Gamefa Replay : تراژدی زیر باران | نقد و بررسی Heavy Rain - گیمفا
Gamefa Replay : تراژدی زیر باران | نقد و بررسی Heavy Rain - گیمفا
Gamefa Replay : تراژدی زیر باران | نقد و بررسی Heavy Rain - گیمفا
Gamefa Replay : تراژدی زیر باران | نقد و بررسی Heavy Rain - گیمفا

Gamefa Replay : تراژدی زیر باران | نقد و بررسی Heavy Rain

شایان فارسی
۲۱:۱۶ ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
Gamefa Replay : تراژدی زیر باران | نقد و بررسی Heavy Rain - گیمفا

باران، واژه ای آشنا برای همه ی ما است، یک حس ناب ، حسی که غم ها ؛ خاطره ها و بخشی از مفاهیم زندگی ما را تشکیل میدهد. اینبار دستان هنرمند “دیوید کیج” معنی واژه ی باران را تا ابد برایمان تغییر داده است. هربازی ای که تا به حال انجام داده اید ، هر  تجربه ای که در زمینه ی بازی دارید کنار بگذارید و بعد به سراغ Heavy Rain بیایید. زیر “باران شدید” نه تجربه به کار می آید نه  مهارت در بازی کردن اینجا صحبت زندگی است ، صحبت انتخاب ها ،دو راهی ، راه های بی بازگشت و اشتباهات جبران ناپذیر . Heavy Rain بازی ویدئویی نیست بازی زندگی است . و اینجا باران همه چیز است . غریب ترین تعریفی که تا به حال از یک عنصر آشنا دیده اید . در Heavy Rain  باران بخشی از فضاسازی بازی است، بخش تعیین کننده ای در داستان است و سمبلی از دلتنگی ها، دلمردگی های شخصیت هاست. ما همواره برای اشتباهاتمان در زندگی “تاوان” میدهیم ، Heavy Rain هم یک زندگی است . با دنیای خاص خودش، با شخصیت های باورپذیرش ، با باران های شدیدش و با تاوان های سنگینش. اگر آماده اید تاوان اشتباهات خود را بدهید ، اگر آماده اید که زیر “باران شدید” برای کسی که دوستش دارید بجنگید بیایید با هم به زیر این رگبار مصیبت ها برویم.

نام بازی: Heavy Rain

سازنده: Quantic Dream

ناشر: Sony Computer Entertainment

سبک: درام تعاملی،ماجرایی

پلتفرم: PS3

Ethan Mars یک آرشیتکت است ، کسی که زندگی خوبی دارد .به همراه  زن و بچه ای دوست داشتنی. ما در یکی از بهترین روزهای زندگیش با او همراه میشویم روزی که “جیسون” پسر بزرگش یک سال بزرگتر میشود . شاید در اولین ورود به بازی شوکه شوید . درست مثل بازی The Sims در خانه خود میتوانید همه کار کنید . از اصلاح کردن گرفته تا تلویزیون دیدن و حتی بازی با توپ پسران کوچکتان(!) اما همسرتان و بچه ها به زودی میرسند و اینکه باید برای تولد آماده شوید مجالی به فکر کردن راجع به اینچیز ها نمیدهد . نکته ی بسیار جالبی که از همان اوایل تا آخر بازی جذاب میماند این است که در هرلحظه میشود با نگه داشتن کلید L2 فهمید که در ذهن شخصیت تحت کنترلتان چه چیزی میگذرد و با انتخاب آن ها به صورت گفت و گوی درونی میتوانید از افکار شخصیت خود آگاه شوید  قابلیتی که در ادامه بیشتر راجع به آن خواهیم گفت . در نگاه کلی اگر به شما بگویند یک بازی گیمپلی ندارد شاید برای شما مسخره به نظر برسد اما Heavy Rain به معنایی که ما میشناسیم از یک سیستم گیمپلی کامل برخوردار نیست و هرکاری که در بازی از اول تا به آخر انجام میدهید شامل دکمه زنی خواهد بود! . شاید این برای هر بازی دیگری یک مشکل بسیار بزرگ محسوب شود اما در دنیایی که دیوید کیج برایمان ساخته اینگونه نیست. داستان بی نظیر بازی و چندراهی ها در تصمیمات و انتخاب های میلی متری باعث میشود که انقدر آدرنالین در خونمان ترشح شود که همان دکمه زنی ها برایمان بسیار لذت بخش تر از گیمپلی در اختیار خودمان باشد. از طرفی دکمه زنی ها به خاطر ماهیت سریع بودنشان کاملا هماهنگ با ریتم دلهره آور و سریع داستان دارند و مثل خیلی از بازی ها حکم ترمز را برای ریتم سریع داستان ایفا نمیکنند.

اما برگردیم پیش Ethan Mars آرشیتکتی که در یک روز آفتابی در کنار همسر و دو پسرش “شاون” و “جیسون” تولد ۱۰ سالگی پسر بزرگش را جشن میگرد. پس از آن باهم به “آخرین روز آفتابی” Ethan Mars و البته خودمان میرویم . روزی که سرنوشت او و خانواده اش برای همیشه تغییر کرد. خانواده ی “مارس” مثل همیشه در کنار هم خوشحال برای خرید به یک مرکز خرید رفته اند . همسر Ethan  از او میخواهد که حواسش به “جیسون” که تازه تولد ۱۰ سالگی اش را جشن گرفته باشد تا او برای برادر کوچکترش “شاون” کفش بخرد. جیسون بچه ی شیطانی است و بار اول که دست پدرش را ول میکند به سراغ دلقک بادکنک فروش میرود و از پدرش میخواهد بادکنکی برای او خریداری کند. Ethan  بادکنک را برایش میخرد و به دستش میسپارد و در حین حساب کردن پول متوجه ناپدید شدن جیسون میشود. با عجله به سمت طبقه ی پائین مرکز خرید میرود . او نام پسرش را فریاد میزند ولی در میان سیل جمعیت کسی جوابش را نمیدهد. اضظرات و استرس هر لحظه بیشتر بر Ethan   غلبه میکند تا در میان جمعیت بادکنک قرمزی را که برای فرزندش خریده بود میبند با عجله به سمت آن میرود . “جیسون” که سرگردان به آن طرف خیابان رفته با دیدن پدرش جلوی درب ورودی فروشگاه به سمتش میدود ماشینی با سرعت به او نزدیک میشود، در این لحظه مادر جیسون و برادر کوچکترش نیز از راه میرسند . Ethan   خودش را پرتاب میکند تا پسر خردسالش را تصادف نجات دهد اما دیگر دیر شده . جلوی چشمان بهت زده ی “شاون” کوچک پدر و برادرش تصادف شدیدی میکنند و این آغاز تیره روزی های Ethan Mars است. او زنده میماند و با عذاب وجدان و  احساس گناه مرگ پسرش ذره ذره میسوزد،همسرش ترکش میکند و از آن روز ابرهای سیاه هرگز زندگیش را ترک نمیکنند. اما این تازه مقدمه ای بر داستان بینظیر بازی است . به طور کلی HR بازی به شدت داستان محوری است و روایت داستان در بازی تمام جنبه های آن را تحت تاثیر قرار میدهد. اما خط اصلی داستان بازی به محور یک قاتل سریالی بی رحم که با لقب “قاتل اریگامی” شناخته میشود . همه ی قربانی ها او را کودکان تشکیل میدهند و همه به یک روش کشته میشوند، زمانی که “باران شدید” میبارد او بچه ها را در کانال های آب سطح شهر می اندازد و آب کانال ها به دلیل باران به تدریج بالا می آید و درنهایت بچه ها در کمال قصاوت در آن آب خفه میشوند. قاتل پس از مرگ تمامی قربانی ها آنان را از کانال آب بیرون آورده است و جسد آنان را در محلی رها میکند در حالی که در یک دستشان یک “اریگامی ” قرار داده و بر روی سینه های قربانی ها گل ارکید قرار میدهد. داستان از دید ۴نفر به طور موازی روایت میشود که هرکدام به نوعی با ماجرای “قاتل اریگامی” درگیر هستند روایت میشود. اولین نفر Ethan Mars است که پیش از این با او آشنا شده بودیم ، نفر بعدی Norman Jayden یک مامور جوان FBI است که از سوی سازمان خود موظف میشود در کنار پلیس وارد عمل شده است و هرچه زودتر ماجرای “قاتل اریگامی” را فیصله دهد. او بیشتر کارهای خود را با تکنلوژی پیشرفته ی “واقعیت مجازی” عینک خود انجام میدهد. نفر سومی که داستان را از دید آن دنبال خواهیم کرد Scott Shelby یک کارگاه خصوصی میانسال است که به گفته ی خودش از سوی خانواده های قربانیان “قاتل اریگامی” ماموریت یافته است که در خصوص این پرونده تحقیق و آن را حل کند. اما آخرین شخصیت قابل بازی دختری ژورنالیست با نام Madison Paige است که به طور اتفاقی با این ماجرا درگیر میشود .

همانطور که پیش از این هم اشاره شد تمامی محتوای گیم پلی بازی بر پایه ی دکمه زنی به موقع استوار است که البته از سنسور هایSix Axis  دسته های DualShock 3 هم در این بخش بهره برده شده است. پیشنهاد میکنم به هیچ وجه دکمه زنی ها را مانند خیلی از بازی های دیگر سر سری نگیرید زیرا بر خلاف آن خیلی بازی های دیگر(!) در HR هر اشتباهی تاوانی دارد. اما مشکل اصلی و شاید تنها مشکل جدی بازی به کنترل بسیار بد آن برمیگردد . بر خلاف تقریبا همه ی بازی های موجود با حرکت آنالوگ حرکت نمیکنید  و کنترلی شبیه بازی های مسابقه ای (!) برای آن تعریف شده است . به این صورت که باید برای راه رفتن شخصیت تان کلید R2 را نگه دارید و با آنالوگ ها جهت حرکت آن را تغییر دهید! این مشکل در بعضی موارد هم باعث میشود اعصاب بازی کننده خرد شود هم در میان التهاب داستان وقفه ایجاد میکند . مشخص نیست در حالی که “دیوید کیج” و همکارانش میتوانستند سیستم کنترل پیش فرض بازی را مانند همه ی بازی ها تعریف کنند چرا به سراغ همچین مدل ناکارآمدی رفتند.اما هرچقدر میشود از کنترل ناکارآمد بازی ایراد گرفت به همون میزان میشود موسیقی فوق العاده ی بازی را ستایش کرد . چینش ترک ها و هماهنگی محصور کننده ی آن با حال و هوای HR باعث میشود هر کس با سر سوزنی ذوق هنری مجذوب این موسیقی شود . موسیقی هایی که احتمالا برای خیلی ها مانند من تا مدت ها پس از بازی نیز زنده خواهند بود. خصوصا وقتی باران میبارد….

سمبل HR باران است و طبیعی است که این سمبل که هم داستان به وجودش نیاز دارد و هم فضاسازی باید به بهترین شکل ممکن پیاده سازی شود. خوشبختانه سازندگان بازی به اهمیت این موضوع پی بردند و ایفکت باران را بسیار زیبا طراحی کردند ، برخورد باران به زمین و سطوح و صدا گذاری بسیار واقع گرایانه آن به شدت به فضاسازی غمبار بازی کمک کرده است . باران تنها نقطه ی قوت گرافیک HR نیست و مدل سازی شخصیت ها هم بسیار خوب کار شده است به طوری که در طراحی آنان از ۱۵هزار پولی گان استفاده شده است.

 زیر باران نبرد کن،زیر باران بمیر

HR را با دست هایت بازی نکن، با قلبت بازی کن… با روحت لمسش کن . با چشمانت ببین خراب شدن کاخ زندگی آدم ها را ، با مغزت درک کن که در بازی زندگی گریزی از تاوان اشتباهات نیست. HR بریده ای است از داستان زندگی همه ی آدم ها . از عقده هایشان، ترس هایشان ، تردید هایشان و دردهایشان…

اینجا قصه ی بغض فرو خرده ی باران است . قصه ی پدری که ناگزیر است . HR را باید تجربه کرد تا فهمید بازی پویا ترین هنر است . اینجا ما پا به پای شخصیت ها زیر “باران شدید” میجنگیم ؛ اشتباه میکنیم ، جان سالم به در میبریم و مهم تر از همه انتخاب میکنیم. HR برای آن ساخته نشده که بهترین بازی سال شود برای آن ساخته شده است که دیوار آزار دهنده ی مخاطب و داستان یک فیلم را بردارد . برای این ساخته شده است که من و تو را نقش اول کند . درست مانند زندگی هایمان که در آن نقش اول خودمانیم . در HR برداشت دوم نداریم، بازگشت به عقب و جبران اشتباهات نداریم. زیر “باران شدید” اگر شکست بخوری یک بازنده ای و اگر خوش شانس باشی بار دیگر تلاش میکنی اما همیشه جای زخم اشتباهات بر پیکر سرنوشتتان خواهد ماند .

Heavy Rain را بازی کنید تا زندگی و بازی ها را عمیق تر درک کنید تا عاشق “باران” شوید تا به اریگامی ساختن علاقه مند شوید….

heavy rain

برای آشنایی با بخش Gamefa Replay کلیک کنید

gamefa replay

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

Gamefa Replay : تراژدی زیر باران | نقد و بررسی Heavy Rain - گیمفا
Gamefa Replay : تراژدی زیر باران | نقد و بررسی Heavy Rain - گیمفا
Gamefa Replay : تراژدی زیر باران | نقد و بررسی Heavy Rain - گیمفا
Gamefa Replay : تراژدی زیر باران | نقد و بررسی Heavy Rain - گیمفا
Gamefa Replay : تراژدی زیر باران | نقد و بررسی Heavy Rain - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • porya گفت:

    ممنون بابت نقد خوبتون
    یه چیزى بگم ؟! من عاشق گیم پلى این بازى هستم 🙂 🙂

    • SHIFT 2 گفت:

      بازیش فوق العاده بوده :inlove:
      ولی حیف که نتونستم بازیش کنم 🙁 🙁 🙁 🙁 🙁 🙁 🙁 🙁 🙁 🙁 🙁 🙁 🙁 🙁 🙁 🙁 🙁 🙁 🙁 🙁 :-(( :-(( :-(( :-(( :-(( :-(( :-(( :-(( :-(( :-(( :-(( :-(( :-(( :-(( :-(( :-(( :-(( 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X :reallyangry: :reallyangry: :reallyangry: :reallyangry: :reallyangry: :reallyangry: :reallypissed: :reallypissed: :reallypissed: :reallypissed: :reallypissed: :reallypissed: :reallypissed: :reallypissed: :reallypissed: :reallypissed:

  • amir nakhaee گفت:

    بازی خارق العاده ای بود موسیقیش عالی بود دکمه زنی هاش و انتخاباتت همه و همه عالی بودن و فقط هدایتش بد بود

  • شایان جان من قبل از اینکه برم بخونم بگم واقعا نقد این عنوان کار خارق العاده ای بود
    درود بر این بازی و دیوید کیج.حالا برم بخونم

  • old gamer گفت:

    واقعا میخواستم بگم که این بازی رو نقد کنید :yes: :yes: :yes:
    ممنون شایان جان من میرم بخونم

  • این بازی یکی از بهترین بازی هایی بود که روی PS3 بازی کردم، ولی حیف قسمت نشد تمومش کنم… 🙁
    ممنون شایان جان…

  • نمره از ۱۰۰ تقزیبا میشه ۹۰ . نمره خوبی هست . وقت کنم میخونم !
    یک سوال داشتم در رابطه با بازی ؟ الان نسخه اورجینالش پیدا میشه تو بازار ؟ دست دوم هم اگه باشه بهتره ؟

  • نمره از ۱۰۰ تقزیبا میشه ۹۰ . نمره خوبی هست . وقت کنم میخونم !
    یک سوال داشتم در رابطه با بازی ؟ الان نسخه اورجینالش پیدا میشه تو بازار ؟ دست دوم هم اگه باشه بهتره !

  • ... گفت:

    از گیم پلیش زیاد خوشم نیومد…ولی موسیقیش فوق العاده بود …و بازی قشنگ داد می زد که سازنده ها فقط قصد تحریک آدم ها رو دارن تا یک جورایی احسساساتشون رو تحریک کنن…هنوز اون قسمتی که انگشتشو قطع می کرد یادمه(!)…
    نورپردازی ضعیفی داشت و همین رو طراحی های فوق العاده بازی تاثیر داشت…در کل از لحاظ داستانی و داستان پردازی واقعا تامین بود و در کل داستان بازی واقعا می تونست آدم رو سرگرم…من فقط دوتا پایانشو دیدم که هر کدوم زمین تا آسمون با هم فرق داشتن…

  • AMIR-GAMER گفت:

    کاش میشد بازی کنمش.انگاری با بازیای دیگه فرق داره

  • atagb گفت:

    گرافیکش به نظرم زمانی که عرضه شده بود ۴۰/۴۰ بود

  • کلا آقای دیوید کیج تو سبک فیلم بازی میسازه البته من از این سبک بازی ها خوشم نمیاد چون میخوام وقتی بازی میکنم حس متفاوتی از یک فیلم رو تجربه کنم همون طور که گفتم به نظر من احساسات به درد بازی نمیخوره…

    ولی از داستانش خوشم اومد اگر به همین داستان کمی اکشن و کمی تعقیب و گریز و کمی معما های سخت برای پیدا کردن قاتل اضافه میکردن واقعا بازیه قشنگی میشد درکل من از دموی زیاد تو بازی خوشم نمیاد…

    آقا شایان خیلی قشنگ نوشته بودی…

    بازی باید به آدم شوک وارد کنه… باید وقتی بازی میکنی عرق کنی بازی واقعی به نظر من تو دنیا هیچ چیز نیست فقط تنها بازی که تو زندگیم تمام معیار های منو داشت Dead space2 بود…

  • Ali10 گفت:

    شایان جان مرسی بابت نقد … 😉
    دارم نقد و میخونم و باید بگم وقتی یک بازی باشه که توش دیوید کیج باشه شاهکاری بیش درست نمیشود :smug:
    هرچند که خودم این بازی رو بازی نکردم ولی حتما شاهکاره … :smug:

    فقط میگم برای قسمت بعدی از این سری مقاله بعد The Witcher 2 بازی Red Dead Redemption رو نقد کنید … :-*

  • Edward 77 گفت:

    :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes:

  • Eye to Eye گفت:

    یادش بخیر … زمانی که میخواست عرضه بشه چه ولوله ای شده بود …
    ممنون .. :yes: :yes:

  • Razer Guy گفت:

    از دیوید کیج کمتر از این نمیشه انتظار داشت
    دستت دردنکنه شایان جان عالی بود

  • M.J گفت:

    متقاعد شدم بازیشو بگیرم :yes:

  • گیم پلی این بازی رو میشه به هندلینگ اتوموبیل بنز تشبیه کرد.داستانی هست که شرکت مرسدس بنز از کارشناسان و مردم دعوت کرد تا یه ایراد از ماشینی که ساختن بگیرن،هیچ کس نتونست ولی یک نفر گفت این ماشین یک ایراد بزرگ داره و برای اثباتش روی چند نفر که ماشین های غیر از بنز سوار میشدن ،اتوموبیل بنز رو داد.بعد از مدتی دوباره اونهارو به ماشین های قبلی برگردوندن و در کمال تعجب دیدن که رانندگی اونها به شدت افت کرده و فقط به هندلینگ خاص بنز عادت کردن.

    برای بازی کردن باران شدید،باید اون رو ممتد بازی کرد،مثل فیلم سینمایی که از ابتدا تا انتها میبینید،به همون شکل این عنوان رو بازی کرد.وقتی این بازی رو دارید انجام میدید نباید به سراغ هیچ عنوان دیگه برید چون همه چیز در دنیای باران شدید فرق داره.

    با کمال احترامی که به شایان قائلم،باید بگم گیم پلی این بازی همانند خیلی از اجزای دیگه ی اون کاملا خاص هست و نیاز به درک خیلی بالا و دقتی بی نظیر داره تا بفهمی چقدر میتونه کارآمد باشه.

    البته باران شدید به شدت با PSMove سازگاری داره و لذت بیش از پیشی رو به این بازی و گیم پلی متفاوتش میده.به نظرم تامل بیشتر و همینطور زمان بیشتری گذروندن در دنیای باران شدید نیازمند هست.

    باز هم ممنون از شایان،در جریان هستم که چقدر تو حس و حال این بازی رفتی. :yes: 😎

    • از دانیال و همه ی دوستانی که خوندن و لطف داشتن سپاسگزارم.

      اما دانیال جان در خصوص گیم پلی اینکه گیم پلی توی اتمسفر خاص بازی تا حدود زیادی حل شده بحثی نیست اما قطعا با یک گیمپلی کامل طرف نیستیم .میشد خیلی مکانیزم های دیگه هم به انضمام دکمه زنی در بازی قرار داد که سیر گیم پلیش رو روان تر و متنوع تر بکنه. این نوع گیم پلی شاید ایراد بزرگی نباشه اما قطعا نمیتونیم بهش بگیم کامله .

      • ... گفت:

        منم نظر شما رو قبول دارم…حالا من کاری ندارم آقا دانیال یک فن سونی هستن…
        ولی ایده ی این بازی بیشتر به یک فیلم شبیه بود تا گیم…گیم پلی همونطور که گفتید خلاصه شده بود تو دکمه زنی و هیچ چالش خاصی تو گیم پلی وجود نداشت !… من تو این بازی تنها قسمتی که یک دکمه رو اشتباه زدم و تاثیر خاصی ازش دیدم تو پایان بازی بود که یک گلوله به دست Madison خورد…تو بخش های دیگه چالش خاصی من ندیدم که بگم یک اشتباهم تاثر خاصی تو داستان بازی داشت…گرچه !…وقتی عمدا چند تا دکمه رو پشت سر هم نمی زدم تاثیرش رو هم می دیدم !…اینو انکار نمی کنم !…به نظر من باید ایده ی این بازی تو یک فیلم پیاده میشد…یا با گیم پلی متفاوت !…وگرنه نمیشه تمام بازی رو توی موشن کپچر خلاصه کرد و چیزی به اسم هوش مصنوعی هم تو بازی پیاده نکرد !…انیمیشن هم همش می تونه از موشن کپچر استفاده بشه !…
        در کل تو داستان بازی شکی نیست…نمی گم بازی داستان خیلی قوی و درگیر کننده ای داشت (بایوشاک و بتمن و امثالهم)ولی داستان پردازی بی نظیر بود شکی هم توش نیست…ولی تمام این مسایل مربوط به یک حرف دیوید کیج میشه …که بعد نمایش Beyond هم بعد از اینکه خیلی ها در مورد گیم پلی بازی ازش سوال کردن می گفت اونم اینه که قصدش از ساخت بازی اینکه بازی یک حس واقعی و سینماتیک به گیمر بده…تحریک احساسات گیمر ها هم که تو تمام حرف های دیوید کیج هست !…در کل شاید اینا نظر من باشه ولی مطمنم خیلی ها هم همین نظر رو داشتن !…تو سال انتشار این بازی هم گاد اف وار ۳ از لحاظ گرافیکی همه رو انگشت به داهان گذاشت…اماکانات فنی تو این بازی بود که تو هیچ بازیه کنسولیه دیگه ای دیده نشده بود…در کل از نظر من هم چیزه سرگرم کننده ای بودولی گیم نبود !…بازم میگم شاید نظر خیلی ها تو این سایت این نباشه !

  • از بچه های گیمفا خواهش میکنم یه خواهش برادرانه…

    برادران لطفا نقد بازیه Dead space1 رو هم بگذارید خیلی دوست دارم ببینمش…

    خیلی دوست دارم این نقد رو به دست های پر توان بچه های گیمفا بخونم…

    ممنون….

  • من عاشقه این بازیم ۲.۳ بار تمومش کردم…… عالیهههههه
    مرسی نقد خوبی بود.
    —————————–
    sony make belive

  • batavm گفت:

    من تازه Ps3 گرفتم و همین امروز صبح این بازی رو تموم کردم.بازی فوق العاده بود و تجربه منحصر به فردی برای من به وجود آورد.از نظر من بازی علاوه بر این که داستان بسیار خوبی داشت در بعد گیم پلی هم بسیار هیجان انگیز و متفاوت بود.

  • Amir.WD گفت:

    ممنون شایان جان :yes:

    این بازی واقعا زیبا بود 🙂

  • شایان جان واقعا یکی از زیباترین نقدهایی بود که تا به حال خونده بودم… فوق العاده بود.
    داشت با روح و روانم این جملاتت بازی می کرد که دیگه حتی در جملات اخرت اشک تو چشمام جمع شد ! انصافا نمیشه از این بازی به عنوان یک بازی موثر و تایر گذار در صنعت گیم یاد نکرد،صحنه های سینمایی بازی واقعا اشک هر شخص سنگدلی رو جاری میکنه … خوشبختانه “دیوید کیج” یکی از ویژگی های خیلی خوب رو به این صنعت القا کرد و این واقع گرایانه تر شدن بازی هاست …
    جمله ی خاصی نیست،جز یک بار دیگه از شایان عزیز بابت این نقد بسیار احساسیش تشکر کنم.

  • HADES گفت:

    گیم پلی فقط به دکمه زنی محدود شده.!!!
    اصل گیمپلی دید کیج همینه
    بازی دکمه زنی میخوای گیتار هیرو انتخاب خوبیه

  • Ali10 گفت:

    دیوید کیج و سم لیک هر دوشون دنیای بازی و فیلم رو میخوان به هم نزدیک کنند … واقعا کارهایی که این دو کردند نو آوریهای زیادی در صنعت گیم به وجود آورده :smug:

  • بنظر من باید بهش ۳۶ میدادید :yes: :yes: :yes: :sweat:
    داستانش چقدر گریه داره 😥 😥 😥 😥

  • راستی نمیشه کنترلش رو عوض کرد خیلی رو اعصابه :reallyangry: :reallypissed: :reallypissed: :reallypissed: من که از همه چیزش خوشم اومد به جز گیمپلی ش :smug:
    ۱ بار تمومش کردم :yes: :yes: 😎

  • varlok گفت:

    چی بگم ……یا اصلا چی میشه گفت :بابازی میشه زندگی کرد 😀 :yes:
    من این بازیو جدیدن تموم کردم ….هنوز لذتش زیر دندونامه :rotfl: :yes:

  • http://upload7.ir/images/20981393675347154828.jpg
    http://upload7.ir/images/80634701979396080982.jpg
    http://upload7.ir/images/57983528101892489862.jpg
    http://upload7.ir/images/40597275307820299277.jpg

  • npcboot گفت:

    لا مصب داستانش بد جور با روح روان ادم بازی میکنه برای من فسمتی کهEthan Mars که خودش میتونه از ساختمان پرت کنه تا از دست پلیس فرار کنه خیلی صحنه وصف ناپذیری بود( وقتی ادم ازبی معرفتی دنیا سیر میشه میره جای Ethan Mars و تز خودکشی ادم میگیره) همه اینها یک طرف قسمت :laugh: تو هتل هست هم یک طرف..

  • arosha گفت:

    Vaghan dost daram in bazio bazi konam vali faghat male ps3 bayad kheily ghashang bashe ba adam bazi mikone e modelie bazish sabke jadid dre man ke vaghan khosham omad hei ke nemitonam bazi konam:-( 🙁

  • آخ این بازی زندگی بود.. زندگی… شاهکار بود.. بنظرم باید نمره کامل میدادی.. :yes: :yes: :inlove: :inlove: :inlove:

  • ps3 with xbox گفت:

    شایان جان کل نوشته هات یه طرف این هم یه طرف 😀
    عالی نوشتی ممنون
    دیروز تو نوشته هات معلوم بود که درگیر این بازی شدی مثل من که زمان اومدنش و بازی کردنش تو کل روز چهره های شخصیت های بازی با موسیقی فوق فوق شاهکارش تو گوشم بود
    بازی واقعا متفاوت بود و به شدت منتظر شاهکار بعدی کیج هستم ماورا
    که به گفته دیوید این بازی خیلی بهتر از هوی رین هست دیگه نمیدونم چی میخاد بشه
    کلا هر موقع اسم این نسل بیاد یه گوشش هوی رین هست
    کلا این بازی تا اخر عمر تو ذهن ادم میمونه

    • ممنون رضا جان . آره از اون دسته بازی های ئه که همیشه گوشه ی ذهنت میمونه و مهمتر از اون اینکه تا مدت ها سر انتخاب ها و تصمیماتت با خودت کلنجار میری… به نظر من ۱دستاورد بزرگ ۱فیلمساز یا ۱بازی ساز اینکه داستانش بعد از تموم شدن توی ذهن مخاطبش ادامه پیدا کنه… این کاریه که heavy rain خیلی خوب انجامش داد.

  • ALI-RAD گفت:

    اصلا بعضی نظرات رو میخوندم شاخ در میاوردم که این بازی فلان یعنی از این بازی هیچ ایرادی نمیشه گرفت ….. در مورده گیمپلی هم باید بگم تمام ایراداتی که دوستان گرفتند خیلی غیرمنطقی بود

    گیمپلی باید در خدمت داستان بازی باشه نه اینکه داستان در خدمت گیمپلی باشه …هدف از بازی کردن باید بررسی بشه که شما میخوای بشینی که این چندین ساعت ۱۰ ۱۲ تا شاستی رو کنتلر رو بزنی یا نه میخوای بشینی یک ماجرایی رو دنبال کنی… اگر بخوای بشینی که داستانی و ماجرایی رو دنبال کنی فرق نمیکنه ۱۰ شاستی بزنی یا خلاصه شه تو ۴ تا شاستی…
    در مورده راه رفتن هم باید بگم دلیلی نداشته از فرم پیشفرض بازی ها استفاده نکنه یک مثال میزنم وقتی هیلو ریچ امد رانندگی با ماشین رو یادتون هست دیگه خیلی خیلی عجیب شده بود و همه ایراد گرفت ولی بد مدتی یکم دسته ادم میامد تفاوت رو احساس میکرد و میفهمید این کار بدون دلیل نبوده… اگر تو هوی رین هم مثله بازی های دیگه به صورت اون مدل مرسوم بود باعث میشد دوربین بازی هم از این حالتی که هست دربیاد و این حالت سینمایی بودنش از بین بره.
    واقعا تعجب میکنم ایراد های بنی اسراییلی بودن
    گرافیک هم درسته در زمان خودش خوب بود و بهترین جواب حرف خوده دیوید کیج هست “گرافیک در حدی لازم هست که بتونه احساسات رو منتقل کنه” و “گرافیک بالاتر و کنسول های قویتر تضمین بازی های بهتر نیستند”

    در کل بهترین بازی تاریخ هست از نظره من حتی خیلی بالاتر از the last of us چه برسه به باقی بازی ها

    • اولا مقایسه ی رانندگی توی ریچ با راه رفتن توی هوی رین غلطه چون اون بخش فرعی جابه جای توی بازی حساب میشد اما اینجا تنها انتخابت توی سراسر بازی همین راه رفتنه . راجع به گرافیک ام اصلا با این جمله موافق نیستم . مگه خوب بودن حد ومرز داره . درسته همه چیز نیست اما هرچقدر بهتر باشه بهتر میتونه احساسات رو منتقل کنه. د ضمن اینکه ۱گیمپلی کامل تر توی بازی شاهد بودیم هیچ منافاتی با پیگیری داستان بازی نداره به شرطی که گیم پلی سکته به بازی نده .

  • sylar گفت:

    نقد خوبی بود 😉

    بعلاوه (تراژدی زیر باران ) 😉 :yes: جمله قشنگیه :yes: :yes:

  • big-man گفت:

    بازی شاهکاری بود به نظرم تنها مشکلش کنترل گیم پلی بود :yes:

  • PARSA0123 گفت:

    ممنون و خسته نباشی :-*
    بازی خوبیه ولی حیف که نمی تونم بازیش کنم :idk:

  • javid48 گفت:

    شایان جان خسته نباشی :yes: :yes: :yes: :yes:
    نقد بعدیGTA lV 😀 😀 😀

  • Fun. گفت:

    بازی یعنی گیم پلی،تو یه بازی داستان و موزیک و . . . رو بنداز تو سطل آشغال اما گیم پلی خوب واسش بزار همه از بازیت استقبال می کنن !
    اما اگه یه “مثلا” بازی بسازی که همش داستان باشه و . . . چیزی به اسم گیم پلی نداشته باشه فیلم بزاری اسمشو بهتره به گیم و گیمر هم توهین نمیشه.
    طبق گفته ی چند تا منبع خبری “گیم پلی و کنترل بیاند غیر قابل تحمله”.
    با تشکر از شایان

    • تو فکر میکنی الان نویسنده شدی خیلی حالیته؟
      برو برو اینجا اونجا نیست بخوای چرت و پرت تلاوت کنی فن نما

      • Fun. گفت:

        😐
        دفاعیه ایی داری بگو نداری هم دیگه چرت و پرت نگو که بهت می خندن :yes:

        • 13675 گفت:

          دوستانی که نتونستن تروفی see all ending رو بگیرن میتونن برن به لینک زیر:
          http://guides.gamepressure.com/heavyrain/guide.asp?ID=9119
          درکل ۱۷ پایان وجود داره که در واقع برای هر شخصیت چند پایان مجزا وجود داره و در مجموع ۱۷ پایان نوشته شده…..یعنی میتونین با هر بار تموم کردن بازی ۴ پایان مختلف ببینید…..
          این بازی یکی از فوق العاده ترین بازی هایی بود که تا به حال بازی کرده بودم..و برام قابل تحمل نیست کسی که تا حالا اسم بازی رو نشنیده باشه در مورد اون اظهار نظر کنه….و قابل توجه دوستان، بدونید که بازی بیش از ۲۰۰۰ صفحه سناریو داره!!!!!!
          (بی صبرانه منتظر Beyond هستم)

        • آخه آدم دیوونه رو مگه میشه باهاش بحث کرد؟مگه آدم عقده ای رو آدم میتونه باهاش بحث کنه؟
          من خودم تحریریه ی این سایتم همیشه تو منبع های خارجی هستم یه بار این مزخرفی که گفتی رو جایی ندیدم.
          اگه لینک بدی در این رابطه ممنونت میشم برم ببینم

    • ALI-RAD گفت:

      کلا تو کدوم فیلمی بوده که بشه چندین پایان داشته باشه ؟ خودت تصمیم گیری کنی ؟

      این بازی یک بازی هست داره که یک سبک جدید رو معرفی میکنه مسلما تا چند سال اینده بیشتر از این سبک استفاده میشه…. و تمرکز اصلی رو داستان هست و تصمیماتی که خوده فرد میگیره.
      انگری بریدز هم گیمیپی خیلی خو و دلچسبی داره و همه هم به سمتش رفتن 😐

    • آقای Fun.

      بازی باید فقط گیم پلی داشته باشه؟ :yes: کی گفته؟ خوب این تصمیمات بازی گیم پلی اون به حصاب میاد… گیم پلی که فقط بکش بکش نیس.. بازی نباید فقط گیم پلی داشته باشه یا فقط گرافیک داشته باشه.. بازی باید بنا به شبک خودش اون چیزه لازم رو بیشتر داشته باشه.. مثلا یه بازی ورزشی داستان نمیخواد… یا یک بازی ۲بعدی خیلی گرافیک نمیخواد.. یه بازی مثه این هم که تمام حرقش تو داستانش نکته ی مهمش باید داستانش باشه که امتیاز ککامل گرفت. گرافیک خوب داشته باشه که گرافیک خوب داره.. گیم پلی هم درسته شاهکار نیس.. ولی همین تصمیماتش همین جدید بودن ی جذابیته.. :yes:

    • navida90 گفت:

      شما منظورت بازی ای هستش که به سنت بخوره این بازیا فهم و درک میخاد متاسفانه هنوز واسه شما زوده .اونجور که از آواتارایی که میزاری فکر کنم باربی بازی دوست داشته باشی . یه آدم بزرگسال دنبال هدف توی بازیه .یه تجربه ناب .نه مثل شما که فقط میخای اوقات فراقتتو بگزرونیو از صنعت گیم بی خبری

  • Kourosh-77 گفت:

    ممنون اقا شایان نقدتون مثل خود بازی عالی بود.خوشبختانه این بازی ایرادات بزرگی نداشت که به چشم بیان و تقریبا بی نقص بود,نمره منصفانه ای هم دادین.
    اونجا که میخواست انگشتش رو قطع کنه من این کارو نکردم و از در اومدم بیرون,بعدا هم دیالوگ یا چیز خاصی ندیدم که به کارم ربط داشته باشه و یا به پسرش اسیبی برسه.هیچوقت هم فکر نمیکردم قاتل اخرش چه کسی باشه!!!

  • پیرنگ داستان ,شخصیت پردازی,حقیقت مانندی ,زاویه ی دید ,درون مایه و…….این بازی عالی بودند ,همه چیز .این جور بازی ها بر مبنای گیم پلی ساخته نشدند ,فقط داستان .نگاه کنید mgs2:sol یادتان می آید کل بازی میان پرده و فیلم بود ,با داشتیم فیلم میدیدیم نه بازی!!!!استاد زود تر از موقع با امکانات آندک چشمه ای از آینده را به ما نشان داد.چندی پیش آقای کامرون گفت نسل بعدی تجهیزات فیلم سازی کاری میکند که شما فیلم ها را بر روی دستگاه های صوتی تصویریتان نصب کنید!!!یعنی چی؟ از این سخن چه چیزی بر داشت می شود ؟!!! باران شدید هم یک فیلم است که ما آن را یه صورت بازی بازی میکنیم .اگر به خواهیم به گیم پلی فقط به خاطره عمیق نبودن گیر بدیم و از نمره ی بازی کم کنیم ,حقیقتا به نحوه ی روند پیشروی داستان یک فیلم_یازی نمره کم دادیم که این یعنی………
    شایان جان ممنون بابت نقد یکی از بهترین بازی های عمرم .بسیار زیبا بود. :yes: :yes: :inlove:

  • Prince78 گفت:

    اگه الان می تونستم یه ps3 بخرم همون اول اول این و ۱-۲ بازی دیگه می خریدم. واقعا دوست دارم تجربش کنم. مخصوصا چون یکمی مثل سیمزه ولی ۳م شخص (حد اقل امید وارم که سیمز ۴ سوم شخص هم داشته باشه)

  • Iran_gamer گفت:

    ممنون شایان جان. منو به خاطرات خوش چند سال پیش بردی 😉
    بازی HEAVY RIAN تو یه سوال خلاصه میشه : آیا حاضری واسه نجات دادن جون بچت دست به هر کاری بزنی یا نه.
    به نظر من واقعا این بازی یه تست روانشناسیه: به اینکه خودمونو بیشتر بشناسیم که چقدر میتونیم تو لحظات سرنوشت ساز زندگی بین عشق و نفرت،بقا و فنا و هر چیز دیگه یکی رو انتخاب کنیم.
    هیچ وقت اون لحظه ای رو که ایتان به خاطر فرزندش میخواست انگشتشو ببره از یادم نمیره. به راستی اگه خود ما به جای ایتان بودیم چیکار میکردیم؟!!!

  • Diego Milito گفت:

    دمت گرم داش شایان Heavy Rain زندگی بود من از ۱۰۰% درصد تروفی ۹۱ درصد رو گرفتم ولی تروفی see all ending رو نتونستم بگیرم :yes: :yes: :yes: :yes: :yes:

  • kurosh گفت:

    کلا اسم این هوی راین رو زیاد شنیدم اما خوب چه کنیم کنسولشو نداریم!شایان جان دمت گرم جالب بود

  • MammadEvil گفت:

    سلام ممنون خسته نباشید فقط خواهشا
    RE5 و RE4 رو هم در دستور کار خود قرار دهید ممنون

  • Amir-al گفت:

    همون نقدی که منتظرش بودم خیلی ممنون یه سوال آیا این بازی برای pc هم منتشر شده؟؟؟؟ سوال دیگرم این هستش که polygon چیه که در بازی بهش اشاره کردید؟!؟!؟!؟

    • دوست عزیز همونطور که زیر باکس امتیازات بازی عنوان شده بازی فقط برای PS3 عرضه شده و ۱% ام امکان عرضه این عنوان انحصاری روی PC وجود نداره .
      پولی گان هم به زبون ساده به چند ضلعی هایی میگن که از ترکیب اون ها یک یک شخصیت ساخته میشه و طبعا هرچقدر تعداد این پولی گان ها بیشتر باشه کیفیت مدل سازی شخصیت هم بهتره . مثلا همین BEYOND TWO SOULS که چیزی به اومدنش هم نمونده تعداد پولی گان های شخصیت هاش ۲برابر HEAVY RAIN ئه.

  • شایان عزیز ، خسته نباشی . واقعا نقد خوندنی ای بود … خیلی خوب نوشتیش ، ( مثل همیشه )
    Heavy Rain بازی نکردم ولی مثله چندتا بازی دیگه انحصاری اکثر خبرا ، نقدا ، مقاله هاشو دنبال کردم ، داستانشو خیلی قشنگ توضیح دادی ولی تازه داشتم میرفتم توش که دیگه تمومش کردی واسه اینکه لو نره ، بازی یعنی داستان ، نه گیم پلی نه گرافیک به هیچ عنوان در حد داستان نیستن ، به شخصه اگه قرار بود به بازی نمره بدم ، داستان مد نظرم بود و شاید همه ی نکات منفیو به خوب بودن داستان میفروختم !!
    کنترل بد میشه تحمل کرد ( من بازی نکردم و اینکه حواس بازیباز پرت میشه که جای خود داره ) ، دکمه زنی تا آخر بازیو میشه تحمل کرد ، اما تا الان پیش نیومده تو یه بازی داستان بد بتونی تحمل کنی ، هر طور به یه بازی نگاه کنی سعی میکنه واست داستان بیاره حالا یکی مثله Heavy Rain عالی کار میکنه ، یکی هم ضعیف و خز ….
    فقط شایان اگه میتونی به این سوالم جواب بده …
    Ethan Mars چه طوری وارد پرونده ی این قاتل شد ؟؟ یعنی چون دید یه قاتل بچه اومده و خودشم بچشو از دست داده ، وارد این پرونده شد ؟؟؟؟
    بازم خسته نباشی ….

  • mohammad گفت:

    ممنون بابت نقد و بررسی. :yes: 😎

  • NS game گفت:

    به نظر من این بازی یک بار ارزش بازی کردن داره :yes: :yes:
    به خاطر داستان خوبش میگم 😀

  • C0ldplay گفت:

    راستش وقتی بازیش می کردم خیلی می ترسیدم خخخخ
    یک تصمیم ….. بگیرم و بزنم تو هرچی پایانه :rotfl:
    واقعا که خیلی زیبا بود :yes: البته برای بار دوم که تموم کردم فهمیدم تازه مهمیدم دیوید کیج چی می گفت ! :yes: 😀

  • black Citadel گفت:

    اینم یکی از اون بازی هایی که حصرتشو (!) می خورم. بازیه کاملیه.
    ممنون از نقد کامل.ای کاش داستان کامل بازی رو توی یک مقاله بنویسید تا از داستان کامل این شاهکار اگاه بشیم.
    بازم ممنون. :yes: :yes: :yes:

  • Soli گفت:

    بازیه زیبایی بود و زاویه دوربین و سبک نوآر (تعلیق) آن به سبک فیلمهای دیوید فینچر, اما این گیم پلی بازیها یعنی QTE کامل یه ایرادهاییم داره که من در هنگام بازی باهاش برخوردم,

    متاسفانه در هنگام بازی مخصوصا زمانهای درگیرانه شما فقط باید به یه نقطه خیره بشید و منتظر باشید تا یه دکمه ای خودنمایی کنه و شما اون رو فشار بدین و به این صورت شما عملا صحنه های زیبا رو از دست میدین و نمیتونید اون صحنه هارو ببینید و حتی بیاد بیارید,
    داستان قدرتمند, موسیقی استثنایی, گیم پلی ضعیف

  • واقعا عالی بود شایان جان ممنونم مثل همیشه درحد و اندازه ی واقعی بازی عمل کردی :yes:
    حقیقتا واقعا به بازی صفت دیگه ای جز “شاهکار”نمیشه داد چون واقعا دیوانه کنندست!
    بازم ممنون شایان جان :-*

  • mostafa1365 گفت:

    خداییش یکی از بهترین بازیهایی بود که بازی کردم :yes: :yes: :yes: :yes: :yes:

  • یکی دیگه از شاهکارهای استاد دیوید کیج . عاشق کارهای این مرد هستم . :inlove: بازی هاش به شدت درگیرکنندست . 😎 دیالوگ های فوق العاده . :chic: تنوع مراحل و لوکیشن . 🙂 حرف نداره . :inlove: فقط تنها ایرادی که میشه ازش گرفت کمبود صحنه های اکشن در بازی هست که میشه ازش چشم پوشی کرد . 😀 :rotfl: :yes: :evilgrin: :heh: :-))

  • Navidoo گفت:

    فقط میتونم بگم
    غیر قابل تکرار تاثیر بسیار زیادی روم گزاشت.

  • navid313714 گفت:

    تو روح این نقد کردناتون. :smug: گیمپلی این بازی کجاش بد بود که۳۳ دادید.باشه نمیگم ۴۰ باید میدادید ولی این بازی تنها بازی ای بود که گیم پلی ای کاملا متفاوت و خلاقانه تر از تمام بازی های این نسل داشت.تنها بازی ای که از حرکت کنترل به معنای کلمه استفاده کرده بود…خداییش تجربه ی یک چنین چیزی تو بازی اینقدر خوب بود که حد نداشت،بعد گفتید کنترل بد،که من اصلا میمونم :pain: :-/ :reallypissed: :reallypissed: :reallypissed: :pissedoff:

Gamefa Replay : تراژدی زیر باران | نقد و بررسی Heavy Rain - گیمفا
Gamefa Replay : تراژدی زیر باران | نقد و بررسی Heavy Rain - گیمفا