رتروگیم؛ کنسول محبوب سگا و حقیقت‌های جذاب آن - گیمفا
رتروگیم؛ کنسول محبوب سگا و حقیقت‌های جذاب آن - گیمفا
رتروگیم؛ کنسول محبوب سگا و حقیقت‌های جذاب آن - گیمفا
رتروگیم؛ کنسول محبوب سگا و حقیقت‌های جذاب آن - گیمفا

رتروگیم؛ کنسول محبوب سگا و حقیقت‌های جذاب آن

آرمان زرمهر
۱۷:۴۱ ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
رتروگیم؛ کنسول محبوب سگا و حقیقت‌های جذاب آن - گیمفا

سگا محوریت اصلی این قسمت از آیتم رتروگیم است. امروز قصد داریم نگاهی داشته باشیم به برخی از حقیقت‌های جالب کنسول Sega Genesis که احتمالا از آن‌ها بی‌خبر بودید.

امکان ندارد صحبتی حول محور سگا به میان بیاید و همراه آن از یکی از برترین کنسول‌های دهه‌ی ۹۰ میلادی یعنی Sega Genesis یاد نشود. این کنسول نه تنها آخرین باری بود که سگا به راستی در اوج دوران خودش به سر می‌برد بلکه کنسولی بود که برای بسیاری یادآور دوران فوق‌العاده‌ای از گیمینگ است. این کنسول محل تولد یکی از برجسته‌ترین نام‌های صنعت گیمینگ یعنی Sonic The Hedgehog بود که تا همین امروز نیز یاد و میراث این کنسول را با خودش یدک می‌کشد. در کشور خودمان نیز کنسول Sega Genesis جزو کنسول‌های پر مخاطبی بود که همچنان صحبت آن در محفل‌های گیمینگ مطرح می‌شود.

تا به امروز در طی قسمت‌های مختلف آیتم رتروگیم به طور اختصاصی به کنسول‌های مختلفی پرداختیم اما همیشه جای خالی یک کنسول احساس می‌شد و آن هم همین کنسول جاودانه‌ی سگا بود از همین رو امروز قصد داریم کمی بیشتر با این کنسول آشنا شویم و به داستان‌ها، خصوصیات و به طور کلی حقیقت‌های جالبی حول محور آن بپردازیم که شاید حتی پروپاقرص‌ترین طرفداران این کنسول نیز از آن‌ها بی‌خبر بودند. با گیمفا همراه باشید.

عدو شود سبب خیر

رتروگیم؛ کنسول محبوب سگا و حقیقت‌های جذاب آن - گیمفا

چندی پیش و طی مقاله‌ی «لحظه‌ای که صنعت گیمینگ سقوط کرد» به این موضوع پرداختیم که چگونه کمپانی نینتندو صنعت گیمینگ را از نابودی کامل نجات داد و کنسول NES توانست به یک رویداد تاریخی برای این مدیوم تبدیل شود. مسلما با چنین موفقیت بزرگی کمی غرور و تکبر هم وارد ماجرا می‌شود که از قضا باعث شد کمپانی سگا و کنسول Sega Genesis آن به اقامتگاهی برای بسیاری از بازی‌سازان آن دوره تبدیل شود که تا قبل از آن مجبور به ورود به روابط یک طرفه‌ی کاری با نینتندو می‌شدند.

مدیر عامل وقت کمپانی نینتندو، آقای Hiroshi Yamauchi فقید نسل سوم خانواده‌ی صاحب این کمپانی بود که پشت میز ریاست می‌نشست و چهره‌ای بسیار تاثیر گذار در راستای تبدیل نینتندو از یک کمپانی اسباب‌بازی سازی به یکی از بزرگ‌ترین و برجسته‌ترین نام‌های صنعت تکنولوژی و گیمینگ محسوب می‌شد. شاید اگر Yamauchi نبود ما هیچوقت شاهد گسترش نینتندو و در راستای آن، صنعت گیمینگ به این شکل امروزه شاهدش هستیم نبودیم.

با این وجود بسیاری از او به عنوان یک تاجر بسیار بی‌باک و نترس هم یاد می‌کنند که مسلما همیشه سعی داشت سود کمپانی‌اش را به حداکثر برساند و از آن جایی که در آن دوره و پس از احیای صنعت گیمینگ، کنسول NES تنها نام بزرگ و مطمئن بازار بود، نینتندو و Yamauchi نیز به همان میزان قدرت و توانایی مانور بیشتری در معاملات خود با بازی‌سازان و توسعه دهندگان داشتند.

شعبه‌ی ژاپن کمپانی nintendo

این مسئله باعث می‌شد بسیاری از توسعه دهندگان آثار تعاملی آن دوره وارد روابط تجاری با نینتندو شوند که این کمپانی همیشه سود بیشتری از آن می‌برد اما این موضوع با عرضه‌ی Sega Genesis تغییر کرد چرا که حالا اکوسیستم کاری و تجاری بسیار انعطاف‌پذیرتری از سوی سگا برای سازندگان بازی‌های ویدیویی ایجاد شده بود. سگا با استفاده از معاملات تجاری بسیار منطقی و منصفانه‌تر بسیاری از بازی سازان برجسته‌ای که تا آن زمان چاره‌ای جز انتشار عناوین خود روی کنسول نینتندو نداشتند را به سمت Genesis جذب کرد که باعث شد این کنسول به سرعت قدرت رقابتی نسبی بسیار مطلوبی در بازار کنسول‌ها بدست آورد.

با توجه به این مسئله می‌توان با قاطعیت گفت که نینتندو و طریقه‌ی رفتار او با شرکای تجاری خودش دلیل متولد شدن اولین رقیب جدی او در بازار گیمینگ آن دوره بود چرا که اگر Yamauchi و کمپانی او کمی رویکردهای عادلانه‌تری را نسبت به سازندگان اتخاذ می‌کردند، این استودیوها هرگز به سمت کنسول سگا نمی‌رفتند و در نتیجه احتمالا هیچ‌گاه چنین اسمی به درجه‌ای که امروز به آن دست یافته است دست پیدا نمی‌کرد.

اگر دقت کرده باشید دلیل به وجود آمدن بسیاری از اتفاقات، کمپانی‌ها و یا کنسول‌های برجسته‌ای که امروزه در گیمینگ از آن‌ها به نیکی یاد می‌کنیم نینتندو بوده است، حال گاهی دلیل آن اعمال خوب او و در موارد دیگر از جمله Sega Genesis و PlayStation روحیه رقابتی و تکبر همیشگی این کمپانی بوده است.

برخورداری از قابلیت اتصال به اینترنت

رتروگیم؛ کنسول محبوب سگا و حقیقت‌های جذاب آن - گیمفا

امروزه قابلیت اتصال به اینترنت برای کنسول‌ها و بازی‌ها به قدری رایج و عادی شده است که برخی از مخاطبان جدید حتی نمی‌توانند دنیایی بدون این قابلیت را تصور کنند اما زمان زیادی از آن دوره نگذشته است که اگر یک بازی یا کنسول قابلیت استفاده از اینترنت را داشت همه به آن به عنوان یک پرش در تکنولوژی نگاه می‌کردند.

کمپانی سگا یکی از محرک‌های اصلی رواج این خصوصیت بین کنسول‌های بازی بود چرا که این کمپانی با تعبیه‌ی یک مودم داخلی در کنسول Dreamcast خود، آن را به اولین کنسولی تبدیل کرد که به صورت داخلی توانایی اتصال به اینترنت را داشت؛ اما این اولین باری نبود که سگا قابلیت اتصال به اینترنت را در کنسول‌های خود به کار گرفت!

اولین باری که سگا قابلیت اتصال به اینترنت را به کنسول‌های خود آورد در سال ۱۹۹۰ و با Sega Meganet بود که تنها در ژاپن و پس از مدتی در کشور برزیل نیز در دسترس کاربران قرار گرفت. این سرویس از طریق قطعه‌ای جانبی به نام Mega Modem قابل دسترسی بود که از اینترنت دایال آپ بهره می‌برد. سرویس Sega Meganet حدود ۱۷ بازی مختلف قابل دانلود را در اختیار گیمرها قرار می‌داد که برخی از آن‌ها قابلیت تجربه با دوستان را نیز در خود جای داده بودند!

رتروگیم؛ کنسول محبوب سگا و حقیقت‌های جذاب آن - گیمفا

البته این سرویس پس از یک سال بسته شد و در سال ۱۹۹۴ جای خود را به سرویس Sega Channel داد که مشابه شبکه‌های تلویزیونی برای کنسول Genesis مخابره می‌شد و از کابل‌های Coaxial بهره می‌برد.

این سرویس قابلیت‌های بیشتری همچون دسترسی به دمو‌های قابل بازی عناوین مختلف و اخبار را در اختیار کاربران قرار می‌داد و حدود ۵۰ عنوان را نیز در خود جای داده بود که به طور ماهانه تغییر می‌کردند! آثاری همچون  Sonic & Knuckles، Aladdin و Mega Man: The Wily Wars از جمله بازی‌هایی بودند که پلیرها توانایی دسترسی به آن‌ها را از طریق Sega Channel داشتند. در نهایت این سرویس پس از چهار سال، در سال ۱۹۹۸ برای همیشه از دسترس خارج شد اما راه را برای ورود گسترده‌تر اتصالات اینترنتی به کنسول‌های گیمینگ باز کرد.

باندل‌های Genesis تا قبل از ظهور Sonic

رتروگیم؛ کنسول محبوب سگا و حقیقت‌های جذاب آن - گیمفا

Sonic برای سگا همچون Mario برای نینتندو است چرا که هر جا که نامی از این کمپانی برده شود امکان ندارد سخن از Sonic نیز به میان نیاید. همانطور که احتمالا می‌دانید کنسول Sega Genesis در سال ۱۹۸۸ به بازار عرضه شد در حالی که عنوان Sonic The Hedgehog در سال ۱۹۹۱ ظهور کرد.

از آن جایی که این بازی به سرعت به نمادی برای سگا تبدیل و همچنین همراه با کنسول‌های این این کمپانی به صورت باندل به فروش می‌رسید، بسیاری فراموش کرده‌اند که سگا حدودا سه سال را در اکوسیستمی بدون Sonic به سر می‌برد و از همین رو بد نیست نگاهی به بازی‌هایی بیاندازیم که تا قبل از این جوجه تیغی دوست داشتنی خریداران را در کنار کنسولشان همراهی می‌کردند.

رتروگیم؛ کنسول محبوب سگا و حقیقت‌های جذاب آن - گیمفا

در ابتدا عنوان Altered Beast در زمان عرضه Sega Genesis به عنوان بازی همراه و باندل با این کنسول به فروش می‌رسید که حقیقتا تا حدودی کنسول تازه نفس سگا را از لحاظ مخاطبان هدف از نینتندو و کنسول NES متمایز می‌کرد. Altered Beast تجربه‌ای خشن‌تر و تاریک‌تری نسبت به Mario برای نینتندو محسوب می‌شد و از همین رو مخاطبان آن نیز نسبتا بزرگ سال‌تر بودند. این اثر در یونان باستان روایت می‌شد و کاراکتری انتخاب شده از سوی Zeus را به تصویر می‌کشید که باید دخترش Athena را از چنگ حاکم جهنم نجات دهد.

این اثر در ژانر Beat’em Up قرار می‌گرفت و در ابتدا برای دستگاه‌های Arcade عرضه شد و کمی بعد برای کنسول Genesis به عنوان بازی زمان عرضه‌اش پورت شد. علاوه بر Altered Beast که باندل اصلی این کنسول محسوب می‌شد، عناوین The Revenge of Shinobi و Ghouls ‘n Ghosts و برخی دیگر از بازی‌های زمان انتشار این کنسول همراه با آن به صورت باندل عرضه می‌شدند.

داستان همیشگی اختلافات بین آمریکایی‌ها و ژاپنی‌ها

مدیر عامل وقت شعبه‌ی آمریکایی سگا آقای tom kalinske

در گذشته درباره‌ی نینتندو و درگیری دو بخش ژاپنی و آمریکایی این کمپانی سخن گفته بودیم و دیدیم که به طور کلی ژاپنی‌ها رویکردهای بسیار سنتی‌تری را نسبت به تجارت پیشه می‌کنند در حالی که آمریکایی‌ها سعی می‌کنند از راه‌های متفاوت و بعضا هوشمندانه‌تر و با تمرکز کامل بر موفقیت محصول خود پیش بروند. کمپانی سگا نیز از این درگیری دو شعبه‌ی آمریکایی و ژاپنی خود در امان نبود اما با این تفاوت که این اختلافات در نهایت به سقوط داخلی و خورد شدن این کمپانی در بازار کنسول‌های خانگی ختم شد!

کنسول Sega Genesis در ابتدا در ژاپن لزوما یک موفقیت بزرگ همچون کنسول NES نینتندو نبود و از آن جایی که کنسول‌های قبلی سگا نیز آن چنان موفقیت‌های بزرگی محسوب نمی‌شدند این کمپانی حساب زیادی روی کنسول تازه نفس ۱۶ بیتی خود باز کرده بود، از همین رو تصمیم گرفت تمرکز خود را روی بازار آمریکای شمالی گذاشته و به شعبه‌ی آمریکایی خود اجازه دهد تا در راستای موفقیت Genesis هر کاری که لازم است انجام دهد.

Michael Katz رئیس سابق بخش الکترونیک آتاری و مدیر عامل وقت شعبه‌ی آمریکایی سگا دو رویکرد برجسته را در راستای به دست گرفتن بازار آمریکا پیش گرفت؛ اولین آن تاکید بر ارائه‌ی تجربه‌های آرکیدی بسیار بیشتر توسط کنسول Sega Genesis در کمپین‌های تبلیغاتی این کنسول بود چرا که نینتندو لایسنس بسیاری از آثار برجسته‌ی آرکید آن دوره را در اختیار داشت. شعار این کمپین تبلیغاتی “Genesis does what Nintendon’t” بود که نشان می‌دهد شعبه‌ی آمریکایی سگا هیچ ترسی از به چالش کشیدن و مبارزه‌ی رو در رو با رقیبش را نداشت.

رتروگیم؛ کنسول محبوب سگا و حقیقت‌های جذاب آن - گیمفا

مورد دوم ساخت بازی‌هایی با نام‌های برجسته‌ی ورزشی و سینمایی بود که برخی از آن‌ها عبارتند از Pat Riley Basketball، James ‘Buster’ Douglas Knockout Boxing و Joe Montana Football. در حالی که این رویکردها موثر بودند اما لزوما باعث نشدند سگا در بازار آمریکا به موفقیت چشم‌گیری دست یابد اما زمانی که Tom Kalinske پشت میز ریاست شعبه‌ی آمریکایی این کمپانی نشت به کلی ورق را برگرداند و با ارائه‌ی یک برنامه‌ی چهار بخشی باعث موفقیت چشم‌گیر سگا و شکست کنسول SNES در بازار آمریکا شد.

این برنامه متشکل بود از کم کردن قیمت کنسول، تشکیل یک تیم آمریکایی برای ساخت بازی‌های اختصاصی برای مخاطبان و بازار آمریکا، گسترش تبلیغات تهاجمی در بازار که در پاراگراف قبلی نمونه‌ای از آن را مثال زدیم و در نهایت حذف و جایگزینی Altered Beast با بازی Sonic The Hedgehog به عنوان بازی باندل شده همراه با کنسول! در ابتدا شعبه‌ی ژاپنی سگا با این برنامه مخالفت کرد اما در نهایت مدیر کل سگا Hayao Nakayama آن را تایید و Tom Kalinske چنین از واکنش Nakayama به این موضوع و برنامه‌اش یاد می‌کند:

من تو رو استخدام کردم که برای آمریکا و اروپا تصمیم بگیری پس برو و انجامش بده.

Tom Kalinske

در نهایت این برنامه نتیجه داد و از آن جایی که Sonic نیز به موفقیت‌های بسیاری دست یافت خریداران و مخاطبان کنسول‌های گیمینگ حالا به جای انتخاب SNES یک دستگاه Sega Genesis با خود به خانه می‌بردند که در نهایت به انفجار سگا در بازار آمریکا و پیشی گرفتن از رقیب خود، نینتندو ختم شد اما با این وجود شعبه‌ی ژاپن بر خلاف آن که قدردان زحمات شعبه‌ی آمریکا باشد، همچنان با تلخی با این شعبه‌ی آمریکا رفتار می‌کرد که باعث شد درگیری‌های بین این دو ستون استوار سگا شدیدتر شود. در نهایت این اختلافات شدید به لجبازی و اتخاذ تصمیم‌های نادرست و غیر بهینه در آن دهه ختم شد که باعث سقوط سگا و کنسول آخر خود، Dreamcast شد.

نینتندو مانع فروش کنسول Sega Genesis در فروشگا‌ه‌ها می‌شد!

رتروگیم؛ کنسول محبوب سگا و حقیقت‌های جذاب آن - گیمفا

آه نینتندو! یکی از دوست‌داشتنی‌ترین و ناعادل‌ترین کمپانی‌های صنعت گیمینگ که در آن دوران خدا را بنده نبود. اگر فکر می‌‌کردید نینتندو به همین راحتی اجازه می‌داد که کنسولی تازه نفس ظهور کرده و به رقابت با او بپردازد به سختی در اشتباه هستید چرا که این کمپانی آن قدر پس از کنسول NES غرق در تکبر شده بود که حاضر نبود این موفقیت را با کسی شریک شود.

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردم، نینتندو پس از عرضه‌ی کنسول NES و به دست گرفتن صنعت گیمینگ، نفوذ بسیار زیادی در گوشه و کنار دنیای بازی‌های ویدیویی پیدا کرد و به اصطلاح اهرم فشار را در دست داشت و در جای مناسب به نفع خود از آن استفاده می‌کرد. مسلما زمانی که سر و صدای عرضه‌ی یک کنسول جدید و ظهور رقیبی تازه برای یکتا کنسول این کمپانی پخش شد نینتندو سعی کرد با استفاده از این اهرم از موفقیت آن جلوگیری کند، حال شاید بپرسید دقیقا چگونه این کار را انجام داد؟

رتروگیم؛ کنسول محبوب سگا و حقیقت‌های جذاب آن - گیمفا

از آن جایی که کنسول NES خواهان بسیاری داشت، اکثر فروشگاه‌های زنجیره‌ای و به طور کلی فروشگاه‌های عرضه‌ی کنسول‌های بازی از فروش آن استقبال می‌کردند از همین رو زمانی که سگا در ابتدای ورود به این بازار پر هیاهو بود، نینتندو بسیاری از فروشگاه‌ها را تهدید کرد که اگر محصولات سگا را در فروشگاه خود بفروشند به کلی آن‌ها را از فروش NES منع خواهد کرد و این موضوع باعث شد فروشگاه‌های زنجیره‌ای همچون Wal-Mart از فروش محصولات سگا خودداری کنند!

البته این موضوع در گذشته نیز صادق بود و نینتندو جلوی فروش کنسول Sega Master System را نیز گرفته بود اما این بار وضعیت کاملا متفاوت بود چرا که Genesis سر و صدای بسیار زیادی ایجاد کرده بود و بسیاری از فروشندگان می‌خواستند روی این موج هیجان سوار شوند. با این وجود این مسئله تا حدی فروش این کنسول را تحت شعاع قرار داد اما زمانی که Sonic The Hedgehog پا به دنیای گیمینگ گذاشت حتی نینتندو نیز توانایی منصرف کردن فروشگاه‌ها از فروش Genesis را نداشت.

حالا سگا به چنان رقیب سرسختی تبدیل شده بود که نینتندو نمی‌توانست در مقابل آن ریسک منع کردن فروشگاه‌ها از فروش کنسول‌هایش را بپذیرد و مجبور شد از موضع خود کوتاه بیاید، این دوره‌ای بود که بازار بازی‌های ویدیویی به راستی به سمت تغییر و بلوغ پیش می‌رفت.

Genesis اولین کنسولی بود که بازی‌هایش دارای درجه‌ی سنی بودند

رتروگیم؛ کنسول محبوب سگا و حقیقت‌های جذاب آن - گیمفا

کمی بالاتر اشاره کردم که سگا و کنسول Sega Genesis تا حدودی نقطه‌ی مقابل کنسول NES نینتندو بودند چرا که نینتندو سعی داشت کودکان و بعضا خانواده‌ها را به عنوان مخاطبان اصلی کنسول خود هدف بگیرد و حتی برخی از پیش پا افتاده‌ترین محتوایی که شاید کمی به خشونت اشاره داشت را سانسور می‌کرد.

این مسئله درحالی بود که سگا از همان ابتدا و با قرار دادن بازی Altered Beast در جعبه‌ی کنسول جدید خود نشان داد که سعی دارد استایلی بزرگ‌سالانه‌تر را پیش گرفته و جوانان و نوجوانان را هدف اصلی خود قرار دهد و این مسئله در دوران زندگی این کنسول ادامه پیدا کرد به طوری که در نهایت به اولین کنسولی تبدیل شد که بازی‌های آن دارای درجه‌ی سنی بودند!

در قسمت اختصاصی مربوط به فرنچایز DOOM در آیتم رتروگیم مروری بر جلسه‌ی مجلس سنای آمریکا در سال ۱۹۹۳ که متمرکز بر افزایش خشونت در بازی‌های ویدیویی بود داشتیم. در آن دوره آثاری همچون Mortal Kombat یا Night Trap روی کنسول Sega Genesis عرضه شده بودند که خشونتی مثال زدنی را با توجه به استانداردهای آن زمان به تصویر می‌کشیدند از همین رو مجلس سنا به شدت بر کمپانی سگا و آثاری همچون Mortal Kombat تاکید داشت.

رتروگیم؛ کنسول محبوب سگا و حقیقت‌های جذاب آن - گیمفا

جالب است بدانید در آن دوره نینتندو با قاطعیت اعلام کرد که هرگز اثری همچون Night Trap روی کنسول‌های این کمپانی عرضه نخواهند شد و اما حالا شاهد عرضه‌ی این عنوان به مناسبت ۲۵ سالگی‌اش روی کنسول Nintendo Switch هستیم!

پس از این جلسه، سگا تصمیم گرفت سیستم تعیین درجه‌ی سنی اختصاصی خود را برای تجربه‌های تعاملی که روی کنسول‌هایش از جمله Sega Genesis عرضه می‌شوند پایه گذاری کند که بتواند والدین را در راستای انتخاب بازی مناسب برای فرزندانشان یاری دهد. بنابراین Videogame Rating Council یا به اختصار V.R.C در سال ۱۹۹۳ تشکیل شد تا تمام عناوینی که برای کنسول‌های مختلف سگا در آمریکا و کانادا عرضه می‌شوند را درجه بندی سنی کرده و روی جعبه‌ی بازی درج کنند.

طولی نکشید که دیگر کمپانی‌ها نیز رد پای سگا را دنبال کرده و در نهایت سیستم تعیین درجه سنی رسمی این صنعت با الگوگیری از سیستمی که سگا خلق کرده بود به وجود آمد.

سخن پایانی

متاسفانه بیش از این نمی‌توان این مقاله را حجیم‌تر کرد و از همین رو در این جا به پایان قسمتی دیگر از رتروگیم رسیدیم. حقیقتا مدت‌ها بود دلم می‌خواست این قسمت اختصاصی را برای کنسول Sega Genesis بنویسم چرا که احساس می‌کردم به شدت جایش در بین دیگر کنسول‌هایی که در طی این آیتم به آن‌ها پرداختیم خالی است. وقتی کمی در رقابت بین نینتندو و سگا بیاندیشید متوجه می‌شوید که این دو کمپانی دقیقا دو طرف یک سکه هستند و گاها به شکلی ناخواسته به نوعی به مکمل یک‌دیگر تبدیل می‌شدند.

همان قدری که نینتندو در زمینه‌ی به بلوغ رساندن این صنعت نقش داشته است، سگا نیز به نوبه‌ی خود استانداردهای این صنعت را به سمت جلو حرکت داده و بهبود بخشیده است. متاسفانه احتمالا هرگز نمی‌توانیم شاهد عرضه‌ی یک کنسول جاه طلبانه و بلند پرواز از سوی سگا باشیم اما حداقل همیشه می‌توانیم میراث آن را در جای جای این صنعت مشاهده کرده و در قلب و ذهنمان زنده نگه داریم.

درخت خورده شده توسط کربیPeymanDaniel WayneHamedCameraManKieblackDARKSIRENaref44Dota2AQUARIUSNima AfAmir Hossein006ایمان غلامی مهرآبادیAHCCaptain VankokMincraft????BehzaadArtoriasAli_pxmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

رتروگیم؛ کنسول محبوب سگا و حقیقت‌های جذاب آن - گیمفا
رتروگیم؛ کنسول محبوب سگا و حقیقت‌های جذاب آن - گیمفا
رتروگیم؛ کنسول محبوب سگا و حقیقت‌های جذاب آن - گیمفا
رتروگیم؛ کنسول محبوب سگا و حقیقت‌های جذاب آن - گیمفا
رتروگیم؛ کنسول محبوب سگا و حقیقت‌های جذاب آن - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Red گفت:

    چی میشه سگا با یه کنسول حداقل تو نسل بعد بیا تو رقابت

    AxelᴘᴏʀɪBlueCameraManDota2Final seyedSepehrMincraftmeysamb
    • Star1981 گفت:

      تا موقعی که ۳ غول فناوری گیم یعنی
      Nintendo
      Sony
      Microsoft
      هستند از نظر من برای سگا ریسک خیلی بالایی داره بیاد وارد رقابت بشه با این ۳ شرکت آخرین کنسول سگا کنسول دریم کست بود بعد از معرفی پلی استیشن ۲ یعنی در سال ۲۰۰۰ سگا شکست خیلی بدی از سونی خورد و کلا از دنیای کنسول های بازی کنار کشید دلیل هم داشت
      ۱- کنسول دریم کست قابل پخش dvd رو نداشت برعکس پلی استیشن ۲ که dvd رو هم ساپورت می کرد
      ۲- قیمت کنسول سونی یعنی پلی استیشن پایین تر از دریم کست بود
      ۳- متاسفانه سگا نتونست از نظر بازی کنسول دریم کست رو درست ساپورت بکنه شاید اگه سگا اون موقع چند تا بازی انحصاری خوب برای دریم کست می‌زند شاید یه بقایی داشت

      Mamadi7260
      • فرشاد گفت:

        Star1981 داداش سگا بخواد میتونه برگرده به ۲ دلیل اول از همه اینکه بازار نینتندو الان یونیک و مختص خودشه و اصلا در حد رقابت با سونی و مایکروسافت نیست دلیل ۲ اینکه الان مایکرو و سونی تقریبا ۲ نسل دارن از یه چیپست یکسان از یه شرکت استفاده میکنن حالا هر کدوم یکم تو مهندسیش تغییراتی ایجاد کردن ولی هردو دارن چیپ amd رو استفاده میکنن پس سگا هم میتونه با تکرار همین رویه کنسول جدیدی رو تولید کنه و بیاد دوباره تو رقابت چون هم میتونه بازی های انحصاری زیادی رو برای کنسولش تولید کنه هم دست به خلق آی پی های جدید بزنه منتها طبق همین مقاله ژاپنی ها سخت وارد یه چیزی میشن و سگا تو همه این سالها دیده با تولید محتوا نه خودشو دوباره تو دردسر فروش و رقابت با سونی و بقیه میندازه نه چیزی یه بازی تولید میکنه حالا کم و زیاد میفروشه میره خلاصه قانع شدن به همین درآمدی که دارن گنده فکر نمیکنن مثلا مایکروسافت رو ببین چون پول داره ۲۲ سال داره تر میزنه به صنعت گیم که یه روزی شاید موفق بشن چه استدیو ها و بازی ها که نابود نکرده ولی ببین پول با آدم چیکار میکنه جای شکست هی ادامه میدن تا ببینن چی پیش کاش یکم از ژاپنی ها یاد میگرفتن میمیرن اما زیر بار خفت و توهین نمیرن سگا میتونست با ساخت یه کنسول دیگه یه بار دیگه شانسش رو امتحان کنه ولی ترجیح تو اوج خدافظی کنه ایشالا روزی که خدافظی مایکروسافتم ببینیم راحت بشیم

        MejoodfarshadxHamed
    • Black zing گفت:

      کاش زندگی دنده عقب داشت..
      کاش میشد یه دکمه ای چیزی بود میزدی برمی‌گشت همه چیز به اون دورانی که خوش بودی و دوباره اون عطش سیری ناپذیر، اون هیجان واقعی که از شدتش عرق به صورت می‌نشست موقعی که اون دسته جادویی رو بع دست میگرفتی و غرق میشدی توی یک تلوزیونر۱۴ یا خیلی لاکچری بودی۲۱ اینج پلی می‌دادیو اوج لذت ناب گیمینگ رو بی دغدغه وبی غلو غش میبردی،
      درسته اون زمان همه چیز پیکسلی بود، گرافیک نبود، کیفیت نبود، اما عوضش
      لذت بود و صفا بود که الان تبدیل شده به
      ایراد گرفتن، عیب‌جویی بی مورد، لذت نبردن، کلافه شدن، انتظارات بالا داشتن، مقایسه کردن کوبیدن، و…
      اون زمان کسی نمی‌دونست افت فریم چیه ولی در عوض از فریم به فریم بازی حتی با افت فریمش لذت میبردن.. 💔

      Mamadi7260MejoodZabi🖤james McCaffreyHamedStar1981aref44
      • Mejood گفت:

        دمت گرم خیلی خوشکل گفتی… یاد اون دوران افتادم…چه زود گذشت چه زود همه چی عوض شد یه حال باحالی داشتیم اون موقع..همین سکا چه عشقی میکردیم باش…گاهی وقتا گیم پلی بازیا قدیم میبینم فقط بخاطر اینکه اون حالو هوا رو کمی حس کنم

  • یادمه تقریبا تو ایران موقع بچگی هردو کنسول سونی و پلی استیشن ۱ باهم بودن و خیلی خوشحالم که از اون موقع گیمر شدم. همه چیز خیلی بهتر و قشنگ تر بود. از سونیک و شورش در شهر گرفته تا مومیایی، کراش و فوتبال ژاپنی 🙂
    هر چند وقت یبار کنسولای قدیمیم رو می زنم به تلوزیون و یه سفر می کنم به گذشته! امیدوارم فقط خودم تنها نباشم که این سندرم بازگشت به گذشته رو دارم.

    Daniel WayneHamedCameraManThunderDoomDota2AQUARIUSAbbasMincraft
    • Grandmaster گفت:

      مومیایی؟ منظورت بازی decap attack باید باشه. خیلی بازی خوبی بود مخصوصا باس اخر بازی با اون موسیقی جذابش خیلی خوب بود.

      Dota2
      • Dota2 گفت:

        یادم دوستم یه کنسولی داشت که اسمش رو نمیدونستم (شاید رایانک یا میکرو یا نینتندو..؟) که بازی معروفش ورزش بود یعنی چندتا بازی پرتاب نیزه و پرش و اینا داشت و در کنارش یه تفنگ داشت که اردک هارو تیر میزد شکار میکرد که خیلی دقیق کار میکرد تفنگش! با اینکه فقط با سیم وصل بود و سنسور خاصی نداشت.
        یادمه Golden axe و Mortal kombat 3 هم توش بازی میکردیم. شما اطلاع دارین این بازی ها فقط برای سگا بودن یا برای نینتندو هم بودن؟ و اینکه اسم کنسولش چی بود؟

        LegionPs5K1Hamed
        • Aiden pearce گفت:

          سلام رفیق
          اون بازی شکار اردکا اسمش duck hunt بود که برای nes و توسط خود نینتندو ساخته شده بود
          تفنگی هم که میگی اسمش nes zapper هست که واقعا دقت بالایی داره!
          پ.ن: کنسول میکرو همون nes هست فقط یه مدل چینی بود که قاچاقی وارد ایران میشد

          Dota2
        • فرشاد گفت:

          Dota2 دوست عزیز اون کنسول میکرو بود که و هر کارتریج میکرو توش چندتا بازی داشت اون بازی اردک هم که میگی یه تفنگ داشت بچه که بودیم فکر میکردیم لیزر میزنه تو تلویزیون ببین خر کیف میشدیم ها با داداشم میشتیم یه کله یا ماریو میزدیم هیچوقت نتونستیم به آخرش برسیم یکی هم بازی ماشین فرمول یک بود با همین اردک هزاران بار اینارو بازی کردم و خسته نشدم اردک رو که حتی خانوادگی بازی میکردیم مادرمم که اهل این چیزا نبود بازی میکرد وقتی سگ میومد مثل اسب میخندید یادش بخیر مادرم میگفت زهر مار ماهم خر کیف میشدیم همیشه تو سگای رفیقم بودم تا اینکه ps1 اومد و کلا مهاجرت کردیم به خانواده پلی استیشن هی روزگار جوانی هم بهاری بودو بگذشت راستی داداش دوتا ۲ الان واقعا مضخرف اون ابهت لیچ کینگ رو با اسم داغون نکن پچ ۷.۳۳

          Dota2
        • BigBoss گفت:

          سلام اونی که تفنگ داشت میکرو هست ولی Golden Axe و mortal Kombat مال سگا هست ولی یه مدت دستگاههایی اومدن که میکرو و سگا یکجا بودن

  • ThunderDoom گفت:

    چقد با این سگا جنسیس خاطره دارم
    یادش بخیر

    Mincraft
  • Anti FANBOY گفت:

    ممنونم از آقای آرمان عزیز واقعا مقاله زیبایی بود این کنسول اولین کنسولی بود که تو ۷ سالگی داشتم و واقعا کنسول عالی بود و بازی های عصر حجر و مرد عنکبوتی و سونیک و ….. بازی میکردم و یادمه که دسته کنسول بعد چند ماه دکمه بالا رفتنش خراب شده بود داخل خیلی بازی ها بالا نمیشد رفت و همش میباختم و واقعا کنسول خیلی خوبی بود و واقعا نمیدوستم این کنسول اینقدر کمک به صنعت گیم کرده 🙏🏻❤️🌹

    HamedDota2MincraftBlue eyes White Dragon
  • کنسول های سگا دنیایی از شگفتی بودن
    کنسول Mega Drive افسانه بود چه مدل فت چه اسلیم البته این Mega Moden فقط به مدل فت وصل میشد و مدل اسلیم از mega Modem پشتیبانی نمیکرد، مدل کامل کنسول Mega Drive در سال ۱۹۹۱ عرضه شد با نام Sega Wonder Mega که میتونید سرچ کنید کلیپ های کنسول رو ببینید، کنسول های کودکانه نینتندو در برابر Sega Wonder Mega اسباب بازی بود

    Dota2Mincraft
    • فرشاد گفت:

      دوست عزیز اون موقع ها حتی مجله بازی هم نبود که من بخونم و بخوام بین و سگا و نینتندو یکی رو انتخاب کنم چه خوبه که اینقدر از سگا اون موقع اطلاعات داشتی تازه میکرو خریدن منم داستانی داشت یه آتاری داشتم که داییم روز تولدم اینقدر باهاش بازی کرد سوخت بعد چند وقت اسرار و در به دری برام میکرو خریدن اصلا نمیدونستم میکرو و سگا چه فرقی دارن یا چی به چیه فقط دلم یه وسیله بازی میخواست که میکرو برام گرفتن

      Republic of Sega
      • چیزی که کمتر کسی تو ایران از اون خبر داره اینه که xbox orginal در اصل پروژه سگا بود با نام Dreamcast 2 که سگا از عرضه ش منصرف شد و اون رو به ماکروسافت فروخت دقت کردید چقدر xbox orginal طراحیش شبیه به Dreamcast هست؟ حتی چهارتا دسته یا کنترلر ساپورت میکرد که دقیقا معماری Dreamcast بود، طراحی کنسول xbox orginal توسط سگا انجام شده بود اما سگا دوباره این ریسک رو نکرد و این طرح رو به ماکروسافت فروخت
        کنترلر های xbox در اصل همان کنترلر dreamcast هست سرچ کنید متوجه شباهتش میشید حتی در مورد این موضوع در سایت های خارجی نوشته شده که ایکس باکس اورجینال پروژه متوقف شده دریم کست ۲ سگا بود

        Masoud
    • Masoud گفت:

      گفتنی ها رو گفتی سگا همیشه بهتریه ❤✌

      ™Patrick
  • آه سگا زبانم قاصر است و این حرفا

    Dota2Final seyedAHCMincraft
  • Porfosor گفت:

    چقدر زیبا گفتی آقای زرمهر🙏🌷

    aliushakaramazofFinal seyedAHCMincraftامیر حسینمنم یکی مثل خودتK
  • A,,sh گفت:

    اون سونیکی که روش بازی میکردم با اون موسیقی های جذاب واقعا محشر بود ولی یادمه هیچوقت نتونستم تمومش کنم😅

    ThunderDoomAHCStar1981MincraftFinal seyedمنم یکی مثل خودتهیولا (زنده باد هدَفِ والا 🥷)Kmario
  • یادش بخیر اون وقتا میرفتیم تو گیم نت (البته الان میگن گیم نت اون موقع می‌گفتیم بریم آتاری) می‌گفتیم آقا بروس لی بذار بازی کنیم (منظور همون مورتال بود)

    Saladin_The_WiseRazielAHCStar1981Mincraft
  • farshadx گفت:

    “”از آن جایی که کنسول NES خواهان بسیاری داشت، اکثر فروشگاه‌های زنجیره‌ای و به طور کلی فروشگاه‌های عرضه‌ی کنسول‌های بازی از فروش آن استقبال می‌کردند از همین رو زمانی که سگا در ابتدای ورود به این بازار پر هیاهو بود، نینتندو بسیاری از فروشگاه‌ها را تهدید کرد که اگر محصولات سگا را در فروشگاه خود بفروشند به کلی آن‌ها را از فروش NES منع خواهد کرد و این موضوع باعث شد فروشگاه‌های زنجیره‌ای همچون Wal-Mart از فروش محصولات سگا خودداری کنند!””
    هنوز هم اینجور سیاست های کثیف رقابتی رو میبینیم
    احتمالآ اون زمان هم فن بوی های نینتندو میگفتن نه چنین چیزی نیست

    ™PatrickSnoop doggThunderDoomMincraftAllliAli slhFinal seyed
  • kingp گفت:

    سلام
    و تشکر از نویسنده محترم بابت زنده کردن خاطراتمون
    ببینید دوستان در اون زمان تا الان با کنسول های قدیم و بازی های قدیم دنیای گیم نسل به نسل پیشرفت میکرد و گیمرهایی که از اون زمان تا الان پله ، پله به درک و مفهوم بهتری از دنیای گیم رسیده اند . نه عده زیادی از نسل جدید ورود کرده و اون چیزی که گیمر قدیمی میخواد اون نمیخواد چون از پنجره و دید دیگری میفهمه.
    در کل امیدوارم بازی های که برای ما قدیمی ها ساخته شده مثل callisto protocol بخاطر اتفاقاتی نابود نشن و شاهد ادامه این بازی ها باشیم.
    وقتی من red redad redamption 2 رفتم میدونید به چه چیزی ها فکر کردم سازندگان این بازی مثل ما در گذشت عمر و آموخته های روزگار به مفهوم بالاتری در زندگی رسیده اند و سعی کرده درس انسانیت و اخلاق و فرق بین کار بد و خوب به جامعه نشون بدن
    وقتی death stranding ساخته کوجیما رفتم (دو بار هم اتمام رسوندم) دوستانی که رفتن میدونید چقدر طولانی اونهم کامل
    بنظرم آقای کوجیما خودش که دیگه عمری ازش رفته و انسان ناخوداگاه به پایان زندگی هم فکر میکنه ذهنش به توضیح ارزش های مثل تولد و مرگ ، اهمیت پدر و مادررسیده و بازی بر این اساس ساخته
    حالا یک تازه کار از راه میرسه آقا میگه این بازی همش پیاده روی یا اون نمیدونم گوتی سال نشد شکست خورد. این بازی ۴k 120 فریم نیست یعنی نسل بعدی نیست و صحبت هایی از این قبیل.
    در کل امیدوارم همه ما به این نتیجه برسیم دنیامون بر پایه یادگرفتن و احترام گذاشتن بنا کنیم که قطعا سودش نصیب خودمون میشه
    یک شاعر بزرگیست که فرمود: (هرکه ناموخت از گذشت روزگار هیچ نیاموزد از هیچ آموزگار)

    HamedBlack zingStar1981MincraftKingfors
  • من سگا جنسیس داشتم همراه با ۲۰ تا کاست بازی اومدم دیدم مامانم فروخته سمساری محله گفت کامپیوتر خریدی دیگه سگا لازمت نمیشه
    الان هم یادم میفته دلم میگیره 🥺🥺

    Masuod EnayatiSaladin_The_WiseMincraft
  • Artorias گفت:

    اقا من الانم که الانه نفهمیدم اون دکمه ی mode رو دسته ی سگا بلاخره کارش چی بود

    ThunderDoom𝓘𝓛𝓘𝓨𝓐RazielMincraft
  • Hamed گفت:

    عکس پست رو که دیدم به یکباره خاطرات خوش دوران کودیکمون جلو چشمم اومد یادش بخیر

    MincraftAlireza
  • agha mahan گفت:

    یادش بخیر سونیکو هرچقدر توش جا میزدم نمیرفت
    با کلی دنگ و فنگ جا زدم دیدم عه نمیاره
    گفتم ولشکن رد کردم دادم یچه فامیل

  • darkwarrior گفت:

    سگا واس من خاطره انگیزترین کنسول بازیه
    هیچوقت یادم نمیره اولین کنسولی بود ک با گیم آشناشدم
    باپسرخالم بازی میکردم
    تبرطلایی
    سونیک
    تاینی تونز
    شورش درشهر
    لاکپشت نینجا
    پلیس آهنی
    و…..

    Daniel WayneDota2AQUARIUSOrinایمان غلامی مهرآبادیStar1981MincraftAlirezaHamed
  • یکی از لذت بخش ترین آیتم های گیمفا همین رتروگیمه. سپاس از آقای زرمهر. ای کاش در یک مقاله جدا هم به دلایل سقوط سگا بپردازید

    • درود بر شما
      خوش‌حالم که از این آیتم لذت می‌برید. قبلا در طی یکی دیگه از قسمت‌های رتروگیم به بررسی و تحلیل دلایل مختلف سقوط سگا پرداختیم که می‌تونید از طریق لینک زیر اون رو مطالعه کنید.

      https://gamefa.com/871511/%d8%b1%d8%aa%d8%b1%d9%88%da%af%db%8c%d9%85-%d8%b3%d9%82%d9%88%d8%b7-%d8%ba%d9%88%d9%84%db%8c-%da%a9%d9%87-%d9%85%db%8c%d8%ae%d9%88%d8%a7%d8%b3%d8%aa-%d8%b1%d9%88%db%8c%d8%a7-%d8%ae%d9%84/

      Malassezia furfur
  • Soul گفت:

    اخرش نفهمیدم اون دکمه بالای دسته به چه دردی می خوره

    Orin
  • Alireza گفت:

    بچگیم با این کنسول گذشت یادش بخیر

    Hamed
  • یه سگا دارم
    ته انباری داره خاک میخوره
    بچگیم با اون بازی میکردم

    یادمه چند تا بازی داشت
    تو لیست پشت سر هم می‌آورد میگفتم اهه ببین چندد تا بازی داره

    هعی

    Soosmar (بازنشسته)
  • TekkenGod گفت:

    من فکر میکنم تو کشورهای خاور میانه و ایران برنده اون نسل سگا بود. همه بچه هایی که به ویدئو گیم علاقه داشتن یه کنسول سگا داشتن یا دلشون میخواست داشته باشن. ما تا سالها بعد اصلا سوپر نینتندو رو ندیده بودیم. با وجود اینکه بعضی نقد و بررسیها رای به برتری کنسول نینتندو میدن ولی کیفیت بازیهای انحصاری سگا مثل شورش در شهر ۳ افسانه ای رو هیچ کدوم از بازیای نینتندو نداره. پشت جعبه سگا عکسای مگا مودم و مگا سی دی و .. بود که من همیشه در به در دنبالش بودم تو مغازه ها ولی هیچ وقت تو ایران جایی ندیدم.کنسولهای جدید به هیچ وجه ارزشی که سگا برای من داشت رو ندارن.

    ™PatrickHamedStar1981
    • Star1981 گفت:

      مگا مودم مگا سی دی اون چیزی که من یادمه اصلا ایران نیومد اگر هم اومد یه تعداد کم اومد چون اون موقع ما کلوپ می رفتیم یادم نمیاد کسی مگا سی دی رو به کنسول سگا وصل کرده باشه و بچه ها بازی بکنند چون مگا سی دی به کنسول سگا وصل میشد البته بعد شرکت سگا یه سگا جدید زد به اسم Multi-Mega تو اینترنت سرچ بکنی میاد این در حقیقت ترکیبی از کاتریج و CD بود این مدلش یادمه ایران اومد اگه اشتباه نکنم سال ۷۸ بود ۱۵۰۰۰۰ تومان اون موقع خدایشش کم پولی نبود در ضمن یه فروشگاه هست دوست عزیز به اسم آتاری ایران کنسول های جدید و قدیمی میفروشه تو خیابان شریعتی هست کنسول مگا سی دی هم داره قیمت ۹۷۰۰۰۰۰ تومان اگه دوست داشتی یه سر به سایتش بزن کنسول های قدیمی داره جالبه سایتش تو گوگل بزنی آتاری ایران میاد سایتش

  • Behzaad گفت:

    در صدد خرید کنسول مگا درایو هستم. اما تمیزش رو جایی پیدا نکردم

  • Star1981 گفت:

    اون چیزی که من خوب یادمه سال ۷۲ بود کنسول سگا ایران اومد حالا بماند با تاخیر زیاد اون موقع مثل الان نبود یه کنسول معرفی میشه چند روز بعد ایرانه هر کسی هم سگا نداشت بازیهاش خیلی گرون بود یادمه شورش در شهر ۲ رو یکی از دوستانم میگفت خریدم ۲۰۰۰۰ هزار تومان اون موقع ۲۰۰۰۰ تومان واسه یه بازی کم پولی نبود مثل همین الان چند درصد نوجوان ها و جوان‌ها کنسول پلی استیشن ۵ دارند و توان خرید بازی‌های پلی استیشن ۵ رو دارند ولی در کل سگا کنسولی بود واسه کسانی که سن بالایی مثل من دارند همه اش خاطره هست شاید الان یه بچه دهه هشتاد یا نود بازی‌های سگا رو ببینه بگه چه قدر مسخره است و بازی‌ها گرافیک نداره ولی در زمان خودش هر چیزی جذابیت خاص خودش رو داره یادمه اولین سری بازی Mortal kombat روی کنسول سگا اومد بازی‌های شاخ سگا عبارت بود از شورش در شهر جنگ خلیج تبر طلایی کامیکس کلانتر شینوبی پلیس آهنی هی یادش بخیر چه دورانی بود چه قدر زمان زود میگذره یه زمانی هم برسه همه بگیم یادش بخیر پلی استیشن ۵ اومده بود

    Soosmar (بازنشسته)
  • AHC گفت:

    شاید کسی باور نکنه ولی من هنو یه سگا دارم که اون زمان ولی حیف یه دسته اش و ندارم با فیش گرافیک صداش که خرابه

  • اولین کنسولی که داشتم
    عشق بود عشق

  • شاید این کامنتم باعث شه خندتون بگیره ولی گفتنش خالی از لطف نیست
    من و یکی از دوستام جفتمون فایو داریم و هرکدوم خونمون خالی میشه اون یکی میگه که بیا بازی کنیم
    چندوقتی بود دیگه بازیه خفنی نبود من در مغازه بودم تو گوشیم بودم یهو یه اگهی دیوار دیدم فروش سگا اکبند با کلی بازی
    من همونموقع زنگ زدم گفتم بفرستید برام کلا یه تومن شد
    شاید باورتون نشه ولی لذتی که اون شب به ما دست داد با بازی کردن شورش در شهر و کلانتر دو نفره تو هیچکدوم از شبای دیگه بهمون دست نداده بود
    واقعا سگا یه چیز دیگه بود😍

    ™PatrickHamedred-eyed Banished Knight
  • AQUARIUS گفت:

    کسی بازی comix zone بازی کرده؟ شاهکاری بود برای خودش

    ThunderDoomSoosmar (بازنشسته)
  • وایسا ببینم . پس من از قدیم این مشکل رو داشتم 🤔 ماله الان نیست.
    یادمه nes (میکرو) داشتم و دلم میخواست بجاش سگا میداشتم (اگه میدونستم نینتندو آینده میترکونه و سگا اینده میترکه ،شاید همچین چیزی نمیخواستم) .
    روی بسته های ذرت بوداده شیرین عسل (ذرت نبود . یادم نیست چی بود) نوشته بود که این آرم رو جدا کنید و اگه تعدادش به یه عددی رسید ، ارسال کنید و سگا ببرید . منم شروع کردم به خوردنش . خیلی ازون آشغال ها میخوردم . ولی باز به اون عدد نمیرسید. اخرش دیگه نخوردم .
    ولی الان بزرگ تر و منطقی تر و آینده نگر تر شدم . از حالا میگردم دنباله یه چیزی که با خوردنش حد اقل یه سری اس بدن تا بتونم وارد نسل ۹ بشم . این بار دیگه کم نمیارم . چون بزرگتر شدم و هدفمند تر و فهیم تر و خود محور تر و اندیشمند تر🥴

    ™PatrickStar1981
  • aref44 گفت:

    ابهت و گنگش صدبرابر جعبه اس
    .

  • A C E گفت:

    سگا مگا درایو ینی
    دسته بیلبیلک دار:))
    داغ کردن ترانس
    فوتبال با گزارشگر و داور به نفع
    شینوبی و نیرو زدنا
    بوی جالبی که کنسول میداد هنوزم دیوونشم :)) مث افیون واسم
    فوت کردن نوار و جا زدن
    امتحانا و جمع شدنش
    دور همی و مورتال کامبت و …
    خدا بغض تا خود شب
    راستی اینم بگم مرحله شهربازی سونیک که باس با روباه میپریدی رو یهه استوانه ایی تا بره پایین تا ازش با سونیک رد شی وقتی ردش کردم اسطوره کل بچه های فامیل بودم کل تابستون :))

    AQUARIUS
  • من کاملا مخالفم بنظرم موبایل از سگا بهتره نمیدونم ولی سگا بدترین کنسول تاریخه کلن لگبت همه چی داره

    ™PatrickDaniel WayneAxel𝓐𝓫𝓫𝓪𝓼A C ERepublic of Sega
  • Axel گفت:

    سگا دیگه تکرار نمیشه
    چون در دوره ای بود که تونست خودشو نشون بده
    اون دوره سونی وجود نداشت که هی تند تند بازی انحصاری بده بیرون و بازار و قبضه کنه
    کلا یه رقیب داشت
    اونم بازی هاش با کیفیت کمتری بود
    میخواستم بگم گرافیک کمتری داشت
    اما اون زمان همه چی پیکسلی بود
    میکرو یه سوپر ماریو داشت با هزار تا مرحله
    البته تو میکرو حافظه دار فقط ، البته
    یه بغیر از اون اردکه
    یه بازی خیلی خفن به اسم دابل دراگون ۱و۲و۳داشت
    که سگا هم شورش در شهر رو مقابل اون عنوان قرار داد
    و برتری خودشو ثابت کرد
    سگا خیلی باید تلاش کنه
    بتونه بازی سازی رو ادامه بده ای پی بایونتا رو ادامه بده
    یاکوزایی بسازه …
    تا دوباره برگرده به دوران طلاییش

    ™PatrickDaniel Wayne
  • Daniel Wayne گفت:

    از شورش درشهر۱، سونیک و قطار کردن اردک ها و غیره . از اون روزهایی که بیشتر نجات می‌دادیم تا بکشیم . از اون لذت های ساده و پیکسلی هرچی بگم کم گفتم.

  • Peyman گفت:

    گیمفا جان مرسی مرسی که هستی مقالات عالی خواهش میکنم همیشه این مقالات تاریخ کنسول ها کمپانی ها بازی سازی دوره های مختلف بازی سازی رو همیشه رو قلم بزن عالی بی نظیر فقط درباره گرافیک و موتور های بازی سازی در اول هر نسل برای نشون دادن قدرت اون کنسول رو مقاله ای بنویس در این باره که واقعا خیلی هامون مشتاق هستیم هر نسل برای شروع دمو میدادن حالا اون انجین بیشتر انریل کع قدرت کنسول های اون نسل میگفت معرفی اون دمو ها در هر نسل کنسول مورد نظر واقعا عالی میشه سپاس

  • Peyman گفت:

    تصور کنید یه بچه هشت نه ساله همون زمان سال هفتاد چهار پنج مثلا صبح تابستان از خواب بلند میشه میبینه جعبه کنسول سگا با باندل شورش در شهر تو اتاقش هست واسه سورپرایز و کادو معدل کارنامه اون حس فقط فقط بچه های دهه شصت متوجه میشن تو اون کمبود نبود کنسول بازی ها و اگرم بود گرونی زیاد هر نوار بازی اون زمان میگفتیم پنج هزار تومان سال هفتاد پنج کم پولی نبود وقتی حقوق کارمندان پانزده بیست تومان بود فقط پنج هزار تومان پول یه فیلم بازی مجبور بودیم همون فیلم بازی چه میکرو سگا رو با دوستانمون رد بدل کنیم که لااقل اینطور تجربه کنیم متاسفانه باز زمان به عقب برگشته با این فرق که بازی زیاده ولی قیمت‌ها انقدر بالا هست که نمیشه خرید ولی خوب اینجا باز تکنولوژی به کمک میرسه سرویس های اشتراکی گیمینگ رو معرفی میکنه با پول یک بازی کامل اونم نصفش یه سرویس اشتراکی یک سال با سیصد چهارصد بازی که هر ماه عوض میشه باقی امکانات انلاین استریم در اختیارت میزارن

  • Peyman گفت:

    به افتخار گیمفا و مقاله زیباش توسط جناب اقای زرمهر گرامی و کنسول دوست داشتنی سگا و خاطرات زیبایی که تابستان ها دوست داشتنی دهه هفتاد برای ما ساخت کنار دوستانی که امروز یا نیستند متأسفانه یا در گوشه ای از این کشور یا جهان زندگی رو ادامه میدن لایک رو میزنم

رتروگیم؛ کنسول محبوب سگا و حقیقت‌های جذاب آن - گیمفا
رتروگیم؛ کنسول محبوب سگا و حقیقت‌های جذاب آن - گیمفا