هیجان‌ انگیزترین بدلکاری‌های تاریخ سینما - گیمفا
هیجان‌ انگیزترین بدلکاری‌های تاریخ سینما - گیمفا
هیجان‌ انگیزترین بدلکاری‌های تاریخ سینما - گیمفا
هیجان‌ انگیزترین بدلکاری‌های تاریخ سینما - گیمفا
هیجان‌ انگیزترین بدلکاری‌های تاریخ سینما - گیمفا
هیجان‌ انگیزترین بدلکاری‌های تاریخ سینما - گیمفا

هیجان‌ انگیزترین بدلکاری‌های تاریخ سینما

ایلیا عسگری
۱۲:۰۰ ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
هیجان‌ انگیزترین بدلکاری‌های تاریخ سینما - گیمفا

یکی از مولفه‌های سینمای هالیوود، بدلکاری‌ در آثار آن می‌باشد که به لطف بازیگران تراز اولش باعث شده تا شاهد سکانس‌هایی فراموش نشدنی باشیم.

در کنار بحث ارزش هنری آثار سینمایی هالیوود که شاید نسبت به چند دهه گذشته با افتی چشمگیر مواجه شده باشد اما بحث سکانس‌ و صحنه‌های هیجان‌انگیز و تماشایی قطعاً پیوندی ناگسستنی با این مدیوم از سرگرمی داشته و علی‌رغم آن که حقه‌های CGI و جلوه‌های کامپیوتری تا حدودی به این عرصه ضربه وارد کرده اما همچنان شاهد به تصویر کشیدن صحنه‌هایی واقعی و شگفت‌انگیز توسط کمپانی‌های فیلم‌سازی و ستارگان هالیوودی هستیم که تام کروز نمونه بارز این مسئله می‌باشد.

بازیگری مثل تام کروز به حدی خود را در قبال ساخت پروژه‌هایش مسئول می‌داند که تحت هیچ شرایطی حاضر نیست که از حقه‌های کامپیوتری برای خلق سکانس‌های اکشن استفاده نماید و این مسئله به خودی خودی ارزشمند و قابل ستایش به شمار می‌رود. مخصوصاً در دوره و زمانه امروز سینمای هالیوود که مارول و دی‌سی با استفاده از پرده سبز و جلوه‌های کامپیوتری حتی طرفداران ۲ آتیشه خود را نیز خسته کرده‌اند.

با توجه به این که سینمای سال ۲۰۲۳ میلادی میزبان اکران فیلم‌های متنوعی می‌باشد که در این بین شاهد ساخت دنباله‌هایی از فرنچایزهای مشهور همچون ماموریت غیرممکن و ایندیانا جونز هستیم، در مقاله امروز تصمیم گرفتیم تا به ۱۰ فیلم استثنایی بپردازیم که در حوزه بدلکاری‌، به عنوانی نمادین در تاریخ سینما محسوب می‌شوند. پس در ادامه این مقاله جذاب و خواندنی با ما همراه باشید.

فیلم Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One (مأموریت: غیرممکن – روزشمار مرگ قسمت اول)

هیجان‌ انگیزترین بدلکاری‌های تاریخ سینما - گیمفا

تعهد تام کروز بر حفظ کیفیت پروژه‌هایش قاعدتاً مسئله واضح و شناخته شده‌ای می‌باشد که باعث شده تا اکثر فیلم‌های او در طی ۲ دهه گذشته از بدلکاری‌هایی استثنایی بهره برده باشند که می‌تواند یک مقاله مفصل را به خود اختصاص دهد. با این حال به سبب آن که باقی پروژه‌های سینمای هالیوود بتوانند خودی نشان دهند، به معرفی آخرین فیلم تام کروز تحت عنوان Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One بسنده می‌کنیم.

هفتمین فیلم از فرنچایز ماموریت غیرممکن، به حدی دیوانه‌وار می‌باشد که نیامده، رتبه دهم این مقاله را از آن خود کرده است. اثری که در آن تام کروز طی اقدامی شگفت‌انگیز و بسیار خطرناک، نه تنها به مبارزه بر روی یک قطار در حال حرکت پرداخته، بلکه در سکانس معروفی که تبلیغات بسیاری حول محور آن صورت گرفته، خود را با یک موتور سیکلت از سطحی شیب‌دار به درون یک دره پرت کرده است. پرت شدن از چنین سطحی آن هم زمانی که باید خود را بر روی هوا از موتور جدا کرده و سپس با چتر بر روی زمین فرود بیاورید، به حدی شجاعانه و قابل ستایش است که به خودی خود می‌تواند تلاش و زحمات تام کروز برای حفظ کیفیت آثار سینمایی‌اش را به معرض نمایش بگذارد.

فیلم Black Panther (پلنگ سیاه)

هیجان‌ انگیزترین بدلکاری‌های تاریخ سینما - گیمفا

با وجود آن که دنیای سینمایی مارول حجت را بر پرده سبز و جلوه‌های کامپیوتری تمام کرده است اما باید اشاره داشت که یکی از پروژه‌های آن‌ها به نام Black Panther از سکانسی با بدلکاری‌های تماشایی بهره برده است.

این فیلم که به عنوان نخستین پروژه ابرقهرمانی مستقل چادویک بوزمن فقید شناخته می‌شود، جنبه متفاوت و سلطنتی دنیای سینمایی مارول را به معرض نمایش گذاشت. با این حال سکانس تعقیب و گریز Black Panther که توسط استودیو مارول هدایت شده، به حدی خطرناک و هیجان‌انگیز بوده که لایق تحسین شدن است. در این سکانس بدلکاران به شکلی دیوانه‌وار از سقف ماشین‌ها آویزان بوده و تصادفاتی هولناک را به شکل واقعی به تصویر کشیده‌اند تا مخاطب بتواند رویارویی تی‌چاتلا و کلا را با تمام وجد خود حس نمایند.

فیلم GoldenEye (گولدن‌آی)

هیجان‌ انگیزترین بدلکاری‌های تاریخ سینما - گیمفا

شاید که هنرنمایی دنیل کریگ در قامت جیمز باند، به حدی جذاب و تماشایی بوده باشد که نسبت به فیلم‌های قدیمی این فرنچایز برتری پیدا کرده باشد اما نباید رکورد شکنی و زحمات بدلکاران فیلم‌های پیشین این فرنچایز را نادیده گرفت.

فیلم GoldenEye نخستین حضور پیرس برازنان در قامت جیمز باند را در سال ۱۹۹۵ رقم زد. اثری که بدلکاری‌های آن به حدی دیوانه‌وار است که هنوز هم می‌تواند مخاطبینش را شگفت‌زده نماید. سکانس آغازین این فیلم و انفجارهای متعدد آن با تلاش ارزشمند تیم بدلکاری پشت صحنه همراه بوده است. وین مایکلز که عمده بدلکاری این فیلم را بر عهده داشت، به بالای سد رودخانه فرتساسکا در کشور سوئیس رفت و از ارتفاع باورنکردی ۲۲۰ متری پرشی را انجام داد که رکورد پرش جهان را در آن زمان جابجا نمود و به عنوان بهترین بدلکاری تاریخ سینما در آن زمان لقب گرفت. پرش وین مایکلز و بدلکاری او به حدی خطرناک و دیوانه‌وار بود که او پیش از رسیدن بر سطح زمین، از هوش رفت و عملاً مرگی حتمی در چند قدمی او قرار گرفته بود.

فیلم Raiders of the Lost Ark (مهاجمان صندوق گمشده)

هیجان‌ انگیزترین بدلکاری‌های تاریخ سینما - گیمفا

مجموعه فیلم‌های Indiana Jones نه تنها ژانر ماجراجویی را در تمامی مدیوم‌های سرگرمی دگرگون کردند، بلکه هنرنمایی تماشایی هریسون فورد نیز مخاطبین را در زمان خود به شکلی بی‌اندازه به وجد آورده بود.

این بازیگر ۸۰ ساله دوست‌داشتنی سینما از همان جوانی علاقه شدیدی به اجرای بدلکاری‌های فیلم‌های خود داشت و بدلکاری نمادین او به فیلم Raiders of the Lost Ark در سال ۱۹۸۱ مربوط می‌شود که مسبب خلق افتتاحیه‌ای ماندگار در تاریخ سینما شد. سکانسی که در آن سنگی عظیم‌الجثه به دنبال شخصیت ایندیانا جونز افتاده و اون باید با سرعتی باورنکردی از موانع عبور کرده و جان خود را نجات دهد. شاید برای شما جالب باشد تا بدانید که این سکانس تمام و کمال توسط خود هریسون فورد به ضبط رسیده است و به سبب تعهد بی چون و چرای او به این پروژه، مشکلات بسیاری را در حین فیلم‌برداری این سکانس متحمل شده که می‌توانست به صدمات شدید فیزیکی و حتی مرگش ختم شود. با وجود تمام دشواری‌ و مشقت‌ها اما هریسون فورد موفق شد تا از پس سکانس تعقیب گریز سنگ عظیم‌الجثه با موفقیت بیرون آمده و یکی از به یاد ماندنی‌ترین صحنه‌های تاریخ سینما را به تصویر بکشد.

فیلم Die Hard (جان سخت)

هیجان‌ انگیزترین بدلکاری‌های تاریخ سینما - گیمفا

با وجود آن که بروس ویلیس در سال‌های اخیر با حضور در فیلم‌های نه چندان ارزشمند، طرفداران خود را ناامید کرد و در نهایت نیز به بیماری زوال عقل دچار شد و سینما را در بهت و حیرت باقی گذاشت اما نباید فراموش کینم که این بازیگر ۶۸ ساله چه لحظات ناب و فراموش نشدنی را برای اهالی سینما رقم زده است.

فیلم Die Hard در سال ۱۹۸۸ ژانر اکشن را متحول کرد و قهرمانی جذاب و دوست‌داشتنی را به سینما معرفی نمود. با این حال باید بدانید که محبوبیت این فیلم در آن زمان به سادگی به دست نیامده و عملاً بروس ویلیس در یکی از مراحل فیلم‌برداری توسط عوامل پشت صحنه، مرده پنداشته شده بود. در یکی از سکانس‌های این فیلم شاهد پرش بروس ویلیس از پشت‌بام ساختمانی هستیم که در شرف انفجار قرار دارد. او برای ضبط این سکانس از پشت‌بام ساختمانی ۵ طبقه در حالی به پایین پرت شد که عوامل امداد و تیم بدلکاری برای بدترین شرایط ممکن خود را آماده کرده بودند. با این حال پرش بروس ویلیس طبق برنامه‌ریزی پیش نرفته و در محل مورد نظر فرود نمی‌آید و باعث ترس و وحشت عوامل پشت صحنه می‌شود. در زمانی که همگی تصور می‌کردند بروس ویلیس با مرگی قطعی مواجه شده است، او با صدمات فیزیکی نه چندان خطرناک در برابر حضار حاضر شد و خیالت عوامل را راحت نمود.

فیلم Spider-Man (مرد عنکبوتی)

هیجان‌ انگیزترین بدلکاری‌های تاریخ سینما - گیمفا

سه‌گانه Spider-Man سم ریمی شاید که آن‌طور که لیاقتش را داشت به اتمام نرسید اما نمی‌توان صحنه‌های بدلکاری و سکانس‌های مبارزات تماشایی آن را نادیده گرفت.

با وجود آن که این سه‌گانه از بدلکاری‌هایی جذاب و نمادین برخوردار است اما مشهورترین لحظه آن به فیلم نخست Spider-Man مربوط می‌شود؛ زمانی که پیتر پارکر با هنرنمایی تماشایی توبی مگوایر در سکانسی هیجان‌انگیز می‌بایست تا سینی غذای هم‌کلاسی خود را از پخش شدن بر زمین نجات دهد. برخلاف برنامه‌ریزی اولیه، توبی مگوایر خواستار ضبط آن به شکلی کاملاً واقعی شد و به همین سبب نیز او سینی غذا را به دست خود چسباند و ۱۵۶ بار این صحنه را تکرار کرد تا در نهایت بتواند تمامی محتوای آن را موفقیت‌‌آمیز بر روی هوا جمع‌آوری نماید. مسئله‌ای که تعهد وی به نقش پیتر پاکر را نشان داده و باعث خلق یکی از سکانس‌های نمادین ژانر ابرقهرمانی در تمام طول تاریخ سینما شده است.

فیلم Men in Black (مردان سیاه‌پوش)

هیجان‌ انگیزترین بدلکاری‌های تاریخ سینما - گیمفا

زوج ویل اسمیت و تامی لی جونز به ارمغان ‌آورنده سه‌گانه‌ای بسیار پرفروش و جذاب به نام Men In Black بودند که دنیایی منحصر به فرد و استثنایی را در سینما خلق نمود و مخاطبین را با آثارش به وجد آورد.

با این حال فیلم نخست Men In Black در تثبیت جایگاه این فرنچایز نقشی اساسی داشت و یکی از سکانس‌های اولیه آن موفق شد تا به سرعت توجه مخاطبین را به خودش جلب نماید. در این سکانس تعقیب و گریز شاهد زد و خوردهای مامور کی و جی با موجودی بیگانه در خیابان‌های شهر نیویورک هستیم که تمامی وقایع آن به شکل کاملاً واقعی در یک استودیو ضبط شده است. در این سکانس، ماشین مامورین سیاه‌پوش وارونه شده و آن‌ها در حالی که در داخل خودرو به دام افتاده‌اند، می‌بایست همچنان فیلم‌برداری را ادامه دهند. فیلم‌برداری این سکانس در حالی که ویل اسمیت و تامی لی جونز به شکل وارونه درون خودرو گیر کرده‌اند به حدی جذاب و تماشایی به تصویر کشیده شده که همین سکانس به تنهایی تاثیر مهمی بر فروش و موفقیت فیلم نخست Men In Black در سال ۱۹۹۷ داشته است.

فیلم Harry Potter and the Goblet of Fire (هری پاتر و جام آتش)

هیجان‌ انگیزترین بدلکاری‌های تاریخ سینما - گیمفا

فرنچایز پرفروش هری پاتر با وجود آن که در ابتدا از لحنی کودکانه برخوردار بودند اما رفته رفته از فضای تاریک و بزرگسالانه‌ای بهره‌مند شد که در فیلم پایانی با نبردی خونین و حماسی به اتمام رسید.

با این حال در فیلم Harry Potter and the Goblet of Fire شاهد بدلکاری جالب توجهی توسط ستاره این مجموعه یعنی دنیل ردکلیف بودیم که می‌توانست منجر به صدمات شدید فیزیکی برای وی بشود. در یکی از سکانس‌های جذاب این فیلم، شاهد تعقیب و گریز اژدهایی آتشین و هری پاتر بودیم که در یک صحنه، هری پاتر جاروی خود را از دست داده و بر روی سقف مدرسه هاگوارتز آویزان می‌شود. این مجموعه سکانس که تلفیقی از فیلم‌برداری واقعی و جلوه‌های کامپیوتری CGI می‌باشد، در یک لحظه به تراژدی عجیب و غریبی ختم می‌شود. جایی که دنیل ردکلیف علی‌رغم آن که به کابل محافظتی متصل شده بود اما از ارتفاع حدوداً ۱۳ متری به زمین سقوط کرد که وی بعدها فاش کرد در آن لحظه بسیار شوکه شده بود و باورش نمی‌شد که از این حادثه جان سالم به در برده است.

فیلم Pirates of the Caribbean: Dead Man’s Chest (دزدان دریایی کارائیب: صندوقچه مرد مرده)

هیجان‌ انگیزترین بدلکاری‌های تاریخ سینما - گیمفا

فرنچایز دزدان دریایی کارائیب چه در بحث جلوه‌های بصری و چه در زمینه بدلکاری، یکی از آثار نمادین تاریخ سینما محسوب می‌شود که حتی در سال ۲۰۲۳ میلادی نیز کمترین پروژه‌ای می‌تواند با فیلم‌های این مجموعه به رقابت بپردازد.

با این حال مشهورترین بدلکاری صورت گرفته در این مجموعه به فیلم Pirates of the Caribbean: Dead Man’s Chest مربوط می‌شود؛ جایی که جک اسپارو، ویل ترنز و یک دزد دریایی دیگر بر سر قلب دیوی جونز که درون یک صندوق قرار دارد، نبردی مرگبار را بر روی یک چرخ آب عظیم‌الجثه رقم می‌زنند که برخلاص تصور عموم مردم، کاملاً واقعی فیلم‌برداری شده و توسط یک تیم خبره بدلکاری هالیوودی ضبط و فیلم‌برداری شده است. در برنامه‌ریزی بسیار دقیق، خطرناک و چالش‌برانگیز، بدلکاران توسط کابل‌ به بالای این چرخ بسته شده بودند و باید با زمان‌بندی مناسب، بر روی این چرخ در حال حرکت به مبارزه می‌پرداختند. ضبط این سکانس طاقت‌فرسا در فیلم Pirates of the Caribbean: Dead Man’s Chest به حدی تاثیرگذار بود که در سال ۲۰۰۷ جوایز گوناگونی را برای بدلکارانش به همراه داشت.

فیلم Stormbreaker (تندرشکن)

هیجان‌ انگیزترین بدلکاری‌های تاریخ سینما - گیمفا

در رتبه نخست این مقاله به سراغ فیلمی خواهیم رفت که احتمالاً نه تنها نامش را نشنیده‌اید، بلکه حضورش در این رتبه می‌تواند شگفتی شما را در پی داشته باشد. فیلمی که از رمان آنتونی هوروویتس الهام گرفت و علی‌رغم ناکامی در باکس آفیس اما نمی‌توان دستاورد پشت صحنه‌اش را نادیده گرفت.

فیلم Alex Rider: Operation Stormbreaker که تحت عنوان Stormbreaker نیز شناخته می‌شود، از سکانسی برخوردار است که بازیگران نوجوانانش را با خطرات بسیاری در هنگام فیلم‌برداری مواجه کرده بود. در مشهورترین سکانس این فیلم که شاهد تعقیب و گریزی هیجان‌انگیز بودیم، الکس پتیفر و سابینا پلژر در محوطه‌ای مملو از ۶۰ خودرو، ۲۰ اتوبوس ۲ طبقه و ۲۰ سوارکار اسب به تعقیب و گریز پرداخته و تمام اطراف آن‌ها مملو از انفجار و صحنه‌های اکشنی بود که تنها ۱ ثانیه اشتباه کافی بود تا هر یک از اعضای تیم بازیگری و یا بدلکاریی با مرگی حتمی روبرو شوند. این سکانس ضبط شده در فیلم Stormbreaker به حدی جذاب و تماشایی است که به عنوان یکی از طولانی‌ترین صحنه‌های تعقیب و گریز ضبط شده در تاریخ شهر لندن بریتانیا به ثبت رسیده است.


به نظر شما تعهد تام کروز در خلق سکانس‌های اکشن واقعی چه تاثیری بر کیفیت و جایگاه ژانر اکشن سینما داشته است؟ روندی که استودیو۲های دی‌سی و مارول با پرده سبز و جلوه‌های کامپیوتری در پیش گرفته‌اند را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ به عقیده شما بهترین بدلکاری‌های صورت گرفته در تاریخ سینما به چه فیلم‌هایی اختصاص یافته است؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: CBR

The greatDARKSIRENmohammadArtin_Gamearامیر حسینCameraManReversepointֆǟʍʊʀǟɨFernandomeysambهیچSepehrAli_pxMA12Spider-Man????سالار نیک مردLove Gameهادی صفائیmariomore

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

هیجان‌ انگیزترین بدلکاری‌های تاریخ سینما - گیمفا
هیجان‌ انگیزترین بدلکاری‌های تاریخ سینما - گیمفا
هیجان‌ انگیزترین بدلکاری‌های تاریخ سینما - گیمفا
هیجان‌ انگیزترین بدلکاری‌های تاریخ سینما - گیمفا
هیجان‌ انگیزترین بدلکاری‌های تاریخ سینما - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

هیجان‌ انگیزترین بدلکاری‌های تاریخ سینما - گیمفا