افسانه سه برادر! | نقد و بررسی عنوان Dynasty Warriors 8 - گیمفا
افسانه سه برادر! | نقد و بررسی عنوان Dynasty Warriors 8 - گیمفا
افسانه سه برادر! | نقد و بررسی عنوان Dynasty Warriors 8 - گیمفا
افسانه سه برادر! | نقد و بررسی عنوان Dynasty Warriors 8 - گیمفا

افسانه سه برادر! | نقد و بررسی عنوان Dynasty Warriors 8

رضا رحیمی
۲۰:۵۵ ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
افسانه سه برادر! | نقد و بررسی عنوان Dynasty Warriors 8 - گیمفا

امروزه یکی از پرطرفدارترین سبکها در میان سبکهای مختلف بازیهای رایانه ای، سبک Hack & Slash است. اکثر شما این سبک را با عناوینی نظیر سری God Of War و یا فرانچایز ژاپنی و بسیار محبوب Devil May Cry میشناسید. در طول نسلهای مختلف، این سبک دچار تغییر و تحولهای بسیار زیادی شده است که اکثر اوقات به مذاق طرفداران خوش آمده است. عناوین بسیاری نظیر Metal Gear Rising: Revengeance ایده های ناب و خالصی را به رگ و ریشه این سبک تزریق کردند و عناوینی نظیر نسخه سوم سری Ninja Gaiden به نسخه های قبلی پشت پا زده و کاملاً عقبگردی نسبت به نسخه های قبلی کردند. اما حال میرسیم به یکی از قدیمی و با سابقه ترین سلاطین این سبک یعنی فرانچایز Dynasty Warriors. متاسفانه با عرضه هر نسخه از این سری، ما شاهد همان المانهای نخنما شده اسبق هستیم و هیچ ایده جالبی به بطن اثر اضافه نشده است. حال اگر میخواهید بدانید که آیا نسخه هشتم توانسته ناکامیهای نسخه هفتم را جبران کند، تا پایان نقد و بررسی با ما همراه باشید.

dynasty warriors 8

Dynasty Warriors 8

نام: Dynasty Warriors 8

نام به ژاپنی: Shin Sangoku Musou

سازنده: Omega Force

ناشر: Tecmo Koei

سبک: Beat ’em up / Action / Hack and Slash

پلتفرم: X360 / PS3

تاریخ انتشار: ۱۶ / July / 2013

بهتر است کمی راجع به رگ و ریشه این فرانچایز صحبت کنیم:

Dynasty Warriors یک سری بازی کاملا خاص است. این بازی با سبک منحصر به فردی که دارد بسیاری را مجذوب خود کرده. تا جایی که چندی از سایت های خبری آن را تحسین می کنند. اما در مقابل خیلی ها از این نام متنفر اند و ترجیح می دهند هک و اسلش های غربی را تجربه کنند. این سری بازی ها که میان شرقی های خاص پسند محبوبیت جالب توجهی دارد، تا کنون توانسته بیش از ۱۸ میلیون نسخه در سراسر جهان بفروشد. نسخه ی هشتم این بازی که تغییرات رو به رشدی نسبت به قسمت های قبلی آن داراست، فوریه ی امسال در ژاپن عرضه شد که استقبال خوبی هم از آن شد اما بسیاری ترجیح می دهند تا نسخه ی کامل تر این بازی را که هم اکنون در دسترس است، تهیه نمایند. اولین نسخه از این سری توسط Koei و Omega Force و در سال ۱۹۹۷ با ارائه لذتی خاص از سبک هک ان اسلش توانست به موفقینهایی دست یابد و با عرضه هر نسخه این موفقیتها تکرار شدند که هم اکنون نسخه هشتم آن منتشر شده است!  Dynasty Warriors؛ که هشتمین قسمت آن دو کنسول PS3 و X360 را مفتخر به میزبانی خود کرده است.

225px Dynasty Warriors logo یورش دوباره مبارزان | پیش نمایش Dynasty Warriors 8

ساده، جمع و جور و قابل تحمل

خب میرسیم به بخش داستان این عنوان. تا حالا شده به غیر از تک و توکی عنوان ژاپنی، این عناوین داستانی قوی داشته باشند؟ پاسخ مسلماً خیر خواهد بود. داستان در عناوین ژاپنی( تاکید میکنم به جز مواردی نظیر سری MGS که همیشه سرپا بوده و خواهد بود…!) همیشه در اولویتهای اولیه نبوده و این چیزی که ارزش تجربه این عناوین را بالا برده داستان نبوده است. با این حال نمیگویم که عنوان DW 8 داستان ضعیفی دارد، بلکه داستان طوری روایت میشود که برای به پایان رساندن آن انگیزه داشته باشید. اما مشکلی که در این بخش وجود دارد آن است که داستان این بازی بیش از حد ساده است. گویا تنها برای خالی نبودن عریضه طراحی شده است. با این حال ما با داستانی سر هم بندی شده طرف نیستیم، قطعاً دنبال کردن ماجراهای سه برادر افسانه ای برای کسانی که در کودکی خود خاطرات بسیاری با نسخ PS2 و همچنین با انیمیشنها و کارتونهای افسانه سه برادر دارند جالب و لذت بخش خواهد بود. داستان در DW 8 پیرامون کشمکشهای سه فرمانروایی Shu, Wu, Wei و خاندان تازه به دوران رسیده Jin روایت می شود. چین از هم پاشیده… قلمروهای مختلف میان حاکمان محلی تقسیم شده اند، ۳ خاندان اصلی بازی؛ یعنی وو، وی و شو با اتحاد با هم تمامی حاکمان مستقل و محلی را نابود کرده و پس از آن سرزمینهای آزاد شده را میان خود تقسیم میکنند. اما طمع نشان داده که در تاریخ نقش بسیار زیادی داشته و دارد! سه خاندان برای تصاحب زمینهای یکدیگر به جان هم می افتند، گاهی وو با وی، شوو با وو و … متحد میشوند و پس از رسیدن به اهداف خود، شمشیر به روی هم میکشند. تمام ۴ خاندان موجود به قولی شمشیر را از رو بسته اند! بهتر است از کمیت هم سخنی بگوییم! اگر داستان این نسخه کیفیت لازم را نداشته باشد اما یقین داشته باشید که کمیت لازم را دارد! من تا به حال نُسَخِ ۴، ۵، ۶ را تجربه کرده ام و باید بگویم نسخه هفتم طولانی ترین نسخه بوده است. البته من در طول ۴ روزی که در حال بازی کردن آن هستم، تنها توانسته ام مراحل خاندان Wei را به پایان برسانم! در نهایت باید بگویم داستان برای طرفداران قدیمی اسن سری بسیار جذاب خواهد بود و برای تازه واردان هم تنشهای سیاسی چین باستان را به تصویر خواهد کشید که قطعاً تجربه ی زیبایی خواهد بود. این هم از وسعت داستان بازی…!

اتحاد wei و shu که مدت کوتاهی دوام می آورد

اتحاد Wei و Shu که مدت کوتاهی دوام می آورد

 چین، سرزمین مبارز پرور!

مهمترین دارایی DW 8 گیم پلی زیبای آن است. چیزی که آن را کاملاً از عناوین هم سبک جدا میکند. اگر بخواهم تمام ارکان گیم پلی را مورد بررسی قرار دهم قطعاً یک مقاله جداگانه نیاز دارد و از حوصله بحث ما خارج خواهد شد. مهمترین رکن هر بازی H&S این است که شخصیت قابل بازی یک سوپرقهرمان با قدرتهای ماورایی است! اما در این عنوان شما تنها یک انسان عادی هستید اما خدا میداند که این چینی ها چه کارها که نمی کنند! بازی طوری برنامه ریزی شده که شما با ارتش و ژنرالهای دشمن مبارزه کرده و با نابودی آنها جواز عبور از منطقه تحت اختیار آنها را بدست خواهید آورد. گیم پلی بسیار ساده و قابل فهم است و شما قبل از اینکه به سطح ۲ ارتقا پیدا کنید توانایی نابود کردن هزاران دشمن را خواهید داشت. اگر در عناوین هم سبک باید برای نابود کردن دشمنان و باس فایت یا به قول معروف غول آخر هر مرحله استراتژی و تاکتیک خاصی را اتخاذ میکردید، اکنون تنها نیازمند فشردن یک دکمه بصورت مکرر هستید و اینگونه شاهد خواهید بود چگونه هزاران دشمن و باس فایت بدون فکر یکی پس از دیگری از پای در خواهند آمد. بازی از فرمولها و عناصر موفق نسخه های قبلی پیروی میکند و در عین حال گیم پلی سریعتری را به مخاطب تحویل میدهد. برای مثال حرکت اسبها سریعتر و زیباتر کار شده اند و قابلیت دفاع کردن کاربردی تر شده است. همچنین هوش مصنوعی بازی با اینکه در سطح ضعیفی قرار دارد اما به موقع در برابر حملات شما واکنش میدهد و شما برای کشتن ژنرالهای سطح بالا نیازمند شکستن گارد دفاعی آنان هستید. سادگی بیش از حد گیم پلی شما را مجاب به استفاده از سطح و درجه سختیهای بالاتر میکند.

بیش از 77 شخصیت قابل بازی

بیش از ۷۷ شخصیت قابل بازی!

در بازی سلاحهای مختلفی وجود دارد اما متاسفانه همه آنها به یک صورت کار میکنند. مهم نیست که شما از شمشیر، پتک و یا حتی فلوت و بادبزن استفاده میکنید چراکه مبارزه با همه آنها مشابه هم بوده و تنها با فشردن یک دکمه صورت میگیرد. در بازی بیش از ۷۷ شخصیت قابل بازی وجود دارد( در ابتدا همه قابل بازی نیستند) اما مشکل کار اینجاست که با اینکه آنان سبک مبارزه و سلاح خاص خود را دارند، اما چه سربازی ساده باشید و چه ژنرالی غول پیکر نتیجه یکی خواهد بود! در بازی Co-Op در دو حالت آفلاین و آنلاین وجود دارد ولی تنها ایراد آن این است که شما مجبور هستید تمامی تنظیمات احتمالی را پیش از ورود به بازی انتخاب کنید چراکه پس از ورود به بازی دیگر توانایی آن را نخواهید داشت. وقتی صفحه برای بخش چند نفره تقسیم میشود افت فریم بیداد میکند! در بخش چند نفره شما قادر خواهید بودکه تجربه(XP) و پول بیشتری نسبت به بخش تکنفره بدست بیاورید. با کمک XP های دریافتی شما قادر به انجام برخی حرکات به نام حملات Musou خواهید بود.

ارتقا یافت کومبوها و حملات در بازی انگیزه ای برای جمع آوری xp

ارتقا یافتن کومبوها و حملات در بازی، انگیزه ای برای جمع آوری XP

مهمترین چیزی که به گیم پلی اثر اضافه شده است، حالت Ambition mode است. Ambition شما را در میان یک جنگ بزرگ رها میکند تا با تاکتیک اتخاذی خود به نابود کردن دشمنان بپردازید. هدایایی هم که در Ambition بدست می آورید جالب تر از پیشبرد بخش داستانی و Level Up کردن شخصیت اصلی خواهد بود. در Ambition شما یک کاخ میسازید و وظیفه محافظت از آن را در برابر سیل دشمنان بر عهده دارید. همانطور که شما مبارزه میکنید، متحدین و دشمنان شما هم به گسترش و پیشرفت کاخهای خود مشغول خواهند بود. مبارزات هم به طور کلی شکل واقعی تری به خود گرفته اند. خصوصاً در کات سنس ها شما میتوانید استرس سربازان را به چشم مشاهده کنید.

weapon4

معجون چینی

گرافیک بازی هیچ حرفی برای گفتن ندارد. بسیاری بر این باور اند که تنها نکته مهم در عناوین سبک H&S سرعت فریم بالا و روان بودن اجرای گیم پلی بازی است و گرافیک در سایر اولویتها قرار دارد، با این حال ممکن است شما به این عقیده معتقد باشید. اما کافی ـست به عناوینی نظیر GoW، Castlevania: LoS و یا حتی Ninja Gaiden 3 نیم نگاهی بیندازید تا متوجه شوید گرافیک نیز میتواند در عین بالابودن، چشم نواز باشد و گیم پلی هم ریتم سریع خود را حفظ کند. متاسفانه گرافیک در این عنوان بسیار ضعیف عمل کرده است و باید بگویم اگر به گرافیک خیلی اهمیت میدهید به هیچ وجه به DW 8 نزدیک نشوید! جزئیات شخصیتها تنها چیز قابل قبول در بخش گرافیک بازی است.

اوج گرافیک بازی

اوج گرافیک بازی!

بافتها بسیار زشت هستند و در برخی نقاط سایه ها بصورت لبه لبه به چشم میخورند. افت فریم نیز گهگاهی مشکل آفرین میشود اما بسیار کم پیش می آید که فریم بازی افت چشمگیری به خود ببیند. یکی از بزرگترین مشکلات نسخه های قبلی که در نسخه هشتم تا حدودی بهبود پیدا کرده است، آن است که ممکن است شما  دشمنی را در محیط اطراف مشاهده نکنید اما وقتی چند متر به جلو حرکت کردید، گله ای از دشمنان به صورت ناگهانی جلوی راهتان سبز میشود! خوشبختانه انیمیشنهای این عنوان بهبود قابل توجهی پیدا کرده اند و کات سنس ها هم در سطح بسیار خوب و قابل قبولی قرار دارند.

کات سنس های زیباتری را شاهد هستیم

کات سنس های زیباتری را شاهد هستیم

کیفیت خوب کات سنسها خود انگیزه ی تماشای آنها را به شما خواهد داد. استیج های بازی شرایط جغرافیایی متفاوتی را دارا هستند مانند مناطق سرسبز و جنگلی، مناطق کوهستانی و یا مناطق خشک که همگی به لطف اقلیم جغرافیای آسیای شرقی در این بازی حضور دارند و به نوعی تنوع محیطی را در این بازی تضمین کرده اند. علاوه بر این شرایط جوی و تغییرات آب و هوایی نیز در این قسمت نسبت به نسخه های قبلی واقع گرایانه تر شده تا حال و هوای استیج های مبارزه زیباتر از قبل شوند. هوش مصنوعی نیز نا کارآمد است و اگر شما با چندین سرباز و یا ژنرال به میان دشمنان بروید آنان تنها شما را میبینند! سخن آخر در رابطه با گرافیک آن است که گرفیک بازی مشکلات بسیار زیادی دارد و قطعاً برای کسانی که به عناوینی نظیر TLOU و … عادت پیدا کرده اند غیر قابل تحمل خواهد بود.

lu bu قدرترین شخصیت بازی

Lu Bu، قدرترین شخصیت بازی

jin zhangchunhua1

چکاچک شمشیرها

همانطور که میدانید این عنوان برای ژاپنی ها از اهمیت بسیار زیادی بر خوردار است. در نسخه ژاپنی ما شاهد صداپیشگی شخصیتها توسط شهیرترین صداپیشگان ژاپنی هستیم، به طوری که اکثر آنان در انیمیشنهای مختلف وظیفه صداپیشگی را عهده دار بوده اند. صداپیشگی نسخه انگلیسی چندان تعریفی ندارد و به جز مواردی اندک صداپیشگی در سطحی افتضاح قرار دارد! از گیتار برای نواختن موزیکها بازی استفاده شده که در سبک راک قرار دارند. به هر حال اگر Omega Force صداپیشگان حرفه ای تری (نسخه انگلیسی) را استخدام میکرد نابود و ورشکست میشد؟! این بخش ارزش بررسی بیشتری را ندارد!

 

dw8 review

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

افسانه سه برادر! | نقد و بررسی عنوان Dynasty Warriors 8 - گیمفا
افسانه سه برادر! | نقد و بررسی عنوان Dynasty Warriors 8 - گیمفا
افسانه سه برادر! | نقد و بررسی عنوان Dynasty Warriors 8 - گیمفا
افسانه سه برادر! | نقد و بررسی عنوان Dynasty Warriors 8 - گیمفا
افسانه سه برادر! | نقد و بررسی عنوان Dynasty Warriors 8 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

افسانه سه برادر! | نقد و بررسی عنوان Dynasty Warriors 8 - گیمفا
افسانه سه برادر! | نقد و بررسی عنوان Dynasty Warriors 8 - گیمفا