ناشران گزارش میدهند که ساخت بازیهای AAA بیش از ۱ میلیارد دلار هزینه دارد
بدون توجه به هزینه تبلیغات، ساخت عناوین AAA مانند Call of Duty و Grand Theft Auto به تنهایی بیش از ۲۵۰ میلیون دلار هزینه دارد.
روز چهارشنبه، رگولاتوری بریتانیا (CMA) روند تایید قرارداد خرید اکتیویژن (Activision) توسط مایکروسافت را متوقف کرد، به این دلیل که نهایی شدن این خرید بر بازار رقابت Cloud اثر منفی میگذارد. علاوه بر حیاتی بودن این تصمیم و بلاتکلیف شدن روند تایید این قرارداد، CMA اسنادی منتشر کرد که در بخشی از آن به هزینههای ساخت عناوین AAA و گران قیمت اشاره میشود. در این گزارش ادعا میشود که برخی از ناشران بیش از ۱ میلیارد دلار برای ساخت بعضی از بازیهای AAA هزینه میکنند. گفته میشود که بودجه ساخت عناوین AAA که احتمالا در سال ۲۰۲۴ یا ۲۰۲۵ عرضه میشوند، از ۲۰۰ میلیون دلار شروع میشود.
هر نسخه Call of Duty به تنهایی ۳۰۰ میلیون دلار بودجه مصرف میکند و گویا نسخه بعدی GTA هم حداقل به ۲۵۰ میلیون دلار بودجه اولیه نیاز دارد. وقتی بحث تبلیغات و بازاریابی این عناوین به میان میآید، این هزینه میتواند تا ۱ میلیارد دلار نیز افزایش پیدا کند. گزارش شده است که ساخت فرنچایزهای محبوب به ۶۶۰ میلیون دلار بودجه ساخت و ۵۵۰ میلیون دلار هزینه تبلیغات نیاز دارد. هزینههای ساخت بازیهای بزرگ از حدود ۵ سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.
گفته میشود که تا ۵ سال پیش، بازیهای AAA تنها به ۵۰ میلیون الی ۱۵۰ میلیون دلار هزینه نیاز داشتند. CMA در اسناد خود به افزایش هزینههای ساخت نسخههای Call of Duty نیز اشاره میکند. در گزارش دیگری از اکتیویژن آمده است:
ما تا حدی روی ارائه محتوا در سری Call of Duty تمرکز کردهایم که دیگر نمیتوانیم به یکی از استودیوهای داخلی خود تکیه کنیم. ما حداقل به ۲ الی ۳ استودیو برای ساخت بازیهای جدید Call of Duty احتیاج داریم. این فشار ما را مجبور میکند که از منابع خارجی بیشتری استفاده کنیم و این روند به این زودیها متوقف نخواهد شد.
علاوه بر ادعای مذکور، CMA میگوید که کنسولهای نینتندو برخلاف ادعای مایکروسافت، توانایی اجرای بازیهای Call of Duty را ندارند. این رگولاتوری همچنین به احتمال افزایش قیمت گیم پس بعد از تایید این قرارداد اشاره کرد.
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- مورد انتظارترین بازی های سال ۲۰۲۵
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- ۱۰ حقیقت تلخ که گیمر ها نمیخواهند به آنها اعتراف کنند
- روابط عاطفی در The Witcher 4 معنای عمیقتری خواهند داشت
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
نظرات
شانس بیاریم قیمت بازی ها افزایش پیدا نکنه
مگه مایکروسافت گفته call of روی کنسول نینتندو اجرا میشه؟🤔🤨
با نینتندو ۱۰ سال قرار داد بست که تمام کالاف ها براش بیاد 🤷
آخه مگه اجرا میشه؟😄
چه میدونم😂
یه چیزی گفته خودش توش مونده😂
با درو دیوارم قرار داد بسته
حالا اگه خرید لغو بشه باید به اونا هم خسارت بده؟
بله حتی در جواب سوال های که میگفت مگر سوییچ توانایی اجرا کالاف داره میگفتن ما میتونیم همونجوری که ماینکرفت سوییچ پورت کردیم کالاف هم به راحتی رو سوییچ اجرا میکنیم
😂
نه دیگه بابا
اونقدرام نشده دیگه
مگه یه بازی aaa داستانی چقدر واسه سازندش سود داره که ۱ میلیارد براش بودجه در نظر بگیرن؟
با هزینه تبلیغات گفته نه صرفا بودجه خود بازی
دقیقا. اگه اشتباه نکنم Atomic Hearts رو تقریبا با ۳۰میلیون ساختن.
داش هزینه بالاس؛ ولی خب فقط بعضی گیم های خفن واقعن میتونن سود و هزینه ساخت خود بازی در بیارن، مثل کلاف و gta این دو گیم واقعن تظمینه فروششون ! مثلا مدرن وارفر ۲ تو ۳ روز ۱ میلیارد دلار برا اکتیویژن درامد داشت و یا gta5 که بودجه ساختش تو سال ۲۰۱۳؛ ۲۶۶ میلیون دلار بود خیلیه ناموسان دومین گیم پر هزینه تاریخ! تو یک روز به ۱ میلیارد دلار درامد رسید! بعضی از رسانه ها هم میگم بودجه ساخت خود بازی gta6 یک میلیارد دلاره بدون تبلیغات بنظرم نباید تعجب کرد
بقیه گیم ها همچین فروشی ندارن
در کل هر چی سال به سال میگذره هزینه بازی ها هم میره بالا چون کیفیت میره بالا و تکنولوژی روز هم گرون میشه برا ساخت یه گیم و هزار تا چیز دیگه
البته وارفر دو تو ۱۰ روز به ۱ میلیارد رسید ولی تو ۳ روز به ۷۰۰ میلیون دلار رسید
من الان اون بودجه ۲۶۶ میلیون دلار gta5 به نرخ دلار ۵۰ تومانی خودمون حساب کردم شد ۱۳ هزار میلیارد ۳۰۰ میلیون 😂🤣💔
این تازه میلیون بود، خرید ۶۹ میلیارد دلاری اکتیویژن بلیزارد چقدره 😂 هیچ ماشین حسابی جواب گو نیست
اختاپوس از تو بعید بودا تو خودت سهامدار راکستاری همه حساب کتاب دست توعه XD
خب؟ تموم شد؟ 🥴
حالا لف بده
این فاجعه الان خنده داشت 😔
خب گیم gta باید این همه بودجه داشته باشه گیم الکی نیستش که طرف نسخه ۵ هنوز بعد این همه سال رو جدول از آنلاینش این همه پول در میاره سرش این همه هایپه
همانطور که قبلاً اشاره کردم تایید یا عدم تایید این خرید تاثیری به حال ما نداره چون کال آف یا دیابلو یا … نیازی نیست که انحصاری بشن چون تا الان در اختیار همه پلتفرم ها بودن تنها خوبیش این بود که میشد همه نسخه ها کال آف و بازی های اکتی بدون خرید هر بازی به قیمت ۷۰ دلار تنها با تهیه سرویس اشتراکی گیم پس به همه بازی ها دسترسی داشت و هزینه اضافه نکرد
به نظرم مایکرو همین استدیوهایی که داره درست مدیریت کنه و تقویتشون کنه تا سریع تر بازی ها عرضه کنن کفافه چون واقعا کمبود بازی انحصاری داره این پلتفرم
متاسفانه مایکروسافت فکر میکنه اگه هرچی بیشتر شرکت بخره میتونه با سونی رقابت کنه ولی نمیدونه تا وقتی بازی نسازه حتی اگه کل شرکت ها هم بخره باز هم از سونی عقبه و حتی در مواردی مثل ردفال که بجای اینکه خودش بازی بسازه میاد شرکت رو میخره که بازی مولتی پلتفرمی رو انحصاری کنه
چرا تاثیر نداره اکثر ایرانی ها روی آوردن به ایکس باکس سری اس و ۱.۵ میلیون پول بازی ندارند بیاد گیمپس حرف ندازه
دلیل اصلی که طرفداری گیمپس میکنم همینه ,
من چی میگم تو چی میگی یعنی مقاومتی که انجام میدی خیلی جالبه من دارم راجب انحصاری و بازی حرف میزنم تو از گیمپس میگی چه ربطی داره اصلا اگه سونی هم این روز عرضه رو بیاره چی اونوقت با این وضعیتی که مایکروسافت داره پیش میبره به امیده چیش میخوای بشینی ؟
متن زیر بدون شرح:
(این رگولاتوری همچنین به احتمال افزایش قیمت گیم پس بعد از تایید این قرارداد اشاره کرد.)
دو . سه برابر پول ساخت خود بازی رو میدن واسخ تبلیغات😮؟؟ منطقیه
خب اگه بازی بسازن نفروشه که به درد نمیخوره
برای همینه که کارشناسهای صنعت گیم (نه اینسفلوئرهای ایکس باکس) میگن مدل تجاری گیمپس منطقی نیست و شکست میخوره.
قطعا قیمت بازیها هم افزایش پیدا میکننن با این حساب
بابا همین اول نسل افزایش پیدا کرد دیگه
هر ۲ سال یکبار که نمی شه قیمت بازی رو زیاد کرد صدای مخاطب در می یاد
{البته بعضی ها در بعضی از نقاط دنیا زیاد هم این افزایش قیمت ها براشون مهم نیست
همه از افزایش قیمت صداشون درمیاد
بهرحال هزینه ساخت بازیها هم دیگه مثل سابق نیست
افزایش قیمت مجدد احتمالا رخ بده
برای همه مهم هست. ارزش بالاتر پول قدرت خریدش رو افزایش می ده، چرا باید دادش برای بازی.
بحث اینه که الان بازار خیلی بزرگتر شده، قبلا ۱۰ میلیون فروش اصلا فکرشم نمیشد کرد الان اکثر بازیهای درجه یک یا بهش میرسن یا بهش نزدیک میشن
جالبه که CMA هم معتقده که کنسول نینتندو توانایی اجرای کال اف دیوتی رو نداره
چیزی که توی همین گیمفا در کامنت ها وقتی خبر انتشار کال اف دیوتی روی سوییچ اومد خیلی راجع بهش بحث شد و اکثرا موافق بودن که نمی شه کال اف دیوتی رو روی سوییچ پورت کرد {به نوعی که قابل بازی باشه و تجربه ایی شبیه به کنسول فراهم کنه}
اسرار ماکرو احتمال زیاد اوردن کلود گیم پس روی سوییچ هست که علاوه بر کال اف دیوتی به هزاران بازی دیگه دسترسی پیدا می کنن
در واقع ماکروسافت دنبال اینه روی هر سخت افزاری که ممکن باشه گیم پس و اون هایی که توانایی اجرا ندارن کلود گیم پس رو بیاره
اضافه کردن کلود گیم پس روی تی وی های هوشمند دقیقا این حرف رو ثابت می کنه
قطعا در این صورت سرویس کلود بی رقیب خواهد بود وهیچ سرویسی حتی نزدیکشم نمی تونه بشه
افزایش قیمت گیم پس ؟
یعنی من گیمر به ضررمه که به جای ۱۵ دلار مثلا ۲۰ دلار بدم برای گیم پس و نرم بازی ۷۰ دلاری بخرم؟
خدایی این یکی بهانه خیلی الکی بوده
یعنی دقیقا به اندازه گرون ترین فیلمای سینما ( بدون احتساب تبلیغات ! ) و حتی بیشتر
ولی متاسفانه این حجم از هزینه سهامدرا و تهیه کنندهها رو حساس میکنه و باعث میشه تو روند ساخت دخالت کنن ، چون انتظار برگشت سرمایه و سودآوری رو دارن و فکر میکنن اگه همه چیز طبق نظر اونا پیش بره به نتیجه میرسن …
و همین باعث میشه شاهد آثار تکراری باشیم چون بهترین راه برای سهامدرا استفاده از الگوهای تکراری و تضمین شده و الگو برداری و بعضا کپی کردن از آثار موفق و پر فروشه .
به همین دلیل بازی های AA و آیندی خلاقیت بیشتری دارن ، چون هزینه کمتر دارن و حساسیت کمتری روشون و اگه شکست بخورن هم هزینه زیادی از دست نرفته ، بنابراین دست سازنده ها بازه تا بتونن کارایی که میخوان بکنن و بازی رو با عشق بسازن و سهامدارا هم دخالتی نکنن .
دوستان یه سوال ، بازیهای فرام سافتور AAA محسوب میشن یا AA ، برام سواله ؟
😐😐 AAA
فکر کنم cmaجنسی چیزی زده ، بازی هزینه ساختش در میاد ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون (اینطور که تو متن نوشته)بعد هزینه تبلیغاتس در میاد ۷۵۰ تا ۸۰۰ میلیون ، !!!!! خیلی منطقیه 😐
چی بگم بهت آخه ، نمیخواد که تو یه شهر تبلیغ کنه. کل دنیا هست کل پلتفرم ها تلویزیون ، اصل کاری هم همین تبلیغه که فروش رو میبره بالا
خیلی عجیب هم نیست اتفاقا
الان طبق آمار Moden Warfare 2 که سال ۲۰۰۹ اومد و یکی از پرخرجترین بازی ها بود حدود ۲۵۰ میلیون دلار هزینهی ساختش بود که از اون مبلغ ۲۰۰ میلیون دلارش فقط مارکتینگ بازی بوده.
با همین مقیاس بریم جلو مشخصه الان تا نزدیک ۱ میلیارد هم میرسه.
اشتباه نکنم برای تبلیغات دستنی اکتیویژن ۵۰۰ میلیون دلار خرج کرده بود! هزینه ی تبلیغات بیشتر از هزینه ی ساخت هست.
کل ساخت و تبلیغات دستینی ۵۰۰ میلیون دلار هزینه برداشته بود و خب اولین mmo fps بود
این برای همه بازیها نیست، برای بازیهای خیلی بزرگ انقدر تبلیغ میکنن. برای مثال آیا برای Ghostwire انقدر تبلیغ شد؟
بازیهایی مثل Destiny، Rainbow Six و… بازیهایی هستن که قراره تا دههها درآمدزایی داشته باشن، پس طبیعیه که قبل عرضه کمپینهای تبلیغاتیشون پرخرجتر از بازیهای دیگه باشه.
@amir_hasanpoor
درست گفته هزینه تبلیغات به مراتب بیشتر از هزینه ساخت در میاد طبق قاعده ای هم که دارن میگن اکه هزینه ساخت یک چیزی برات یک دلار شد در کنارش ده دلار هزینه صرف تبلیغاتش و شناسایی محصولت به مشتریت بکن
پس من به تصمیم سونی وقتی بازیهاش رو با تبلیغ صفر درصد میاره برای ویندوز احترام میذارم ….
اینجوری که بگیم ، شرکتها مغز خر خوردن که شوکیس خودشون رو دیر برگذار میکنن و گیمرها رو تو پخش اخبار خودشون شریک نمیکنن، سونی و مایکروسافت یا ناشرهای ثرد پارتی همه تو این اشتباه دخیلن
@amir_hasanpoor
در مورد موضوع اول یعنی عدم تبلیغ بازی های سونی قبل از عرضه روی pc باید به این نکته توجه کنیم که برای بازی هایی که پورت خوبی داشتن تبلیغ در حد معمولی انجام داد و حتی تو شوکیس های قبلی نمایش داد مثل دو نسخه spider man و god of war ولی بازی هایی که بدون تبلیغ عرضه کرد احتمال زیاد خودش از پورت فاجعه اطلاع داشته مثل the last of us part 1
ولی در مورد موضوع دوم که مطرح کردین به نظرم شرکت ها و ناشرها وقتی بازی اماده نمایش باشه شوکیس برگزار میکنن مثلا چرا باید یک شوکیس برگزار کنن و بازی هایی نمایش بدن که قراره ۴ یا ۵ سال دیگه عرضه بشه و حسابی هیت بخورن از گیمرها نتیجه میشه امثال بازی هایی مثل فیبل از مایکروسافت و متروید پرایم ۴ از نینتندو که خیلی وقته معرفی شدن ولی هنوز نمایشی از گیم پلی ندیدیم به نظرم سونی نمیخواد با این معرفی های زود هنگام به اعتبار خودش صدمه بزنه
درسته هزینه تبلیغات بیشتر درمیاد ولی ۸۰۰ میلیون فک کنم مبالغه باشه
دقیقا منم همین رو میگم ، ۸۰۰ میلیون ، wt
Microsoft: ما با قرار دادی ۱۰ ساله COD را بر روی کنسول شما (Nintendo) منتشر خواهیم کرد .
Nintendo: قبول است. (قرار داد امضا میشود)
CMA: هر دو غلط کردید. چنین چیزی شدنی نیست . (قرارداد را بلاک میکند)
😂😂مایکرو میگفت کالاف رو با همون کیفیتی که رو کنسولا هست برای نینتندو میاریم ، خواست یه چرتی بپرونه تایید رو بگیره که رکب خورد
همین اواخر هم اتفاقا Pawel Sasko از سیدی پراجکت توی یه مصاحبه گفته بود که ساختن بازی های RPG AAA شده مثل با سر دویدن به سمت یه دیواره و به زودی با اون دیوار برخورد میکنیم.
اگر این رویه ادامه پیدا کنه باید با نصف استودیوهای مورد علاقمون خداحافظی کنیم(همونطور که نسل قبل کردیم)
و اونایی که زورشون به تولید بازی نرسه توسط بزرگتر ها بلعیده میشن.
اگه به این روند باشه که قیمت خود بازی هارو هم میبرن بالا
سودشم دو برابر.
درود به گیمراها
پایدار باشید
الان سوالی پیش میاد
با توجه به بحث های که درمورد مضرات سرویس اشتراکی بر بازی های AAA شده
با این هزینه ساخت جدید میگفتن پاسخگو نیست یا همون نرخ قبلی اگه منظورشون نرخ قبلی باشه که شرایط جدید میشه فاجعه
با توجه به پاراگراف اخر مطلب آقای رنجبر احتمالا اون ناشر های با هزینه ساخت قبلی مخالف سرویس اشتراکی بودن بنابراین میشه گفت با این بودجه که ذکر شده فاجعه هست
مدل سرویس اشتراکی چیز جدیدی هست که برای قضاوت درباره اش زوده.فرق اشتراک فیلم با بازی زیاده و سرویس برای فیلم صرف می کنه. شما یک سود کردید، با بخشی از سود یک فیلم با بودجه مشخص توی سه ماه تولید می کنید. حی اگر موفق هم نباشه همان زمان می فهمید و مثل خیلی سریال ها ادامه نمی دید.
بازی اما یعنی چندین سال پرداخت حقوق برای تولیدی که حتی اگر موفق باشه، سریعا می ره زیر سایه بازی های جدیدتر. برای همین هم تبلیغات پر هزینه ای انجام می شه که خرج ساخت رو توی دو هفته اول دربیاره. حالا تصور کنید این همه پول حقوق و تولید و بازاریابی رو بخواهید از اشتراک دربیارید. به جز بازی ای که فروشش رو کرده و بازی لایو سرویس، چیزی شبیه غیرممکن هست.
به نظر من به جای نگرانی، تا سرویس موجود هست لذت ببرید و نگران آینده نباشید. در بدترین شرایط مهمترین تفاوت عدم انتشار روز عرضه هست.
درود به شما
روز نیک
با همه موافقم به جز قسمت در بدترین شرایط
اگه اونجور باشه خوبه
ولی کافیه یک دوره شکست بخورند چقدر سرمایه گذار فراری میشه
یا اینکه سرمایه گذاز ریسک گریز میشه
یا باعث کرانچ میشه
تبلیغات برای بازیهای کمتر شناخته شده یا یه فرانچایز جدید نیازه
فرانچایزهایی مثل GTA یا CoD اونقدر هم نیاز به تبلیغات ندارند، این فرانچایز ها انقدر اسمشون بزرگ هست که سالها بعد از انتشار هم محصولاتشون تو لیست پرفروشترین ها هستند.
@Denuvo Hater
اتفاقا بر عکس داری میگی شما
عناوین بزرگ و شناخته شده بودجه به مراتب بیشتری برای تلیغاتشون اختصاص داده میشه مثلا سری عناوین Halo و Call of duty و God of war و Fifa و… از هر طریقی حالا میتونه به تبلیغات تلویزیونی یا تبلیغات صفحات مجازی و یوتوب و نمایش در سالن های ورزشی و استادیوم ها و ایستگاه های مترو و بیلبورد های تبلیغاتی شهرها و فروش عروسک و خوردنی ها و نوشیدنی های تبلیغاتی و…از تبلیغات استفاده بشه
یکی از خوبی های گیم پس همینه
اگه بازی رو گیم پس نیاد حداقل ۱۰۰ ملیون دلار نیاز به تبلیغ داره
و دلیلشم یه چیزه: مشتری رو قانع کن ۷۰ دلار پول بده به خاطر بازیت
حالا که در گیم پس نیاز به خرید ۷۰ دلار خرید بازی نیست هزینه تبلیغات ۷۰ تا ۸۰ درصد کاهش پیدا می کنه
اصلا تو بزن دی وان گیم پس خودش تبلیغه نیاز نیست بشینی پول تبلیغات بدی
لذا سازندگان استاکر به خاطر عدم تبلیغات اومدن گیم پس رو انتخاب کردن
باز برای شما چیزی نیست آدم اینجا زورش میاد ۵۰ حداقل قیمت یک پفکه 💀🕳
دوستان نظر شما درباره خرید اکتویژن توسط مایکروسافت چیه؟
چه زیاد
واقعا چه مردم دیوانه هستن خرید اکتیویژن توسط ماکروسافت یه فرصت عالی بود که دل گیمرا ها شاد بشه قطعا با هزینه کم میشد کالاف رو رو گیم پس بازی کرد چون ماکروسافت اینقدر به ناحیه وسیعی از سهام ها و شرکت ها بزرگ نفوذ داره راحت میتونه هر هزینه ای برای ساخت گیم پرداخت کنه و حتی با ساخت یه گیم اشغال هم ماکروسافت سعود خوبی میکنه با حوزه ی نفوذش در صنعت تکنولوژی و برنامه نرم افزار و ساخت نرم افزار و ویندوز
خب بازی های aaa شرکت های بزرگ فقط عرضه میکنن بنظرم برا اونا میصرفه با قیمت ۷۰ دلار عرضه بشه
جی تی ای که ۲۴ ساعت اول هزینه هاشو جبران کرد😁
با پیشرفته شدن و بروز شدن نرم افزار ها و انجین های بازی کار بازیساز ها هم بمرور بهتر از قبل میشه
فناوری که پیشرفت میکنه قاعدتا باید هزینه و زمان مورد نیاز کمتر بشه،پس چرا تو بازی سازی این اتفاق برعکسه؟
چون از اونطرف ایده ها بزرگتر میشن جهان بازی میتونه بزرگتر بشه جزعیات وخیلی چیزای دیگه بیشتر میشن.
صددرصد با تکنولوژی الان هیچکس نمیتونه بازی درحد نسل هفتو قبول کنه و همین تلاش بیشتری میطلبه
مطمئن باشید اکتیویژن الکی خودش رو برای فروش نذاشته بنظرم اونا مثلا ۵ سال بعد رو دیدند و گفتند که نمیشه با این روش مستقل بمونیم و ارزش شرکت افت زیادی میکنه این رو از افت کالاف های هم میشه فهمید برای همین از حالا خودشون رو فروخته اند.
اما cma نمیخواد این ناشر زیر نظر مایکروسافت بره انگار به نفعشونه که مثلا به آمازون یا متا بفروشند.
با دلار ۵۰ تومن حساب کردن نامردا
دقت کردین ps2 پرفروش ترین کنسول تاریخه ولی پرفروش ترین بازیش GTA San Andreas کلا بیست میل فروخته
دیگه وقتشه هوش مصنوعی هم بیارن توی کار
یک میلیارد دلار خیلی کمرشکن هست
یه جوری جلوی گرون تر شدن رو بگیرن
هزینه دارن که دارن، بعده ده سال هنوز این بازیا صدر فروش ها هستن و دارن میفروشن و قطعا یه بازی مثل جی تی ای چند میلیارد سود رسوندن به ناشر و بازیساز و هنوزم بعده چندسال دارن سود میرسونن
.
250 میلیون بودجه میخواد، از اونور چند میلیارد زدن به جیب. اینا جایی نمیخوابن که آب از زیرشون رد شه. منت هم میذارن
در نتیجه ریسک پذیری سازنده هام کم میشه
اخرم از هر ده تاش یکیش خوبه. همش بازی تکراری و بدون خلاقیت. الان بنظرم باید بازی ایندی پلی بدی خیلی باکیفیت ترن.