بهترین فیلم‌های وسترن تاریخ سینما - گیمفا
بهترین فیلم‌های وسترن تاریخ سینما - گیمفا
بهترین فیلم‌های وسترن تاریخ سینما - گیمفا
بهترین فیلم‌های وسترن تاریخ سینما - گیمفا
بهترین فیلم‌های وسترن تاریخ سینما - گیمفا
بهترین فیلم‌های وسترن تاریخ سینما - گیمفا

بهترین فیلم‌های وسترن تاریخ سینما

علی محمدپناه
۱۲:۰۰ ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
بهترین فیلم‌های وسترن تاریخ سینما

از گذشته تا به امروز در دنیای سینما آثار وسترن بسیار جذاب و تماشایی ساخته شدند که با حضور بازیگرانی درخشان همراه بودند.

ژانر وسترن از دهه ۳۰ به بعد به یکی از عناصر اصلی سینما تبدیل شد و به مخاطبان آمریکایی و غیر آمریکایی طیف وسیعی از گاوچران‌ها و قهرمانان اسلحه به دست را معرفی کرد که در سرزمین‌های وحشی غرب آمریکا شجاعانه زندگی می‌کردند. در طول سال‌ها، فیلم‌های ژانر وسترن با توجه به زمانی که ساخته می‌شدند، تحول پیدا کردند و به بازتابی از جامعه تبدیل شدند.

در حالی که بیشتر بهترین فیلم‌های وسترن مربوط به دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی هستند اما این ژانر در طول چندین دهه بسیاری از کارگردان‌های با استعداد را به خودش دیده است، کارگردان‌هایی که فیلم‌های متفاوت خودشان را در این ژانر ساختند. در ادامه فهرستی از ۱۵ فیلم برتر ژانر وسترن قرار دارد که تماشای آن‌ها می‌تواند برای علاقه‌مندان به این ژانر بسیار دلنشین و جذاب باشد.

۱۵. فیلم شهامت واقعی (True Grit) – محصول سال ۲۰۱۰

فیلم true grit
فیلم True Grit

یکی از بهترین فیلم‌های وسترن قرن بیست و یکم میلادی، فیلم «شهامت واقعی» است، فیلمی که در آن، هیلی استاینفلد نقش یک دختر جوان به نام متی راس را بازی می‌کند که شاهد قتل پدرش است. او نمی‌خواهد اجازه بدهد تا قاتل از زیر این جنایت بگریزد و برای همین منظور،‌ یک مارشال کهنه‌کار آمریکایی به نام روستر کاگبرن با بازی جف بریجز را به خدمت می‌گیرد تا به همراه خودش به سفری بروند تا این قاتل را به سزای عملش برسانند.

سکان کارگردانی فیلم «شهامت واقعی» را جوئل و ایتن کوهن در دست داشتند. این فیلم توانسته به خوبی فضای غرب قدیم و وحشی را بازآفرینی کند و در عین حال، نقش‌آفرینی‌های درخشان و برجسته‌ای را از بازیگران بااستعداد خودش به نمایش بگذارد. این فیلم یک بازسازی از فیلمی به همین نام با بازی جان وین محصول سال ۱۹۶۹ میلادی است و این در حالی است که این نسخه تازه توانسته برداشت تازه خودش را به این اثر اضافه کند و در عین حال بهتر از فیلم اصلی باشد.

۱۴. فیلم قطار ۳:۱۰ به یوما (۳:۱۰ to Yuma) – محصول سال ۲۰۰۷

فیلم 310 to yuma
فیلم ۳:۱۰ to Yuma

فیلم «قطار ۳:۱۰ به یوما» داستان یک دامدار کوچک به نام دن ایوانز با بازی کریستین بیل را دنبال می‌کند که در شرف از دست دادن زمینش است و تنها راه برای پرداخت هزینه‌های آن نیز انتقال یک قانون‌شکن خطرناک به نام بن وید با بازی راسل کرو در سرزمینی بدون قانون و وحشی و رساندن وی با قطار به زندان یوما است. این سفری طولانی و سخت است و موانع بسیار زیادی بر سر راه دارد.

همانطور که دو مرد در سراسر آمریکای قدیمی و بدون قانون با شجاعت سفر می‌کنند، وید شروع به بازی‌های فکری با ایوانز می‌کند و تلاش دارد تا با کاهش انگیزه‌های این دامدار، سرعتش را کم کند تا دیرتر به مقصد برسند. نقش‌آفرینی درخشان کریستین بیل و راسل کرو سبب شده تا این فیلم بسیار ارزشمند و تماشایی باشد و این در حالی است که کارگردانی جیمز منگولد نیز فوق‌العاده ماهرانه بوده است.

۱۳. فیلم هفت دلاور (The Magnificent Seven) – محصول سال ۱۹۶۰

فیلم the magnificent seven
فیلم The Magnificent Seven

فیلم «هفت دلاور» را می‌توان پاسخ هالیوود به فیلم حماسی و تحسین شده هفت سامورایی (The Seven Samurai) دانست. این فیلم داستانی مشابه همتای ژاپنی خودش دارد و آن را با زیبایی‌های گاوچرانی می‌پوشاند و یکی از نمادین‌ترین فیلم‌های وسترن تاریخ سینما را خلق می‌کند. این فیلم داستان گروهی از هفت‌تیرکش‌ها را دنبال می‌کند که توسط روستاییان درمانده برای محافظت از دست راهزنان خشن استخدام می‌شوند.

با حضور بازیگران برجسته و افراد سرسختی همچون استیو مک‌کوئین، چارلز برانسون و یول برینز، فضایی خوشایند از مردانگی و نشاط‌آور شکل گرفته و این در حالی است که این مردان شجاع سعی دارند تا از غریبه‌ها محافظت کنند. با اینکه آن‌ها این کار را از روی نوع‌دوستی انجام نمی‌دهند اما پویایی جالبی بین هر کدام از بازیگران و کاراکترها در فیلم «هفت دلاور» وجود دارد.

۱۲. فیلم دلیجان (Stagecoach) – محصول سال ۱۹۳۹

فیلم stagecoach
فیلم Stagecoach

۹ غریبه با یک کالسکه به نیومکزیکو سفر می‌کنند و در سفر خودشان با انواع خطرات روبه‌رو می‌شوند و در نهایت نیز به یکدیگر کمک می‌کنند تا بتوانند از این مصیبت جان سالم به در ببرند. در میان آن‌ها نیز دالاس با بازی کلر ترور، زنی است که از شهر قدیمی خودش رانده شده و در کنار وی نیز رینگو کید با بازی جان وین یک قانون‌شکن است که سودای انتقام در سر دارد.

با وجود اینکه فیلم «دلیجان» یکی از بهترین فیلم‌های وسترن تاریخ به شمار می‌رود اما داستان آن بسیار کلی است و آن را می‌توان در هر ژانری به کار برد اما به تصویر کشیده شدن آن در این فیلم سبب خلق یکی از بهترین وسترن‌های کلاسیک شده و جان وین را نیز به محبوبیت رسانده است.

۱۱. فیلم به خاطر یک مشت دلار (A Fistful of Dollars) – محصول سال ۱۹۶۴

فیلم a fistful of dollars
فیلم A Fistful of Dollars

فیلم «به خاطر یک مشت دلار» اولین فیلم از فیلم‌های سه‌گانه دلار ساخته سرجیو لئونه است که یکی از بزرگترین سه‌گانه‌های تاریخ به شمار می‌رود. این فیلم که با بودجه کم ساخته شده و بازیگران آن غیر انگلیسی زبان بودند و در آن زمان، بازیگر نقش اصلی آن یعنی کلینت ایستوود چندان شناخته شده و مشهور نبود، روی کاغذ شانس زیادی نداشت اما توانست به یکی از بهترین آثار وسترن تبدیل شود.

فیلم «به خاطر یک مشت دلار» توانست در سراسر جهان به موفقیت قابل توجهی برسد و به یکی از بهترین فیلم‌های وسترن اسپاگتی تبدیل شود. داستان این اثر ساده است و یک غریبه هفت‌تیرکش را دنبال می‌کند که وارد یک شهر می‌شود و می‌فهمد جنگی بین دو فرقه در جریان است و در این میان، جو با بازی کلینت ایستوود درست در وسط این ماجرا قرار دارد.

۱۰. فیلم جویندگان (The Searchers) – محصول سال ۱۹۵۶

فیلم the searchers
فیلم The Searchers

یکی از بهترین فیلم‌های جان ویک، فیلم «جویندگان» است که در آن، جان وین نقش یک کهنه سرباز جنگ داخلی به نام ایتن ادواردز را بازی می‌کند که پس از بازگشت به خانه‌اش می‌فهمدد که خانواده‌اش به قتل رسیدند و خواهرزاده‌اش نیز توسط یک قبیله کومانچی ربوده شده است. او سال‌ها به همراه برادرزاده‌اش به دنبال این دختر جوان می‌گردند تا او را پیدا کنند.

در حالی که جان وین بیشتر به خاطر بازی در نقش کابوی‌هایی شناخته می‌شود که معمولا قهرمان داستان هستند اما در فیلم «جویندگان»، این بازیگر نقش یک شخصیت دشوار را ایفا می‌کند. شخصیت ایتن ادواردز یک شخصیت نژادپرست و خشن است ولی همین نیز به جان وین اجازه داده تا بتواند توانایی‌های خودش را به عنوان بازیگر به رخ بکشد و در عین حال، یک شخصیت عالی را خلق کند.

۹. فیلم نیمروز (High Noon) – محصول سال ۱۹۵۲

فیلم high noon
فیلم High Noon

فیلم «نیمروز» ساخته گری کوپر در طول سال‌ها هم مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و هم انتقاد آن‌ها را برانگیخت. این فیلم داستان مارشال ویل کین را دنبال می‌کند که سعی دارد از شهرش در برابر گروهی از قانون‌شکن‌های خشن و مرگبار محافظت کند.

این فیلم نسبت به دوره زمانی خودش، یک فیلم سیاسی محسوب می‌شد و یکی از اولین فیلم‌های وسترن متفاوت به شمار می‌رفت که همان سبک و سیاق وسترن‌های گذشته را برداشته و تغییر و تحولی در آن‌ها ایجاد کرده بود. در فیلم‌های وسترن معمولا داستان یک مرد بسیار قوی دنبال می‌شود که متمدن‌ها را در برابر غیرمتمدن‌ها رهبری می‌کند اما فیلم «نیمروز» مردم شهر را نشان می‌دهد که به کلانترشان پشت می‌کنند و او را برای رویارویی با تهدیدی قریب‌الوقوع تنها می‌گذارند.

۸. فیلم دسته وحشی (The Wild Bunch) – محصول سال ۱۹۶۹

فیلم the wild bunch
فیلم The Wild Bunch

فیلم «دسته وحشی» یک اثر حماسی و وسترن ساخته سم پکینپا است که داستان گروهی از قانون‌شکن‌های سالخورده را دنبال می‌کند که به دنبال کسب آخرین امتیاز بزرگ قبل از بازنشستگی هستند و این در حالی است که دنیای اطراف آن‌ها در حال تغییر است. غرب وحشی که زمانی آن‌ها می‌شناختند، اکنون با راه‌آهن و قانون‌گذاران بیشتر در حال مدرنیزه شدن است و همین نیز باعث فراری دادن افراد مسلح می‌شود.

فیلم «دسته وحشی» دارای طیف وسیعی از شخصیت‌ها است که شامل شخصیت‌های شرور و پیچیده و همچنین قاتلان پشیمان است و همین نیز این فیلم را به وسترنی بالغ‌تر و ظریف‌تر نسبت به آثار دیگر تبدیل می‌کند. داستان به خودی خود یک سفر دائمی است چراکه قانون‌شکن‌ها از یک شغل به شغل دیگر می‌روند و همین نیز سبب شده تا سرعت هیجان‌انگیزی در سراسر فیلم حفظ شود.

۷. فیلم ریو براوو (Rio Bravo) – محصول سال ۱۹۵۹

فیلم rio bravo
فیلم Rio Bravo

فیلم «ریو براوو» یکی دیگر از کلاسیک‌های جان وین به شمار می‌رود که داستان کلانتر شهری کوچک به نام جان تی چنس را دنبال می‌کند. او پس از دستگیری یک بارون محلی به خاطر قتل، باید گروهی از افراد غیرمنتظره را گردهم بیاورد تا بتوانند در برابر گروه بی‌رحم بایستند که سعی دارند بارون را از زندان آزاد کنند.

بسیاری از وسترن‌ها گروهی از گاوچران‌ها را نشان می‌دهند که در برابر مهاجمان ایستادگی می‌کنند و در این میان، فیلم «ریو براوو» یکی از بهترین موارد است. فراتر از ژانر وسترن، ریو براوو به محبوبیت فیلم‌های مربوط به محاصره کمک کرده است و در این میان، جان کارپنتر ادعا کرده که این فیلم الهام‌بخش او برای ساخت فیلم حمله به منطقه ۱۳ (Assault on Precinct 13) بوده است.

۶. فیلم بوچ کسیدی و ساندنس کید (Butch Cassidy and the Sundance Kid) – محصول سال ۱۹۶۹

فیلم butch cassidy and the sundance kid
فیلم Butch Cassidy and the Sundance Kid

یکی از بهترین جنبه‌های ژانر وسترن، کاراکترهای جالبی است که در آن ساخته می‌شوند، چه این کاراکترها ساخته ذهن نویسنده باشند، چه بر اساس شخصی واقعی شکل گرفته باشند. بوچ با بازی پل نیومن و ساندنس با بازی رابرت ردفورد از جمله یکی از زوج شخصیت‌های نمادین و برجسته در تاریخ سینما به شمار می‌روند.

پس از اینکه سرقت از قطار به خوبی پیش نمی‌رود، بوچ و ساندنس در حال فرار از دست قانون هستند و برای اینکه کشته نشوند، بهتر است هر چه زودتر از آمریکا بگریزند. این فیلم پر از سکانس‌های اکشن مهیج است و پایانی نمادین دارد ولی در این میان، این لحظات آرام‌تر هستند که باعث شدند این اثر به فیلمی فوق‌العاده تبدیل شود.

۵. فیلم مردی که لیبرتی والانس را کشت (The Man Who Shot Liberty Valance) – محصول سال ۱۹۶۲

فیلم the man who shot liberty valance
فیلم The Man Who Shot Liberty Valance

سناتور آمریکایی رانسوم استودارد با بازی جیمز استوارت و خانواده‌اش برای ادای احترام به یک دامدار فقید به نام تام دونیفون با بازی جان وین به یک شهر مرزی سفر می‌کنند. رسانه‌ها که از حضور سناتور در مراسم تشییع جنازه یک کشاورز فقیر متعجب شدند، از او در این باره سوال می‌پرسند و او نیز از تاریخچه خودش با این دوست قدیمی می‌گوید.

فیلم «مردی که لیبرتی والانس را کشت» بسیار متفکرانه‌تر از وسترن‌های معمولی است و به جای نمایش‌های مکرر تیراندازی، به کاوش شخصیت‌ها و کابوی بودن می‌پردازد. فیلم‌های وسترن اغلب کابوی‌ها را ستایش می‌کنند و برتر جلوه می‌دهند اما این فیلم به این موضوع اشاره دارد که این قهرمانان بیشتر افسانه هستند تا واقعیت.

۴. فیلم جانگوی زنجیر گسسته (Django Unchained) – محصول سال ۲۰۱۲

فیلم django unchained
فیلم Django Unchained

اسپاگتی وسترن «جانگوی زنجیر گسسته» ساخته کوئنتین تارانتینو داستان برده‌ای به تازگی رها شده به نام جانگو با بازی جیمی فاکس را روایت می‌کند که توسط شکارچی جایزه‌بگیر آلمانی به نام دکتر کینگ شولتز با بازی کریستوف والتز به خدمت گرفته می‎‌شود تا با هم به شکار قانون‌شکن‌ها بپردازند. در طول این سفر، جنگو یاد می‌گیرد که چگونه اسلحه به دست بگیرد و چگونه از خودش محافظت کند و همین نیز او را به یک قاتل مرگبار تبدیل می‌کند.

زمانی که شولتز و جانگو از مکان همسر جانگو مطلع می‌شوند، هر دو برای نجات او از دست کالوین کندی مخوف با بازی لئوناردو دی کاپریو راهی سفر می‌شوند. فیلم «جانگوی زنجیر گسسته» بسیار بلند، خونین، انفجاری و فوق‌العاده سرگرم‌کننده است و یکی از بهترین فیلم‌های تارانتینو و یکی از بهترین فیلم‌های وسترن تاریخ سینما محسوب می‌شود.

۳. فیلم نابخشوده (Unforgiven) – محصول سال ۱۹۹۲

فیلم unforgiven
فیلم Unforgiven

کلینت ایستوود پس از سه‌گانه تحسین شده «دلار» به یکی از پایه‌های ژانر وسترن تبدیل شد و توانست در تعداد بی‌شماری از آثار وسترن حضور داشته باشد و برخی را نیز خودش کارگردانی کند. پس از بازی در فیلم‌های متعدد وسترن، کلینت ایستوود با حضور در فیلم «نابخشوده» توانست خداحافظی بسیار خوب و درخشانی با این ژانر داشته باشد.

فیلم «نابخشوده» آن اسطوره و افسانه‌ای بودن فیلم‌های وسترن را از بین می‌برد و در عوض، واقعیت‌های خشن زندگی در آن دوران را نشان می‌دهد. افراد اسلحه به دست و پا به سن گذاشته دیگر آن قاتلان بالفطره نیستند بلکه از گناهان گذشته خود پشیمان هستند و در سرزمینی از خون و بدبختی به دنبال رستگاری‌اند.

۲. فیلم روزی روزگاری در غرب (Once Upon a Time in the West) – محصول سال ۱۹۶۹

فیلم once upon a time in the west
فیلم Once Upon a Time in the West

کارگردان چیره دست سرجیو لئونه به خوبی می‌داند که چطور یک وسترن عالی بسازد. این کارگردان پس از موفقیت بسیار زیادش با سه‌گانه «دلار» توانست یک اثر کلاسیک و وسترن عالی دیگر به نام «روزی روزگاری در غرب» را بسازند، فیلمی که در سال ۱۹۶۹ میلادی روی پرده سینماها اکران شد.

این فیلم داستان یک غریبه مرموز را دنبال می‌کند که سازدهنی می‌نوازد و از یک بیوه زیبا با بازی کلودیا کاردیناله در برابر یک قاتل بی‌رحم که از راه‌آهن فرستاده شده، محافظت می‌کند. این فیلم چارلز برانسون و هنری فوندا را در برابر یکدیگر قرار می‌دهد و از ابتدا تا انتها نیز سرشار از هیجان و جذابیت است.

۱. فیلم خوب، بد و زشت (The Good, the Bad and the Ugly) – محصول سال ۱۹۶۶

فیلم the good the bad and the ugly
فیلم The Good, the Bad and the Ugly

فیلم «خوب، بد و زشت» به راستی نمادین‌ترین وسترن تمام دوران و یکی از بهترین آثار سینما است که درگیری با اسلحه، قانون‌شکن‌های شرور، شکارچیان جایزه بگیر، صحنه‌های نبرد جنگ داخلی و مهمتر از همه، یک موسیقی متن مسحورکننده دارد که آن را به اثری تماشایی و خارق‌العاده تبدیل می‌کند.

بلوندی با بازی کلینت ایستوود با توکو با بازی الی والاک یک اتحاد غیرمنتظره را تشکیل می‌دهند و این در حالی است که آن‌ها در تلاش هستند تا زودتر از قاتلی به نام انجل آیز با بازی لی ون کلیف بتوانند یک گنج افسانه‌ای دفن شده در داخل یک قبرستان قدیمی را بدست بیاورند. تنها کلمه قابل توجیه برای توصیف این فیلم، حماسی است؛ از موسیقی متن گرفته تا مناظر و شخصیت‌های آن و پایان نمادینش، فیلم «خوب، بد و زشت» بدون شک بهترین وسترن تمام دوران است.


در این مطلب به معرفی بهترین فیلم‌های وسترن تاریخ سینما پرداختیم. نظر شما درباره این آثار چیست؟

منبع: کولایدر

DARKSIRENNimaمحمدرضا نوروزیDota2StiCheSAmirAbbas Kabyryعمو کریتوسOnly RockstarmeysambThe greatshᚱ.ᚻRubyĶįņosąهیچSepehrKingforsAli_pxAMIR WAZOWSKIEM.EMmore

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بهترین فیلم‌های وسترن تاریخ سینما - گیمفا
بهترین فیلم‌های وسترن تاریخ سینما - گیمفا
بهترین فیلم‌های وسترن تاریخ سینما - گیمفا
بهترین فیلم‌های وسترن تاریخ سینما - گیمفا
بهترین فیلم‌های وسترن تاریخ سینما - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بهترین فیلم‌های وسترن تاریخ سینما - گیمفا