این آقای خشن | نقد و بررسی بازی Serious Sam Double D - گیمفا
این آقای خشن | نقد و بررسی بازی Serious Sam Double D - گیمفا
این آقای خشن | نقد و بررسی بازی Serious Sam Double D - گیمفا
این آقای خشن | نقد و بررسی بازی Serious Sam Double D - گیمفا

این آقای خشن | نقد و بررسی بازی Serious Sam Double D

هادی جوربنیان
۱۷:۵۵ ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
این آقای خشن | نقد و بررسی بازی Serious Sam Double D - گیمفا

یکی از شوتر های قدیمی و دوست داشتنی برای بازیبازن ، در عصر تقریبا حجر بازیبازان این نسل عنوان Serious Sam بود ؛ که بعدها طی سه نسخه تکمیل یافت و در سال های ۲۰۰۱ ، ۲۰۰۵ و ۲۰۱۱ تقریبا در یک سطح برای بازیبازن لذت و اکشن خالص را فراهم کرد . با این سه عنوان اصلی کاری نداریم ، اما در کنار این ها گهگاهی استودیو های مستقل هم از روی این مرد به نام ( یعنی سام ماجراجو ) بازی هایی می ساختند که در عین جمع و جور بودن ، لذت خاص و دلپذیری هم داشتند . از جمله ی این عناوین می توان به Serious Sam: Kamikaze Attack! ، Serious Sam: The Random Encounter و بازی مورد بحث ما یعنی Serious Sam Double D اشاره کرد . هر کدام این بازی ها توسط یک استودیوی مستقل ساخته شدند و هرکدامشان با سبک و داستانی متفاوت به گونه ای به زندگی و بازی سام ماجراجو پیوند می خورند . در amikaze Attack! شما در نقش یکی از برجسته ترین دشمنان سام قرار میگیرید و مراحل بازی را به صورت دو بعدی و البته با هیجان و فریاد می گذرانید ، در The Random Encounter وارد دنیای نقش آفرینی سام می شوید و در آخر ، Double D شما را در نقش سام و در دو بعد می برد که به دلیل ایده های بهتر و ناب تر امروز می خواهیم این بازی را مورد بررسی قرار دهیم . لازم به ذکر است که اینجانب متاسفانه یا خوشبختانه هر سه عنوان نام برده را تجربه کرده ام و تقریبا می توان گفت Double D بهتر از باقی می باشد که در ادامه می توانید دلیل آن را مشاهده فرمایید .

Capture

سه بازی نام برده شده

Double D توسط استودیوی بازیسازی Mommy’s Best Games که در سال ۲۰۰۷ توسط یک عده جوان جویای نام تاسیس شد ، ساخته شده است . اعضای این استودیو از سراسر دنیا و بیشتر از طریق اینترنت با یکدیگر ارتباط دارند و بازی هایی را که میسازند ، بیشتر از لحاظ گیم پلی سرگرم کننده می باشد و در پس گنجی از هنر نهفته اند . بازی هایی که توسط این تیم ساخته شده اکثرا برای پلتفرم های  Xbox 360 , PC و Windows Phone 7 عرضه شده اند و تا الان به تعداد انگشت های دو دست هم نمی رسند . یکی از این بازی های کوچک و تقریبا معروف ( به لطف نام سام بزرگ ) Double D می باشد که در سال ۲۰۱۱ برای PC و فوریه ی ۲۰۱۳ با نام Double D XXL برای کنسول Xbox 360 منتشر شد . امروز قصد بررسی بازی اصلی را داریم که برای PC عرضه شد ، در غیر اینصورت Double D XXL جز اضافه کردن مواردی همچون اسلحه و شخصیت ، چیز جدیدی ندارد و فقط همانند پوست یک مار پوست انداخته می باشد ، پس امروز مار اصلی را بررسی می کنیم به جای پوست آن !

serious sam double d boxart

به کاور بازی دقت کنید تا به ژرفای بازی Double D پی ببرید .

نام : Serious Sam Double D

سازنده : Mommy’s Best Games

ناشر : Devolver Digital

سبک : Scrolling Shooter | 2D

تاریخ انتشار : Microsoft Windows August 30 , 2011
Xbox 360 February 20 , 2013

banner-ssdd

Mommy’s Best Games | Serious Sam Double D

یکی از مشخصه های بارز سری بازی های Serious Sam نداشتن داستانی حماسی ، یا پر از پیچ و خم های مختلف می باشد و این داستان آنقدری هم خز و تکراری می باشد که کسی به خاطر این بخش جذب بازی نمی شود ! اکثر اوقات سام باید یا دنیا را نجات دهد و یا باز هم دنیا را نجات دهد ( !! ) که در این بازی هم همین تکرار ، تکرار شده است . در Double D هم سام باید برای نجات دنیا به گذشته سفر کند و دشمنان را نابود کند ؛ دشمنانی که طبق دستور General Maxilla ( ژنرال ماکسیلا ) تصمیم میگیرند با بهره گیری از یک انرژی خاص دنیا را نابود کنند ولی سام جلوی آن ها را میگیرد ؛ همین دو ، سه خط داستان بازی است و تمام . خوبی یا بدی داستان چندان اهمیتی ندارد ، چون فقط گیم پلی این بازی است که از همه نظر دلربا می باشد ، با این حال وجود همین چند خط ساده هم برای یک بازی شوتر دو بعدی ، آن هم از نسل Serious Sam ( که در نوع خود داستان بهتری از باقی بازی ها در آورده ) خود جای بسی خوشحالی دارد ولی توصیه می کنم به این بخش تکیه نکنید ، چون چیز جدیدی در بر ندارد .

در کنار پیش روی در داستان ( یعنی نابودی دشمنان ) شما با قابلیت های زیادی هم رو به رو می شوید که بخش گیم پلی بازی را برای شما می سازد . مهم ترین قابلیت در بازی که در دقایق اول با آن آشنا می شوید وسیله ای به نام Gun stack می باشد که اگر همین مورد وجود نداشت بازی در سادگی کامل به سر می برد . Gun stack وسیله ای همانند یک دست مکانیکی می باشد که اسلحه های مختلف را به هم متصل می کند و شما با یک بار فشار دادن ماشه پنج تیر متفاوت از پنج اسلحه ی مختلف را به سمت دشمنان نگون بخت می فرستید . ایده ی Gun stack نه تنها در بازی به خوبی پیاده شده بلکه از تکراری شدن بازی هم جلوگیری می کند و همیشه شما به دنبال ترکیب اسلحه های مختلف برای دیدن نتیجه و لت و پار شدن دشمنان هستید . حرف از اسلحه های بازی شد ، لازم است به این نکته هم اشاره کنم که همانند کل سری Serious Sam که از انواع و اقسام اسلحه های من در آوردی ( ! ) و نام آشنا ، تشکیل شده ، Double D هم از این قاعده مستثنی نیست و تا انتهای بازی اسلحه های زیادی را ملاقات و برای کشتن دشنمان استفاده می کنید . اسلحه هایی که از Shotgun ( شات گان ) و اسلحه های مختلف دستی و مسلسل شروع شده و به اره و نارنجک و موشک انداز و شعله افکن ختم می شود . سیستم Gun stacker در کنار اسلحه های مختلف با انواع شکل و شمایل و همچنین منوی راحت برای ترکیب این اسلحه ها ( که با کلید E ، باز می شود ) یکی از مهمترین و البته خوش ساخت ترین قسمت های این بازی می باشد که فقط برای دیدن چنین بخشی بازی ارزش تجربه دارد .

dd15b

کشتن دشمنان با یک تیر ، یا چهار تیر متفاوت ؛ انتخاب با خودتان است

بعد از Gun stack در طی بازی ، شما وسیله ی دیگری هم به دست می آورید که برای پرش های بلند به دردتان می خورد . علاوه بر این دو ، بازی آیتم های دیگری همچون بسته های جان در ابعاد مختلف ، زره در طرح ها و رنگ های متفاوت و تیر تفنگ ، را در محیط پخش و در اختیارتان می گذارد تا در بازی استفاده کنید . همچنین تعداد این آیتم ها به اندازه ای می باشد که در بازی احساس خطر از تمام شدن جان ناقابل و … به سرتان نزند .

SSGame 2013-07-23 11-10-34-56

منوی ترکیب اسلحه ها با استفاده از سیستم GUN STACKER !

تنوع گیم پلی بازی ، فقط به وجود اسلحه های مختلف و قابلیت های جذابی همچون ترکیب و چسباندن اسلحه ها که پیش تر به آن ها اشاره کردیم بستگی ندارد ، و دشمنان هم در متنوع بودن بازی بی تاثیر نیستند . به طور کلی سری بازی های Serious Sam از دشمنان زیاد و حملات گله ای بهره می برند که در این جا هم با چنین حالاتی رو به رو هستیم . تعداد زیاد دشمنان بازی و شکل و قیافه های عجیب برای هرکدام باعث شده در هر لحظه و در هر محیط با دسته ای جدید از دشمنان در عین وجود قدیمی ها رو به رو شوید ( لازم به ذکر است که علاوه بر وجود دشمنان قدیمی سری Serious Sam تعدادی دشمن جدید هم طراحی شده اند و در مراحل مختلف جلوی شما سبز می شوند ) . اما متاسفانه این تعداد زیاد دشمنان خیلی بی فکر و گیج می باشند ( ! ) و ممکن است دقایقی در کنار یک دشمن باشید و وی کاری نکند ، یا اینکه در جایی گیر کند ، و همین در مقابل سام که ناجی دنیا می باشد ، باعث شده بازی خیلی ساده شود .

علاوه بر تنوع در دشمنان خنگ ، سازندگان به رسم همیشگی سری ، تعدادی باس هم در بازی پیاده کرده اند که با وجود قدرت های ماورایی سام جایی برای سختی نمی ماند ، اما همین وجودشان و جان زیادشان در برابر باقی دشمنان چالشی بس مفید خلق می کند .

SSGame 2013-07-23 11-01-13-94

در این صحنه با تعداد زیادی از دشمنان رو به رو می شوید که متاسفانه به دلیل شلوغی ممکن است دیده نشوند !!

تنوع دشمنان و وجود باس های مختلف هم به وجود قابلیت ها و اسلحه های مختلف در بازی اضافه شده ، و اینجاست که Double D سرگرم کننده می شود و به استراحت گاهی برای کشت و کشتار بی وقفه و لذت بخش در محیط های مختلف تبدیل می شود . محیط های بازی در طی مراحل مختلف تقریبا متفاوت و پر تنوع می باشند و از زیر زمین ، بیابان ، جنگل و … تشکیل می شوند ولی برخلاف طراحی خوب شخصیت ها به خوبی طراحی نشده اند که دلیل اصلی آن هم می تواند مستقل بودن تیم سازنده و کم هزینه بودن بازی دانست . محیط ها به اندازه ی یک بازی کوچک و دانلودی ( یکم کمتر ) متنوع و تقریبا قابل تحمل هستند ولی به دلیل ضعف در رنگ بندی و اجزای محیطی چندان خوب نیستند ولی همچنان می توان ضعف این بخش را هم در مقابل گیم پلی فروخت !

مطمئنا یکی دیگر از بخش هایی که به دلیل مستقل بودن تیم نمی توان به آن بسیار خرده گرفت بخش گرافیک بازی می باشد . گرافیک فنی بازی خیلی ساده می باشد و شاید مهمترین کاری که تیم سازنده انجام داده اند طراحی شخصیت ها و همچنین خونی باشد که بعد از کشتن آن ها روی زمین پاشیده می شود با این حال تمام این سادگی ها در طی گیم پلی سرگرم کننده ی بازی ، کمتر به چشم می آید .

111600_screenshots_2011-09-04_00004

یکی از باس های بازی …

صداگذاری بازی هم نه عالی است و نه ضعیف ، چون شخصیت ها جز تولید صدایی از ته حنجره ی خود و یا داد و فریاد زدن به صورت دیگری حرف نمی زنند و حتی سام هم فقط به آه گفتن بسنده می کند . صدای تفنگ ها هم خوب است و بیشتر از این ها هم از تیم مستقل بازی انتظار نمی رفت . اما بر خلاف صداگذاری موسیقی بازی خیلی بهتر نواخته شده و اگر تعدا ترک ها در بازی بیشتر می شد ، و حس تکرار در موسیقی وجود نداشت این بخش کامل تر بود .

ssgame 2013 07 23 11 08 13 15

انبوه دشمنان برای رسیدن به مقصد | 😀

در نهایت باید گفت که Serious Sam Double D برای چند دسته از بازیبازان شیرین و قابل تجربه می باشد که اولین دسته عاشقان سام می باشند . بعد از آن کسانی که از عناوین دو بعدی و ایده های سرگرم کننده لذت می برند ، با این بازی خوب ارتباط برقرار می کنند و همچنین کسانی که از هر دو مورد خوششان بیاید ، بیشترین لذت را از بازی می برند . Double D در ورای سادگی تمام عیارش ، واقعا سرگرم کننده است و همانطور که پیش تر اشاره کردم می تواند استراحت گاهی برای کشت و کشتار شما باشد . اگر هم از تنها بازی کردن باک دارید می توانید Double D XXL را تهیه و در عین بهره بردن از سلاح های بیشتر ، با دوستان خود به جنگ ژنرال بد قصه و دشمنان عجیب و غریب بروید .

[jwplayer mediaid=”93944″]

دانلود تریلر با کیفیت خوب 

serious sam double d review

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

این آقای خشن | نقد و بررسی بازی Serious Sam Double D - گیمفا
این آقای خشن | نقد و بررسی بازی Serious Sam Double D - گیمفا
این آقای خشن | نقد و بررسی بازی Serious Sam Double D - گیمفا
این آقای خشن | نقد و بررسی بازی Serious Sam Double D - گیمفا
این آقای خشن | نقد و بررسی بازی Serious Sam Double D - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

این آقای خشن | نقد و بررسی بازی Serious Sam Double D - گیمفا