بیوگرافی گل گدوت | دختر شایسته‌ای که به زن شگفت‌انگیز سینما بدل گشت - گیمفا
بیوگرافی گل گدوت | دختر شایسته‌ای که به زن شگفت‌انگیز سینما بدل گشت - گیمفا
بیوگرافی گل گدوت | دختر شایسته‌ای که به زن شگفت‌انگیز سینما بدل گشت - گیمفا
بیوگرافی گل گدوت | دختر شایسته‌ای که به زن شگفت‌انگیز سینما بدل گشت - گیمفا

بیوگرافی گل گدوت | دختر شایسته‌ای که به زن شگفت‌انگیز سینما بدل گشت

ایلیا عسگری
۱۰:۰۰ ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
بیوگرافی گل گدوت | دختر شایسته‌ای که به زن شگفت‌انگیز سینما بدل گشت - گیمفا

گل گدوت بازیگری است که در کمال ناباوری به شهرتی بسیار دست یافت و امروزه در میان ستارگان سینمای هالیوود قرار گرفته است.

گل گدوت-ورسانو در تاریخ ۳۰ آوریل ۱۹۸۵ (۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۴) در شهر پتخ تیکوا واقع در کشور اسرائیل چشم به جهان گشود و دوران کودکی خود را در شهر روش هاعین سپری کرد. خانواده او یکی از یهودیانی بودند که در اردوگاه آشویتس نازی‌ها تحت شکنجه قرار داشته ولی موفق شدند تا از آن جا گریخته و زندگی جدیدی را آغاز نمایند.

او که دوران کودکی خود را در خانواده‌ای بسیار مقرراتی و سختگیر سپری می‌کرد، علاقه شدیدی به ورزش و موتورسواری داشت. در کنار سپری کردن دوران تحصیل خود در رشته علوم تجربی، به شرکت در کلاس رقص و انجام ورزش بسکتبال می‌پرداخت و علاقه داشت تا عرصه‌های گوناگونی را در طول زندگی تجربه نماید.

پس از آن که گل گدوت دوران دبیرستان خود را به اتمام رساند، در مسابقه دختر شایسته کشور اسرائیل شرکت کرد و در اتفاقی غافلگیرکننده، برنده این جایزه شد و با سن ۱۹ سالگی در نهایت وارد مسابقه جهانی دختر شایسته شد که در سال ۲۰۰۴ در کشور اکوادور جریان داشت. او در جریان این مسابقه جهانی موفق نشد تا به جمع ۱۵ دختر برتر جهان راه پیدا نماید و توفیقی در این زمینه حاصل نکرد.

بیوگرافی گل گدوت | دختر شایسته‌ای که به زن شگفت‌انگیز سینما بدل گشت - گیمفا

زمانی که به سن ۲۰ سالگی رسید، دوره ۲ ساله خدمت سربازی خود را به نیروهای دفاعی کشور اسرائیل پیوست و به عنوان مربی تناسب اندام در آنجا شروع به کار کرد. حضور در این دوره ۲ ساله سبب شد تا گل گدوت با جنبه‌های متفاوتی از زندگی آشنا شود که در حوزه سینما نیز بعدها به کارش آمد.

پس از پایان دوران سربازی و زمانی که گل گدوت وارد دانشگاه شد، به صورت همزمان حرفه مدلینگ را آغاز کرد و با کمپانی‌های بزرگ و شناخته شده‌ای همچون گوچی، گلامور، جگوار و کسترو به همکاری پرداخت و به سبب ظاهر زیبایش موفق شد تا شهرتی را برای خود دست و پا نماید. در همین حین بود که برای نخستین‌بار فرصت حضور در عرصه بازیگری را پیدا کرد.

زیرا در حالی که دومین فیلم جیمز باند با حضور دنیل کریگ به نام Quantum of Solace (ذره‌ای آرامش) در حال ساخت بود، تهیه‌کنندگان این فرنچایز از گل گدوت تست بازیگری گرفتند تا ایفای نقش شخصیت کامیل مونتس را به وی واگذار نماید. نقشی که در نهایت اولگا کوریلنکو آن را تصاحب نمود و در سال ۲۰۰۸ به ایفای آن پرداخت. با وجود آن که گل گدوت فرصت حضور در فرنچایز جیمز باند را پیدا نکرد اما سینمای کشور اسرائیل میزبان حضور وی در پروژه‌های مختلفی بود تا این که پس از شهرت فرنچایز سریع و خشمیگن، جاستین لین که نظرش بابت حضور این بازیگر ۲۳ ساله در خدمت سربازی جلب شده بود، وی را برای ایفای نقش شخصیت جیزل یاشار در فیلم Fast & Furious (سریع و خشمگین ۴) سال ۲۰۰۹ برگزید. اثری که گل گدوت تمامی بدلکاری‌های آن را شخصاً خودش انجام داد و هنرنمایی او با واکنش مثبت سینماگران مواجه شد.

بیوگرافی گل گدوت | دختر شایسته‌ای که به زن شگفت‌انگیز سینما بدل گشت - گیمفا

پس از موفقیت چهارمین فیلم از فرنچایز سریع و خشمگین، درهای موفقیت به روی گل گدوت باز شد و او به هنرنمایی در پروژّه‌هایی همچون Entourage (دارودسته)، Date Night (شب قرار) و Knight and Day (شوالیه و شب) پرداخت که هر یک با واکنش‌های مختلفی از سوی بینندگانشان روبرو شدند.

با فرا رسیدن سال ۲۰۱۱ گل گدوت ایفای نقش دوباره جیزل یاشار را در فیلم Fast Five (سریع ۵) بر عهده گرفت و لحظات اکشن و هیجان‌انگیزی را در کنار باقی همکاران خود همچون پل واکر، وین دیزل و دوئین جانسون رقم زد. اثری که باز هم با واکنش مثبت سینماگران مواجه شد و زمینه را برای ساخت فیلم ششم این مجموعه به نام Fast & Furious 6 (سریع و خشمگین ۶) در سال ۲۰۱۳ هموار نمود تا گل گدوت برای آخرین‌بار در این مجموعه حضور پیدا کرده و با سکانسی زیبا و ماندگار راه خود را به سمت فرصت‌های جدید جدا نماید.

پس از آن که زک اسنایدر با فیلم Man Of Steel (مرد پولادین) در سال ۲۰۱۳ دنیای سینمایی دی‌سی را آغاز نمود، انتخاب بازیگر برای ایفای نقش پرنسس دایانا/زن شگفت‌انگیز در فضای مجازی حسابی سر و صدا به راه انداخت. پس از آن که ساخت دومین پروژه از DCEU به نام Batman v Superman: Dawn of Justice (بتمن در برابر سوپرمن: ظلوع عدالت) از سال ۲۰۱۵ شدت گرفت، گل گدوت به عنوان زن شگفت‌انگیز جدید سینما به مخاطبین معرفی شد.

بیوگرافی گل گدوت | دختر شایسته‌ای که به زن شگفت‌انگیز سینما بدل گشت - گیمفا

علی‌رغم انتقادات شدید طرفداران کمیک‌های دی‌سی به انتخاب چنین بازیگری از سوی کمپانی برادران وارنر اما فیلم Batman v Superman: Dawn of Justice اکران شد و برخلاف تمام پیش‌بینی‌ها، نه تنها گل گدوت ناامید کننده ظاهر نشد، بلکه با وجود تمامی اشکالات این پروژه ابرقهرمانی اما وی موفق شد تا در کنار بازیگرانی همچون بن افلک و هنری کویل حسابی خوش درخشیده و به یکی از معدود جنبه‌های مثبت این فیلم از دنیای سینمایی دی‌سی تبدیل بشود.

گل گدوت که برای ایفالی نقش این شخصیت مدت زمان بسیاری را به تمرینات سنگین ورزشی و بدن‌سازی پرداخته بود، با سیل تحسین‌ها از سوی مخاطبین روبرو شد و باعث شد تا در کنار بازیگر سابق زن‌ سگفت‌انگیز یعنی لیندا کارتر، مدیر استودیوهای دی‌سی یعنی دایان نیلسون و پتی جنکینز در سازمان ملل متحد حضور یافته تا ۷۵ سالگی شخصیت زن شگفت‌انگیز را جشن بگیرند.

علی‌رغم آن که چنی جشنی با انتقادات بسیاری مواجه شد ولی باعث گشت تا تبلیغ مناسبی حول محور فیلم اختصاصی این شخصیت صورت بگیرد. فیلمی که پتی جنکینز کارگردانی آن را بر عهده داشت و با توجه به ناکامی Batman v Superman: Dawn of Justice انتظارات از آن بسیار افزایش پیدا کرده بود؛ مخصوصاً که به عنوان نخستین پروژه ابرقهرمانی یک شخصیت مونث در سینمای مدرن محسوب می‌شد.

بیوگرافی گل گدوت | دختر شایسته‌ای که به زن شگفت‌انگیز سینما بدل گشت - گیمفا

او در همین حین با نام‌های شناخته شده‌ای همچون کوین کاستنر، گری اولدمن، تامی لی جونز در فیلم Criminal (مجرم) حضور پیدا کرد. اثری اکشن و علمی تخیلی به کارگردانی آریل ورومن که علی‌رغم بهره گیری از بازیگرانی تراز اول اما با واکنش منفی منتقدین روبرو شد و با ۳۱ میلیون دلار بودجه، تنها ۳۸ میلیون دلار در گیشه فروش داشت.

گل گذوت که به سبب رفتارهای مردمی و هنرنمایی در پروژه‌های بزرگ هالیوود، به نامی شناخته شده و محبوب بدل گشته بود، در سال ۲۰۱۶ با ۲ فیلم دیگر به استقبال طرفدارانش رفت و در پروژه‌هایی همچون Triple Nine (تریپل ناین) و Keeping Up with the Joneses (چشم و هم‌چشمی) حضور پیدا کرد. ۲ فیلم اکشن و کمدی که در جلب نظر مردم موفق عمل کردند.

۱ سال پس از اکران فیلم بتمن در برابر سوپرمن، گل گدوت در فیلم اختصاصی زن شگفت‌انگیز یعنی Wonder Woman حضور یافت. پروژه‌ای مورد انتظار و مهم در دنیای سینمایی دی‌سی که در سال ۲۰۱۷ اکران شد و در کنار دریافت نقدهای مثبت، موفق گشت تا فروشی غیرمنتظره بالغ بر ۸۲۲ میلیون دلار را کسب نماید که به پرفرفروش‌ترین فیلم حول محور یک ابرقهرمان زن در آن زمان بدل گشت و گل گدوت را به مرکز توجه رسانه‌های دنیا تبدیل کرد.

بیوگرافی گل گدوت | دختر شایسته‌ای که به زن شگفت‌انگیز سینما بدل گشت - گیمفا

با وجود چنین دستاورد بزرگی اما زک اسنایدر پس از خودکشی فرزند خود از سمت کارگردانی Justice League (لیگ عدالت) کناره‌گیری کرد و جاس ویدون جایگزین وی شد. کسی که هیچ درکی از شخصیت‌ها و دنیای دی‌سی نداشت، همان ۱ ذره جذابیت دنیای سینمایی دی‌سی را نیز به نابودی کشاند و در سال ۲۰۱۷ شاهد اکران فیلمی به شدت ضعیف و مبتذل بودیم که علی‌رغم بودجه ۳۰۰ میلیون دلاری اما تنها ۶۵۷ میلیون دلار در گیشه فروش داشت. گل گدوت که به هیچ عنوان نتوانست تا جلوه‌های مثبت زن شگفت‌انگیز را به معرض نمایش بگذارد، بعدها فاش کرد که جاس ویدون رفتاری تحقیرآمیز و زننده با وی بر سر صحنه‌های فیلم‌برداری داشته است که باعث ایجاد حواشی بسیاری برای کمپانی برادران وارنر در آن زمان شد.

با وجود تجربه تلخ گل گدوت با Justice League اما او در پایان سال ۲۰۱۷ به آکادمی علوم و هنرهای سینما دعوت شد و به جزوی از اعضای آکادمی اسکار بدل گشت. ۱ سال بعد نیز در تجربه‌ای جدید، صداپیشگی یکی از شخصیت‌های انیمیشن Ralph Breaks the Internet (رالف اینترنت را خراب می‌کند) را بر عهده گرفت و از سوی مجله تایم نیز به عنوان یکی از ۱۰۰ فرد تاثیرگذار در جهان معرفی شد و با درآمد ۱۰ میلیون دلار موفق شد تا به دهمین بازیگر پردرآمد در آن زمان تبدیل بشود که موفقیت‌های بسیاری را برای وی به همراه داشت.

پس از آغاز همه‌گیری ویروس کرونا و در حالی که سینماهای جهان در شرف ورشکستگی قرار داشتند، پتی جنکینز و گل گدوت با دنباله زن شگفت‌انگیز تحت عنوان Wonder Woman 1984 به استقبال مخاطبینشان آمدند. اثری که به طرز عجیبی هیچ رنگ و بویی از فیلم نخست سال ۲۰۱۷ نبرده بود و حتی هنرنمایی گل گدوت نیز به شدت کلیشه‌ای و خسته‌کننده جلوه پیدا کرده بود. مسئله‌ای که باعث روانه شدن انتقادات بسیاری به سمت عوامل شد و در کنار انتشار همزمان این فیلم در سرویس HBO Max شاهد فروش بسیار ضعیفی از این پروژه دنیای سینمایی دی‌سی در سینماها سراسر جهان بودیم.

بیوگرافی گل گدوت | دختر شایسته‌ای که به زن شگفت‌انگیز سینما بدل گشت - گیمفا

با وجود ناکامی دنباله فیلم زن شگفت‌انگیز اما گل گدوت موفق شد تا رکورد خود را بهبود بخشیده و در سال ۲۰۲۰ با مبلغ ۳۱.۵ میلیون دلار به سومین بازیگر زن پردرآمد سینما در آن زمان تبدیل بشود. مسئله‌ای که باعث شگفتی سینماگران شده بود و نشان می‌داد که علی‌رغم کارنامه نه چندان پربار این بازیگر یهودی اما شاهد طی کردن پله‌های موفقیت به طرزی شگفت‌انگیز توسط وی هستیم.

پس از ناکامی Justice League در سال ۲۰۱۷ و انتقاد شدید طرفداران دی‌سی به جاس ویدون، زک اسنایدر خواهان ساخت نسخه مجزای خود از این فیلم شد و حتی هشتگی نیز حول محور این موضوع شکل گرفت. در حالی که کمپانی برادران وارنر در ابتدا توجهی به این مسئله نشان نمی‌داد اما برای تبلیغ سرویس استریم HBO Max نیاز به پروژه پر سر و صدایی داشت و باعث شد تا فیلم Justice League Snyder Cut (نسخه اسنایدر لیگ عدالت) جواز ساخت گرفته و در سال ۲۰۲۱ پخش شود.

اثری ۲۴۲ دقیقه‌ای که حاوی سکانس‌ها و اتفاقات کاملاً جدیدی بود و گل گدوت نیز فرصت پیدا کرد تا جنبه‌های جدیدی از شخصیت زن شگفت‌انگیز را به معرض نمایش بگذارد. اثری که با واکنش‌های به مراتب بهتری نسبت به ساخته جاس ویدون مواجه شد، متاسفانه هیچ جایگاهی در دنیای سینمایی دی‌سی نداشت و عملاً به عنوان اختتامیه دنیای زک اسنایدر در نزد طرفدارانش در نظر گرفته شده بود.

بیوگرافی گل گدوت | دختر شایسته‌ای که به زن شگفت‌انگیز سینما بدل گشت - گیمفا

از آن زمان تاکنون نیز شاهد هنرنمایی گل گدوت در فیلم Red Notice (اعلن قرمز) برای سرویس نتفلیکس و Death on the Nile (مرگ بر روی نیل) به کارگردانی کنت برانا بوده‌ایم. Red Notice به سبب جذب مخاطبین بسیار و ثبت رکوردی قابل توجه در سرویس نتفلیکس موفق شد تا نظر این کمپانی را برای ساخت دنباله‌های بیشتر جلب نماید تا گل گدوت بتواند باری دیگر در کنار ستارگانی همچون دوئین جانسون و رایان رینولدز حضور پیدا نماید.

همچنین پس از آن که فیلم Black Adam (بلک آدام) تیر آخر را بر پیکره نیمه‌جان دنیای سینمایی دی‌سی وارد کرد و جیمز گان و پیتر سفران ساخت یک دنیای سینمایی جدید به نام DCU را بر عهده گرفتند، زمزمنه کناره‌گیری گل گدوت از نقش زن شگفت‌انگیز به گوش می‌رسد. مخصوصاً که او نقشی بسیار کوتاه را در فیلم Shazam! Fury of the Gods (شرم! خشم خدایان) بر عهده گرفت و بسیاری گمان کردند که این نقش به نوعی یک خداحافظی با طرفداران خواهد بود.

با وجود آن که آینده گل گدوت در قامت زن شگفت‌انگیز نامعلوم می‌باشد اما او در ۲ فیلم به نام‌های Heart of Stone (لقب سنگی) و Snow White (سفید برفی) حضور پیدا خواهد کرد و نشان می‌دهد که آینده مثبتی پیش روی خود خواهد داشت. مخصوصاً که در Snow White ایفای نقش ملکه شرور را بر عهده گرفته و این مسئله انتظارات را از لایو اکشن دیزنی حسابی افزایش داده است.

بیوگرافی گل گدوت | دختر شایسته‌ای که به زن شگفت‌انگیز سینما بدل گشت - گیمفا

این بازیگر ۳۸ ساله یهودی که علی‌رغم حضور کوتاه مدت ۱۵ ساله خود در عرصه بازیگری، به ستاره‌ای محبوب و دوست‌داشتنی بدل گشته، در زندگی شخصی به عنوان یک مادر شگفت‌انگیز شناخته می‌شود. کسی که در سال ۲۰۰۸ با تاجری اسرائیلی به نام یارون ورسانو ازذدواج کرده بود، حال صاحب ۳ دختر به نام‌های آلما، مایا و دنیلا می‌باشد که باعث شده‌اند تا گل گدوت زندگی پرمشغله و پرمسئولیتی را تجربه نماید.

باید دید که آینده این بازیگر دوست‌داشتنی چگونه رقم خورده و چه اتفاقاتی در عرصه بازیگری به دست گل گدوت برای طرفدارانش رقم خواهد خورد. آیا می‌توانیم شاهد بازگشت وی در قامت زن شگفت‌انگیز باشیم؟ سوالی که تنها زمان می‌تواند به آن پاسخ دهد.

منبع: گیمفا

two faceDARKSIRENArmageddonASUKA FAN(TEKKEN GOD)77GutsWitcherهیولا (زنده باد هدَفِ والا 🥷)jupiterBlack SwordsmanAQUARIUSمحمدامین حیدریانسانred-eyed Banished KnightesmaaielKRATOS THE GREATBehnam.HzhAMIRELeroxmeysambmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بیوگرافی گل گدوت | دختر شایسته‌ای که به زن شگفت‌انگیز سینما بدل گشت - گیمفا
بیوگرافی گل گدوت | دختر شایسته‌ای که به زن شگفت‌انگیز سینما بدل گشت - گیمفا
بیوگرافی گل گدوت | دختر شایسته‌ای که به زن شگفت‌انگیز سینما بدل گشت - گیمفا
بیوگرافی گل گدوت | دختر شایسته‌ای که به زن شگفت‌انگیز سینما بدل گشت - گیمفا
بیوگرافی گل گدوت | دختر شایسته‌ای که به زن شگفت‌انگیز سینما بدل گشت - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بیوگرافی گل گدوت | دختر شایسته‌ای که به زن شگفت‌انگیز سینما بدل گشت - گیمفا