طراح آبسیدین، اطلاعات و تصاویری از بازی لغو شده Aliens به اشتراک گذاشت
سالها پیش استودیو آبسیدین (Obsidian) و شرکت سگا (Sega) قصد داشتند تا عنوانی از سری Aliens بسازند که قرار بود متفاوتترین و منحصربفردترین تجربه این مجموعه باشد.
اگر با فضای شبکه اجتماعی توییتر آشنا باشید، حتماً میدنید که در آن افراد با برگزاری نظرسنجی و گاهی سوالات گوناگون، با یکدیگر تعامل میکنند. به عنوان مثال، اد بون (Ed boon)، خالق سری Mortal Kombat، با نظرسنجیهای جالبش معروف است و اتفاقاً چندی پیش، از هواداران پرسیده بود که آیا خواهان دنباله Shaolin Monks هستند یا خیر. به تازگی نیز سوال دیگری بین توسعهدهندگان بازیهای ویدیویی، نفر به نفر پاسخ داده میشود مبنی بر اینکه تاکنون چه پروژههایی را کنار گذاشتهاند.
یکی از افرادی که به این سوال پاسخ داده، جاش ساویر (Josh Sawyer)، طراح بازی استودیو آبسیدین (Obsidian) است. وی در رشته توییتهایی، از ماجرای کار روی عنوان کسنل شده Aliens حرف زد و خاطرات روزهای کار روی این بازی را با دیگران به اشتراک گذاشت:
از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹، روی بازی نفشآفرینی Aliens و برای سگا (Sega) کار میکردم. در آن زمان، جایگاه کارگردان در آبسیدین وجود نداشت و تقریباً همه پروژه را رهبری میکردند. بنابراین زمانی که رهبران نمیتوانستند سر موضوعی توافق کنند، در روند کار اختلالهای فراوانی ایجاد میشد. سرعت توسعه بازی، خصوصاً هنگام ساخت مراحل قابلبازی، بهشدت پائین بود.
در همان زمان، در حال ساخت عنوانِ دیگری به نام Alpha Protocol برای سگا بودیم و به نظر من، سگا ساخت Aliens را تا زمان کامل شدن Alpha Protocol متوقف کرد. ایدههای جالب بسیاری برای این بازی وجود داشت اما صرفاً داشتن ایده، اهمیت چندانی ندارد. بزرگترین درسی که از این تجربه بهدست آوردم این بود که تا زمانی که مراحل قابلبازی ندارید، درواقع تقریباً بازی برای ارائه ندارید (البته استثنائاتی نیز در این مورد وجود دارد).
در ادامه، ساویر اشاره کرد که Aliens: Fireteam Elite که در سال ۲۰۲۱ منتشر شد، ساختاری شبیه به برنامههای او برای عنوان خودش داشت و به همین خاطر، از انتشار این بازی خوشحال بود:
از بازی کردن Aliens: Fireteam Elite خوشحال شدم چراکه ساختار کلی آن، مشابه [کار گذشته ما] بود؛ یک تیم کوچک، دوربین سوم شخص و تاکید بر Deployableها و المانهای پشتیبانی. اگرچه تمام شباهتها به همین موارد محدود میشدند اما بازهم دیدنِ جالب از آب درآمدنِ یک ایده در زمانی که به مرحله عمل میرسد، زیباست.
وی در ادامه، تصاویری از عنوان نقشآفرینی کنسل شده Aliens منتشر کرد و در توضیحات تصاویر مربوط به شخصیتهای بازی نوشت: «در آرامش باشید».
ساویر همچنین موضوع عدم وجود کارگردان در استودیوی آبسیدین را شکافت و توضیح داد:
در آن زمان، صاحبان استودیو اعتقاد داشتند که اگر یک نفر تمام تصمیمها را بگیرد، نتیجه خوبی حاصل نخواهد شد. در نهایت برای هر دو پروژه Aliens و Alpha Protocl، افرادی به عنوان کارگردان گمارده شدند که من، به مدت سه ماه روی Aliens مشغول کار بودم. Fallout: New Vegas اولین بازی آبسیدین بود که از ابتدای روند توسعه، از وجود کارگردان بهره میبرد.
جالب است بدانید سگا در سپتامبر ۲۰۰۶، به صورت رسمی اعلام کرده بود که عنوان جدیدی از Aliens توسط آبسیدین در دست توسعه است. در آن زمان، بازی قرار بود روی پلتفرمهای رایانههای شخصی، پلی استیشن ۳ و ایکس باکس ۳۶۰ منتشر شود. طبق توضیحاتِ آن روزها، نسخه جدید Aliens قصد داشت تا «نگاهِ متمایز خود را داشته و در عین حال، دارای اتمسفر و احساسات فیلمهای سری باشد و برای ساخت تجربهای کاملاً متفاوت و منحصربفرد از دنیای Aliens، از تکنولوژی نسل بعد بهره ببرد».
منبع: Video Games Chronicle
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- ظاهراً تریلر معرفی Intergalactic: The Heretic Prophet به تاریخ عرضه آن اشاره دارد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
نظرات
کلا سری Aliens توی ژانر ترس و بقا شاهکاره آدرنالین بدن رو می چسبونه به سقف
کاش نسخه جدید بدن
ابسدین جز شاهکار نمیسازه
حیف کنسل شده
شاید بهتر باشه در تعریفتون از کلمه “شاهکار” تجدید نظر بکنید، چون برای مثال TOW و Grounded به هیچ عنوان شاهکار محسوب نمیشن؛ البته بد نیستن، ولی شاهکار بود بحثش جداست….
این دوستمون که اغراق کرده ، ولی کدوم استودیو هست که همه ساخته هاش کاملا شاهکار باشه؟
اتفاقا ابسیدین از نزدیکترینا به این داستانه
هم تعداد بازی فراوان دارن ، برعکس اکثر استودیو های بزرگ که هر نسل یکی دوتا بازی میدن
هم اکثرا فوق العادن ، شاهکارم کم ندارن توشون
Kotor 2 شاهکار
Neverwinter nights 2 شاهکار
New Vegas شاهکار
Pillars of eternity 1-2 شاهکار
Tyranny شاهکار.
Pentiment شاهکار
Grounded هم شاهکار نباشه خیلی خوبه.
نمیدونم چرا گیر دادین به این یکی دوبازی که ضعیف ترن. بخوایم اینطوری بگیم From software هم چندین عنوان داره که شاهکار یا حتی خوب نیستن
نیووگاس فوقالعاده بود، امیدوارم ابسیدین تا قبل انتشار فال اوت ۵ یه نسخه فرعی دیگه ازش بسازه… راجع به این بازی هم کاش میتوانستن تکمیلش کنن، قطعا عنوان ارزنده ای میشد. این استودیو پر از استعداد هست و خیلی خلاق هستن. حالا که دست و بالشون به لطف ماکروسافت باز شده شدیداً منتظر یه بازی AAA ازشون هستم. اگر بگیم ابسیدین بهترین خرید تکی ماکروسافت بوده بی راه نگفتیم.
نیووگاس اگ بهترین ارپیجی تاریخ نباشه ، حتما جزو پنج تا هست
فالوتو بهتر از بتسدا ام میشناسن ، چون نسخه های اصلیشو اعضا و موسسای این استودیو ساختن ، قبل از اینکه بتسدا ایپیشونو بخره
البته تو خریدای استودیو توسط مایکروسافت موجانگ و ریر هم هستن ، که نمیشه نادیدشون گرفت
نیو وگاس دست کم بلحاظ نقش آفرینی از فال اوت ۳ بهتر بود( البته فال اوت۳ خدایی هست واسه خودش) منتها چیزی که باعث شد نیووگاس آسیب ببینه ازش مشکلات فنی زمان عرضه بود، درواقع نیو وگاس زمان انتشارش بلحاظ فنی کاملا broken بود… وگرنه در بقیه موارد یه شاهکار تمام عیار حساب میشه و بقول شما اگر بهترین نباشه جزو تاپ فایو های تاریخ هست. امیدوارم تو outer worlds 2 رویه ای به قدرت وگاس رو پیش بگیرند… راجع به استودیو ها هم البته که تقریباً تمام خرید هاش عالی بودن شما inxile رو ببین یکی از بهترین rpg ساز هاست، یا دابل فاین ، یا نینجاتئوری.. اما موجانگ یا زیر با این که واقعا خوبن اما خروجی متنوعی مثل ابسیدین ندارن، ابسیدین خیلی پر کاره و خروجی عالی داره شما ببین از وقتی ماکرو خریده دوتا بازی عالی منتشر کرده، Grounded فکر کنم ۱۴ میلیون پلیر داره. Pentiment یه اثر فوقالعاده است. هنوزم دوتا بازی در دست ساخت داره . از این حیث خروجی این استودیو در عین پر تعداد بودن بسیار با کیفیت هم هست.
موافقم باهاتون ، من بیشتر موجانگو ریرو بخاطر اهمیت ایپی هاشون گفتم ، ماینکرفت که پرفروش ترین ایپی تاریخه ، از اونورم بانجو کازویی بعد از ماریو و سونیک ، احتمالا مهمترین پلتفرمر سه بعدیه ، پرفکت دارک و کانکرم که نیاز به تعریف ندارن
ابسیدین فوق العادس ، دوتا بازی که قراره بدن ، احتمالا دوتا بازی دیگه ام این نسل بدن ، واقعا هرچی ساختن بی نظیره
یکی از خلاق ترین استدیو های تاریخه
که متاسفانه دو سوم بازی هاش همیشه کنسل شده 😒
امیدوارم زیر دست مایکروسافت بتونن به همه خواسته هاشون برسن و بازی رو کنسل نکنن
درسته مایکرو سالهای اول بازی نداشته اما باید قبول کنیم که استودیوهای ابسیدین و نینجا تئوری و اینگزایل برای تکمیل پروژه ها حداقل ۵ الی ۶ سال زمان نیاز دارن
پس اگه ۲۰۱۸ به مایکرو پیوستن + ۵ یا ۶ سال = ۲۰۲۳ یا ۲۰۲۴
نباید انتظار داشته باشیم بازیهاشون ۲۰۲۲ از راه برسه چون واقعا زمان کم میارن
البته که پنتیمنت رو ۲۰۲۲ منتشر کردن که تجربه به یادماندنی و یونیک بود
اما پروژه های بزرگتر بیشتر زمان میبرن
به امید موفقیت همه
تا موقع انتشار بازی های اونها فعلا امسال استارفیلد و فرزا موتوراسپرت بزنیم ببینیم بعدا چی میشه
راستی خبرشو پوشش بدین که پروژه سوم ابسدین با اینجین Unity در حال ساخته ظاهرا