معرفی بازیگرانی که به نماد نقش‌های خود بدل گشته‌اند - گیمفا
معرفی بازیگرانی که به نماد نقش‌های خود بدل گشته‌اند - گیمفا
معرفی بازیگرانی که به نماد نقش‌های خود بدل گشته‌اند - گیمفا
معرفی بازیگرانی که به نماد نقش‌های خود بدل گشته‌اند - گیمفا

معرفی بازیگرانی که به نماد نقش‌های خود بدل گشته‌اند

ایلیا عسگری
۱۲:۰۰ ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
معرفی بازیگرانی که به نماد نقش‌های خود بدل گشته‌اند - گیمفا

برخی از بازیگران هالیوودی به حدی زیبا و به یاد ماندنی نقش‌های خود را به تصویر کشیدند که در کمال شگفتی به نماد آن شخصیت در ذهن مردم بدل گشته‌اند.

قطعاً یکی از مهمترین ارکان جذابیت و استقبال یک اثر سینمایی و یا تلویزیونی، بازیگر نقش اصلی آن می‌باشد که به خودی خود می‌تواند باعث شکست یا موفقیت اثر نام برده بشود. این مسئله زمانی کار بازیگر را سخت می‌کند که ما شاهد ساخته شدن یک اقتباس از رمان، کمیک‌بوک و یا بازی ویدیویی باشیم که مخاطب از پیش یک تجسمی را نسبت به شخصیت مورد نظر در ذهن خود ترتیب داده و حال آن بازیگر باید بتواند تا از پس مسئولیتی سنگین و دشوار بربیاید.

با این حال به لطف برخی از بازیگران تراز اول و بزرگ سینمای هالیوود، در طی چند دهه گذشته شاهد به تصویر کشیدن نقش‌های محبوب و پرطرفداری بودیم که به حدی استادانه و تحسین‌برانگیز به اجرا درآمده‌اند که در کمال شگفتی، آن بازیگر به نماید شخصیت مورد نظر بدل گشته است. شخصیتی که فرقی ندارد در ژانر ابرقهرمانی بوده باشد یا مافیایی و جنایی. زیرا هنر و توانمندی بازیگر مورد نظر به حدی اعلا و تحسین‌برانگیز بوده که خود را در قامت شخصیت به تصویر کشیده شده در ذهن مخاطب تا ابد ماندگار کرده است.

به همین سبب نیز در این مقاله قصد داریم تا به ۱۰ بازیگر برتر هالیوود پپردازیم که هنرنمایی آن‌ها در قامت شخصیت‌هایشان به حدی خاطره‌انگیز بوده که عملاً در نقش‌های خود زندگی کرده و شخصیت را به نام خود در ذهن مخاطب به ثبت رسانده‌اند. پس در ادامه این مقاله جذاب و خواندنی با ما همراه باشید تا ببینیم که کدام بازیگران از پس این موفقیت برآمده‌اند.

هنرنمایی ساموئل ال. جکسون در قامت جولز وینفیلد – فیلم Pulp Fiction (داستان عامه‌پسند)

معرفی بازیگرانی که به نماد نقش‌های خود بدل گشته‌اند - گیمفا

کوئنتین تارانتینو یکی از کارگردانان بزرگ و صاحب سبک سینمای هالیوود می‌باشد که اکثر شخصیت‌های آثارش با واکنش مثبت بینندگان مواجه شده‌اند. با این حال شاید بتوان گفت که مشهورترین شخصیت ساخته شده در داستان‌های او جولز وینفیلد نام دارد که در سال ۱۹۹۴ توسط ساموئل ال. جکسون نقش‌آفرینی شده است.

زمانی که براس نخستین‌بار فیلم‌نامه به دست ساموئل ال. جکسون رسید، او به حدی شیفته نقش خود شده بود که به راحتی می‌توانست با وی همزاد پنداری کرده و او را بر پرده سینما برای مخاطبین زنده نماید. تماشاگران نیز از مشاهده این بازیگر محبوب سینما در قامت شخصیت جولز وینفیلد شگفت‌زده شده بودند زیرا وی استادانه موفق شده بود تا خلق و خو و حالات رفتاری وی در مواجهه با مسائل مختلف را به تصویر کشیده و واکنش‌های جالب توجه و ماندگاری را نسبت به وقایع اطرافش بروز دهد. تعجبی ندارد که هنرنمایی ساموئل ال. جکسون در فیلم Pulp Fiction زندگی هنری‌اش را برای همیشه دگرگون کرد و شاهد یکی از به یاد ماندنی‌ترین شخصیت‌های ژانر جنایی تاریخ سینما بودیم.

هنرنمایی جانی دپ در قامت جک اسپارو – مجموعه فیلم‌های Pirates of the Caribbean (دزدان دریایی کارائیب)

معرفی بازیگرانی که به نماد نقش‌های خود بدل گشته‌اند - گیمفا

طی ۴۰ سال حضور پر فراز و نشیب جانی دپ در سینمای هالیوود شاهد خلق شخصیت‌های جذاب و دوست داشتنی بسیاری توسط وی بوده‌ایم، با این حال هیچکدام از آن‌ها به اندازه دزدی دریایی به نام جک اسپارو در مجموعه فیلم‌های Pirates of the Caribbean مخاطبین را به وجد نیاورده است.

زمانی که در سال ۲۰۰۳ برای نخستین‌بار شاهد حضور جک اسپارو بر پرده سینما بودیم، به حدی این نقش استادانه به تصویر کشیده شده بود که گویی جانی دپ واقعاً یک دزد دریایی بذله‌گو و جذاب بوده که بالاخره فرصت پیدا کرده تا روی واقعی خود را نمایش بدهد. نکته حائز اهمیت درباره هنرنمایی او در این است که علی‌رغم افت کیفیت فیلم‌های Pirates of the Caribbean در شماره‌های خیر اما این جانی دپ بوده که با شخصیت جک اسپارو همچنان موفق شد تا مردم را به سینماها کشانده و لحظاتی جذاب را با وجود فیلم‌نامه سطحی و ضعیف برای مردم به ارمغان بیاورد. امید می‌رود که پس از پیروزی او در دادگاه و بازیابی آبروی از دست رفته‌اش، بتوانیم باز هم شاهد حضور جک اسپارو در سینما باشیم.

هنرنمایی بیل موری در قامت هانتر اس. تامپسون – فیلم Where the Buffalo Roam (جایی که بوفالو پرسه می‌زند)

معرفی بازیگرانی که به نماد نقش‌های خود بدل گشته‌اند - گیمفا

با قاطعیت می‌توان گفت که بیل موری یکی از بازیگران بزرگ دوره خود بوده که آثاری ارزشمند و تماشایی را به یادگار گذاشته است. با این حال دوستی او در دنیای واقعی با هانتر اس. تامپسون سبب شد تا بتوانیم شاهد هنرنمایی نمادینی از وی در فیلم Where the Buffalo Roam باشیم.

او به حدی نسبت به زندگی روزنامه‌نگار و نویسنده مشهور آمریکایی شناخت داشت که در همان ابتدا پس از مطالعه فیلم‌نامه ادعا کرد که می‌تواند از پس چنین نقشی برآمده و نتیجه نیز شگفت‌آور بود. از رفتار و زبان بدن بیل موری گرفته تا حالات صورت و واکنش نسبت به مسائل مختلف، او به حدی استادانه در فیلم بیوگرافی Where the Buffalo Roam نقش هانتر اس. تامپسون را ایفا نمود که گویی واقعاً در حال مشاهده زندگی این خبرنگار هستیم. مسئله‌ای که در دهه ۱۹۸۰ حسابی سر و صدا به راه انداخت و شهرتی بی‌سابقه را برای این بازیگر دوست‌داشنی به همراه داشت.

هنرنمایی جیم کری در قامت اندی کافمن – فیلم Man on the Moon (مرد روی ماه)

معرفی بازیگرانی که به نماد نقش‌های خود بدل گشته‌اند - گیمفا

جیم کری، کمدین بزرگ تاریخ سینما که ده‌ها اثر ارزشمند و دیدنی را به ارمغان آورده، علی‌رغم این که با نقش‌هایی همچون ماسک شناخته می‌شود اما باید گفت که شخصیت اندی کافمن به تصویر کشیده شده توسط وی در فیلم Man on the Moon کاملاً مخاطب را مجذوب خود می‌کند.

اندی کافمن یک کمدین و هنرمند مشهور آمریکایی در دهه‌های ۱۹۶۰ الی ۱۹۸۰ بود که به سبب سرطان ریه از دنیا رفت. در سال ۱۹۹۹ که جیم کری وظیفه ایفای نقش وی رادر اثری بیوگرافی بر عهده گرفت، شاید که هیچکس حتی تصورش را هم نمی‌کرد او تا این حد بتواند زیبا و تماشایی یکی از شخصیت‌های محبوب تلویزیون را در مقابل دیدگان مخاطب به تصویر بکشد تا حدی که عملاً بسیاری با گذشت بیش از ۲ دهه همچنان جیم کری را با شخصیت اندی کافمن شناخته و هیچگاه نقش‌آفرینی او در فیلم Man on the Moon را از یاد نخواهند برد.

هنرنمایی هنری کویل در قامت گرالت از ریویا – سریال The Witcher (ویچر)

معرفی بازیگرانی که به نماد نقش‌های خود بدل گشته‌اند - گیمفا

با وجود آن که بسیاری از سینماگران هنری کویل را برای ایفای نقش کلارک کنت از کمیک‌های دی‌سی شناخته‌اند اما باید گفت پیش از هنری کویل این کریستوفر ریو بود که نقش سوپرمن را به صورت نمادین از آن خود کرده بود.

با این حال شخصیت گرالت از ریویا تفاوت‌های بسیاری با آخرین پسر از سیاره کریپتون داشت و علی‌رغم نگرانی‌ها پیش از ساخته شدن سریال The Witcher اما هنری کویل از همان قسمت نخست ثابت کرد که گویی زاده شده تا این شخصیت را در دید مخاطب به تصویر بکشد. این بازیگر بریتانیایی که علاقه شدیدی به داستان‌های فانتزی و بازی‌های ویدویی دارد، با تسلط کامل و شناختی عمیق به سراغ شخصیت گرالت آمد و موفق شد تا به شکلی تحسین برانگیز این نقش را از آن خود کند. از فیزیک این بازیگر گرفته تا سبک ادای کلمات و واکنش وی به وقایع پیش آمده، همگی به حدی دقیق و کار شده توسط هنری کویل به جرا درآمده که گویی گرالت از کتاب‌ها در جسم وی وارد دنیای واقعی شده است. با این حال باید تاسف خورد که به زودی باید با گرالت هنری کویل خداحافظی نماییم و ببینیم که لیام همسورث می‌تواند به عنوان بازیگر جدید سریال The Witcher از پس انتظارات بربیاید یا خیر!

هنرنمایی لئونارد نیموی در قامت فرمانده اسپاک – فرنچایز Star Trek (پیشتازان فضا)

معرفی بازیگرانی که به نماد نقش‌های خود بدل گشته‌اند - گیمفا

پیش از آن که جنگ ستارگان به پادشاه آثار علمی تخیلی و فضایی سینما بدل گردد، این Star Trek بود که حماسه فضایی خود را با شخصیت‌های ماندگارش برای مخابین رقم زد و این ژانر را متحول نمود.

با این حال باید گفت که جایگاه و محبوبیت فعلی این فرنچایز مدیون هنرنمایی تماشایی و تکرار نشدنی لئونارد نیموی در قامت فرمانده اسپاک می‌باشد تا جایی که عملاً وی به نماید این فرنچایز بدل گشته و سینماگران حتی نام این بازیگر را با نقش او یعنی اسپاک خطاب می‌کردند تا جایی که وی بارها در مصاحبه‌های مختلف مجبور شد تا اعلام کند که “من اسپاک نیستم!” و این مسئله سر و صدای بسیاری را در دهه‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۹۰ ایجاد کرده بود. قطعاً طرفداران ژانر علمی تخیلی و آثار مرتبط با فضا و کهکشان نماد دست وی را به خاطر دارند که در کشور ایالات متحده آمریکا به نمادی فرهنگی بدل گشته و استفاده از آن هنوز هم نام لئونارد نیموی را در قامت اسپاک یادآور مردم می‌شود تا جایی که حتی این مسئله بر ریبوت این فرنچایز نیز تاثیر داشت و علی‌رغم هنرنمایی تماشایی زاکاری کوییئنتو در قامت اسپاک جدید اما این لئونارد نیموی بود که همچنان بر سر زبان‌ها قرار داشت.

هنرنمایی جک نیکسلون در قامت جک تورس – فیلم The Shining (درخشش)

معرفی بازیگرانی که به نماد نقش‌های خود بدل گشته‌اند - گیمفا

چه اهل آثار ترسناک و روان‌شناسانه باشید و چه نباشید، قطعاً نام فیلم The Shining و سکانس مشهور آن با هنرنمایی استادانه جک نیکسلون را برای یک‌بار هم که شده مشاهده کرده‌اید. اثری درگیر کننده و هولناک از استنلی کوبریک که در سال ۱۹۸۰ از رمانی به قلم استیون کینگ مورد اقتباس قرار گرفت.

لا گذشت ۴۳ سال از ساخته مشهور استنلی کوبریک اما The Shining هنوز هم به عنوان یکی از برترین ساخته‌های ژانر وحشت به شمار می‌رود که تمام جایگاه و محبوبیت خود را باید مدیون هنرنمایی مثال‌زدنی جک نیکسلون باشد. او به حدی در نقش جنون‌آمیز جک تورس فرو رفت که با گذشت این همه سال و هنرنمایی در دهه‌ها اثر مختلف و ثبت رکورد نامزدی در جوایز اسکار برای پروژه‌های مختلف اما هنوز هم با دیالوگ مشهور خود شناخته می‌شود تا جایی که بسیاری به سبب جنون به نمایش درآمده در فیلم The Shining، در دنیای واقعی نیز از وی وحشت داشته و نقش او را کاملاً باور کرده‌اند.

هنرنمایی هیث لجر در قامت جوکر – فیلم The Dark Knight (شوالیه تاریکی)

معرفی بازیگرانی که به نماد نقش‌های خود بدل گشته‌اند - گیمفا

با وجود این که طی چند دهه گذشته شاهد انواع و اقسام جوکرها بر پرده سینما و قاب تلویزیون بوده‌ایم که هر کدام از ارزش‌های خاص خود بهره می‌برند اما هیچکدام نتوانسته‌اند تا جنون و شرارت هیث لجر در قامت این شخصیت را به معرض نمایش بگذارند.

در باب تلاش و نتیجه هیث لجر برای ماندگاری نقش جوکر همین را باید گفت که پیش از اکران این فیلم، او مورد قضاوت‌ها و واکنش‌های بسیاری منفی و زننده‌ای قرار گرفت که هر بازیگری را می‌توانست از ادامه راه منصرف نماید. با این حال او تمام زندگی خود در آن دوران را به تمرین برای نقش جوکر اختصاص داد و مدت زمان بسیاری را به حبس در یک اتاق کوچک گذراند تا بتواند جون این شخصیت را به نحو احسنت مورد نمایش قرار دهد. نتیجه، به معرض نمایش گذاشتن ابرشرور هولناک و جذابی شد که تک تک سکانس‌ها را به خود اختصاص داده و عملاً توجه مخاطبین را از بتمن کریستین بیل به سمت خود سوق داد و باعث شد تا برنده جایزه اسکاری شود که در کمال تاسف، دیگر هیث لجری وجود نداشت که بر روی سن حاضر شده و شخصاً با تحسین حضار روبرو شود.

هنرنمایی رابرت داونی جونیور در قامت تونی استارک/مرد آهنی – حضور در پروژه‌های مختلفی از دنیای سینمایی مارول

معرفی بازیگرانی که به نماد نقش‌های خود بدل گشته‌اند - گیمفا

رابرت داونی جونیور، بازیگری قدرتمند و تراز اول است که برای رسیدن به جایگاه فعلی خود، مسیر طاقت‌فرسا و دردناکی را در زندگی شخصی تجربه کرد تا در نهایت آغازگر فرنچایزی شود که به نماد آن و شخصیتش بدل گردد.

شخصیت تونی استارک/ مرد آهنی یکی از قهرمانان منحصر به فرد ولی درجه ۲ کمیک‌های مارول بود. با این حال از سال ۲۰۰۸ که شاهد حضور رابرت داونی جونیور در قامت تونی استارک بر پرده سینما بودیم، نه تنها جایگاه این شخصیت در دنیای کمیک برای همیشه متحول شد، بلکه در دنیای سینما نیز به نماد فرنچایز بزرگ MCU بدل گشت و وی به حدی استادانه و زیبا شخصیت مرد آهنی را در طول حدود ۱۰ پروژه به تصویر کشید که گویی برای این نقش متولد شده است. حتی در دنیای واقعی نیز شاهد رفتارها و خلق و خویی از این بازیگر ۵۸ ساله هستیم که هیچ تفاوتی با سبک زندگی تونی استارک در دنیای کمیک ندارد و این مسئله باعث شده تا وی به نمادین‌ترین بازیگر ژانر ابرقهرمانی بدل گردد که غیبتش در دنیای سینمایی مارول به معنای واقعی کلمه بر کیفیت آثار آن لطمه وارد کرده است.

هنرنمایی آل پاچینو در قامت تونی مونتانا – فیلم Scarface (صورت زخمی)

معرفی بازیگرانی که به نماد نقش‌های خود بدل گشته‌اند - گیمفا

در نهایت می‌رسیم که نقشی که به نماد یکی از پرافتخارترین بازیگران تاریخ سینما بدل گشته است. تونی مونتانایی که استادانه توسط آل پاچینو در بازسازی سال ۱۹۸۳ فیلم Scarface به ایفای نقش پرداخت و زندگی خود و دید سینماگران به وی را برای همیشه دگرگون نمود.

در ستایش هنرنمایی آل پاچینو برای فیلم Scarface باید گفت که او در یک بازه زمانی طولانی هر روز به مدت ۵ ساعت لهجه شخصیت تونی را تمرین می‌کرد و برای درک بهتر وی با افراد متخصص زبان‌شناس بسیاری به مشورت می‌پرداخت و او به حدی در نقش تونی مونتانا غرق شده بود که طبق گفته‌های عوامل پشت صحنه، آن‌ها بر سر صحنه دیگر هیچ آل پاچینویی را مشاهده نمی‌کردند و به معنای واقعی کلمه شاهد گانگستری کوبایی بودند که با گذشت ۴۰ سال از زمان اکران این فیلم، نه تنها نگاه مردم به این بازیگر ذره‌ای تغییر نکرده، بلکه سینما نیز هیچ گانگستری در حد و اندازه تونی مونتانای آل پاچینو به خود ندیده است.


در کنار اسامی نام برده که هر یک بازیگرانی ارزشمند و توانا هستند، می‌توانید بازیگران دیگری را نیز نام ببرید که در نقش‌های خود زندگی کرده باشند؟ به نظر شما دلیل این حجم از محبوبیت و شهرت نقش‌های نام برده شده توسط بازیگرانشان در چیست؟ آیا می‌توان این نقش‌ها را با بازیگران متفاوت دیگری تصور کرد؟ نظرات و ایده‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: کولایدر

King of gamesessi007Joel MorganAli_pxjohn117Dark FantasyخستهDaniel WayneVisca barca❤️💙DARKSIRENDark.Elden-LordDanialRanjbarzadehArtin_GamearDota2Old_axe🅹🄰🆅🄰🅳 6҉ 2҉tigerCameraMan𝒜𝓂𝒾𝓇𝒵𝒶𝓇ℯ𝒾هادی صفائیmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

معرفی بازیگرانی که به نماد نقش‌های خود بدل گشته‌اند - گیمفا
معرفی بازیگرانی که به نماد نقش‌های خود بدل گشته‌اند - گیمفا
معرفی بازیگرانی که به نماد نقش‌های خود بدل گشته‌اند - گیمفا
معرفی بازیگرانی که به نماد نقش‌های خود بدل گشته‌اند - گیمفا
معرفی بازیگرانی که به نماد نقش‌های خود بدل گشته‌اند - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

معرفی بازیگرانی که به نماد نقش‌های خود بدل گشته‌اند - گیمفا