۵۰ بازی ویدیویی که قبل از مرگ باید تجربه کنید (قسمت دوم) - گیمفا
۵۰ بازی ویدیویی که قبل از مرگ باید تجربه کنید (قسمت دوم) - گیمفا
۵۰ بازی ویدیویی که قبل از مرگ باید تجربه کنید (قسمت دوم) - گیمفا
۵۰ بازی ویدیویی که قبل از مرگ باید تجربه کنید (قسمت دوم) - گیمفا

۵۰ بازی ویدیویی که قبل از مرگ باید تجربه کنید (قسمت دوم)

مصطفی زاهدی
۱۸:۳۱ ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
۵۰ بازی ویدیویی که قبل از مرگ باید تجربه کنید (قسمت دوم) - گیمفا

کدام آثار درخشان در مدیوم بازی های ویدیویی را باید قبل از مرگ حتما تجربه‌ کرد؟ در ادامه با ما همراه باشید.

صنعت بازی‌های ویدیویی، در طول عمر خود شاهد آثار کوچک و بزرگ فراوانی بوده است؛ آثاری که بعضا به فراموشی سپرده شدند و دیگر آثاری که برای همیشه به بخش جدایی‌ناپذیر از هویت این مدیوم تبدیل شده‌اند. در سلسله مقالات آتی، به معرفی بازی‌هایی خواهیم پرداخت که در این صنعت جاودان شده‌اند و نباید به هیچ وجه تجربه‌ آن‌ها را از دست داد.

نکته: برخی از بهترین آثار تاریخ مدیوم بازی‌های ویدیویی در نسل پنجم و ششم عرضه شده‌اند، اما به علت گذشت زمان و منسوخ شدن تقریبا صددرصدی گیم‌پلی و گرافیک، در این لیست به آن‌ها اشاره نمی‌شود. هدف این لیست، پیشنهاد آثاری است که هنوز قابل تجربه هستند.

Uncharted 2: Among Theives

۵۰ بازی ویدیویی که قبل از مرگ باید تجربه کنید (قسمت دوم) - گیمفا

از زمان خلقت این فرنچایز در سال ۲۰۰۷، سری آنچارتد همواره در زمره برجسته‌ترین آثار قرن بیست و یکم قرار داشته و یکی از پرچم‌داران آثار انحصاری پلی‌استیشن به شمار می‌آید. هر نسخه از سری Uncharted، روایت‌گر یک ماجراجویی فوق‌العاده در بستر‌های مکانی مختلف هستند و مخاطبان به همراه نیتن دریک، حوادث متعددی را پشت سر گذاشته‌اند.
اما می‌توان گفت نقطه‌ی اوج این فرنچایز، نسخه‌ی دوم یا همان Among Thrives است که نه تنها موفق به کسب جایزه بازی سال در مراسم VGA 2009 شد، بلکه با بیش از ۴۰ نقد با امتیاز کامل، در زمره‌ی برترین و تحسین‌برانگیز‌ترین آثار قرن جدید و تاریخ مدیوم بازی‌های ویدیویی قرار دارد.

نسخه‌ی دوم Uncharted، با وجود بهره بردن از استخوان بندی نسخه‌ی قبلی یعنی Drake’s Fortune، در زمینه روایت، پرداخت شخصیت، مبارزات و گان‌پلی یک پله بالاتر آمده بود و یک ماجراجویی ۱۰ ساعته بی‌نظیر را ارائه می‌کرد. خوشبختانه با وجود این که این عنوان در نسل هفتم عرضه شده است، به لطف نسخه‌ی ریمستر شده نسل هشتمی، می‌توانید روی PS4 یا PS5 خود، به تجربه‌ی یکی از بهترین بازی‌های اکشن ماجراجویی تاریخ مدیوم گیمینگ بپردازید. شاید در دید اول به خاطر گرافیگ یا گان پلی بازی در مقایسه با نسخه‌ی چهارم کمی در تجربه‌ی بازی تردید کنید، اما پس از شروع بازی، قطعا به ارزش‌های Uncharted 2: Among Theives پی خواهید برد.


Spec Ops The Line

۵۰ بازی ویدیویی که قبل از مرگ باید تجربه کنید (قسمت دوم) - گیمفا

فاصله‌ی بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۳، شاهد آثار شوتر سوم شخص و اول شخص متعددی بودیم. در آن دوران، بر خلاف امروز که اکثریت بازار بازی‌های ویدیویی را آثار آنلاین، چند نفره، نقش‌آفرینی و جهان آزاد تشکیل می‌دادند، توسعه و عرضه‌ی آثار اکشن اول شخص و سوم شخص بسیار متداول بود.
اکثر این آثار اکشن، با تکیه بر مکانیزم‌های گیم‌پلی و یا سکانس‌های اکشن و هیجان‌انگیز سعی در جذب مخاطبان داشتند و معمولا عنصر داستان، روایت و پرداخت به مراتب در مقایسه با گیم‌پلی در جایگاه پایین‌تری قرار داشت.
اما در سال ۲۰۱۲ شاهد یک استثنا بزرگ در این زمینه بودیم. اثر Spec Ops: The Line که با وجود این که مورد کم لطفی نسبی منتقدان قرار گرفت، به سرعت به یک اثر بحث‌ برانگیز تبدیل شد.

در ابتدای تجربه‌ی این بازی، احتمالا این برداشت را می‌کنید که با یک بازی شوتر سوم شخص آشنا و نسبتا کلیشه‌ای دیگر طرف هستید، اما با پیشروی در بازی، حقیقت برای شما آشکار می‌شود و احتمالا یکی از بزرگ‌ترین غافلگیری‌های داستانی در مدیوم بازی‌های ویدیویی را تجربه خواهید کرد. البته اشتباه برداشت نکنید، داستان و روایت را کنار بگذاریم، بازی به عنوان یک اثر شوتر سوم شخص گیم‌پلی جذابی دارد و از لحاظ ساختاری نیز کم نقص است، اما مبارزات و گیم‌پلی بازی، این اثر را ماندگار نساخته‌اند بلکه پیچش داستانی فوق‌العاده این اثر در کنار پایان‌های تاثیرگذار آن باعث می‌شود تقریبا هر کسی که این عنوان را تجربه می‌کند، هیچگاه آن را فراموش نکند.

Resident evil 2

۵۰ بازی ویدیویی که قبل از مرگ باید تجربه کنید (قسمت دوم) - گیمفا

فرنچایز Resident Evil، بدون شک یکی از معدود فرنچایز‌های ریشه‌دار و با سابقه تاریخ بازی‌های ویدیویی است که گرد و غبار زمان روی آن ننشسته و با وجود حضور در نسل‌های پنجم، شش، هفتم، هشتم و نهم، هنوز از لحاظ محبوبیت، مقبولیت و موفقیت نموداری صعودی را طی می‌کند.
حدود پنج سال است که بازار ریمیک‌ها و باز‌سازی‌های آثار برجسته قدیمی که گرافیک کهنه و مکانیزم‌های منسوخ شده باعث می‌شود بسیاری نتوانند از آن‌ها لذت ببرند، بسیار داغ شده و از Mafia گرفته تا Dead Space و آثار مختلف دیگر، شاهد ریمیک‌های متعددی بوده‌ایم. اما می‌توان به جرات گفت عاملی که جرقه این کار را زد، موفقیت فوق‌العاده‌ی بازسازی Resident Evil 2 بود که نه تنها یکی از بهترین بازی‌های سال ۲۰۱۹ بود، بلکه از لحاظ فروش و سودآوری عملکردی خیره کننده داشته و چندی پیش بود که آمار فروش خود را به بیش از ۱۰ میلیون نسخه رساند.

بازسازی Resident Evil 2، یک کلاس درس جهانی در زمینه ریمیک آثار قدیمی بود. از اتمسفر فوق‌العاده RPD گرفته تا نورپردازی مخوف محیط، طراحی جذاب Mr X و گان پلی روان بازی، Resident Evil 2 بلاشک یکی از بهترین و خوش‌ساخت‌ترین بازی‌های Survival Horror تاریخ بازی‌های ویدیویی به شمار می‌آید. به لطف وجود دو سناریو مختلف و چهار حالت کلی بخش داستانی، به اضافه درجه های سختی مختلف و مود‌های Extra، این بازی به راحتی می‌تواند ۳۰ تا ۴۰ ساعت محتوای دلچسب به مخاطبان ارائه دهد و یکی از ناب‌ترین تجربه‌های وحشت بقا در نسل هشتم و در تاریخ بازی‌های ویدیویی را رقم بزند. چه برای طرفداران قدیمی و کلاسیک سری و چه برای مخاطبانی که با این سری آشنایی ندارند، Resident Evil 2 یک اثر فوق‌العاده ارزشمند است که باید قبل از مرگ تجربه کنید!

Detroit become human

۵۰ بازی ویدیویی که قبل از مرگ باید تجربه کنید (قسمت دوم) - گیمفا

آثار تعاملی، طرفداران خاص خود را دارند و حقیقتا این آثار باب میل اکثریت مخاطبان نیستند چرا که عدم وجود گیم‌پلی عمیق و ریتم کند این آثار به مذاق همه خوش نخواهد آمد. اما در بین آثار تعاملی داستانی، آثار دیوید کیج معمولا یک سر و گردن بالاتر از رقبا ظاهر می‌شوند و هم کیفیت بالاتری دارند و هم روی هم رفته بسیار محبوب‌تر هستند.
بهترین اثر دیوید کیج که از قضا یکی از بهترین آثار تعاملی داستانی تاریخ بازی‌های ویدیویی نیز به شمار می‌آید ، بازی Detroit Become Human است. اثری که در آینده‌ای نزدیک رقم میخورد و تعاملات و کشمکش‌های انسان‌ها با ربات‌های ساخت خودشان یعنی اندروید‌ها را نشان می‌دهد.

احتمالات فوق‌العاده متعدد و گسترده، پرداخت بسیار جذاب شخصیت‌های اصلی خصوصا Connor و Markus در کنار روایت جذاب اتفاقات و حوادث بازی که از قضا با مفاهیم اجتماعی و سیاسی گره خورده است، همه دست به دست هم داده‌اند تا Detroit Become Human به لیست ما اضافه شوند. بر خلاف دیگر آثار تعاملی که انتخاب‌های گیمر‌ها بیشتر توهم آزادی و اختیار را تداعی می‌کند، در Detroit Become Human، آزادی عملی که در اختیار مخاطبان قرار دارد فوق‌العاده است تا حدی که می‌توانید یکی از شخصیت‌های اصلی بازی را در همان چند چپتر ابتدایی بکشید!
بازی Detroit Become Human به شکل فوق‌العاده‌ای پر از احساسات و عواطف است و چالش‌های اخلاقی انسانی متعددی پیش روی مخاطب قرار می‌دهد که حق و باطل در کدام جبهه قرار دارد و آیا هدف، وسیله را می‌تواند توجیه کند یا خیر؟
اگر علاقه حداقلی به آثار تعاملی و خصوصا بازی‌های دیوید کیج دارید و به هر دلیلی تاکنون موفق به تجربه‌ی آن‌ها نشدید، اکنون بهترین وقت است. در تجربه‌ی Detroit Become Human شک نکنید.

Sekiro shadows die twice

۵۰ بازی ویدیویی که قبل از مرگ باید تجربه کنید (قسمت دوم) - گیمفا

آثار میازاکی، اکنون کاملا شناخته شده و مشهور هستند و بر خلاف چند سال پیش که لزوما گیمر‌های هاردکور به تجربه‌ی آثار فرام سافتور می‌پرداختند، اکنون تقریبا بسیاری از مخاطبان حداقل یکی از آثار میازاکی و فرام سافتور را تجربه کرده‌اند. عرضه آثار متعدد به میازاکی و تیمش این امکان را داد تا مشکلات و نقص‌های خود را به حداقل برسانند و نکات زجرآور یا آزار دهنده آثار خود (مثل فاصله‌ی زیاد بین چک‌پوینت تا مکان باس‌ها) را حل کرده، و آثار خود را به مخاطبان بیشتری عرضه کنند.
در سال ۲۰۱۹ بود که شاهد متفاوت‌ترین اثر هاردکور فرام سافتور تا به امروز، یعنی بازی Sekiro: Shadows Die Twice بودیم.

عنوانی که از DNA و استخوان‌بندی سولز بورن بهره نمی‌برد و مکانیزم‌های کاملا مخصوص به خود را دارا بود و هویتی کامل مستقل و مجزا داشت‌. تم و اتمسفر ژاپنی بازی در کنار تمرکز بر روی مبارزات فوق‌العاده سریع، جذاب و نفس‌گیر به علاوه‌ی حضور ابزار مختلف دست مصنوعی شینوبی، تنوع و جذابیت بسیار زیادی به بازی بخشیده بودند. با این که Sekiro دارای سلاح‌ها یا زره‌های متنوع نبود، اما از درخت‌های مهارت پنج گانه بهره می‌برد و در قالب Prosthetic Tools، ابزار متنوع و بسیار مفیدی مثل شعله افکن، تبر، نیز، چتر‌ و شوریکن در اختیار مخاطبان قرار می‌داد. نبرد‌های تن به تن سکیرو نیز فوق‌العاده جذاب طراحی شده بودند و آن قدر بازی از لحاظ ساختاری موفق و جذاب بود که در نهایت توانست بازی سال ۲۰۱۹ نیز لقب بگیرد و بعد از سه گانه سولز و بلادبورن، یک روح تازه در آثار هاردکور فرام سافتور دمیده شد.
خاص بودن این اثر در کنار جذابیت‌های ظاهری و تکنیکی بازی، باعث می‌شود این عنوان فوق‌العاده ارزشمند باشد و تجربه‌ی آن، به تمام مخاطبان و علاقه‌مندان آثار هاردکور و چالش برانگیز توصیه می‌شود.

Hades

۵۰ بازی ویدیویی که قبل از مرگ باید تجربه کنید (قسمت دوم) - گیمفا

آثار ایندی و مستقل، سال‌هاست که بخشی از بازار بازی‌های ویدیویی را تشکیل می‌دهند و عواملی مثل قیمت به مراتب پایین‌تر این آثار در کنار خلاقیت‌های به کاررفته در آن‌ها، باعث شده است مخاطبان، از این آثار استقبال خوبی داشته باشند و هر چقدر آثار AAA کلیشه‌ای‌تر و تکراری‌تر شوند، بازار آثار مستقل داغ‌تر و محبوب‌تر‌ خواهد شد چرا که خلاقیت بازی‌های مستقل، برای مخاطبان بسیار دلچسب و لذت‌بخش است.

در بین آثار مستقل موفق، یکی از نام‌هایی که بسیار درخشید و به محبوبیت فوق‌العاده‌ای رسید، بازی Hades بود که مورد تحسین منتقدان و مخاطبان قرار گرفت. اثر روک لایکی که به لطف آرت استایل و طراحی فوق‌العاده چشم‌نواز، مبارزات و گیم‌پلی بسیار لذت‌بخش، دنیا سازی ماهرانه و عمق زیاد و ارزش تکرار بالا، به اثری شاهکار در سبک خود تبدیل شد. تلاش Zargeus برای فرار از دنیای Underworld و موانعی که پدرش Hades سر راه او قرار می‌دهد، ماجراجویی‌های پرتعداد و در عین حال خاص و منحصر به فردی را رقم می‌زند که تجربه‌ی آن‌ها به هیچ وجه خالی از لطف نیست.
علاقه‌مندان به آثار روگ لایک و بازی‌های مستقل خلاقانه، قطعا از تجربه‌ی Hades لذت خواهند برد و ساختار روگ‌ لایک بازی در کنار عمق و جزئیات فوق‌العاده این عنوان، باعث می‌شود Hades پتانسیل این را داشته باشد تا ساعات زیادی شما را سرگرم سازد.

A Plague Tale Requiem

۵۰ بازی ویدیویی که قبل از مرگ باید تجربه کنید (قسمت دوم) - گیمفا

بازی‌های AA گاهی اوقات مرز بین آثار بزرگ و آثار کوچک را در هم می‌شکنند و مخاطبان را انگشت به دهان می‌گذارند. فرنچایز A Plague Tale یکی از این آثار است که با وجود اینکه می‌توان آن را فرنچایزی AA دانست، کیفیت دو نسخه‌ی عرضه شده از آن، آن‌قدر فوق‌العاده بوده است که مخاطبان را غافلگیر خواهد کرد.

اما نسخه‌ی دوم این سری یعنی Requiem اثری است که به لیست ما ورود پیدا کرده و آن هم به دلایل متعدد. A Plague Tale Requiem در زمینه داستان، روایت و پرداخت شخصیت، اثری فوق‌العاده است که تنه به تنه بزرگان این صنعت در زمینه داستان سرایی می‌زند. داستانی سیاه، غم‌انگیز و مخوف را در اتمسفری قرون وسطایی متصور شوید، آن هم دورانی که طاعون فراگیر شده و نیروهای ماوراءالطبیعه نیز دستی در کار دارند.

نتیجه می‌شود اثری جذاب که به خوبی از المان‌ها و مکانیزم‌های موجود خود استفاده می‌کند و تجربه‌ای دلچسب را ارائه می‌دهد. درست است که بازی در زمینه ریتم اتفاقات کمی سینوسی عمل می‌کند و کمی بیش از حد طولانی است، اما وقتی به پایان بازی برسید، از ماجراجویی فوق‌العاده خاص و متفاوتی که تجربه کردید لذت خواهید برد. ماجراجویی‌ای که تمام احساسات را در دل خود جای داده است. از ترس و امید گرفته تا حزن و اندوه و خوشحالی. مهم‌تر از همه، پایان‌بندی A Plague Tale Requiem را به جرات می‌توان یکی از بهترین پایان‌بندی‌ها در قرن بیست و یکم و در تاریخ این صنعت دانست که فرجامی باشکوه برای ماجراجویی‌های Amicia و Hugo رقم می‌زند.

foolbutseekerحسینمنتظر بازی hollow knight:silk songYohanaOmid_FshStalkermilad saاحمدرضاEzio Chaillon❤ NieR LoveRSIBSOORLHassassinامیرعلی مسیمنم یکی مثل خودتshhThe great dictatoralidemi90JDMohamad1945Ashmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

۵۰ بازی ویدیویی که قبل از مرگ باید تجربه کنید (قسمت دوم) - گیمفا
۵۰ بازی ویدیویی که قبل از مرگ باید تجربه کنید (قسمت دوم) - گیمفا
۵۰ بازی ویدیویی که قبل از مرگ باید تجربه کنید (قسمت دوم) - گیمفا
۵۰ بازی ویدیویی که قبل از مرگ باید تجربه کنید (قسمت دوم) - گیمفا
۵۰ بازی ویدیویی که قبل از مرگ باید تجربه کنید (قسمت دوم) - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

۵۰ بازی ویدیویی که قبل از مرگ باید تجربه کنید (قسمت دوم) - گیمفا
۵۰ بازی ویدیویی که قبل از مرگ باید تجربه کنید (قسمت دوم) - گیمفا