آیا کنسول های بازی به فن خنک کننده نیاز دارند؟ - تکفارس 
آیا کنسول های بازی به فن خنک کننده نیاز دارند؟ - تکفارس 

آیا کنسول های بازی به فن خنک کننده نیاز دارند؟

مهدی حلوائی
۴ خرداد ۱۴۰۲ - 17:04
کنسول پلی استیشن ۵

گرم شدن بیش از حد کنسول‌های بازی می‌تواند منجر به کاهش عمر مفید آن‌ها شود اما آیا واقعاً خرید یک فن خنک‌کننده‌ی اضافی برای این دستگاه‌ها ضروری است؟ در این مقاله به بررسی دقیق این موضوع خواهیم پرداخت.

وعده فن های خنک کننده

در حال حاضر بازار مملو از فن‌های خنک‌کننده‌ای است که به‌طور اختصاصی برای کنسول‌‌های بازی محبوبی مانند ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن ۵ طراحی شده‌اند. شرکت‌های تولیدکننده‌ی این فن‌ها وعده‌ی خنک نگه‌داشتن کنسول‌ها و افزایش عمر آن‌ها را می‌دهند و برخی شرکت‌ها نیز ادعا می‌کنند که محصولات آن‌ها، عملکرد کنسول را نیز افزایش داده و تجربه‌ی بهتر و روان‌تری را برای گیمرها به ارمغان می‌آورند اما آیا چنین موضوعی واقعاً حقیقت دارد؟

طراحی متفاوت فن های خنک کننده

اولین چیزی که در این خصوص باید بدانید این است که تمامی فن‌های خنک‌کننده به‌ صورت یکسان طراحی نشده‌اند. برخی از این محصولات از مدل‌های دیگر موثرترند اما بیشتر این فن‌ها تاثیر چندانی در خنک‌سازی کنسول شما ندارند. دلیل اصلی این موضوع نیز در طراحی متفاوت فن‌هاست. بسیاری از این فن‌ها به قسمت پشتی کنسول متصل شده و تنها بخش پلاستیکی روی دستگاه را خنک می‌کنند و توانایی خنک کردن قطعات داخلی دستگاه را ندارند.

حتی اگر فن‌های جانبی بتوانند هوا را وارد سیستم کرده و یا آن را از دستگاه خارج کنند، لزوماً به خنک‌سازی دستگاه کمک نکرده‌اند چرا که این کار باعث ایجاد تداخل در سیستم خنک‌سازی خود کنسول می‌شود. علاوه بر این، فن‌های یادشده به حسگرهای دمای کنسول دسترسی نداشته و توانایی تنظیم سرعت خود بر اساس دمای واقعی کنسول را ندارند.

عدم نیاز کنسول های مدرن به فن اضافی

چرا بازی های موبایل افتضاح هستند؟

کنسول‌های مدرن، مانند ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن ۵، دارای مهندسی فوق‌العاده‌ای بوده و به‌طوری طراحی شده‌اند که در شرایط مختلف بهترین عملکرد را ارائه دهند. این دستگاه‌ها به چندین حسگر تشخیص دما و سیستم خنک‌سازی هوشمند مجهز شده و سرعت فن آن‌ها با توجه دمای سیستم تنظیم می‌شود. سیستم خنک‌سازی کنسول‌ها هنگام اجرای بازی‌های سنگین فعالیت خود را افزایش داده و هنگام جست‌وجو در اینترنت و یا تماشای ویدیو با سرعت کمتری کار می‌کند.

در صورتی که کنسول شما بیش از حد گرم شود، یک پیغام هشدار برای شما به نمایش گذاشته خواهد شد و یا در برخی مواقع کنسول برای پیشگیری از آسیب رسیدن به قطعات بلافاصله خاموش می‌شود. در واقع اگر کنسول شما ییش از حد گرم می‌شود، اتصال فن خنک‌کننده‌ی اضافی به آن کار بیهوده‌ای بوده و شما باید سیستم خنک‌سازی اصلی آن را تعمیر کنید. هرچند که کنسول‌های نسل جدید بسیار ساکت و بی‌صدا هستند اما کنسول‌های نسل قبلی مانند ایکس باکس وان و پلی استیشن ۴ در صورت گرم شدن بیش از حد، صدای بسیار زیادی را تولید می‌کنند. در صورتی که دستگاه شما نیز از این مشکل رنج می‌برد، بهتر است به جای استفاده از فن خنک‌کننده اضافی، مشکل آن را به صورت اساسی برطرف کنید.

با کنسول های پر سر و صدا چکار کنیم

اگر شما هم متوجه صدای زیاد و یا دمای زیاد سطح رویی کنسول خود شده‌اید، جای نگرانی وجود ندارد چرا که گرم ‌شدن این دستگاه‌ها هنگام اجرای بازی‌های سنگین امری عادی بوده و حتی ممکن است که در چنین شرایطی صدای فن‌ آن‌ها نیز بیشتر شود. در واقع اگر دستگاه شما به طور خودکار خاموش نشده و یا پیغام هشدار افزایش دما را نشان نمی‌دهد، خطری آن را تهدید نمی‌کند. با این وجود، نکاتی وجود دارد که با رعایت آن‌ها می‌توانید از گرم شدن بیش از حد کنسول خود جلوگیری کنید.

اولین و مهم‌ترین نکته برای جلوگیری از افزایش دمای کنسول، اطمینان از قرار گرفتن آن در محیطی با تهویه‌ی مناسب است. شما هرگز نباید کنسول خود را در مکان‌های بسته قرار داده و یا دسنگاه دیگری را روی آن قرار دهید. در واقع دستگاه باید فضای کافی برای تنفس داشته باشد و مانعی در برابر حفره‌های آن قرار نگیرد.

مورد دوم، اطمیان از تمیز بودن کنسول است. غبار می‌تواند حفره‌های کنسول را بپوشاند و با جلوگیری از خروج هوا، موجب افزایش دمای آن شود. در واقع تمیز کردن متناوب کنسول می‌تواند به جلوگیری از گرم شدن بیش از حد آن کمک بزرگی کند. کنسول پلی استیشن ۵ دارای حفره‌های مخصوصی است که غبار روی آن‌ها جمع می‌شود تا کاربر برای تمیز کردن آن‌ کار راحت‌‌تری داشته باشد.

در مرحله‌ی آخر شما می‌توانید خمیر سیلیکون دستگاه خود را تعویض کنید. البته برای انجام این کار باید دستگاه خود را به طور کامل باز کنید اما تعویض خمیر سیلیکون می‌تواند تاثیر بسزایی در انتقال گرما از قطعات کنسول به بیرون و بهبود سیستم خنک‌سازی آن داشته باشد. این موضوع در خصوص تعویض فن خنک‌کننده‌ی دستگاه، که عمر مفید آن به اتمام رسیده است، نیز صدق می‌کند.

جمع بندی

آیا کنسول‌های بازی به فن خنک‌کننده‌ی اضافی نیاز دارند؟ خوشبختانه باید گفت که پاسخ به این سوال نه است. سیستم خنک‌سازی داخلی کنسول‌ها فوق‌العاده پیشرفته بوده و توانایی جلوگیری از گرم شدن بیش از حد دستگاه را دارند. شما تنها باید کنسول خود را به‌طور متناوب تمیز کرده، فضای مناسب برای تنفس را برای آن ایجاد کرده و در صورت نیاز، قطعات خنک‌سازی آن را تعویض کنید.

منبع: How To Geek

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید