نقد و بررسی بازی Ravenlok - گیمفا
نقد و بررسی بازی Ravenlok - گیمفا
نقد و بررسی بازی Ravenlok - گیمفا
نقد و بررسی بازی Ravenlok - گیمفا

نقد و بررسی بازی Ravenlok

مهدی رضایی
۱۷:۰۵ ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
نقد و بررسی بازی Ravenlok - گیمفا

بازی Ravenlok با ظاهری زیبا و هنری، خود را در لحظات اولیه در دل شما جا می‌کند؛ اما آیا در ادامه موفق می‌شود تا به یک اثر فراموش‌نشدنی تبدیل شود؟ با نقد و بررسی این عنوان همراه گیمفا باشید.

عنوان Ravenlok یک بازی اکشن نقش‌آفرینی با المان‌های سولزلایک است. این بازی در روز معرفی نظرات برخی از گیمرها را به خود جلب کرد و انتشار آن روی گیم پس نیز غافلگیرکننده بود. در نگاه اول، با یک بازی مستقل به همراه ویژگی‌هایی خاص در گرافیک هنری و سیستم مبارزات بودیم. چند روز قبل، موعد انتشار این بازی بود و به عنوان یکی از همین منتظران، آن را بازی کردم؛ در این مقاله، نتیجۀ تجربه بازی را مطالعه خواهید کرد.

نقد و بررسی بازی Ravenlok - گیمفا

بازی داستان یک دختربچه را روایت می‌کند که به تازگی همراه خانواده خود نقل مکان کرده‌ است. او در حین جابه‌جایی، در اطراف خانه جدید، متوجه یک انباری می‌شود؛ ورود به انباری مصادف است با یافتن یک آینه، ورود به آن و شروع یک ماجراجویی در جهانی فانتزی. او حالا ناجی این سرزمین است و باید آن را از دست ملکه‌ تاریکی‌ها نجات دهد.

داستان بازی فاقد هرگونه پیام و نکته مهم و قابل ذکری است. شاید تعجب کرده باشید که چرا نه نامی از این بچه بردم و نه اسمی از سرزمین و دشمنان دیگر؛ درست حدس زدید، چون اصلا در حین تجربه هیچ نکتۀ جذابی وجود ندارد که در خاطرتان باقی بماند. بازی آنقدر داستان ضعیف، سطحی، آبکی و بدون جذابیتی دارد که بعد از یک ساعت و شاید هم همان حین تجربه، تمام این اطلاعات به‌درد‌نخور را فراموش خواهید کرد. نه شخصیت‌پردازی در بازی جایی دارد و نه پیچش داستانی مهمی در نظر گرفته شده است. شما ناگهان از ناکجاآباد تبدیل به ناجی شدید؛ حالا بروید با هیولاهای زشت بجنگید. باور کنید این داستان‌ها دیگر برای کودکان سه ساله هم جذاب نیست؛ چه برسد عنوانی که ادعای سولزلایک بودن دارد!

نقد و بررسی بازی Ravenlok - گیمفا

گیم‌پلی بازی که قرار بود نقطه‌ عطف آن باشد، تبدیل به بزرگترین ضعفش شده است. بازی یک نقش‌آفرینی اکشن محسوب می‌شود؛ شما در بین مکان‌ها گشت و گذار / مبارزه خواهید کرد، آیتم و سکه به دست می‌آورید و خود را آپگرید می‌کنید، در این میان تعدادی معما نیز وجود دارد. مشکل اصلی آن است که بازی اصلا مخاطب هدف خود را نمی‌شناسد. اگر مخاطبان سازندگان کودکان هستند که این المان‌های سولزلایک و اعصاب خرد کن برای بچه‌ها دیگر چیست؟ اگر مخاطبین بزرگسالان هستند، چرا تا این حد مبارزه با اکثر دشمنان دم‌دستی است و باس‌فایت‌ها به این حد مضحک و بی‌هویت هستند؟

سیستم مبارزات یک طنز مطلق به حساب می‌آید. جدای از آن که بازی هیچ درجه‌ سختی‌ای برای انتخاب ندارد (به مانند عناوین سولز) کافیست در مواجهه با بعضی دشمنان معمولی که تعدادشان هم کم نیست، مدام دکمه‌ی حمله را بزنید. دشمنان قوی‌تر، نیاز به دو یا سه جاخالی هم خواهند داشت. باس‌فایت‌ها هم با چند بمب و حملات دیگر شکست می‌خورند و چندان وقت شما را نمی‌گیرند. به جز به دست‌آوردن چند سکه‌ی ناچیز هم انتظار پاداش خاصی را از مبارزات نداشته باشید.

نقد و بررسی بازی Ravenlok - گیمفا

گفتیم بازی المان‌های سولزلایک و باس‌فایت‌های مضحکی دارد. اما چرا؟ با کشتن دشمنان یک منطقه، اگر مجددا به آن برگردید با همان خیل عظیم و خسته‌کننده مواجه می‌شوید و باید دوباره چند دقیقه بدون هیچ چالشی آن‌ها را بکشید. بازی تاکید روی گرایند کردن و ارتقاء قبل از مبارزه با باس‌ها را دارد؛ در حالی که اصلا لزومی دیده نمی‌شود. باس‌ها هر کدام لور و پس‌زمینه داستانی مخصوص خود را دارند که بیشتر شبیه لطیفه‌نامه است و احتمالا حین فهمیدن این جزئیات روایی، مدتی بخندید. باور کنید در بخش‌هایی از بازی فکر می‌کردم این عنوان پارودی و یک الگوی طنزآمیز از دارک‌سولز است.

گشت و گذار در بازی از همان لحظات اول غافلگیرتان می‌کند؛ به محض ورود به سرزمین جدید باید به جای مسیر مستقیم، برگردید (!) و راهی خلاف آن را پیش بگیرید و دست و پنجه نرم کردن شما با دوربین برای ورود به مکان بعدی هم بسیار عذاب‌آور است. کمی که بازی کنید متوجه می‌شوید دوربین بازی یک مشکل همیشگی است و دشمن اصلی شما در بازی خواهد بود. دوربین Ravenlok بدون شک بدترین دوربین یک بازی از زمان نسل هشتم محسوب می‌شود و هیچ عنوانی نمی‌تواند به این سطح از افتضاح بودن برسد. چرخش دوربین حتی ۱۸۰ درجه هم نیست و اصلا معلوم نیست چه منطقی دارد. در بسیاری اوقات هم در پشت یک سنگ یا درخت گیر می‌کند و کاراکتر خود را نخواهید دید. وقتی در حین مبارزات مجبور به چرخش دوربین باشید، آن وقت است که معنای صحبت‌های من را متوجه خواهید شد.

نقد و بررسی بازی Ravenlok - گیمفا

سیستم کوئست‌ها و انتخاب و انجام ماموریت‌های اصلی و فرعی از جمله مشکلات جدی بازی است. مهم نیست از طریق صحبت کردن با یک فرد ماموریت اصلی را دریافت می‌کنید یا فرعی؛ بازی بدون توجه به خواست شما، به آن کوئست سوییچ می‌شود و اگر بخواهید آن را تغییر دهید، باید بازی را متوقف کنید، به لیست کوئست‌ها بروید و آن را به کوئست قبلی خود تغییر دهید. نه دکمه‌ میانبری برای تغییر کوئست وجود دارد و نه اعلان خاصی. ببینید چه توقعاتی داریم؛ بازی حتی در لیست خود مشخص نمی‌کند کدام از این‌ها اصلی و کدام فرعی هستند؛ بعد ما توقع اعلان و دکمه میانبر داریم.

تنوع مکان‌ها در بازی کاملا قابل قبول بوده و مکان‌های زیاد با آب و هوا و اتمسفر مختلف و طراحی‌های زیبا در بازی گنجانده شده است. این مورد از اندک نقاط قوت محسوب می‌شود که به لطف آن، شاید بازی تا مدتی بتواند شما را پای خود نگه دارد. با این حال، دشمنان تنوع چندانی ندارند؛ اکثر دشمنان طراحی‌های مشابه‌ای دارند و سازندگان در این امر هم تنبلی کرده‌اند. حتی حرکات باس‌فایت‌ها در مواقعی می‌تواند مشابه و یکسان و خسته‌کننده ظاهر شود.

نقد و بررسی بازی Ravenlok - گیمفا

بازی در کمال تعجب، هیچ نقشه‌ای ندارد. تعداد مکان‌های قابل گشت و گذار در بازی کم و محدود نیستند و حتی بسیاری اسم خاصی هم ندارند؛ با این حال، مشخص نیست منطق سازندگان در این تصمیم چه بوده است که فقط برای پیدا کردن مکان یک کوئست، باید تا این حد سختی بکشید. این هم از جمله تصمیمات سولزلایکی و بدون منطق بازی به حساب می‌آید؛ گیم‌پلی در یک کلمه‌ فاجعه است.

گرافیک بازی به صورت کلی از نقاط قوت آن است. طراحی هنری شخصیت‌ها و محیط‌های بازی و القای اتمسفر خاص هر محیط با طراحی آن کاملا موفقیت‌آمیز بوده است. همچنین حجم کم بازی، با تکسچرهای باکیفیت و کیفیت بصری زیبای آن همخوانی ندارد و واقعا باید تلاش سازندگان را در این امر تحسین کرد. انیمیشن‌های کاراکترها و کیفیت افکت‌ها نیز سطح بسیار خوبی دارند. اگر همان‌قدر که در گرافیک بازی وسواس به کار برده شده، در بخش‌های داستان و گیم‌پلی هم به همین صورت بود، Ravenlok تبدیل به یک بازی بسیار موفق و زیبا می‌شد.

نقد و بررسی بازی Ravenlok - گیمفا

موسیقی‌ها و ساندترک‌های بازی عالی نیستند؛ اما کیفیت معقول و خوبی دارند. موسیقی‌های مناسبی برای مبارزات و گشت و گذار در Ravenlok انتخاب شده که می‌توانند شما را با بازی همراه کنند. متاسفانه شخصیت‌ها صداگذاری خاصی ندارند و نمی‌توانیم در این مورد چیزی بگوییم. به طور کلی اگر موسیقی در بازی برایتان مهم باشد، Ravenlok ناامیدتان نمی‌کند.


Ravenlok

Ravenlok یک بازی بلاتکلیف محسوب می‌شود که المان‌هایی نامربوط از چند بازی را ادغام کرده و نتیجه‌ آن نیز یک بازی بی‌هویت و بی‌شخصیت شده است که حتی مخاطب هدف خود را نمی‌شناسد. به جز طراحی هنری و احتمالا موسیقی، هیچ چیز راضی‌کننده‌ای در بازی پیدا نخواهید کرد. لزومی برای تجربه‌ این عنوان در Xbox یا PC حتی در گیم‌ پس دیده نمی‌شود.


نکات مثبت:

  • طراحی هنری زیبا
  • موسیقی های جذاب
  • جست‌وجوی لذت‌بخش در محیط

نکات منفی:

  • مبارزات بدون چالش و خسته‌کننده
  • باس‌فایت‌های مضحک
  • سیستم کوئست‌ اصلی و فرعی بسیار ضعیف
  • داستان بی‌معنی با روایتی سطحی
  • عدم وجود یک نقشه کارآمد
  • شخصیت‌پردازی در بازی جایی ندارد
  • استفاده گیج‌کننده و بی‌هدف از المان های سولزلایک
  • دشمن اصلی شما در بازی دوربین آن است

۴

Spider-Manmh.pRoyalknightDARKSIRENBlack SwordsmanAMIR WAZOWSKICameraManArcix™ツ`UNCLE ARTHURموز سخنگویوهانPorfosor77.Only RockstarA.Offامیر حسینSepehr????v-alkalinemore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی بازی Ravenlok - گیمفا
نقد و بررسی بازی Ravenlok - گیمفا
نقد و بررسی بازی Ravenlok - گیمفا
نقد و بررسی بازی Ravenlok - گیمفا
نقد و بررسی بازی Ravenlok - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نقد و بررسی بازی Ravenlok - گیمفا
نقد و بررسی بازی Ravenlok - گیمفا