نقد و بررسی فیلم Creed 3 | بازگشت قهرمان - گیمفا
نقد و بررسی فیلم Creed 3 | بازگشت قهرمان - گیمفا
نقد و بررسی فیلم Creed 3 | بازگشت قهرمان - گیمفا
نقد و بررسی فیلم Creed 3 | بازگشت قهرمان - گیمفا

نقد و بررسی فیلم Creed 3 | بازگشت قهرمان

ماهان حسن زاده
۱۲:۰۰ ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
نقد و بررسی فیلم Creed 3 | بازگشت قهرمان - گیمفا

فیلم Creed 3 سومین اثر از مجموعه آثار Creed هشت سال پس از پخش نسخه اول، منتشر شد.

فرانچایز Creed از سال ۲۰۱۵ با پخش اولین فیلم از این مجموعه آغاز شد. این مجموعه فیلم خود نیز ارتباطی با فرانچایز محبوب راکی داشت.

پس از سه سال و در سال ۲۰۱۸ دومین فیلم از این مجموعه و پس از آن با گذشت چهار سال سومین فیلم از این مجموعه منتشر شد.

داستان مجموعه فیلم‌های Creed قصه شخصی به نام آدونیس کرید را دنبال می‌کند. فردی که فرزند اسطوره بکس آپولو کرید بوده و سعی دارد تا در دنیای حرفه‌ای بکس به موفقیت رسیده و احترام کسب کند.

در سه فیلم این مجموعه، داستان‌هایی را در جهت موفقیت و پیشرفت روز به روز دانی کرید در زندگی حرفه‌ای خود مشاهده می‌کنیم و علاوه بر آن با مشکلات، سختی‌ها و چالش‌های او در زندگی شخصی‌اش نیز درگیر می‌شویم.

در اثر سوم از این مجموعه یعنی فیلم Creed 3 بنا است تا سایه‌ای از گذشته بر زندگی کرید افتاده تا هم زندگی حرفه‌ای و هم زندگی شخصی او را تحت تاثیر قرار دهد.

فیلم Creed 3 در شرایطی آغاز می‌شود که قهرمان قصه قصد دارد آخرین مبارزه خود را انجام داده و سپس از دنیای مسابقات بکس البته به عنوان بازیکن و مبارز خداحافظی کند.

کرید پس از آخرین مسابقه خود مشغول گذراندن دوران بازنشستگی خود می‌باشد. او اکنون در باشگاه به جوانان و افسانه‌های نسل بعدی بکس کمک می‌کند تا به بالاترین درجات برسند.

او اندکی از دوران بعد از بازی خود کلافه و آشفته به نظر می‌رسد اما این تنها مشکل موجود در زندگی‌اش نیست.

فیلم Creed 3 نسبت به دو نسخه قبلی خود تمرکز بیشتری بر روی درام و زندگی شخصی دانی کرید دارد و بیشتر توجه فیلم به این مسئله است. چرا که او در زندگی حرفه‌ای خود به بالاترین درجات ممکن رسیده است و حال باید چالش دیگری را تجربه کند. بنابراین گذشته او بار دیگر گریبان او را گرفته و زندگی او را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

دیم در دوران کودکی و نوجوان دوست صمیمی دانی بود و آن‌ها از دو برادر به یکدیگر نزدیک‌تر بودند. حال پس از هجده سال در زندان بودن او به زندگی دانی بازمی‌گردد.

نقد و بررسی فیلم Creed 3 | بازگشت قهرمان - گیمفا

فیلم به درستی با یک فلش‌بک آغاز می‌شود. فلش‌بکی که به دوران نوجوانی دانی و دیم بازمی‌گردد. در طول این فلش‌بک مخاطب با دوستی دانی و دیم آشنا شده و علاوه بر آن در جریان استعداد دیم در بوکس و آرزوی او قرار می‌گیرد.

پس از آن نیز به لحظه حادثه می‌رسد، جایی که دیم بازداشت شده و به زندان منتقل می‌شود اما حادثه را در ابتدای فیلم به طور کامل نمایش نمی‌دهد. فیلم با فلش‌بکی درست آن چیزی را که مخاطب لازم است بداند به او منتقل می‌کند، دیم جوانی با استعداد در بوکس و دوست دانی بود که آرزوی رسیدن به قهرمانی را داشت. این تمام اطلاعاتی است که از این فلش‌بک به مخاطب منتقل می‌شود.

پس از آن هنگامی که به زمان حال بازمی‌گردیم و کمی با حال و احوال دانی در دوران بازنشستگی آشنا می‌شویم، دیم به قصه ورود می‌کند.

سری فیلم‌های Creed همواره دو ویژگی مهم داشته‌اند، یک کارگردانی و دوربین بسیار خوب در لحظات مسابقات و دیگری فیلمنامه‌ای که همه چیز را آماده کرده و در خدمت مسابقه پایانی فیلم می‌باشد.

کارگردانی و دوربین این فیلم‌ها در مسابقات بسیار دقیق و حساب شده است. در مسابقاتی که در ابتدا یا اواسط فیلم می‌بینیم که شاید چندان از نظر تاثیر بر قصه مهم نباشند، دوربین در اکثر مواقع از اندازه نماهای دور لانگ شات یا مدیوم لانگ استفاده می‌کند و به ندرت به دو مبارز نزدیک می‌شود.

در حالی که در هنگام مسابقات پایانی که بار دراماتیک قصه را به دوش می‌کشند، دوربین در اکثر مواقع کلوز آپ یا مدیوم کلوز است. این اندازه نما با کات‌های سریع همراه می‌شود که همراهی مخاطب با مسابقه و هیجان او را به بیشترین میزان ممکن می‌رساند.

در مورد فیلمنامه فیلم Creed 3 باید گفت که این فیلم در این زمینه دقت بسیار زیادی دارد. قصه فیلم Creed 3 به گونه‌ای است که می‌تواند کاملا در حس مخاطب دخالت کرده و روند اشتباهی را طی کند.

نقد و بررسی فیلم Creed 3 | بازگشت قهرمان - گیمفا

در فیلم با شخصیتی به نام دیم آشنا می‌شویم که بر روی صمیمیت او با دانی تاکید می‌شود. او پس از هجده سال از زندان آزاد شده و با وجود سن زیاد قصد دارد تا به تنها آرزوی زندگی خود رسیده و قهرمان بوکس شود.

او آدمی تنها و طرد شده است که تمام عمر خود را در رویای قهرمانی در پشت میله‌های زندان به سر برده است. چنین شخصیتی به خودی خود می‌تواند حس دلسوزی و سمپاتی از طرف مخاطب نسبت به او ایجاد کند. اما فیلمنامه سعی دارد تا این حس دلسوزی را تا حد زیادی کنترل کند.

در طول فیلم بارها می‌شنویم که گذشته‌ای بین دانی و دیم وجود دارد که باعث زندانی شدن دیم شده است. فیلم در نمایش کامل این حادثه وسواس عجیبی به خرج می‌دهد. در واقع فیلم به درستی زمانی این حادثه را به مخاطب به طور کامل نمایش می‌دهد که مخاطب دیگر آن حس دلسوزی سابق را به دیم ندارد.

پس از آنکه دیم با تقلب و مصدوم کردن یکی از مبارزان وارد مسابقه برای قهرمانی می‌شود و سپس با دانی برخورد داشته به صورت او مشت می‌زند و علنا اعلام می‌کند که از او سو استفاده کرده است، حال مخاطب از او فاصله می‌گیرد. این لحظه دقیقا جایی است که آن حادثه به طور کامل برای مخاطب شرح داده می‌شود.

اگر این حادثه زودتر برای مخاطب تصویر می‌شد ممکن بود حس سمپاتی مخاطب تا حدی زیاد شود که دیگر فاصله گرفتن از شخصیت دیم امکان‌پذیر نباشد.پس از آنکه مخاطب از شخصیت دیم فاصله گرفته و پشت سر دانی قرار گرفت، حال آماده‌سازی برای مسابقه این دو آغاز می‌شود.

از دیگر مواردی که سری فیلم‌های Creed در آن عملکرد خوبی داشته همین آماده‌سازی تا مسابقه است. فیلم در واقع موفق می‌شود تا یک مسابقه بوکس را برپا کند و مخاطب این موضوع را باور می‌کند که در حال تماشای یک مسابقه مهم است.

اتفاق کلیدی دیگر پس از پایان مسابقه رخ می‌دهد. مسابقه‌ای که برای دانی مسبب عبور از گذشته و برداشتن بار سنگین از رو دوش او می‌شود و برای دیم آن غرور کاذب و دشمنی با دانی را از بین می‌برد. پس از پایان مسابقه فیلم دوباره سعی می‌کند تا مخاطب را کمی با دیم آشتی دهد.

درست پس از پایان مسابقه یک نمای کلوز آپ از دیم در حال بغض گرفته می‌شود که در همان یک لحظه کمی دل مخاطب را می‌لرزاند. اما اصل ماجرا جایی اتفاق می‌افتد که دانی پس از پیروزی به رختکن دیم رفته و آن دو با صحبت کردن یکدیگر را می‌بخشند.

دیم شاید هرگز شخصیتی سیاه نبود و فیلم به خوبی در طول مدت زمان خود با این شخصیت بازی می‌کند. ابتدا مخاطب را به طرف او برده و سپس در جایی که لازم است مخاطب را از او دور می‌کند تا در مسابقه در سمت دانی قرار بگیرد و پس از مسابقه و آرام شدن شرایط بار دیگر مخاطب به سمت دیم بازمی‌گردد.

بنابراین فیلم Creed 3 به مانند دو فیلم قبلی موفق است تا زندگی شخصی و حرفه‌ای یک ورزشکار را بسازد. این بار این دو زندگی بیش از هر وقت دیگری با یکدیگر گره خورده‌اند. روایتی با فیلمنامه‌ای دقیق که منجر به یک مسابقه دراماتیک در انتها می‌شود. مسابقه‌ای که مثل همیشه با کارگردانی و دوربینی بسیار خوب پر از هیجان و التهاب است.

DARKSIRENred-eyed Banished KnightپیشنروThe last Elden ringmarioFinal seyedجول دوست داشتنی

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی فیلم Creed 3 | بازگشت قهرمان - گیمفا
نقد و بررسی فیلم Creed 3 | بازگشت قهرمان - گیمفا
نقد و بررسی فیلم Creed 3 | بازگشت قهرمان - گیمفا
نقد و بررسی فیلم Creed 3 | بازگشت قهرمان - گیمفا
نقد و بررسی فیلم Creed 3 | بازگشت قهرمان - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نقد و بررسی فیلم Creed 3 | بازگشت قهرمان - گیمفا
نقد و بررسی فیلم Creed 3 | بازگشت قهرمان - گیمفا