمان حال یعنی امروز خوب از اونجایی که من رزیدنت اویل ۲ نسخه اصلی رو خیلی وقت پیش روی PS2 بازی کرده بودم به خودم گفتم که امروز از همین برنامه هایی که بازی های PS2 رو میتونی روشون بازی کنی تصمیم گرفتم که نسخه ۲ رزیدنت اویل رو دانلود کنم و بازی کنم تو نگاه اول خیلی خوب بود و دوست داشتم ولی هرچه پیش رفتم متوجه شدم من نمیتونم این بازی رو بیشتر از ۱۰ دقیقه تحمل کنم و بعدش هم که به دست یک لیکر کشته شدم ولی خلاصه آره این اتفاق برای من امروز افتاد ولی راجب کالاف دیوتی هنوز هم که هنوز نسخه های بعد کالاف ۲۰۱۸ رو دیگه ترجیح نمی‌دم و واقعا بازی های قدیمی رو هنوز خیلی بیشتر دوست دارم تا کالاف های جدید که فقط کیفیت رفته بالا داستان افت شدیدی کرده در کل برای من بعضی بازی ها نسخه قدیمی شون واقعا غیر قابل بازیه و بازی های ریمیک اون رو نسبتا بیشتر دوست دارم ولی بعضی بازی ها هم هستن که نسخه قدیمی رو به نسخه جدید بیشتر ترجیح میدم

    محمد صالح اسدیThe last Elden ring
  • مقاله خیلی خوب بود اقای اسدی.
    برای من بشخصه فقط این مهمه که با فیزیک و گیم پلی بازی ارتباط برقرار میکنم یا نه..بعدش کمی گرافیک برام مهمه
    داستان رو اصلا حتی بهش توجه نمیکنم
    فقط میخوام بازی کنم لذتشو ببرم

    محمد صالح اسدی
  • خارج از این پست: دارم بازی evil withen 2 رو بازی می‌کنم گرافیک عالی داستان خوب گیم پلی بهبود یافته نسبت به evil withen 1 داشته.
    حتی طراحی صورت سباستین عالی بود جوری که کلا با چهرش داخل نسخه یک فرق داشته .
    مربوط این پست اگه بازی داستان محور بخوایید بازی کنید باید دنبال یه بازی برید کا گیم پلی غیر تکراری داشته باشه .گرافیکش هم در بازی های واکینگ دد باشه.

    محمد صالح اسدیReza
  • AQUARIUS گفت:

    سلام و خسته نباشید.
    قشنگ مینویسی واسه همین مقاله هات رو میخونم و لایک میکنم ولی با نظراتت زیاد موافق نیستم!.
    من گیم پلی و گرافیک و داستان رو باهم می‌خوام هیچ کدوم هم بر دیگری ارجحیت نداره. هر کدوم لنگ بزنه من میگم اون بازی ضعیفه ولی ممکنه یک بازی هر سه رو به شکل متعادل داشته باشه که خب عالیه ولی اگر یک بازی هرسه رو در حد بالا داشته باشه محشره. اما خب بازی های محشر کم پیدا میشه این روزا ولی خب بازم قرار نیست هر بازیی رو بازی کنیم و از صبح تا شب گیم بزنیم.

    محمد صالح اسدی
  • برای خود من به شخصه متا خیلی مهمه

  • Hamed گفت:

    اگر میخواین از یک بازی لذت کامل رو ببرید گیم پلی رو بزارین اولویت اولتون گرافیک رو بزارین اولویت آخر
    .
    چون بارها گفتم که گیم پلیه که یک بازی رو از فیلم، سریال و انیمیشن متمایز میکنه وگرنه داستان، موسیقی، گرافیک رو که همشون دارن چون لذت یک بازی به گیم پلیشه از قدیم همینطور بود ما هیچوقت به داستان و گرافیک یک بازی کار نداشتیم اگر یک بازی گیم پلیش سرگرم کننده و چالشی نباشه و شما رو درگیر خودش نکنه دیگه به جایی نمیرسه که شما بفهمید داستانش چی بوده و موسیقیش چطوری بوده
    .
    پس به ترتیب گیم پلی، داستان، موسیقی، گرافیک براتون مهم باشه تا تمامو کمال از بازی لذت ببرید

    کلاغژنرال اردکMasuod Enayati☯︎♛DARKGAMER卐☭✝☪
  • MrOoOpS گفت:

    هزار بار تا حالا گفتم و باز هم می گم
    همه چیز گرافیک نیست ولی تأثیر زیادی داره
    در واقع باید همه چیز بهم بیاد
    اینکه داستان و گیم پلی عالی باشه و گرافیک متوسط رو به ضعیف یعنی یه ایراد
    این تصمیم شرکت سازنده هست که باید تکلیفش رو مشخص کنه که می خواد چه خروجی تحویل بده
    حالا هم مثلا این حواشی اخیر باید زمان بخوره تا مطمئن بشیم تهش چی می شه
    در کل به نظرم الان زیادی وارد حاشیه شدیم همه چه گیمرها چه سازنده ها چه سرمایه گذارها و این خوب نیست

  • Hamed_72 گفت:

    به عنوان کسی که گیم رو از سگا جنسیس شروع کرده فکر میکنم دلیل این چنددستگی که بین گیمرها شروع شده و توقعات رو بالا برده لذت نبردن از اصل بازی یا همون سیاحتی هست که ما در بازی ها تجربه میکنیم. فراموش کردیم که بازی فقط برای این هست که مدتی از شلوغی ها و خستگی‌های این دنیا دور بشیم و فقط بشینیم حال کنیم. و این تنها رسالت یک گیم هست که بتونه تو رو خوشحال کنه و خاطره قشنگی رو تو حافظه ت جا بده.
    ممنون از مقاله جالبتون👍👍👍

    ˝Kianمحمد صالح اسدیMasuod Enayati
  • IntOner One گفت:

    “برو فیلم ببین!”
    بحث شد،دوستان ترجمه انگلیسی tsukihime ciel route همین تازگی انجام شده،من همه بازی ها قدیمی و جدید و تازگی منتشر شده کانلا رها کرده،چند روز درگیرشم، اوکی باشه فیلمه،اصلا انیمه است،ولی داستانش یه تو دهنی به هرچی انیمه و فیلمه،کم پیش میاد از یه داستان انقدر تعریف کنم،کمتر از ۱ هفته است منتشر شده ترجمه اش،حداقل یه چک کن،یکی از بهترین رمان ها مصوره

  • Reza گفت:

    بنظرم میشه گفت سلیقه ایه
    طرفدارای گیمپلی= زلدا مثال میزنن و میگن بقیه چیزا مهم نیس
    طرفدارای گرافیک= نسل عوض شده و تکنولوژی فلان شده (با اینا بیشتر مخالفم خیلی نمیدونم چی میگن😂)
    طرفدارای داستان= میگن مثلا پنتیمنت یا دیسکو اسیلیوم گیمپلی و گرافیک خاصی ندارن و بازیای خوبین و داستان مهم تره
    برای من
    گیمپلی>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
    داستان>>>>>
    .
    .
    گرافیک
    (بجز یسری ژانر مثل ریسینگ البته ، ک خب داستان بی اهمیت تره)

    امیر حسینA.Off
  • biomax گفت:

    فکر میکنم منطق شما این باشه که گرافیک بالا=گیمپلی ضعیف..توی همین مقالتون به بازی های وسونی اشاره کردید که آره فقط گرافیک دارن و فاقد گیمپلی با کیفیت هستند.مثلا god of war ragnarok یک بازی که درسته گرافیک بالایی داره و کاتسین هم کم نداره ولی یکی از بهترین طراحی مبارزاتی رو داره که توی چند سال اخیر داشتیم.یا ghost of tsushima که گیمپلی درگیر کننده ای داره در کنار اینکه بازی از نظر بصری فوق العادس.در نهایت زلدا شاهکاریه که گرافیک خوبی نداره و این قضیه لطمه ای به بازی نزده ولی اگه داشت یه آپشن مثبت به حساب نمی اومد؟ با تشکر از زحماتتون 🙌

    محمد صالح اسدیA,,shسبحان کورلئونه
    • سلام رفیق گیمفایی
      نه! نه! من همچین چیزی نگفتم! جور دیگه ای برداشت کردید! منظورم عملکرده! به یکی از کاربرا هم گفتم: نظرم تکنیکی بود. هنری یا سلیقه‌ای نبود. بحث عملکرد و پردازش کنسول رو گفتم که محدودیت داره. چون تصاویر واقع گرا با فیزیکی مثل زلدا رو نمی تونه کنسول پردازش کنه. زلدا هم اگه واقع گرا بود له میشد با این فیزیکش. واسه همین زلدا اومده گرافیک رو آورده پایین که دستگاه نینتندو بتونه پردازشش کنه… عملکرد رو قربانی گرافیک نکرده برخلاف سونی…
      ممنونم از همراهی شما 🌹

      A.Offbiomax
  • Niroomand گفت:

    ۱: واقعا یک چیز رو درک نمیکنم اخه خب چرا لست ۲ رو مثال بزنید؟ بازیی وجود داره که هم اوپن ورد هست هم واقع گرایانه هم سینماتیک و هم یکجورایی شبیه ساز هم از لحاظ گیمپلی حتی میشه با دث مقایسه ش کرد.

    ۲: با احترام نسبت به متن نویسنده میشه یک جور دیگه هم به قضیه نگاه کرد اونم اینه که زلدا هم خیلی چیز ها نسبت به لست ۲ نداره حالا من بگم چه چیز هایی، شما میگی برو فیلم نگاه کن ولی توی فیلم نمیشه همزمان هم گیمپلی داشته باشیم هم اون چیزی که لست ۲ داره همونطور که توی مدیوم گیم هم نمیشه، پس میشه اینطور هم نگاه کرد که لست ۲ شبیه به هیچ مدیومی نیست بالاتر گفتم بهتر بود زلدا با ردد ۲ مقایسه میشه چون نزدیک ترین بازی به لست ۲، ردد ۲ هست با این تفاوت که اگر بخوایم بازیی رو مثال بزنیم که گیمپلی نداشته باشه ردد۲ هست نه لست ۲ که گان پلی بازی در عین واقع گرایی جذابیتش رو از دست نداده و اتفاقا برای یک بازی سینماتیک شاهکار حساب میشه.

    ۳: یک چیز دیگه هم که درک نمیکنم مقایسه لست ۲ با زلدا از لحاظ گیمپلی هست ولی وقتی مقایسه به جاهای دیگه کشیده میشه همه میگن از زلدا توقع فلان داری؟؟ اصلا زلدا به فلان معروفه، تو چرا این توقع رو از این بازی داری…این مورد هم که میگم فقط درمورد لست ۲ صدق میکنه مثلا همین الان هر وقت صحبت از هایپ GTA VI میشه کاربرا به خودشون میگن وای پسر فکر کن چقدر واقع گرایانه باشه! میگن تصور کن چقدر هندلینگ ماشین ها واقع گرایانه باشه! میگن فکر کن چقدر بازی جزییات داشته باشه! کسی توقع گیمپلی زلدا داره؟ نه و حتی برعکس. و چقدر بازی های شاهکار دیگه که برای چیز های دیگه شون معروف بودن نه گیمپلی از ویچر، اسکایریم، سایبر پانک، انچارتد بگیر تا همین GTA. ولی اینکه اسم لست ۲ بد در رفته رو درک نمیکنم. لست ۲ رو میشه به عنوان یک بازی معرفی کرد که هم کسایی که سینما ر دوست دارن رو راضی میکنه هم کسایی رو که گیم رو دوست دارن. اینجاست که میگیم لست ۲ فراتر مدیوم گیم هست دلیلش هم بالاتر گفتم.

    𝗔𝗹𝗶𝟵𝟴𝟰biomaxAQUARIUSمحمد صالح اسدیCYRUSامیر حسینDeimosofSpartaDKzeroA,,sh
  • pouriajoker گفت:

    گیمپلی مهمترین چیز بازی هست، بازیی مثل Tetris که نه داستان داره نه گرافیک جز سه تا بازی پرفروش جهان هست، بعد از گیمپلی داستان و در آخر گرافیک، مثال، بازیای سولز هیچوقت گرافیک فنیشون بروزترین گرافیک نبوده تو زمان عرضه ولی اینقدر گیمپلی و داستان خوبی دارن که پلیر رو مدام درگیر خودش میکنه، من هیچوقت پلتفرمی که بازی می‌کردمو تعصبی روش نداشتم و کسایی که بسیار تعصب دارن رو درک نکردم.

    CYRUS
  • با تشکر از جناب اسدی. مقاله خوبی بود.
    فقط سوالی داشتم. اینکه آخرین بار کی یک بازی انحصاری PS رو تجربه کردید؟ و اینکه چرا بازی مثل لست ۲ رو تجربه نکردید چیه؟ جوابشو از تو مقاله نگرفتم.

    محمد صالح اسدی
    • سلام بر شما
      والا اول یه چی بگم. میترسم مثل بقیه سپر بگیرید. من درباره جنبه هنری لست ۲ نظر ندادم. به بقیه هم گفتم: درباره جنبه تکنیکی بازی بود. بحث عملکرد و پردازش کنسول رو گفتم که محدودیت داره. چون تصاویر واقع گرا با فیزیکی مثل زلدا رو نمی تونه کنسول پردازش کنه. زلدا هم اگه واقع گرا بود له میشد با این فیزیکش. واسه همین زلدا اومده گرافیک رو آورده پایین که دستگاه نینتندو بتونه پردازشش کنه… عملکرد رو قربانی گرافیک نکرده برخلاف سونی…

      و اما جواب سوال: قبل از اینکه لست ۱ بخواد پورت بشه روی PC، با شبیه ساز تجربش کردم. کنسول ندارم!!!!!! اما نظرم درباره لست ۲ دوباره میگم، هنری نبود از نظر تکنیکی و فنی بود.

      A.Off
  • Ķįņosą گفت:

    برای من اولویت گرافیک و داستان هست بعد گیمپلی. مثلا یه بازی مثل هوی رین گیمپلی خاصی نداش ولی روایتش منو دیوانه کرد با روحو روانم بازی کرد از همون موقعم به شکل تعصبی طرفدار سونی شدم البته قبلشم بودم ولی بعد از هوی رین دیگه سونی رو میپرستم‌ یجورایی چون همه بازیاش توی همین لاین بودن همیشه. انشالاه سونی همین‌ راهو قوی‌تر ادامه بده . لاو یو سونی 🥰

    Eggheadsilent-man(Metro edition)DKzero
  • TekkenGod گفت:

    دلیل اصلی تغییر نسل کنسولها نیاز به پیشرفت گرافیکیه.
    تو نسلهای اولیه عملا داستانی وجود نداشت یا در چند خط دیالوگ ساده خلاصه میشد. گیمپلی بیشتر بازیها تقریبا یک چیز مشابه و ثابت بود و این برتری گرافیکی بود که باعث موفقیت یک بازی میشد. انقد بازی وجود داشت که به خاطر گرافیک ضعیف کسی اسمش هم نمیشنید و حتی بیشتر مردم با اینکه ممکن بود بازی رو در کنسولشون داشته باشن ولی یک بار هم حاضر به تجربه اون بازی نشن .اختلاف کیفیت بازیهای یک نسل با نسل بعد بسیار فاحش بود. در حدی که وقتی شما با یک بازی نسل جدید کنسولها آشنا میشدی دیگه امکان نداشت از بازیهای نسل قبل لذت ببری و باید کنسول قدیمی رو مینداختی یه گوشه و به فکر تهیه کنسول جدید می افتادی. اینکه بعضی از دوستان میگن اون زمان گرافیک بازیها مهم نبود و بازیها گرافیکی نبودن کاملا اشتباهه. میشه گفت بهترین و محبوبترین بازیهای هر نسل و هر کنسول بالاترین گرافیک اون دوره یا اون کنسول رو ارائه میدادن. الان ممکنه یه نفر بگه من ماریو بازی میکردم و گرافیکی نداشت در حالی که برای کسی که تا اون موقع با اتاری ۲۶۰۰ و گرافیک پیکسلی و چند ضلعیش بازی کرده بود ماریو و کنترا و دوبل دراگون … یه بازی با گرافیک خیره کننده و رویایی مینمود . خیلی هم به آمار فروش رسمی نسلهای قدیم اعتماد نکنین چون بیشتر فروش در دنیا به دلیل نداشتن قفل سخت افزاری یا نرم افزاری مربوط به نسخه های غیررسمی و غیر اوریجینال بود. و فروش رسمی بیشتر مربوط به اون بازیهایی میشد که با خود کنسول اوریجینال بصورت باندل و اجباری به مشتری قالب میشد . بخشی از فروش هم به خاطر قشنگی کاور بازی و فریب خریدارا اتفاق می افتاد متاسفانه الان پیشرفت گرافیکی بین دو نسل خیلی خیلی کم شده و خیلی وقتها اصلا با چشم عادی قابل مشاهده نیست. در هر نسل توقع پیشرفت گرافیکی یه چیز طبیعیه و گیمر انتظار بالاترین گرافیکی که اون کنسول قادر به اجراش هست رو از بازی داره . اگه گیمر متوجه بشه قدرت کنسول برای ساخت یک بازی در نظر گرفته نشده و یک بازی نسل قبلی به مخاطب تحویل داده شده مشخصه که سرخوردگی ایجاد میشه . اگه قرار بود با این گرافیک بازی کنم چه نیازی به تغییر نسل و کنسول بود .

    • IntOner One گفت:

      دوست عزیز،من هم با حرف شما موافقم و هم مخالف،مخالف از این نظر که برای من ارزش چندانی گرافیک نداره،محبوب ترین بازی هام بازی ها ژاپنی اند که اونم یا گیم پلی یا داستانه که مجابم میکنه تجربه کنم،بله درسته داستان شاید اگه گیم پلی هم معمولی باشه به خاطر داستان برم(خود تیکن هم گرافیک خاصی نداره،به عنوان بی احترامی به بازیتون نمیگم،چیزی که دیدم،خودم blazblue guilty gear meltyblood بازی میکنم و کاری با گرافیک چندان ندارم) اما حرفتون قبول دارم،چون حقیقتا بنظرم اکثر گیمر ها حرفه ای نیستن(عامیانه:نوب اند)بله اون کمپانی معروف داره اون بازی میسازن،شنیدن چقدر اون بازی فروش کرده،عکس هاش دیدین،دیدین اون یارو درموردش چی گفته…. به جایی ژانر محبوبشون برسی کنن، این خرف ها چک میکنن،(برای مثال یکی از محبوبترین بازی هامdrakengard 3 هم قربانی این بحث گرافیک و عدم شناخت شد تا اینکه nier automata اومد(به قول یوکو تارو،شانسکی اومد) و تازه مردم سری بازی شناختن،پس بله،گرافیک خیلی هم تاثیر داره

      • TekkenGod گفت:

        گرافیک قوی الزاما به معنی ریالستیک یا سینمایی بودن یا رزلوشن فورکی نیست. یه بازی وقتی بتونه از قدرت کنسول برای هر چه بهتر و زیباتر نشون دادن طرح اولیه بازی استفاده کنه و ما یه طراحی گرافیکی و هنری بی نقص رو شاهد باشیم حالا در هر سبکی که اون بازی داره یعنی گرافیک بازی بالاست و بازی در نمای کلی زیبا به نظر میرسه. من هم مثل شما هر سه بازی ملتی بلاد و گلتی گیر و بلیز بلو رو دوست دارم و اتفاقا بیشتر به خاطر گرافیک انیمه ای قویشون مجذوبشون شدم. در صورتی یه بازی گرافیک ضعیف داره که بازیساز نتونه اون چیزی رو که میخواد خوب و کم نقص طراحی کنه. کسی که برای بازیش طراحی واقع گرایانه استفاده کرده نباید چهره شخصیتهاش به سل شید شبیه باشه . یا با قدرتی که کنسول داره برای طراحی آبجکت از پلیگانهای کمی استفاده کرده باشه و زاویه دار شده باشه.

  • انحصاری سونی یعنی گیم پلی وگرافیک مثل راکستار وبقیه جوکن توی گرافیک جلو اینها

    DKzero
گیم‌پلی، داستان یا گرافیک؟ مسئله این نیست! - گیمفا