مقایسه شخصیت کریتوس با رستم، پهلوان ایرانی - گیمفا
مقایسه شخصیت کریتوس با رستم، پهلوان ایرانی - گیمفا
مقایسه شخصیت کریتوس با رستم، پهلوان ایرانی - گیمفا
مقایسه شخصیت کریتوس با رستم، پهلوان ایرانی - گیمفا

مقایسه شخصیت کریتوس با رستم، پهلوان ایرانی

محمد صالح اسدی
۱۶:۲۵ ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
مقایسه شخصیت کریتوس با رستم، پهلوان ایرانی - گیمفا

چه می‌شود اگر کریتوس، اسطوره خدایان را با رستم، اسطوره پهلوانی مقایسه کنیم؟ با ما همراه باشید.

خطر اسپویل فرنچایز God of War تا نسخه ۲۰۱۸!

دست گرمی برای آغاز آواز افسانه‌ها

کریتوس جوان‌ترین فرمانده لشکر اسپارتا، در جنگی سخت با لشکری از وحشی های خون‌خوار به پادشاهی Barbarian King درحال شکست بود. اما برای یک اسپارتا پیروزی در نبردهایش آبرو، غیرت و آرزوی همیشگی‌اش است. پس اینطور می‌شود که کریتوس از آرس (Ares)، خدای جنگ با فریاد خود کمک می‌خواهد و به آرس قول می‌دهد که درعوضش، به او خدمت کند. خدای جنگ با کمال میل درخواست کریتوس را می‌پذیرد؛ بنابراین تیغه های آشفتگی (Blades of Chaos) را به این سرباز دلاور اسپارتایی می‌بخشد و اینجاست که کریتوس با آنها دشمنانش را یکسره به جهان زیرین (دنیای برزخ مردگان یا Underworld) می‌فرستد …


بدو گفت «پیران» که هر چند یار

بیاید بَرِ «طوس» از* ایران، سوار

چو «رستم» نباشد مرا باک نیست

ز «گرگین» و «بیژن» دلم چاک نیست

*(بخوانید طوسَز)

یکی از جنگ های ایران به فرماندهی طوس که دوبار در آن شکست خورد، مربوط به همین پیران، یکی از پهلوانان و فرماندهان توران بود. طوری که پادشاهِ وقت، کیخسرو از رستم طلب کمک می‌کند و نبرد بعدی فرا می‌رسد. افراسیاب (آنتاگونیست قسم خورده شاهنامه) با درخواستش، حتی از چین هم لشکر و پهلوانان قدرتمندی (خاقان چین و کاموس و…) برایش فرستاده می‌شود. پیرانِ خوشحال از پیروزی‌ها که اصلا خبر از بازگشت رستم ندارد، سرانجام در این نبرد با تار و مار شدن لشکر متحدش با چین، مات و مبهوت و شکست خورده معرکه را ترک می‌کند …

آغاز ماجرا

هرچه فکر می‌کردم، می‌دیدم انگار در این مطلب نمی‌شود شاهنامه را به طور کامل در متن جا داد. فکر کردم خلاصه کردنش آسان باشد … ولی نه! دلم نمی‌آمد از برخی جاها بزنم. کامل‌ترِ هربحث را پیشنهاد می‌کنم که در شاهنامه حتما بخوانید.

مینیاتور | مقایسه شخصیت کریتوس با رستم پهلوان ایرانی
مینیاتورها هنری برخاسته از هنری دیگر بودند | شعر هایی تصویری

تولد و کودکی

کریتوس

شیوه تولد اصلا در جایی ذکر نشده. اما در عرش خدایان پیش بینی شده بود که نابودی آلمپس (Olympus)، محل زندگی‌شان، به دست تایتان‌ها (دشمنان سرسختشان که اکنون زندانی‌اند)، نخواهد بود. بلکه یک جنگجوی فانی این کار را خواهد کرد که نشانه‌ای بر روی بدنش دارد. نه. اشتباه نکنید. کریتوس آن نشانه را از کودکی‌اش نداشته. بلکه برادر جوانترش، دیموس (Deimos) این نشانه (نقش قرمز بر بدن) را داشت!

پس آرس و آتنا (الهه جنگ) وسط تمرین دوبرادر کوچک، دیموس را می‌دزدند و تا سال‌ها او را زندانی و شکنجه می‌کنند. کریتوس بیچاره نتوانست برادرش را نجات دهد. اما حداقل، به رسم افتخار برادری، نقشی درست عین نقش قرمز برادرش را بر بدن خودش رسم می‌کند. لازم به ذکر است که خدایان به اشتباه دیموس را زندانی کردند. درواقع نابودگر عرش خدایان (آلمپس) کریتوس بود؛ نه برادرش (دیموس)!

آرس دیموس را می برد | مقایسه شخصیت کریتوس با رستم پهلوان ایرانی

رستم

بر اساس شواهد معتبر تاریخی، اولین عمل های سزارین جهان (رستمینه) در ایران، از تولد همین پهلوان ایرانی شروع شد. یعنی رستم آن قدر هیکل درشتی داشته که تولدش به شکل طبیعی اصلا ممکن نبوده! مادرش رودابه دچار درد زایمان زیادی شد و اینجا بود که سیمرغ، پرنده افسانه‌ای ما ایرانیان، دستور می‌دهد که موبد و پزشکی برای مادر رستم بیاورند. جالب است که جناب فردوسی چگونگی سزارین رودابه را با هنرمندی عجیبی به صورتی دقیق، کامل و فقط در چند بیت کوتاه توضیح داده! علاوه بر اینها، بر طبق افسانه، در یک ماهگی مثل کودکی یک ساله بود. همچنین، آن موقع ده دایه به رستم شیر می‌دادند و در کودکی‌اش به اندازه پنج مرد غذا می‌خورد. رستم در هشت سالگی به بلوغ کامل تن رسید.

اما آیا رستم هم برادر داشت؟ بله؛ دوبرادر داشت. اولی نامش زواره بود. دومی شغاد، برادر ناتنی‌اش از نسل یک کنیز بود و اتفاقا برای ایشان هم پیش بینی شده بود که طالعش بسیار نحس است و درآینده دودمان نریمان (جد پدری رستم) را به نابودی خواهد کشاند. از قضا بسیاری از ایران و زابل هم به دلیل وجودش کشته خواهند شد. پدر رستم، زال، شغاد را به همین خاطر به کابل فرستاد.

زن و فرزند

کریتوس

آرس، خدای جنگ که حالا جنگجوی قهاری را زیر دست داشت، تصمیم گرفت که زن و دختر کریتوس را بکشد تا تمرکز کریتوس تنها بر جنگ باشد و وفاداری به آرس؛ نه اینکه حواسش پرت خانواده باشد. این شد که قهرمان ماجرای ما کورکورانه و به نام خداوندگار جنگ، قتل عام راه انداخت و با فریب آرس، سرانجام در معبدی از آتنا، خانواده‌اش را با دستان خودش کشت.

1 god of war | مقایسه شخصیت کریتوس با رستم پهلوان ایرانی

پس انگار Blades of Chaos هدیه‌ای شوم از آرس بود

یکی از افراد دانا و معتقد به خدایان، او را نفرین و محکوم به پوشیدن نشان رفتار وحشتناکش (خاکستر خانواده‌اش) کرد. نتیجه اینکه پوست کریتوس همان رنگی شد که اکنون از او می‌بینیم و از آن به بعد لقب «روح اسپارتا» (Ghost of Sparta) به نامش شد.

کریتوس ده سال به خدایان برای بخشش گناهانش (قتل خانواده و مردم) خدمت کرد و نهایتا دیگر خسته شده بود. چرا که مدت‌ها بود که کابوس های وحشتناک اعمال گذشته‌اش در سرش می‌پیچیدند و تمام نمی‌شدند. آتنا به او گفت که آخرین خدمتش، کشتن آرس خواهد بود. آن وقت او را کاملا می‌بخشند. پس او آرس را کشت و بخشیده شد. اما کابوس‌ها همچنان پابرجا بودند. کریتوس در اینجای کار تصمیم به خودکشی گرفت. ولی آتنا نجاتش داد و درعوض کارهایش، کریتوس را خداوند جدید جنگ قرار داد و به او به عنوان هدیه، تیغه های آتنا (Blades of Athena) را اهدا کرد.

البته بعدا کریتوس، این خدای جنگ یونانی، وارد افسانه های اسکاندیناویایی می‌شود و زندگی جدیدی را آغاز می‌کند. او با یک زن از نژاد Giantها ازدواج می‌کند؛ درحالی که خودش هم درابتدا خبر نداشت. فرزند آنها می‌شود آتریوس، منجی Giantها که به او نام لوکی را داده‌اند. لوکی نامی بود که مادر آتریوس قبل از توافق سر اسم پسرشان با کریتوس گفته بود.

atreus | مقایسه شخصیت کریتوس با رستم پهلوان ایرانی

آتریوس (لوکی) در نبرد های پدرش درحکم دست راست پدر بود و با تیر و کمانش، نقش کمکی چشمگیری داشت. همچنین نوعی از زبان افسانه های اسکاندیناویایی را فقط او بلد بود؛ چون از مادرش یاد گرفته بود. به شکلی که پدرش همیشه، هنگام نیاز به ترجمه، آتریوس را صدا می‌زد. البته معمولا کریتوس پسرش را با واژه Boy یعنی همان «پسر» صدا می‌زد. لیکن در انتهای God of War 2018 از واژه Son استفاده کرد که به مراتب، صمیمی‌تر از واژه Boy می‌باشد. پس می‌توان فهمید که رابطه پدر و پسر در انتهای این نسخه از فرنچایز، به نزدیکی اوج خود رسیده.

نکته: با توجه به اینکه ادامه ماجرای پدر و پسر، یعنی رگناروک چندماهی است که بیرون آمده و بنده هم قصد تجربه‌اش را دارم، سراغ آن نرفتم و اسپویل نمی‌کنم. امیدوارم زودتر پورت PCاش بیاید و بتوان تجربه‌‌اش کرد.

رستم

همه ما داستان رستم و سهراب، کودک بیچاره‌اش را شنیده‌ایم و نیازی به توضیح نیست. تکرار می‌کنم: «کودک! یک کودک پهلوان!» اگر آنجا کریتوس با فریب آرس، دختر و زنش را کشت، اینجا رستم نیز ندانسته سهراب را می‌کشد. همچنین مادر سهراب (تهمینه) نیز، بعد از شنیدن خبر مرگ فرزندش به دست پدر، از فرط غصه و زاری می‌میرد. البته فراموش نکنید که ماجرای مفصل و رمانتیک ازدواج تهمینه و رستم را در شاهنامه بخوانید. اینجا جایش نمی‌شود.

رستم و سهراب | مقایسه شخصیت کریتوس با رستم پهلوان ایرانی

تکرار می‌کنم؛ سهراب طبق شاهنامه یک کودک درشت هیکل بوده. در این نقاشی به صورت نادرستی رسم شده.

فرزند دیگر رستم، فرامرز بود که نام مادر وی به طور قطع معلوم نیست. فرامرز ماجراجویی های بسیار زیادی دارد و باز هم در بحث ما گنجایش پرداخت کامل به آن نیست. فقط در همین حد که انتقام خون پدرش را او بود که گرفت؛ آن هم با کشتن شاه کابل و چهل دودمانش. خودش نیز بعدها، علیه بهمن (پسر اسفندیار) تا نفس آخر جنگید. اما وقتی دید که لحظه آخرش است، از خداوند درخواست کرد که زنده به دست بهمن نیفتد. اینگونه بود که درواقع جسد او را بهمن به دار کشید، نه تن زنده‌اش را.

پدر و مادر

کریتوس

شیوه ازدواج و آشنایی پدر و مادر کریتوس به طور دقیق ذکر نشده. اما رابطه فرزند با والدین را به شکل دقیقی می‌توانیم بررسی کنیم.

در جایی از داستان، قهرمان ما برخلاف نصیحت آتنا، به دنبال مادرش کالیستو در شهر آتلانتیس (Atlantis) می‌گردد و او را پیدا می‌کند. ولی مادر تا می‌خواهد هویت واقعی پدر کریتوس را برایش شرح دهد، ناخواسته تبدیل به هیولایی می‌شود و کریتوس مجبور می‌گردد که مادرش را بکشد.

زئوس، پادشاه خدایان، خداوند رعد و برق و پدر کریتوس است. او با کشتن پدرش (Cronos) به مقام پادشاهی خدایان رسیده بود و به همین دلیل، خوش نداشت که پسرش از این راز باخبر شود. چون می‌ترسید خودش هم به سرنوشت پدرش دچار گردد. البته سرانجام زئوس، کریتوس را یکبار با فریب دادن کشت و پسرش هم قسم خورد که او را روزی بکشد.

zeus | مقایسه شخصیت کریتوس با رستم پهلوان ایرانی

کریتوس وارد برزخ شد. اما گایا (Gaia) از دسته تایتان‌ها او را نجات داد. چرا که گایا هم به دنبال مرگ زئوس بود. کریتوس فرد دیگری از تایتان‌ها، بسیاری از پهلوانان یونانی و دو محقق را ظالمانه از عمد کشت تا قدرت خدایی‌اش را برگرداند. سرانجام، کریتوس موفق شد زئوس را به چنگ بیاورد. ولی آتنا با دخالت و فدا کردن جان خودش برای زئوس، مانع از مرگش شد. به هرحال، به تشویق گایا، او تایتان‌ها را در حلقه‌ای از زمان آزاد کرد و دمار از روزگار آلمپس درآورد.

عجیب‌تر آنکه بعد از این اتفاقات، گایا رهایش کرد! گویا تایتان‌ها هم از کریتوس به عنوان ابزار فقط می‌خواستند استفاده کنند؛ درست مثل آرس. بنابراین در برزخ گیر کرد و هم از تایتان‌ها و هم از آلمپس خدایان، خیانت بدی را چشید. اما اینجا روح آتنا به یاری کریتوس آمد و به او تیغه های تبعید (Blades of Exile) را بخشید. کریتوس تک تک خدایان و تایتان های باقیمانده را کشت و پس از ماجرایی طولانی، زئوس را نیز همراه گایا، به قتل رساند. ولی زئوس به حالت روحش دوباره بازمی‌گردد!

نهایتا، با کمک زنی به نام پاندورا (Pandora)، کریتوس گناهان جدید گذشته‌اش را می‌بخشد و بعد متوجه می‌شود که نیروی امید تنها چاره کار است. کریتوس با کمک امید دوباره زنده می‌شود و از برزخ بیرون می‌آید. اینجاست که دیگر واقعا زئوس را می‌کشد و تمام.

رستم

خانواده رستم و اجدادش | مقایسه شخصیت کریتوس با رستم پهلوان ایرانی
نمایی کامل از خانواده بزرگ رستم | برگرفته از ویکی پدیا

زال، پدر رستم، از نوزادی مو های صورت و بدنش کاملا سفید بود. طوری که سام درآغاز وحشت کرد و گفت: «اگر از من بپرسند که این دیو است، حیوان است یا آدم، من چه بگویم!؟» پس دستور داد زال را در جایی بگذارند که چشم هیچ کس به او نرسد.

پدر مهر و پیوند بفگند خوار

جفا کرد بر کودکِ شیرخوار

ولی همین بچه شیرخوار را سیمرغ پیدا کرد و کنار بچه های خودش رشد داد. سام هم که بعدا زال را مردی قوی و دانا دید، سرعقل آمد و ضمن عذرخواهی، او را برگرداند.

عاشقی زال و رودابه به این شکل بوده که تا تعریف یکدیگر را دورادور می‌شنوند، ندیده عاشق هم می‌شوند. اما مشکل اینجاست که بانو رودابه از نسل ضحاک ماربه‌دوش و زال از نسل نریمان است! طوری که پادشاه زمان، منوچهر (از تبار فریدون که ضحاک را در دماوند زندانی کرد،) قبل از تولد رستم ابراز نگرانی می‌کند و می‌ترسد ماربه‌دوش دومی را در آستین ایران بپروراند.

 ولیکن زال و رودابه عاشقانه هایی کردند که بیش از توان این بحث است. فقط یک موردش را اشاره می‌کنم؛ رودابه به زال از بالای کاخ بلندی می‌گوید:

بگیر این سِیَه گیسو از یک سوم (سه-وُم بخوانید)

ز بهر تو باید همی گیسوم (گیسُوُم بخوانید)

مفهوم بیت و ادامه ماجرا، چنین قسمتی از افسانه را می‌رساند که جناب فردوسی، حدود هزار سال پیش، از انیمیشن گیسوکمند (Tangled 2010) دیزنی کپی برداری کرده. شاید هم به قول برخی روشنفکران، این صرفا یک تصادف همزمانی ایده بعد از هزار و اندی سال است! درهر حال، باقی ماجرای این سریال کره‌ای را می‌توانید در شاهنامه بخوانید. چون بیش از این به شما نمی‌خواهم نشان بدهم که چه پتانسیل های غنی و خلاقی را دارند رسانه های ما به باد فنا می‌دهند.

کپی برداری از ایده شاهنامه | مقایسه شخصیت کریتوس با رستم پهلوان ایرانی
ای کاش جای اینها رودابه و زال بود | آیا مخالفید

و حالا از ارتباط رستم با پدر و مادرش بگوییم. خب، برخلاف کریتوس، پدر و مادر رستم از او حمایت می‌کردند و گاهی خود او هم برای مشورت و راهنمایی پیش والدینش می‌آمد. قسمت های زیادی از ارتباط او با والدینش در افسانه‌ها داریم و حیف که دوباره حجم بحث ما، توان وزنش را ندارد.

شخصیت و اخلاق

کریتوس

این قهرمان در طول زندگی‌اش شخصیت های گوناگونی را داشته که به خاطر وقایع سخت روزگارش است. درآغاز یک فرمانده دلیر اسپارتا بوده که پیروزی برایش از هرچیز (به جز خانواده‌اش) مهم‌تر بود. اما بعد از ماجرایش با آرس و کشتن خانواده‌اش، دچار انقلاب شخصیتی می‌شود.

اینجا دیگر شخصیت او در عین یک جنگاور قدرتمند و استوار، حاوی وجدانی دردناک است. به هردری می‌زند تا کابوس‌ها رهایش کنند. ولی نمی‌شود. بعد از یک سری ماجرا های دیگر، از جمله خیانت پدرش، دوباره شخصیتش تغییر پیدا می‌کند و به فردی خودخواه، ظالم، کینه‌جو و جنگاوری خالص تبدیل می‌شود.

همسر کریتوس | مقایسه شخصیت کریتوس با رستم پهلوان ایرانی
جسد همسر در دستانش

با وجود تمام اینها، او عاقبت موفق می‌شود که از شر تمامی کابوس‌ها رهایی یابد و شخصیت جدیدی را به خود بگیرد. او حالا دارای شخصیت یک پدر و شوهر است. جنگاوری که نه خیلی مهربان است، نه خیلی نامهربان. آرام‌تر و باوقارتر از قبل، متین شده و حالا می‌تواند از خشمش در راه صحیح استفاده کند. اما او از فرزندش حقیقت گذشته خود را پنهان کرد که نهایتا منجر به بیماری آتریوس (لوکی) شد.

پس مجبور به فاش کردن بخشی از رازش شد. ولی شجاعت واقعی کریتوس در پایان God of War 2018 است که حقیقتا قابل ستایش است. چرا که او تمام راز خود را به فرزندش گفت. از نظر من، این نقطه از بازی، بهترین و کامل‌ترین شخصیت یک سرباز اسپارتای حقیقی را نشان می‌دهد. کسی که با کمک فرزندش تبدیل به اسپارتایی واقعی شد.

رستم

تهمتن (نام دیگر رستم) شخصیت باثباتی دارد و جایی از شاهنامه نداریم که بخواهد از انقلاب وجودش حرفی بزند. ولی درست مثل کریتوس، رستم هم خشم خاص خودش را دارد. در جایی که باید با مرام پهلوانی رفتار می‌کند و درجایی که باید پدری می‌کند. همان طور که سیاوش زیردست رستم بزرگ شد و مردی باحیا و باعفت گردید.

اما و اما … رستم یک جایی از شاهنامه نیرنگ بدی می‌زند که از شخصیتش به دور بود. و آن هم وقتی بود که سهراب، کودک پهلوانش را بر زمین زد و خنجر را فرو کرد.

قدرت‌ها و توانایی‌ها

کریتوس

کریتوس یک خدای یونانی است و فعلا فناپذیر نیست(حداقل تا سال ۲۰۲۳ میلادی). هرچقدر هم زخم بخورد و درد بکشد، شفا می‌یابد. این موضوع هنگام مبارزه‌اش با بالدور (Baldur) در God of War 2018 نیز آشکار می‌شود. بدنش پر از زخم بود؛ ولی با رد شدن هاله‌ای از موج بر بدنش همه را شفا داد.

خشم کریتوس ویژه‌ترین و خاص‌ترین قدرت اوست. پس از مدتی مبارزه یا هنگام موقعیت خطر، او می‌تواند کنترل آتش غضب خود را به دست بگیرد و دشمنانش را تار و مار کند. هرچند که مدت محدودی دارد. اما گاهی اوقات محدود نیست و تا زمانی که خطر رفع نشده، پایان نمی‌یابد.

rage کریتوس | مقایسه شخصیت کریتوس با رستم پهلوان ایرانی

تیغه‌ها و تبر کریتوس، هرکدام خاصیت خاص خود را داشتند. یکی با آتش دشمن را می‌سوزاند؛ یکی هم که با یخ و سرما سروکار داشت. ضمن اینکه کریتوس خودش هم قدرت های شگفتی داشت. از تکان دادن یک کوه بزرگ تا کشتن موجودات عظیم الجثه.

رستم

رستم یک پهلوان ایرانی است و برخلاف کریتوس، فناپذیر بود. با این حال، کمی از کریتوس ندارد و شباهت های بسیاری بین تکنیک های جنگی هردو است. از خشمش گرفته تا نصف کردن دشمنان؛ همه شبیه کریتوس است و فرق خاصی ندارد. جز اینکه رستم به راحتی از وسط و کامل نصف می‌کند! ولی کریتوس، راحت از وسط و کامل نصف نمی‌کند و حتی فریاد زور زدن از خودش بیرون می‌دهد. یعنی شاهنامه افسانه اغراق‌آمیزتری است.

از دیگر قدرت های رستم رخش، اسبش بود که در موقعیت های مختلف، به ویژه هفت خوان، شاهد قدرت شگرف او هستیم؛ به طوری که این اسب سرخ و سفید در خوان اول، یک شیر قوی‌پنجه را هنگام خواب صاحبش (رستم) کشت. از اسب بگذریم، رستم هم مثل کریتوس توانایی جابه‌جایی کوه و بسیاری موارد دیگر را دارد و همان طور که گفتیم، فرق خاصی پس بین رستم و کریتوس نیست.

شیوه مرگ

کریتوس

حداقل تا سال ۲۰۲۳ میلادی که هنوز این شخصیت زنده هست. گمان نمی‌کنم حالا حالاها شاهد مرگ خدای جنگ باشیم.

رستم

شاه کابل که دامادش شغاد، برادر ناتنی رستم بود، از دادن خراج به ستوه آمده بود. او انتظار داشت حالا که شغاد دامادشان است، رستم در گرفتن خراج سخت گیری نکند. اما چنین نشد. اینجا بود که شغاد که به برادرش حسودی می‌کرد، تصمیم گرفت با کمک شاه کابل، او را سر به نیست کند.

مرگ رستم و شغاد | مقایسه شخصیت کریتوس با رستم پهلوان ایرانی

عاقبت رستم با نیرنگ شغاد در چاله عمیقی که رویش پوشیده بود افتاد؛ چاله‌ای که کف آن پر از تیغ بود. در لحظه آخر، پهلوان از شغاد درخواست تیر و کمان می‌کند تا لااقل شکار حیوانات وحشی نشود. شغاد این کار را کرد، ولی یکهو متوجه خطایش شد. پشت درختی سریع پناه گرفت. اما رستم با یک تیر و از درون چاله، شغاد را به درخت دوخت و این گونه هردو کشته شدند. ضمن اینکه زواره (دیگر برادر رستم) نیز همراه لشکریانش با نیرنگ و همین چاله های عمیق کشته شدند.

آه از بی‌برادری!

ملاحظه کردید؟ چقدر شاهنامه پتانسیل هایی دارد و چقدر رسانه های ما غفلت می‌ورزند. کریتوس در اصل حقیقتش، تنها بخش بی‌اهمیتی از افسانه های یونانی هومر را شکل می‌داده و چقدر استودیو Santa Monica پروبالش داده. تازه بگذریم از اینکه مشهور است که هومر دروغ هم می‌گفته و تاریخ برخی دیگر کشورها را به نام خدایان یونانی تغییر می‌داده! درحالی که هیچ مدرک معتبری تاکنون نگفته که فردوسی دروغ یا اشتباهی در شاهنامه داشته. حتی ضحاک ماربه‌دوش هم در تاریخ طبری و بسیاری از کتب معتبر تاریخ قدیم ثبت شده.

آه از بی‌برادری! وقتی خودمان تاریخ و ادبیاتمان را رها می‌کنیم، یکهو مثلا یوبیسافت برادرمان می‌شود و آن وقت برای خودش Assassin’s Creed بیرون می‌دهد. و خدایی این فرقه حشاشین، همه جا باتحریف های عجیبش هست، جز ایران واقعی!

حالا ما داخل چه می‌کنیم؟ با این همه رستم و ابو علی سینا و کریم‌خان زند چه می‌کنیم؟ نظر شما چیست؟

ممنون از همراهی شما

موفق باشید

Msadeq361Dota2jonathan reid (Penitent one)MMDRedMehran.Ba𝑆𝑖𝑙𝑘𝑆𝑜𝑛𝑔ParsaHitmanSanti2017Wotanpro_gamerIran_gamerGigachad756LegendKiller@PardisGamearef44Daniel Wayneامیرعلی مسیneo loyedKmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

مقایسه شخصیت کریتوس با رستم، پهلوان ایرانی - گیمفا
مقایسه شخصیت کریتوس با رستم، پهلوان ایرانی - گیمفا
مقایسه شخصیت کریتوس با رستم، پهلوان ایرانی - گیمفا
مقایسه شخصیت کریتوس با رستم، پهلوان ایرانی - گیمفا
مقایسه شخصیت کریتوس با رستم، پهلوان ایرانی - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

    • sonicer گفت:

      آره واقعا! کلیت این موضوع که همه ما (منظورم همه ما مردم و مسئولین و هر کسی که کوچکترین کار – مثل خوندن شاهنامه- ازش برمیاد هستش) در اینباره هیچکار مهمی نکردیم، به شدت درسته. فعالیت رسانه ای ما تقریبا تو فرهنگ اسلامی غرق شده و از فرهنگ باستانی به شدت دور هستن.
      اما کریتوس اصلا قابل مقایسه با هیچ کدوم از شخصیتهای (حتی خیالی) شاهنامه نیست، شاهنامه تاریخچه طولانی داره، داستان پردازی داره و در طول تاریخ بیش از ۱۰۰۰ سال زنده مونده. اما کریتوس!!!
      این شخصیت عمرش هنوز به ۲۰ سال نرسیده، هرآنچه که از کریتوس میدانیم کار رسانه هاست. هر وقت ۱۰۰-۲۰۰ سال گذشت بیاین گیسوکمند، کریتوس، شرک و سایر شخصیتهای رسانه ای مثل بتمن و سپرمن و اسپایدرمن و … رو با شاهنامه، ایلیاد اودیسه، کمدی الهی دانته، افسانه های ژاپن / یونان / اسکاندیناوی و … مقایسه کنید.

      PKCH6khar888FernandoDARKGAMERSepehrAAS(بازگشته است)Mehran.Ba𝑆𝑖𝑙𝑘𝑆𝑜𝑛𝑔ASUKA FAN(TEKKEN GOD)ThunderDoommore
      • سلام و درود
        داداش همون مختارنامه هم پر از تحریفه 😐. یعنی از اسلام هم درست چیزی نشون ندادن؛ دیگه چه برسه به تاریخ.

        البته فردوسی هم مسلمان بوده. پس مشکل از اسلام نیست. مشکل از یکی دیگه هست. مشکلی که قرار نیست همیشه اون ور آب باشه.

        ممنونم از همراهی شما

        PKCH6Msadeq361ayzenDota2khar888MMDFernandoSepehrAAS(بازگشته است)اریاmore
        • HR_safavid گفت:

          مشکل از نژاد پرستی ایرانیان است

          PKCH6Dota2Brainiac(خداحافظ)AAS(بازگشته است)مارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Max PeyneKingforsDark.Elden-LordASUKA FAN(TEKKEN GOD)ThunderDoommore
          • کوروش گفت:

            نه خیر،مشکل بذر بیگانه پرستیه که سالهاست تو ذهن ایرانیان کاشته و تبدیل به درخت شده
            خداروشکر سالهاست که داریم با تبر دانایی به این درخت می کوبیم

            PKCH6ayzenkhar888Fernandoبیگ اسموکKRATOS THE GREATباستیانAAS(بازگشته است)Mehran.BaMax Peynemore
            • mjbmst22 گفت:

              دلیل بیگانه پرستی، هژمونی غربی ها و به طور خاص آمریکاست. ولی این چیزی نیست که به طور خاص مربوط به مردم ایران باشه. مردم هر کشوری که از نظر فرهنگی و سیاسی خودشون رو از بقیه دنیا و یا یک کشور دیگه عقبتر بدونند اینگونه حسی خواهند داشت. یه بنده خدایی رفته بود چین و میگفت که نمیدونی چقدر اونا توریست های سفید پوست رو تحویل میگیرن. و تجربه دست اول خودم در این رابطه مربوط به دوستی مجارستانی بود که تو پابجی پیدا کرده بودم و میگفت اگه میشد از کشورم مهاجرت کنم و به آلمان و یا آمریکا برم خیلی خوب میشد. و اگه دوباره به دنیا می اومدم دوست داشتم تو این دو کشور به دنیا بیام. تمام حرف من اینه که میخام بگم هژمونی وجود داره و هر کشوری که آقای دنیا باشه دیگران اون رو تحسین میکنند و میخان مثل اون باشن و الزاما مربوط به کشور ما و مردم ما نیست. تا وقتی که از جهات مختلف پیشرفت نکنیم و به قول معروف سری تو سرها در نیاریم همچین حسی خواهیم داشت.

              PKCH6بیگ اسموکپولیگناتHitman
          • همون فکر نژاد پرستی(از نظر من)از صد تا افکار دینی و خرافاتی بهتره.
            هیتلر زمانی که آلمان نازی پابرجا بود ذهنیتش یک آلمان خالص از آلمانی ها بدون هیچ دین و… بود.
            شاید از نظر تاریخ این شخصیت شرور بوده ولی برای من جای خاصی توی ذهنم داره چون می خواست بگه نژاد آلمانی نژاد برتره و هیچ عقیده و دین اسلام و یهود رو اصلا به کشورش وارد نمی کرد.
            منظورم اینکه هیچ عقیده ای برخلاف عقیده اصلی راه نمی‌داد.

            PKCH6ayzenkhar888ساقه طلاییMax PeyneLorD TaroTCOBALTASUKA FAN(TEKKEN GOD)HitmanSteve Foxmore
        • esmaaiel گفت:

          عزیزم. سریال مختار سریالی درباره اسلام که نیست. یک سریال درباره یک شخص به اسم مختار و حوادثی هست که رقم زده.
          بعدش شما یک فیلم تاریخی هالیوودی نام ببر که توش تاریخ تحریف نشده باشه. شما فکر میکنی مثلاً فیلم گاندی تحریف نداره؟

          PKCH6ASUKA FAN(TEKKEN GOD)HitmanOda nobunagaKAMR-8780-SSولگرد اوسکلمحمد صالح اسدی
        • IR گفت:

          با کمال احترام اگه اون موقعه مسلمان نبودی سرت رو میزدن
          و چه سر های بیگناهی که زده شد اون زمان
          و چه چشم هایی مظلومی که امسال با شلیک کور شدند

          PKCH6Immortal_guardianA SlashBrainiac(خداحافظ)MMDFernandoSepehrKRATOS THE GREATCpt. Ataاریاmore
      • HR_safavid گفت:

        سونیک خان
        میشه بگی توی این پنچ سال گذشته دقیقاً چی اسلامی را تبلیغ شده است اون هم با کیفیت هنوز توی فیلم مختارنامه گیر کردی
        بعد میای به حکومت گیر میدی

        PKCH6Immortal_guardiankhar888SepehrK1اریاپولیگناتCOBALTASUKA FAN(TEKKEN GOD)ThunderDoommore
      • lord--sega گفت:

        تمام این شخصیت های غربی و یا به اصطلاح بهتر یونانی ۱۰۰ ها فرسنگ تا قهرمان و کامل شدن با شخصیت های ایرانی چه شاهنامه چه غیره فاصله دارن
        در شخصیت پردازی یونانی که عمده ی شخصیت های اساطیری غربی رو شکل میده، ایمان و اعتقاد که اصل اول یک قهرمان برای داشتن روحی بلند و متبلور هست
        وجود نداره، هرکول،زئوس،کریتوس و…… همه قهرمان و اساطیر پوشالی هستند که از لحاظ معنوی و اخلاقی در رتبه ی بسیار پایینی قرار دارند، در حالی که اصل اولیه ی قهرمان و اسطوره بودن در درجه ی اول درون مایه ی اخلاقی و ذاتی فرد هست نه قدرت و زور بازو!
        با نگاه به اساطیر و قهرمانان ایرانی کاملا تفاوت آشکار هست که رستم،سهراب،اسفندیار،پوریا ی ولی و……….. از نظر اخلاقی و ذاتی در درجه ی بسیار بالایی قرار دارند
        و قبل از اینکه به خاطر زورمندی مطرح باشند احترام اطرافیان رو به دلیل منش و کردار پاکشون به دست اورده اند.
        در حقیقت اسطوره ی که صرفا قدرتمنده و از نظر ذاتی و درونی تهی هست مثل مسکن مهر میمونه که از نظر ظاهری شیک و قشنگه ولی کاملا سست و بی مایه هست
        در حالی که شخصیت قهرمانان و اساطیر ایرانی ورای نیرو و قدرت جسمی دارای ذات و درون مایه ی قابل احترام هست، که صد چندان بهش ارزش میبخشه و تنها یک
        دستگاه قدرت نیست بلکه دارای ارزش ذاتی و سنگینی درونی بسیار زیادی هست.
        در نتیجه باید بگم حجم عضله های اخلاقی و نیک نهادی بسیار فربه تر و مستحکم تر از عضله های جسمانی هستند، که در تمام جهان دارای اولویت بالاتری می باشد

        PKCH6khar888ساقه طلاییKRATOS THE GREATK1LorD TaroTHitman🖤james McCaffreyیه گیمر سادهمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)more
      • دادا این مقایسه در قالب شباهت اخلاقی کاراکتر هستش!
        نیومده که بگه کریتوس از رستم که بهتره!!

        PKCH6Brainiac(خداحافظ)Mehran.BaK1ThunderDoomHitmanمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)
      • J گفت:

        داداش حقیقت تلخی که هست خمینی بنیان گزار جمهوری اسلامی ملی گرایی رو به شدت می کوبه و محکوم میکنه در یکی از سخنرانی هاش هست و حتی در یکی از کتاباش و ذکر کرده و معتقده باید به جای ملی گرایی اسلام گرایی رو پیاده کرد و هر چیزی از ملی گرایی رو از بین برد. این رو میتونی با یه سرچ ساده ببینی وبفهمی ریشه این زدیت بر نشون دادن تاریخ ایران و فرهنگ ایرانی چیه.

        PKCH6Brainiac(خداحافظ)MMDSepehrK1Cpt. Ata
    • تحمل اینم نداری که پهلوان وطن خودت باشخصیت تخیلی سونی جون برابر باشه ؟
      وای چقدر بدبخته جامعه گیمینگه ما.

      PKCH6ayzenkhar888MMDMehran.BaCpt. AtaOld GamerThunderDoomHitman❤ NieR LoveRmore
    • بنده منتظر همچین مقاله ای بودم ….
      ببخشید کریتوس اقرار امیز است یا رستم؟
      صنعت پراید سازیمون چطوره ؟
      صنعت بازی سازیمون همون شکلیه !!!
      ریلکس کن نویسنده جوش نزن موهات سفید میشه !!!
      انتظار وطن پرستی و تبلیغات برای فرهنگ ایرانی دارید پس سفیر عشق کمتر بساز !!! بودجه رو بزار وسط چهارتا برنامه نویس گرافیست و اهنگ ساز پرورش بدین تو این کشور تا برامون بازی بسازن ما هم پول خرید میدیم @

      PKCH6MMDباستیانASUKA FAN(TEKKEN GOD)ThunderDoomمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Dragon born(an assasin سابق)Steve Foxبیگ اسموکDAVOODmore
      • چرا یه سری از مردم هستن اینطوری همه چیو باهم ترکیب میکنن لجن فوق اشباع درست میکنن نمیفهمم. چه ربطی دارن اصلا اینا. شاید اگر انقدر یه سری از مردم این سرزمین قیمه بریز توی ماست نبودن وضعیت صنایع ما یک اپسیلون بهتر بودن که داغون ترین صنعت هامون سرگرمی و صنایع دستیمون هستن که پر از پتانسیل هستن مخصوصا مورد دوم که مدت هاست به عمل رسیده و ولی حیف که ازش حمایت نمیشه چه از جانب دولت چه مردم که دولت هم زیرمجموعه مردمه

        PKCH6Brainiac(خداحافظ)KRATOS THE GREATباستیانASUKA FAN(TEKKEN GOD)
    • سلام رفیق
      امیدوارم که پرانرژی و سرحال باشی
      معذرت میخوام اگه با مقایسه ای که کردم ناراحت شدی. جالبه که من همیشه ته مقاله هام به جز این عذرخواهی گذاشتم. شرمنده!
      ای کاش برای اینم پس گذاشته بودم

      ولی ممنونم که به مقاله سری زدی. این برای من یه دنیا ارزش داره
      موفق باشی

      PKCH6Mehran.Baلالا تنهامارتین فورد(شیفته عظمت غلام)بیگ اسموکDARKSIREN❤GOD OF WAR❤1100عمو کریتوسBrainiac(خداحافظ)more
      • Arman گفت:

        اتفاقاً من ترغیب شدم که شاهنامه بخونم خیلی خوب بود توضیحات 👍

        PKCH6Mehran.BaThunderDoomمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)ArmanKبیگ اسموک❤GOD OF WAR❤NimaBrainiac(خداحافظ)more
      • کوروش گفت:

        درود بر شما،خسته نباشید
        چرا پوزش خواستید؟چرا باید پایان نوشته هاتون از مخاطبین پوزش بخواید؟مگه چیزی گفتید که نباید؟مگه بهشون بی احترامی کردید؟مگه چیزی جز دیدگاه خودتون رو بیان کردید؟
        نویسنده به دیدگاه من کسیه که نترسه و بیان کنه اندیشه هاشو نه اینکه خودش رو پشت واژگانی چون ببخشید و من نبودم دستم بود و… پنهان بکنه.
        این رو به این دلیل عرض کردم که شما واقعا استعداد خوبی در نوشتن دارید و ذوق خاصی تو نوشته هاتون نهفته است و من دوست ندارم این ذوق شما بنا به دلایلی کور بشه و بشید کسی که صرفا برای لایک می نویسه نه برای لذت بردن از رقص قلم روی کاغذ و جاری شدن اندیشه ها
        پ.ن:جناب اسدی شما تو آکادمی گیمفا بودید درسته؟

        PKCH6Brainiac(خداحافظ)باستیانASUKA FAN(TEKKEN GOD)مارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Armanمحمد صالح اسدی
        • سلام و درود خداوند بر شما دوست عزیز
          ممنونم از شما
          بنده حقیقتش عادت کردم به ببخشید گفتن 😅. چون به نظرم اینطوری دیگه حقی بر گردنم نیست اگه کسی ناراحت شد. ولی خب مسئله شجاعت و نترس بودن رو درست می فرمایید.

          جواب پی نوشت: بله! بله! من همون NoOne قدیم هستم 🌹

          ممنونم از اینکه متنم رو همراهی کردید

          PKCH6Brainiac(خداحافظ)🖤james McCaffreyمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)کوروش
          • کوروش گفت:

            به نظر شما اگر گالیله نمی خواست حقی بر گردنش باشه و همه ازش راضی باشن می فهمید زمین گرده؟
            اگر نیچه ببخشید ببخشید گویان زندگی می کرد می تونست شامگاه بتان رو بنویسه؟
            شما شخصیت متینی دارید درست ولی”دلا خو گیر به رعیتی که سلطانی خطر دارد”
            حالا که قلم به دست گرفتید بنویسید و اجازه بدید بی پرده از نوشته هاتون لذت ببریم
            پ.ن:می دونستم،چون مزه طنزتون رو پیش تر چشیده بودم!
            موفق باشید

            Brainiac(خداحافظ)MMDمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)محمد صالح اسدی
    • بابا تو دیگه کی هستی اصلا فن بوی بازی به کنار
      لامصب کشور خودته تو برای سونی کشورتم میفروشی؟

      باستیانMehran.BaASUKA FAN(TEKKEN GOD)ThunderDoom.Wiliercrownaref44KBrainiac(خداحافظ)بیگ اسموکmore
  • حالا باز این خوبه یک سایت گذاشته بود
    مقایسه حاج قاسم با مردعنکبوتی و بتمن…. 🗿

    ❤ NieR LoveRA SlashFernandoWalleR MaNSepehrMehran.BaاریاASUKA FAN(TEKKEN GOD)ThunderDoomمحمدmore
  • A.m گفت:

    همین شاهنامه رو بدن به ناشر ها انقدر ازش گیم بیرون میاد که تا ۲نسل فقط ipجدید بدن بیرون

    WalleR MaNSepehrAAS(بازگشته است)Mehran.BaThunderDoomMamad(you?)XerxesLegendKiller@PardisGamearef44Kmore
  • Empty گفت:

    این کشور همه چیزش داره هدر میره🚬

    AAS(بازگشته است)Mehran.BaThunderDoomMamad(you?)QUIGGZYSteve FoxKبیگ اسموکRezaGtx❤GOD OF WAR❤more
  • Majima گفت:

    احساسات ناسیونالیستی رو بذاریم کنار، در نبرد رو در رو کریتوس می زنه

    MMDWalleR MaNباستیانAAS(بازگشته است)Mehran.Baمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)ThunderDoomMamad(you?)Gigachad756Wiliercrownmore
  • Max Peyne گفت:

    واقعا جالب بود خسته نباشید

    بیگ اسموک❤GOD OF WAR❤77Amir(PC & PS4)AMIR WAZOWSKIBrainiac(خداحافظ)Mincraft𝕄𝕣 ℂ𝕣𝕒𝕡مارتین فورد(شیفته عظمت غلام)محمد صالح اسدی
  • قطعا زئوس ، کریتوس و آترئوس به گرد پای زال ، رستم و سهرابِ ما نه تنها نمی رسن بلکه نزدیک هم نخواهند شد ا

    AAS(بازگشته است)WiliercrownSteve Foxaref44HEISENBERGDARKSIREN.Rock❤GOD OF WAR❤لئوناردو داوینچیMasuod Enayatimore
    • Broadsmoke گفت:

      از لحاظ lore فقط هرکول به تنهایی داستان های قویتری نسبت به رستم داره دیگه زئوس اینا بماند
      کافیه همون داستان هفت خان رستم رو با دوازده خان هرکول مقایسه کنی

      اینو از منی بشنو که هم کل شاهنامه رو خوندم هم اکثر داستان های یونان

      باستیانAAS(بازگشته است)Mehran.BaKingforsمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)WiliercrownSteve Foxaref44Brainiac(خداحافظ)HEISENBERGmore
    • Anti FANBOY گفت:

      حق با شماست دوست عزیز فقط اون ترول هایی که دیسلایک دادن یعنی یه کارکتر گیم از کارکتر داستان های افسانه کشور خودتون با ارزش تر هست چقدر وطن فروش زیاد شده یه کنسول خریدید این کار ها چیه اگه بجای کنسول بازی. رو ناموس و تاریخ کشورمان غیرت داشتید الان وضعیت این نبود 🙏🏻🥀

      َlordgoorba(انتظار سخت برای dlc elden ring)باستیانAAS(بازگشته است)مارتین فورد(شیفته عظمت غلام)WiliercrownDragon born(an assasin سابق)Steve Foxaref44Max PeyneBrainiac(خداحافظ)more
    • سلام و درود خداوند بر شما باد
      دقیقا! اما…

      اما ای خداااااااااا…! خدا وکیلی اون چند نفر چرا دیس لایک زدن!؟ رستم رو به کریتوس جون نفروشید عامو!!!!

      والا کریتوس جون وجود تاریخی نداشته و عزیزجونم هومر ساخته ایشونو. خلاصه که آره! صرفا یک افسانه هست! ولی رستم به پپسی کولا قسم که واقعی و تاریخی هست و منابع معتبر از وجودش خبر دادن. دیگه به چی قسم بخورم باور کنید ای دیس لایکی‌ها!؟

      این بنده خدا جناب فردوسی اومده توی شاهنامه خیلی خیلی باحالش، تاریخ (قابلمه و غذا) رو با اسطوره پهلوانی و افسانه (نمک و ادویه و خیار شور و مخلفات لذیذ) ترکیب کرده. 😋

      ممنونم از شما دوست عزیز 🌹

      باستیانWiliercrownDragon born(an assasin سابق)Max Peyneبیگ اسموکHEISENBERG❤GOD OF WAR❤لئوناردو داوینچیMasuod Enayati77more
      • Haj_Hossein گفت:

        میشه گفت شخصیت رستم از روی رستم فرخ زاد الهام گرفته شده.از نظر ظاهری و شخصیتی

        Max Peyneبیگ اسموک❤GOD OF WAR❤77Rondaمحمد صالح اسدیBlack SwordsmanReversepointcrystal skyBrainiac(خداحافظ)more
      • Perfect گفت:

        کریتوس وجود نداره 😐
        خب مگه رستم وجود داشته اونم یه موجود تخیلی بوده

        مارتین فورد(شیفته عظمت غلام)WiliercrownSteve FoxBrainiac(خداحافظ)بیگ اسموک❤GOD OF WAR❤
      • Peyman گفت:

        دقیقا اون حس نویسنده مقاله منتقل شد بهم چون منم همینطورم انقدر هیجان دارم وقتی شاهنامه اینهمه داستان ها کاراکترها اتفاق های خفن داره نمیشه همه رو نوشت باید خلاصه کنی چجوری تو اون خلاصه خیلی چیزارو نمیشه گفت فقط فقط باید خود نوجوانان جوانان یا اصلا گیمرها داخل خارج ایرانی یا غیر ایرانی برن شاهنامه رو بخونن کنکاش کنن خوبی ویدیو گیم اینه یه تیم خلاق با تحقیق درست میتونه یه بازی کوچیک حتی از شاهنامه بسازه ولی با وسواس زیاد اجرا فنی خوب تکنولوژی انقدر پیشرفت کرده موتور های بازی سازی مثل انریل اینجین۵ رایگان هست برای تیم های خلاق کلی هزینه انجین بدن خوب همین کلی کمک فقط میمونه تخصص اموزش خوب هیچکس جز خودمون نمیتونه و انجام نمیده خودمون باید دست بکار بشیم به مردم جهان و گیمرها نشون بدیم شاهنامه چه گنجی مخصوصا برای ویدیو گیم منتقد ها بمونن از این داستان های جذاب

        مارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Brainiac(خداحافظ)بیگ اسموکKRATOS THE GREATمحمد صالح اسدی
    • اساطیر یایرانی الهام گرفته شده از اساطیر یونان غیره هستن و رستم تقریبن مثل هرکولز بوده.
      درسته ک ما وطن پرستیم و عاشق تاریخمونیم.
      ولی اساطیر یونان فرسنگ ها با ایران فاصله داره

      باستیانمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)WiliercrownBrainiac(خداحافظ)Mahdi Samبیگ اسموک❤GOD OF WAR❤LondonKRATOS THE GREATMasuod Enayati
      • سلام و عرض ادب خدمت شما

        الهام گرفتن واژه صحیحی نیست. چون اولا ما زیر دست حکومت سلوکیان جناب آقای دکتر اسکندر مقدونی یونانی بودیم. اگه قرار به الهام بود، باید از اون موقع شروع می شد و رسما زئوس جون و آتنا جون و آرس جون و رفقا توی ایران پخش میشدن!!!

        جالبه که افسانه رستم حتی میان اعراب هم بوده و جذابیت داشته. یکی از متخصصان افسانه رستم، حارث بوده که متأسفانه از افسانه‌گویی به عنوان ابزاری ضد پیامبر اعراب استفاده می‌کرد و می گفت کتاب شما افسانه هست. حال آنکه هاچ خانم تاریخ میفرمان این جوریام نبود.

        ملاحظه می فرمایید؟ اگه الهام بوده، پس چرا از زمان اسکندر یونانی افسانه هاشون توی ایران مثل کرونا شیوع پیدا نکرد؟ درحالی که کتابخانه هامونو سوزوند و بلا هایی سرمون آورد که بماند.

        اصل فرهنگ ما حتی با حمله اعراب هم عوض نشد! طوری که حتی در تاریخ داریم فالوده (اون موقع خوراکی اشرافی بوده) بردن به عنوان هدیه به امیر اعراب! یا حتی نوروز هم حفظ شد.

        حالا چطوری ممکنه فردوسی الهام بگیره!؟ به نظرتون شعرا و نویسندگان قبل از فردوسی نمی تونستن زودتر الهام بگیرن؟ تازه بگذریم از اینکه زبان یونانی بود و ترجمه هم شده بود، باید از زمان سلوکیان الهام گرفتن شروع می شد!

        دلیل شباهت واضحه: تاریخ و تاریخ و تاریخ. هردو درباره یک تاریخ حرف زدن.

        ممنونم از لطف و همراهی شما

        مارتین فورد(شیفته عظمت غلام)WiliercrownBrainiac(خداحافظ)بیگ اسموک❤GOD OF WAR❤KRATOS THE GREATMasuod Enayati
        • البته یادمون نره اسکندر با اینکه تخت جمشید رو با فشار اطرافیانش اتش زد هیچ وقت مثل اعراب اجازه تعرض به نوامیس ایرانی نداد و هر موقع سربازانش بی اخترامی میکرد اعدامشون میکرد و خودشم گفتع بود الگوش کوروش هست و به همین دلیل مرقد کوروش بزرگ اتش نگرفت

          مارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Brainiac(خداحافظ)بیگ اسموک
          • I’m sorry but… WHAT؟؟؟؟؟؟
            سلام بر کریتوس کبیر
            اول که به نظرم اسی خالی مشته. وگرنه حکومت کشورمون رو نمیخورد که خودش بیاد بالا. میذاشت هخامنشیان باقی بمونه که بهترم بود، نبود خداوکیلی حاجی کریتوس کبیر؟
            اینو کی گفته!؟ عرب تازه مسلمون و از این کارا. منطقی تر اینه که میذاشتن یه کم بگذره، بعد از این کارا بکنن (اگه واقعا درست می‌فرمایید)
            ولی به شخصه من فک شایعه پراکنی که اینو به شما گفته رو با گیوتین هفته بعدی ان شاءالله میارم پایین 😁

            ممنونم از همراهی شما

            • نه عزیزم اسکندر یونانی بود (حالا یا مقدونیه ای) و مثل همه فرمانروا ها حتی مثل کوروش مثل داریوش مثل عمر ابوبکر به فکر کشور گشایی بود. اصلا خود کوروش رو بگم که هر موقع منظقه ای رو تصرف میکرد برای مردم اون منطقه فرمانده ای از خودشون میزاشت و به هیچ وجه به زور زرتشتی شون نمیکرد.خب اسکندر هم به گواه تاریخ الگوش کوروش بوده.اسکندر وقتی به ایران حمله میکنه ایران رو تصرف میکنه و خودش به جای زندگی در یونان در ایران زندگی میکنه و هر وقت که سربازانش به ایرانیا توهین میکردن مجازات میکرد و خودش جامه ایرانی میپوشید و دستور داد تا مرقد کوروش رو تزعین کنن به گواه تاریخ اسکندر در بچگی کوروش نامه میخوانده .توصیه میکنم بجای نحریف واقعیت در اینترنت سرچ کنید(مثلا در ویکیپدیا نوع رفتارش با ایرانیان رو نوشته چه ویکی پدیا انگلیسی چه فارسی ) درباره حمله اعراب هم بهتره تحقیق کنید و بجای اینکه کورکورانه نظر بدید تاریخ را لز جای معتبر بخوانید(وقتی اعراب حمله کردن به ایرانیان گفتن یا مسلمون شوید یا بر دین خود بمانید و پول بدید این شد که ایرانیان تصمیم گرفتن که مسلمان شن نه به اختیار بلکه به اجبار درضمن تجاوز به نوامیس ایرانی توسط اعراب رایج بوده. شما همین الان توی یوتویب شرچ کن صدام حسین به انگلیسی برو تو کامنت ببین که چقدر مسلمانان این بشر رو میپرستن گذشته هم همین بوده)

              مارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Brainiac(خداحافظ)
        • الهام گرفتن همیشه وجود داره توی همه ی اساطیر ها و معمولن همشون از همدیگه الهاماتی گرفتن ربطی نداره ینفر ب گوشش بخوره یچیزی بگه عهه برم الهام بگیرم ازش. معمولن یک هنرمند ب مغزش این هنر میزنه
          اسطوره ها همیشه ب شکل یک قالب کلی پیاده سازی میشن .
          و خب اساطیر یونان قدمت بیشتری داره نسبت ب ایران و تاریخ واژه درستی نیست .
          فردوسی با شاهنامه اساطیری بسیار کامل تر نسبت ب یونان خلق کرده ولی همچنان الهاماتی ازش داره امیدوارم تعصبی نگاه نکنید

          Mahdi Sam
          • سلام دوباره بر شما عزیزدل
            ننه گیمر می فرماید: ننه جون! بیا این شاهنامو باز کو! صفحه اول فهرست یه نیگا بندازیم با هم… خب… قبل حکومت هخامنشیان هم ما کلی حکومت داشته ایرونی جماعت… فردوسی تا حکومت اسکندر نوشته و بعد رفته تااااااااااا ساسان جونیان. فقطم این هخامنشیان رو به دلیلی ننوشته. حالو اینو داشته باش: نه تنها تو شاهنامو، بلکه تو تاریخ طبری و کتابای معتبر تاریخی ایرانی هم وجود داره. حتی اثبات شده ضحاک هم وجود داشته عزیزُم!
            میگی نه؟
            بفرما:
            https://lupinepublishers.com/anthropological-and-archaeological-sciences/fulltext/serpent-king-zahhak-a-reality-or-a-myth-theorysfields-of-literature-and-archeology.ID.000130.php#:~:text=The%20interpretation%20of%20the%20reality,as%20stories%20made%20by%20the

            پی نوشت: هردو یک تاریخ رو نوشتن. دلیل شباهت اینه. وگرنه امثال رودکی، پدر شعر ایران یا بسیاری از شعرای دیگه زودتر الهام میگرفتن.

            Brainiac(خداحافظ)Mahdi Sam
          • Mahdi Sam گفت:

            نه آخه از بیس فرق دارن، چه ارزش‌هاشون، چه داستاناشون، مسیر اتفاقاشون و اینکه نه اتفاقا قدمت بیشتری نداره اساطیر یونان، نشون به اون نشون که اساطیر ایران از قبل از ایران شروع میشه و تا پایان پیشدادیان در مورد کل جهانه و از بعد از فریدون هست که ایران اصلا تشکیل میشه

            Brainiac(خداحافظ)محمد صالح اسدی
  • مقاله جذابی بود واقعا لذت بردم.
    من همیشه به این فکر میکردم و میکنم که چی میشد اگه از شاهنامه یه بازی aaa بسازن با سبک گاد اف وار🥺
    خوشبختانه و هزار مرتبه شکر که فعلا هیچ شرکت ایرانی ای شروع به ساخت بازی از شاهنامه نکرده چون مطمعنم اگر ازش بازی بسازن، با توجه به کیفیت پایین صنعت گیم ایران قطعا آبرو برای مرحوم فردوسی نمیمونه.

    حتی یوبی سافت پول پرست هم برا ساخت بازی از شاهنامه مناسب نیست و به نظرم بهترین گزینه سانتامونیکا یا اینسامنیاک هست.

    Sepehrبیگ اسموک❤GOD OF WAR❤Parham77.Amir(PC & PS4)AMIR WAZOWSKIَlordgoorba(انتظار سخت برای dlc elden ring)Black Swordsmanmore
  • عالی
    ای کاش فردوسی رو توی خیابون میدیدم ازش عکس میگرفتم🗿

    Haj_Hossein❤GOD OF WAR❤UNCLE ARTHUR77AMIR WAZOWSKIمحمد صالح اسدیReversepointmariocrystal skyBrainiac(خداحافظ)more
  • Heydar m.a گفت:

    صنعت گیم یه بازی اکشن نقش آفرینی از رستم به ما بدهکاره

    AAS(بازگشته است)Haj_Hossein❤GOD OF WAR❤NimaUNCLE ARTHURParhamMasuod Enayati77A.mAMIR WAZOWSKImore
    • Abolfazl گفت:

      نه فقط صنعت گیم
      سینما هم به فرهنگ ما بدهکاره
      صنعت انیمیشن هم به فولکلور ما بدهکاره
      ادبیات جدید هم همینطور
      در ضمن به نظرم رستم مناسب نقش آفرینی نیست
      هک اند اسلش براش مناسب تره

      مارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Brainiac(خداحافظ)❤GOD OF WAR❤KRATOS THE GREATمحمد صالح اسدی
      • اتفاقا ی A-RPG واسه رستم میتونه ویچری باشه از صنعت گیم ایران
        اگه قرار باشه به خوبی از پتانسیلای فرهنگمون استفاده شه به هرحال اون بازی رستم ی سیستم اسب سواری هم میطلبه بدون رخش اصا هفت خان نیس قصه شبانه‌اس
        تصور کن تو ژانر هک اند اسلشی که توجه کلیش به مبارزاته داشتن سیستم اسب سواری چنان لذت خاصی تو گیم پلی وجود نداره ، حتی در عناوینی مثل Darksiders که از خوبان این سبکن بازم سیستم سوارکاری در لذت بازی تاثیر بسزایی نداره برخلاف عنوانی مثل ویچر که فقط سواری تو محیط هنگام غروب آفتاب همراه با روچ خودش ی جاده چالوسو می‌ارزه

        Brainiac(خداحافظ)محمد صالح اسدی
        • Abolfazl گفت:

          نه بازم میگم برای شخصیتی مثل رستم بازی با سیستم آرپیجی جوابگو نیست
          چون سیستم آرپیجی برای بازی هایی مناسب هست که شخصیت اصلی در اون ضعیف هست و شما باید به مرور با آیتم ها و گشت و گذار و آپگریدها قدرتش رو افزایش بدی اما رستم واقعا قدرت وحشتناکی داره ( و اگه قدرتش تو شاهنامه رو معادل سازی کنیم تقریبا در حد کریتوس قدرت داره )
          در ضمن بازی آر پی جی روی انتخاب ها میگرده ولی اگه بازی ای بر اساس شخصیت رستم ساخته بشه قاعدتا نمیشه حق انتخاب زیادی به گیمر بدیم ( چه از نظر گیم پی و چه از نظر داستان )
          به نظرم یه هک اند اسلش ادونچر مشابه گاد اف وار های اخیر بهترین ژانر خواهد بود
          در مورد سوارکاری هم خیلی دوست دارم رخش شبیه به تورنت ( الدن رینگ ) و ]گرو ( شادو اف کلوسوس ) باشه و در گیم پلی و مبارزات تاثییر گذار باشه همچنین اگه هوش مصنوعیش مثل تریکو ( لست گاردین ) باشه خیلی خوب میشه و قشنگ رابطه رستم و رخش تو بازی به تصویر کشیده میشه
          ولی اگه یه بازی در مورد رستم ساخته بشه من بیشتر از داستان و سیستم های گیم پلی ، برای باس ها و مراحل و محیط هاش هایپ هستم حتی اگه سازنده ها فقط همون مواردی که داخل شاهنامه اسم برده شده رو پیاده کنن بازم شاهکار خواهد بود

          مارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Brainiac(خداحافظ)ABDVD(تا درودی دیگر ، بدرود گیمفای عزیز)
  • من بخاطر این کریتوس رو دوست دارم چون همین ویژگی های رستم رو درونش دیدم‌.
    فقط بنده خدا رستم فکر کنم مو داشت برعکس کریتوس که کچل بود اما هردو دوست داشتنی هستند.
    ای کاش حداقل مملکت ما تو یک زمینه ای قدرت می داشت مثلا همین ساخت گیم.
    الان شاهنامه رو یک گیم می کردن چقدر قشنگ می بود مثلا یک مرحله داری با اژدها مبارزه می کنی و جونش اون بالا میاد و یک حالت دارک سولز مانند میگیره مبارزه.
    یا مثلا با سهراب و افراسیاب داری مبارزه می کنی و مکانیک کاور گیری پشت سنگ.
    اصلا این شاهنامه رو ازش چه گیمی نمیشه ساخت حتی می تونست یک گیم بهتر از خدای جنگ بشه با آلمان های ایرانی.

    ❤GOD OF WAR❤KratosUNCLE ARTHURParham77Deleted accountAMIR WAZOWSKIHeydar m.aDream in Red (Playstation T)Reversepointmore
  • کوروش گفت:

    شاهنامه فردوسی بزرگ جهانی ژرف و بسیار بزرگ داره که میشه ازش ده ها بازی ویدئویی و صدها فیلم و سریال ساخت ولی افسوس که فرهنگ ایرانی،این شمشیر برنده که هرگاه تو میدان جنگ شکست خوردیم و نیزه هامون راه به جایی نبردن ما رو بر فرهنگ بیگانگان چیره کرده و نجاتمون داده به دست نااهل افتاده

    ❤GOD OF WAR❤UNCLE ARTHUR77Amir(PC & PS4)AMIREAMIR WAZOWSKIv-alkalineَlordgoorba(انتظار سخت برای dlc elden ring)Black SwordsmanReversepointmore
  • kraken گفت:

    جایگاه کریتوس در گیم غیر قابل انکاره
    ولی شخصیت پردازی کارکترای شاهنامه عمیق تر و ویژگی های انسانی و اخلاقی بهتری دارن حتی با وجود شعر بودنش بخش های حماسیش هجان انگیزه که اگه در مدیوم گیم در بیان با همون کیفیت فنی و گرافیکی داستانی به مراتب قوی تر و به یاد موندنی تری داره
    به نظرم قابل مقایسه نیستن اصن

    مارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Brainiac(خداحافظ)Mahdi Samبیگ اسموکKRATOS THE GREATمحمد صالح اسدی
  • ای کاش یه بازی خفن از شاهنامه بسازن
    خدایی پتانسیل اینو داره

    مارتین فورد(شیفته عظمت غلام)پِسَرِ خُدایِ‌ خُدایانBrainiac(خداحافظ)بیگ اسموکKRATOS THE GREATمحمد صالح اسدی
  • sefirot2011 گفت:

    اگر همین شاهنامه دست سونی بود الان چندین شاهکار ازش زده بود بیرون ولی اگر یه شرکت خارجی هم بیاد از روی شاهنامه بازی رو بسازه چند نفر بیسواد داخل کشوری به اخ و اوخ میوفتن که نباید بسازن ، توهین میشه فلان میشه
    بازی رو نمیسازن جلوی دیگران هم میگیرن

    مارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Brainiac(خداحافظ)بیگ اسموکKRATOS THE GREAT
    • ی گیم تستر ایرانی که تستر سری بازیای اساسین هم بود ی حرفی زد که دل که چه عرض کنم بند بند وجودم صدای قرچ قروچ داد
      از یوبیسافت پرسید چرا اساسینی که همون حشاشین ایرانه رو نمیارید تو خود ایران؟
      یوبیسافتم در جواب گفت که میخواستن سال ۲۰۱۲ بیارنش تو ایران ولی نشد ، برای بازسازی محیط بازی نیاز داشتن از مکانای تاریخی دیدن کنن ولی دولت ایران اجازه‌شو نداد
      خلاصه که حالا حالا ها این آرزو های ما گیمرای ایرانی برآورده نمیشه

      Sepehrمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Brainiac(خداحافظ)بیگ اسموکAbolfazl
      • دلم درد میگیره وقتی اینو میگی.
        یاد شاهزاده ایرانی افتادم سریش رو حیف شد که جوهر این قلم خشک شد.
        با اینکه بیشتر حالت عربی و هندی داشت گیم ولی یک جورایی وقتی بازی رو انجام میدی حس ایرانیت رو بهت وارد می کنه.

        Sepehrمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Brainiac(خداحافظ)Mahdi Sam
        • یکی از نسخه ها ی ویلن اصلی داشت که عامل کابوسای شاهزاده ایرانی بود
          یکی از شش اهریمن فرهنگمون بود و فارسی صحبت میکرد اون سکانس ی حس خاصیو به من یکی القا میکرد انگار که معجزه شده بود…..
          یعنی در این حد کوته بین شدیم که به همین چیزای کوچیکم قانع میشیم خودتونم میگین شبیه به اعراب بود ولی بازم با همینش همزادپنداری کردین
          دردناکه

          مارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Brainiac(خداحافظ)
  • مقاله بسیار زیبا و پر محتوایی بود👌👌

    محمد صالح اسدی
  • پشمام یعنی ضحاک دایی رستم بوده ؟؟
    یا اشتباه منوجهشدم

  • مقایسه کاملا نادرستی هستش
    رستم از دل افسانه های کهن و اندیشه مردمان کهن به وجود اومده و نماد جوانمری و انسانیت هست
    مثلا رفتار اون در هنگام کشتن اسفندیار کاملا انسانی و زیباست و در هنگام مرگ اون میشینه تا اخرین وصیتش رو انجام بشنوه..

    ولی کرایتون میشه گفت یک تیمار روانی هست که تقریبا در سه قسمت نخست کاملا رفتار وحشیگرایانه مطلق داره
    اصلا این دو تا قابل مقایسه نیستن

    Brainiac(خداحافظ)𝕄𝕣 ℂ𝕣𝕒𝕡
  • پسر مقالرو
    تا آخر باس بخونمش

    از تیتر معلومه چه حقیه

    مارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Brainiac(خداحافظ)بیگ اسموکMasuod Enayatiمحمد صالح اسدی
  • اگه برید داستان های اساطیر یونان رو بخونید همش درباره زئوس و چیزِ زئوسه و بچه های حاصل رابطه ش با خواهرش،عمه ش و صدها انسان فانیه
    بعد میان از داستان هاشون اینهمه فیلم و سریال و ویدیوگیم شاهکار میسازن

    اونوقت ما از شاهنامه که پر از پهلوانی و جوانمردی و … هیچی نداریم
    اساطیر ایران قدیم هم که بماند. اصلا خیلیا ازش خبر ندارن

    SepehrباستیانThunderDoomبیگ اسموکMasuod Enayati77Amir(PC & PS4)AMIR WAZOWSKIv-alkalineبیونیکلmore
  • TekkenGod گفت:

    وقتی قدرت و امکان ساخت اثری در خور نام اساطیر ایرانی رو نداریم همون بهتر که سراغشون هم نریم . ایده آل ترین حالت اینه که یه نویسنده بزرگ ویدئو گیم که میتونه ایرانی هم باشه سناریویی اقتباسی از شاهنامه خلق کنه و بره با یه استودیوی بزرگ خارجی برای ساخت بازی مذاکره کنه . فکر کن مثلا سانتا مونیکا ، یوبیسافت، کپکام یا اسکوئر انیکس یه بازی بر مبنای شخصیت رستم بسازن . نیازی هم به این نباشه که نگران پوشش شخصیتها یا تبلیغ یک ایدئولوژی خاص در بازی باشن .

    اریابیگ اسموکRuby77AMIR WAZOWSKIBlack SwordsmanmarioBrainiac(خداحافظ)Abolfazlسالار نیک مردmore
    • من یه بار همچین ایده ای تو ذهنم بود…
      ولی تحقیق کردم که شرکت های بازی سازی ایده خارجی رو قبول نمیکنن…
      نمیدونم اگه واقعا امکانش هست که بشه رفت به این شرکت ها ایده ساخت رو داد و اونا استقبال کنن، من همین حالا دست به کار بشم…!
      احتمالا یوبیسافت استقبال کنه چون ظاهرا خیلی به تاریخ ما و شخصیت های اسطوره ای ما علاقه دارن… (Prince Of Persia و Assassin’s Creed)

      Brainiac(خداحافظ)مارتین فورد(شیفته عظمت غلام)
  • خدایی چه ایده ای خسته نباشید

    Brainiac(خداحافظ)محمد صالح اسدی
  • لالوچک گفت:

    کم مونده فردا راگنار رو با تتلو مقایسه کنی، انسان باش!

    Brainiac(خداحافظ)NIMAMahdi SamarminMasuod Enayati
  • Haj_Hossein گفت:

    به نظرم اونجایی که دیگه داستان کریتوس تموم میشه،باید برن سراغ حماسه های شاهنامه.

    PKCH677RoyalknightAMIR WAZOWSKImarioBrainiac(خداحافظ)سالار نیک مردMincraftمحمدامین حیدری𝕄𝕣 ℂ𝕣𝕒𝕡more
    • Haj_Hossein گفت:

      متاسفانه کشور های همسایه و غربی که اغلب تاریخ کوتاه تری نسبت به ما دارند دست به دزدی فرهنگی زده اند.قضیه ساخت سریال ها و بازی هایی از روی داستان های ایرانی با شخصیت های غربی.قضیه گیسوکمند هم باید عرض کنم خیلی از ما از ماجرای رودابه و گیسوان بلندش خبر نداشتیم چه برسه به افراد غیر ایرانی.

      PKCH6ThunderDoomArmingod of warDream in Red (Playstation T)77RoyalknightAmir(PC & PS4)Reversepointفریدmore
      • Abolfazl گفت:

        خیر گیسوکمند از داستان زال و رودابه گرفته نشده بلکه از افسانه ی قدیمی آلمانی گرفته شده
        در واقع بسیاری از افسانه ها خاستگاه اولیه شون معلوم نیست پس ما حق نداریم بگیم از فرهنگ ما دزدیدن

        PKCH6Haj_HosseinKRATOS THE GREATDeleted account
        • سلام و درود
          اول تشکر می کنم از شما که همراهی کردید و نظر خودتونو درمیون گذاشتید. بعد هم تشکر می کنم از کاربر عزیز که اسمش رو آوردم
          @esmaaiel
          جواب شما رو ایشون پایین تر نوشتن:
          درباره انیمیشن Tangled 2010 کمپانی دیزنی هم باید بگم که این انیمیشن از روی داستان “افسانه راپونزل” برادران گریم ساخته شده. این داستان توسط برادران گریم در قصه‌های برادران گریم در سال ۱۸۱۲ منتشر شد. منبع آنها داستانی بود که توسط فردریش شولز (۱۷۶۲–۱۷۹۸) در کتاب رمان‌های خرد (۱۷۹۰) منتشر شده بود. داستان‌های اولیه شامل پتروسینلا (۱۶۳۴) از جیامباتیستا باسیل (۱۶۳۴–۱۶۳۶)، پرسینت (۱۶۹۸) از مادمازل د لا فورس یا افسانه پاد[ب] از یوهان گوستاو گوتلیب بوشینگ (۱۸۱۲) بودند.
          جمع‌آوران داستان‌های عامیانه خاطرنشان کرده‌اند که داستان راپانزل شباهت‌های چشمگیری با افسانهٔ پارسی رودابه از شاهنامه فردوسی دارد. موهای بلند رودابه و حادثه کوه‌نوردی در قصهٔ شاهنامه یادآور داستان آلمانی راپونزل است. در شاهنامه آمده‌است که رودابه موهای بلندش را پایین می‌اندازد تا زال بتواند بالا بیاید.
          برخی از عناصر داستان همچنین امکان دارد از افسانهٔ «باربارای مقدس» گرفته شده باشد که پدرش او را در قلعه‌ای زندانی می‌کند.

          Brainiac(خداحافظ)Haj_Hosseinمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Abolfazlgod of warمحمدامین حیدری
      • بله جدیدا جمهوری آذربایجان داره تلاش میکنه شاه عباس بزرگ و حکومت صفویه رو به اسم خودش بزنه(درحالی که شاه عباس و دیگر حکام صفوی خودشون رو ایرانی معرفی میکنن در نامه های باقی مانده)

        Haj_Hosseinباستیانمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)ThunderDoomBrainiac(خداحافظ)محمدامین حیدریMasuod Enayatiمحمد صالح اسدی
    • سلام و درود
      گفتن بعد از رگناروک میخوان برن سراغ افسانه های مصر یا اگه اشتباه نکنم مایا.
      مصر رو ولی مطمئنم گفتن.

  • hamed 66 گفت:

    عالی واقعا ممنون بابت مقاله

    محمد صالح اسدی
  • Blackmarshes گفت:

    بنازم اقای صالح اسدی
    واقعا همچین مقاله ای نیاز بود

    Brainiac(خداحافظ)محمد صالح اسدی
  • یکی از باحال ترین و بهترین مقاله هایی که این چند روز خوندم بود ممنون اقای اسدی

    مارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Brainiac(خداحافظ)محمد صالح اسدی
  • مقاله خیلی خوبیه دمتون گرم
    باید بشینم واو ب واو بخونمش

    77Deleted accountBrainiac(خداحافظ)سالار نیک مردMincraft𝕄𝕣 ℂ𝕣𝕒𝕡محمدامین حیدریمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Haj_HosseinShark Gamermore
  • بله ما هم زیاد داریم ولی اصلا از ظرفیت هامون استفاده نمیکنیم با ساختن بازی و فیلم درباره این موضوع ها میتونستیم پول خوبی وار کشور کنیم ولی حیف که از فرهنگ اصیل خودمون دور شدیم .رستم رو شما اشاره کردید ولی اصلا رستمی که میشه درموردش فیلم یا بازی ساخت خیلی پر پتانسیل تره. اریو برزن هم مثل رستم ارش کمانگیر آناهیتا. شاه عباس بزرگ داریوش بزرگ کوروش بزرگ. ولی به نظرم کسی که در حقش در تاریخ ما اجحاف شد لطفعلی خانه کسی که به اخرین شمشیر زن شرق معروفه و هر موقع سوار اسبش میشد ممکن نبود کسی شکستش بده ولی بجای اینکه درمورد اون فیلم بسازن مختار ساختن.(یه زمانی زنان در کشور ما فرمانروا بودن یه زمان حق رای داشتن حق حمایت از اشخاص سیاسی داشتن حق مسعولیت نظامی اقتصادی داشتن تا اینکه …) افسوس که ایران شده ایرانستان 🤧🤧

    Brainiac(خداحافظ)مارتین فورد(شیفته عظمت غلام)
  • Ruby گفت:

    از بهترین مقاله هایی بود که چند وقت اخیر خوندم، مقایسه خیلی جالبی بود و واقعا هم چقدر کریتوس و رستم به هم شباهت دارن جالبترینش هم اون قسمت که هر دو ناخواسته فرزند خودشون رو به قتل میرسونن!

    Brainiac(خداحافظ)محمد صالح اسدی
  • عجیبه که حتی با توضیحاتی که دادی هیچ شباهتی ندیدم؟
    چه مقاله ای عجیبی بود!
    نقل قول:”کریتوس در اصل حقیقتش، تنها بخش بی‌اهمیتی از افسانه های یونانی هومر را شکل می‌داده”
    مگه از کریتوس اسمی تو افسانه های یوانی و هومر برده شده ؟
    فک کنم این شخصیت با اولین گیمش بوجود اومد!

    AMIR WAZOWSKIBrainiac(خداحافظ)Mincraftمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)𝕄𝕣 ℂ𝕣𝕒𝕡esmaaiel
    • کریتوس (Cratos) داخل اساطیرشنای یونان وجود داره، اگر درست یادم باشه نماد «قدرت» بوده. و شخصیت متفاوتی با کریتوس بازی‌ها داره.

      AAS(بازگشته است)Dream in Red (Playstation T)77.Amir(PC & PS4)RondaAMIR WAZOWSKIReversepointmarioBrainiac(خداحافظ)more
    • حضرت آقای کریتوس توی افسانه یونانی هم خونه زئوس جون هستن.
      منتها این استودیو سانتا اومده گفته: “به خدا ما اصلا خبر نداشتیم. به خاطر معناش انتخاب کردیم. ولی عجب Happy mistake جالبی شد!”

      ممنون از همراهی شما

      77Amir(PC & PS4)AMIR WAZOWSKIBrainiac(خداحافظ)Mincraftسالار نیک مردمحمدامین حیدریمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)همسایه ( فن بوی = پنچری )Haj_Hosseinmore
    • esmaaiel گفت:

      البته مقاله گفته “مقایسه” ، قرار نیست فقط شباهت گفته بشه که.

      کریتوس پسر پالاس و استوکس و برادر نیکه، زلوس و بیا در افسانه‌های یونان باستان است. کراتوس نمایشگر نیرو، توانمندی و فرمانروایی بود. او همراه برادر و خواهرانش به همراهی زئوس پرداخت و فرمان‌های زئوس را بکار بست. دیدگاه آیسخولوس دربارهٔ کراتوس، پیروی کورکورانه او از زئوس و ناتوانی در دریافت دیدگاه و بخشش کسانی است، که مانند او از زئوس پیروی نمی‌کنند. او پسر ناتنی زئوس و هرا است و بعد از مدتی زئوس و پوزئیدونو هادس تصمیم گرفتند که برای کشتن ارس او را انتخاب کنند که کراتوس موفق به کشتن خدای جنگ یعنی ارس شد و بر تخت پادشاهی خدای جنگ نشست و با کشتن برادرش ارس خدای جنگ شد، کراتوس بعد از مدتی با عموهایش و با پدرش زئوس بد شدند و داستان‌هایی به وجود آمد و کراتوس عموهایش و جد و خاندانش را در طی انتقامش کشت و در آخر خودکشی کرد.

      هیولا (زنده باد هدَفِ والا 🥷)محمد صالح اسدی
    • تو اساطیر یونان به خدای قدرت شناخته میشه و فرزند دو تایتانه
      برخلاف بازیاش هم به شدت پشتوانه و نوچه زئوسه
      تو افسانه ها اون بود که خدای آتش پرومتئوس رو به بند کشید و تحویل زئوس داد همونی که تو نسخه دوم بازی ی پرنده از شکمش تغزیه میکرد و بخاطر نفرین دوباره احیا میشد

      هیولا (زنده باد هدَفِ والا 🥷)
  • Nahoo گفت:

    سلام، عه عوضش سفیر عشق داریم اونم دوتا. تا اینا هستن دور فرهنگ باستانمون رو توی فیلم و سریال و هر چیزی باید خط کشید. حیف حیف حیف.

  • دلم یه بازی با درون مایه اسطوره‌های ایرانی با UE5 خواست. 😏

    محمد صالح اسدی
  • Brith lord گفت:

    رستم به یک تیکه الکترون کریتوس هم نمیرسه ۲ سانیه ای مبارزه تمومه

    AAS(بازگشته است)Mamadi7260
  • یادش بخیر توی Prince of Persia یه قسمتی هست که پرنس به پرنسس میگه who do you think I am? ROSTAM?

    بچه که بودم خیلی جالب بود برام. خیلی دوست داشتم یه گیم با افسانه های شاهنامه ساخته بشه. حتی Indie هم باشه خفن میشه

    77AMIREAmir(PC & PS4)AMIR WAZOWSKIv-alkalineHeydar m.aَlordgoorba(انتظار سخت برای dlc elden ring)محمد صالح اسدیReversepointBrainiac(خداحافظ)more
  • ALIREZA0111 گفت:

    مقاله جالبی بود مخصوصا قیمت کودکی رستم که اشاره کردید به سزارین
    دوره دانشگاه استاد ادبیات ما در مورد رستم زیاد حرف میزد.. میگفت وقتی زمان زایمان مادر رستم رسید، پرستارا دست در رحم مادر میکردن تا رستم را بیرون بیارن ولی رستم دستشون رو به داخل میکشید (نشان از زوری که رستم حتی در دوره جنین و نوزادی داشت)
    یا مثلا میگفت وقتی رستم راه میرفت سنگای زیره پاش خورد می شدن xd
    رستم هیچ جادو یا بدن فناناپذیر نداشت و تمام قدرتش زور و بازوش بود (مثل هرکول)
    اینجا به مرگ رستم هم اشاره کردید که ناجوان مردانه توسط برادرش کشته شد 🙁
    ولی چیزی که اشاره نکردید این بود اول از همه اسب رستم رخش کشته شد چون تیغ و نیزه های داخل چاه به شکم رخش فرو رفت و سپس به پهلو های رستم 🙁
    استادمون اعتقاد راسخی در مورد واقعی بودن شاهنامه داشت و اشاره میکرد به سخن فردوسی که در اخر شاهنامه و پایان داستان رستم به واقعی بودن رستم و مابقی شخصیت ها تاکید میکرد
    نظری در مورد مقایسه کریتوس و رستم نمیدم چون طبق لور، کریتوس خیلی قویتره ولی برای هر ملیتی قهرمان اون ملیت دوس داشتنی تره
    برای یونان زئوس.. برای مقدونیه اسکندر.. برای مصریان هم رع
    هر ملیتی افسانه ها و پهلوانان خودشو داره که بهش افتخار می کنه و ماهم به رستم و امثال رستم افتخار میکنیم 🙂

    Hamed77Amir(PC & PS4)v-alkalineCameraManDream in Red (Playstation T)کلاغBrainiac(خداحافظ)AbolfazlMincraftmore
  • esmaaiel گفت:

    “تکرار می‌کنم؛ سهراب طبق شاهنامه یک کودک درشت هیکل بوده. در این نقاشی به صورت نادرستی رسم شده.”

    طبق گفته های خود شاهنامه، سهراب تو ۱ سالگی مثل بچه های ۱۰ ساله بود و تو ۱۰ سالگی مثل جوانان تنومند بود (شما یه مَرد جوان ۱۷-۱۸ ساله بدنساز رو تصور کن)، انتظار داری نقاش اون اثر با این توصیفات چی بکشه؟! … حالا اینکه سبیل داشته یا نداشته دیگه تو شاهنامه ذکر نشده. این دیگه تصور هنرمنده. شما خوشت نمیاد نسخه خودتو نقاشی کن.

    • سلام بر شما
      بچه بودم یه کتاب داشتم، نقاشش حق سهراب رو کامل ادا کرده بود.
      می دونی، هنوز تو بچگیم گیرم شاید. چون بنده با سبیل رو صورت سهراب مشکل دارم!

      پی نوشت: خدایا؛ آخرین باری که نقاشی کردم کی بود؟ 🤔 یادم نمیاد!

      ممنونم از همراهی شما

  • Wounds گفت:

    آخر مقاله اسمی از بوعلی سینا برده شد، ترکیه طبق معمول و بنا بر فقر تاریخی و فرهنگی بعد از تحریف مولانا حالا داره سریالی می سازه با محوریت بوعلی سینا اما با پسوند دانشمند ترک!!!وقاحت تا کجا
    ریشه مشکلات خرافات و باور های غلط که قرن هاس در بطن جامعه ریشه دوانده و در حال از بین بردن فرهنگ و تمدن و نگرشی که فردوسی سعی داشت با نگارش شاهنامه زنده نگهش داره. در روزگار فعلی خیلی اوقات یاد این ابیات می افتم چو ضحاک شد بر جهان شهریار….. هنر خوار شد جادویی ارجمند
    اینکه دیگران اثری در این باب بسازن شاید نکات مثبتی داشته باشه اما از جهت تغییر محتوایی که حاصل میشه و فهم کمی که از فرهنگ ما دارن ترجیح میدم شاهد همچین آثاری نباشیم
    حتی خود مون هم نمی تونیم اثر فاخری تولید کنیم،مردمی که صبح ظهر شب تخیلات یونانی ها در مورد تاریخ شون می خونن و فکر می کنن داستان ساختگی آریوبرزن و اسکندر درسته و هردوت پدر تاریخ می دونن و هیچ فهمی از مفاخرشون ندارن آیا میشه انتظاری از چنین جامعه ای داشت؟الان از یک نفر تو خیابان بپرسین خیام کیه میگه یه شاعری بوده دیگه حتی نمی دونن خیام فیلسوف و ریاضی دان و دانشمندی بوده که گاهی شعر هم می گفت یا هیچی از سهروردی نمی دونن

    باستیانمارتین فورد(شیفته عظمت غلام).محمدامین حیدریمحمد صالح اسدی
  • اقای اسدی هزاران درود بر شما بابت این مقاله زیبا
    متسفانه نسل جدیدی جوری شده که به شاهنامه اهمیت نمیدن که مقصرشم کسایی هستن که میتونستن از این شاهنامه بی انتها بازی و فیلم و … بسازند که رفتن درباره تاریخ طبری فیلم ساختن حالا بگذریم… ولی اگه کسی بود که پتانسیل این شاهنامه رو درک کنه…
    مثل اساسین کرید با اینکه از فرقه حسن صباح اطلاع چندانی نیست ببینید که چه فرنچایز درازی ازش ساخته میشه ایرانم سکوت کرده
    حالا اگه شاهنامه بود چی میشد

  • Mr.a.Tv گفت:

    از این مقاله و کامنتاش فقط منطق میباره :/
    بشینیم ماواد بزنیم بهتره تا اینکه از این مقایسه های سم ببینیم . کم مونده بیان و مقایسه انیمه و شاهنامه رو بزارن

    باستیانarmin
  • اگه افسانه های ایرانی رو دوست دارید پیشنهاد میکنم انیمه arslan senki رو تماشا کنید این که ژاپنی ها از افسانه های ما فیلم ساختن واقعا حس خوبی میده به آدم
    انیمیشن آخرین داستان هم ایرانیه اونم پیشنهاد میکنم عالیه حیف که میشد این افسانه ها رو تبدیل به فیلم های هالیوودی کرد ولی خب باید به انیمیشن بسنده کنیم

  • آقای اسدی خسته نباشید عجب مقاله ای بود…
    برای منی که راجع به کریتوس خیلی اطلاع نداشتم خوب بود و خب از همه مهم تر راجع به پهلوان وطنی خودمون، رستم دستان هم اطلاعات رو عالی ارائه دادید و دیدیم چقد از کریتوس خفن تره…!
    چقد این رستم و کلا شخصیت های شاهنامه پتانسیل دارن ازشون فیلم و سریال و مخصوصا بازی ویدئویی ساخته بشه…
    بازی های هک اند اسلش، اکشن ادونچر و حتی سولزلایک های خفنی میشه ازشون درآورد…
    واقعا حیف تو داخل من نوعی خیلی به اسطوره هامون اهمیت نمیدیم و اون هایی که تو یه مدیوم های سرگرمی فعال هستن هم خودشون خیلی کم بها میدن به این شخصیتا…
    کلا چیز هایی راجع به رستم و اینا معروف و شناخته شده باشه، یه انیمیشن رستم و سهراب هست که داستانش رو به شکل مسخره ای تغییر دادن، یه سریال داستان های شاهنامه قدیمی هست، یه انیمیشن رستم و اسفندیار، رستم و برزو… (که فکنم اعضای سایت اینا رو نشناسن خیلی)
    یکی از دلایلی هم که به افسانه ها و اسطوره های خودمون کم اهمیت داده میشه، غرب زدگی شدیدی هست که متاسفانه دو دهه هست که هم گریبان خانواده های ایرانی رو گرفته هم گریبان افراد حاضر در مدیوم های مختلف رو…
    یادش بخیر یه زمان چقد انیمیشن های قشنگی رو مثل همین پهلوانان داشتیم که الان دیگه خیلی هاشون دیگه یا ساخته نمیشن یا کیفیت سابق رو ندارن…
    بازی و یا انیمیشن با کیفیت هم بخواد ساخته بشه، نمیدونم چه مرضی وجود داره که همشون رو با موضوعات مذهبی میدن بیرون که به مذاق خیلی ها خوش نمیاد (امثال سفیر عشق و…)

    ساقه طلاییمحمد صالح اسدی
  • سلام و خسته نباشید واقعا عالی بود
    البته من اون بخشی که راجب به نیرنگ رستم گفتید رو یه چیزی اضافه کنم که واقعا نیرنگ نبوده این کار بنده خدا در اصل نه اسم بچه ( حریفشو) میدونسته و نه چهره شو دیده بوده.. درگذشته یه باور وجود داشته که اگر چهره حریف رو ببینی یا اسم اونو بفهمی از قدرت های اون به تو میرسه ( یکی از دلایل کلاهخود همینه ) .. برای همین کلا این پدر و پسر از وجود هم دیگه خبردار نمیشن تا وقتی رستم اون دست بند یا بازو بند سهراب رو میبینه ولی خب این دیگه نوشدارو پس از مرگ سهرابه :)))

    77Amir(PC & PS4)محمد صالح اسدیDream in Red (Playstation T)Brainiac(خداحافظ)Mincraftسالار نیک مرد𝕄𝕣 ℂ𝕣𝕒𝕡
    • esmaaiel گفت:

      مطمئناً شما داستان رو کامل نمیدونی. چون “هجیر” که از پهلوانان ایرانی بود رستم رو میشناخت. وقتی هجیر از سهراب شکست میخوره، سهراب ازش میخواد که چهره رستم رو از میان سپاه ایرانیان بهش نشون بده (سهراب پرسید آنکه در سراپرده سبز است کیست؟) ولی هجیر از ترس اینکه اگه سهراب رستم رو بشناسه، ممکنه ناقافل بهش حمله کنه و او را بکشه کیستی رستم رو از سهراب مخفی میکنه و میگه رستم پهلوانی از چین هست که به یاری ایرانیان اومده (او نیکخواهی از چین است که به تازگی نزد شاه آمده است. سهراب نامش را پرسید و او گفت: چون من مدتهاست که در این دژ هستم و او بعد از رفتن من نزد شاه آمده است نامش را نمیدانم)
      اینجوری بود که هجیر به زعم خودش به سهراب نیرنگ میزنه.

      ֆǟʍʊʀǟɨمحمد صالح اسدی
    • سلام و درود بر شما دوست عزیز گیمفایی
      بله دقیقا
      سهراب، رستم رو روز اول نبردشون به زمین میزنه و اون وقت رستم میگه: “نه! نزن! وایسا! رسم ما اینه که بار اول که زمین زدیم، کار رو تموم نکنیم.” سهراب هم که از خداش بود و انگار دوست داشت با یه بهانه عقب بکشه. گویا یه حسی بهش میگفت که این با بقیه فرق میکنه

      اما روز بعد، رستم رفت دوپینگ! از سیمرغ کمک گرفت و نهایتا پسرش رو بر زمین زد و خنجر رو فرو کرد. طوری که سهراب ناراحت شد و گفت: “مگه نگفتید رسم شما فلان بود!؟”

      یکی داستانست پر آب چشم
      دل نازک از رستم آید به خشم

      ֆǟʍʊʀǟɨ
  • دلم گرفت با این مقالتون. من شاهنامه رو توی بچگی صفر تا صدشو خوندم و همیشه ارزوم یه بازیه خوب از روش بوده.
    همون هفتخوان رستم میدونید چه پتانسیلی داره ؟ از زابل شروع میکنه رستم تا خود مازندران خودشو رخش دوتایی. توی مازندران تازه میرسه به دیوهای اصلی و اخر سرم دیو سفید
    فتح قلعه های خیلی خفن تو شاهنامه. درگیری پهلوان هایی مثل گودرز گیو طوس یا فرامرز با پسر رستم جهانگیر که نمیدونستن اونموقع پسر رستمه.
    افراسیاب یکی از سیاه ترین و پلیدترین انتاگونیستهای تاریخ.
    قصه ی مرگ سیاوش خودش تنهایی پتانسیل یه بازیو داره با اون غم وحشتناک و خیانت نامادریش و داستان امتحان اتش کیکاووس
    قصه ی به اسمون رفتن کیکاوس
    قصه ی به تخت نشستن کیقباد
    قصه ی رستم و سهراب که اصن نگیم بهتره
    هفت خوان اسفندیار و چشمه ای که باعث میشه اسفندیار تمام بدنش روئین تن بشه و هیچ سلاحی روش کارگر نباشه اما چشماش همچنان اسیب پذیرن که اخر سرم رستم با فهمیدن این مسئله با یه تیر دوشعبه میزنه میکشه اسفندیارو
    شاهنامه خود تاریخه خود پتانسیله خیلی چیزا داره . امیدوارم ایران هیچوقت بهش دست نزنه و یه شرکت خارجی با بهره گیری از شاهنامه یه بازیه عالی بهمون تحویل بده❤️

    محمد صالح اسدیDanialap
  • آقای اسدی مقاله خیلی خوب، پرمحتوا و جذابی بود و واقعا باید افسوس خورد که وقتی از اساطیر و ادبیات این چنین غنی ای که داریم هیچ استفاده‌ای نمی‌کنیم ناگهان یوبیسافت میاد این چنین به قول خودتون برادر ما میشه و اینچنین به تحریف تاریخ و فرهنگ ما میپردازه، تازه جدیدا همین ترکیه دست به سرقت فرهنگی زده و خیلی از افراد ما مثل ابن سینا رو داره به اسم خودش میزنه.
    اما در خصوص مقاله درسته که اگر می‌خواستین یکم دیگه به مقاله شاخ و برگ بدین خیلی طولانی میشد اما به نظرم در صورت طولانی شدن مقاله باید اون رو به چند قسمت تقسیم میکردین و جا داشت خیلی مفصل تر به این موضوع می پرداختین چرا که واقعا موضوع غنی ای هست در ضمن این سبک مقالات رو خیلی بیشتر میپسندم اگر میشه بیشتر رو این موضوعات کار کنید.
    امیدوارم همینجوری با قدرت ادامه بدین🙏🏻

    ساقه طلاییمحمد صالح اسدی
  • Roadie گفت:

    رستم و زال، و هرکولیس و زئوس افسانه های موازی و مشترک پارس و یونان هستن. از ۷ خان رستم و ۱۲ رنج هرکولیس گرفته تا آتوس دیوس و سیمرغ و کودکی بزرگ مردان سپیدمو که در آینده پدر های این دو سرزمین و پهلوانان دیو کش می شن. کریتوس در بازی، بر خلاف افسانه ها، بیش از اینکه کراتوس فرشته فرمانبردار زئوس و مامور شکنجه پرومیتئوس باشه، ترکیبی از چند خدازاده مثل آرس و هرکولیس هست که طبیعیه به چنین واسطه ای شباهات متعددی با رستم ما داشته باشه. جالبه خود سازندهای بازی هم گفتن خبری از وجود یک فرشته با این نام نداشتن وتنها با توجه به معنای این کلمه در یونانی این نام برای ضدقهرمان این افسانه هرکولین انتخاب کردن.

  • Raziel گفت:

    یهو تصویر یه بازی AAA که با کنترل رستم داریم ارژنگ‌دیو رو سلاخی میکنیم از ذهنم رد شد، عجب چیزی میشد واقعا
    خیلی پتانسیل داره شاهنامه

  • sra99 گفت:

    سلام
    چرا دو تفاوت فاحش وجود خارجی داشتن شخصیت رستم و توهمی بودن شخصیت کریتوس ذکرنشد؟ هنوز زنده هست دیگه یعنی چی؟!
    یکی دیگه چرا دوتا ویژگی خیلی مهم خداباور بودن و یکتاپرستی رستم و اعتقاد به خدایان در کریتوس بیان نشد؟!

    محمد صالح اسدیesmaaielarmin
  • esmaaiel گفت:

    درباره انیمیشن Tangled 2010 کمپانی دیزنی هم باید بگم که این انیمیشن از روی داستان “افسانه راپونزل” برادران گریم ساخته شده. این داستان توسط برادران گریم در قصه‌های برادران گریم در سال ۱۸۱۲ منتشر شد. منبع آنها داستانی بود که توسط فردریش شولز (۱۷۶۲–۱۷۹۸) در کتاب رمان‌های خرد (۱۷۹۰) منتشر شده بود. داستان‌های اولیه شامل پتروسینلا (۱۶۳۴) از جیامباتیستا باسیل (۱۶۳۴–۱۶۳۶)، پرسینت (۱۶۹۸) از مادمازل د لا فورس یا افسانه پاد[ب] از یوهان گوستاو گوتلیب بوشینگ (۱۸۱۲) بودند.
    جمع‌آوران داستان‌های عامیانه خاطرنشان کرده‌اند که داستان راپانزل شباهت‌های چشمگیری با افسانهٔ پارسی رودابه از شاهنامه فردوسی دارد. موهای بلند رودابه و حادثه کوه‌نوردی در قصهٔ شاهنامه یادآور داستان آلمانی راپونزل است. در شاهنامه آمده‌است که رودابه موهای بلندش را پایین می‌اندازد تا زال بتواند بالا بیاید.
    برخی از عناصر داستان همچنین امکان دارد از افسانهٔ «باربارای مقدس» گرفته شده باشد که پدرش او را در قلعه‌ای زندانی می‌کند.

    Haj_HosseinAbolfazlمحمد صالح اسدی
  • فرید گفت:

    اگر ما هم به تاریخ کشورمون اهمیت میدادیم الان شاید به جای کریتوس رستم میشد قاتل خدایان
    ایران با اون همه افسانه تاریخی اون همه خدایان و اسطوره های جذاب الان هیچ سهمی از دنیای فانتزی بازی های ویدیویی و سریال ها نداره
    سیمرغ سهراب گرشاسب هزاران شخصیت افسانه ای
    کوروش آریو برزن سورنا و هزاران شخصیت حقیقی
    کاش میشد کاش میشد به این ها بها داده می شد و الان بازیای قدرتمندی چه در زمینه اکشن ماجراجویی و چه در زمینه بازی های سولز لایک داشتیم
    مقاله خواندنی بود آقای اسدی لذت بردم

    Haj_HosseinesmaaielMamadi7260UNCLE ARTHUR77محمد صالح اسدیCirilla Riannon
  • BLACK GOKU گفت:

    حالا کی قوی تره رستم یا کریتوس😉?

  • IntOner One گفت:

    دم نویسنده گرم،والا من قبلا توی فکر این ایده بودم یه ویدیو داده بودم بیرون
    https://www.aparat.com/v/NtRM9

    محمد صالح اسدی
  • بنده منتظر همچین مقاله ای بودم ….
    ببخشید کریتوس اقرار امیز است یا رستم؟
    صنعت پراید سازیمون چطوره ؟
    صنعت بازی سازیمون همون شکلیه !!!
    ریلکس کن نویسنده جوش نزن موهات سفید میشه !!!
    انتظار وطن پرستی و تبلیغات برای فرهنگ ایرانی دارید پس سفیر عشق کمتر بساز !!! بودجه رو بزار وسط چهارتا برنامه نویس گرافیست و اهنگ ساز پرورش بدین تو این کشور تا برامون بازی بسازن ما هم پول خرید میدیم @

    esmaaiel
    • esmaaiel گفت:

      مشکل ما ایرانی ها اینکه همیشه توقع داریم حکومت یا دولت بهمون کمک کنه. مگه امثال سونی برای ساخت بازی هایی چون God of War بودجه دولتی گرفتن؟ یا عوامل سازنده اش توسط دولت کشورشون برای ساخت چنین بازی ایی آموزش دیدن؟ … خداروشکر تو کشوره ما هم دانشگاه داریم که توش هم ادبیات، فیلمسازی، موسیقی، گرافیک، برنامه نویسی و…. آموزش میدن و هم صدها کلاس و آموزشگاه آزاد مختلف تو زمینه های هُنر و علوم رایانه و… که نیروهای لازم برای ساخت چنین آثاری رو پرورش میدن (دولت ژاپن هم نیومده برای ساخت بازی GOW دانشگاه دولتی مخصوص بسازه) دیگه بقیه اش برمیگرده به همت و خلاقیت افراد متخصص و سرمایه گذاری خصوصی و حمایت مخاطبان.
      چطوره که سرمایه گذاره خصوصی برای ساختن فیلمهای کمدی سخیف و بی محتوا میلیاردها پول خرج میکنه ولی حاضر نیست برای ساخت یک گیم از شاهنامه سرمایه گذاری کنه؟ (پس سرمایه و سرمایه گذار هست، ولی علاقه و همت نیست)

      آیا شما بعنوان مخاطب و خواهان چنین آثاری تاحالا از همون تولیدات اندک در این زمینه مثل بازی های ایرانی چون گرشاسب یا کمیکهایی چون جمشید، رستم و هفت خان یا انیمیشن هایی مثل آخرین داستان یا کتابهایی مثل پارسیان و من حمایت کردی؟ آیا برای خریدشون هزینه کردی؟ آیا برای بچه ات بجای بازی GOW رفتی بازی گرشاسب یا کمیک ایرانی رستم رو بخری؟ یا وقتی چنین آثاری هرچند اندک تولید شدن فقط با آثاره خوب خارجی مقایسه و تحقیرشون کردی!؟

      Danielساقه طلاییلالا تنهاMahdi Sam
      • به به چه هوایی
        به به چه فشاری
        امان از دست این همه تعصب
        الان شما یک گذاره رو بیان کردید و جواب سوالاتتون در همین پیشفرض نهفته
        فقط فشار رو کنار بگذارید و انکی تفکر کنید
        نمیدونم چرا این گرشاسب اصلان دیده نشده
        دلیلش چیه واقعا ؟
        وقتی میگیم پراید تولید میکند بپذیر که تولید میکند و توان بیشتر ندارد
        سیستم های کامپیوتری که در بیشتر هنرستان و دبیرستان های رشته کامپیوتر هستند دارای رم ۲ و ۴ هستند
        که برنامه های مثل ایلستراتور برای طراحی دیجیتال و ویژوال استدیو برای برنامه نویس سی شارپ رو بزور هندل میکند
        بیشتر بچه ها هنرستانی و دبیرستانی در مقطع ۱۰ ۱۱ ۱۲ هنوز کیج و منگند که چرا باید برنامه نویس یاد بگیرند چون فکر میکنند
        هنوز هم که هنوز در پایه ۱۲ هنرستان رشته شبکه و نرم افزار برای اموزش حمله داس و دی داس ابزار های پایه ای مثل تجهیزات شبکه کردن مثل اینترنت مخابرات و دستگاه سوئیچ برای متصل کردن چند کامپیوتر وچود ندارد
        اینها تنها گوشه ای از بدبختی هاس پس نتیچه میگیریم دولت و حکومت ریدن در امر اموزش و پرورش
        پس بودجه رو بزار وسط
        وقتی معلم ها رشته کامپیوتر صداشون در میاد که اقا فلان زبان برنامه نویسی نباید تدریس شود ولی گوشی بهکار نیست !!!
        در مقطع ۱۰ ۱۱ ۱۲ رشته کامپیوتر سی شارپ اچ تی ام ال سی اس اس پی اچ پی جاوا اسکریپت تدریس می شود ان هم به روش قرون وسطا …
        زیاد تو اینستاگرام نچرخ کلیپ انگیزشی دیگه مسکن قوی نیست لازم نیست از کسی دقاع کنید حقیقت تلخ است

مقایسه شخصیت کریتوس با رستم، پهلوان ایرانی - گیمفا