بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما - گیمفا
بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما - گیمفا
بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما - گیمفا
بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما - گیمفا

بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما

علی محمدپناه
۱۲:۰۰ ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما

از دوران آثار صامت تا فیلم‌های قرن بیست و یکم، آثار بسیار جذاب و خنده‌داری در ژانر کمدی ساخته شده‌اند.

ساخت یک اثر کمدی که بتواند جذابیت ماندگاری داشته باشد، کار کمی نیست. طنز به حدی به محتوا وابسته است که بسیاری از آثار کمدی پس از گذشت زمان ضعیف می‌شوند و آن اثرگذاری اولیه را ندارند. پس از چند سال، شوخی‌ها دیگر به خوبی گذشته نیستند و ارجاعات نیز قدیمی شده‌اند. شخصیت‌هایی که برای یک نسل بسیار خنده‌دار بودند، برای نسل بعدی اصلا اینگونه نیستند. با این حال، در این میان آثار کمدی زیادی هستند که خلاف این موضوع را ثابت کردند و در طول سال‌ها یا حتی دهه‌ها همچنان خنده‌دار و جذاب باقی مانده‌اند.

بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ طیفی از مطالعات شخصیت‌های صامت تا بلاک‌باسترهای بی‌نظیر هستند و تقلید ژانرها تا طنزهای سیاسی را شامل می‌شوند. این آثار با خلاقیت و لذت بی حد و حصر خود اوقات خوشی را برای بیننده‌ها رقم می‌زنند و آن‌ها را در مدت زمان خود در حال خندیدن و قهقهه زدن نگه می‌دارند.

۲۵. فیلم هواپیماها، قطارها و اتوموبیل‌ها (Planes, Trains and Automobiles) – محصول سال ۱۹۸۷

فیلم planes trains and automobiles
فیلم Planes, Trains and Automobiles

استیو مارتین و جان کندی زمانی در فیلم کلاسیک «هواپیماها، قطارها و اتوموبیل‌ها» ساخته جان هیوز نقش‌آفرینی کردند، در اوج بازیگری خود قرار داشتند. آن‌ها در این اثر نقش دو همراه غیرمنتظره را بازی می‌کنند که مجبور می‌شوند برای رفتن به خانه‌شان برای روز شکرگزاری، سفری سخت و وحشیانه را پشت سر بگذرانند.

استیو مارتین در این فیلم نقش تاجری به نام نیل پیج را بازی می‌کند که مشتاق است به خانه‌اش نزد خانواده‌اش برود و این در حالی است که کندی دل گریفیث یک فروشنده حلقه پرده است که ناخواسته شریک سفر نیل می‌شود. آن‌ها با شخصیت‎‌های بسیار متفاوت خود، ماجراجویی‌های ناگواری در هواپیما، قطار و اتوموبیل پشت سر می‌گذرانند که برای مخاطبان یک کمدی فریبنده را به ارمغان می‌آورد. بازی خیره‌کننده استیو مارتین و جان کندی سبب شده تا آن‌ها جایگاه بسیار برجسته‌ای و محبوبی در بین مخاطبان بدست بیاورند.

۲۴. فیلم گوینده: افسانه ران برگندی (Anchorman: The Legend of Ron Burgundy) – محصول سال ۲۰۰۴

فیلم anchorman the legend of ron burgundy
فیلم Anchorman: The Legend of Ron Burgundy

ویل فرل در طول حرفه بازیگری خودش نقش شخصیت‌های نمادین بسیار زیادی را ایفا کرده اما هیچ کدام از آن‌ها را نمی‌توان با شخصیت بسیار برجسته و درخشان ران برگندی مقایسه کرد، شخصیتی که یک مجری اخبار پرشور در دهه ۷۰ میلادی است. این فیلم داستان خودمحور ران را دنبال می‌کند که با همکارانش در رقابت است، رابطه پیچیده‌ای با یک مجری زن دارد و در نهایت خودش را در نبردی برای حفظ شغلش می‌بیند.

گروهی از بازیگران کمدی بسیار برجسته در این فیلم نقش‌آفرینی می‌کنند که شامل کریستینا اپلگیت، پل راد، دیوید کوچنر و استیو کارل است. سکان کارگردانی این اثر را نیز آدام مک‌کی در دست دارد، کسی که فیلم‎‌هایی همچون رکود بزرگ (The Big Short) و فیلم معاون (Vice) را ساخته است اما اولین تجربه کارگردانی وی همچنان یکی از خنده‌دارترین و موفق‌ترین آثار وی محسوب می‌شود.

۲۳. فیلم این اسپینال تپ است (This is Spinal Tap) – محصول سال ۱۹۸۴

فیلم this is spinal tap
فیلم This is Spinal Tap

در میان تأثیرگذارترین فیلم‌های تقلیدی ساخته شده در دنیای سینما، فیلم «این اسپینال تپ است» قرار دارد، فیلمی که با بازی کریستوفر گست، مایکل مک‌کین و هنری شیرر است. آن‌ها در این فیلم نقش اعضای یک گروه هوی متال را بازی می‌کنند که تور آن‌ها در ایالات متحده خوب پیش نمی‌رود. همین نیز سبب شده تا این فیلم بتواند به هجو صنعت موسیقی و فرهنگ سلبریتی بپردازد. این فیلم مدت زمان کوتاه ۸۲ دقیقه را دارد اما تعداد قابل‌توجهی از شوخی‌های بسیار جالب را درون خودش دارد که آن را به یکی از تماشایی‌ترین و سرگرم‌کننده‌ترین آثار تبدیل کرده است.

۲۲. فیلم روز گراندهاگ (Groundhog Day) – محصول سال ۱۹۹۳

فیلم groundhog day
فیلم Groundhog Day

بیل موری در فیلم «روز گراندهاگ» نقش یک هواشناس بدبین به نام فیل کانرز را بازی می‌کند که در یک حلقه زمانی به دام افتاده و یک روز را بارها و بارها تجربه می‌کند. او در حالی که تلاش دارد تا این چرخه را بشکند، مجموعه‌ای از احساسات را پشت سر می‌گذارد و از ناامیدی به پذیرش و رشد شخصیتی می‌رسد. بیل موری در این اثر هم استعداد خود در کمدی و هم درام را نشان داده و توانایی‌های خودش را به رخ کشیده است.

داستان‌سرایی هوشمندانه و پیش‌فرض منحصربه‌فرد فیلم بر تعداد بی‌شماری فیلم‌های دیگر تأثیر گذاشته است، تا جایی که فیلم‌های حلقه زمانی برای خودشان به یک زیرژانر تبدیل شدند. فیلم «روز گراندهاگ» همچنین باعث مشهور شدن شهر پونکسوتاونی در پنسیلوانیا شد و امروزه ده‌ها هزار نفر در جشنواره روز گراندهاگ گردهم می‌آیند.

۲۱. فیلم بی‌سرنخ (Clueless) – محصول سال ۱۹۹۵

بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما - گیمفا
فیلم Clueless

ایمی هکرلینگ سکان کارگردانی این فیلم کمدی و تینیجری را در دست داشته است، فیلمی که در آن، آلیشیا سیلورستون نقش دانش‌آموزی محبوب و شیک دبیرستانی در بورلی هیلز به نام چر هوروویتز را بازی می‌کند و این فیلم نیز چر را در فراز و نشیب‌های زندگی نوجوانی، از جمله دوستی‌ها و گذار به بزرگسالی نشان می‌دهد.

کارگردان اظهار داشته که برای ساخت این اثر از رمان اما (Emma) نوشته جین آستن الهام گرفته و همین نیز سبب شده تا این اثر به یکی از سرگرم‌کننده‌ترین داستان‌های دهه ۹۰ تبدیل شود که به خوبی توانسته مد و عامیانه این دهه را برای مخاطبان به نمایش بگذارد.

۲۰. فیلم احمق و احمق‌تر (Dumb and Dumber) – محصول سال ۱۹۹۴

آخر هفته چه فیلم و سریالی ببینیم از dumb and dumber تا banshee
فیلم Dumb and Dumber

جیم کری و جف دانیلز یکی از متعهدانه‌ترین اجراهای خودشان را در نقش لوید کریسمس و هری دان در فیلم «احمق و احمق‌تر» ارائه دادند. آن‌ها نقش دو دوست خوش‌فکر و فوق‌العاده کم هوش را ایفا کردند که برای بازگرداندن یک چمدان پر از پول به صاحب واقعی‌اش سفری جاده‌ای را آغاز می‌کنند.

لحظات خنده‌دار بسیار زیادی در این اثر سینمایی وجود دارد که از آن زمان در بین مخاطبان ماندگار شده‌اند. با اینکه فیلم «احمق و احمق‌تر» اندکی خام احساس می‌شود و شوخی‌هایش همیشه تأثیر خودشان را نمی‌گذارند اما با این وجود، بسیار خنده‌دار و سرگرم‌کننده است و دلیل آن نیز نقش‌آفرینی درخشان جیم کری و جف دانیلز است که توانسته یک انرژی واگیردار را در سراسر این اثر پخش کنند.

۱۹. فیلم روز تعطیلی فریس بیولر (Ferris Bueller’s Day Off) – محصول سال ۱۹۸۶

فیلم ferris bueller's Day Off
فیلم Ferris Bueller’s Day Off

یکی دیگر از آثار کلاسیک جان هیوز، فیلم «روز تعطیلی فریس بیولر» است که در آن، متیو برودریک نقش یک دانش‌آموز دبیرستانی کاریزماتیک را بازی می‌کند که تصمیم می‌گیرد مدرسه را رها کند و روزش را در شیکاگو با بهترین دوستش به نام کامرون فرای با بازی آلن راک و نامزدش به نام اسلون پیترسون با بازی میا سارا بگذراند. آن‌ها یک ماجراجویی مهیج را شروع می‌کنند، از مسئولین مدرسه می‌گریزند، یک فراری سرقت می‌کنند و از تمام جنبه‌های لذت‌بخش شهر لذت می‌برند.

بازیگران اصلی فیلم «روز تعطیلی فریس بیولر» همگی در بهترین فرم خود قرار داشتند و جان هیوز نیز همانند همیشه از ادی مک‌کلورگ در نقش مکمل استفاده کرده و این بازیگر نیز به خوبی از عهده این وظیفه برآمده است. اساسا این فیلم درباره شادی جوانی است و بیش از هر کمدی دیگری در دهه هشتاد میلادی برجسته‌تر و به نمادی از کمدی این دهه تبدیل شده است.

۱۸. فیلم فارغ‌التحصیل (The Graduate) – محصول سال ۱۹۶۷

فیلم the graduate
فیلم The Graduate

بنجامین برادوک با بازی داستین هافمن یک فارغ‌التحصیل جدید از کالج است که در تلاش برای پیدا کردن جایگاهش در جهان است. او با خانم رابینسون با بازی ان بنکرافت که دوست خانوادگی و همسر شریک تجاری پدرش است، یک رابطه عاشقانه شکل می‌دهد. با این حال، همه‌چیز با جرقه زدن عشق میان بنجامین و دختر خانم رابینسون به نام الین با بازی کاترین راس پیچیده می‌شود.

داستین هافمن توانسته نقش‌آفرینی بسیار ظریفی به عنوان بنجامین داشته باشد و به خوبی توانسته سردرگمی، سرخوردگی و تمایل شخصیت برای استقلال را به نمایش بگذارد. با این حال، نقش‌آفرینی درخشان این اثر را کاترین بنکراف انجام داده است، کسی که توانسته مسحورکننده و پیچیده باشد. فیلمبرداری، موسیقی متن و مضامین تضادهای نسلی و جستجوی هویتی، توانسته فیلم «فارغ‌التحصیل» را به اثری کلاسیک در هالیوود تبدیل کند. نکته تأثیرگذار این اثر نیز آن است که پس از گذشت ۵۰ سال از اکران آن، هنوز تازه و مدرن احساس می‌شود.

۱۷. فیلم بزرگ کردن آریزونا (Raising Arizona) – محصول سال ۱۹۸۷

فیلم raising arizona
فیلم Raising Arizona

اولین تجربه کارگردانی برادران کوئن، فیلم وحشت‌زده (Blood Simple) نام دارد که توانست این استعدادهای برجسته را به شهرت برساند اما آن‌ها با پروژه دوم خودشان یعنی فیلم «بزرگ کردن آریزونا» همه چیز را به سطح کاملا متفاوتی بردند. این اثر بدون شک خلاقانه‌ترین کمدی دهه هشتاد میلادی محسوب می‌شود که پر از شخصیت‌های بزرگ و کارگردانی شیک است.

نیکلاس کیج در این فیلم نقش اچ آی مک داناف را بازی می‌کند که یک مجرم سابق بدبخت است و عاشق افسر پلیسی به نام اد با بازی هالی هانتر می‌شود. این دو نفر با ناباروری دست و پنجه نرم می‌کنند و در نهایت تصمیم می‌گیرند یکی از پنج قلوهای متولد شده در یک خانواده ثروتمند را بربایند. آن‌ها تلاش دارند تا خودشان این بچه را بزرگ کنند و همین نیز باعث شکل‌گیری لحظات خنده‌دار و سورئالی می‌شود.

۱۶. فیلم سفر به آمریکا (Coming to America) – محصول سال ۱۹۸۸

فیلم coming to america
فیلم Coming to America

اسطوره‌های کمدی ادی مورفی و جان لندیس در فیلم «سفر به آمریکا» نقش‌آفرینی می‌کنند، فیلمی که درباره شاهزاده آکیم است، کسی که وارث تاج و تخت کشور خیالی زاموندا است و به همراه بهترین دوست و خدمتکارش به نام سمی با بازی آرسنیو هال به آمریکا سفر می‌کند تا بتواند عشق واقعی را پیدا کند.

آن‌ها در کوئینز نیویورک ساکن می‌شوند و سعی دارند تا با مردم محلی یکی شوند و در عین حال، یک عروس مناسب را برای شاهزاده بیابند. در طول مسیر، آن‌ها با شخصیت‌های مختلفی روبه‌رو می‌شوند. ادی مورفی توانسته به طور مداوم لحظات خنده‌دار را در این اثر رقم بزند و شخصیت خودش را با ترکیبی مناسبی از جذابیت، طنز و معصومیت آغشته کند. نتیجه نیز فیلمی عاشقانه، کمدی و تازه شده که در زمره سرگرم‌کننده‌ترین آثار جان لندیس قرار می‌گیرد.

۱۵. فیلم بورات (Borat) – محصول سال ۲۰۰۶

فیلم borat
فیلم Borat

فیلم «بورات» که به صورت رسمی با عنوان بورات: یادگیری‌های فرهنگی آمریکا به نفع ملت شکوهمند قزاقستان (Borat: Cultural Learnings of America For Make Benefit Glorious Nation of Kazakhstan) شناخته می‌شود، یکی از آثار برجسته ساشا بارون کوهن به شمار می‌رود. این بازیگر در طول حرفه بازیگری خودش نقش شخصیت‌های خنده‌دار بسیار زیادی را بازی کرده و یکی از همین شخصیت‌های برجسته نیز بورات ساگدیف یک روزنامه‌نگار قزاقستانی است که برای ساخت مستندی درباره آمریکا به این کشور سفر می‌کند.

ارتباط برقرار کردن بورات با آمریکایی‌های واقعی باعث شده تا تعصبات و همچنین رفتار ظالمانه و آداب و رسوم عجیب و غریب آن‌ها آشکار گردد. در طول مسیر، او با کاراکترهای مختلفی روبه‌رو می‌شود و همه آن‌ها نیز به شیوه‌های غیر قابل پیش‌بینی به شیطنت‌های بورات واکنش نشان می‌دهند.

این اثر به لطف مهارت‌های بداهه ساشا بارون کوهن و رویکرد بی‌باکانه بسیار جالب به نظر می‌رسد. این فیلم بسیار بحث‌برانگیز بود و برخی از منتقدان نیز نسبت به تصویرگیری منفی از قزاقستان و مردم آن انتقادهایی را داشتند. با این حال، نبوغ فیلم «بورات» آن است که بیشتر انتقادهای این اثر نسبت به آمریکا است. این یک اثر تقلیدی عالی است و روی آثار بسیار زیادی تأثیر گذاشته است.

۱۴. فیلم وقتی هری سالی را دید (When Harry Met Sally) – محصول سال ۱۹۸۹

فیلم when harry met sally
فیلم When Harry Met Sally

راب راینر در اواخر دهه ۸۰ و همچنین اوایل دهه ۹۰ میلادی بسیار روی بورس بود و پروژه‌های بسیار خارق‌العاده‌ای را ساخت که شامل فیلم کنار من بمان (Stand By Me)، فیلم عروس شاهزاده (The Princess Bride)، فیلم میزری (Misery) و فیلم چند مرد خوب (A Few Good Men) و فیلم «وقتی هری سالی را دید» است.

در این میان، فیلم «وقتی هری سالی را دید» دلچسب‌ترین اثر به شمار می‌رود. در این اثر سینمایی، هری با بازی بیلی کریستال و سالی با بازی مگ رایان در ابتدا غریبه هستند اما پس از یک برخورد تصادفی، دوستان صمیمی می‌شوند. همانطور که آن‌ها در فراز و نشیب‌های زندگی عاشقانه خود دست و پنجه نرم می‌کنند، دوستی آن‌ها عمیق‌تر می‌شود و آن‌ها متوجه می‌شوند که ممکن است برای یکدیگر فردی مناسب باشند.

این اثر یک کمدی عاشقانه اساسی به شمار می‌رود که اثری پاک‌نشدنی در این ژانر به جای گذاشته است. کارگردانی راینر نیز بسیار خوب است و به کاراکترها این اجازه را داده تا بتواند در مرکز صحنه قرار بگیرد. علاوه بر این، جذابیت این اثر بیشتر به خاطر جذبه فوق‌العاده بین دو بازیگر اصلی آن است.

۱۳. فیلم سوپ اردک (Duck Soup) – محصول سال ۱۹۳۳

فیلم duck soup
فیلم Duck Soup

برادران مارکس یک گروه کمدی بودند که در اوایل قرن بیستم روی صحنه رفتند و پس از آن نیز در دوره فیلم‌های دیالوگ‌دار وارد عرصه سینما شدند. آن‌ها در فیلم‌های متعددی نقش‌آفرینی کردند اما بهترین پروژه آن‌ها نیز فیلم «سوپ اردک» است که به کارگردانی لئو مک‌کری است.

این فیلم داستان سوء استفاده‌های پوچ روفوس تی فایرلی با بازی گروچو مارکس را دنبال می‌کند که به دیکتاتور کشور خیالی فریدونیا تبدیل شده است. طنز سریع، کمدی فیزیکی جنون‌آمیز و روحیه پر از هرج و مرج باعث شده تا این اثر بسیار درخشان باشد و برادران مارکس نیز توانستند سبک و سیاق فیلمسازی خودشان را در این اثر نیز به جای بگذارند.

این فیلم به هجو سیاست و جنگ می‌پردازد و آشفتگی سیاسی آن زمان اروپا را منعکس می‌کند و بسیاری از شوخی‌های آن امروزه نیز قابل درک هستند. ناگفته نماند، بازیگران مکمل از جمله مارگارت دومونت نیز به خوبی از نقش‌های خود برآمدند و نقش‌آفرینی برجسته‌ای را ارائه کردند.

۱۲. در یک شب اتفاق افتاد (It Happened One Night) – محصول سال ۱۹۳۴

فیلم it happened one night
فیلم It Happened One Night

فیلم «در یک شب اتفاق افتاد» داستان یک فرد اجتماعی و لوس به نام الی اندروز با بازی کلودت کولبر را روایت می‌کند که از پدر ثروتمند خودش فرار می‌کند تا با مردی که پدرش قبول ندارد، ازدواج کند. در طول راه، او با خبرنگاری به نام پیتر وارن با بازی کلارک گیبل آشنا می‌شود که این داستان را فرصتی برای بدست آوردن شهرت می‌داند. در همین حین نیز آن‌ها با هم درگیر یک سری از حوادث ناگوار می‌شوند و با وجود موقعیت‌های اجتماعی خودشان، عاشق یکدیگر هستند.

فیلم «در یک شب اتفاق افتاد» به سرعت در بین مخاطبان به محبوبیت رسید و دلیل آن نیز جذبه بین بازیگران اصلی آن بود. این اثر سینمایی یکی از آثار بسیار درخشان و برجسته در فیلموگرافی کارگردان فرانک کاپرا است و جایگاه او را به عنوان فیلمسازی درخشان در عصر طلایی هالیوود تثبیت کرد.

۱۱. فیلم آنی هال (Annie Hall) – محصول سال ۱۹۷۷

فیلم annie hall
فیلم Annie Hall

کمدی عصبی نیویورکی الوی با بازی وودی آلن عاشق یک خواننده مشتاق و عجیب و غریب به نام آنی هال با بازی دایان کیتون می‌شود. این فیلم رابطه آن‌ها را در طول چندین سال بررسی می‌کند و به موضوعات مختلفی همچون عشق، تعهد و مبارزات روابط مدرن می‌پردازد. این فیلم به دلیل داستان‌سرایی بدیع خودش از جمله استفاده از فلش‌بک، شکستن دیوار چهارم و تصاویر سورئال شهرت دارد.

این اثر سینمایی توانسته تفسیرهای واقعی و متفکرانه درباره عشق را ارائه کند و بی‌دلیل نیست که در مراسم اسکار همان سال، برنده جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردانی برای وودی آلن، بهترین بازیگر زن برای دایان کیتون و بهترین فیلم‌نامه اوریجینال شد. تأثیر این فیلم روی فرهنگ عامه حتی امروزه نیز محسوس است.

۱۰. فیلم ساقدوش‌ها (Bridesmaids) – محصول سال ۲۰۱۱

فیلم bridesmaids
فیلم Bridesmaids

فیلم «ساقدوش‌ها» تعدادی از بزرگترین استعدادهای کمدی دهه ۲۰۱۰ میلادی از جمله کریستن ویگ، مایا رودولف، رز برن، ملیسا مک‌کارتی و ربل ویلسون را گردهم آورده و به آن‌ها آزادی عمل داده است. این فیلم درباره گروهی از بهترین دوستان است که در مراسم عروسی یکی از دوستان خود شرکت می‌کنند.

آن‌ها با کشمکش‌های شخصی و کاری دست و پنجه نرم می‌کنند و در این میان نیز باید با تنش‌هایی در بین خودشان نیز مبارزه کنند و همین نیز منجر به ایجاد لحظات خنده‌دار و جالبی می‌شود. این اثر ترکیبی جذاب از طنز پرخاشگرانه، شخصیت‌های قابل ارتباط و دوستی زنانه است. این اثر همچنین زمینه بسیار خوبی برای به تصویر کشیدن شخصیت‌های زن پیچیده و معیوب در یک فضای کمدی فراهم کرد.

۹. فیلم آپارتمان (The Apartment) – محصول سال ۱۹۶۰

فیلم آپارتمان the apartment
فیلم The Apartment

فیلم «آپارتمان» یک درام کمدی عاشقانه به شمار می‌رود که سکان کارگردانی آن را بیلی وایلدر در دست داشته و در آن، جک لمون، شیرلی مک‌لین و فرد مک‌موری نقش‌آفرینی می‌کنند. در این اثر، لمون نقش یک کارمند اداری تنها و جاه‌طلب را بازی می‌کند که در ازای ارتقای شغلی به مافوق‌هایش اجازه می‌دهد تا از آپارتمانش برای انجام امور خارج از ازدواج‌شان استفاده کنند. با این حال، او عاشق یک اپراتور آسانسور به نام فرن کوبلیک با بازی شیرلی مک‌لین می‌شود، کسی که با یکی از مافوق‌هایش رابطه دارد.

این فیلم به بررسی مضامین عشق، تنهایی و اخلاقیات در زندگی مشترک در دهه شصت میلادی در شهر نیویورک می‌پردازد. شوخی‌های جذاب، استفاده هوشمندانه از نمادگرایی و بازی به یادماندنی بازیگران اصلی سبب شده تا این فیلم چه در عصر خودش و چه امروزه، جذاب و تماشایی به نظر برسد.

۸. فیلم فرانکشتاین جوان (Young Frankenstein) – محصول سال ۱۹۷۴

فیلم فرانکشتاین جوان young frankenstein
فیلم Young Frankenstein

فیلم «فرانکشتاین جوان» با بازی جن وایلدر است، کسی که فیلم‌نامه این اثر را به همراه کارگردان مل بروکس قلم زده است. او در این فیلم نقش دکتر فردریک فرانکشتاین را بازی می‌کند که نوه دکتر ویکتور فرانکشتاین مشهور است. فردریک قلعه پدرش در ترنسیلوانیا را به ارث برده و تصمیم می‌گیرد تا به کارش در زنده کردن مرده‌ها ادامه بدهد. در این کار نیز دستیارش به نام ایگور با بازی مارتین فلدمن و اینگا با بازی تری گار به او کمک می‌کنند.

فیلم «فرانکشتاین جوان» تقلیدی از فیلم‌های ترسناک کلاسیک به ویژه سری فرانکشتاین یونیورسال پیکچرز از دهه ۱۹۳۰ میلادی به شمار می‌رود و مل بروکس نیز آن را به عنوان بهترین فیلم خودش به عنوان نویسنده و کارگردانی معرفی کرده است.

۷. فیلم مانتی پایتون و جام مقدس (Monty Python and the Holy Grail) – محصول سال ۱۹۷۵

فیلم مانتی پایتون و جام مقدس monty python and the holy grail
فیلم Monty Python and the Holy Grail

فیلم زندگی برایان (Life of Brian) ممکن است به موضوعات عمیق‌تری بپردازد و خلاقانه‌تر باشد اما از نظر سرگرم‌کنندگی، فیلم «مانتی پایتون و جام مقدس» واقعا خارق‎‌العاده است. این گروه کمدی افسانه‌ای متشکل از گراهام چپمن، جان گلیس، اریک آیدل، تری جونز، مایکل پالین و تری گیلیام است که در این اثر، نقش شاه آرتور و شوالیه‌هایش را بازی می‌کنند و به دنبال پیدا کردن جام مقدس افسانه‌ای هستند. این اثر سینمایی توانسته هر آنچه که طرفداران این گروه می‌خواهند را ارائه کند. صحنه‌های نمادین بسیار زیادی در این اثر وجود دارد که مطمئنا اوقات بسیار خوشی را برای بسیاری از بیننده‌ها رقم زده است.

۶. فیلم ژنرال (The General) – محصول سال ۱۹۲۶

فیلم ژنرال the general
فیلم The General

فیلم «ژنرال» یک اثر کمدی صامت به شمار می‌رود که با بازی باستر کیتون در نقش یک مهندس راه‌آهن به نام جانی گری است که در جنگ داخلی آمریکا  تلاش دارد تا لوکوموتیو دوست‌داشتنی خودش را نجات بدهد که توسط سربازان اتحادیه به سرقت رفته است. این فیلم بیشتر به خاطر بدلکاری قطار و همچنین کمدی فیزیکی خودش شهرت دارد و از داستان‌سرایی بصری مبتکرانه‌ای استفاده کرده است. این اثر در ابتدا در گیشه شکست خورد اما از آن زمان به عنوان شاهکار باستر کیتون شناخته می‌شود و یکی از بهترین فیلم‌های صامت تاریخ به شمار می‌رود.

۵. فیلم بعضی‌ها داغشو دوست دارن (Some Like it Hot) – محصول سال ۱۹۵۹

فیلم بعضی‌ها داغشو دوست دارند some like it hot
فیلم Some Like it Hot

کارگردان بیلی وایلدر برای فیلم «بعضی‌ها داغشو دوست دارن» مریلین مونرو، تونی کرتیس و جک لمون را گردهم آورد. در این فیلم، جک لمون و تونی کرتیس نقش دو موزیسین را بازی می‌کنند که شاهد یک قاتل عام بودند و حالا باید خودشان را به عنوان زن مخفی کنند و به یک گروه زنانه بپیوندند. مریلین مونرو نیز نقش خواننده اصلی این گروه را بازی می‌کند. دیالوگ‌های جالب و اکشن سریع سبب شده تا این اثر کمدی همیشه در جمع بهترین کمدی‌های دهه پنجاه میلادی قرار داشته باشد.

۴. فیلم روشنایی‌های شهر (City Lights) – محصول سال ۱۹۳۱

فیلم روشنایی‌های شهر city lights
فیلم City Lights

فیلم «روشنایی‌های شهر» یک اثر کمدی، درام و عاشقانه صامت به شمار می‌رود که به کارگردانی چارلی چاپلین است، کسی که خودش نقش اصلی این اثر را بازی می‌کند. این فیلم داستان شخصیت مشهور ولگرد را دنبال می‌کند که عاشق یک دختر گل‌فروش کور با بازی ویرجینیا چریل می‌شود و حالا تلاش دارد تا توجه او را جلب کند.

این فیلم تلخ و شیرین و همچنین درخشان است و با استفاده از موسیقی و جلوه‌های صوتی در یک فیلم صامت توانسته حرکتی نوآورانه انجام بدهد. این اثر را می‎‌توان واکنش سرکشانه چارلی چاپلین نسبت به فیلم‌های دیالوگ‌دار دانست و از این طریق نشان داد که همچنان آثار صامت می‌توانند مخاطبان را جلب کنند.

۳. فیلم هواپیما (Airplane) – محصول سال ۱۹۸۰

فیلم airplane
فیلم Airplane

فیلم «هواپیما» اثری تقلیدی از ژانر فاجعه‌ای به شمار می‌رود و داستان مسافران و خدمه یک هواپیمای مسافری تجاری را دنبال می‌کند که چندین نقص از جمله مسمومیت غذایی را تجربه می‌کنند و سرنوشت هواپیما را به دست یک خلبان جنگنده سابق با بازی رابرت هیس می‌سپارند.

این اثر سینمایی در مدت زمان نسبتا کوتاه ۸۷ دقیقه خودش، شادی خالصی را برای بیننده‌ها به ارمغان می‌آورد و با ارائه طنز پوچ، کمدی بصری و جملات بی‌نقص توانسته بسیار جذاب و دلنشین باشد. بیشتر آثار کمدی مدرن بیشتر روی فیلم‌نامه خنده‌دار تکیه می‌کنند اما در این فیلم، کارگردان‌ها دیوید و جری زاکر از رسانه فیلم به طور کامل استفاده کردند و از تصویر نیز برای بیان طنز بهره گرفتند.

۲. فیلم زین‌های شعله‌ور (Blazing Saddles) – محصول سال ۱۹۷۴

فیلم زین‌های شعله‌ور blazing saddles
فیلم Blazing Saddles

مل بروکس ممکن است فیلم «فرانکشتاین جوان» را بهترین فیلم خودش بداند اما باید گفت که فیلم «زین‌های شعله‌ور» نیز یکی از آثار بسیار جذاب وی به شمار می‌رود که هر دقیقه از آن همراه با خنده است. این فیلم یک وسترن تقلیدی است و داستان یک کلانتر سیاه‌پوست تازه‌کار با بازی کلیوون لیتل را روایت می‌کند که با یک هفت‌تیرکش به نام جین وایلدر همراه می‌شود تا بتواند شهر را از دست یک سیاستمدار فاسد نجات بدهند.

فیلم «زین‌های شعله‌ور» با طنز خودش توانسته کلیشه‌های ژانر وسترن را زیر و رو کند و تفسیری تند درباره نژادپرستی، به ویژه در آن روزگار را به نمایش در بیاورد. این یک وسترن پیشگامانه و انقلابی به شمار می‌رود که مطمئنا روی بیننده‌هایش تأثیر می‌گذارد  و ردپای آن را نیز می‌توان در آثاری همچون فیلم یک میلیون راه برای مردن در غرب (A Million Ways to Die in the West) و حتی فیلم جانگوی زنجیر گسسته (Django Unchained) مشاهده کرد.

۱. فیلم دکتر استرنج لاو (Dr. Strangelove) – محصول سال ۱۹۶۴

فیلم دکتر استرنجلاو dr strangelove
فیلم Dr. Strangelove

فیلم «دکتر استرنج لاو» که با عنوان رسمی دکتر استرنج لاو یا: چگونه یاد گرفتم دست از هراس بردارم و به بمب عشق بورزم (Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb) شناخته می‌شود، تا آن نقطه از سینما، جسورانه‌ترین کمدی تاریخ محسوب می‌شد و طنزی درباره جنگ سرد را به نمایش درآورد، آن هم تقریبا یک سال پس از اینکه بحران موشکی کوبا سرتیتر خبرها بود.

این فیلم وقایع منتهی به درگیری هسته‌ای بین ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی را به تصویر می‌کشد، آن هم در زمانی که چنین رخدادی بسیار محتمل بود. این اثر همچنین به تمسخر رهبران نظامی و سیاسی می‌پردازد و ناتوانی و پوچ بودن آن‌ها را برجسته می‌کند.

در این فیلم، پیتر سلرز سه نقش متفاوت را بازی می‌کند که شامل شخصیت اصلی دکتر استرنج لاو می‌شود، یک دانشمند نازی سابق که به رئیس جمهور آمریکا در نحوه زنده ماندن از یک جنگ هسته‌ای مشاوره می‌دهد. این بازیگر واقعا درخشان ظاهر شده و در نتیجه نیز لحظات خنده‌دار و جالب بی‌شماری را رقم می‌زند. فیلم «دکتر استرنج لاو» یک اثر کمدی تاریک و بی‌باک است و هنوز هم نیز در صدر سینمای کمدی امروزی قرار دارد.


در این مطلب به معرفی بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما پرداختیم. نظر شما درباره این آثار چیست؟

منبع: کولایدر

بهزاد سالمیCameraMangamepassbozorge(در شوک تغییر اسم های Ezio)پین هدگاوکشfarhadqpDARKSIRENPorfosorred-eyed Banished Knightmh.pSpider-Manهیولا (زنده باد هدَفِ والا 🥷)KratosRubyشرکThe greatmariomeysambUNCLE ARTHUR????more

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما - گیمفا
بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما - گیمفا
بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما - گیمفا
بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما - گیمفا
بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما - گیمفا