بزرگترین شکست‌های مارول و دی‌سی در گیشه - گیمفا
بزرگترین شکست‌های مارول و دی‌سی در گیشه - گیمفا
بزرگترین شکست‌های مارول و دی‌سی در گیشه - گیمفا
بزرگترین شکست‌های مارول و دی‌سی در گیشه - گیمفا

بزرگترین شکست‌های مارول و دی‌سی در گیشه

علی محمدپناه
۱۲:۰۰ ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
بزرگترین شکست‌های مارول و دی‌سی در گیشه

با اینکه بسیاری از آثار مارول و دی‌سی به موفقیت رسیدند اما آن‌ها در گذشته شکست‌های بزرگی را نیز در گیشه تجربه کردند.

از زمان به محبوبیت رسیدن فیلم‌های ابرقهرمانی در اواخر دهه هفتاد میلادی در هالیوود، بسیاری از استودیوها فیلم‌های متعددی از مارول و دی‌سی را پخش کردند که عمدتا در گیشه با شکست مواجه شدند. قبل از موفقیت دنیای سینمایی مارول که باعث شد تا سینمای ابرقهرمانی به ستون اصلی فیلم‌سازی در سال‌های اخیر تبدیل شود، تلاش‌های بسیار زیادی برای ایجاد فرنچایزی ابرقهرمانی و بزرگ بر اساس کاراکترهایی از دی‌سی و مارول وجود داشت. در میان شکست‌های متعدد نیز برخی از فیلم‌های موفق بودند که از جمله آن‌ها می‌توان به فیلم‌های مرد عنکبوتی (Spider-Man) ‌ساخته سم ریمی و مجموعه ایکس من (X-Men) اشاره کرد.

به طور مشابه، فیلم‌های دی‌سی نیز همچون سه‌گانه شوالیه تاریکی (The Dark Knight) ساخته کریستوفر نولان و فیلم‌های سوپرمن (Richard Donner) ساخته ریچارد دانر موفق بودند و این در حالی است که شکست‌های متعددی در این میان وجود داشته است. مطمئنا هر فیلمی در هر ژانر نمی‌تواند یک اثر بسیار موفق چه از نظر منتقدان و چه از نظر مالی باشد اما فقط تعداد کمی را می‌توان شکست‌های بزرگ دانست. بسیاری از این فیلم‌ها نه تنها شانس ساخت دنباله‌های بعدی را از بین بردند بلکه احتمال حضور دوباره این شخصیت‌ها در دنیای لایو اکشن را بسیار کم کردند. در ادامه همراه با ما باشید.

۱۰. فیلم گرین لنترن (Green Lantern) – محصول سال ۲۰۱۱

رایان رینولدز
فیلم Green Lantern

یکی از بزرگریترین شکست‌ها در گیشه بر اساس کاراکترهایی از دی‌سی، فیلم «گرین لنترن» محصول سال ۲۰۱۱ میلادی است که باعث ریبوت دنیای سینمایی دی‌سی شد. این فیلم به کارگردانی مارتین کمپبل بود و در آن، رایان رینولدز نقش شخصیت اصلی را بازی می‌کرد. این فیلم در ماه ژوئن سال ۲۰۱۱ به روی پرده سینماها آمد اما نه تنها منتقدان نظر خوشی نسبت به آن نداشتند بلکه به یکی از بزرگترین شکست‌های باکس آفیس تاریخ تبدیل شد.

هدف فیلم «گرین لنترن» شروع یک دنیای سینمایی منسجم دی‌سی بود و همین نیز سبب شد تا کمپانی برادران وارنر بودجه هنگفت ۲۰۰ میلیون دلاری را در اختیار عوامل سازنده قرار بدهد. این بودجه در کنار استقبال بسیار ضعیف منتقدان از این اثر، سبب شد تا شکست فیلم «گرین لنترن» در گیشه تسریع شود. مطمئنا این بودجه بسیار زیاد یکی از دلایلی است که این فیلم در گیشه شکست خورد و این موضوع در باکس آفیس جهانی این فیلم کاملا مشهود است.

فیلم «گرین لنترن» در پایان اکران خودش در مجموع ۲۲۰ میلیون دلار بدست آورد که تنها ۲۰ میلیون دلار بیشتر از بودجه‌اش بود. در حالی که می‌توان این مبلغ را سود تلقی کرد اما باید گفت که به خاطر هزینه‌های بالای بازاریابی و پخش این اثر که در کل فیلم‌های ابرقهرمانی وجود دارد، این اثر حتی بودجه خودش را نیز جبران نکرده است. در نتیجه این شکست نیز کمپانی برادران وارنر دو سال بعد و با فیلم مرد پولادین (Man of Steel) دنیای سینمایی دی‌سی را ریبوت کرد و همین نیز سبب شد تا فیلم «گرین لنترن» در تاریخ به عنوان یکی از بزرگترین شکست‌ها ثبت شود.

۹. فیلم سوپرمن ۴: در جستجوی صلح (Superman IV: The Quest For Peace) – محصول سال ۱۹۸۷

فیلم superman iv the quest for peace
فیلم Superman IV: The Quest For Peace

یکی دیگر از شکست‌های باکس آفیس که بر اساس آثار دی‌سی ساخته شده، فیلم «سوپرمن ۴: در جستجوی صلح» است که باعث به پایان رسیدن فرنچایز سوپرمن ساخته ریچارد دانر شد. این فیلم چهارمین اثر در این مجموعه فیلم به شمار می‌رفت و در آن، کریستوفر ریو نقش اصلی را بازی می‌کرد و سکان کارگردانی فیلم نیز در اختیار سیدنی جی فیوری قرار داشت.

این فیلم به دلیل بودجه تولید کم که منجر به جلوه‌های ضعیف شد و همچنین درون مایه و فیلم‌نامه مضحک و ظاهرا بی‌علاقگی بازیگران اصلی با شکست مواجه شد و نقدهای منفی بسیار بیشتری نسبت به دو فیلم اول این مجموعه دریافت کرد. این اثر با بودجه ۱۷ میلیون دلاری ساخته شده و در داخل آمریکا تنها به فروش ۱۵.۵ میلیون دلار رسید.

این فروش کم سبب شد تا شخصیت سوپرمن برای مدتی از دنیای سینما کنار گذاشته شود تا اینکه فیلم سوپرمن بازمی‌گردد (Superman Returns) در سال ۲۰۰۶ میلادی ساخته شد. جدا از اینکه هیجان برای فیلم‌های سوپرمن با بازی کریستوفر ریو بسیار کم شده بود، دلیل اصلی فروش بسیار کم فیلم «سوپرمن ۴» در گیشه، واکنش منفی منتقدان نسبت به آن بود.

۸. فیلم هاوارد اردکه (Howard The Duck) – محصول سال ۱۹۸۶

فیلم howard the duck
فیلم Howard The Duck

یکی از بزرگترین شکست‌های مارول در گیشه، فیلم «هاوارد اردکه» است که سکان کارگردانی آن را ویلارد هیوک در دست داشته و بر اساس کاراکتری مبهم از کمیک‌های مارول ساخته شده است. به دلیل تعهدات قراردادی، فیلم دچار مشکلات متعددی از جمله تغییر از انیمیشن به لایو اکشن شد. از زمان اکرانش نیز این فیلم به عنوان یکی از بدترین فیلم‌های ساخته شده شناخته می‌شود. تمرکز داستان روی شخصیتی مبهم و همچنین نقدهای بسیار بد این اثر دلایلی هستند که فیلم «هاوارد اردکه» در گیشه شکست خورده است.

فیلم «هاوارد اردکه» با بودجه تقریبی ۳۰ تا ۳۷ میلیون دلار ساخته شد و در گیشه جهانی نیز به فروش ۳۸ میلیون دلاری دست پیدا کرد. این به معنای آن است که در بهترین سناریوی ممکن، این اثر سود ۸ میلیون دلاری داشته است که با توجه به هزینه‌های جانبی آثار هالیوودی مقدار بی‌اهمیتی است. در بدترین سناریو نیز این فیلم تنها ۱ میلیون دلار سود داشته که با توجه به هزینه‌های زیاد بازاریابی اصلا رقم جالبی نیست. در هر صورت، کاملا مشخص است که فیلم «هاوارد اردکه» یک شکست بی چون و چرا در باکس آفیس بوده است.

۷. فیلم الکترا (Elektra) – محصول سال ۲۰۰۵

فیلم elektra
فیلم Elektra

همانند فیلم «هاوارد اردکه»، فیلم «الکترا» نیز بودجه نامشخص و تخمینی ۴۳ تا ۶۵ میلیون دلار داشت. این فیلم که در سال ۲۰۰۵ میلادی به روی پرده سینماها آمد، با بازی جنیفر گارنر در نقش اصلی بود و نسخه‌ای فرعی از فیلم دردویل (Daredevil) محصول سال ۲۰۰۳ میلادی محسوب می‌شد. سکان کارگردانی فیلم را راب بومن در دست داشته بود و این اثر به دلیل فیلم‌نامه و داستان ضعیفش مورد انتقاد منتقدان قرار گرفت. این واکنش منفی و همچنین ماهیت کمتر شناخته شده شخصیت الکترا از جمله دلایلی هستند که باعث عملکرد ضعیف فیلم به هنگام اکران شده بود.

فیلم «الکترا» در باکس آفیس جهانی خودش توانست به فروش ۵۷ میلیون دلاری دست پیدا کند که با توجه به بودجه آن، ممکن است اندکی سود کرده باشد یا اینکه با ضرر قابل توجهی مواجه شده باشد. در هر صورت، فیلم «الکترا» یک شکست در گیشه محسوب می‌شود چراکه چنین فیلمی با توجه به هزینه‌‎های بالای بازاریابی و توزیع آن، حداقل باید دو برابر بودجه خودش فروش داشته باشد تا بتواند سودآور تلقی شود.

۶. فیلم استیل (Steel) – محصول سال ۱۹۹۷

فیلم steel
فیلم Steel

فیلم «استیل» به نویسندگی و کارگردانی کنت جانسون در سال ۱۹۹۷ میلادی به روی پرده سینماها آمد و داستان شخصیتی به همین نام و با بازی شکیل اونیل را دنبال می‌کرد. با توجه به ماهیت این شخصیت در کتاب‌های کمیک که مکمل شخصیت سوپرمن است، باید برای این اثر سینمایی کاراکترهای اوریجینالی خلق می‌شد. همین نیز سبب شد تا منتقدان واکنش ضعیفی نسبت به آن داشته باشند و داستان،‌ کاراکترها، اجرای بازیگران و ماهیت آبکی فیلم را به باد انتقاد بگیرند و همین نیز منجر به عملکرد بسیار ضعیف فیلم در گیشه شد.

فیلم «استیل» با بودجه ۱۶ میلیون دلاری ساخته شده و یکی از بدنام‌ترین شکست‌های تاریخ بر اساس شخصیتی از دی‌سی به شمار می‌رود. این فیلم در نهایت تنها توانست به فروش ۱.۷ میلیون دلاری دست پیدا کند که بسیار کمتر از بودجه آن است. با توجه به هزینه‌های دیگری که اکران این فیلم به همراه داشته، این اثر بسیار زیان‌آورتر نیز بوده است.

۵. فیلم کت‌وومن (Catwoman) – محصول سال ۲۰۰۴

فیلم catwoman
فیلم Catwoman

یکی دیگر از فیلم‌های شکست خورده دی‌سی در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی، فیلم «‌کت‌وومن» بود. این فیلم بر اساس شخصیتی به همین نام از کمیک‌های دی‌سی ساخته شده و در آن، هلی بری نقش اصلی را ایفا می‌کند. مشابه با فیلم «هاوارد اردکه»، فیلم «‌کت‌وومن» نیز به عنوان یکی از بدترین فیلم‌های ساخته شده تاریخ شهرت دارد.

منتقدان به دلیل اجراهای ضعیف بازیگران، داستان، اکشن، دیالوگ، آهنگسازی و طراحی لباس این فیلم را مورد انتقاد قرار دادند. این در حالی است که این فیلم اصلا به کتاب‌های کمیک وفادار باقی نمانده و بسیاری از جنبه‌های شخصیت اصلی خودش را نسبت به کتاب‌های کمیک تغییر داده است.

بودجه ۱۰۰ میلیون دلاری برای ساخت فیلم «کت‌وومن» هزینه شده و این در حالی است که این فیلم در گیشه جهانی به فروش ۸۲ میلیون دلاری دست پیدا کرد که ۱۸ میلیون دلار کمتر از بودجه آن است و با احتساب بازاریابی و هزینه‌های پخش نیز این زیان بسیار بیشتر نیز می‌شود. همین نیز سبب شده تا این فیلم یکی از بزرگترین شکست‌های دی‌سی در گیشه لقب بگیرد.

۴. فیلم جهش‌یافته‌های جدید (The New Mutants) – محصول سال ۲۰۲۰

فیلم the new mutants
فیلم The New Mutants

فیلم «جهش‌یافته‌های جدید» یکی از معدود پروژه‌های باقی مانده از فرنچایز مردان ایکس کمپانی فاکس قرن بیستم به شمار می‌رود که پس از خرید فاکس توسط دیزنی، این کمپانی دیزنی بود که وظیفه اکران آن را برعهده داشت. به دلیل عدم ارتباط این فیلم با دنیای سینمایی مارول و همچنین حضور در فرنچایزی که دیگر وجود نداشت، فیلم «جهش‌یافته‌های جدید» در موقعیتی تاریک قرار داشت و در گیشه شکست خورد. جان بون سکان کارگردانی این فیلم را در دست داشته، فیلمی که در سال ۲۰۲۰ میلادی به عنوان آخرین فیلم ایکس من اکران شد و تمرکزش روی کاراکترهای جهش‌یافته جوان‌تری بود.

تخمین زده می‌شود که بودجه ۶۷ تا ۸۰ میلیون دلاری برای ساخت فیلم «جهش‎‌یافته‌های جدید» صرف شده باشد و به دلایلی که در بالا ذکر شده بود و همچنین اکران فیلم در زمان همه‌گیری کرونا، این اثر در گیشه جهانی به فروش ۴۹ میلیون دلاری دست پیدا کرد که کمتر از بودجه آن است.

با اینکه دیگر فیلم‌های ابرقهرمانی همچون فیلم جوخه انتحار (The Suicide Squad) و واندر وومن ۱۹۸۴ (Wonder Woman 1984) نیز در گیشه با شکست مواجه شدند اما هر دو فیلم در سرویس‌های آنلاین عملکرد بسیار درخشانی داشتند و این موضوع را نمی‌توان درباره فیلم «جهش‌یافته‌های جدید» گفت.

۳. فیلم سوپرگرل (Supergirl) – محصول سال ۱۹۸۴

فیلم supergirl
فیلم Supergirl

فیلم «سوپرگرل» یک پروژه سینمایی از دی‌سی به شمار می‌رود که از موفقیت فیلم «سوپرمن» و فیلم «سوپرمن ۲» سرچشمه گرفته و در سال ۱۹۸۴ میلادی به روی پرده سینماها آمد. این فیلم به کارگردانی جینات وارک است و نقش اصلی آن را نیز هلن اسلیتر ایفا کرده بود. درست شبیه به فیلم سوپرمن ۳ و ۴، فیلم «سوپرگرل» نیز در گیشه شکست خورد. دلیل شکست این فیلم نیز احتمالا نقدهای بسیار ضعیفی است که برای آن منتشر شده بود و منتقدان نیز از جلوه‌های بصری بسیار بد و همچنین بازی‌های بیش از حد ضعیف و مصنوعی بازیگران اصلی انتقاد داشتند.

این فیلم با بودجه ۳۵ میلیون دلاری تولید شده بود و در مجموع فروش جهانی خودش نیز به مبلغ ۱۴ میلیون دلار دست پیدا کرده بود. همین نیز منجر به ضرر بیش از ۲۰ میلیون دلاری شد که بدون محاسبه هزینه‌های دیگر است. این عملکرد ضعیف نیز نشانی از کاهش علاقه به فرنچایز سوپرمن و کاراکترهای مرتبط با آن بود.

۲. فیلم پانیشر: منطقه جنگی (Punisher: War Zone) – محصول سال ۲۰۰۸

فیلم punisher war zone
فیلم Punisher: War Zone

یکی دیگر از آثار شکست خورده مارول، فیلم «پانیشر: منطقه جنگی» است. این فیلم در سال ۲۰۰۸ میلادی به عنوان ریبوتی از فیلم «پانیشر» محصول سال ۲۰۰۴ میلادی ساخته شد اما نتوانست آن جذابیت و جادوی فیلم اول را درون خودش جای بدهد. این فیلم با بازی ری استیونسون در نقش اصلی است و سکان کارگردانی آن را نیز لکسی الکساندر در دست داشته است. این اثر با نقدهای منفی به هنگام اکرانش مواجه شد و همین نیز به شکست در گیشه منجر شد.

فیلم «پانیشر: منطقه جنگی» که با بودجه ۳۵ میلیون دلاری تولید شده بود، در گیشه مبلغ ۱۰ میلیون دلار را بدست آورد تا واقعا اکران بدی داشته باشد. نتیجه این عملکرد ضعیف نیز نقدهای منفی منتقدان و همچنین بازسازی بودن این فیلم بر اساس اثر سال ۲۰۰۴ بوده است. این در حالی است که فیلم اصلی در سال ۲۰۰۴ نیز عملکرد خوبی در گیشه نداشت و کاملا منطقی بود که ریبوت آن در چهار سال بعد نیز شکست بخورد. همه این موارد در حالی بود که در همان سال ۲۰۰۸ میلادی، فیلم مرد آهنی (Iron Man) توانست تحسین منتقدان را برانگیزد و پایه‌گذار دنیای سینمایی مارول شود.

۱. فیلم جونا هکس (Jonah Hex) – محصول سال ۲۰۱۰

فیلم jonah hex
فیلم Jonah Hex

بزرگترین شکست فیلم‌های ابرقهرمانی در گیشه متعلق به فیلم «جونا هکس» محصول سال ۲۰۱۰ میلادی است. این فیلم را جیمی هی‌وارد کارگردانی کرده که اولین تجربه کارگردانی لایو اکشن او محسوب می‌شد. در این اثر سینمایی جاش برولین نقش شکارچی جایزه‌بگیر و ضدقهرمانی به نام جونا هکس را بازی کرده بود. این اثر نقدهای منفی از منتقدان دریافت کرد و از آنجا که روی شخصیت تقریبا ناشناخته‌ای از دی‌سی تمرکز داشت، شکست بسیار بزرگی را در گیشه تجربه کرد.

فیلم «جونا هکس» در اکران جهانی خودش به فروش ۱۰ میلیون دلاری بسنده کرد و این در حالی بود که هزینه‌های تولید آن حدود ۴۷ میلیون دلار بوده است. همین نیز منجر به ضرر ۳۷ میلیون دلاری فقط در بودجه تولیدی آن بوده است. با احتساب هزینه‌های توزیع و بازاریابی، ساخت و پخش این فیلم حدود ۱۰۰ میلیون دلار هزینه داشته که تنها ۱۰ میلیون دلار آن را جبران کرده است. همین نیز آن را به بزرگترین فیلم ابرقهرمانی شکست خورده در گیشه تبدیل می‌کند.


در این مطلب به معرفی بزرگترین فیلم‌های شکست‌خورده مارول و دی‌سی در گیشه پرداختیم. نظر شماره در این باره چیست؟

منبع: اسکرین رنت

موز سخنگو...Haj_Hosseinmh.p...nobodyArmageddonVisca barca❤️💙DARKSIRENThe greatSepehrCameraManArtin_GamearvafadarAli_pxWalleR MaNriversideLonesome guylul-bookmariomore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بزرگترین شکست‌های مارول و دی‌سی در گیشه - گیمفا
بزرگترین شکست‌های مارول و دی‌سی در گیشه - گیمفا
بزرگترین شکست‌های مارول و دی‌سی در گیشه - گیمفا
بزرگترین شکست‌های مارول و دی‌سی در گیشه - گیمفا
بزرگترین شکست‌های مارول و دی‌سی در گیشه - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بزرگترین شکست‌های مارول و دی‌سی در گیشه - گیمفا